Kees Brusse in De Huisbewaarder
geen kerel om bang voor te zijn
Leven en werk van Busken Huet
in Letterkundig Museum
Musical
„Publiek"
goed lopend
zangspel
bioscopen
Een bedaarde „Traviata'
Magere
aanpak
van
„Edison
Klassiek
dagpuzzel
KUNST
CfikLw Somont
DONDERDAG 30 OKTOBER 1986PAGINA'
PROCES TEGEN WALRAFF BEGONNEN
DÜSSELDORF/DUISBURG Thyssen, de grootste staalprodu
cent van West-Duitsland. is gisteren wegens smaad een proces
begonnen tegen de schrijver Günther Wallraff en diens uitge
ver. De staalfabriek wil dat bepaalde gedeelten uit het boek
..Ganz unten" (Nederlandse vertaling „Ik, AÜ"). die het bedrijf
in een kwaad daglicht stellen, worden weggelaten in de nieuwe
drukken.
Van ..Ganz unten". waarin Walraff zijn ervaringen als zoge
naamde illegale gastarbeider vertelt, zijn in West-Duitsland al
meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Wallraff kwam met
een zak vol afgetrapte gymschoenen de rechtszaal binnen om
duidelijk te maken dat hij met andere buitenlanders zonder af
doende schoeisel bij Thyssen had moeten werken. Tegelijkertijd
begon in Duisburg het proces tegen twee hoofdpersonen uit
Walraffs boek. de koppelbazen Hans Vogel en Alfred Remmert.
Zij worden beschuldigd van overtreding van de arbeidswet, be
lastingfraude en strafbaar faillissement. De ervaringen in Duits
land hebben ertoe geleid dat Walraff nu overweegt zich in Ne
derland te vestigen. Volgens de schrijver wordt zijn telefoon
sinds het boek is uitgekomen afgeluisterd en is ook zijn huis
doorzocht door de Westduitse geheime dienst.
Amerikaanse filmproducent
Robert Arthur overleden
BEVERLY HILLS De Amerikaanse
filmproducer Robert Arthur, bekend ge
worden door zijn komedies met Abbott and
Costello en een filmreeks over de spreken
de ezel "Francis", is op 76-jarige leeftijd in
Beverly Hills overleden. Robert Arthur,
wiens werkelijke naam Robert Feder was,
was in de olie werkzaam voor hij in 1937
als screenwriter ging werken voor MGM.
Hij was bevriend met de gigant uit de film
industrie Lou Wasserman en president
Reagan en zijn vrienden vonden hem het
tegendeel van de doorgaans luidruchtige en
vulgaire „Hollywood-mogul"; rustig en aar
dig. In de films die Arthur produceerde
traden sterren op als Cary Grant. Shirley
MacLaine, James Stewart, Doris Day, Tony
Curtis. Rock Hudson en James Garner
DEN HAAG Een vanjJe belangrijkste
Nederlandse critici uit de vorige eeuw.
Conrad Busken Huet is honderd jaar
dood. Over zijn leven en werk verschijnt
een schrijversprentenboek en houdt het
Letterkundig Museum in Den Haag van 7
november tot 26 februari de tentoonstel
ling „Cd. Busken Huet. Een toon van ge
zag". Op de expositie wordt stilgestaan bij
Huet als student in Leiden en als Waals
predikant in Haarlem, bij zijn redacteur
schap van De Gids waaraan door een
conflict en een berisping wegens majes
teitsschennis een einde kwam, zijn
vriendschap met E.J. Potgieter, oprichter
van De Gids, zijn jaren als redacteur.
journalist en criticus in Nederland en Ne-
derlands-Indië, en aan de „Literarische
fantasien en kritieken", alsmede het cul
tuurgeschiedkundig werk „Het land van
Rembrand". Huet overleed op 1 mei 1886,
zestig jaar oud, in Parijs aan zijn bureau,
schrijvend aan „De romantiek in Neder
land". Handschriften, brieven, documen
ten, originele kranten, boeken, foto's, ka
rikaturen en schilderijen geven op de
tentoonstelling een beeld van de bewon
derenswaardige werkkracht en brede be
langstelling van Huet, en van de reacties
die zijn scherpe pen. zijn roman Lidewy-
de en zijn vertrek naar Nederlands-Indie
opriepen.
,ZO'N VRIJE PRODUKTIE, DAT IS TOCH GEWELDIG'
DEN HAAG Kees
Brusse (61) heeft zich er
bij neergelegd dat hij
wordt aangezien voor een
rustige, vriendelijke me
neer met vaderlijke ei
genschappen, die dus ook
rustige, vriendelijke en
vaderlijke types zou spe
len. Ook al is dat hele
maal niet zo. „Nee, zo
rustig ben ik niet en het
zou ook dodelijk verve
lend zijn, dat soort men
sen te moeten spelen.
Maar ik begrijp wel
waarom men zo over me
denkt. Zeker in die tele
visiestukken „Mensen zo
als jij en ik" probeer ik
onder meer aan te geven
hoe kwetsbaar ieder
mens is, ook al durft bij
na niemand daarvoor uit
te komen. Die kwetsbaar
heid. dat herkent men.
En dat geeft mensen het
gevoel dat ze met hun on
zekerheid bij me terecht
zouden kunnen. Ik krijg
wel telefoontjes, ja, van
morgen nog. Dat iemand
vijf minuten geen mond
open kon doen van emo
tie".
Kees Brusse is woensdag 5 no
vember in de Koninklijke
Schouwburg met Hidde Maas
en Johan Ooms te zien in „De
huisbewaarder" van Harold
Pinter, een vrije productie die
zo'n honderd voorstellingen
moet beleven. „Toch prachtig
dat dat nog kan; nee, tot dus
ver hebben we er niet op ver
loren". Brusse is daarin de
zwerver Davies die onderdak
heeft gevonden bij twee
broers en in die rol kan tonen
wat hij al zo lang kwijt wil.
„Die Huisbewaarder is een
goed voorbeeld. Daarin wordt
aangegeven hoe anders men
sen zich voordoen dan ze zijn.
Neem die broer maar eens,
die voortdurend roept wat hij
allemaal niet zou doen en
kunnen, als hij maar schoe
nen had Maar als hij schoe
nen krijgt aangeboden, roept
hij dat ze hem niet passen; ze
hebben zijn maat niet.
Zo zijn bijna alle mensen. Wat
ze niet zouden doen als...
Maar het is ook heel mense
lijk, menselijk zwak. dat men
bang is voor wat men zou wil
len. Hoe weinig mensen dur
ven daarvoor uit te komen en
te doen wat ze denken".
Niet geheimzinnig
„Als je naar Pinter kijkt, moet
dat niet vanuit de gedachte
dat er iets heel mysterieus op
het toneel gebéurt, iets heel
geheimzinnigs. Zo moet Pin
ter ook niet worden gespeeld;
hij is van' zichzelf al duidelijk
genoeg, al werkt hij met dub
bele bodems. Maar als je ont
spannen toekijkt, blijken die
dubbele bodems heel herken
baar; dan wordt iemand die
zich met een stroom van
woorden verdedigt, een onze
kere figuur die zijn onzeker
heid achter een verbale ver
dediging verbergt. Als je die
rol zonder overdrijving speelt,
wordt het stuk duidelijk ge
noeg, er is niets geheimzin
nigs aan. In tegendeel, als je
goed luistert is het soms om te
gieren van het lachen".
Kees Brusse heeft er deze
vergelijking voor over: „Als je
naar een schilderij van Picas
so wilt kijken en je moet eerst
door een doolhof en het schil
derij wordt belicht door aan
en uit flikkerende lampjes,
dan ben je als kijker zo afge
leid, dat je van het schilderij
niets begrijpt. Om dezelfde re
den moet een rol, welke dan
ook, zo sober mogelijk worden
gebracht. Aan de andere kant
heeft het ook geen zin om
overduidelijk te zijn. Als je
een koning moet voorstellen,
krijg je een hermelijnen man
tel aan en dan ben je koning.
Maar dan moet ook uit je spel
blijken, dat je koning bent.
Als je een bedelaar moet spe
len. goed. dan wordt je in
lompen gehuld en loop je wat
krom; maar uit je spel moet
blijken, dat je voor je bestaan
vecht: dat maakt je bedelaar".
Ervaring
In 'De Huisbewaarder' speelt
Kees Brusse een rol die hem
ligt, één van de vele. „Naar
mate je ouder wordt, je meer
ervaring opdoet, ga je de
mensen ook beter begrijpen,
waardoor het gemakkelijker
wordt een rol naar het pu
bliek toe te vertalen. Je moet,
bij elke rol. een weg zien te
vinden om uitdrukking te ge
ven aan degeen die je speelt,
op een manier waarmee de
mensen wat kunnen.
Terwijl je aan de ene kant, bij
het ouder worden, beter gaat
begrijpen wie je zelf bent, leer
je ook anderen beter begrij
pen. Dat betekent dat je
steeds meer verschillende rol
len aankunt; eigenschappen
van een ander zitten immers
ook in je zelf, min of meer".
Kees Brusse spreekt uit erva
ring. „Natuurlijk heb ik een
tijd gekend waarin ik rollen
had waar ik tegenaan speelde.
Laat ik dit voorbeeld geven.
Je kunt de rol hebben van
een drukke prater en die, dus
druk pratend, spelen. Later
begreep ik dat druk praten
een teken kan zijn van onze-
zoeken in hoeverre dat in een
stuk waar is en hoe je dat in
je spel kunt verwerken. Want
dat hoeft niet in je tekst te
staan. Het is de vrijheid van
de acteur en of van de regis
seur. Overigens heb ik ge
leerd, dat alles anders kan.
Alles. Ik heb veel gezworven
en geleerd van de verschillen
de manieren waarop je kunt
leven. Als ik in Maleisië ben,
leer ik dat de mensen daar
met hun vingers eten; het
erge vind ik dan, als Neder
landers daar afwijzend tegen
over staan, sterker, als ze dan
vinden dat ze daar meteen
mes en vork moeten invoe-
Glimlach
En voor de rest rotzooit Kees
Brusse maar wat aan, geeft hij
toe met de televisie-glimlach
waar zo veel mensen van ge
nieten. Hij kan dat doen. want
herstellend van een ingrij
pende operatie heeft Brusse
geen enkele reden om onte
vreden door het leven te
gaan. Bij zijn boerderij in
Lexmond ligt een aardig lapje
grond, met eenden, schapen
en katten. Onder de appelbo
men. Nee, die schapen eet hij
niet op, de eenden ook niet.
En de katten zorgen voor
zichzelf.
„Het zijn verwilderde katten,
die weten wat wel en niet tot
hun gebied hoort Die komen
niet aan vogels, die hier nes
telen. En wij, mijn vrouw en
ik. worden hier nu ook door
die katten gedoogd. We wo
nen er immers, we horen er
bij".
Er* wat scherper: „Opeten?
Die schapen opeten? Welnee,
ik vind al die beesten om ons
heen veel te prettig om naar
te kijken en als ik eens een
stukje vlees wil, dan kan ik
dat wel kopen". En met alle
verwijt van de wereld, met
Kees Brusse als Kees Brusse:
„Je kunt ook elkéér opeten".
Met een blik in de ogen, die
nog nooit door televisie is uit
gezonden.
FRITS BROMBERG
Fotojournalist
Sem Presser
overleden
AMSTERDAM De bekende
fotojournalist Sem Presser (69)
is gisteren in zijn woonplaats
Amsterdam overleden. Hij was
al geruime tijd ziek. Presser
was voor de Tweede Wereld
oorlog al actief als fotojourna
list. In 1940 dook hij onder.
Maar op 7 mei maakte hij nog
de later bekend geworden foto
van het gesprek van generaal
Winkelman en prins Bern-
hard. In zijn onderduiktijd il
lustreerde hij twee kinderboe
ken. In 1944 werd hij, nadat
hij de geallieerde landing bij
Arnhem had gefotografeerd,
door de Nederlandse regering
aangesteld als oorlogscorres
pondent.
In 1945 fotografeerde hij de of
ficiële capitulatie van Duits
land in de Hotel De Wereld in
Wageningen. In de jaren vijf
tig maakte hij onder meer bin
nenlandse en buitenlandse re
portages. Vervolgens heeft hij
vele jaren in de Franse Rivie
ra gewoond, waar hij zes reis
gidsen schreef die hij zelf il
lustreerde. Presser was jaren
lang voorzitter van de Neder
landse Vereniging van Foto
journalisten, en maakte deel
uit van de Amsterdamse
Kunstraad en de organisatie
van World Press Photo.
Presser. in 1952 winnaar van
de Zilveren Camera, laat een
verzameling van in totaal
300.000 negatieven achter.
Werk van hem is opgenomen
in de collectie van het Stede
lijk Museum in Amsterdam en
in de gemeentearchieven van
Amsterdam en Arnhem.
Musical „Publiek". Tekst: Seth Gaai-
kema. Regie: Willem Nijholt. Chore
ografie: Lindsay Dolan. Muziek: Bob
Zimmerman. Hoofdrollen: Serge
Henri Valcke en Allard v.d. Scheer.
Première: Stadsschouwburg A'dam.
Herhalingen: Tournee door het hele
land.
Op lichtelijke misleiding, maar
dit niet geheel zonder allure,
steunt de jongste musical „Pu
bliek" op tekst van Seth Gaai-
kema. die hiermee met een
schuins oog naar „Chorus
Line" moet hebben gelonkt.
Gisteravond ging die in de
Amsterdamse Stadsschouw
burg in première. Er staan wel
tien gelijkgestemde hoofdfigu
ren in, die worden betrokken
uit het zaalpubliek onder het
motto, dat ieders leven een
zangspel waard is. Deze op af
roep beschikbare, zorgvuldig
geauditeerde artiesten blijven
de indruk wekken onver
wachts geroepen te zijn tot een
podiumoptreden met hun ei
gen levensverhaal. Zij maken
een glorieuze opkomst als
amateur en allen blijft een af
gang bespaard. Dat is wel eens
anders. De „Publikumsbe-
schimpfung" van Handke heb
ben we achter de rug. Nu
breekt het tijdperk van de pu-
blieksverheerlijking aan. Het
aangroeiende gezelschap laat
zich zingend gelden in zijn le
venslust: „Wij volgen onbe-
Jan Elbertse als Bob in „Publiek" van Seth Gaaikema (Foto Jan Swinkels).
vangen ons verlangen".
De achtergrond van auteur
Gaaikema kennend, zou men
kunnen menen, dat hier een
stuk pastoraal werk verzet zal
worden. Een soort mensen in
nood. Zo steekt deze musical
niet in elkaar. Het aan de
vooravond van haar huwelijk
weifelmoedige meisje, de jonge
vrouw die een tobbende moe
der moet verzorgen, de vrouw
met een alcoholische weder
helft. de homojongen met zo
veel begrip dat hij er bijna on
der bezwijkt, zij allen leggen
hun persoonlijke leed op tafel.
De een zijn probleem blijkt de
ander zijn attractie. Er wordt
weinig opgelost, maar zij zin
gen de ellende van zich af dat
het een lieve lust is. Zij gooien
het niet in de praatgroep,
maar in de zanggroep.
Deze musical biedt geen ver
wikkelingen, maar creéert een
bevrijdend sfeertje. Regisseur
Willem Nijholt had de opgave
uit dit intrigeloze zangspel iets
te smeden, dat ook door inter
ne spanningen tussen de di
verse personages de aandacht
gaande zou houden. Hij viel
daarvoor terug op enkele uit
gesproken tegenstrevers in
deze baaierd van onderling be
grip. Allard v.d. Scheer wordt
erbij gehaald als de snobisti
sche beterweter die schimpt op
deze theatertruc om volk te
vangen. Serge Valcke gaat te
gelijk treiterend en uitdagend
rond teneinde anderen voor
zijn kar te spannen. Annette
Snijder als de stewardess Miep
laat zich niet lijmen door thea
tervolk. Choreograaf Lindsay
Dolan plaatste deze figuren
min of meer averechts tegen
over elkaar, maar de goed
swingende muziek van Bob
Zimmerman voegt de hele
groep telkens weer zingend sa-
Dit laatste gebeurt met zoveel
vocale overgave, dat men ge
makkelijk voorbij ziet aan de
simpele opzet van deze musi
cal, die nergens iets van een
spitse verhaalconstructie toont,
dan wel verrassende elemen
ten in zich bergt.
TON OLIEMULLER.
MÜNCHEN Onder een sta
pel oude, met stof bedekte
ambtelijke stukken in het
Mtlnchense Staatsarchiv heeft
een van de medewerkers een
opzienbarende vondst gedaan:
delen van de oudste hand
schriften van het Nibelungen
lied. De perkamenten bladzij-
Nieuwe strofes Nibelungenlied ontdekt
des. die verwerkt waren als met een inventarisatie, zag op
omslag voor ambtelijke stuk- een van de omslagen het
ken bevatten enkele geheel woord „Kriemhild" staan. Uit
nieuwe strofen. De hand- de boekband kwamen vier
schriften zijn ongeveer 700 volledige bladzijdes te voor
jaar oud. De archivaris, bezig schijn en meerdere perka
mentsnippers. Uit onderzoek is
gebleken dat een boekbinder
in 1650 een pak oud, gebruikt
perkament heeft gebruikt voor
de boekomslag. Hoewel de Ni-
belungensage ook toen al be
kend was heeft hij de waarde
er vermoedelijk niet van inge-
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
III (al); dq,
.00.21.34
color pu#
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800); Murphy's Law
(16); 18.45.'21.15. za. zo. wo. ook
13.45. za. niet 21.15. EUROCI
NEMA II: Top Gun (al); 18.45,
21.15. za. ZO. wo. ook 13.45. EU
ROCINEMA III; Wild Cafs (al);
18 30. 21 00. za. zo. wo. ook 14.00.
EUROCINEMA IV Color Purpls
(al); 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Murphy's Lsw
(16); za 24.00 EUROCINEMA II;
Kostschoolmeisiss (al); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Wild Cats (al);
za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Let's get physical (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV Assepoester
(al); za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Running Scared
(al); 19.00, 21.15. za, zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel 124130): The color purple
(al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliens
(12); 14.30. 18.45. 21.15; Hannah
and her sisters (al) 19.00. 21.15.
do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30;
Top Gun (al). Down and out in Be
verly Hills (al) 14.30. 19.00. 21.15.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): Red Sonja (16); 14.30.
19.00, 21.15. zo 14.15. 16.30,
19.00. 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Gevoe
lige Snaren (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); 14.30.
NOORDW1JK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Teachers (al); za. ma.
19.00. zo di. 20.15. E.T. (12); za.
zo. wo. 15.00. ma. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel 01718-74075):
Pretty in Pink (al); do. vr. za. zo.
wo. 14.45. 19.00. 21.15. ma. di.
19.00. 21.15. CITY THEATER II:
Jewel of the Nile (al); tijden zie
City I. CITY THEATER III: Short
Circuit (al) tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Flesh end Extasy
(16); Tijden zie I. behalve za. en
wo.-middag. Peter Pen (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Pretty In pink (al);
do. t/m zo. 19.00. Police (16): do.
t/m zo. 21.15. Drie mannen en een
wieg (al); do. 14.30. ma. di. wo.
.20.15.
KINDERVOORSTELLING
E.T.: vr. za. zo. wo. 15.45. Peter en
de vliegende autobus (Ned
gespr.): za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Iron eagle (12); do.
t/m zo. 20.00. Motief voor moord
(12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
E.T.; za. wo. zo. 14.00.
ZOETERMEER. PROMENADE
zo. wo. 14.00. Karate Kid II (al);
wo. 20.00. vr. t/m ma. 19.00,
za. zo. wo. 14 00. Terms
ermsnt (al); 20.00. The color pi
ple (al); 20.00. Sneeuwwitje;
zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
463500): Aliëns (12); 14.00. 20.1
ASTA 2 (Spul 27. tel. 46350C
Top gun (al); 14.00. 18.45, 21.1
zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.1!
ASTA 3: The man with one
shoe (al); 14.00, 18.45. 21.15.
13.30, 16.00. 18.45. 21.15.
BYLON 1 (naast Centraal Statioi
tel. 471656): The color purple (al
13.45, 20.00. BABYLON 2: Betl
Blue* 16); 14.00. 18.45, 21.30.
13.00. 15.45. 18.45. 21.30. ö/L
BYLON 3: Big trouble in little Cht
na (12); 14.00. 19.00. 21.15. z*}1
13.15, 15.30. 19.00. 21.15. CIN0I
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637V
Legal eagles (al); 14.00, 18.4i
21.30. zo 13.15. 16.00, 18 4f
21.30. e CINEAC 2: Down and oij
in Beverly Hills (al); 14.00, 18 4i|
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.4S
21.30. CINEAC 3: F/X, murd4
by illusion (12); 18.45, 21.30. dq
vr. ma. dl. ook 14.00. EUROCl
NEMA (Leyweg 910. tel. 66706É
Aliëns (12); za. wo. 20.15. ztf
16.00, 20.15. overige dagen 14.0G
20.15. METROPOLE 1 (Carn*
glelaan, tel. 456756): Otello (all
14.00. 18.45, 21.30. zo 13.1M
16.00. 18.45. 21.30. e METROPtr
LE 2: Diavolo in corpo (16); 14 0<l
18.45, 21.30. ZO. 13.15. 16 (K«
18.45. 21.30. METROPOLE
Hannah and her sisters (al); 14 0j
18.45. 21.30. ZO. 13.15. 16.0f
18.45. 21.30. METROPOLE
Walt Disney's Fantssia (al); 14.0(
1845. 21.30. zo. 13.15. 16 0Ó
18.45. 21.30. METROPOLE S.
Abel (al); 14.00. 18.45, 21.30 ze*
13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODÉ
ON 1 (Herengracht 13, tel. 46240(1
Running scared (al); 13.45, T8.4i*
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.40
21.30. ODEON 2: The nakal
cage (16); 13.45, 18.45. 21.30 zP
13.15, 16.00. 18.45. 21.30. OD6
ON 3: Target (16); 13.45. 18.4i|
21.30. zo. 13.15. 1600, 18 41
21.30 ODEON 4: 9V> Wee#
(16); 13.45. 16.45. 21.30. zo. 13.1ft
18.45. 21.30 LE PARIS 1 (Kali
tingstraat 12b, tel. 656402): Desaf
lovers (18); v.a. 12.00. zo. vj
13.30 LE PARIS 2: Private
schoolgirls (18); v.a. 12.30. zo. vi
14.00. LE PARIS 3: Bell bustel
(18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14 Oè
HAAGS FILMHUIS (Dennewi
56. tel. 459900): Zaal 1: Death off
salesman; 19.30. 22.00. Beh. 20
lm lauf der zeit; zo. 14.00. Zaali
La nuil Americaln; 19.30. beh. z«
De wisselwachter; 21.45. beh. zt
Zaal 3: do. vr. dl. wo. 19.30. 21.4]
zo. 20.00. ma 19.30, 22.00. J
Jaar filmgeschiedenis VI jaren 71
Mariken van Nieumeghen; d?
Turks (ruit; vr Za. v.e. 19.30. Feel
7Oer jaren met o.a. Dodeskadeti
Drama della gelloeia, Neerlarwb
hoopcode, Deutschland iT
herbs!;. Jeanne Dielman; zo Li«r
de en anarchie: ma. De apiegr
di. La notte di San Lorenzo; wol)
NACHTVOORSTELLINGEN: r
CINEAC 1: Young blood (16); z.
00.15. e CINEAC II: Down and oi
in Beverly Hills; (16); za. 00.1?
CINEAC III: A fine mess (16); 4
00.15. EUROCINEMA: Dam#
(18); za. 24.02. t
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 3: Assepoester; za.
14.00. zo. 13.15, 16.00.
CINEMA: Taran en de toverfci
za. zo. wo. 14.00.
EUR)
GRATIS ELK WOENSDAG DE
BIJLAGE B0 UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS. MUZIEK
THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
De Compagnia d'Opera Italians di
Milano brengt „La Traviata" van
Verdi. PWA zaal. Congresgebouw,
gisteravond.
Jaarlijks doet het Milanese
operagezelschap onder de
naam „Compagnia d'opera ita-
liana di Milano" Den Haag
Dirigent James
Conlon van het
Rotterdams
Philharmonish
Orkest tijdens de
generale repetitie
woensdagmiddag.
Concert in het teken van de Edison-
Klessiek met o.m. het Amsterdam
Loeki Stardust Quartgt en de alt Ca
rolyn Wslklnson. De Doelen, Rotter-
ROTTERDAM De jury van
de Edison Klassiek 1986 kende
eerder dit jaar uit de 153 in
zendingen in twaalf catego
rieën een Edison-onderschei
ding toe. In een als galaconcert
betiteld evenement gister
avond in De Doelen was
slechts één categorie vertegen
woordigd: „Jonge Nederlandse
kunstenaars" met een Edison
voor het Amsterdam Loeki
Stardust Quartet. Wel bijzon
der mager voor een door de
NCR V-radio en tv-opgenomen
uitzending waarin het publiek
de voortreffelijke maar helaas
ziek geworden pianiste Maria
Joao Pires moest inruilen voor
Karin Lechner, waarin Han
dels „The arrival of the Queen
of Sheba" gebisseerd moest
worden vanwege de knal van
een gesprongen lamp en ein
deloos geduld opgebracht
moest worden omdat de podi-
umchangémenten talrijk wa
ren. Het programma, dat op 7
december zal worden uitge
zonden, werd gepresenteerd
door de Belgische Regine
Clauwaert. die daarmee een
jubileum vierde: 25 jaar gele
den trad zij bij de BRT in
dienst.
Het Amsterdam Loeki Star
dust Quartet speelde muziek
van Merula, Byrd en Vivaldi,
waarin blijk werd gegeven
van eert grote mate van vir
tuositeit en een perfecte be
heersing van diverse blokflui
ten. Karin Lechner wist muzi
kaal gesproken geen raad met
de Walsen van Brahms, char
me is zo karakteristiek voor
deze muziek en aan charme
ontbrak 't in deze visie.
De alt Carolyn Watkinson was
betrokken bij de met een Edi
son bekroonde opname van
het oratorium Solomon van
Handel o.l.v. John Eliot Gardi
ner. Met begeleiding van het
Rotterdams Philh. Orkest in
kleine bezetting zong zij o.l.v.
James Conlon een aria uit dit
oratorium en uit Orfeo van
Gluck. Met name in de laatste
aria blonk zij uit in technische
aanpak en muzikale uitbeel
ding. Vorig jaar behoorde de
violist Shlomo Mintz tot de
Edisonwinnaars, gisteravond
liet hij zich horen in het viool
concert van Bruch. Een hoog
staande weergave, Mintz is een
voortreffelijk violist die over
een prachtige toonvorming be
schikt.
Zondag 9 november zendt de
NCRV-tv in het programma
„Nieuwe variaties op een Edi
son" portretten uit van de Edi
sonwinnaars 1986.
ADRIAAN HAGER
FIGUURPUZZEL
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden:
1. pomp voor petroleumwinnlng; 2.
kaft v.e. schrijfboek; 3. arts voor in
wendige ziekten; 4. hoge geestelijke
titel: 5. kleine hoeveelheid roest op
een voorwerp.
OPLOSSING
jjeiMseoj -g :|BBU!pjB>t
-Usiuietui c :e|JOi!dB>i z '.jbwuiibI i
li
aan. meestal met een onM
valst Italiaanse opera. Dit ot
ste tournee-theater van Ei#
pa viert in december in SI
burg met de 83ste tourri
voorstelling van La Travl
haar 1750-ste opvoering inji
kalenderjaren.
Erg Italiaans is het geheel
langzamerhand niet meer.
leen onder solisten van
meervoudig bezette rollen L
nog relatief veel Italiaanse f
men te vinden. Het Pos]
Sinfonieorkest en het musif
koor uit Boekarest hebbeir
jaren geleden de veel te dt"
en lastige italianen verdreM
De instudering en centrale i
ding liggen in handen van
Hongaar Lajos Vasady-Baty
Mogelijk is het Italiaans o
minste de verbindende onö
linge werktaal!
Een zeer volle PW A-zaal vF
de met enthousiasme en s(
bravo geroep de verrichtiii
van de drie hoofdfiguren J
dit minidrama, Violetta, A|
do en diens vader GermT
Deze opera die Verdi zeer
aan het hart lag en die hij
aangrijpende melodieën h)
gestopt, speelt zich geheel I
nenshuis af. Het sfeervolleL
kor en de rijke kleding ver
den op zichzelf, tesamen I
de traditionele regie een
uitgangspunt. De welbeké
Bruno del Monte gaf met)
nog altijd gulle bas Gerni
overtuigender gestalte datfc
weinig inspirerende tenor 1
drea Elena als Alfredo. F
vrij kleine stem viel weg t«
de veel krachtiger Tizianak
cati als Violetta, die welisv
ook niet erg meeslepend i
maar wel zeer nadrukkj
aanwezig was. Zacht zing
is haar stem fraai, hoe rt
volume zij echter ontwik!
hoe scherper het geluid wö
Dit gevoegd bij het iele gé
dat uit de orkestbak klonk
de overwegend langzame f
pi, maakte dat de opera r
langzaam op gang kwam.l
teraard speelt bij een stfc
weer in een andere plaatsS
voeren van een -zelfde w
routine en een zekere ver\l
king een rol, maar het leek
toch ook sterk op dat nod
het orkest noch bij de zaï»
voldoende pit zat, om de \f
stelling dynamischer te l
ken. Overigens was het I
na de pauze sterker dant
ervoor en bleef er dus,»
danks de kritiek ook heel E
te genieten over. J