Wole Soyinka: strijder voor waarheid en recht Ik kan de polio cfen. Jevgeny Onegin biedt muzikale hoogstandjes KUNST Telefoongesprek Residentie Orkest speelt Spaanse Mozart bioscopen Krijt „Pandora" boeiend voor groot en klein >dagpuzz( Ceidae6ounxvnt VRIJDAG 17 OKTOBER 1986 PAGINA Biberach eert in Nederland geboren schilder Mali STUTTGART De Westduitse stad Bibe rach in Baden-Württemberg eert de in 1832 in Nederland geboren en in 1906 in Mün- chen overleden schilder Christian Mali naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van zijn dood met een herdenkingstentoonstel ling. Van 19 oktober tot en met 23 novem ber worden 120 voor een deel nog niet eer der getoonde schilderijen, tekeningen en schetsen uit Mali's nalatenschap geëxpo seerd in het Braith-Mali-Museum. Mali, die vooral bekend werd door zijn landschappen en dierafbeeldingen, vermaakte zijn hele oeuvre aan Biberach, omdat hij er tientallen jaren mee verbonden was door een hechte vriendschap met de in de stad geboren schilder Anton Braith. BRT LAAT SONGFESTIVAL AAN WALEN OVER (Van onze correspondent Aad Jongbloed) BRUSSEL De BRT heeft zich teruggetrokken uit de or ganisatie van het Eurosongfestival, dat volgend jaar in Bel- gie plaatsvindt. De Vlaamse omroep laat de organisatie nu geheel over aan de Waalse RTBF. Na weken van onderhan delen - waar zelfs politici van beide taaikampen aan te pas kwamen - bleek de Waalse omroep op geen enkele wijze te gemoet te willen komen aan voorstellen van haar Vlaamse zusterorganisatie. De BRT had vanwege de technische mo gelijkheden zalen in Antwerpen of Oostende voorgesteld. Maar de RTBF, die, omdat de Waalse Sandra Kim het vori ge songfestival won, de organisatie claimde, wilde daar niet van weten. Toen gisteren door de RTBF ook een compro mis-voorstel van de BRT om het festival te laten plaatsvin den op neutraal terrein, het Koninklijk Circus in Brussel, afwees, haakte de BRT af. Het Eurosongfestival gaat nu naar een van de expositiehallen op de Heizei in Brussel: de aanpassing zal enkele miljoenen guldens kosten. Record aantal bezoekers in Van Abbemuseum EINDHOVEN De tentoonstelling „Oog hoogte" van de eigen collectie van het ste delijk Van Abbemuseum in Eindhoven trekt een record aantal bezoekers. Gisteren werd de vijftigduizendste belangstellende begroet, amper vier maanden na de ope ning. Normaal trekt het museum over een heel jaar niet meer dan vijftigduizend be zoekers. De expositie „Ooghoogte" is inge richt in het kader van het 50-jarig bestaan van het museum. Het is voor het eerst dat de eigen collectie in zijn geheel wordt ge toond. De expositie geeft een overzicht van de ontwikkelingen van de moderne kunst in de twintigste eeuw. Het museum ver wacht in totaal ongeveer 75.000 mensen. De tentoonstelling is met twee weken verlengd tot zondag 23 november. Von Karajan had in 1978 beroerte WEST-BERL1JN Herbert von Kara- jan heeft in de herfst van 1978 tijdens een repetitie in West-Berlijn een beroer te gehad. Indertijd heette het officieel dat hij was gevallen. Dit schrijft de Ame rikaanse journalist en auteur Robert Vaughan in een boek met de titel „Kara jan - een biografisch portret". Von Kara jan viel uit de dirigentenstoel op de grond. Hij werd meteen overgebracht naar een ziekenhuis. Pas na twee maan den kon hij zijn werk hervatten. Slechts een kleine kring bekenden en medewer kers wist de ware toedracht. Von Kara jan zei indertijd op zijn ziekbed dat hij nimmer zittend zou dirigeren. „Liever hield ik er dan mee op", verklaarde hij. NOBELPRIJS LITERATUUR VOOR NIGERIAANSE AUTEUR DEN HAAG De toe kenning van de Nobel prijs voor literatuur aan de Nigeriaanse schrijver Wole Soyinka betekent de allergrootste interna tionale erkenning voor een van de kritische ei gen stemmen die de ge schreven Afrikaanse lite ratuur heeft opgeleverd. Soyinka, geboren in 1934 en van Joruba-afkomst (Nigeria bestaat globaal uit drie etni sche groepen, Joruba, Haussa en lbo) is lang actief geweest op theatergebied, waarvoor hij na de universiteiten van Ibadan en van Leeds, een op- leidihg kreeg in Londen. Verbonden aan het Royal Court Theatre schreef hij zijn eerste stuk, „The invention" dat daar in een experimente le voorstelling gespeeld werd. Daarna keerde hij terug naar Nigeria om zich aan de uni versiteit van Ibadan te speci aliseren in het inheemse to neel. Het belang van dat werk is in het westen moeilijk in te schatten. Dat geldt niet voor zijn serie romans, gedichten en essays, die zich voor één ding inzetten: een strijd tegen het onrecht in zijn land. Po lemisch. Kritisch. Zo kritisch dat hij tijdens het militair re giem door zijn heftige kritiek tijdens de burgeroorlog met de Nigeriaanse Ibo-provincie Biafra, gevangen werd gezet. Als consequent strijder tegen dictaturen en voor de rech ten van de mens kwam Soy inka herhaaldelijk in conflict met achtereenvolgende Nige riaanse regeringen. In 1967 moest hij zijn intellectuele onafhankelijkheid bekopen met twee jaar gevangenis straf. De broederstrijd tussen het afgescheiden Biafra en de federale regering in Lagos greep hem hevig aan, maar zijn pogingen als vredestich ter op te treden eindigden in een persoonlijke tragedie. Hij trok naar Biafra om de lei ders van de rebellie aan te sporen tot een staakt-het-vu- ren. Vervolgens reisde hij naar Lagos met een gelijklui dend voorstel aan de federale regering. Op beschuldiging van spionage verdween hij Onderstaand een van de „lichtere" gedichten van Soyinka. Geschreven naar aanleiding van zijn kennismaking met En geland. Op zoek naar een kamer: De prijs leek redelijk, de plek ging wel. De hospita zwoer dat ze leefde van verhuur. Niets bleef dan te bekennen. „Mevrouw" waarschuwde ik „Ik haat een reis voor niets - ik ben Afrikaan Stilte. Stille transmissie van beheerste ademhaling. Stem, toen die kwam, met lipstickglans, lange gouden sigarrettepijpsleur. Ik was gesnapt. „HOE DONKER?".. Ik verstond 't goed... .JZENT U LICHT OF ERG DONKER?" Knop A. Knop B. Stank van zure adem van een openbare cel. Rode zuil. Rood heilig huisje. Rode dubbeldekselse teersmerende autobus. Het WAS echt. Beschaamd door ongemanierde stilte, overgave tot stomheidgeslagen verzoek om nóg eens. Begripvol was ze, een andere nadruk - „BENT U DONKER? OF ERG LICHT?" Openbaring kwam. „U bedoelt - melkchocola of bitter?" Haar instemming was klinisch, verpletterend van onpersoonlijkheid. Snel, aangepaste golflengte, koos ik: Westafrikaans sepia- en kwam nog op „In m'n paspoort". Stilte voor prismatische vlucht van verbeelding, tot waarachtigheid haar accent veranderde, hard in het mondstuk. „WAT ZEGT U?", toegevend WEET NIET WAT DAT IS". „Als donkerblond. „DAT IS TOCH DONKER?" „Niet helemaal. In m'n gezicht bruin, maar mevrouw, u moest de rest 'ns zien. Handpalmen, voetzolen peroxide blond. Wrijving van helaas mevrouw - het zitten, heeft mijn achterste ravenzwart gemaakt - Ogenblik mevrouw!" - voelde de hoorn steigeren naar donderslag om mijn oren - „Mevrouw" smeekte ik, „zou u niet liever zelf willen kijken?" twee jaar in de gevangenis, waar hem aan kwellingen, vernederingen en intimidatie weinig bespaard is gebleven. Langdurige eenzame opslui ting en hongerstakingen ver oorzaakten een gevoel van onwerkelijkheid waarin hij aan hallucinaties begon te lij den. "Er waren momenten dat ik aan de werkelijkheid begon te twijfelen. Een tijdlang was ik er niet zeker van wat wer kelijk was en wat niet. Maar dat ging weer over. Ik mocht niet schrijven, maar vond toch af en toe mogelijkheden om dat wel te doen", zei hij later in een interview. Gedreven man In al zijn werk heeft Soyinka zich verder een kritisch be schouwer van de status van het moderne Nigeria ge toond. Niet zomaar een kriti- kaster, maar een gedreven man die met een groot besef van de achtergronden van zijn cultuur de noden van een moderne maatschappij en de mens daarin doorgrondde. Uit de zeventiger jaren date ren een serie zeer belangrijke werken die Soyinka de grote schrijver maakten die hij is. Aansluitend wordt daarin een indrukwekkend beeld geven van de problemen en frustraties binnen dat nieu we, politiek onafhankelijk geworden, Nigeria. In '71 verscheen „Madmen and spe cialists", een toneelstuk, daarna „Shuttle in the Crypt", een gedichtenbundel, en daarna „The man died", Soyinka's relaas van zijn op sluiting door het militaire re giem. Een jaar later komt „Season of Anomy", en daarin blijkt dat Soyinka in korte tijd een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. In het grote es say „The man died" is het 't persoonlijke gegeven van de man die doorvecht in de ge vangenis via een hongersta king en door zal blijven vechten omdat ondanks elke dag dat hij zwakker wordt „de anderen het lot van de verliezers niet zal ontgaan". Een volgens zijn critici toen een té persoonlijk, rancuneus gekleurd beeld. Maatschappijhervor ming In „Season of Anomy" bouwt hij daarop een veel groter maatschappijbeeld. Hij richt zich niet alleen maar tot „het volk waartoe hij behoort", maar objectiveert zijn kritiek tot een onontkoombaar beeld van waartoe onderdrukking, ongelijkheid en onmenselijk heid in een land moeten lei den. En daarmee sluit hij aan bij de modernste schrijvers van elders in Afrika. Soyin ka geeft in „Season of Ano- my" tegen de achtergrond van de burgeroorlog en de afscheiding van Oost-Nigeria het verhaal van een reclame chef van een invloedrijke ca caofabriek, die tot revolutio nair wordt. Het verhaal van een groep mensen die tot so lidariteit groeit en alles zal doen om hun hervonden le vensprincipe gestalte te ge ven. Met geweld als de laat ste weg tot maatschappijher vorming. Wole Soyinka, gisteren gefotografeerd in Parijs nadat bekend was geworden dat hij de Nobelprijs voor literatuur heeft ge wonnen. Soyinka schrijft niet gemak kelijk en is ook nooit zo po pulair geworden als een mede-Nigeriaanse auteur als Chinua Achebe. Soyinka ge bruikt een rijk, intellectueel Engels, waarvoor je vaak een woordenboek nodig hebt, om het in z'n complexiteit te vat ten. Maar de Nobelprijs voor Soy inka is de bekroning van een auteur die consequent heeft gestreefd naar waarheid en recht in zijn werk, die daar de wrange vruchten van moest plukken in een land dat nog altijd een toonbeeld is van schrijnende ongelijk heid. BERT JANSMA Woyinka: „Prijs erkenning voorAfrikaanse cultuur „De prijs is een erkenning van onze cultuur en tradities. Andere culturen, bijvoor beeld de Europese, hebben de Afrikaanse niet altijd goed begrepen", aldus Woye Soy inka gisteren in een reactie op de Nobelprijs voor de let terkunde die hem is toege kend. Hij beschouwt de prijs niet als een bekroning voor zijn eigen persoon, maar „voor al die anderen die de basis hebben gelegd en die de bron waren waaruit ik kon putten. Dit betekent een er kenning voor de Afrikaanse wereld, en daar ben ik dank baar voor". Hij zei te hopen dat er geen politieke motie ven zaten achter de toeken ning van de prijs, omdat hij zich een zekere faam heeft verworven als criticus van Nigeriaanse regeringen en andere Afrikaanse regerin gen als het bewind van Idi Amin in Uganda. Ondanks lange perioden in balling schap woont en werkt hij nu weer in Nigeria. „Nu hebben we in Nigeria, na het naakt fascisme, een regime dat ge looft in vrijheid van me ningsuiting en de waardig heid van de mens, wat men verder ook voor kritiek kan hebben Met Jevgeny Onegin, de vijfde opera die Tschai- kovski schreef, gaf de Ne derlandse Operastichting^ gisteravond zijn eerste re prise in het nieuwe Mu ziektheater. Feitelijk was het een reprise van de re prise in 1982 in dezelfde regie, decors (H.Wendel) en costuums. De sugges tieve eenvoud van het naar achteren oplopende cirkelronde vlak, waar met een enkel requisiet alles gebeurt, deed het in uitvergrote vorm nog net zo goed als tevoren. Dat dit bovendien een zuivere voortzetting van de stenen cirkel is die de beeldhou wer André Volten voor de ingang van het theater neerlegde, is een ongewil de co-incidentie. Dirigent Christian Badea en het Nederlands Filharmonisch Orkest, alsmede bijna alle zan gers - met gelukkige uitzonde ringen voor Enid Hartle en Willard White - vormden de belangrijkste vernieuwing bij deze produktie. In beide bezet- Nederlandse Operastichting, pre mière van de opera Jevgeny Onegin van Tschaikovski met het Neder landse Filharmonisch Orkest onder leiding van Christiaan Badea en met Adriana Vanelli en Lenus Carlson in de hoofdrollen. Muziektheater Am sterdam. tingen was de uitvoering een succes, zij het uiteraard met duidelijke accentverschuivin gen. Badea, met wie reeds eer der goede ervaringen zijn op gedaan, kreeg het relatief jon ge Nederlands Filharmonisch Orkest mee in een vloeiende en over het algemeen goed af gewerkte uitvoering vanaf de lyrische inzet met het centrale thema van Tatjana tot en met het dramatische einde. Net als bij de vorige première zorgde de techniek voor een incident door een hoofdzekering te la ten doorslaan, waardoor het orkest ineens in het donker zat. Tatjana, ergens midden in haar ontroerende briefscène, zong nog even alleen door en vouwde toen haar handen in berusting. Wat een zangeres trouwens, deze Amerikaanse mezzo-sopraan Adriana Vanel li, die vorig jaar als Liü in Tu- randot haar succesvolle debuut in Nederland maakte. Acteren is niet haar sterkste kant, maar met haar gekruide „tim bre weet ze iedere emotie zui ver gestalte te geven. Naast haar handhaafden zich Leeqa Kiilunen, Enid Hartle en An- nett Andriessen uitstekend. De Amerikaanse bariton Lenus Carlson, hier net als alle ande re zangers geen onbekende, is qua gestalte en stem zeker een goede Jevgeny Onegin, maar zou voor mij vooral in de tweede helft meer diepgang en zelfs pathos kunnen hebben. Een absolute topper was de te nor Hans-Peter Blochwitz die de romantische en gekwelde Lensky muzikaal en theatraal ontroerende dimensies gaf. De mooiste scène is voor mij zijn aria waar hij alleen in de kil wit belichte cirkel zijn geliefde Olga bezingt alvorens in het daarna volgende duel te ster ven. Ook het operakoor onder Jo hannes Mikkelsen leverde goede prestaties. Hoewel een aantal dansers van de theater school misschien nog eens walsles moet gaan nemen, wa ren ook zij in prachtige belich tingen en pittig ondersteund door het orkest, alleszins het aanzien waard. Het publiek toonde door gulle applausen tussendoor, onder meer voor de dirigent en Wil lard White in diens enige aria, hoezeer het deze uitvoering waardeerde en met recht. BESIER DEN HAAG „Jij werkt je nog eens dood" zullen de fami lieleden van Juan de Arriaga vele malen gezegd hebben en zij kregen gelijk. De „Spaanse Mozart" overleed op 17 januari 1826, tien dagen voor zijn twintigste verjaardag. Als componist bestreek hij een breed terrein, hij was repetitor in harmonie en contrapunt aan het conservatorium van Parijs en bovendien bouwde hij aan een violistenpraktijk. Wat zou een dergelijk veelzij dig man hebben kunnen pres teren als hij 60-70 jaar gewor den zou zijn? Hans Vonk en het Residentie Orkest wilden het Haagse publiek eens ken nis laten maken met de symfo nie van deze De Arriaga, een werk uit 1823. Ondanks zijn erenaam „Spaanse Mozart" blijkt hij compositorisch zelf standig genoeg om op eigen benen te staan. Elegante mu ziek, sfeervol en melodisch, in feite een opvallend rijp werk. Al luisterend komt de naam van Mendelssohn boven, maar de jaartallen léren dat De Ar riaga zijn symfonie schreef toen Mendelssohn 14 jaar was. Van wederzijdse beïnvloeding was dus geen sprake. Mendelssohn werd dan wel ouder dan De Arriaga maar 38 jaar is toch ook nog jong. Zijn vioolconcert is nog altijd ge liefd en het was gisteravond de Oostenrijkse Karin Adam die haar collega Nelly Skolni- kova mocht vervangen. Over leeftijden gesproken: Karin Adam telt 24 lentes en zij lijkt bezig met een internationale carrière. Zij mist (uiteraard) nog de nodige ervaring, van daar dat zij in de openingsma ten op hol sloeg en door het gehele werk vrij omsprong met de ritmiek. Maar aan Hans Vonk had zij een goede steun en kon zij haar gedegen techniek en dikwijls prachtige toonvorming demonstreren. Bij de negen symfonieën van Beethoven staat de tweede achter in de rij, orkesten en publiek hébben wat tegen het werk. Wat zij er tegen hebben weet ik niet en gezien de en thousiaste reactie van het pu bliek van gisteravond wisten die toehoorders het ook niet. Vonk gelooft wél in deze mu ziek en dat geloof droeg hij met overtuiging uit, span ningsvol en to the point. De orkestleden spelen geïnspi reerd: nog ca. dertig concerten en dan nooit meer in de PWA- zaal. ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): FX. Made by Il lusion (12); 18.45, 21.15. do. t/m zo., wo. ook 13.45. EUROCINE MA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15. do. t/m zo., wo ook 13.45. EU ROCINEMA III: American Ninja (16); 18.30, 21.00. do. t/m zo., wo ook 14.00. EUROCINEMA IV: Color Purple (al): 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Nasty Nurses (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Top Gun (al); za. 24.00. EUROCI NEMA III: American Ninja (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Co ming together (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Assepoester (al); do. t/m zo., wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Running Scared (al); 19.00, 21.15. do .t/m zo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraal 39. tel. 124130): The color purple (al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliens (12); 14.30, 18.45, 21.15; Hannah and her sisters (al); 19.00, 21.15 do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30; Top Gun (al); Down and out in Be- vedy Hills (al); 14.30, 19.00, 21.15. e TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Nummer vijf leeft (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Sweet, Sweet Freedom (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al);. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Exzisse in der Schön- heitsfarm (18); za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Enemy Mine (al); vr. ma. - 21.15. zo. 15.00. D.A.R.Y.L (al); vr. ma. 19.00. zo. dl. 20.15. Back to the Future (al); vr. 15.00. za. 15.00, 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Teachers (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: D.A .R.Y.L (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Venom (12) tijden zie City I. CITY THEATER IV: Hot Resort (al); 19.00. 21.15. zo. ook 14.45. Dolle avonturen in de Jun gle (al); do. vr. za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cobra (16); do. t/m zo. 19.00. Rumble fish (12); do. zo. 21.15. Witness (12); vr. za. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. E.T. (al); do. t m zo. 15.45. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Kuifje en het haaiemeer (Ned. gespr.) do. t/m zo. 14.00. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Police Academy III (al); do. t/m zo. 20.00. Terms endearment (al); ma. I 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, 463500): Aliëns (12); 14.00. 20. ASTA 2 (Spul 27. tel. 4635( Top gun (al); 14.00, 18.45, 21. zo 13.30, 16.00, 18.45, 21. ASTA 3: De karate kid, d« (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo, 13. 16.00. 18.45, 21.15. BABYL0 (naast Centraal Station. 471656): The color purple 13.45. 20.00. BABYLON 2: man with one red shoe (al); 14, 19.15, 21.30. zo. 13.30. 15 19.15, 21.30 BABYLON 3: trouble in little China (12); 14 19.00, 21.15. zo. 13.15. 15. 19.00. 21.15. CINEAC 1 (Buil hof 20. tel. 630637): F/X, Mur by illusion (12); 14.00, 18. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18. 21.30. CINEAC 2: Wildcats 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC nightmare on Elmstreet 18.45, 21.30. ma. di. ook 14 EUROCINEMA (Leyweg 910, 667066): Aliëns (12); 14.30, 20, zo 14.30, 17.15, 20.15. MET! POLE 1 (Carnegielaan, 456756): Down and out in Bevi Hills (al); 14.00, 18.45, 21.30. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. I TROPOLE 2: Hannah and her i ters (al); 14.00, 18.45, 21.30. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. I TROPOLE 3: Walt Disney's „F tasia" (al); 14.00, 18.45, 21.30. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. I TROPOLE 4: 9 V» Weeks (1 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13. 16.00, 18.45, 21.30. METROP LE 5: Abel (al); 14.00. 18.45, 21. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21. ODEON 1 (Herengracht 13, 462400): Running scared 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13, 16.00. 18.45. 21.30. ODEON Haunted honeymoon; 13.45, 18. 21.30. zo. 13 15, 16.00, 18. 21.30. ODEON 3: Poltergeis (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON The secrets of love (16); 13. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 18. 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstr 12b. tel. 656402): Sex achter I lies (18); v.a. 12.00. zo. v.a. 13. LE PARIS 2: Private teach (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14. HAAGS FILMHUIS (Denner 56. tel. 459900): Zaal 1: Death salesman; 19.15, 21.45. Peres le galloia; zo. 13.00. Le beau mi age; zo. 15.30. Zaal 2: El ar brulo; 19.30. De wisselwach 21.45. Zaal 3: dag. 19.30. 21.45. fievre monte a El Pao; do. Los vidados; vr. Un chien anda I'Age d'or; za. El éngel extermi dor; zo. Tristans; ma. The crimi life of Archibald de la Cruz; dl. •ana; wo. Filmcentrum Den Ha STUDIO 2000 (tel. 471656): I compères; dl. 20.30: Vooraf in Uitkijk om 19.45: Filmgekkenhu NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Target (16); za. CINEAC II: Wildcats (16); 00.15. CINEAC III: A nightm on Elm8treetht (16); 1 EUROCINEMA: Perfect fit (f za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC 3: Assepoester; do.F za. wo. 14.00. zo. 13.15, EURO CINEMA: Taran en verketel; do. t/m za. 12.30. 13.00. a Wat wij elkaar in Nederland wel 'ns t Unicef gaan d; w hulp. Geef, en laat Saidon niet de polio krijgen. Help het inentincjsproject van Stichting Redt de Kinderen (Nederland) en Unicef. Giro 604020.1 ADVERTENTIE VANAVOND: KONINKLIJKE SCHOUWBURG 20.15 uur internationale nieuwe scene met de wervelende, bruisende WEDLOOP DOOR DE WOESTIJN van Bertolt Brecht Regie Carlos Medina Slechts éên voorstelling in Den Haag. Muziek- en dansgroep "Pandora" met jeugdprogramma:"Tot,toi en breek je benen niet",gistermiddag. Gisteravond: "Pandora speelt sa men met Theo Olof" in Diligentia. In één dag werkte "Pandora" gisteren een programma af voor zowel kinderen tot 12 jaar als voor volwassenen. De jeugdvoorstelling in Diligentia gistermiddag mocht zich ver heugen op een behoorlijke op komst. Voor de jeugd heeft „Pandora"bestaande uit de danseressen Helma Fokkink, Yvette Olof, Esther Jager en Sanne van der Put en de in- trumentalisten Paula Giese, Esther van Stralen, Jan Erik Noske en Jorn Plas, een infor matief programma samenge steld, waarin zij de elementai re beginselen van de muziek en de dans uiteen zetten. In tal van ritmes en bewegin gen geven zij een heldere ex plicatie van het ontstaan van vooral volksmuziek. Kinderen worden ruimschoots in de ge legenheid gesteld om actief deel te nemen aan de diverse onderdelen. Zo kunnen zij aan den lijve ondervinden wat een „Sluierdans", een wasbord of een panfluit te bieden heeft. Gisteravond gaf „Pandora", na het educatieve middagje, een staaltje van eigen kunnen weg. In een programma van haast twee uur laten zij een tiental werken zien die op een fanta sierijke manier worden uitge beeld. „Pandora" gebruikt een grote verscheidenheid aan in strumenten. Van piano en gi taar tot berimbau en oerwoud- kastje. Alle intrumenten worden sa mengesmolten tot een oorstre- lende compositie. Zowel klas sieke muziek als eigentijds werk wordt door hen op een enthousiaste manier gespeeld. De vier danseressen geven een gevarieerde visie op de ge bruikte muziek. Soms heel ab stracte, dan weer puur klassie ke vormen verwerken zij in hun toneelzetting. Er is met zorg gewerkt aan de juiste in terpretatie van de choreogra fie. Prachtige homogene vor men weten zij met hun licha men te bewerkstelligen. Het gastoptreden van Theo Olof gaf net even een meer ge routineerd tintje aan de voor stelling. Het duet „partita" met zijn dochter Yvette wist te ontroeren. Een trotse vader met zijn talentvolle kind. „Pandora" is een niet alle daagse theatergroep die duide lijk uit de anonimiteit wil ra ken en daar serieus en met volledige inzet aan werkt. ROB VAN DER MIJL Horizontaal: 1. kopie; 8. laat (afk.); 9. vaartuig; 10. muziekn onderricht; 13. kikvorsachtig universiteitsstad in Engelan stand, houding; 17. rivier in 18. les der ervaring; 19. zuil 20. weidegewas; 22. orgaan; lebouwsel in een wespennest; ziekteken; 27. Oosteuropeai koraalbank; 30. niet parkerei 3Ï. watervlakte; 33. voorzetsel onderdelen samengevoegd ge Verticaal: 1. weg met bomen; (van kleur); 3. circa (afk.); 4. met gekromd blad; 5. god (afk.); 6. volzin; 7. innig; 12. 13. handelaar in geslachte vo wild; 15. voorzetsel; 16. hoe\ uitgestort vocht; 20. scheld 21. dans; 23. keur; 24. losg draad v.e. weefsel; 28. schr 31. persoonlijk vnw.; 32. looft OPLOSSING sa ZZ '19 qz :e»!ie zz 'edsej iz :suqj6 o ■gi useeu -gi :je||^od ei 31 :.»epei z 'esBJj "9 "X-'H y :eo e :sie» z :0®lie lejsu© :ei ce 'o» ie d'N oe 'iij IZ :e|as -93 :jeej 93 üeiu 'i 02 Mspep 61 :-»9ei '91 :B|S3 91 !uoi3 'tri 'Ped '91 ;S9| 'U ■xee "6 Ml '8 ^WMUOSje 1 :|BB|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16