„Als mijn interpretatie van een lied wordt aangetast, kan ik het niet meer zingen" Onderzoek naar gebeurtenissen in De Terp wekt bevreemding LEIDEN OMGEVING CeidoeSou/umt DONDERDAG 30 OKTOBER 1986PAGINA 16 JARD VAN NES IN K&O MEESTERSERIE IN LEIDEN: Jard van Nes, die na een voltooide pianostudie aan het Utrecht's conser\'atoriuim, haar opleiding solo zang kreeg van Herman Woltman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, behaalde vele prij zen en onderscheidingen. Zij kreeg achtereenvolgens de eerste prijs van het Internationale vocalistencon cours in 1978 in Den Bosch en in 1981 van het Internationale Opera- en Belcanto-concours van de Belgi sche Radio en Televisie. Maar op 14 april 1984 ontving Jard van Nes de hoogste onderscheiding in Neder land: de ..Nederlandse Muziekprijs", waarvoor zij eerst nog haar studie afrondde in Parijs bij Noémie Perugia en Christa Ludwig. Haar carrière nam in een snel tempo een hoge vlucht. Zij bouwde haar repertoire veelzijdig op met een grote diversiteit aan stijlperioden op het gebied van opera, liederen en oratorium, hetgeen haar tot een gevierd zangeres maakte. Haar artisticiteit heeft zij vele keren bewezen in haar optreden met het Concertgebouworkest, het Residentieorkest en het Rotterdams Philharmonisch orkest. Zij gaf recitals in onder andere Parijs. München en Frankfurt en treedt nu vaak op met dirigenten als Pierre Boulez. Nikolaus Harnoncourt. Charles Dutoit en Tale. Zij heeft reeds vele platen op haar naam staan. Zeer binnenkort verschijnen van haar de „Kindertotenlieder" van Mahler, en de Wesendonk-Lie- der van Wagner. Stadsgehoorzaal (Leiden): Meester- serie K&O met Residentie-Orkest onder leiding van Ferdinand Leitner. Soliste Jard van Nes. Werken van Vaughan Williams, Elgar en R. Strauss. Op 3 november (20.00 uur). LEIDEN/ARNHEM Dat de alt Jard van Nes maandag in Leiden op treedt mag tot de zeld zaamheden worden gere kend. Zij heeft een carriè re opgebouwd, waarvan de reikwijdte veel verder gaat dan onze landsgren zen. Ze is zojuist terugge keerd van een succesvolle tournee in China en Cana da (Montreal), hetgeen be grijpelijk het startpunt wordt van ons gesprek wanneer we haar in haar woning in Arnhem opzoe ken. ..Een fascinerend land, dat China", vertelt ze enthousiast. ..Voor zover de taalbarrière dat toeliet, hadden we toch ta melijk veel contact met de be volking. Het meest verrassen de vond ik hun gastvrijheid, na spontaniteit en hun open heid. Ze hebben een grote be langstelling voor westerse mu ziek. Ik was er met de Amster damse Bachsolisten. We heb ben in twee dagen tijd drie concerten gegeven met Bach- cantates. Ik heb daar de tour nee niet helemaal kunnen meemaken omdat ik naar Ca nada moest. Het was een grootse belevenis. Ook in Montreal heb ik veel leuke spontane reacties gehad, voor het volgend jaar ben ik er te ruggevraagd". De carrière van Jard van Nes is als een vuurpijl omhoog ge gaan en dat is begrijpelijk na de vele eervolle onderschei dingen. Maar waar is die be gonnen en hoe is dat verder gegaan Het antwoord komt zonder aarzelen: ..Bij het Residentie orkest. Wat ik daar zo gewel dig heb gevonden, is dat ze me nooit in een hokje hebben ge stopt en dat ze me gelegenheid hebben gegeven in een breed en veelzijdig repertoire op te treden. Je moet namelijk voor al in het begin oppassen dat je geen etiketje krijgt opgeplakt, waardoor je beperkt wordt in de opbouw van je repertoire. Ik heb veel platen met hen ge maakt. Binnenkort komen de Wesendonk-Lieder van Wag ner uit. Het Residentie-orkest geeft en dat durf ik beslist zo te stellen als enige in ons land de meeste aandacht aan het aanbod in eigen land. Zo wel aan dirigenten en solisten als aan Nederlandse componis ten. Zonder dit orkest zou heel wat kostbaar cultuurbezit aan partituren in de kast zijn blij ven liggen. En we hebben hier wat talent in ons land. Naar mijn smaak wordt daar nog veel te zorgeloos mee omge sprongen". Felle klank Haar stem krijgt een felle klank als ze vervolgt: „Wantje weet hoe het hier gaat, als het niet uit het buitenland komt, deugt het niet. Daar kan ik me ontzettend over opwinden. Trouwens ons hele cultuurbe leid gaat, als we niet oppassen, de goot in. Dat er bezuinigd moet worden is begrijpelijk, maar dan wel met beleid. En daar mankeert nog wel het een en ander aan". Het zat haar zichtbaar hoog. Geleidelijk verloopt ons ge sprek in wat rustiger banen en het thema „veelzijdigheid' komt ter sprake. Want Jard van Nes beheerst een veel voud aan tijdstijlen tot aan de hedendaagse representanten daarvan toe. zoals bijvoorbeeld Ligeti. Omdat nog van dit na jaar haar plaat uitkomt met Mahler's Kindertotenlieder haken we daarop in. „Jawel, ik vind ze prachtig, maar je hoort ze zo vaak zin gen met die gemanierdheid, en daar houd ik niet van". Heeft Jard van Nes het gevoel dat Mahler het onnoembare leed en de troosteloosheid die uit Rückert's gedichten spre ken. in alle vezels heeft ge peild? Zij antwoordt bedachtzaam: ,,Ik geloof niet dat een compo nist de teksten letterlijk en op de voet zal volgen. Ze zijn vaak het uitgangspunt voor emoties, die hij vertaalt in mu ziek. Zo ontstaat er volgens mij een geheel. Ik ga, als ik een nieuw werk instudeer, ook in eerste instantie uit van de niuzikale gedachte. Ik bekijk hoe het loopt, hoe het in el kaar zit en pas dan verdiep ik me in de tekst. Een interpreta tie ontstaat na veel studie, dan pas wordt het als het ware je bezit, je artistieke overtuiging. Dat kan wel eens moeilijkhe den geven met een dirigent die een andere opvatting heeft. Maar ik vind dat een so liste die met orkest optreedt het recht heeft haar inzichten te handhaven, zeker wat tem po en wat haar interpretatie aangaat. Ik was heel verbaasd toen Christa Ludwig, bij wie ik ook nog enige tijd gestu deerd heb, mij vertelde dat zij ■fiath [sponsort uw nieuwe ■fiatéh fm3n0ü BIJ NIEUWE FIATUNO': F1.500,-VOORDEEL. BU NIEUWE FIAT RITMC: F1.500,-VOORDEEL. Fiai wil graag betalen voor reklame die tevreden automobilisten voor Rat maken. Wie nu z'n auto inruilt èn een nieuwe Rat Uno, Ritmo ot'Regata koopt (en dus reklame maakt) kan bovenop de ANWB/BOVAG inruilprijzen. flink wat extra geld verdienen Bij aankoop van de Rat Uno of de Rat Ritmo sponsort Fiat u voor 1500 gulden En de Rat Regata levert u zelfs 2000 harde sponsorguldens op Deze unieke aanbieding geldt ook als u niets hebt in te tuilen Over uniek gesproken kiest u voor de Rat Panda, dan sponsort niet Rat u, maar de overheid De Rat Panda is namelijk uitgerust met een nieuwe, milieuvriendelijke motor. Als beloning voor "schoon" rijden betaalt u minder Bijzondere Verbruiks Belasting waardoor de Fiat Panda tot 710 gulden voordeliger is geworden En u er nu al een hebt voor f 12.390,-. Kom snel naar onze showroom De voorraad door Fiat gesponsorde Fiats is beperkt en de aan bieding* is tijdelijk FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.|7fX£7i7 BIJ NIEUWE FIAT REGATA*: F2.000,-VOORDEEL. EN DE OVERHEID SPONSORT DE NIEUWE, MIUEUVRIENDELUKE RAT PANDA! NUVAF11390,-. LEIDEN: VANCREY'S AUTOBEDRIJVEN BV, KOREVAARSTRAAT 43, TEL. 071 14 21 46 LEIDERDORP: VANCREY'S AUTOBEDRIJVEN BV, WEVERSBAAN 12, TEL. 071 89 61 51 (INDUSTRIE TERREIN 'DE BAANDERIJ") KATWIJK A. ZEE: AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDR. SEINPOST B.V., DRIEPLASSENWEG 7, TEL. 01718 -7 16 44 NOORDWIJK: AUTOBEDRIJF BEUK B.V., GOLF- WEG 19, TEL. 01719-192 13. Jard van Ne „Het Residentie- Orkest geeft als enige aandacht aan 0 muziekaanboi in eigen land' zich strikt houdt aan de aan wijzingen van een dirigent. Deze slaafsheid begrijp ik niet. Als ik voel dat mijn interpre tatie wordt aangetast, sta ik er niet meer achter. En dan kan ik het ook niet zingen". Versiering Een van de dirigenten met wie Jard van Nes veel optreedt, is Nikolaus Harnoncourt, die ooit eens gezegd heeft dat hij met kunstenaars nooit last heeft, maar dat hij wel vaak over hoop ligt met musicologen. Jard van Nes heel nadrukke lijk: „Dat kan ik begrijpen. Harnoncourt is een man die heel veel weet van de uitvoe ringspraktijken van de Barok. Maar hij is voor alles zelf kun stenaar met een grote muzika- le intuïtie. Hij haat die dog ma's zoals die in Nederland opgeld deden. Ik zal je een voorbeeld noemen. Wat hij nooit oplegt, is het non-vibrato zingen. Vibrato gold vroeger als een versiering, vandaar, zeggen ze hier: non-vibral zingen. Ik vind het zelf oo 6' niet mooi, afgezien nog var het vermoeiende van de spiei e' beheersing die ie zo lang moL^ volhouden. Want een g<lb schoolde stem. een natuurlij e gevolg van je studie, heeft a 'f tijd viijrato, en dat moet je di tegenhouden". Jard van Nes heeft veel erv. ring op het gebied van opeie en oratorium. Bij de Nedei landse Opera is ze gevraag voor Wagner's ..Tristan un Isolde". Hoe zit dat nu met c 'r oratoria. Heeft ze daar nog tij voor? „Ik moet zeggen: weinig. Al leen de heel speciale dinge 5 doe ik nog wel graag Maab juist omdat ik nu zo veel int< ressante aanbiedingen krijg c 11 ander gebied, kan ik me ni< e zo lang vast leggen. Want di moet je natuurlijk bij kooruiir: voeringen. Overigens hebbe we ook op dit gebied een foi" midabele cultuur, die we nifS1 mogen wegcijferen". BEP RIJNDER GG GD: „HIER ZUN DE GEGEVENS. HOE NU VERDER?" DEN HAAG Bij het zoe ken naar belastend feitenma teriaal over de omstandighe den waaronder patiënten van het Haagse verzorgingstehuis De Terp zijn overleden, is on zorgvuldig en onrechtmatig gehandeld. De manier waar op de politie in het bezit is gekomen van medische gege vens van overledenen werd gisteren door mr. G. Spong voor het Haagse gerechtshof „bevreemdend" en „ontoe laatbaar" genoemd. Tegen de voormalige huisarts van het tehuis eiste de procureur gene raal mr. P. Bos gisteren opnieuw een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van vier jaar. waarmee hij zijn vor dering van 27 januari dit jaar her haalde. Het gerechtshof verwees de zaak kort daarop in een tussenarrest weer terug naar de rechter-commis- saris nadat mr. Spong, de raadsman van de 33-jarige huisarts, had aange voerd dat er bij de huiszoeking in De Terp op een onrechtmatige wijze be slag is gelegd op de patientkaarten van de overleden patiënten. Die inbeslagneming leidde uiteinde lijk tot de arrestatie van de arts en het hoofd verzorging en verpleging van het tehuis. De arts werd vorig jaar door de rechtbank in Den Haag tot een jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens moord op drie bejaarde patiënten in 1983 en 1984 en het val selijk opmaken van de overlijdens verklaringen. Zelf heeft de veroor deelde medicus altijd volgehouden dat het in alle ten laste gelegde ge vallen om euthanasie ging. In het onderzoek naar de gang van zaken op de ziekenboeg van het ver zorgingstehuis waren de patiënten kaarten van overledenen van groot belang. Die kaarten werden op 25 fe bruari vorig Jaar opgevraagd door twee sociaal-verpleegkundigen van de afdeling Algemene Gezondheids zorg van de GG GD. Eén van hen, de inmiddels 61-jarige mevrouw A. Koekkoek, was gisteren door de pro cureur-generaal als getuige opgeroe pen. Volgens de getuige waren de verhalen over raadselachtige sterfge vallen op de ziekenafdeling van De Terp haar toen al bekend. Bij de uit gevoerde controle ging de belangstel ling van de twee verpleegkundigen voornamelijk uit naar de medische gegevens van de overleden patiënten. Sherlock Holmes Naar de mening van mr. Spong heb ben de medewerksters van de GG GD hiermee misbruik gemaakt van hun bevoegdheden. Zij hebben welis waar een toezichthoudende functie, maar deze strekt zich volgens de ad vocaat niet verder uit dan tot de na leving van de verordeningen, zoals die zijn opgenomen in de Wet op de Bejaardenoorden. De wet heeft slechts betrekking op de leefomstan digheden van de tehuisbewonei „Wil men iets te weten komen ov i reeds overleden personen dan is Wet op de Bejaardenoorden hiervoi het verkeerde instrument". „Onder het mom van controle is gedaan dat feitelijk opsporing heet betoogde mr. Spong. „Dit implicee dat zuster Stam niet als een Haagf versie van Sherlock Holmes de p tiëntenkaarten had mogen ophalen I Ook in het verdere verloop van h 1 onderzoek bleef er sprake van ee vorm van samenwerking tussen politie en de GG GD. Eén en ai i der blijkt ook uit een handgeschr J1 ven notitie van zuster J. Stam aa J een brigadier van het politiebure. Huygenspark met de tekst: „Hier zi de gegevens. Hoe nu verder?". De raadsman van de veroordeelt huisarts had nog meer pijlen op zij boog. Zo memoreerde hij tegenovi de leden van het gerechtshof d voor de huiszoeking bij De Terp 11 maart vorig jaar geen contact h plaatsgevonden met de rechter-con missaris, wat bij wet is vereist. Procureur-generaal mr. P. Bos het, zoals viel te voorzien, op vrijw alle onderdelen oneens met Spong. Hij voerde allereerst aai de GG GD een onderzoek instel op een moment dat er alleen n< maar vermoedens waren omtre overtredingen van de Wet op de B jaardenoorden. „Pas later hebben verdenkingen zich uitgebreid", aldi de procureur-generaal in tege spraak met de door hem opgeroep getuige Koekkoek. Verder voerde 1 aan dat de twee verpleegkundig die tot twee keer toe een eontrole-o derzoek in het Haagse tehuis uitvoi den een bijzondere opsporingsb voegdheid hadden. Bovendien kr gen zij de gevraagde patientenkaa ten vrijwillig mee. Met betrekking tot de huisarts mr. Bos van mening dat hij in z laatste contacten met de bewuste dr ernstig zieke patiënten niet de nodi zorgvuldigheid heeft betracht. Te men als „kille technicus" bleven keer achterwege. Wel voerde de pr cureur-generaal aan dat de bewus arts naar zijn informatie nimmer moeite heeft genomen zich in moeilijke problematiek van de euth nasie te verdiepen. Cursussen ov dit onderwerp volgde hij niet, terw de mogelijkheid hiertoe zich me< malen in Den Haag heeft voorg daan. „Je vraagt je af hoe je je jong arts zo in het ongewisse durft storten", aldus de procureur-gen raai. Mr. Spong daarentegen: „Deze man bezweken voor de psychische dwa zijn dodelijk zieke patiënten te hi pen en hen zo heet dat nu ee maal juridisch van het leven te roven. Deze arts verdient niet worden ontrukt aan zijn 2500 patië ten, ook al heeft hij naar het oordi van uw hof niet vergeeflijk geha deld. Al die patiënten die hem volledig vertrouwen vormen het b te en meest overtuigende bewijs uw hof dat ook kan doen". Uitspra op woensdag 12 november. NICO MOKVE1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16