Charismatici brengen nieuw leven in kerk Zwitserse RK Kerk stelt orde op zaken aan tafel £eidóc ACHTERGROND kerk wereld Winkelen voor de Derde Wereld Europese beweging gaat eigen geëngageerde weg Zestig jaar wereldmissiedag Kind van de rekening Ecidóc Souiatit ZATERDAG 18 OKTOBER 1986PAGIN Zwemmen bij de aartsbisschop De Anglicaanse aartsbisschop Tutu heeft de leden van zijn pa rochies in zwarte woonsteden uitgenodigd gebruik te maken van het park bij zijn ambtswoning in een blanke wijk van Kaapstad. Het park moet een sociale ontmoetingsplaats worden waar men kan wandelen en picknicken en de kinderen zwem les krijgen in het zwembad van de aartsbisschop. Zwarten die nen onder de Zuidafrikaanse wetgeving toestemming te heb- 'ben om te kunnen wonen in een blanke wijk. Tutu, die een maand geleden als eerste zwarte tot aartsbisschop van Zuid- Afrika werd gewijd, heeft die toestemming gekregen. Hij heeft nu besloten het grote park rond zijn residentie voor zwarten uit woonsteden rond Kaapstad open te stellen. Avondklok in Lima twee dagen opgeheven voor processie „De heer van de wonderen", zo menen Peruaanse katholieken, heeft ervoor gezorgd dat de inwoners van Lima morgen en maandag voor het eerst sinds acht maanden 's avonds weer 's avonds de straat op mogen. Tegen de verwachtingen in besloot de Peruaanse president Alan Garcia de avondklok voor twee dagen op te heffen om een traditionele processie door de stra ten van Lima mogelijk te maken. De inwoners van Lima had den gedacht dat de maatregelen juist zouden worden ver scherpt om de guerrilla te bestrijden. Afgelopen zondag ont snapte Garcia namelijk op het nippertje aan een dodelijke om helzing van een „bewonderaarster" die tientallen dynamietsta- ven op haar lichaam had bevestigd. In alles de liefde, eenheid in het nodige, vryheid in het onzekere. Achter de schermen zijn ze er al volop mee bezig: de voorbereiding voor de de cembermaand. December is de kado-maand. En verder zijn eigenlijk alle maanden van het jaar wel kado- maanden. Een kado bij een verjaardag, bij een jubile um, bij een eindexamen en noem maar op. Het kan een plezier op zich zijn om een speciaal kado uit te zoeken die de ontvanger als attent ervaart. Wat is er aardiger dan iemand verrassen. Bij het kopen van kado's heeft de een heel wat meer te be steden dan de ander en bo vendien zijn er steeds meer mensen 'die alles al heb ben'. Er wordt ieder jaar weer gestreden om de gunst van de klant. Alleen daaraan al worden er astro nomische bedragen uitge geven. Wie geen reclame maakt, komt niet aan bod. Ik wil graag eens uw aan dacht vragen voor een soort winkel die niet zoveel geld kan besteden om uw en mijn aandacht te trekken. Eind augustus liep ik toeval lig nog tegen zo een winkel op. Deze winkels zitten vaak in bescheiden pandjes. Sommige pandjes maken zelfs een bouwvallige in druk. De huur moet zo laag mogelijk zijn. De mensen die er werken zijn vaak vrij willigers. Ik had een heel aardig gesprek met een ou dere dame die er werkte als vrijwilligster. 'Zinvol werk doen op je oude dag', dacht ik bij mezelf. De winkeltjes, die ik bedoel zijn niet in alle plaatsen te vinden en als ze er zijn, moet je ze vaak zoe ken. Je moet er extra moei te voor doen. De winkels die ik bedoel zijn winkels die produkten verkopen uit de „Derde Wereld". Het is er meestal niet druk en toch is het de moeite waard om ze eens op te zoeken. Ze ver kopen produkten voor de tafel, zoals suiker, koffie, jam en wijn, maar je kunt er ook prachtige kado's ko pen. En de prijzen zijn be slist niet duur. Het is allemaal met de hand gemaakt en de opbrengst komt mensen in de Derde Wereld ten goede. Zo zag ik in een folder een prachtige vaas uit een Mexicaanse dorp. Er staat bij geschre ven: 'Deze vaas is een meesterwerk uit Tonala, ooit het centrum van de Mexicaanse aardewerkin dustrie. De opkomst van het plastic maakte duizenden pottenbakkers werkloos. Nu werkt een aantal van hen samen. Deze vaas toont hun vakmanschap en kunstzin'. Al weer een aantal jaren kocht ik in zo een winkel eens een beeld van Madon na met kind. Ik werd getrof fen door de eenvoud. Het was gemaakt uit hout door mensen uit Haiti. Deze winkels verdienen be slist meer aandacht. Mis schien is het ook een idee voor de werkgroep Missie Ontwikkeling en Vrede (MOV) om een aantal van deze produkten aan te schaffen en ze te verkopen. Achter in de kerk. Op ver schillende plaatsen gebeurt dat ook al. Jezus verjoeg de handelaren die achter in de tempel stonden omdat ze het huis van God onteer- den, maar het lijkt me dat dat niet zal gebeuren met deze kraampjes met pro dukten uit de arme landen. Integendeel: misschien schuilt hierin juist iets van de ware godsdienst: een dienst aan de armen. Fol ders zijn onder andere te bestellen bij de NOVIB, ant woordnummer 362, 2500 WB Den Haag. U kunt ook rechtstreeks bestellen en dan wordt het u thuis be zorgd. Winkelen voor de Derde Wereld, een idee voor een betere wereld. MARINUS VAN DEN BERG De historische kerken in Nederland krijgen steeds meer belangstelling voor de gaven van de Geest. De tijd dat vrije pinkster- groepen het alleenrecht hadden op gebedsgene zing en tongentaai is voorbij. De charismati sche beweging bloeit bin nen rooms-katholieke en protestantse kerken. Ze krijgt een steeds eigener gezicht, onafhankelijk van Amerika, waar de wortels van de beweging liggen. Dat meent dr. Jean-Jacques Suurmond, spreker op de na jaarsconventie van de Charis matische Werkgemeenschap Nederland in Dalfsen. "Als er een stuk of tien mensen in ge meente of parochie 'vurig van geest' zijn, kan je een werk groep beginnen. Als er twee of drie van die groepen draai en kan je samen een zondaga vonddienst vullen. Je zal zien dat de Geest overslaat van die ene avonddienst naar alle diensten en voor je het weet heb je de kerk aan het dan sen". De Charismatische Werkgemeenschap houdt ie der jaar twee bezinningswe- ken. Protestanten, oud-katho lieken en rooms-katholieken zijn in de CWN vertegen woordigd. De beweging pleit voor ruime ontplooiing voor de Geest, ook al bestaat er in sommige kerkelijke kaders, waaronder bij de katholieke, nogal wat reserve tegen de spontane ge- voelsuitbarstingen die ken merkend zijn voor deze bewe ging. Aan ieder zijn charisma ta (genadegaven) toever trouwd en die mogen in ge loof vrij worden gebruikt. Op vallend is de gebedsgenezing, de profetie en het bidden in 'nieuwe tongen'. Maar bij 'ga ven van de Geèst' kan men ook aan heel gewone 'positie ve' eigenschappen denken. Zoals vriendelijkheid en eer bied voor de ander. De beweging is sinds de jaren vijftig in de historische ker ken sterk gegroeid. De wer king van de Geest blijkt velen de emotionele en gevoelsmati ge geloofsverrijking te kun nen bieden waaraan grote be hoefte bestaat in een tijd van geestelijke verschraling, kerk verlating en strijd om de 'rechte leer'. Geestverwanten Geestverwanten bemoedigen elkaar jaarlijks op gezamenlij ke conferenties. Dr. Suur mond heeft als predikant van de Pinkstergemeenten in Ne derland de opdracht aan alle protestantse kerken voorlich ting te geven over de werking van de Geest. Hij sprak op de conferentie over het thema 'conflictbeheersing'. Hij noemde conflicten goed en door God gewild. Ze zijn ui ting van de verscheidenheid in de Schepping. Tegenstellin gen moeten niet worden gepo lariseerd, maar men moet proberen de ander te begrij pen, te respecteren en te prij zen. "Dat is de levensstijl van Jezus, die anderen uitnemen- der heeft geacht dan zichzelf. Die levensstijl is een charisma van de Geest. De Geest herin nert de mens er voortdurend aan de ander prijzenswaardig te achten. Je jaat prijs stellen op de ander. De Geest geeft je kracht dagelijks opnieuw je waterdoop te realiseren". Pijnlijk proces "Je leert de ander uitnemen- der te achten dan jezelf. Dat is een pijnlijk proces. Het is ook niet toevallig dat de Pinkster beweging in het begin van deze eeuw vooral onder de zwarten aanhang verkreeg. Zij wisten wat het was aan zichzelf te sterven. Daarom ook staan vrouwen in deze paternalistische maatschappij meer open voor de Geest. Zij zijn er aan gewend zichzelf weg te cijferen. Gelukkig be ginnen mannen door de cha rismatische vernieuwing nu langzaam gelijkwaardig te worden aan de vrouw". "Juist door de Geest kunnen ook conflicten binnen de kerk tot zegen zijn. Uit angst voor de pijn vermijden vele men sen in de kerk nog het con flict. Ze durven de gaven van de Geest niet te gebruiken. Ze voeren vaak een ontwijkende strategie omwille van een zo genaamde harmonie. Ze ver schuilen zich achter doodge bloede liturgie of achter starre Dr. J. J. Suurmond dogmatigheid. Maar ik vraag u, er staat toch niet voor niets een kruis op elke kerktoren? Dat is toch omdat conflicten een integraal onderdeel van het geloof zijn. Door conflic ten kan je groeien. De mensen in de kerk zijn geroepen een eenheid in verscheidenheid te zijn". Noord-Ierland Het engagement van de Euro pese charismatische beweging kwam naar voren tijdens de laatste conferentie in Noord- -Ierland. De charismatici voe len zich betrokken bij het daar aanwezige conflict tussen rooms-katholiek en protes tant. Ze hebben er over ver zoening gepraat. En een van de conferentiegangers formu leerde aller gevoelen, toen hij zei: "Het komt nooit in de krant, maar als er een katho liek wordt neergeschoten zijn er in Noord-Ierland protes tanten, die op de begrafenis komen. Dat zijn juist de cha rismatische christenen, die zich zonder meer oecume nisch en verzoenend willen opstellen". Nieuwe organisatie voor katholieke diaconie opgericht Om het diaconale werk (voor sociale en geestelijke noden) binnen de Nederlandse RK Kerk te coördineren is het Landelijk Katholiek Diaco naal Beraad (LKDB) opge richt. Voorzitter van de stuur groep van het LKDB is dr. J. Zuidgeest, medewerker Kerk en Samenleving van het bis dom Breda. In het begin van de jaren tachtig werd op initi atief van vertegenwoordigers van een aantal katholieke or ganisaties en instellingen een onderzoek verricht naar deze activiteit in de Nederlandse RK Kerk. De initiatiefnemers hadden problemen met het gebrek aan coördinatie tussen het werk van de organisaties en instellingen die zich bin nen de RK Kerk met dit werk bezighouden. Tot de or ganisaties en instellingen die in het nieuwe orgaan samen werken, behoren de bisdom men Breda, Groningen, Haar lem en Rotterdam, de Konfe- rentie Nederlandse Religieu zen, Justitia et Pax Neder land, de Stichting Mensen in Nood, de Aalmoezeniers voor sociale werken in Limburg en de Katholieke Nederlandse Boeren en Tuindersbond KNBTB. Morgen wordt In de rooms-katholleke kerk voor de zestigste maal wereldmissiedag gevierd. Dat gebeurt om de solidariteit met de kerken in Afrika, Azië en Latijns Amerika te vieren. Sinds de Instelling van deze dag is de relatie met deze kerken sterk veranderd. Ze bepalen meer en meer zelf hoe zij In hun land en bij hun eigen volk de boodschap van het evangelie vertalen. In deze tijd kiezen velen van hen in het klein, In basisgemeenschappen, kringen en kleine christelijke gemeenschappen. Het enthousiasme en het succes van deze geloofsgemeenschappen blijkt steeds weer Inspirerend te werken op de moederkerken ir, het westen, die onzeker zijn geworden over de functie die zij moeten vervullen in een geseculariseerde maatschappij. Het westen is, zo wordt wel gezegd, rijk aan middelen en arm aan geloof, de Derde Wereld is daarentegen arm aan middelen en rijk aan geloof. De Wereldmissiedag wil een dag van solidariteit zijn. Het nationaal bureau PMW-Nederland heeft de aandacht dit jaar gevestigd op Malawi. De kerk Is daar nog heel jong. Er Is nog een flink aantal missionarissen, ook Nederlandse mannen en vrouwen. Op allerlei niveau's nemen de Malawlanen het echter over met wie nu op deze zondag solidariteit wordt verlangd. V Hü Meeste giften Wereldraad voor anti-apartheid Organisaties die strijden tegen de apartheid in Zuid-Afrika en Namibië, ontvangen meer dan de helft van de 400.000 dollar (bijna een miljoen gul den), die de Wereldraad van Kerken dit jaar uitkeert uit het speciale fonds van zijn programma tot bestrijding van het racisme. Dit heeft de Wereldraad déze week te Ge- nève bekendgemaakt. De ver boden Zuidafrikaanse bevrij dingsbeweging ANC ontvangt. 80.000 dollar voor hulpverle ning aan het toenemend aan tal vluchtelingen die als ge volg van druk door Zuid- Afrika uit de zogenaamde frontlijnstaten zijn getrokken. Het ANC ontving vorig jaar voor humanitaire steun 77.000 dollar. De bevrijdingsbewe ging SWAPO, die strijdt voor de onafhankelijkheid van Na mibië, ontvangt 110.000 dollar voor juridische bijstand aan gearresteerde en gevangen Namibiërs, voor sociale bij stand aan de achtergebleven familieleden en voor een in formatiecampagne onder de Namibische bevolking. Vorig jaar kreeg SWAPO een zelfde bedrag. Het Panafrikaans Congres van Azania (PAC) ontvangt 26.000 dollar. Het geld van de Wereldraad hier voor is afkomstig uit giften, niet van contributies van ker ken. „Eigenlijk komt het hierop neer oecumenische samen werking op het grondvlak is zozeer bezig uit de hand te lopen, dat de bisschoppen zich genoodzaakt hebben ge zien orde op zaken te stellen en toelating van protestanten tot de eucharistie te verbie den". Dat is de kern van de toelichting, die vicaris-gene raal Anton Cadotsch, belast met vraagstukken de oecu mene betreffend in het bis dom Bazel, heeft gegeven op het besluit van de bisschop penconferentie. Dat heeft in Zwitserland veel protestants ongenoegen opgewekt en zelfs geleid tot uitstel voor onbepaalde tijd van een voor november voorziene reis van een delegatie van de Zwitser se Bond van Evangelische Kerken naar Rome en een bezoek aan het Vaticaan. Naar de vicaris-generaal ver klaart gaan heel wat paro chies ver uit boven wat het Tweede Vaticaans Concilie en de bisschoppensynode van 1972 voor wat de oecumene aangaat hebben goedgevon den. Niet alleen komt het veelvuldig tot „lichtvaardige intercommunie", ook staat bij tijd en wijle een „feitelijke intercelebratie" op het pro gramma, aldus Cadotsch. Bij laatstgenoemde gelegenhe den nodigt een rooms-katho lieke priester een dominee uit met hem af te wisselen in het uitspreken van het eucharistisch consecratiege bed en de instellingswoorden. „Zulke vieringen wekken de foutieve indruk dat de door allen gewenste kerkelijke eenheid al is bereikt", aldus het commentaar. De bisschoppen onderkennen het gevaar dat de theologi sche worsteling om verdie ping van het geloof en het overwinnen van verschillen in geloofsovertuiging hier door op de achtergrond gera ken. Daardoor zou een ge meenschappelijke onverschil ligheid de plaats kunnen in nemen van na te streven ge- loofseenheid, verklaart Ca dotsch. In dat verband citeert hij de evangelische theoloog en oecumenicus Oscar Cull man, die ook de hervormden heeft gewaarschuwd voor „dweepzieke gezamenlijke avondmaalsdiensten". In diens ogen is zo'n gemeen schap heel wat erger dan welke scheiding ook. Daarom moesten de bisschop- f>en wel hun verantwoorde- ijkheid voor de verkondi ging van het geloof in prak tijk brengen, aldus de vicaris- generaal, .juist omdat zij zich terwille van de eenheid der Kerken en een authentieke oecumene zoveel inspanning getroosten". Tenslotte keerde hij zich tegen het verwijt, dat het verbod als een bliksem straal bij heldere hemel is aangekomen „Steeds weer hebben de bisschoppen de zielzorgers en de gelovigen gewezen op de geldende voorschriften en de binnen kerkelijke solidariteit". Ossestaartsoep cordon bleubloemkool met amandelen en aardappelen bananes au chocolat Nodig voor twee personen: 300 g ossestaart, 10 g boter, stukje ui en wortel, peterselie, foelie, tijm, peperkorrels, laurierblad, 6 dl heet water, zout, 15 g bloem, aroma, ket jap, (madera); 2 cordon bleus, 30 g boter, mespunt bloem, zout, peper, aroma, paprikapoeder; bloemkool, zout, 1 lepel amandelsnippers, 10 g boter, pe terselie; 0,5 tot 1 kg aardappelen; 2 bananen, 1 lepel citroensap en basterdsuiker en likeur (abrikozen, sinaasappel of kersen), 0,5 dl slagroom, 1 pakje vanillesuiker, 1 reepje chocolade, poedersuiker, 2 a 4 opgerolde koekjes. Bak het stuk ossestaart in de boter met ui, wortel en kruiden bruin. Voeg water en zout toe en laat de massa drie uur trek ken. Zeef de bouillon en bind hem met de in een droge koe- kepan lichtbruin geroosterde bloem. Maak de soep af met mooie stukjes vlees van de ossestaart, aroma, ketjap en desge wenst madera. Bak de cordon bleus in een kwartier gaar. Maak de jus af met even gebakken bloem, water, zout, peper, aroma en pa prikapoeder. Kook de in grove stukken verdeelde bloemkool in tien mi nuten gaar. Bak de amandelsnippers lichtbruin in de boter, strooi ze in de schaal op de bloemkool en garneer de groente verder met fijngeknipte peterselie. Meng de in plakjes gesneden bananen met citroensap, bas terdsuiker en likeur. Klop de slagroom met de vanillesuiker bijna stijf, voeg grofgeraspte chocolade toe en maak het mengsel op smaak af met poedersuiker. Leg de slagroom op de bananen en steek er een paar opgerolde koekjes in. Menutip voor maandag: gebakken lever met spek en ui, rode kool en aardappelen - vla-flip. JE Ah De plannen van minister Deetman met betrekking tot vierjarigen en de alternatieven daarvoor, hebben doord er uitvoerig over is doorgepraat een aardig beeld gegevi hoe in diverse groeperingen van onze samenleving wordt g dacht over het kind. In eerste instantie leek het er om gaan, dat het onderwijskundig slecht is voor kinderen soi bijna een jaar na hun vierde verjaardag te moeten wacht alvorens naar school te kunnen. Bovendien zou de juf groep 1 van de basisschool (vroeger: de eerste kleuterkl; daardoor bij het begin van het schooljaar meteen een vo klas hebben en daardoor niet ieder kind de zorg kunnen j ven waar het recht op heeft. maar al heel gauw werd duidelijk dat de plannen v Deetman niet alleen slecht waren voor de kinderen. Oud< die beiden werken zouden daardoor een deel van het jaar c tra zorgen hebben om hun kind onder te brengen. Er z allerlei maatregelen bedacht die dat probleem moesten opl< sen. Sommigen willen niets liever dan dat de staat zorgt vo een kinderoppas. Anderen zien mogelijkheden in een crèc die door de school wordt gerund en zo zijn er nog een pa alternatieven genoemd. Al deze bedenksels hebben gemeenschappelijk dat ze „h probleem kind" willen oplossen. Want zo is de werkelijkhi in menig gezin: kinderen zijn een probleem geworden, e belemmering voor ouders om zichzelf te zijn of om zich ontplooien. Typerend daarvoor is de terminologie die in genoemde discussies wordt gehanteerd. Het gaat over vo< zieningen om kinderen „kwijt te zijn", of om „kinderen i gens te stallen". Dat een ouder zo nu en dan dergelijke wo< den spreekt, zal iedereen begrijpen. Maar wat er nu gebei is iets wezenlijk anders. De samenleving zoekt oplossing voor „het probleem kind" dat een belemmering is voor 1 welbevinden van ouders. Die denkwijze werd enkele dagen geleden nog treffe geïllustreerd in een NOS-televisieprogramma „Wat kost e kind?". Daarin werd voorgerekend dat „een kind nemen" ouders (tot de spruit achttien jaar is geworden) honderdd zend gulden gaat kosten. Beelden van jonge-ouders-met-ba werden opgevolgd door hetzelfde ouderpaar zónder bal maar voor een huis dat ook een ton ging kosten en verv gens in een superluxe sportwagen, die ook voor honderddi zend gulden verkrijgbaar is. Een tweeling, zo werd uitgelej komt de ouders op twee ton te staan; in plaats daarvan h« den de ouders dus het huis èn de sportwagen kunnen a< schaffen. Het gaat er niet om te stellen dat vroeger alles zo veel 1 ter was, toen moeder in de keuken stond met het kind a haar schort. De strijd voor de vrouwenemancipatie he haar terechte gronden. Ook willen we niet over het ho( zien dat er mannen en vrouwen zijn, die letterlijk om d brode beiden moeten werken. Waar het ons wel om gaat de vraag hoe het komt dat het opvoeden van kinderen ma schappelijk zo'n lage waardering heeft gekregen. En vrouwen die hun baan opgaven toen er kinderen kwami bijna verontschuldigend moeten uitleggen dat ze graag eerste jaren letterlijk en figuurlijk dicht bij hun kind will zijn en dat ze daarom dus geen baan meer hebben. We willen ook de indruk niet wekken van mening te zj dat alle kinderopvang uit den boze is. In kinderarme buur en in de kleine gezinnetjes van tegenwoordig, kunnen kim ren soms maar moeilijk hun sociale contacten oefenen. I kernbezwaar tegen de smaakmakende discussieleiders oi kinderopvang na de bezuinigingen van Deetman is, dat I kind bij voorbaat het kind van de rekening dreigt te wore bij de botsing van de belangen van ouders en van kinder In dit land is er recht op arbeid voor mannen en vrouw als uitdrukking van het recht op zelfontplooiing. Maar is ook zoiets als het recht van het kind op een thuisklim waar het echt welkom is als kind en niet als probleem wo ervaren? Minder zon en meer wind DE BILT (KNMI) Aan het rustige herfstweer van de af gelopen tijd komt een einde. Een diepe depressie bij IJsland trekt richting onze omgeving en zorgt voor een toename van de wind. Morgen draait de wind van zuidoost naar zuid west en neemt toe tot matig, kracht 4 aan de kust en op het IJsselmeer later tot krachtig, kracht 6. Het is daarbij half tot zwaar bewolkt en mogelijk valt er wat regen. De middag- temperatuur ligt rond de 15 graden. Morgen staat er een krachtige zuidwesten wind en is er veel bewolking, waaruit regen valt. Dit weerbeeld geldt ook voor begin volgende week. De mid dagtemperatuur handhaaft zien gedurende de komende dagen rond de 14 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinaviehalf tot zwaar bewolkt. Vooral in west-Noor wegen tijdelijk re gen. Middagtemperatuur 10 tot 13 graden. Denemarken, Benelux, noord- west-Duitsland en noordwest- Frankrijk: wisselvallig herfst weer met nu en dan regen en vooral bij zee veel wind. Mid dagtemperatuur ongeveer 14 graden, in Frankrijk tot 17 graden. Britse eilanden: in het zuiden half tot zwaar bewolkt en pe rioden met regen, in het noor den en westen wisselend be wolkt en enkele buien. Mid dagtemperatuur van 15 graden in het zuiden tot 10 graden in het noorden. Zuidoost-Duitsland en oost- Frankrijk. half tot zwaar be wolkt en mogelijk wat regen. Middagtemperatuur 14 tot 17 graden. Zuid-Frankrijk overwegfl zonnig, vooral bij de Midd landse zee. Middagtempej tuur 20 tot 24 graden. Spanje en Portugal: in I midden en zuiden overga naar een zonnig en vrij wa| weertype, in het noordwer' wolkenvelden en mogelijk regen. Middagtemperal, van 18 graden in het noö westen tot 25 grad.en in I zuidoosten. Alpengebied: zondag vooral het zuiden en oosten nog 1 op maandag aan de noords noordwest zijde regen en ven rond 2200 meter sneeuw. Middagtemperat in de dalen 12 tot 17 grat Nulgraden grens op rond 5 meter op maandag dalend 2200 meter. Weerrapporten 17 oktober 19 uur. Malta Moskou MUnchen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2