finale KIJKEN DOOR KRASJES ZATERDAG 18 OKTOBER 1986 Placido Domingo, Maria Chiara en Fiorenza Cossotto tussen de beelden van Ram ses II? Nooit eerder deed zich de gelegenheid voor de triomfscène uit de Aida van Verdi, de spectaculairste uit de operageschiedenis, te bele ven op haar feitelijke plaats1 van handeling: op de oostelij ke oever van de Nijl tegen het decor van de indrukwekkende sfynxengalerij die het tempel complex van Karnak verbindt met de tempel van Luxor. Maar komend voorjaar is het dan zo ver. Op 2 mei vindt in en rond de tempel van Luxor de eerste van tien Aida-uit- voeringen plaats door de Ope ra van Verona, voor deze ge legenheid versterkt met we reldvermaarde solisten. Ver slaggever Godert van Colm- jon reisde naar het oude The- be en bezocht er de droomlo- katie voor een unieke opera gebeurtenis. LUXOR - Alleen al de gedachte eraan heeft in de ruim honderddertien jaar na Aida's Europese première in de Scala van Milaan ontelbare operaharten doen overslaan: de bonte overwinningsstoet van legeraanvoerder Ramadès die tussen de mysterieuze beeldengalerij langzaam optrekt naar de monumentale pylonen, de torens aan weerszijden van de toe gangspoort naar de tempel van Amon, Moet en Chons. Menig rechtgeaarde Verdi-bewonderaar koesterde heimelijke de wens de onsterfelijke vocalen uit het liefdesdrama Aida ooit nog eens te mo gen beluisteren aan de boorden van de Nijl. Volgend jaar mei kan hij die wens in vervulling laten gaan. Luxor vormt in de komende lente het einddoel van een ware Verdi-pelgrimage. Zo'n veertigdui zend operaliefhebbers uit de hele wereld zullen zich dan naar deze oase begeven teneinde er op het voorteiTein van de Amon-tempel een van de tien voorstel lingen van Aida bij te wonen. In de Verenigde Staten. Japan, Europa en Mexico staan operaliefhebbers nu al te dringen om toegangbewijzen. Maar in Luxor valt van een Aida-koorts nu nog weinig of niets te bespeuren. De gecom pliceerde organisatorische voorbereidin gen voor het operafeest voltrekken zich nog goeddeels achter de schermen. De bedrijvigheid op de oostelijke Nijlboule- vard komt vooralsnog van de toeristen, waarvan Luxor er jaarlijks anderhalf miljoen te verwerken krijgt. Ze worden met een pont naar de westelijke Nijloe- ver gevaren voor een bezoek aan het Dal der Koningen, waar farao's een laatste rustplaats vonden. Amenhotep I, Ram ses II en Toetanchamon lieten zich er tussen vele voorgangers begraven. En Hatsjepsoet, de enige vrouwelijke farao die Egypte gekend heeft, bouwde er een terrasvormige graftempel die tot de mooiste bouwwerken van het land beho ren. En uiteraard herbergt Luxor, dat rust op de fundamenten van de voormalige hoofdstad Thebe, de tempelcomplexen van Karnak en Luxor, waarvan met name de reusachtige, aan Amon, Moet en Chons gewijde tempel tot de architec tonische hoogtepunten van het Nieuwe Rijk behoort. En hier kan de reisleider - enthousiast kenner en liefhebber van het Verdi-oeuvre - wijzen op het eerste zichtbare teken van de naderende opera- gebeurtenis: de scherven en brokstukken die het voorterrein plegen te ontsieren zijn inmiddels van de lokatie verwij derd. Uitvoering In 1982 viel tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van de Opera 'van Verona het besluit Aida in Egypte te doen uit voeren op de plek waar het grootste deel van de tweede acte - de triomfscène - zich afspeelt. Het idee werd ingegeven door een in Wenen wonende Egypte naar: de gefortuneerde zakenman en operaliefhebber, F. Mitwali. Hij contrac teerde de Opera van Verona en trad te I. Paalman, „Bent u niet bang dat u binnenkort uw zaak kunt opdoeken?", vroeg vorige week vrijdag het NOS Jour naal aan een onthutste opticien. Diezelfde dag had de Nijmeegse oogarts prof. dr. A. F. Deutman op een oogartsencongres in Nijmegen voor de nodige opschudding ge zorgd. Binnen drie tot vier jaar, zo meldde ook deze krant, kan het volgens Deutman mogelijk zijn met laserstralen het hoornvlies zo bij te slijpen dat een bril niet meer nodig is. „In oogheelkundige krin gen wordt deze ontwikkeling heel serieus genomen". Dit is niet de eerste serieuze aanval op bril en contactlens. Sinds 1978 hebben 150.000 Amerikanen een kleine oogope ratie ondergaan, de radiale keratotomie, om van de bril af te komen. Het enthou siasme over deze ingreep is inmiddels naar Nederland overgewaaid: het jonge damesblad Viva schreef er een maand of wat geleden een artikel over met de jui chende kop „Beter kijken door krasjes" en enkele Nederlandse oogartsen zijn al bekeerd tot de radiale keratotomie. Is dit het einde van de bril? Een normaal oog projecteert met behulp van de ooglens en het sterk brekende hoornvlies (de doorzichtige voorkant van het oog) een puntscherp beeld op het netvlies. Hoe dichter een voorwerp (boek!) bij je staat, hoe sterker het licht moet worden gebroken. Voor de extra breking zorgt de vervormbare ooglens: die wordt boller en breekt sterker. Met het klimmen der jaren gaat dit bollend vermogen verloren zodat heel veel men sen op latere leeftijd toch nog een lees bril nodig hebben. Dan zijn er, grofweg, nog twee redenen waarom nu een op de vijf Nederlanders bril of contactlens nodig heeft: verziend heid en bijziendheid. Bij verzienden zijn de ooglenzen te zwak, ze kunnen wel scheip zien op afstand, maar van dicht bij niet. De oplossing ligt voor de hand: een extra sterke, vergrotende lens om het zwakke oog te corrigeren. Oorzaak en gevolg liggen bij bijzienden precies omgekeerd: die zien door de te sterk bre kende ogen wel scherp van dichtbij, maar op afstand is alles wazig. Bij hen helpt juist een afzwakkende, verkleinen de lens. Bijziendheid heeft als voordeel dat je op latere leeftijd nooit een leesbril nodig hebt, omdat het bijziende oog zelf een natuurlijke leesbril is. Goed. Dat wordt dus brillen en, als dat hinderlijk is bij sport of het aangezicht ontsiert, contactlenzen. Maar contactlen zen hebben hun nadelen en worden niet door iedereen verdragen. Wat nu? Al een jaar of veertig hebben oogartsen allerlei operaties verzonnen om de lens werking van het oog zelf bij te stellen. De radiale keratotomie is tot nu toe de meest serieuze poging. Dat gaat zo. Met een uiterst precies diamantmes worden vier tot zestien sneetjes gezet in de rand van het twee millimeter dunne hoorn vlies dat daardoor aan de rand opbolt maar in het centrum afvlakt. Gevolg: de hoornvlieslens wordt minder sterk. Ke ratotomie heeft dus alleen bij te sterk brekende, dus bijziende, ogen zin. De resultaten lijken gunstig: achtenveer tig procent van de Amerikaanse patiën ten was zeer tevreden, veertig procent te vreden en tien procent was ontevreden omdat ze toch moesten brillen of omdat de gezichtscherpte overdag voortdurend wisselde. Die tien procent lijkt weinig, maar is onaanvaardbaar veel, want bij ziendheid is een onschuldige kwaal en de operatie kan niet meer ongedaan worden gemaakt. Bovendien zijn de gun stige resultaten vaak niet blijvend omdat het'hoornvlies in de loop der jaren blijft afvlakken. Lange-termijnresultaten (over vijf jaar en meer) ontbreken! Deutman: „De Nederlandse vakbroeders accepte ren deze operatie niet en in Amerika is het verzet ook groot. Inderdaad doen een paar Nederlandse oogartsen de ope ratie wel, maar commerciële overwegin gen zullen zeker een rol spelen". Dan de laserstralen. Een pionier op dit gebied is de onderzoeker Marshall van' het Institute of Ophtalmology in Lon den. Waarom heeft het bijslijpen van het hoornvlies met laserstralen wel vooruit zichten? Prof. Deutman: „De radiale ke ratotomie is voor het kleine hoornvlies een ingrijpende en ruwe ingreep omdat de sneetjes zo diep mogelijk moeten worden gezet. De nieuwe Excimerlaser is tot op de veertig duizendste millimeter nauwkeurig en tast het omringende weefsel niet aan. Daarmee kun je het hoornvlies als ware het een contactlens precies in de juiste sterkte polijsten, dus zowel bij- als verzienden kunnen er baat bij hebben. Nog een paar voordelen: het gepolijste hoornvlies is zo glad dat het heel makkelijk geneest, en er gaat zo weinig hoornvlies verloren (0,1 op de 2 millimeter) dat de behandeling kan worden herhaald". Wanneer kan dit worden toegepast? „Wij houden er se rieus rekening mee dat dit over een jaar of drie, vier mogelijk is. Marshall heeft met konijne-ogen al goede resultaten be reikt, de volgende stap is een proef op de gezonde hoornvliezen van blinde ogen. De ingreep is overigens vrijwel pijn loos". Stel ik ben vijftig en bijziend, met die behandeling zou ik een minbril moeten wisselen voor een positieve leesbril. „Dat is wel zo. Maar als je twintig bent en bijziend, dan kun je een jaar of vijf entwintig zonder bril door het leven". Tot slot, zou hij zichzelf (Deutman draagt een bril) met laserstralen laten be handelen? „Een radiale keratotomie nooit van mijn leven, maar als de laser behandeling zijn beloften waarmaakt, dan zou ik dat zeker laten doen". 'ËeiclócSoutfuit1 vens op als bemiddelaar tussen de orga nisatoren en de Egyptische regering. Van Egyptische kant moesten er de nodige bezwaren tegen een uitvoering rond de tempel van Luxor worden overwonnen. Zo was men bevreesd voor schade aan het monument. Voorts zou de veiligheid van de te verwachten veertigduizend be zoekers een enorme opgave worden, om «niet te spreken over de vraag waar men al die mensen moet laten. Met een nor male capaciteit van negenhonderd hotel bedden is Luxor immers bij lange na niet berekend op zoveel overnachtingen extra. Ten behoeve van dat laatste zul len, zo vertelt de burgemeester van Luxor, niet minder dan vierenzestig cruiseboten aan de boorden van de Nijl worden afgemeerd en waarborgen vijf tienhonderd man extra politie uit omlig gende gemeenten de veiligheid van de operagangers. Buiten de aanleg van een nieuwe Nijlpromenade en de bouw van een nieuw hotel weet de weinig mede deelzame burgervader geen extra plaat selijke voorzieningen aan te kondigen. Wel kan hij melden dat het-Aida-project Luxor geen cent extra zal kosten: stra tenmakers en plantsoenaanleggers beho ren in zijn stad tot de goedkoopste ar beidskrachten, zo laat hij weten met een hoofdknik in de richting van de transpi rerende werkers aan de Nijloever. En hij verwacht aïs gevolg van het evenement een toename van het jaarlijkse toeristen bezoek aan Luxor met pakweg 250.000 man. Op de vraag waarop die prognose gebaseerd is moet hij het antwoord schuldig blijven. Rolbezetting Staande -voor de machtige ingangspartij van de tempel van Luxor heb je niet de geringste verbeeldingskracht nodig om je het onthaal voor te stellen dat Ramadès na zijn overwinning op de Ethiopiérs* kreeg van de koning, de priesters en het volk. Maar veel operaliefhebbers zullen al gelukkig zijn als zij denken aan de operavedetten die hier straks zullen op treden; zangers en zangeressen die zich trouwens eens zonder extravagante voorwaarden in groten getale hebben aangemeld. Maria Chiara bijvoorbeeld in de titelrol, maar als haar stem of con stitutie het onverhoopt laat afweten staan Natalia Troitskaya en Seta del ten doop houden, maar in eerste instan tie gingen zijn gedachten uit naar een werk van Wagner of Gounod. Verdi daarentegen werd door hem uitgenodigd een muzikale hymne te schrijven voor de opening van het Italiaanse theater in Kairo, in 1869. In een schriftelijk ant woord weigerde Verdi vriendelijk maar beslist: „Ik ben U erkentelijk dat U mij kiest om een hymne ter gelegenheid van de opening van het nieuwe theater te componeren. Tot mijn spijt kan ik deze eer niet aanvaarden, omdat mijn huidige werkzaamheden dit niet toestaan; bo vendien is het niet mijn gewoonte „gele genheidsstukken" te componeren". Ver di heeft het dus over de opening van het theater en niet over die van het Suezka- naal. Later veranderde het verzoek: geen hymne, maar een opera. Daarop ging Verdi wel in, maar door de tijd die in middels verloren was gegaan en nog eni ge latere complicaties werd de première van Aida gekoppeld aan de opening van het Suezkanaal. De première kon overi gens ook toen niet samenvallen met de feestelijkheden. Tengevolge van de bele gering van Parijs tijdens de Frans-Duitse oorlog (1870-1871) konden de in Parijs gemaakte decors en kostuums niet wor den verscheept en moest de eerste uit voering in Kairo worden verschoven naar 24 december 1871. Bij de wereld première in Kairo was Verdi zelf niet aanwezig. Tot een zeereis was de compo nist niet te bewegen, toen niet en later evenmin. Hij hechtte veel meer belang aan de Europese première, nauwelijks twee maanden na Kairo in de Scala van Milaan. Legende De ingrediënten voor het Aida-verhaal werden eertijds aangedragen door de eminente Franse egyptoloog Auguste Mariette, stichter van het foeilelijke Egyptologisch Museum in Kairo en on derzoeker van enkele belangwekkende papyrushandschriften. Mariette gaf zelf nimmer de historische bron aan, maar volgens hem was het verhaal gebaseerd op een oude Egyptische legende. Een broer van Mariette, Edouard, hield later echter vol dat het een geplagieerde versie van een onvoltooide novelle vin hem betrof, maar ook dat is nooit aange toond. Het is niet ondenkbaar dat Ma riette de geschiedenis heeft gelezen op een van de door hem onderzochte hand schriften. Verdi liet zich niettemin over tuigen door de muziekdramatische mo gelijkheden van de liefde tussen de Egyptische legeraanvoerder Ramadès en de als slavin naar het hof van de farao meegenomen Ethiopische prinses Aida. Pas toen kwam Verdi met de onderko ning een contract overeen waarin hij een vergoeding van 150.000 goudfranken be dong (huidige waarde circa 350.000 gul den) - het hoogste bedrag ooit voor een operaopdracht betaald. De librettist An tonio Ghislanzoni werkte de Franse tekst om. Grand opera Van Verdi's opera's is Aida de meest „klassieke". Voor het exotisch gekleurde muziekdrama stond nog het schema van Meyerbeers grand opéra model - veel spektakel, imposante koren en een cen traal ballet - waar zijn jongere tijdge noot en latere librettist Boito al hoog en breed de muziekdramatische vernieu wingen van Wagner had beproefd. Maar de doorgaans weinig gestructureerde los se delen van de traditionele grand opéra werden in de Aida voor het eerst tot een hechte eenheid gesmeed waaruit geen onderdeel kan worden weggehaald zon der dat het compositorische bouwwerk in elkaar stort. Pas in Luxor realiseert de operaliefheb ber zich dat Verdi en zijn librettist het met de historische feiten in hun opera niet al te nauw namen. De eerste akte speelt beurtelings in het paleis van de fa rao en de tempel van Ptah in Memphis. In het libretto wordt niet duidelijk waar om precies de triomfscène naar Luxor moest worden verplaatst, want de schit terende derde en tragische vierde akte zijn weer in Memphis gesitueerd. Ook de naam van de koning en de dynastie die hij vertegenwoordigde bleven ver borgen in de schoot van Mariettes legen de. De operaliefhebber zal het allemaal een zorg zijn. Voor hem is Aida geen historisch drama, maar een muziekdra ma van Verdi, waarin de talrijke muzi kale hoogtepunten- voor iedereen weer elders liggen. En voor hen zal geen enke le uitvoering kunnen opboksen tegen die in Luxor. GODERT VAN COLMJON Grande klaar om het van haar over te nemen. Placido Domingo vertolkt in elk geval Ramadès tijdens de première op 2 mei, met als goede reserves 'Veriano Lucchetti, Nicola Martinucci en Guliano Cianella. De jaloerse prinses Amneres, evenals Aida verliefd op Ramadès, wordt gezongen en gespeeld door Fio renza Cossotto en indien nodig vervan gen door Bruna Baglioni. Renato Bru- zon, Silvano Carroli of Giampiero Ma- stromei geeft gestalte aan koning Amo- nasro van Ethiopië, de vader van Aida die zich opzettelijk door Ramadès ge vangen laat nemen in een poging achter de geheime aanvalsplannen van het Egyptische leger te komen. Van de be langrijkere rollen dienen verder te wor den genoemd de koning van Egypte (Francesco Ellero d'Artegna of Mario Luperi) en de hogepriester Ramfis (Bo- nalde Giaotti, Alfredo Zanazzo of Ivo Vinko). Voor de bescheiden maar zeer moeilijke rol van priesteres tenslotte hebben zich twee gereputeerde sopranen beschikbaar gesteld: Maria Romano en Aida Meneghelli. Dirigent is Dohato Renzetti. De regie is in handen van Ren- zo Giacchieri. Voor de begeleiding zul len een dubbel orkest, een dubbel koor en vijfhonderdvijftig technici en assis tenten naar Luxor worden overgevlogen. Volle maan Hoewel we rijkelijk vroeg op de plaats van handeling aanwezig zijn, blijkt de organisatie nog maar weinig aan het toe val te hebben overgelaten. De première valt bij volle maan. Tegenover de in gangspartij aan het begin van het voor terrein komen twee tribunes te staan van dertien meter hoog en een totale lengte van veertig meter. Het orkest krijgt zit ting in een rijdende orkestbak die ge makkelijk naar de verschillende scènes De sfynxen galerij bij de tempel van Luxor, waar Verdi de tweede akte (met de triomfmars) van zijn Aida situeerde. kan worden verplaatst. Duizend figuran ten zijn gecontracteerd en het Egyptische leger zal ten behoeve van de triomfmars tijdelijk enkele honderden soldaten af staan. Alleen olifanten zullen om veilig heidsredenen bij de intocht ontbreken. Vijf ingenieurs tenslotte houden de tech nische installaties zoals tribunes en licht installaties nauwlettend in de gaten. To tale produktiekosten: tien miljoen dollar. Een toegangsbewijs kost tussen de veer tien- en zestienhonderd gulden. Niette min zijn er maatregelen genomen om de zwarte handel in entreebewijzen tegen te gaan. Zo zullen reispapieren en naam lijsten van de gelukkigen minitieus wor den vergeleken met de corresponderende nummers op de toegangsbewijzen. Voor de verkoop van de circa veertigduizend kaarten werd een strenge selectie toege past. De hele Benelux bijvoorbeeld be schikt over slechts duizend kaarten, waarvan de Nederlandse reisorganisatie Select in Utrecht de verkooprechten heeft. Andere landen in Europa moeten het met een zelfde aantal kaarten doen. Grotere claims, onder meer van Ameri ka en Japan, werden niet gehonoreerd. Mythe Hoewel in reisfolders en andersoortige publikaties over Egypte de tempels van Karnak en Luxor herhaaldelijk door el kaar worden gehaald, is het laatstge-1 noemde en geen andere tempel waar Verdi de triomfscène uit de tweede akte van zijn Aida situeerde. De uitvoering in Luxor rekent mogelijk ook voor eens en altijd af met de hardnekkige mythe vorming rond het ontstaan van Aida als zou Verdi de opera geschreven hebben ter gelegenheid van de opening van het Suezkanaal. Inderdaad wilde de toenma lige onderkoning van Egypte, Ismail Pa scha, bij de feestelijke opening een opera

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 21