philips toekomst in met CD-video
ir
DE KRANT.
OMDAT
UNIET
IEDERE DA6IN
HET
WITTE
HUIS
KUNT ZIJN.
\ozen en doornen
dirigentenpad
.INST
y
China's grootste vioolbouwer gaat gouden tijden tegemoet
SPELEGAST MET KWETSBAAR
GLAZEN SPEELGOED"
vv
EcidócSoutatit
ZATERDAG 25 OKTOBER 1986 PAGINA 19
tvan
minderen
nsepoester
H
Koninklijk Ballet van
Jeren komt woensdag 12
sgitber in het Circustheater
ipoester" dansen op een
igrafle van Valery Panov
muziek van Serge Pro-
De muziek is gecompo-
in de traditie van de
>2. klassieke balletten: met
is de deux, adagio's, ga-
i, een mazurka, een ga-
i dergelijke en met een
ins voor iedere danser.
ooJeallet van Vlaanderen
io.-Jmet 70 medewerkers.
Anne Lourdon bij „Red desert
penitentiary" in Filmcentrum
Producente Anne Lourdon zal dinsdagavond
20 oktober a.s. in het Filmcentrum (Studio
2000) de Haagse première presenteren van
„Red desert penitentiary", een film van regis
seur George Slulzer (o.m. maker van „Twee
vrouwen" en „Joao en het mes").
Mevrouw Lourdon Is de echtgenote van regis
seur Slulzer en werkte nauw met hem samen
bij de produktie van zijn films. „Red desert pe-
niteniary" is - zoals zovele Sluizerfilms - ge
maakt in het buitenland en wel in het Texaan-
se stadje Sweetwater. Slulzer kwam daar te
recht voor een documentaire en werd daar
door de plaatselijke bevolking geïnspreerd totSlulzer (op de foto In film T-shirt naast
een speelfilm. Daarbij nam hij het boek van de camnera) speelt binnen die film zichzelf.Een
Tim Krabbé als leidraad. Het Is een film over bijrolletje Is weggelegd voor de In Mexico wer-
een film geworden, met een knipoog naar het kende Nederlandse regisseur John (Giovanni)
Amerikaanse filmen en naar de Hollywood B- Korporaal.
Q||
'HOVEN Herfst
ind jaar brengt Pho-
m een CDV (Com-
Disc Video) in de
Hel, te gebruiken in
(lormale, daarvoor ge-
tt gemaakte CD-spe-
aslHet enige dat men
^_hog nodig heeft is een
jjjfprmer tussen afspeler
ilevisie, die Philips
ind jaar op de markt
,.gt. De nieuwe CDV
pen minuten muziek
Mier minuten film be-
_Jn. Weer een jaar la-
ÏOl^an van Philips een
7o|peler worden ver-
oit waarmee niet al-
de thans bekende
f|j|t van 12 cm kunnen
Jen afgespeeld, maar
grotere formaten, van
Töpi tot de beeldplaat
■30 cm waarop beeld
0geluid zijn opgenomen.
32,ide introductie van de
ïst^de generatie" Compact
tpeler, tijdens de jongste
b, is daarom meer aan de
ïgTdan een sterk verbeterde
'4er van de „eerste gene-
°r die drie jaar geleden op
arkt kwam. Hoewel Phi-
~5|e geluidskwaliteit van de
z- jste CD-spelers met deze
ède generatie" aanzienlijk
öf] verbeterd door het ge-
9ö| van recent ontwikkelde
en vergaande digitalise-
icékan dat straks nog maar
prettige bijkomstigheid
"In: de ontwerpers hebben
re<j rekening gehouden met
°ibije toekomst waarin de
Jiet plaatje, digitale infor
ms bevat die op beeld-
I2.lm zichtbaar moet worden
_jakt, muziek met film om
iiginnen.
krl
-maakt
0 de eerste CD-speler al
Jkend, de CD 650 van
fla6s is nu vrijwel volmaakt
[etreft het beluisteren van
^jik en het corrigeren van
^beschadigingen en ander
38rief. Maar opvallend bij
Verschil perfecte elpee
en Compact Disc opgelost
de jongste speler is de extra di
gitale uitgang riaar een toe
komstig beeldscherm, het gro
te geheugen en het eventueel
toekomstige gebruik ervan.
Philips zelf, noch de vakbla
den gaan veel verder dan het
opsommen van de mogelijkhe
den en de voortreffelijke
klankkwaliteit bij het afspelen
van muziek. Toch is Philips
duidelijk bezig de toekomst
naderbij te brengen.
Een paar voorbeelden. Tien
tallen nummers kunnen in het
vaste geheugen van de speler
worden opgeslagen, in elke ge
wenste volgorde; met twee
knoppen kan in drie snelhe
den elk, snel vooruit en ach
teruit worden afgespeeld, ge
deeltelijk met behoud van ge
luid. Voor muziek is dit maar
beperkt zinvol. Die zin wordt
pas goed duidelijk, wanneer
men niet meer aan geluid
denkt, maar aan anderssoorti-
ge informatie die niet hoor
baar, maar zichtbaar moet
worden gemaakt: woordenboe
ken, kookboeken, reisgidsen,
wegenplannen, autoregistratie,
enzovoort.
Philips ontwikkelde de CD-
speler op basis van de eerder
ontwikkelde beeldplaat die
naar de kant van de gewone
consument geen succes werd.
Het ligt nu voor de hand dat
de techniek en de filosofie van
de beeldplaat wordt gekoppeld
aan de Compact Disc die het
wel heeft gehaald. En dan
komt het mooie, de gebruiker
kan over enige tijd met één af
speler twee kanten op: muziek
feilloos weergeven en naar
beelden kijken, audio en en vi
deo in één apparaat. Eind vol
gend jaar is het eerste plaatje
ervoor leverbaar.
Philips: „We verwachten dat
het zo gaat. Daarom is een CD-
speler ontwikkeld waarmee
een en ander mogelijk is; het
zou niet goed zijn als de koper
van nu volgend jaar zou moe
ten constateren dat hij na een
jaar alwéér iets nieuws moet
kopen."
Verfijnder
Voorlopig zijn voor de nieuwe
CD-speler alleen muziekplaat-
jes beschikbaar. En het ver
schil tussen een perfect opge
nomen elpee - met goede ap
paratuur afgespeeld - en een
CD-speler is met de komst van
de tweede generatie spelers
opgeheven. Met hoeveel posi
tieve geluiden de CD drie jaar
geleden ook werd geïntrodu
ceerd, perfectionisten bleven
beweren dat een goed gesne
den en opgenomen conventio
nele plaat uiteindelijk toch
verfijnder klonk. Dit ondanks
de afwezigheid van ruis op de
CD, de grotere dynamiek er
van en de vrijwel te verwaar
lozen kans op beschadigingen.
„Hoe goed de eerste generatie
CD-spelers ook was", voert
Philips thans aan, „het kon al
lemaal toch iets beter. Fractio-
neel, maar toch. Met de twee
de generatie spelers wordt dit
hoorbaar aangetoond".
Produktie-manager audio van
Philips E. van der Velden: „De
eerste CD-spelers zaten nog
propvol onderdelen die in de
tweede generatie zijn vervan-
§en door chips. Dat verhoogt
e levensduur van de speler
bij een perfect blijvende weer
gave. Bovendien zijn de spe
lers relatief goedkoper gewor
den. Onderdelen kunnen ver
lopen, zijn gevoelig voor vocht
en temperatuursverschillen,
een chip is dat niet of in veel
geringere mate".
Technisch een eigen wijze weg
De producten van Philips mogen dan uiterlijk op die van de
(Japanse) concurrentie lijken, inwendig gaat de Eindhoven-
se fabriek een eigen, en ook wel wijze weg. Philips houdt
terecht vast aan de enkelvoudige laser-aftasting, die voorde-?
len biedt boven de Japanse drievoudige laser waarvan de
afregeling kritischer is en dus kwetsbaarder; interferentie
van hoogfrequente bitstroom-signalen en het foutcorrectie
signaal is bij Philips per definitie uitgesloten. In de tweede
generatie CD-spelers werd de enkelvoudige decodering van
digitaal naar analoog verdubbeld, waardoor in het uitgangs
signaal elke vorm van faseverschuiving onmogelijk werd.
De foutcorrectie werd sterk verbeterd en in plaats van pot-
meters werden zelfcorrigerende IC's ingebouwd. Het gevolg
werd duidelijk, niet alleen meetbaar, maar ook heel goed
hoorbaar. Dat de 16 bit-kwantificatie van het plaatje nu op
timaal wordt gebruikt, levert een beter stereo-beeld op en
door de viervoudige oversampling van het digitaal gecodeer
de signaal voelt de luisteraar zich nog meer bij de oorspron
kelijke uitvoering betrokken; het sinusvormige signaal
wordt niet meer verdeeld in trappen maar in trapjes. Of an
ders: de muziek klinkt er een stuk mooier door.
veel langere tijd dan we in
1983 konden voorzien, verbe
terden we de speler ook op an
dere punten en maakten we
voorbereidingen om met het
zelfde apparaat ook beeld te
kunnen weergeven. Het len-
zenmechaniek werd verkleind
en verfijnd, de mogelijkheden
van het digitaal opgenomen
geluid werden nog verder uit
gebuit en indien mogelijk en
noodzakelijk verbeterd".
De „tweede generatie" CD-
spelers mag dan op tal van
punten technisch zijn verbe
terd, hoorbaar wordt dat pas
goed, wanneer een speler van
de eerste generatie (ook nog
maar hooguit drie jaar oud) er
rechtstreeks mee wordt verge
leken. En dan moet de overige
apparatuur, versterker en
weergevers, van goede huize
komen; een middelmatige ge
luidsinstallatie zal altijd mid
delmatige resultaten voorbren
gen.
Chips
Van der Velden: „Toen we
tóch bezig waren, want de ont
wikkeling van de chips die we
wilden toepassen vergde een
Smaak
Philips heeft er verstandig aan
gedaan, vermoedelijk met de
grootst mogelijke tegenzin,
zich aan te passen bij de smaak
van het publiek, dat al vele ja
ren een voorkeur toont voor
de doorgaans strakke Japanse
ontwerpen. Wat zich thans in
de winkel aandient, is dan ook
zwart en strak; de glimmertjes
en lichtjes zijn grotendeels uit
de audiowereld verdwenen en
uiterlijk onderscheidt Philips
zich niet van welk Japans
merk dan ook: het lijkt alle
maal verschrikkelijk op el
kaar.
Zoals in alle Philipsspelers
wordt met één laser het plaatje
afgetast, sommige Japanse spe
lers doen dat met drie van die
straaltjes. Dat lijkt beter. Van
der Velden echter: „Maar dat
is het niet, in tegendeel. Door
met één laser de sporen af te
tasten, werkt de zwaaiarm die
wij gebruiken sneller; een arm
met drie lasers, waarvan twee
ter controle op fouten, moet in
een tragere slede worden ge
monteerd en is gevoeliger voor
ontregeling".
De technische vakbladen heb
ben zich inmiddels uitgespro
ken lovend over de CD 650
uitgelaten en het lijkt erop, dat
met deze speler Philips voor
goed met de concurrentie wil
afrekenen: er zit alles op en
aan wat men mogelijkerwijs
kan verwachten, ook sterk ge
richt op de toekomst. Aan de
plaatjes ervoor wordt gewerkt.
FRITS BROMBERG
Tan onze correspindent Ina Chang)
jSKING Dai Hongxiang heeft de afgelopen dertig jaar
pchts één periode gekend dat hij zich niet bezighield met
bouwen van violen: toen de Rode Gardisten hem uit
pakten voor een zoon van rijke boeren en hem daarvoor
i wijze van straf cello's lieten bouwen. Een jaar later, in
[69. voerde de echtgenote van Mao Zedong, Jiang Qing,
lar revolutionaire model-opera Bedwing de Tijgerberg
ior Strategie op, en kreeg Dai de opdracht de violen voor
ft orkest te bouwen.
59-jarige Dai is China's grootste vioolbouwer en beleeft
ïlgens eigen zeggen pas nu zijn Gouden Eeuw. Sinds hij in
183 in het Westduitse Kassei een gouden medaille oogstte
W een van zijn instrumenten, maakt zijn reputatie in Chi-
_i en daarbuiten een bloeiperiode door. Stradivarius werd
?|k pas na zijn zestigste beroemd, zei Dai onlangs in een in-
view. Ik verwacht de komende twintig jaar nog wel vio-
i te bouwen.
geleek zich ook in een ander opzicht met de wereld-
jroemae achttiende-eeuwer: ook hij heeft het beste hout
weield tot zijn beschikking. Hij reist regelmatig naar de
ssen in het noordoosten en zuidwesten van China voor het
jdoorn- en vurehout dat hij voor zijn violen nodig heeft.
liet zo goed
it hout in Italië is veranderd na Stradivarius, zei hij. De
lerne violen zijn lang niet zo goed omdat het hout min-
veerkrachtig is. Stadivarius en zijn tijdgenoten beschik-
nïet alleen over veerkrachtig hout, maar beschermden
veerkracht ook met goede vernissoorten.
Dai werkt in een piepkleine, kale ruimte in de vioolfabriek
van Peking, en past zijn vernis aan bij het specifieke karak
ter van iedere viool, die hij in een tijdsbestek van één tot zes
maanden afbouwt. Dai begon in het midden van de jaren
vijftig aan een vioolstudie, en kreeg toen ook een baan in de
fabriek. Hij noemt zichzelf een middelmatig speler, maar zo
dra hij een viool hoort, weet hij wel exact hoe die moet wor
den aangepast om het geluid te verbeteren. Dai is voor het
grootste deel een autodidact. Omdat het hem niet mogelijk
was met vioolbouwers uit het buitenland te studeren, ge
bruikte hij instrumenten uit het buitenland als leermiddel.
Westerse muziek werd tijdens de Ching-dynastie (1644-1912)
in China geïntroduceerd door Europeanen, meest Jezuïeten.
Als gevolg daarvan werden vele Europese instrumenten
(volgens sommigen zijn daar ook enkele authentieke exem
plaren van de hand van Stradivarius bij) in kerken achter
gelaten of verkocht aan Chinese musici.
Restaurateur
Dai begon zijn carrière als restaurateur. De oude instrumen
ten die hij onder handen kreeg, catalogiseerde hij nauwge
zet, haalde ze uit elkaar en nam de verhoudingen op. Hij
verzocht in China optredende buitenlandse violisten altijd
hun instrumenten te mogen bekijken. In het midden van de
jaren zestig waren drie van de vijf van mijn violen echt
goed. Sinds 1967 zijn ze allemaal goed, zei Dai. In die tijd
koos de toenmalige premier Dzhou EnLai een van Dai's vio
len uit als geschenk voor de dochter van de Cambodjaanse
prins Norodom Sihanouk, vertelde hij.
Dai's reputatie groeide met de renaissance van de westerse
klassieke muziek in China, die tijdens de culturele revolutie
door de Rode Gardisten werd bespot. China heeft sindsdien
een nieuwe generatie veelbelovende jonge violisten, zangers,
pianisten en dirigenten voortgebracht die in het buitenland
roem oogsten.
Volgens Dai zijn de meeste van zijn beste instrumenten in
het bezit van Chinezen die in het buitenland wonen, en
vraagt de fabriek waar hij werkt zo'n 15.000 yuan (ruim
9.000) voor zijn violen - volgens de internationale norm
nog steeds een koopje. Dai werkt niet op provisiebasis, en
verdiende naar eigen zeggen tot vorig jaar een maandsalaris
van 130 yuan (bijna 80), toen zijn salaris werd opgetrokken
tot 300 yuan, een topsalaris in China.
Dai's pensionering volgend jaar betekent een groot verlies
voor de fabriek, waarvan de goede naam vooral is gebaseerd
op het werk van Dai en die juist een campagne is gestart
voor exportbevordering. Dai kan na zijn pensionering zijn
instrumenten wel particulier verkopen. De prijzen voor vio
len die door anderen zijn gemaakt en door Dai zijn aange
past stijgen al in waarde, en worden aan de man gebracht
met het opschrift gebouwd onder toezicht van meester Dai
Hongxiang.
Dai zei dat zijn beste leerlingen in Europa werken en stude
ren, en vermoedelijk niet naar China zullen terugkeren.
Ook hij wil naar het buitenland reizen, en hoopt ooit een
eigen school in China te stichten. Ik ben bereid om te onder
wijzen, zei hij. Er is niemand in de hele wereld die dezelfde
methode hanteert als ik.
Concert door Haga Vocalis o.l.v. Ro-
cus van Yperen en het Noordhol
lands Kamerkoor o.l.v. Klaas Venne-
ker. Oud-Katholieke Kerk, Oen
Haag.
ineert dat gisteravond in
1-Katholieke Kerk werd
m leerde dat het leven
n (koor-)dirigent niet
•ver rozen gaat. Dat er-
Rocus van Yperen, een
rot in het muzikanten-
vele jaren leider van
koren. „Een gemengd
ivan kwaliteit in stand
'n is een probleem. Niet
mijn probleem", ver-
Van Yperen, „maar van
ll alle koordirigenten.
/jen lijken niet meer ge-
1 te worden en de bezet-
an de bassengroepen
Dk nogal eens moeilijk-
En niet alle koorleden
blijken er van doordrongen
dat het lidmaatschap verplich
tingen geeft zoals het trouw
bezoeken van de repetities en
het meewerken aan de concer
ten. Maar er zijn gelukkig ook
prettige zaken zoals bijv. de
buitenlandse tournee's en het
stimulerende kontakt met an
dere koren zoals met het
Noordhollands Kamerkoor".
Dit kamerkoor uit Schoorl be
staat uit 38 leden en wordt ge
leid door Klaas Venneker. Tij
dens het concert-aandeel eta
leerde Venneker een koor dat
de veelzijdigheid met werken
van o.a. Sweelinck, Rachmani-
nov, Verdi en Britten tech
nisch aan kon, maar dat ook
toekwam aan muzikale uit
beelding en boeiende expres
sie. Knap werk werd vooral
geleverd in de dubbelkorig-
heid van een werk van
Schtltz. Een koor dat duidelijk
boven de middelmatigheid uit
steekt.
Rocus van Yperen en Haga
Vocalis hebben in de loop van
de jaren alle menige prestaties
verricht. Enerzijds een diri
gent die streeft naar het maxi
maal bereikbare, anderzijds
een koor dat dit streven be
loont. Dat was gisteravond
o.m. het geval in het sfeerrijke
„Ave Maria Stella" van de
Noorse componist Grieg.
ADRIAAN HAGER
„Glazen speelgoed" („The
glass menagerie'is een van
de bekendste toneelstukken
van de Amerikaanse schrijver
Tennessee Williams. Al vele
malen werd deze klassieker
opgevoerd, zowel in de be
roeps- als de amateursektor.
Door de kleine rolbezetting,
slechts vier personen, vergt
het een enorme inzet van de
spelers om er een boeiend ge
heel van te maken.
Glazen speelgoed is het voor
naamste attribuut uit de bele
vingswereld van een mank
meisje in het Amerika van de
dertiger jaren. Zij woont sa
men met haar gedesillusio
neerde moeder en haar broer.
Op een dag brengt de broer
een éollega mee naar huis en
het spel kan beginnen. Moeder
bereidt haar dochter voor op
deze eventuelehuwelijkskan-
Toneelverenieing Spelegast
„Glazen speelgoed" van Tenn»
Williams. Regie: Ward Nijgh. Ned-
.Congresgebouw, gisteravond.
didaat, maar ook dit wordt een
fiasco en de situatie is weer als
vanouds.
Toneelgroep Spelegast heeft
niet alle rollen op de juiste
sterkte weten te vertolken.
Nel van Someren als Amanda
Wingfield (de moeder) maakte
haar rol heel geloofwaardig.
De momenten van desillusie
kwamen duidelijk naar voren
uit haar spel en met gebaren
en bewegingen wist zij ook
haar karakter te verdiepen.
Het is alleen jammer dat In-
grid van Silfhout die de zware
rol van manke dochter op zich
had genomen niet de juiste uit
straling wist te bereiken. Het
bleef voortdurend onduidelijk
dat zij geobsedeerd was door
haar glazen speelgoed en haar
manklopen wist zij slechts met
moeite geloofwaardig te ma
ken. Vooral bij de scènewisse
lingen was haar gebrek totaal
verdwenen. Ed Venekamp als
Tom, haar broer, fungeert ook
als verteller van het verhaal.
In die hoedanigheid wist hij op
een aangename wijze de bele
venissen te verwoorden. Frans
Planken, als Jim was van meet
af aan in zijn element. Als een
bruisende waterval wist hij de
familie voor zich te winnen.
Hij speelde spannend en dreef
het spel daardoor tot een hoog
tepunt. Mede door het wat
slordige décor en de wat saaie
aankleding vond Spelegast
toch niet helemaal de juiste
zetting voor dit „Glazen speel-
S°ed ROB VAN DER MIJL
Voor een uitgebreide agen-
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
kunstagenda
Zaterdag 25 oktober
DEN HAAG Koninklijk©
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
'Ons kent ons' van Alan Ayck-
bourn; regie Jules Royaards; met
o.a. Trudy Labij, Filip Bolluyt, Lies
Franken, Kees Coolen, Franclne
Dreessen, Wim van den Heuvel.
Anne-Marie Heyligers en Carl van
der Plas.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230, tel. 543202) 20.30: Thea-
tergr. Carrousel: 'Biederman en de
brandstichters' van Mach Frisch.
Congresgebouw (Churchlllplein 10
tel. 548000) 20.15: Resldentie-Poll-
tie Toneelver. Dindua: 'Cella'; regie
Johan de Bolster.
Dfligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 20.15: Frisse Jongens:
'Ons Lowietje heeft een engel ge
zien'.
Vrij Thoator (Noordwal 74) 20.30:
Rein Edzard mmv Nicolette Heere-
ma (piano): 'Zaal 6' van Tsjechov
(try out).
Gemeentemuseum (Stadhouders
laan 41, tel. 514181) 14.00: Serie
Haagse componisten: Gene Carl/
Hulb Emmer/Maartje ten Hoorn.
Petrakerk (Albardastr./hk. Thor-
beckel.) 20.00: Chr. Ger. Zangver.
Asaf olv Johan van Oeveren mmv
Chr. Voc. Ensemble Cantica en
Toon Hagen (orgel); werken van
o.a. Schütz, Purcell, Sweelinck en
Brahms.
Paard van Troje (Prinsegracht 12)
22.00: The Taxi Connection; met
Sly Robbie, Yellowman, Ini Ka-
moze en Half Pint.
Theater Pèpijn, (Nieuwe School
straat 23, tel.460354) 20.30: Thedo
Keizer mmv Jenny Spijk (piano):
'De kleine lettertjes'.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en
zo. 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00
The dream is alive; ma. t/m vr.
14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za. en
zo. 11.00, 13.00, 15.00. 17.00,
19.00 en 21.00 Magie Egg/PIcture
Holland. Tijdens vakantie en feest
dagen ais op za. en zo.
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30:
Tour-de-chant Doris Baaten: 'De
kinderen van Mère Santoria'.
RIJSWIJK Kleine Schouwburg
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: Toneelver. Video: 'Bedkwar-
tel'; regie Jan Rietbroek.
Zondag 26 oktober
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 14.00: Haagse Comedie:
'Ons kent ons' van Alan Ayck-
bourn; regie Jules Royaards; met
o.a. Trudy Labij, Filip Bolluyt. Lies
Franken, Kees Coolen. Franclne
Dreessen, Wim van den Heuvel,
Anne-Marie Heyligers en Carl van
der Plas (13.00: voorbespr.). 20.15:
Haagse Comedie: 'Don Juan' van
Molière; regie Pierre Laroche; met
o.a. Gijs Scholten van Aschal, Lou
Landré, Patty Pontier, Filip Bolluyt,
Kees Coolen, Wim v.d. Heuvel en
Reinier Heidemann.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 12.15: Jos
Brink, Frank Sanders en Lucie de
Lange: 'Van Tingel-Tangel tot Car
ré'. Muziek Henk Bokkinga. Pre
sentatie Pim Jacobs. 20.15: The
Chris Hinze Combination.
Theatertje thuis (Riouwstr. 159,
tel. 603185) 20.30: Peter van der
Linden: 'Het vergeten paradijs'.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 14.15: Resldentie-Ork.
olv Hans Vonk mmv Daniel Blu-
menthal (piano). Op progr: 'Ouver
ture Tannhauser' van Wagner, 'Pia
noconcert 2' van Von Weber en 'Le
baiser de la fèe' van Stravlnski.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 14.30: Rian de Waal (pla
no). Liszt, Chopin en Tausig.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel.460354) 11.30: Hoofd
stad Blazersensemble; werken van
o.a. Strauss en Ibert. 15.00; Dik de
Graaf Kwartet.
Houtrustkerk (Beekl. 535) 15.30:
Marieke Stoel (orgel): werken van
Raison, Bach, Alain en Langlais.
Café Schlemmer (L. Houtstr. 17)
21.30: Dieter E. Neuman en Gre-
te E. Wehmeyer: 'Der Ring des Ni-
belungen' van Richard Wagner.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en
zo. 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00
The dream is alive; ma. t/m vr.
14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za. en
zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00.
19.00 en 21.00 Magic Egg/Picture
Holland. Tijdens vakantie en feest
dagen als op za. en zo.
RIJSWIJK Kleine Schouwburg
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: 'Drie is teveel' van Jan
Blaaser; met o.a. Joop Doderer, Di
ane Dobbelman, Nelleke Burg,
Guus van der Made en Mady Alfre
do.
bioscopen
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Aliëns (12); 14.00, 20.15.
ASTA 2 (Spui 27, fel. 463500):
Top gun (al); 14.00. 18.45, 21.15.
ZO. 13.30, 16.00. 1845, 21.15.
ASTA 3: De karate kid, deel II
(al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): The color purple (al);
13.45, 20.00. BABYLON 2: The
man with one red shoe (al); 14.00,
19.15, 21.30. zo. 13.30. 15.45,
19.15, 21.30. BABYLON 3: Big
trouble in little China (12); 14.00,
19.00, 21.15. zo. 13.15, 15.30,
19.00, 21.15. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. fel. 630637): Target (16);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
F/X, murder by illusion (12);
18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook
14.00. CINEAC 3: Wildcats (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. EUROCINE
MA (Leyweg 910, tel. 667066):
Aliëns (12); za. wo. 20.15. zo.
16.00, 20.15. overige dagen 14.00,
20.15. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756); Down and
out in Beverly Hills (al); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 2:
Hannah and her sisters (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
Walt Disney's „Fantasia" (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 4: 9% Weeks (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. METROPOLE 5: Abel (al);
14,00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Run
ning scared (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The naked
cage (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: A fine mess (al); 13.45,
18,45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Police
academy 3 (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. LE
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Gevoelige snaren (18);
v.a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Private schoolgirls (18); v.a.
12.30. zo. v.a. 14.00. LE PARIS
3: Supergirls do the navy (18); v.a.
12.30. zo. v.a. 14.00. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56, tel.
459900); Zaal 1: Death of a sales
man; 19.30, 22.00. Pauline la
plage; zo. 14.00.Les nuits de la
pleine lune; zo. 16.00. Zaal 2: El
amor brulo; 19.30. De wissel-
wachter; 21.45. Zaal 3: dag. 19.30,
21.45. Simon del desierto las hur-
des; do. Cel obscur objef du Dé-
sir; vr. El óngel exterminador; za.
Nazarin; zo. Las aventuras de Ro
binson Cru9oë; ma. El; di. Viridia-
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Target (16); za. 00.15.
CINEAC II: F/X. murder by illu
sion (16); za. 00.15. CINEAC III:
Wildcats (16); za. 00.15. EURO
CINEMA: Derty Debbie (18); za.
24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 2: Assepoester; za. wo.
14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO
CINEMA: Taran en de toverketel;
za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN* LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Running Scared
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): The color purple
(al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliens
(12); 14.30, 18.45, 21.15; Hannah
and her sisters (al); 19.00, 21.15.
do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30;
Top Gun (al); Down and out in Be
verly Hills (al); 14.30, 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Hot Resort (al); 14.30,
19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52, tel. 071-125414); Meisjes
in Vuur en Vlam (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Ladies in Lace (18); za.
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Cobra (16); do. t/m
zo. 19.00. A passages to India (al);
do. 14.30. vr. za. 21.00. ma. dl. wo.
20.15. Betrayl (16); do. zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
E.T.: za. zo. wo. 15.45. Peter en de
vliegende autobus (Ned gespr.):
za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): After hours (12);
(al); do. t/m zo. 20.00. The river
(16); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Pink Panther festival; za. wo. zo.
14.00.
ZOETERMEER. PROMENADE
1.2 en 3: Top Gun (al); do. wo.
20.00. vr. t/m di. 19.00, 21.30. za.
zo. wo. 14.00. Karate Kid II (al); do.
wo. 20.00. vr. t/m ma. 19.00, 21.30.
za. zo. wo. 14.00. West Side Story
(al); di. 20.00. The color purple al);
20.00. Sneeuwwitje; za. zo. wo.
14.00.
Brinkman zag niets
in „hondentoneel"
DEN HAAG - Minister Brink
man van WVC had ernstige
twijfels over de wenselijkheid
het „hondentoneelstuk" Going
to the dogs van Wim T. Schip
pers te subsidiëren. Uiteinde
lijk trok hij toch 60.000 gulden
uit de WVC-portemonnee om
dat de Raad voor de Kunst po
sitief adviseerde, zo schrijft
Brinkman het Tweede-Ka
merlid Leerling, die Brinkman
hierover schriftelijk aan de
tand voelde. Leerling wilde
onder meer weten „welke
kunstzinnige motieven de mi
nister hebben doen besluite i
de subsidie te verstrekken
een tijd van uiterst pijnlijke
bezuinigingen?".
Brinkman qntwoordt daarop
dat hij ondanks zijn twijfels
heeft gemeend „vast te moeten
houden aan het beginsel dat de
overheid bij artistiek-inhoude-
lijke vraagstukken geen aan
spraak maakt op het laatste
woord".