„Geweten leidraad voor drukker
Surinaams beroep op Nederlandse kerken
£eidóe@ouAa/n
aan tafel
ACHTERGROND
kerk
wereld
Bisschoppen
willen
praten met
Acht Mei-
Beweging
beroepingen
Levenslang rijbewijs
brieuen
'ft
lezers
Branden na bliksem
weer
EcidóöGomant
VRIJDAG 24 OKTOBER 1986 PAGI1
Simonis: Begrip voor Argentijnse bisschoppen
Kardinaal Simonis is het, vanuit de situatie van de Argen
tijnse bisschoppen bezien, eens met hun besluit parlements
leden die voor legalisering van echtscheiding hebben ge
stemd, van de communie te weren. „Wij zijn helaas in zo
gewend geraakt aan de legalisering van alles en nog wat,
dat we dat als de meest gewone zaak zijn gaan beschouwen.
Als je ervan uitgaat dat het huwelijk, ook het natuurlijk hu
welijk. een heilig verbond is, dan heeft dat met godsdien
stigheid te maken. In Nederland hebben we echter een hele
ontwikkeling gehad zodat ik die klok moeilijk kan terug
draaien. Wel probeer ik de mensen er zoveel mogelijk op te
wijzen om welke uitermate belangrijke dingen het gaat
voor een werkelijk menselijk geluk."
Begrotingstekort Vaticaan verder toegenomen
Het begrotingstekort van het Vaticaan is vorig jaar in ver
gelijking met het jaar daarvoor met elf miljoen dollar toege
nomen tot 39,1 miljoen dollar. Het Vaticaan heeft alle ka
tholieken in de wereld gevraagd de kerk te steunen door
meer vrijgeveigheid. De inkomsten Stoel bedroegen in 1985
44,6 miljoen dollar en de uitgaven 83,7 miljoen dollar. De
begroting van de Heilige Stoel betreft de uitgaven van het
centrale ambtenarenapparaat. Zoals steeds in de afgelopen
iaren werd het tekort gefinancierd door middel van de jaar
lijkse collecte voor de paus en door de inkomsten uit de Va
ticaanse bezittingen. De vermeende rijkdommen van het
Vaticaan zijn voor het grootste deel van artistieke en cultu
rele aard, aldus een communiqué.
Goede wensen zijn
zelden goede
mensenkenners
De rooms-katholieke bis
schoppen hebben de Acht
Mei-beweging uitgenodigd
voor een gesprek. Dit heeft
kardinaal dr. A.J. Simonis.
voorzitter van de bisschop
penconferentie, geantwoord
op de brief van 8 juli, waarin
de Acht Mei-beweging haar
bereidheid hiertoe kenbaar'
maakte.
Een dergelijk gesprek lijkt de
bisschoppen belangrijk ter
verheldering van wat de Acht
Mei-beweging voorstaat, zoals
omschreven in artikel 2 van
de statuten: in Nederland
gezicht te geven aan de Kerk
van Jezus Christus, zoals zij
zich toont in bewegingen en
groepen die zoeken naar een
nieuw verstaan van zijn be
vrijdend evangelie, die zich
daardoor willen laten leiden
en die zich in die geest willen
inzetten voor een wereld van
vrede en gerechtigheid...".
Het nastreven van een derge
lijk doel kan binnen de Ka
tholieke Kerk niet gebeuren
zonder dat de structurele
band met de ter plaatse ver
antwoordelijke bisschoppen
helder is, zo schrijft mgr. Si
monis aan mevrouw L. Stael-
Merkx, voorzitter van de
Acht Mei-beweging.
Daar de Acht Mei-beweging
zich meermalen beroept op
het Tweede Vaticaanse Conci
lie zal het gesprek volgens de
bisschoppen bij uitstek moe
ten gaan over de fundamente
le oriëntaties van het Concilie
en over de vraag „hoe wij in
de Nederlandse kerkprovincie
de besluiten van het Concilie
kunnen verwerkelijken op
een wijze die recht doet aan
onze situatie van 1986."
Daarom stellen de bisschop
pen als agendapunten voor
het volk Gods; het bisschop
pelijk beginsel; gelovige mon
digheid en gezamenlijk be
raad; de gemeenschap met de
paus; en tenslotte voorgaan en
wijdingsambt. Hoewel er an
dere onderwerpen overblijven
lijkt het de bisschoppen goed
het gesprek voorlopig op deze
thema's te concentreren. Het
zal volgens hen niet eenvou
dig zijn zo'n gesprek vrucht
baar te laten verlopen.
De bisschoppen hebben het
gevoel dat de Acht Mei-bewe
ging zichzelf ziet als basisbe
weging, waarbij zij de bis
schoppen als een tegenpool
beschouwen alsof de betrek
kingen met de bisschoppen tot
de „externe betrekkingen"
van de beweging gerekend
worden. Zo'n opvatting is
voor de bisschoppen onaan
vaardbaar. Hoewel het Conci
lie zeker grote nadruk op het
volk Gods legt, geschiedt dit
juist in verband met de ene,
gemeenschappelijke roeping
van alle gedoopten die aan de
bijzondere roeping van de ge
wijde ambtsdragers geen af
breuk doet, maar integendeel
in het eigenlijke perspectief
plaatst.
Nederlands* Hervormd* Korte
Benoemd tol bijstand in het pastoraat ten be
hoeve van de hervormd-gereformeerde evan
gelisatie te Vaassen. J.Verkade. a.3. emeritus
predikant te Dspeet die deze benoeming
heeft aangenomen (Per 1-1-1987). Aangeno
men: naar Everdingen, G.H.Campenhoul, kan
didaat te Ridderkerk: naar Balk. mevrouw
Y.Slik te Marrum-Wesiemijkerk. Toegelaten
tot evangeliebediening en beroepbaar: H.d#
Bode. Broekstraat 13. Valburg: N.Raatgever.
Pastoriestraat 6. Opi)nen; A.van der Stalt, Hof
60. Bergeyk; J.Vlastuin, Eikenlaan 7, Meete-
G«reformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen: te Heemse. J.Kruidhof te Drachten-
noord; te Marienberg, (bij acclamatie). B.van
Zuijlekom te Hattem.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Dordrecht-centrum. A.Baars pre
dikant van de Free Reformed Church in Dun
das in Canada.
„De christenen in Neder
land hebben ons altijd ge
steund. Ik verwacht dat
ze ons in deze moeilijke
periode zéker zullen steu
nen". De Surinaamse pre
dikant ds. R.F. Polanen
spreekt deze woorden uit
met verholen emotie.
„Zo'n tienduizend men
sen zitten volkomen geï
soleerd, in het gebied
waar de confrontatie tus
sen Bouterse en Bruns-
wijk plaats vindt. Het is
zeker dat er voedselte
kort is en dat er mensen
sterven wegens gebrek
aan doeltreffende medi
sche verzorging. We we
ten het, we hebben voed
sel en medische voorzie
ningen, maar we kunnen
niets, niets doen".
Ds. Polanen is predikant van
de Evangelische Broederge
meente in Paramaribo, de
frootste protestantse kerk van
uriname. Hij is tevens direk-
teur van het Diakonessenzie-
kenhuis in Paramaribo. Dit
christelijk ziekenhuis coördi
neert al het medische werk in
het binnenland van Surina
me, beneden de vijfde breed
tegraad. een oppervlakte van
ongeveer drie keer Neder
land. „De kerken (R.-K., de
Broedergemeente en de Bap
tisten) hebben de medische
zorg voor verreweg het groot
ste deel van het land, dus ook
Ds. R.F. Polanen: „Ik reken op steun"
voor het gebied dat nu al
sinds half september onbe
reikbaar is door het conflict
Bouterse-Brunswijk.
Er zijn twee manieren om dal
gebied, dat grenst aan Frans
Guyana, te bereiken: via de
Marowijne-rivier en door de
lucht. De rivier is niet te ge
bruiken omdat die onder con
trole staat van Brunswijk en
de regering heeft een vlieg
verbod afgekondigd. Het ge
bied is grotendeels jungle, dus
over land kunnen we ook
niets beginnen. We hadden
aanvankelijk nog radiocon
tact, maar ook dat is nu weg
gevallen. Hoe de omstandig-
Een medische zendingspost in Suriname
heden precies zijn, weet ik
niet, maar er staan wel een
paar dingen vast. Bijvooor-
beeld dat er geen volwaardig
voedsel is. De bewoners leven
van cassaves en rijst. Die cas-
saves moeten nu uit de grond,
maar de mensen durven
waarschijnlijk uit angst niet
naar de velden te gaan om te
oogsten. Dat betekent ook dat
er niet geplant kan worden
voor de nieuwe oogst. Rijst
komt onder normale omstan
digheden uit de kuststrook,
maar die lijnen zitten dicht
Voor de melk zijn de mensen
ook afhankelijk van aanvoer.
Dus feitelijk hebben ze alleen
nog wat cassaves en wat
vruchten uit het oerwoud. Dit
betekent voor met name kin
deren een aanslag op hun ge
zondheid. Vooral als het lang
gaat duren, vrees ik het erg
ste. En ik denk dat de om
standigheden van nu wel eens
lang kunnen duren. Iedere
jungle-oorlog is immers een
langdurige oorlog".
De problemen beperken zich
niet tot het gebied ten westen
van de Marowijne-rivier. Het
kerkeliik medisch werk in
vrijwel het hele binnenland
van Suriname is grotendeels
afhankelijk van het luchtver
keer. Kleine vliegtuigjes be
voorraden de 44 medische
posten en drie kleine zieken-
Al vijfhonderd jaar mondiale kerk
De Evangelische Broedergemeente in Suriname is een
kerkprovincie van de mondiale Broedergemeente. De
kerk is ontstaan uit voor-reformatorische stromingen,
met name door invloeden van de Moravische Johannes
Huss, rond het jaar 1400. Hun „tweede naam", Herrnhut-
ters, kregen de Broedergemeenten via de Duitse graaf
Von Zinzendorf, die nieuwe impulsen gaf aan de „ge
meenschap van broeders" (unitas fratrum) onder andere
door het stichten van Herrnhut, een gemeenschap in
Duitsland.
Een kenmerk van de Broedergemeenten is de zendings
gedachte. Vanuit Europa waaierden leden uit naar alle
werelddelen om het evangelie te verkondigen. Zo kwa
men ze ook in Suriname in het begin van de achttiende
eeuw. Ongeveer vijftien procent van de Surinaamse be
volking is lid van deze kerk. Eenzelfde percentage geldt
voor de katholieken in het land. Alle christenen samen
vormen in Suriname ongeveer veertig procent van de be
volking. De meerderheid is hindoe of moslim. Omdat er
veel Surinames naar ons land zijn gekomen, is er een be
trekkelijk groot aantal gemeenten in ons land, vooral in
het westen, met samen ongeveer twintigduizend leden.
In Zeist staat het bureau van het Zeister Zendingsgenoot
schap, de zendingsorganisatie van de Broedergemeenten.
Deze organisatie was de eerste zendingsinstantie van ons
land. Hier wordt ook de steun aan het medisch zendings
werk in met name Suriname gecoördineerd. Het medisch
werk van de Broedergemeente in Suriname is onder de
bijzondere omstandigheden van het land voor een belang
rijk deel afhankelijk van steun uit Nederland.
huizen. Ook vervoeren ze pa-
tienten naar Paramaribo. Da
gelijks zijn de vliegtuigen
twaalf uur in de lucht. „Al dat
werk is nu stopgezet, op last
van de regering. Men is bang
dat Brunswijk de vliegtuigen
steelt. Hij heeft zo al twee ma
chines in handen gekregen".
Behalve de direkte nood
noemt ds. Polanen de effecten
op termijn. Hij wijst op de ma
laria, die met name in het
oorlogsgebied welig tiert. De
malariabestrijding loopt door
gebrek aan aanvoer van me
dicijnen ernstig gevaar. De
gevolgen daarvan kunnen de
sastreus zijn. „Een explosie
van malaria behoort tot de
mogelijkheden", aldus de pre-
dikant-direkteur.
Ds. Polanen hoopt dat de ker
ken in Nederland willen pro
beren hun invloed te laten
gelden overal waar ze kun
nen. Via de eigen kanalen,
bijvoorbeeld via de Wereld
raad van Kerken, maar ook
politiek. „Het gaat ons er niet
om dat de Nederlandse ker
ken politieke uitspraken
doen; het gaat er om dat er
kanalen worden gevonden die
de weg kunnen vrijmaken
voor ons om de mensen daar
te helpen".
De Evangelische Broederge
meente in Suriname heeft
drie jaar geleden al duidelijke
uitspraken gedaan over de po
litieke omstandigheden. Dat
gebeurde in een „Antwoord-
notitie" op het programma
van de 25 februari-beweging,
waarvan Bouterse voorzitter
is. „Voor onze visie op de sa
menleving als kerk is het niet
wezenlijk van belang welke
regering er is, koloniaal, door
het volk gekozen of een coup-
regering. Wij hebben onze
standpunten over zaken als
mensenrechten, vrijheid van
godsdienst, onderwijs, me
disch werk geformuleerd op
basis van onze broederschap
sovertuiging en die visie geldt
onder en voor alle regerin
gen".
In de notitie van de Evangeli
sche Broedergemeente spre
ken deze kerken zich uit over
loyaliteitsplicht aan de over
heid, maar ook over hun af
wijzing van geweld door die
overheid.
LÜTSEN KOOISi'RA
IKON - DIRECTEUR KOOLE OVER (DRUK)PERSVRIJHEID:
Als IKON-directeur Wim
Koole drukker was, zou
hij het blad van het evan-
gelistenpaar Goeree niet
in zijn orderpakket wil
len hebben. Maar een
boek met de nodige vloe
ken zou hij wel van zijn
persen laten rollen, even
als een anti-paus pamflet,
zolang het maar geen or
dinaire scheldpartij zou
zijn. „Ik ga uit van de
vrijheid, juist voor de
christelijke drukker", zei
hij vanmiddag op de con
ferentie van de vereni
ging van Christelijke
Grafische Ondernemers.
„Het is een traditionele
hebbelijkheid van het
christendom om meteen
grenzen vast te willen
stellen, te denken aan
wat niet mag. Ik stel voor
op het andere been te
gaan staan. Iedere druk
ker heeft zijn persoonlij
ke vrijheid; niet alleen
om ja te zeggen tegen alle
mogelijke orders, maar
ook om ze te weigeren".
Wim Koole is te veel theoloog
en IKON-directeur om het
geloof buiten beschouwing te
laten als hij moet spreken
over „Grenzen aan de (druk
persvrijheid". Hij hoeft zich
daar niet voor te schamen,
want de christelijke grafische
jndernemers delen Koole's
nijbelse inspiratie van harte.
Maar een verhaal waarin do-
Tiinee Koole wel eens even
lal vertellen „waar het evan
gelie de drukkers toe roept"
krijgt hij niet over zijn lippen.
„Ik ga uit van de vragen die
onder drukkers leven en dan
komen we vanzelf bij onze
normen terecht".
„Vijftien jaar geleden, bij de
oprichting, heeft deze vereni
ging ook gesproken over de
grenzen van de drukpersvrij
heid. Dat het nu weer op de
agenda staat betekent dat er
een en ander veranderd moet
zijn. En dat is ook zo. De kern
daarvan is een verschuiving
van een publieke naar een
persoonlijke verantwoorde
lijkheid. In de godsdienst
blijkt dat duidelijk. Een halve
eeuw geleden nog golden er
strenge regels en was de soci
ale en geloofscontrole groot.
Nu is het geloof een kwestie
van persoonlijke keuzes. Dat
geldt ook voor de drukker,
zijn vrijheid is een vrijheid
van geweten geworden. En
dat kan betekenen dat er an
dere keuzen worden gemaakt
dan vroeger.
Tegenstrijdig
„Drukkers hebben historisch
gezien altijd een groot gevoel
voor verantwoordelijkheid
gehad. Tijdens de Reformatie,
maar ook in de tweede we
reldoorlog, werd de drukker
Ds. Wim Koole: „Mein Kampt
drukken? Nee, daar beginnen
we niet aan..."
van een geschrift zwaarder
gestraft dan de schrijver.
Maar het is tegenwoordig veel
moeilijker verantwoordelijk
te zijn, omdat de samenleving
zo ondoorzichtig is", aldus
Koole.
Hij signaleert een wereld van
tegenstrijdigheden, een spie
gel vol raadselen. „De Duitse
theologe Sölle zegt: „Zolang
het christendom de mensen
naar de hemel laat verlangen,
zijn ze geneigd de aarde te
verwaarlozen'Daar ben ik
het van harte mee eens. Maar
de weduwe van de Russische
dichter Mandlstam zegt: „Na
tuurlijk is er een leven na de
dood, anders zou ik mijn man
niet meer zien en dat kan
toch niet?" Daar ben ik het
evenzeer mee eens. Het zijn
beide authentieke geloofsui
tingen. Dat ze tegenstrijdig
zijn is inherent aan het geloof.
Je kunt daar aan zien dat een
volmaakte beslissing niet be
staat. Nooit weet je of je juist
hebt gehandeld, er is altijd
wel een schaduw. Ik wil de
drukkers daarom geen lijstje
van verboden voorhouden,
maar liever wat criteria op
stellen waar ze een houvast
aan kunnen hebben".
Mein Kampf
Koole ziet niets in een code
waarin alle mogelijke „gewe
tensbezwaren" worden ge
noemd voor de drukker en
zijn personeel. „Je moet te
rughoudend zijn in het for
muleren van grenzen. Het is
niet goed je vrijheid te bele
ven door op de grenzen te
wijzen en vervolgens daarbin
nen te blijven. Het is geen
vrijheid om te zeggen: je mag
dit wel, maar zus en zo is ver
boden. Het christendom heeft
altiid benadrukt waar God
recht op had. Ik ben geneigd
dat om te keren, omdat het
recht van de mens in de knel
is gekomen. We zijn altijd bo
ven aan de ladder, bij God,
begonnen. Laten we nu eens
onderaan beginnen, bij de
mens. Ik heb een groot ver
trouwen dat we dan vanzelf
weer bij God terecht komen".
Die humane vrijheid leidt wat
Koole betreft tot de volgende
criteria: „Je moet respect heb
ben voor anderen, ook als je
het niet eens bent met hen en
met het werk dat ze bij je la
ten drukken. Dat wil niet zeg
gen dat alles kan. Ik zou zeg
gen dat alles wat gewelddadig
en te kwader trouw is gewei
gerd moet worden".
Als Koole zelf een drukkerij
dreef zou het echtpaar Goeree
dus niet bij hem hoeven aan
kloppen. „Ze zijn gewelddadig
tegenover de joden en mislei
dend in hun uitleg van het
evangelie. Ik zou daar beslist
niet aan mee willen werken".
Ook een orthodoxe ^dominee
die een boekie aanbiedt waar
in hij verdedigt dat homosek
suelen in therapie moeten,
zou Koole links laten liggen.
Maar hij vindt niet dat een
drukker die dat boek wél ver
vaardigt door de rechter ver
oordeeld moet worden. „Ik
zou die collega er wel op aan
spreken, maar een juridische
zaak... nee". En de drukker
die het krantje van de Goe-
rees drukt? „Tja, uh, ik denk
dat het goed is dat de Goerees
veroordeeld zijn, maar ik
vind het ook terecht dat de
auteurs zijn vervolgd en niet
de drukker". Het spreekt
vanzelf dat Koole Hitiers
„Mein Kampf" niet zou druk
ken („Nee, daar beginnen we
niet aan"), maar moet de
drukker die dat wél doet ver
oordeeld worden? „Ja, ér is
geen enkele reden dat hand
boek van de Holocaust, dat
heeft geleid tot zo'n vernieti
ging, te verspreiden. Laat die
drukker maar voor de rechter
komen".
STEVO AKKERMAN
Tomatensoep kaasomelet en spruitjes met
aardappelen (vegetarisch)
Als u met zijn beiden bent, dan heeft u het volgende no
dig: 1 dunne prei, uitje, worteltje, 5 g margarine, 0,5 liter
water. 1 groentebouillontablet, tomatenpuree naar
smaak, djahé, ketoembar, peper, selderij, (1 theelepel
aardappelmeel of maizena);
3 eieren, 3 lepels melk, 60 g geraspte kaas, zout, peper, 15
g margarine, paprikapoeder;
1 ui, 20 g margarine, 1 dl water, half groentebouillonta
blet, 0,5 tot 1 kg aardappelen, 500 g spruitjes, zout, peper.
Snijd de prei in de lengte in vieren en verdeel vervolgens de
groente in kleine stukjes. Gebruik het witte en lichtgroene
deel van de prei en was de groente pas na het snijden. Snijd
de ui klein en schaaf de wortel in dunne plakjes. Bak de
groente vijf minuten in de margarine, zonder dat ze bruin
wordt. Voeg dan water, bouillontablet, tomatenpuree, djahé,
ketoembar en peper toe en laat de massa zeven minuten
zacht koken. Maak de soep op smaak af met de gebruikte
kruiden en met fijngeknipte selderij. Bind desgewenst de
soep met aardappelmeel of maizena.
Klop de eieren los met melk, kaas, zout (niet te veel, want de
kaas is nogal zout) en peper. Laat de margarine smelten in
een koekepan en schenk er het eimengsel bij. Bak de onder
kant van de omelet goudbruin. Vouw de omelet dubbel bij
het uit de pan laten glijden en strooi er paprikapoeder over.
Fruit de kleingesneden ui lichtbruin in de margarine. Voeg
water, bouillontablet, de in vieren gesneden aardappelen en
de spruitjes toe en laat de massa tien a twaalf minuten ko
ken. Schep aardappelen en groenten door elkaar en doe er
naar smaak zout en peper bij.
JEANNE
Het rijbewijs voor het leven een historische vergil
van het parlement, vindt mr. Pieter van Vollenhoven
wel eens gaan leiden tot het invoeren van het zogenoe
puntenstelsel. Dit systeem, waarbij weggebruikers die de
keersregels overtreden strafpunten krijgen, is in andere
den al geruime tijd in gebruik en blijkt daar zeer effecti
werken. Het kan voor recidivisten zelfs tot ontzegging
de rijbevoegdheid leiden.
VEILIG Verkeer Nederland pleit al lang, zelfs voor er i
ke was van een „levenslang" rijbewijs, voor dit puntenstt
De Raad voor de Verkeersveiligheid, waarvan mr. P
van Vollenhoven voorzitter is, is het met de invoering
dit systeem van harte eens en ook de Centrale Politie
keerscommissie, het adviesorgaan van de ministers van
nenlandse zaken en justitie, ondersteunt het plan.
Nu zoveel deskundigheid van mening is, dat op deze ij
de verkeersveiligheid kan worden vergroot, mag wo
verwacht, dat het strafpuntensysteem binnen niet al te li
tijd ook in ons land een feit zal zijn. Niet langer zal da
invordering van het rijbewijs beperkt blijven tot alcohi
ken, zoals nu het geval is. Het zich niet houden aan de
keersregels (door rood licht rijden en zich niets aantref
van de maximum snelheid) zou voor de in overtreding zij
weggebruiker behalve een bekeuring ook strafpunten q
veren, waarbij zeker niet is uitgesloten dat het rijbewijs
slotte wordt ingetrokken.
Er wordt ook gedacht aan het uitgeven van een voori
rijbewijs aan weggebruikers die net hun rijbewijs hebber
haald. Die zouden tijdens een proefperiode moeten bewij
dat zij inderdaad rijvaardig zijn of, anders gezegd, de v«
heid op de weg niet in gevaar brengen en zich aan het
keer kunnen aanpassen. Een rijbewijs voor het leven t
daarvoor helaas geen enkele garantie. Een proefperiod
daarom lang geen gek idee.
Sneven graag Kort en
duideli|K geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken le bekorten
Van Agt
Omdat de heer Van Agt zich
zelf en daardoor het CDA ver
scheidene malen in discrediet
heeft gebracht, heb ik niet zo
veel meer met hem op. Maar
in het geval rond de dreigende
beboeting van zijn vr
vind ik dat hij gelijk heefl
ik vind dat ik ten onn
een bon heb gekregen, pt
teer ik ook bij de instanti
deze vermeende vergl
heeft begaan. En aangezit
zaak van mevrouw Van
geseponeerd wegens g(
aan bewijs, zou het best
kunnen zijn dat de verh
politie zich inderdaad
vergist. Wat ik storendr
is dat iemand bij het ge
kennelijk zo'n hekel heef
Van Agt (of misschien aa
CDA) dat hij meent corre
dentie die normaal gespt
niet openbaar wordt gem
nu wel aan de pers heefl
gespeeld.
A.M. Slierendrecht,
NOORDWIJK.
IJSSELSTEIN Als gevolg
van blikseminslag is gisteren
op verschillende plaatsen in
het land brand uitgebroken.
Zo werd in IJsselstein een
meubelbedrijf volledig door
brand verwoest. De schade
wordt geschat op een miljoen
gulden. De aangrenzende pan
den liepen waterschade op.
Het blussen van de brand
kostte anderhalf uur. In Oud-
leusen (bii Zwolle) ging giste
ren na blikseminslag een boer
derij in vlammen op. It
nabijgelegen Weerselo b
de het woongedeelte vat
boerderij uit. In Slootdori
meente Wieringen, N
Holland) werd een woon
derij door brand ven
vermoedelijk door kortsli
of oververhitting. De schi
mogelijk meer dan een m
gulden. Bij geen van de
den hebben zich persooi
ongelukken voorgedaan.
Storm
DE BILT (KNMI) Een
nieuwe oceaandepressie be
paalt het komende etmaal ons
weer. De kern daarvan trekt
vannacht en morgen van Ier
land naar de Duitse Bocht.
Een daarmee samenhangende
neerslagzone trekt vannacht
over ons land. Morgen stroomt
via de Britse Eilanden iets
koudere eg onstabiele lucht
naar ons land waarin zich bui
en vormen. In de middag en
avond worden de zwaarste
buien verwacht, mogelijk mei
hagel of onweer. De wind
wakkert vannacht al tot
krachtig, en aan zee tot storm
achtig, aan. Morgenmiddag
staat er in ons land opnieuw
een volle storm, windkracht 9.
De windrichting is vannacht
zuidwest en draait morgen ge
leidelijk naar noordwest. Ook
op zondag worden nog enkele
buien verwacht, de wind
neemt dan tot vrij krachtig af.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Zuid-Scandinavië: af en toe re
gen of buien. Zondag vanuit
het westen ook af en toe zon.
Middagtemperatuur tussen 6
en 11 graden.
Groot-Brittannië en Ierland
op veel plaatsen regen, zondag
enkele buien maar ook wat
opklaringen. Middagtempera
tuur van 11 graden in het
noorden tot 15 in het zuiden,
zondag enkele graden lager.
Benelux: wisselvallig herfst
weer met morgen af en toe re
gen en zondag buien, afgewis
seld door opklaringen. Mid
dagtemperatuur rond 12 gra
den, in de Ardennen kouder.
Frankrijk: wiss.elvallig met
vooral in de noordwestelijke
helft van het land buien. In
het uiterste zuiden flinke pe
rioden met zon. Middagtempe
ratuur van 13 graden in het
Duitsland: wisselvallig h
weer met buien. Middaj
peratuur tussen 9 en 13
den.
Alpengebied: wisselvallig
regen- of sneeuwbuien,
dagtemperatuur tussen
14 graden.
Spanje en Portugal: o|
meeste plaatsen zonnij
droog, maar langs de kus
Biskaje ook enkele rege
en. Middagtemperatuur v
graden in het noorden t
in het zuiden.
Italië en de Joegoslai
kust. in het noorden wiss
bewolkt en enkele buier
ders flinke zonnige per
en droog. Middagtemper
in de Povlakte rond 12 gr
elders tussen 17 en 24 gr.
WEERRAPPORT HEDENMORGEi
Weer Ma* Min
Amsterdam l.bew. 11 5
Eindhoven onbev
Den Helder h be*
Rotterdam l.bew.
Twente h.be*
Vlivingen l.bew
Zd Limburg onbe\
Aberdeen iw.be
Athene onbev
Barcelona iw.be
Berlijn iw.be
Frankfort
Genève
Helsinki
Luxemburg h.bew.
niet ontv.
onbew. 26 14
onbew. 20 IS
zwbew. 25 21