Ethiopische orthodoxen
treden buiten kerkgrenzen
aan tafel
kerk
wereld
beroepingen
Vredesactivisten willen nieuwe
impuls aan ontspanning geven
CeidóeSotvtmtf
weer
ACHTERGROND
£&idóe Gouoant
DONDERDAG 30 OKTOBER 1986 PAGINA
Bisschop in Chili excommuniceert folteraar
Bisschop Tomas Gonzalez van het diocees Punta Arenas in het
uiterste zuiden van Chili heeft de voormalige agent van de ge
heime dienst „Dina", Otto Trujillo Miranda, geëxcommuni
ceerd. De man had toegegeven zich schuldig te hebben ge
maakt aan foltering van gevangenen en hun familieleden.
Trujillo Miranda behoorde lot de veiligheidsbeambten die er
van waren beschuldigd in 1976 tien mensen, die ervan werden
verdacht communistische leiders te zijn, te hebben gearres
teerd. De gevangenen zijn daarna spoorloos verdwenen. De
staat heeft betrokkenen amnestie verleend. De kerk gaat daar
in niet mee en weigert de sacramenten aan folteraars.
Openen kerken voor vluchtelingen is „middeleeuws"
Burgemeester J. Staatsen van Groningen heeft zich gisteren
sceptisch getoond over het voornemen van de Raad van Ker
ken in die stad om alle Groningse kerken open te stellen voor
vluchtelingen. De kerken lanceerden hun plan eind vorige
week uit onvrede met het harde vluchtelingenbeleid van dit
kabinet. Volgens Staatsen is dit een „middeleeuwse" gang van
zaken, waarvan het de vraag is of het in deze tijd nog werkt.
Bovendien, aldus Staatsen, is het de vraag of je de op te vangen
vluchtelingen niet opscheept met valse illusies, als mocht blij
ken dat ze toch het land uitmoeten. Overigens kan en wil de
gemeente de actie van de Raad van Kerken niet tegenhouden.
De gemeente wil wel onderzoeken wat de financiële gevolgen
zijn van de actie.
Er zijn ook mensen,
die geen ei kunnen
leggen, zonder te
kakelen.
G. H. Cohen Stuart
GESCHILLENCOMMISSIE:
EERST INHOUDELIJK
GESPREK
Ontslag dr.
G.H. Cohen
Stuart
vernietigd
Het besluit van de hervormde
Raad voor de verhouding van
Kerk en Israël om het con
tract van dr. G. H. Conen Stu
art. theologisch adviseur van
de Hervormde Kerk in Israël
niet te verlengen, moet wor
den vernietigd. De generale
commissie voor bezwaren en
geschillen in de Hervormde
Kerk heeft deze uitspraak ge
daan.
De raad had dit voorjaar be
sloten het contract met Cohen
Stuart, dat in 1988 afloopt,
niet te verlengen. Achter
grond zouden „diepgaande
verschillen" tussen de raad en
Cohen Stuart zijn Laatstge
noemde tekende beroep tegen
dit besluit aan bij de generale
commissie. Hangende deze be
slissing heeft de hervormde
synode in juni in een besloten
zitting weliswaar over de af
faire gesproken, maar er geen
besluit over willen nemen.
Jhr. mr. D. J. de Brauw. se
cretaris van de geschillencom
missie, zegt dat de Raad voor
Kerk en Israël onvoldoende
overleg heeft gepleegd met
dr. Cohen Stuart. Daarom
moet het gesprek heropend
worden. Op grond van de
overeenkomst. die Cohen
Start met de Raad heeft, had
het contract niet op deze ma
nier beëindigd mogen wor
den.
Ds. Cohen Stuart, die sinds
1982 in Israël werkt, wilde
niet ingaan op de inhoudelijke
kant van het conflict. Te
meer omdat de letterlijke
tekst van de uitspraak nog
niet in zijn bezit is.
In een eerder gesprek, vertel
de hij echter onomwonden,
dat de raad gekant is tegen
zijn duidelijke stellingname
ten gunste van Israël. Zijn
joodse vrienden vermoeden
dat ook. „Jij moet er uit", zeg
gen ze, „omdat je zonder meer
achter ons staat".
Nederlandse Hervormde Kerken
Beroepen: te Scherpenzeel (Gld)
deelgemeente De Hoeksteen, partti
me. E.J.de Ruiter kandidaat te
Wolfheze: te Wassenaar. J.Visser te
"s Gravenhage-Loosduinen. Aange
nomen: naar Giessen en Rijswijk
(NB). R.de Koning Gans. kandidaat
te Bergschenhoek; naar Hellen-
doorn (hervormd-gereformeerde
wijkgemeente) parttime, mevrouw
E.van Gemerden, kandidate aldaar.
Bedankt voor Bergen op Zoom.
J.H.van Hunnik te Aalten.
Gereformeerde Kerken
Beroepen: te Eelde-Paterawolde,
H.J. Westmaas te Castrlcum: te
Delft, drs.l.de Jong te Maastricht.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt
Bedankt voor Axel. A.de Snoo te
Harderwijk.
Nederlands Gereformeerde Ker-
Revolutionair is een te
groot woord, maar bij
zonder is het in ieder ge
val wel: De Ethiopische
Orthodoxe Kerk is met
haar sociale en diakonale
werk buiten de grenzen
van de eigen kerk getre
den. De eeuwenoude tra
ditie van de kerk - die al
in de vierde eeuw werd
gesticht - is daarmee
voor een deel omgebo
gen.
Aanleiding was de immense
droogte die het land sinds ja
ren treft, met als dramatisch
dieptepunt de jaren 1984-
1985. Toen heeft de Ethiopi
sche kerk. daarbij gesteund
door de Wereldraad van
Kerken, zich dienstbaar ge
maakt aan het hele land en
niet uitsluitend aan de leden
van de eigen kerk.
Aartsbisschop Garima. die
met een kleine delegatie en
kele dagen in ons land was,
wil er niet te veel woorden
over kwijt. „Al vanaf de het
begin heeft de Orthodoxe
Kerk van Ethiopië haar ver
antwoordelijkheid voor de
mensen gekend. Maar inder
daad. toen via de Wereldraad
van Kerken wij meer contac
ten kregen met zusterkerken
bijvoorbeeld de Neder
landse Hervormde Kerk
hebben we ons hulpverle-
ningswerk uitgebreid. We
hebben nu moderne midde
len ter beschikking en zijn
firesent voor de hele samen-
eving in ons land".
Een van de delegatieleden,
Zemedhun Bezuwork, legt
aan de hand van een voor
beeld het verschil uit. „De
kerk is altijd al het centrale
ontmoetingspunt geweest
voor mënsen nood. De kerk
organiseerde de hulpverle
ning aan de armen door van
de rijke leden geld te vragen
en dat door te geven aan de
armen. In 1984/85 ging het
anders. We hadden de be
schikking gekregen over gro
te tenten. Die werden in de
noodgebieden geplaatst en ie-
ai*
De Ethiopische delegatie (v.l.n.t.) Debebe Beyene, aartbisschop Garima, Zemedhun Bezuwork.
dereen die hulp nodig had,
kon daar komen".
Dankzij steun van de We
reldraad-lidkerken (de Her
vormde Kerk draagt voor
ongeveer vier ton per jaar
bij) kon de kwaliteit van de
kerkelijke hulp worden ver
beterd Er worden landbouw
programma's opgezet, een ef
ficiënt gebruik van water
wordt aangeleerd en er is
medische voorlichting.
De Orthodoxe Kerk is n/uw
verweven met het nationaal
bewustzijn van Ethiopië.
Meer dan de helft van de
Ethiopièrs - het land heeft
ruim 42 miljoen inwoners - is
lid. rhaar in de praktijk func
tioneert de Orthodoxe Kerk
als volkskerk. Eeuwenlang
heeft het land geïsoleerd ge
leefd. Allerlei ontwikkelin
gen die andere gebieden in
Afrika doormaakten onder
invloeden van de kolonisator,
gingen aan Ethiopië voorbij,
omdat het geen kolonie is ge
weest. Daarom was er nau
welijks een infrastructuur die
een twintigste eeuwse wijze
van leven mogelijk maakte.
Feitelijk in de laatste vier de
cennia zijn er ontwikkelin
gen die het land in staat stel
len zich te moderniseren.
De Orthodoxe Kerk draagt
ook de sporen van een heel
eigen, geïsoleerde geschiede
nis. De kerk heeft kenmer
ken die moderne westerlin
gen doen denken aan de
middeleeuwen in Europa. Er
is een grote devotie onder de
gelovigen; het levenspatroon
wordt deels beheerst door
kerkelijke plichten bijvoor
beeld het vasten (150 dagen
per jaar). Spijswetten spelen
een grote rol en de liturgie
wordt gevierd in een voor^
vrijwel iedereen onverstaan
bare kerktaal, het Geez. De
priesters hebben vaak weinig
opleiding gehad en er is een
rijke traditie van het monni
kendom. Er zijn zo'n negen
honderd kloosters, met in to
taal negenveertigduizend
monniken. De kloosters zijn
vanouds centra voor daklo-
zen. oude mensen en zieken.
En al eeuwen is het klooster
een centrum van theologi
sche kennis en onderwijs.
De traditie van dc Ethiopi
sche Kerk is in veilige han
den bij de monniken. Een
deel van hen houdt de ge
schiedenis levend. Voor ou
dere monniken zijn de effec
ten van de internationale
contacten soms moeilijk te
accepteren. Vooral omdat die
relaties vernieuwing met zich
meebrengen. Dat geldt voor
landbouw en medisch werk,
maar ook voor het zondags
schoolwerk en het gebruik
van amharic. de officiële taal,
in de kerk. Jongere monni
ken zien de „nieuwigheden"
die tot hèr^Jtomen als voor
waarde voor het land om te
overleven en ervaren de ver
nieuwingen in de kerkelijlij-
ke praktijk ook als noodzake
lijk.
Inmiddels betekent de „nieu
we tijd" wel een omslag voor
het monnikendom. Eeuwen
lang kwamen de mensen bij
de monniken om hulp. Want
in de kloosters was kennis.
Nu moeten de monniken er
aan wennen dat de deskun
digheid van elders komt.
„Maar", zo meent de delega
tie, „als het aankomt op theo
logische deskundigheid, dan
blijven we gewoon naar de
kloosters gaan; want daar zit
ten onze experts op dit ter
rein".
Overheid
H. Bootsma, secretaris van de
hervormde zending, zegt dat
de kerk in Ethiopië het niet
gemakkelijk heeft tijdens en
na de revolutie van 1974.
Voor een deel was de opstand
tegen de keizer ook een op
stand tegen de kerk, die
werd beschouwd als een
steunpilaar van Haile Selassi.
De Orthodoxe Kerk is er in
verhouding het beste af ge
komen. Omdat het een volks
kerk is, kan de overheid het
zich niet permitteren al te
stringente maategelen te ne
men. Andere kerken, met
name de kleine protestantse
kerken, hebben het zwaar
onder het socialistische regi
me. Verschillende leiders
van protestantse stam-ker-
ken zijn gevangen gezet of
zijn domweg verdwenen.
Maar ook zijn er priesters en
geestelijke leiders van de Or
thodoxe Kerk „verdwenen".
En er is ook nu sprake van
overheidsdruk, aldus Boots-
ma. Hij wijst op een parallel
met de verhouding van kerk
en staat in Polen. Ook daar is
een overheid die feitelijk
anti-godsdienstig is, maar
niet om de werkelijkheid
heen kan van de volkskerk.
De delegatie uit Ethiopië
heeft in Nederland onder
meer gesproken over voort
zetting van steun aan de
hulpprogramma's. Die behel
zen onder meer hulp aan
theologische opleidingen
(met daarin specifieke aan
dacht voor ontwikkelings
werk), zondagsschoolwerk,
onderwijs en rehabilitatie
projecten (hiermee wordt ge
doeld op steun aan mensen
die terug willen naar hun
dorpen, die ze verlieten in
verband met de droogte).
LÜTSEN KOOISTRA
Kardinaal Bernardin
Kardinaal VS
bepleit bezinning
bij Vaticaan
Een van de meest invloedrij
ke leiders van de Rooms-Ka-
tholieke Kerk in de Verenig
de Staten heeft gepleit voor
een adempauze in de span
ningen tussen Rome en de
Amerikaanse RK Kerk. Kar
dinaal Joseph Bernardin.
aartsbisschop van Chicago,
herinnerde in zijn wekelijkse
rubriek in het bisdomblad
„The Chicago Catholic" er
aan dat het Vaticaan beslis
singen over personen neemt
zonder dat er sprake is van
een eerlijk proces, een be
langrijk onderdeel in de
Amerikaanse samenleving,
aldus de kardinaal. Als voor
beeld noemt hij de zaak van
aartsbisschop Hunthausen
van Seattle, die een belang
rijk deel van zijn bevoegdhe
den moest overdragen aan
een pas benoemde hulpbis
schop. De verschillen van
mening met het Vaticaan
kunnen volgens Bernardin
vooral in Amerika ontstaan
waar veel waarde wordt ge
hecht aan een open en demo
cratische gang van zaken.
Ook de kerk streeft naar
waarheid, maar zij doet dit
niet via de weg van een „eer
lijk proces" zoals we dat in
Amerika gewend zijn, aldus
Bernardin.
Vredesactivisten uit Oost- en
West-Europa hebben een ge
meenschappelijk memoran
dum opgesteld waarmee ze
een nieuwe impuls willen ge
ven aan het proces van ont
spanning op het Europese
continent. Het document
werd gisteren aan de voora
vond van de derde toetsings
conferentie van de Slotakte
van Helsinki, die 4 november
in Wenen begint, gepubli
ceerd.IK V-secretaris Mient-
Jan Faber, een van de onder
tekenaars van het stuk, over
handigde het memorandum
aan premier Lubbers. Een
andere ondertekenaar is de
Tsjechoslowaakse schrijver
Vaclev Havel, de winnaar
van de Erasmus-prijs 1986.
Met het memorandum willen
de initiatiefnemers „nieuw
leven blazen" in de akte van
Helsinki over veiligheid en
samenwerking in Europa.
Deze akte. die in 1975 werd
ondertekend door 33 Europe
se landen, de Verenigde Sta
ten en Canada, moest dienen
als basis van het Europese
ontwapeningsstreven. Maar
de opstellers van het memo
randum menen dat veel goe
de voornemens uit Helsinki
„lege woorden" zijn geble
ven. Om daarin verbetering
te brengen worden in het
memorandum voorstellen ge
daan op het gebied van vrede
en veiligheid, mensenrech
ten, en economische, ecologi
sche en culturele samenwer
king. Verder wordt gepleit
voor „ontspanning van on
derop". Burgers, organisaties
en niet-gouvernementele in
stellingen zullen voor een
klimaat van toenadering
moeten zorgen waaruit poli
tieke besluitvorming voort
vloeit, zo wordt gesteld.
Het memorandum is voortge
komen uit het zogenaamde
„Praagse Appèl" dat de Tsje
choslowaakse burgerrechten-
groepering Charta '77 aan de
westerse vredesbeweging
aanbood. Charta verweet de
westerse vredesactivisten dat
zij hun aandacht teveel richt
ten op de ontwapening en de
mensenrechten verwaarloos
den.
De oplossing die de Oost- en
Westeuropese activisten voor
dit probleem gevonden heb
ben is de „positieve koppe
ling" tussen de drie manden
van de Helsinki-akte, die res
pectievelijk betrekking heb
ben op veiligheid, economi
sche samenwerking en men
senrechten. Het idee houdt in
dat gunstige ontwikkelingen
op het ene gebied moeten
doorwerken naar de andere
terreinen. „Wij verzetten ons
tegen elke neiging om vrede
uit te spelen tegen vrijheid",
zo vermeldt het memoran
dum. Faber veroordeelde in
dit verband de negatieve
koppeling, waarbij vooruit
gang op het ene gebied af
hankelijk wordt gesteld van
resultaten op de andere ter
reinen. De voorstellen in het
memorandum behelzen on
der meer de verwijdering
van alle kernwapens, beper
king van de dienstplicht tot
maximaal een jaar en recht
op dienstweigering. Op het
gebied van de mensenrech
ten wordt gevraagd om onbe
perkte reismogelijkheden
tussen de Helsinki-landen,
vrijheid van beweging in ei
gen land, recht op emigratie
en afschaffing van elke vorm
van censuur.
Weer katholieke kerk in Peking heropend
Ruim 200 gelovigen van de Chinese los van het Vaticaan ope
rerende patriottische katholieke beweging trotseerden dinsdag
de kille Oostenwind om getuige te zijn van de heropening van
de 63 jaar oude St. Teresiakerk in het zuiden van Peking. De
plechtigheid werd geleid door bisschop Michael Fu Tieshan
van Peking. Gedurende de Culturele Revolutie (1966-1976)
werden alle kerken in China gesloten. Sindsdien zijn in Peking
vier katholieke kerken heropend. Na de verbreking in 1949
door China van de diplomatieke contacten met het Vaticaan,
werd in 1957 de patriottische katholieke beweging opgericht.
Deze beweging heeft nu ruim 200 kerken in heel China, waar
van 20 in Sjanghai.
Chief Buthelezi
wil geen slaaf
blanke meester
zijn
Chief Gatsha Buthelezi. lei
der van het thuisland Kwa-
Zulu in Zuid-Afrika en van
de 1, 3 miljoen zwarten om
vattende Inkatha beweging,
heeft de rooms-katholieke
bisschoppen aangevallen
van Zuid-Afrika op hun
houding ten opzichte van
het ANC. De bisschoppen
hebben in september de re-
gering-Botha gevraagd het
verbod op het ANC op te
heffen en de gesprekken
met de leiders ervan over
de toekomst van het land te
beginnen.
Buthelezi heeft ook gedreigd
zijn leden op te róepen geen
geld meer te geven aan de
lidkerken van de Zuidafri-
kaanse Raad van Kerken.
Buthelezi heeft er genoeg
van door de Raad als „slaaf
van de blanke meester" te
worden afgeschilderd. Bo
vendien verschilt hij van me
ning met de Raad over eco
nomische sancties tegen
Zuid-Afrika, waar de Raad
voor is. De zwarte leider ver
wees naar de consultatie over
Zuid-Afrika, die de Raad van
Kerken in Nederland vorig
jaar heeft gehouden. Verte
genwoordigers van de Zuida-
frikaanse Raad van Kerken
hadden daar aangedrongen
op contacten met de verbo
den Zuidafrikaanse bevrij
dingsbeweging ANC, terwijl
ze contacten met de Inkatha-
beweging hadden afgeraden.
Gebakken makreel met groenten, saus en rijst -
ba nane vla
Nodig voor twee personen: 500 g makreel, olie, zout, 1
dikke prei, 1 grote ui, knoflook, 1 rode en groene papri
ka, 2 dl heet water, half bouillonblokje, 2 lepels sherry, 2
lepels tomatenketchup, djahé, 8g maizena, ketjap, peper,
peterselie, selderij;
250 g droogkokende rijst;
1 kleine banaan, 1 lepel citroensap, 1 lepel gembersiroop,
paar bolletjes gember, 0,5 liter gele vla (0,5 liter melk, 25
g custard, 30 g suiker).
Verwijder (of laat dat de vishandelaar doen) kop, vinnen en
graten van de makreel. Spoel de vis af met koud water en
verdeel hem in stukken van vijf bij vijf centimeter. Bak de
met papier afgedroogde stukken vis vlot bruin in weinig olie,
schep ze uit de pan en strooi er weinig zout over. Schenk de
meeste olie uit de pan en bak al omscheppende de kleinge
sneden prei en ui een paar minuten in het restje vet. Voeg de
geperste knoflook en de in repen gesneden paprika's toe en
bak de groenten nog twee minuten. Doe er vervolgens water.
bouillonblokjes, sherry, tomatenketchup en djahé bij. Meng
alles goed en leg er tenslotte de stükjes vis bij. Stoof het ge
recht vier minuten.
Schep de groenten met vis met een schuimspaan in een voor
verwarmde schaal en bind het vocht met de met koud water
aangemengde maizena. Maak het sausje op smaak af met ket
jap, zout, peper en djahé en schenk het over de vis en groen
ten. Strooi er fijngeknipte peterselie en selderij over.
Meng de in plakjes gesneden banaan met citroensap, gember
siroop en stukjes gember. Laat het mengsel een half uurtje
staan en haal er een paar stukjes banaan en gember uit.
Schep de helft van de vla door het mengsel en leg er de rest
op. Garneer met de achtergehouden banaan en gember.
JEANNE
Grenzen aan gezondheidszorg»!
De Tweede Kamer heeft zich over de begroting van Vol|e
gezondheid gebogen op een moment, dat zich opmerkeld®
tegenstrijdigheden voordoen. Enerzijds hebben de direct
van de Nederlandse ziekenhuizen, verenigd in de Nation^
Ziekenhuisraad, laten weten niet meer loyaal te zullen infc,
werken aan de verwezenlijking van de bezuinigingen. \|u
de andere kant zijn in de Tweede Kamer de grootste rep«
ringsfractie (CDA) en de grootste oppositiefractie (PvdA) f
heel eind gevorderd in een poging het eens te worden ofj
bezuinigingen op Volksgezondheid. ic
Vrijwel iedereen is het er mee eens dat de zorg
onze gezondheid een te groot deel van ons nationaal in
men opslokt, zodat in deze sector nog fors bezuinigd zal m
ten worden. Door de tot nu toe getroffen maatregelen is
groei weliswaar afgeremd, maar in totaal zijn de kosten n
welijks gedaald. Nu al ontstaan er grote problemen, wa
door bijvoorbeeld de zorg voor patiënten in ziekenhuizen
de knel dreigt te komen. Dat is natuurlijk onaanvaardb;
maar waarop moet dan wél bezuinigd worden? Kan de
zondheidszorg grenzen stellen? Moet er een eind komen
kostbare behandelingen, waar slechts een kleine groep
tiënten van profiteert?
VANDAAG zal de Kamer er waarschijnlijk nog niet uit
men. Staatssecretaris Dees zal zijn kruit droog willen houc
in afwachting van het advies van de Ziekenfondsraad, wa
in alle in de gezondheidszorg betrokken partijen zijn vei
genwoordigd en die morgen bijeenkomt. En voorts is de co
missie-Dekker, die advies moet uitbrengen over de aanj
van de volksgezondheid op langere termijn, nog maar
met haar werkzaamheden begonnen.
De verleiding om steeds meer geld in de volksge2ondhei<
stoppen is bijzonder groot. Nu als resultaat van een nieu
ontwikkeling in de hartchirurgie een Zoetermeerse in En
land is voorzien van een nieuw hart en nieuwe longen,
bijvoorbeeld een pleidooi worden verwacht van de Vere
ging van Hartpatiënten om deze nieuwe specialiteit ook
ons land in te voeren of op z'n minst een luchtbrug naar
geland te organiseren. Maar moeten de kosten daarvan
worden bezuinigd op de „gewone" ziekenhuispatiënt?
EEN ander voorbeeld. De Gezondheidsraad heeft geac
seerd een tweede niersteenvergruizer aan te schaffen n«
het apparaat dat in het Rotterdamse Dijkzigtziekenhuis sti
Die vergruizer kan het aantal patiënten niet aan zodat ei
een pendeldienst is ontstaan naar Antwerpen, waar men
kan vergruizen. Het Rotterdamse apparaat is geschonl
door de Nierstichting, maar de exploitatie komt voor re
ning van het ziekenhuis, waardoor in feite alle ziekenfon
patiënten en particulier verzekerden via hun premie er
mee betalen.
Een niersteenvergruizer is een heilzaam apparaat, dat z|
der operatie patiënten van hun pijnlijke nierstenen kan
helpen, zodat met een poliklinische behandeling kan won
volstaan. Daardoor is de behandeling goedkoper, mits het
paraat vrijwel continu wordt gebruikt en dat is uiteraard
belangrijk argument voor de aanschaf van een tweede
gruizer. De behandelingsprijs met de vergruizer liegt er o
rigens bepaald niet om. Maar, zo verzekeren deskundig
toch is het goedkoper. Want niet alleen vervalt de operati
ingreep maar ook een aantal ligdagen. Wil die theoretis
kostenbesparing ook in de praktijk worden gerealiseerd,
zullen de ziekenhuizen er dus bedden voor moeten inl«
ren, omdat de kosten/batenanalyse in dit geval immers
is gebaseerd op het teruglopen van het aantal ziekenhuis
names. Het is zeer de vraag of zo'n besparing echt verwe2
lijkt zal worden.
DESONDANKS is het verheugend dat dit soort berekei
gen nu wordt gemaakt. Het aanschaffen van de allerniet
ste medische snufjes is al lang geen automatisme meer. C
in de gezondheidszorg weegt men steeds meer de voorde
af tegen de financiële nadelen, hetgeen voor de werkers
deze sector overigens een uiterst moeilijke opgave is. D
blijkt uit dat men ook in de gezondheidssector zelf de prol
men niet uit de weg gaat. Een hoopvolle ontwikkeling, wa
bij het besluit van de Nationale Ziekenhuisraad echter
schril afsteekt.
Wisselvallig
herfstweer
DE BILT (KMNI) Het re-
gengebied van een actieve
stormdepressie ten noorden
van Schotland1 trekt vandaag
over ons land. De depressie
brengt bovendien veel wind,
aan de kust stormachtig, uit
het zuidwesten. Midden op de
Atlantische Oceaan bevindt
zich een tweede depressie. De
computers zouden graag wil
len dat deze depressie de ko
mende dagen via noord-
Frankrijk en België naar het
Alpengebied trekt. Als dat in
derdaad het geval is, kan het
regengebied van deze storing
in de loop van morgen ons
land bereiken, waarbij de kans
op regen in het zuiden van het
land het grootst is. Zaterdag
nog plaatselijk regen. Vanaf
zondag meer zon en bijna
overal droog, 's Middags rond
9 graden, 's Nachts vorst aan
de grond.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zaterdag;
Zuid-Scandinavië: opklaringen
en op de meeste plaatsen
droog. Middagtemperatuur
tussen 5 en 8 graden.
Groot-Brittannië en Ierland
zaterdag in het zuidoosten van
Engeland nog mogelijk wat re
gen. Overigens perioden met
zon en droog. Middagtempera
tuur tussen 8 en 12 graden.
Benelux: zaterdag nog kans op
regen, vooral in het zuiden
van Nederland, België en Lu
xemburg. Zondag perioden
met zon en vrijwel overal
droog. Middagtemperatuur
omstreeks 9 graden, in de Ar
dennen kouder, 's Nachts vorst
aan de grond.
Duitsland: half tot zwaan
wolkt en vooral zaterdag d
toe regen. Middagtemperal
tussen 5 en 10 graden]
Nachts vorst aan de grond!
Noord- en midden-Franin
zaterdag regen, zondag pê
den met zon en droog. Midj
temperatuur zaterdag vaj
graden in het oosten toli
langs de Atlantische kust, i
dag tussen 5 en 11 graden
plaatselijk vorst aan de gre
Zuid-Frankrijk: wisseleni
wolkt, op de meeste pL
dropg, zondag kans op eei
Middagtemperatuur tui
en 19 graden.
Spanje en Portugal: perid
met zon, vrijwel overal dr
langs de Golf van Biskaje
kele buien. Middagtemp
tuur tussen 17 en 23 grade
Italië en Joegoslavische l
zaterdag perioden met zoi
bijna overal droog. Zoi
half tot zwaar bewolkt er
gen- of onweersbuien. Mid
temperatuur van 15 grade
het noorden tot 22 in het
den.
Alpengebied: van noord'
naar zuidoost trekkende re
Zondag vanuit het noord'
ten perioden met zon. Mid
temperatuur zaterdag rorï
graden, zondag koeler.
Zd Limburg h.bew