Youth for Christ blijft vernieuwen
Opwinding in Spanje
over optreden Küng
aan tafel
ScidócSotucml
ACHTERGROND
kerk
wereld
JEUGDBEWEGING BESTAAT 40 JAAR
Blanke kerk Zuid-Afrika over
Kairos-document kerkverwoestend
PAUS MAANT JEZUETEN
TOT H. HART-DEVOTIE
Kerkelijk protest tegen persbreidel Indonesië
Voorbarige kritiek
EcidócSoUAOTU
DO.JDERDAG 16 OKTOBER 1986PAG1NA2
Hervormde en RK Kerk:geen geld voor werk
vrouw en kerk
De Rooms-Katholieke Kerk en de Nederlandse Hervormde
Kerk willen niet langer financieel bijdragen aan het werk van
de sectie vrouw in kerk en samenleving van de Raad van Ker
ken. Het besluit heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de sectie
haar werk moet staken. De lidkerken hadden nog in mei dit
jaar vastgesteld dat. het werk van de sectie moet worden voort
gezet. Zowel de RK Kerk als de hervormde kerk noemt de
noodzaak te bezuinigen als reden voor hun besluit. De feminis
tische theologe prof.dr. Catharina Halkes spreekt van een ver
bijsterende gang van zaken. Zij noemde het besluit van de RK
Kerk en de hervormde kerk „een cynisch gebaar van ontken
ning van het werk dat vrouwen binnen de kerk verrichten".
Amerikanen komen met Jezusspeelgoed
Een in Littleton in de Amerikaanse staat Colorado gevestigde
fabrikant van kinderspeelgoed is uitgekomen met zijn nieuw
ste creatie het kindeke Jezus. Het in een niet-giftige kwaliteit
kunststof uitgevoerde popje heeft geen babykleertjes of luiers
maar kan in een blauw dekentje worden gewikkeld. Op het
hoofdje kan op eenvoudige wijze een lichtgevende stralenkrans
worden aangebracht en gemakkelijk weer verwijderd. Het
popje is leverbaar in blanke, zwarte en kleurlingen-uitvoering.
Goedkoop is dat allemaal niet de koper moet er in de Vere
nigde Staten toch nog bijna tachtig gulden voor neertellen.
De schepper van het
goede boek is de goede
lezer.
Ralph Waldo Emerson
Als kind al maakte hij kennis
met Youth for Christ. Aan
moeders hand ging hij mee
naar de bijeenkomsten, die
de uit Amerika overgekomen
beweging in die tijd nog
hield. In Amsterdam studeer
de hij theologie; om de hoek
startte de kabouterbeweging
en van de éne op de andere
dag werden gesteven broek
en colbert verwisseld voor
spijkerbroek en slobbertrui.
Hij werd in 1971 predikant in
het Noordbrabantse Fijnaart;
vertrok in juni 1974 voor de
missionaire dienst naar Bra
zilië; ruim acht jaar later
werd hij algemeen directeur
van Youth for Christ (YfC)
in Nederland. Nu vertelt de
43-jarige ds N.J.A. (Niek) van
Exel in een nauwelijks te
stuiten stroom van woorden
over de nu veertigjarige ge
schiedenis van de christelijke
jongerenbeweging. „Het leek
soms of de vrijwilligers uit de
hemel kwamen vallen."
De beweging „Jeugd voor
Christus" is gestart in Ameri
ka, in het begin van de
Tweede-Wereldoorlog. Va
ders vochten mee in Europa
en moeders hadden geen tijd
voor de kinderen, die aan
zichzelf werden overgelaten.
De gedachte kwam op om de t ke gemeenschap in kleine
jeugd Jezus als het enige af- verbanden".
Ds Niek van Exel: „Christelij-
doende antwoord op alle le
vensvragen voor ogen te stel
len.
Baptistenpredikant Torrey
Johnson ontfermde zich over
hen en legde beslag op hun
vrije zaterdagavonden, die ze
normaal doorbrachten met
uitgaan en feestvieren. Hij
bezocht hen in bioscopen,
schouwburgen en dansloka-
len. Kolossale meetings wer
den er gehouden en zelfs de
grootste gebouwen in New
York en Chicago werden te
klein om de menigten jeugd
te bergen.
In 1946 kwamen teams naar
Nederland, die op Ameri
kaanse wijze massale bijeen
komsten organiseerden met
als doel mensen naar Chris
tus te leiden. Hoewel de ge
vestigde kerken in het alge
meen weinig of geen waarde
ring konden opbrengen voor
de geestelijke benadering en
de „altarcall", de uitnodiging
die aan het einde van de toe
spraken werd gedaan om
voor Christus te kiezen, be
zochten duizenden jongeren
de rallies. „Het was een goe
de start", meent Van Exel,
„maar geen blijvertje."
,,De stilte voor de storm",
noemt Van Exel deze periode
tussen 1956 en 1968 nu. „De
welvaart zat eraan te komen
en de mondigheid, maar dat
was toen nog niet duidelijk.
De rallies waren voorbij en
Youth for Christ richtte zich
op kadervorming, bijbelstu
diegroepen en uitbreiding
van het aantal vrijwilligers
Maar de „fundamentele cul
tuuromslag" kwam precies
op tijd. Wat begon in de stu
dentenwereld spreidde zich
al snel uit over alle terreinen
van de samenleving. Een golf
van mondigheid spoelde over
het land. Het gonsde van de
vernieuwing. Nieuwe clubs
werden opgericht en gezags
verhoudingen veranderden.
„Tot 1968 was ik een brave
student in Amsterdam, vol
komen gezagsgetrouw, met
een broek met vouw, een col
bert en een stropdas. Jaren
lang was dat normaal, maar
opeens was daar dat andere
Een bevrijding naar de mon
digheid. dat was het eigen
lijk."
„De jongeren kwamen uit
hun isolement. Ze konden
hun eigen verhaal kwijt en
hun eigen mening. Mensen
wilden praten. En Youth for
Christ bewoog mee op de gol
ven van de mondigheid." Zo
konden ook de koffiebars
ontstaan, de gezellige kleine
ruimtes, die het handelsmerk
van de jongerenbeweging
zijn geworden.
„In die periode is Youth for
Christ groot geworden. Het
leek wel of de vrijwilligers
uit de hemel kwamen vallen.
Iederéén dacht, dit is einde
loos en niemand vroeg zich
af hoelang dit zou kunnen
duren." Het kleine kantoortje
in Utrecht werd in 1973 inge
wisseld voor het landhuis 'De
Lindenhorst' in Driebergen.
De bomen groeiden tot in de
hemel."
Maar aan de onstuimige groei
kwam een einde. Eind jaren
zeventig volgde de inkrim
ping van alles wat in de
voorgaande jaren groot was
geworden. Mondigheid en ei
gen mening had mensen uit
elkaar gedreven. „De ver
wachte idealen werden niet
gerealiseerd en de secularisa
tie was snel voortgeschre
den." Vooral binnen christe
lijke organisaties waren de
gevolgen merkbaar.
De kerk raakte niet alleen in
snel tempo een groot aantal
leden kwijt, maar verloor
daardoor ook haar greep op
de samenleving. „We moeten
accepteren, dat normen en
waarden elders worden ge
vormd De kerk komt terecht
in de marge van de samenle
ving. Dat is niet leuk, maar
als de christenen in de min
derheid zijn, kan en mag de
kerk geen machtsinstituut
zijn."
YfC-directeur Van Exel is
niet optimistisch over de toe
komst van de kerk. „Op dit
fnoment leven we in een
post-christelijke cultuur en
straks gaan we naar een
niet-christelijke cultuur.
Daarom moeten we worste
len met de manier van gelo
ven en van kerk-zijn. We
moeten ons bezinnen op de
volgen strategie."
„En dan kun je drie dingen
doen. De eerste strategie is
die van het isolement, terug
trekken achter de veilige
kerkmuren. Geen kwaad
woord erover, maar het is
niet mijn strategie. De kerk
is immers het zout der aarde
en het licht der wereld."
De tweede mogelijkheid ligt
volgens Van Exel in de aan
passing. Zijn werk in Brazilië
heeft hem geleerd, dat in an
dere culturen andere aspec
ten en andere vormen neel
goed kunnen werken „Het
grote gevaar van aanpassen
is, dat er geen einde aan
komt. Het is net als de hemel,
wel een ingang maar geen
uitgang. En wat moet je als je
niets meer over hebt?"
De strategie waar Van Exel
voor kiest is de weg van be
zinning, zoeken naar nieuwe
wegen. „De taak van de kerk
is de opvoeding tot geloven
en de werving van nieuwe
mensen. De kerk moet pro
duceren. Op dit moment gaat
er teveel verloren, zonder dat
er iets voor in de plaats
komt."
De strategie van de marge
noemt hij het. „In de derde
wereld wordt veel op die ma
nier gewerkt; kleine verban
den. pluraal leiderschap,
geen grote gebouwen en
vooral de mensen zelf in
schakelen. Het gaat om de
overdracht van Se kern van
het geloof. Ik zie de kerk als
werkplaats van het heil."
Nieuw, ook voor Youth for
Christ, is de poging om jonge
ren te bereiken, die buiten de
christelijke traditie zijn opge
groeid. „Het is een experi
ment. Kun je als organisatie
wervend en uitstralend bezig
zijn met jongeren, die niet
om het christelijk geloof vra
gen?"
Er wordt een aantal teams
ingezet, dat gaat onderzoeken
wat de mogelijkheden zijn.
„Ze gaan als een soort ver
spieders naar het onbekende
land. Ik heb goede hoop, dat
ze terugkeren met trossen vol
druiven."
TEAKE DIJKSTRA
De synode van de Nederduit
se Gereformeerde Kerk,
waarbij ongeveer de helft
van de blanke bevolking van
Zuid-Afrika is aangesloten,
heeft in krachtige bewoor
dingen een veroordeling uit
gesproken over het vorig jaar
september tot stand gekomen
Kairos-document. Kort en
goed komt de kritiek van de
NG-Kerk neer op: het Kai
ros-document rust op een
foutieve theologische basis
namelijk de bevrijdingstheo
logie. prijst een valse Chris
tus aan die kerkverwoestend
zal werken en verheerlijkt
geweld.
In het Kairos-document heb
ben 150 vooruitstrevende
theologen, onder wie ds. Bey
ers Naudé, strijd tegen apart
heid in een theologisch kader
geplaatst, dat later door de
Wereldraad van Kerken is
onderschreven. Volgens het
Kairos-document kan er
geen sprake zijn van bijbelse
verzoening of ware vrede
zonder gerechtigheid. Chris
tenen kunnen niet proberen
God en' duivel te verzoenen.
Onderhandelingen kunnen
alleen tussen vrije en gelijke
partners plaats vinden, zegt
net document. Het Kairos-
document is gericht tot de
Kerk en niet tot het apart
heidsbewind. dat het be
schrijft als „onderdrukkend,
tiranniek en moreel onrecht
matig".
De NG-synode maakte er
niet veel woorden aan vuil.
„Wij mogen geen deel heb
ben aan enig handelen dat
polarisatie tot gevolg heeft,
alsmede geweld, anarchie,
conflict of revolutionaire on
gehoorzaamheid", aldus het
In een brief aan de generaal-overste der Jezuïeten, de Neder
landse pater Peter-Hans Kolvenbach, heeft paus Johannes
Paulus II aangedrongen op een vuriger geloofsleven in de
orde. die tot uiting zou moeten komen in een vernieuwde
Heilig Hart-devotie. Naar de mening van de paus is dat van
daag de dag meer dan ooit nodig.
Pater Johannes Gerhartz, secretaris-generaal van de orde,
verklaarde dat de oproep van de paus typerend is voor zijn
zorg om de devotie van rooms-katholieken in het algemeen.
Binnen de orde der Jezuïeten bestaat wel eenstemmigheid
over de noodzaak, maar wordt het debat nog voortgezet over
de beste vorm die dit kan aannemen, aldus pater Gerhartz.
Naar hij verklaarde is dat voor Jezuïeten een echt probleem,
„omdat je niet eenvoudig kunt aanknopen bij gebruiken die
in de zeventiende-eeuw heel gewoon waren in de Kerk". Bo
vendien realiseert de orde zich dat wat passend wordt geacht
in Europa, in andere werelddelen heel anders kan worden
beschouwd. „De Kerk-van-vandaag is niet het zeventiende-
eeuwse Europa", aldus de secretaris-generaal.
De leer van de Heilig Hart-devotie vormde het onderwerp
van de encycliek van paus Pius XI in 1928, „Miserentissi-
mus". waarna de congregatie der riten er in 1929 een nieuwe
mis voor maakte De kerkvaders uit de Middeleeuwen had
den overigens al de gedachte ontwikkeld, dat uit het door
boorde hart van Jezus Kerk, sacramenten en genade zijn ont
sprongen. Dit voerde in de middeleeuwse mystiek tot deze
verering, waarna in de zeventiende eeuw er de voorstelling
bij. kwam van het hart van Jezus als concreet symbool van
Zijn liefde en de eis van wederliefde en eerherstel, daarmee
verbonden. In de negentiende eeuw werd het hoogtepunt van
deze devotie bereikt, waarna een sterke teruggang viel te
constateren. De godsvrucht ging zich meer richten op de per
soon van Jezus dan op een barok symbool.
synodebesluit, „en dat is de
weg die het Kairos-document
aanprijst". De nieuwe prae-
ses, prof. Johan Heyns, was
ongeveer de enige die een
klein amendement voorstelde
de indruk moet niet worden
gewekt dat de NG-Kerk kri
tiek op de overheid uitsluit,
„want het is haar plicht die
juist wel te hebben"
Naar de leiding van de blan
ke NG-Kerk meent is het
hele doel van het Kairos-do
cument het land naar een
punt te voeren, waarop geen
samenwerking meer moge
lijk is om het huidige systeem
te veranderen. De verdruk
ten worden volgens haar geï
dealiseerd, waarbij alleen zij
het recht hebben nader tot de
God van de bijbel te komen,
terwijl de zogenaamde ver
drukkers van ver moeten
blijven toekijken Volgens
het kerkelijk rapport wordt
bruut geweld als te hanteren
alternatief aangeprezen, ter
wijl de rol van de Kerk
wordt teruggebracht tot die
van politiek instrument
Het heeft de kerkleiding ge
troffen dat in het Kairos-do
cument geen alternatief con
stitutioneel model voor de
Zuidafrikaanse samenleving
wordt voorgesteld. Racisme,
kapitalisme en totalitarisme
worden op één hoop gegooid.
De vraag doet zich voor
waaraan dan de voorkeur
wordt gegeven, socialisme,
het Scandinavische welziins-
model, wat de Britse Arbei
derspartij voorstaat of wel
licht theorie en praktijk van
het marxisme.
Fernando Cardenal
De Spaanse bisschoppencon
ferentie heeft scherpe kritiek
geuit op een recentelijk ge
houden theologisch congres
in het land, waaraan onge
veer tweeduizend priesters,
broeders, religieuzen en le
ken hebben deelgenomen.
Naar de bisschoppen menen
heeft de conferentie weinig
achting getoond voor de
paus, de bisschoppen en het
kerkelijk leergezag. Zij val
len in het bijzonder over het
op uitnodiging optreden van
prof. Hans Küng, dé door de
Kerk niet als katholiek theo
loog erkende Zwitserse hoog
leraar te Tubingen in de
Bondsrepubliek Duitsland, en
van de minister van Onder
wijs van Nicaragua, pater
Fernando Cardenal.
Door zulke gasten te introdu
ceren als „leraren van Gods
volk" heeft de conferentie
verwarring gezaaid onder de
gelovigen, zeggen de bis
schoppen. Het vaticaan heeft
in 1979 de leerbevoegdheid
ontzegd aan pater Küng. Pa
ter Cardenal is in 1984 uit de
Jezuïetenorde gezet omdat
hij zijn ministerschap niet
wilde opgeven.
De bisschoppen hebben zich
gestoten aan de ruime publi
citeit die het congres heeft
opgeleverd, vooral wat be
treft „onjuiste en bevooroor
deelde kritiek op de kerkelij
ke hiërarchie". Het congres
was georganiseerd door de
Theologische Vereniging Jo
hannes XXIII, een groep van
ongeveer zestig Spaanse
theologen, die meer en meer
op gespannen voet komt te
staan met de Spaanse Kerk
De vereniging heeft de kri
tiek van de hand gewezen en
verklaard, dat zij „in ge
meenschap" staat met de ker
kelijke hiërarchie, doch het
volste recht opeist elkeen uit
te nodigen van wie zij een
„belangrijke opinie" ver
wacht over het leven van de
Kerk.
Zij heeft geen officiële goed
keuring gevraagd als katho
lieke vereniging en zoekt
slechts erkenning als rechts
persoon door de Staat. Bis
schop Angel Temino Saiz van
Orense heeft slechts één aan
duiding in petto :„Dat zijn
theologische potsenmakers".
Een Spaanse functionaris van
het Vaticaan evenwel ver
klaart dat hier „serieuze,
practiserende theologen aan
het werk zijn, die de neiging
vertonen buitengewoon radi
cale meningen te huldigen".
De zendingsorganen van de
Gereformeerde Kerken en
van de Nederlandse Her
vormde Kerk hebben samen
met ICCO hun verontrusting
geuit jegens de Nederlandse
regering over het verschij
ningsverbod dat de Indonesi
sche overheid op 9 oktober
heeft opgelegd aan „Sinar
Harapan", de protestants-
christelijke krant van Indo
nesië.
In een brief aan minister
Van den Broek vragen de
kerkelijke instanties hem zijn
invloed te willen aanwenden
om het verschijningsverbod
ongedaan te maken als dit
verbod niet gebaseerd is op
normen van recht en orde.
In de brief wordt gezegd dat
de redenen voor het verschij
ningsverbod niet bekend zijn,
maar het schijnt dat de Sinar
Harapan te horen heeft ge
kregen dat zij een embargo
op informatie over een wets
ontwerp had geschonden.
De krant met ruim tweehon
derdduizend lezers is de
tweede krant in grootte van
Indonesië. De overheid heeft
de Sinar enkele keren ge
dreigd met een verschijnings
verbod, in verband met arti
kelen die het ongenoegen
van de overheid opwekten.
De briefschrijvers maken
melding van geruchten in In
donesië dat de persbreidel
deel uitmaakt van de pogin
gen van de overheid om de
vrijheid van organisatie in te
perken en de greep op parti
culiere organisaties van wel
ke signatuur dan ook te ver
groten.
Gebakken schelvisprei met tomaat en
peterselie
De benodigdheden voor twee zijn: 500 g hele schelvis, zout,
bloem, olie, 15 g margarine, halve citroen;
0,5 kg prei, 10 ga margarine, 250 g tomaten, zout, peper
OJ tot 1 kg kleine aardappelen, zout, peterselie, QJi dl koffie
room, 10 g margarine;
£5 dl cbocoladevla 2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g suiker, 12 g
maizena, advokaat naar smaak, 2,5 dl yoghurt, basterdsui
ker naar smaak, 1 lepel chocoladevlokken.
Verwijder kop, schubben, vinnen en buikvlies van de vis en
spoel hem af met koud water. Verdeel de visin porties en
zout die, vooral op de aangesneden kanten. Laat het zout
vijf minuten intrekken. Haal de stukken vis dan door
bloem en klop er alle losse bloem weer at. Bak de vis in
beet vet (een dun laagje olie met de margarine) in circa zes
minuten bruin en gaar.
Snijd de prei in de lengte door en vervolgens in stukjes van
een centimeter. Begin aan de witte kant van de groente en
doe de donkergroene delen weg. Was de prei en laat haar
uitlekken. Zet de groente op met gesmolten margarine en
smoor haar onder af en toe omscheppen tien minuten. Voeg
tijdens het smoren weinig water toe als de prei bruin gaat
worden.
Leg de tomaten twee tellen in kokend water, ontvel ze en
snijd ze in gelijke stukjes. Warm de tomaten nog een paar
minuten mee met de al tien minuten gesmoorde prei. Breng
het gerecht op smaak met zout en peper. Kook de aardappe
len gaar, giet ze at en warm ze nog even door met flink wat
fijngeknipte peterselie, koffieroom en margarine.
Verdeel de chocoladevla over hoge glazen en leg er de advo
kaat (of voor kinderen gele vla) op. Breng de yoghurt op
smaak met basterdsuiker en leg het mengsel op de advo
kaat Garneer met chocoladevlokken.
ZELFS CDA-fractieleider Bert de Vries slaakte begin ds
week de verzuchting, dat er zo langzamerhand gestopt m i
worden met het aanhalen van de broekriem en dat mini
Ruding niet moet blijven filosoferen over verdere ombui]
gen na 1990. In dat licht bezien hoeft het niet te verbazen
elk nieuw detailplan, bedoeld om het voor volgend jaar
sen kabinet en Kamer afgesproken bezuinigingsbedrag te
len, kan rekenen op tal van bezwaren en een storm van j
testen.
DaT is dan ook prompt gebeurd toen staatssecretaris Bn
van volkshuisvesting, die in de huidige kabinetsperiode
derhalf miljard moet inleveren, de mogelijkheid opperde
subsidiering van koopwoningen te verlagen. Hij heeft er g
de argumenten voor. De hypotheekrente is de laatste ja
aanzienlijk gedaald en het kopen van een woning is daard i
voor meer mensen mogelijk geworden. De premies die
bedoeld als steuntje in de rug zullen daarom wat kunnen
moeten) worden teruggebracht.
De vereniging Eigen Huis heeft gisteren in onze krant g
genheid gekregen tal van bezwaren te opperen, maar in i
reactie bleek een woordvoerder van Volkshuisvesting eri
van onder de indruk te zijn. Er vindt voor nieuwe koopli i
gen slechts een correctie plaats waardoor de verhouding i
sen inkomen en woonlasten op hetzelfde niveau komt als
kele jaren geleden. Het beleid blijft recht overeind en het
gen woningbezit wordt derhalve nog steeds bevorderd, al
Volkshuisvesting en daar valt weinig tegen in te brengen
EEN ander bezuinigingsplan van Volkshuisvesting houd
dat het zogenaamde bouwbesluit, dat minimum eisen s
aan de kwaliteit van de woning, wordt bijgesteld. De nie»
woningwetwoning wordt straks zo'n dertig procent klei
dan de oude. Er moet ten minste één „verblijfsruimte"
met een oppervlakte van tien vierkante meter en vijftig
cent van de totale oppervlakte moet verblijfsruimte zijn.
over dit plan itioet de Raad voor de Volkshuisvesl
(RAVO) nog advies uitbrengen, maar de kritiek is er al.
Verbond van Huurders spreekt verontwaardigd van een p
voor „kabouterwoningen".
DiE kritiek is voorbarig en lijkt niet terecht. Het Bouw<
trum Rotterdam, dat ook in de plannen is gedoken, denk
veel positiever over. De kleinere woningen zijn uitera
niet bestemd voor gezinnen met kinderen, zo stelt men d
Het Bouwcentrum wijst daarmee op de kern van de zaak
vele opzichten heeft de woningbouw zich niet aangepast
de maatschappelijke ontwikkelingen. Een huis met bijv<
beeld vier slaapkamers is in wezen niet meer toegesnedei
de huidige samenleving.
HET zou vreemd zijn indien bij de huidige noodzaak tot
zuinigen de volkshuisvesting buiten schot zou blijven,
moet dus efficiënter en goedkoper worden gebouwd en
kan, want de standaard van huisvesting ir> Nederlam
hoog. Ons land heeft mooie idealen nagestreefd, waan
evenwel gigantische bedragen aan overheidssubsidies zijn
moeid. Wanneer dat wat kan worden teruggeschroefd
meer op maat te bouwen voor kleine leefeenheden en in
band met de daling van de hypotheekrente de premies w
verlagen, dan is naar onze mening de minst schadelijke
pak gekozen.
Opnieuw zonnig
DE BILT (KNMI) Een kou
front strekt naar het oosten
weg. Een hogedrukgebied bo
ven de Britse Eilanden komt
naderbij en wordt morgen bo
ven de Wadden verwacht.
Door aanvoer van drogere
lucht nemen de opklaringen
toe Morgen wordt het een
zonnige dag met een matige
noordoostenwind. Het fraaie
herfstweer is echter van korte
duur. Het hogedrukgebied
trekt naar Rusland weg. Tege
lijkertijd breiden oceaande
pressies hun invloed naar het
zuiden uit. Hierdoor neemt za
terdag de wind uit het zuid
westen sterk in kracht toe en
moet vooral zondag op veel re
gen gerekend worden. Begin
volgende week houdt het on
stuimige weer aan. Zaterdag
zullen er nog perioden, met zon
zijn. Vanaf zondag nu en dan
regen en veel wind. Middag
temperatuur omstreeks 14 gra
den.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zaterdag:
Zuid-Scandinavië: in west-
Noorwegen bewolkt en enige
regen, elders perioden met
zon. Middagtemperatuur onge
veer 12 graden.
Denemarken flinke zonnige
perioden, op zaterdag later
meer bewolking en mogelijk
enige regen. Middagtempera
tuur ongeveer 14 graden.
Britse Eilanden: morgen op de
meeste plaatsen droog en voor
al in het zuiden zon, op zater
dag meer bewolking en in het
noordwesten en midden tij
lijk regen. Middagtemperat
tussen 13 graden in het no«
westen en 18 graden in
zuiden.
Benelux. Duitsland, mor
perioden met zon, zater
meer bewolking en vanuit
westen mogelijk wat re|
Middag
16 graa
Frankrijk, langs de Riv
vooral op vrijdag nog enl
regen- of onweersbuien. C
rigens veranderlijk bewdlk
geen regen van beteki
Middagtemperatuur van
graden in het noordwester
22 graden bij de Middellai
Alpengebied, in het oostei
noorden overwegend zon
in het zuiden en westen
anderlijk bewolkt maar di
Middagtemperatuur in de
len 15 tot 19 graden. Nul
den-grens in de middag op
geveer 3100 meter hoogte.
Spanje, Portugal: voornam
in oost-Spanje nog een en
bui, overigens vrij zoi
Middagtemperatuur tussei
graden in het noordweste
rond 23 graden elders.
Italië, Joegoslavische
flinke zonnige perioden.
al in züid- en west-Italië
een enkele bui. Middagtei
ratuur van 18 graden
noord-Italië tot 23 gradei
ders.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Mm Min
Amsterdam zwbew 19 13
De Bilt motregen 21 13
Eelde motregen 19 12
Eindhoven motregen 21 12
Den Helder
Rotterdam
Dew. 18 13
HELP DE LEPRA BESTRIJDEN
DOE HET NL!
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/.Amaerdam
Wibautstraat 135.1097 DN
Amsterdam Tel 020-93 8973
Vliwngen i
Zd Limburg r
Aberdeen 2
Bordeaux
Brussel i
Dublin
Frankfort
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
Lissabon
Locaroo
lotregen 20 13
*w. 19 11
Parijs
Split
a/.bew 25 19