Wegdromen de
gouden stem van
Whitney Houston
„My fair lady
in Vlaamse zetting
<MT
Nederland ontdekt
de Spaanse taal
Zeffirelli maakt
TV-film over bijbel
Hongarije
herdenkt
Liszt
het hele
jaar door
dagpuzzel
Patijn bezorgd over lot kleine musea in Zuid-Holland
KUNST
SoidóeSoutant
DONDERDAG 23 OKTOBER 1986 PAG1NJ
Booker Prize voor
KingsleyAmis
Kingsley Amis, de Britse schrijver die 32 jaar
geleden internationaal furore maakte met
zijn boek „Lucky Jim", brengt een toast uit
op de Booker Prize, die hem is toegekend
voor zijn nieuwe werk „The Old Devils".
Amis, met zijn 64 jaar inmiddels nauwelijks
meer te beschouwen als een .angry 'young'
man", schreef volgens de jury van de prijs
een „briljante satire". Zijn tragi-komische
roman handelt over mannen in Zuid-Wales
die hun „bijbelzittingen" houden in een
kroeg met de naam „De Bijbel en de
Kroon", terwijl hun echtgenotes thuis de
wijn rijkelijk laten vloeien. Het boek wordt
beschouwd als Amis' beste sinds „Lucky
Jim". De Booker Prize is Engelands bekend
ste literaire onderscheiding. Bij het aanvaar
den van de prijs zei de corpulente Amis: „Ik
vind het zeer moeilijk te geloven. Ik ben er
absoluut verrukt over".
TUNIS De Italiaanse cineast Franco Zeffirelli wil in Tune
sië het grootste project uit de geschiedenis van de film en de
televisie opnemen met supersterren als Marlon Brando. Gre
gory Peck. Liz Taylor, Robert de Niro en Omar Shariff. Het
gaat om een televisieproduktie over de bijbel van in totaal 42
uur. waarvan ook een bioscoopversie zal worden gemaakt.
Volgens Zeffirelli wordt zijn film anders dan alle voorafgaan
de producties over de bijbel, omdat zowel het jodendom, het
christendom als de islam aan bod komen. Hij vertelde dat het
Vaticaan ook belangstelling voor zijn project heeft getoond.
Voor de rol van Abraham zouden zich Marlon Brando en Ro
bert de Niro hebben aangeboden. Liz Taylor ziet Zeffirelli het
liefst in de rol van Rachel. Hij beschikt over een budget van
omstreeks 170 miljoen dollar en verwacht zo'n zeven tot acht
jaar met het project bezig te zullen zijn.
„Vroeger"
voor „Bruid"
DEN HAAG ln
plaats van de voor
stelling „Een bruid in
de morgen", die zoals
we gisteren reeds
rtieldden vanwege een
blessure van hoofdrol
speler Victor Low
vanavond en morgen
niet door kan gaan,
speelt de Haagse Co-
medie vanavond het
stuk „Vroeger" van
Pinter in de Konink
lijke Schouwburg. De
voorstelling van mor
genavond wordt ver
vangen door „Don
Juan".
BOEDAPEST Op een
naar hem genoemd plein
in de Hongaarse hoofdstad
Boedapest is gisteren een
standbeeld onthuld van
Franz Liszt, naar aanlei
ding van de 175e herden
king van zijn geboortedag.
Hongarije herdenkt Liszt
het hele jaar door en in de
hoofdstad zijn 80 musico
logen bijeengekomen voor
een symposium over hem.
heeft gewoond, is verandei
in museum. „Liszt is erg in
trek", zegt de directrice van
het museum, Maria Eckhardt.
„Niet alleen, denk ik. omdat
hij Hongaar was, maar ook
omdat wij niet zoveel compo
nisten hebben gehad dat wij
hem kunnen vergeten".
Franz Liszt heeft niet altijd zo
hoog aangeschreven gestaan in
Hongarije. De „Ferenc Liszt
Vereniging" werd in 1950 ont
bonden en haar opvolgster, het
Hongaars Liszt Genootschap,
dateert van 1973.
Maar dit jaar zijn er concerten,
lezingen en een rondreizende
tentoonstelling en onlangs
werd een internationale Liszt-
pianowedstrijd gehouden.
Eckhardt ontkent dat Liszt
werd genegeerd omdat de
communisten hem beschouw
den als een decadente bourge-
ois-componist.
„Ik geloof niet dat je kunt zeg
gen dat Liszt politiek onheus
werd bejegend", zegt zij. „Hij
was niet zo populair als nu,
maar dat heeft te maken met
veranderende smaak. Toen ik
jong was haatte ik romantische
muziek. Bela Bartok wordt
nog steeds beschouwd als de
grootste Hongaarse compo
nist".
Niet alleen wordt Liszts 175e
geboortedag gevierd: dit jaar is
ook de 100e verjaardag van
zijn dood.
Overigens accepteert niet ie
dereen dat Liszt Hongaar was.
Hij werd in 1811 geboren in
het dorp Raiding, nu gelegen
in het Oostenrijkse Burgen-
land. en hij sprak geen Hon
gaars.
Eckhardt zegt hierover: „Hij
behoort de hele wereld toe.
maar hij was zoals hij zelf dik
wijls heeft gezegd. Hongaar en
daarom is hij iets meer van
ons".
Het pand waar Liszt geduren
de enkele maanden elk jaar
van 1881 tot aan zijn dood in
1886 woonde, is gerenoveerd
en heropend door de muzieka
cademie die door hem werd
gesticht. Aan het pand zijn een
concertzaaltje, een uitgebreid
Liszt-archief en de zetel van
het Lisztgenootschap verbon
den.
PLUS 1-PUZZEL
Door telkens één letter bij de vooraf
gaande te voegen, kunnen woorden
van navolgende betekenis worden
verkregen.
1. internationaal autokenteken van
Spanje: 2. lidwoord: 3. grondslag v.e.
weg: 4. boodschapper: 5. eieren van
bijv. slangen; 6. klucht uit de Midden-
Nederlandse periode; 7. ellendig; 8.
boerenwoning.
OPLOSSING
Geen krant ontvangen Bel tussen
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen
14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-
122248 en uw krant wordt nog dezelf
de avond nabezorgd.
Concert Whitney Houston en groep.
Ahoy' Sportpaleis, Rotterdam. Gis-
teravoml.
Met een stem, die een vergelij
king oproept met de Niagara
Watervallen, kreeg de Ameri
kaanse zangeres Whitney
Houston gisteravond het Rot
terdamse Ahoy' Sportpaleis
aan haar voeten. Ze zong even
bruisend en krachtig als het
neerstortende water, maar
vaak ook net zo vertederend
als de kabbelende rivier, die
de bron vormt voor al dat ge
weld.
Whitney Houston; een gouden
stem in een aantrekkelijke li
chaam, bezorgde haar publiek
kippevel. De show had de ini-
eme sfeer van een nachtclub
act, maar dan met een vol
Ahoy' als toehoorders. Het was
alsof ze iedereen persoonlijk
toezong..., of we allemaal heel
even met haar mochten flir
ten. Zeker is in elk geval dat
we allemaal even verliefd op
haar werden.
Was die knipoog tiidens „Sa-
ving All My Love' voor mij
bedoeld... of was hij voor mijn
buurman? Een teken van her
kenning of slechts een onder
deel van de show. Whitney
Houston zien optreden, heeft
veel weg van een droom, zo
een waar je dagen later nog
van in de wolken bent.
Gekleed in een rode avond
jurk liet de jongste telg uit de
Houston familie horen dat
schoonheid geen dekmantel
hoeft te zijn, want ook bij
Whitney is vakmanschap
meesterschap. Haar show be
naderde heel dicht de perfec
tie, die alleen bij de allergroot
sten valt waar te nemen. Ze
liet zich maar twee keer te ver
meeslepen door haar eigen en
thousiasme en dat van de zaal,
waardoor onder meer het in
funky-jasje gestoken „Someo
ne for Me" te lang werd uitge
rekt. Maar het publiek kreeg
(gelukkig) geen gladde Ameri
kaanse. show voorgeschoteld a
la Diana Ross. Wat Whitney
zei kwam recht uit het hart en
ze deed deze ook sneller klop
pen met uitspraken als „dit is
voor alle geliefden in de zaal",
en „deze song is speciaal voor
jou".
Het was een goed geoliede
show, waarin de muziek de
boventoon voerde. Ze werd, in
een kleurrijk decor, strak be
geleid door een fantastisch
musicerend zeven man sterk
orkest en een achtergrond
koortje, waarin ook haar broer
Gary een rol vervulde. Hij
trad overigens een aantal ke
ren op de voorgrond om de
mannelijke stem in een aantal
duetten als „Take Good Care
Of My Heart" te vertolken.
Langzame songs werden afge
wisseld met snellere composi
ties in het meer dan anderhalf
uur durende nonstop muziek
spektakel.
Whitney pakte het publiek in
met ragfijne en haarzuivere
stembuigingen. Ze haalde met
orkaankracht uit naar de
hoogste noten, terwijl ze haar
slanke lichaam lenig op de
muziek liet bewegen. Even
werd het Kerstmis toen de
zaal de gelegenheid kreeg uit
volle borst „The Greatest Love
Of All" mee te zingen. Van
mij had dat feest een paar jaar
mogen duren, maar nog voor
de zaal om meer kon roepen,
waren de zaallichten al aan.
Heel even raakten we alle
maal verstrikt in onze eigen
droomwereld, maar voor we
het wisten, waren we al weer
ruw teruggeworpen in de wer
kelijkheid.
HANS PIËT
Luc Lutz ais prof. Higgins en Linda Lepomme als Eliza Doolittle in hun liefdesscène.
Kon. Ballet van Vlaanderen met „My
fair lady". Met Luc Lutz, Linda Le
pomme en Anton Petera. Vertaling:
Seth Gaaikema. Regie: Stefan Jans
ki. Schevenings Circustheater, gis
teravond. Herhaling: vanavond en
op 4 en 5 nov. Op 4 januari in Lei
den.
In de vertaling van Seth Gaai
kema kan het Spaanse graan
nog lang de orkaan doorstaan.
Andermaal werd deze alom
geprezen tekst van de musical
„My fair lady" opgepakt. Nu
door het Kon. Ballet van
Vlaanderen. Dit verscheen er
gisteravond mee in het Sche-
veningse Circustheater. Het
gezelschap bracht een bewee
glijke voorstelling, met veel
breed uitwaaierende dans in
de volkse scènes. Iets meer
tempo zou het geheel nog
meer glans gegeven hebben.
In de musical moeten gespro
ken en gezongen woord en de
lijfelijke expressie van de dans
naadloos in elkaar schuiven.
In dit geval verliep dit proces
alleszins redelijk. Gezien de
achtergrond van de uitvoeren
den, het Vlaamse Ballet, kreeg
de dans een aanzienlijk deel
van de handeling toegemeten.
Maar de producent lette wel
degelijk op de vereiste invul
ling van een karakteristieke
hoofdrol, die van taaldocent
prof. Higgins, door de veelzij
dige acteur Luc Lutz. Deze
enige Nederlander in dit gezel
schap scherpte met kennelijk
plezier de pittige taalverschil
len aan tussen het hoogwaar
dig taalgebruik van Higgins. in
dit geval het Algemeen Be
schaafd Nederlands, en de
Vlaamse tongval. Dit moet aan
de voorstellingen in Vlaande-
in het begin, toen Higgins te
genover de Belgische Linda
Lepomme als Eliza Doolittle
werd geplaatst, omschreven
als een „sloerie uit de slop
pen". Niet minder ook in de
confrontatie met haar vader
Alfred (Anton Peters), wan
neer die verhaal komt halen
na Higgins voórnemen van dit
dialect uitkramende Vlaamse
„blommenmaske" een „herto
gin van de taal" te maken. Met
alle respect voor de Belgische
Doolittle, maar hij kon de fe
nomenale Johan Kaart in deze
rol destijds niet doen vergeten.
Dirigent Peter Gistelinck snel
de staande in de orkestbak de
regie van Stefan Janski te
hulp, door niet alleen de musi
ci. maar ook de podiumfiguren
zichtbaar tot grotere spoed te
manen, telkens als er vertra
ging in de handeling dreigde,
zoals op het diplomatenbal en
de Ascotraces.
De voorstelling kwam tot
stand met financiële medewer
king van de Belgische over
heid en mede doordat de Ne
derlandse producent Jacques
Senf er geld in stak.
Een redelijk gevulde zaal wap
perde regelmatig met open
doekjes. Dat kwam de uitvoe
renden toe. Zeker de liefdess
cène aan het slot kreeg ook in
het toneelbeeld de sfeer van
de in elkaar vervlochten illu
sie en realiteit, zoals de auteur
Shaw voor ogen moet hebben
gestaan.
TON OLIEMULLER
Requiem Webber op koorfestival
ARNHEM Het intussen alom bekende Requiem van de Britse
componist Andrew Lloyd Webber wordt in ons land voor het
eerst uitgevoerd op 3 juli 1987 in Arnhem tijdens een internatio
naal koorfestival. Het werk wordt uitgevoerd door een voor
deze gelegenheid gevormd koor en het Gelders Orkest. De echt
genote van de componist, de zangeres Sara Brightman, is ge
vraagd, evenals bij de wereldpremière in 1984 in de St. Thoman-
schurch in New York, de sopraansolo te vertolken. De leiding
van het festival betitelt Webbers Requiem, gecomponeerd naar
aanleiding van de dood van diens vader, als „een indrukwek
kende compositie".
Voor een uitgebreide agen
da. ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BH UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN.EEN COMPLETE AGENDA
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
lel. 01720-20800): Money Pil (12);
18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
za niet 21.15. EUROCINEMA II:
Top Gun (al); 18.45, 21.15. za. zo.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA III:
American Nlnja (16); 18.30. 21.00.
za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINE
MA IV: Color Purple (al); 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
e EUROCINEMA I: Money Pil (al);
za. 24.00. e EUROCINEMA II: Top
Gun (al); za. 24.00. EUROCINE
MA III: American Ninja (16); za.
24.00. e EUROCINEMA IV: Naaty
Nuraea (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Aaaapoestar
(al); za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
iel. 071-121239): Running Scared
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30
LIDO en STUDIO (Sleenstraal
39. tel. 124130): Ttie color purple
(al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliene
(12); 14.30, 18.45. 21.15; Hannah
and her aialere (al); 19.00. 21.15.
do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30;
Top Gun (al); Down and out in Be
verly Hilla (al); 14.30, 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): Hol Reeort (al); 14.30.
19.00. 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00. 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Meisjes
in Vuur an Vlam (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO; Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Ladiee in Lsce (18); za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): E.T. (al); za. zo. wo. 15.00.
ma. 19.00. Highlander (12); zo. di.
20.15. ma. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Teachers (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45. 19.00, 21.15. ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Jewel
of the Nile (al); tijden zie City I.
CITY THEATER III: America 3000
(12) tijden zie City I. CITY THEA
TER IV: National Lampoon's Euro
pean Vacation (al); tijden zie I, be
halve za. en wo-middag. Peter Pan
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Cobra (16); do. t/m
zo. 19.00. A passages to India (al);
do. 14.30. vr. za. 21.00. ma. di. wo.
>.*3, II.OU. iO. lOp
45. 21.30. e EUROCI,
»eg 910, tel. 66 704
2Y. za. wo. 20.15.
20.15. Batrayl (10); do. zo. 21.1
KINDERVOORSTELLING
E.T.: za. zo. wo. 15.45. Pafar a
vliagende autobus (Ned
za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): After hours
(al); do. t/m zo. 20.00. Tha r
(16); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Pink Panther festival; za. wo.i
14.00.
ZOETERMEER. e PROMEN4
1.2 en 3; Top Gun (al); do.
20.00. vr. t/m dl. 19.00. 21.30.
zo. wo. 14.00. Karaf# Kid II (al);
wo. 20.00. vr. t/m ma. 19.00. 21
za. zo. wo. 14.00. Watt Side St
til): di. 20.00. The color purple)
0.00. Sneeuwwitje; za. zo.
14.00.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spul 27,
463500); Aliëns (12); 14.00, 20
ASTA 2 (Spul 27. tel. 4635.
Top gun (al); 14,00, 18.45, 21 'J
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 211
ASTA 3: De karate kid, dest
(al); 14.00, 18.45. 21.15. zo. 13,
16.00. 18.45. 21.15. BABYLC
(naast Centraal Station.
471658); The color purple
13.45. 20.00. BABYLON 2:
man with one red ahoe (al); 14
19.15, 21.30. zo. 13.30, 1"
19.15, 21.30. e BABYLON 3:
trouble in little China (12); 14s
19.00. 21.15. zo. 13.15, 15
19.00, 21.15. e CINEAC 1 (Bulhi
hof 20. tel. 630637): Target
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13
16 00, 18.45. 21.30. e CINEAQ_
F/X, murder by Illusion i
18.45, 21.30. do. vr. ma. di.
14.00. CINEAC 3 Wildcats
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13*
16.00, 18.45. 21.30.
MA (Leyweg
Aliëns (12);
16.00, 20.15. overige dagen 14
20.15. METROPOLE 1 (Ca(
gielaan, tel. 456756): Down
out in Beverly Hilla (al); 1<
18.45. 21.30. zo. 13.15. 11
18.45. 21.30. METROPOLS
Hannah and her aiatera (al); 14|
18.45. 21.30. zo. 13.15. K
18.45. 21.30. METROPOLI
Walt Disney's „Fantasia"
14.00. 1845. 21.30. ZO. 1T
16.00. 18.45, 21.30. METROI
LE 4: 9V» Weeks (16): 14.00. 1ft
21.30. zo. 13.15. 16.00. 1k
21.30. e METROPOLE 5: Abel
14.00. 18.45, 21.30.
16.00. 18.45. 21.30. e OOEO 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
ning scared (al); 13.45, 11
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. ODEON 2: The na,
cage (16); 13.45. 18.45. 21.30 1
13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
ON 3: A fine meet (al); 13v
18.45, 21.30. zo. 13.15. 1$
18.45, 21.30. e OOEON 4: Pa.
academy 3 (al); 13.45. 11
21.30. zo. 13.15. 18.45, 21.30.
PARIS 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Gevoelige snaren
v a. 12.00. zo. v a. 13.30. LE
RIS 2: Private schoolgirls (18);
12.30. zo. v a. 14.00. LE P/
3: Supergiris do the navy (18);
12.30. zo. v.a. 14.00. HA
FILMHUIS (Denneweg
459900): Zaal 1: Death ofau
man; 19.30, 22.00. Paulina
plage; zo. 14.00.Les nuita d
pleine luns; zo. 16.00. Zaal
amor brulo; 19.30. De wi«
wachter; 21.45. Zaal 3: dag. 1!
21.45. Simon del deaierto laa
des; do. Cet obscur objet du
air; vr. El angel eiterminador
Nazarin; zo. Las aventuraa da
binaon Crusoë; ma. El; di. Virfc
na; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN: E
CINEAC 1: Targa» (16); za. 09
CINEAC II; F/X, murder t
•ion (16); za. 00.15.
Wildcats (16); za. 00.15.
CINEMA: Derty Debbie (181.
24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 2: Assepoester; zal
14.00. zo. 13.15. 16.00. El
CINEMA: Taran en da toverk
za. zo. wo. 14.00.
r by,
NEAC
NIEUWE WOORDENBOEKEN VOORZIEN IN BEHOEFTE
AMERSFOORT De on
langs uitgebrachte ster-
woordenboeken Neder
lands-Spaans en Spaans-
Nederlands vliegen met
duizenden tegelijk de
boekwinkels uit. Voor uit
geverij Wolters Noordhoff
extra reden om vanmid
dag in het Haagse Pulchri
met trots de twee delen
aan te bieden aan de
Spaanse ambassadeur in
Nederland, de heer F.
Schwartz-Giron.
De belangstelling in Neder
land voor de- Spaanse taal is
dermate groeiende dat niet ge
schuwd is de twee woorden
boeken ook over te nemen in
23 brailleboeken in superfor
maat. Het Spaans wordt door
ongeveer 285 miljoen mensen
gesproken en doordat Spanje
tot de EG is toegetreden neemt
de belangrijkheid van deze
wereldtaal alleen maar toe.
Behalve beroepsopleidingen
hebben in Nederland ook al
veertien VWO-scholen Spaans
als volwaardig examenvak in
de aanbieding.
De behoefte aan een actueler,
duidelijker en daardoor prak
tischer woordenboek Spaans
was groot, omdat de bestaande
boeken van andere uitgevers
ondanks enkele herzieningen
door de tijd zijn achterhaald.
Mevrouw drs. J.B. Vuyk-Bos-
driesz, tolk /vertaalster Spaans
en docente aan het unieke In
stituut voor Vertaalweten
schap aan de Univeristeit van
Amsterdam, legt in haar wo
ning te Amersfoort de voorde
len van Spaans uit: „Deze taal
is wat fonetiek en structuur
betreft heel helder, helderder
dan bijvoorbeeld Frans.
Spaans is een transparante
taal. Een dictee kun je makke
lijk opnemen. Ook de gram
matica is op enkele wezenlijke
problemen na gemakkelijk.
Spanje is sinds de dood van
Franco in een ongelooflijk
tempo veranderd. Dat merk je
nog niet aan de literatuur, om
dat men nu nog zo druk bezig
is met het doen: het invoeren
van veranderingen en het veel
meer reizen dat voor de Span
jaarden mogelijk is geworden".
Als het bijzondere aan de
nieuwe sterwoordenboeken,
waarvoor zij als eindredactrice
ook de opzet heeft bedacht,
noemt mevrouw Vüyk-Bos-
driesz: „Er zijn nieuwe woor
den en begrippen opgenomen
als ombudsman en atv, maar
ook bestaande woorden als
rijksoverheid en houder die in
bestaande woordenboeken
Spaans ontbraken. Het ver
taalteam waarmee mijn collega
mevrouw Meurs en ik het pro
ject in anderhalf jaar hebben
voltooid, heeft bij de vraag
welke woorden je wel of niet
moet opnemen met grote zorg
gelet op de doelgroepen. In
Spanje overwinteren bijvoor
beeld jaarlijks 350.000 Neder
landers, meest ouderen. Daar
om moet een Spaans woorden
boek veel medische begrippen
bevatten, maar dan in normale
taal. Onderwijs, landbouw,
economie en toerisme zijn ook
belangrijke onderwerpen. Cu
linaire en huishoudelijke
woorden zijn eveneens belang
rijk".
Typisch vrouwelijke onder
werpen hebben verbeterde be
namingen gekregen, doordat
het vertaalteam uit louter
vrouwen bestond. Duidelijke
uitleg bij meervoudige beteke
nissen en gebruik van alleen
erg bekende afkortingen plus
de hoofdstukken grammatica
en gebruiksaanwijzing maken
de woordenboeken toeganke
lijk voor laag- en hoogge
schoolden.
Bij „Nederlands-Spaans" is
mevrouw Vuyk-Bosdriesz uit
gegaan van de vraag „wat wil
de gebruiker kunnen zeggen
of gebruiken". Bij „Spaans-Ne
derlands" heeft zij rekening
gehouden met het feit dat de
gebruiker alle woorden moet
kunnen opzoeken die hij in
kranten en boeken tegenkomt.
Zijn passieve woordenschat
moet dan groter zijn. Dat
woordenboek is ook dikker
dan „Nederlands-Spaans". Op
vallend is dat de samenstelster
van de woordenboeken geen
(bestaande) vertaalwoorden
boeken als mede-leidraad
heeft genomen, maar de dic
tionaires van de betrokken
landen. Dus Nederlands-Ne
derlands en Spaans-Spaans.
HERMAN JANSEN
DELFT Commissaris
van de koningin in de
provincie Zuid-Holland,
mr. S. Patijn, maakt zich
zorgen over het lot van
een aantal kleinere musea
in zijn provincie. Met
name vraagt hij zich af of
het rijksmuseum H.W.
Mesdag in Den Haag als
museum voor de Haagse
School kan worden be
waard. Patijn uitte zijn be
zorgdheid gisteren tijdens
de opening van de 38ste
Kunst en Antiekbeurs in
het Prinsenhof in Delft.
„Juist in een periode waarin
musea bloeien en het publiek
toestroomt is het bepaald na
vrant om te zien hoe de over
heid zich terugtrekt, het pro
fijtbeginsel hanteert, of de
zaak gewoon aan anderen
overlaat zonder reëel uitzicht
te bieden op een redelijke fi
nanciering,' aldus Patijn. Hij
wees erop dat het weliswaar
niet aangaat om uitsluitend bij
de rijksoverheid de hand op te
houden, „maar wie in het ver
leden steeds heeft gedecre
teerd „wie betaalt, bepaalt",
kan zich niet aan een zekere
verantwoordelijkheid onttrek
ken," aldus Patijn.
Hij benadrukte ook de rol van
vrijwilligers voor kleinere mu
sea. In Zuid-Holland worden
ongeveer dertig musea volle
dig bemand door vrijwilligers.
Dat particulier initiatief leidde
recentelijk al tot de opening
van het museum voor de
Bloembollenstreek in Lisse, de
Schilpen in Maasland, het
Verzetsmuseum in Gouda en
de modernisering van het Kat-
wijkse museum en het mu
seum in Noordwijk. De officië
le opening van de 38ste Kunst
en Antiekbeurs in Delft werd
onder meer bijgewoond door
prinses Christina, haar echtge
noot Jorge Guillermo en bur
gemeester Van Walsum van
Delft
Tap-ijzersin
zwakke podiu\
constructies
Tapdance is even inspir
als populair. Het is vaa
..way of life". Maar om
hele dansavond mee te i
is meer nodig dan een
tot virtuoze beheersing v
techniek. Bij tapdance - r
bij de Spaanse voetrofft
de enkelschellen in de
doedans - ziet men het
niet alleen, maar men
het ook. En als deze uit
Engelse en Afro-Ameril
volksdansen ontstane
gingskunst dan ook noj
terugvallen op een kla
balletopleiding, dan staal
een variabele integrate
stijlen en choreografieën
weg. Persoonlijkheden
Fred Astaire en Ginger I
wisten dat al, maar de oj
ster en artistiek leidste
het enkele jaren oude e
ble „Balletap America",
cedes Ellington, heeft di
zien alleen van horen zt
Deze kleindochter van
roemde Duke kleedt zi
voorkeur in het wit
schminkt zich zo blank
lijk. Black is klaarbli
voor haar geen beauty,
choreografieën stonden
stuurloos in de ruimte
tappen was ronduit midi
tig en in een nachtclu
mertje al „Sophisticated
wachtte men teverge*
enige scènische uitst
Eén ding moeten wij ha
geven. Zij liefhebbert
speels tussen allerlei s
theaterdans als haar gi
der de grenzen tusen kl,
muziek en jazz wegvaag
Gelukkig werd het vel
delmatigs vóór de pauze
akdansen op discomuz
zes stoeiende dokters m
patiënte - in de tweed
grammahelft goedgt
door de uitstekende tap
John Fredo. Een bew
kunstenaar met pr
doorgaande lijnen naar
hoofd en romp. Dank z
werden nummers als
to Erroll Garner", o.a
beroemde „Misty" en h
humor en vaart opgei
stadssprookje „Pretty a
Wolf" hoogtepunten. Ei
een zwakke start van d
nisatie „Dancing An
FRANK DI