m
„Nationaal muziekconcours
mor de jeugd is hard nodig"
rMn
Lou Landré
ipeelt prima in
Moralistische
)on Juan
Discriminatie-film in Gemeentemuseum
Weduwe van Picasso
leneemt zich leven
„Literaire grap"
schiet dichters in
verkeerde keelgat
bioscopen
Ogen en oren voor Riccardo Chailly
dagpuzzel
UNST
CekbeSomcmt
DONDERDAG 16 OKTOBER 1986 PAGINA 21
[NNES Jacqueline Picasso, de 60-jarige tweede vrouw en
duwe van Pablo Picasso, heeft zich woensdagmorgen het le-
j benomen in haar landhuis in het dorp Mougins (Alpes-Mari-
,es). waar de schilder in 1973 overleed. Zij joeg zich met een
tooi een kogel door het hoofd. Zij was sinds enkele maanden
gedeprimeerd en had maandag nog tegen iemand gezegd dat
een einde aan haar leven wilde maken. Jacqueline Picasso is
uit over het verlies van haar man heengekomen. Zij probeer
de zwaarmoedigheid te verjagen door in de hele wereld Pi-
io-tentoonstellingen te organiseren. Ze was bezig met de
jrbereiding van een-tentoonstelling van Picasso's werk in Ma
id voor, die volgende week zou worden geopend. Haar stoffe-
overschot zal worden bijgezet naast haar man op het land
ed Vauvenargues bij Aix-en-Provence.
Concerten
Eurythmics
gaan niet door
ROTTERDAM
De twee concerten
van het Engelse
duo The Euryth
mics, die vanavond
en morgenavond
zouden plaatsvin
den in het Rotter
damse sportpaleis
Ahoy', gaan niet
door. Zangeres An
nie Lennox ligt met
bronchitis in bed.
Wanneer The Eu
rythmics wel optre
den, is nog niet be
kend.
BULGAARSE
ONDERSCHEIDING
VOOR PEPER
ROTTERDAM Burgemeester Peper
van Rotterdam is gisteren onderschei
den met de hoogste culturele onder
scheiding van Bulgarije „de orde van
Method en Kyrill". Peper ontving de
onderscheiding uit handen van ambas
sadeur Darenkov van Bulgarije. De
Rotterdamse burgemeester heeft de
onderscheiding gekregen als blijk van
waardering voor zijn inspanningen bij
het verbeteren van de culturele be
trekkingen tussen Nederland en Bul
garije. Een delegatie van het Bulgaarse
Burgas brengt momenteel een vijf
daags bezoek aan Rotterdam.
AMSTERDAM Vijftien Ne
derlandse dichters hebben gis
teren beslag laten leggen op de
uitgave van het boek „Dichter
bij de mens" van uitgeverij
Tabula. Zij vinden dat het
boek in strijd is met het au
teursrecht en briefgeheim.
„Dichter bij de mens" is opge-
HRISTIAN TIMM VAN JONG MUZIEKTALENT NEDERLAND:
HAAG Als het
in Christian Timm, di-
cteur van de Stichting
ing Muziektalent Neder-
nd ligt, worden er in ons
nd veel meer muziek-
ncoursen gehouden,
mcoursen, waarbij de
"je muziektalenten
een wedstrijdsfeer wor
gt gestimuleerd tot uit-
snende prestaties.
i Edith Steinconcours, de
rdens Viooldagen, het zijn
Igens Christian Timm bij
stek de gelegenheden waar
échte talent naar boven
mt drijven Want dat er
er het begrip talent nogal
it misverstanden bestaan,
is Timm. tevens adjunct-
■ecteur van het Koninklijk
nservatorium in Den Haag,
vele malen duidelijk gewor-
L
tafel ligt een folder voor
nationaal concours voor
igdige pianisten op 8 novem-
r,- waaruit twee talenten
jrden gekozen voor afvaar-
png naar een Europees con-
in Duitsland. Het is een
de activiteiten van de
NN. Een andere is het als
mposium aangekondigde ge-
wtn dat op 12 en 13 decem-
rplaatsvindt in het Konink-
Conservatorium. Daar zul-
de nog jonge prijswinnaars
i muziekconcoursen uit Ne
tland, België, Groot-Brittan-
Frankrijk, Duitsland en
Australië, aantonen tot welke
prestaties ze tijdens een con
cours in staat zijn. De concer
ten van steeds tien minuten
die ze beurtelings geven, moe
ten Nederlandse talenten ertoe
brengen zich ook tijdens con
coursen te meten met anderen.
Want competitie, meent Chris
tian Timm, is hard nodig als
Nederland in de toekomst op
muziekgebied zijn partijtje
mee wil blijven spelen.
„De bezoekers van deze con
certen krijgen een idee over
hoe het in andere landen op
dit gebied toegaat", aldus
Timm. „In Nederland is men
altijd nog een beetje vies van
het idee kinderen aan muziek-
wedstrijden mee te laten doen.
Het competitie-element, daar
is men huiverig voor. Als je
dan naar de ons omringende
landen kijkt blijkt dat daar
veel meer muziekconcoursen
worden gehouden, dat kinde
ren staan te springen om eraan
mee te kunnen doen, dat het
ook een enorm stimulerende
werking heeft op de muziek
beoefening zelf. Kinderen
worden geconfronteerd met
andere kinderen die de sterren
van de hemel spelen, en den
ken: dat wil ik ook. Dat werkt
geweldig stimulerend".
Het is niet dat er helemaal
niks in Nederland gebeurt,
maar er gebeurt te weinig.
Muziekconcoursen zijn vaak
zeer regionaal getint, en een
mogelijkheid voor de muziek
talentjes om zich opv landelijk
niveau te meten bestaat eigen
lijk helemaal niet. Timm: „Dat
is ook de reden dat we natio-
Christian Timm: „Concoursen
voor de jeugd werken enorm
stimulerend".
nale concoursen willen hou
den, waar de winnaars van re
gionale concoursen elkaar
weer tegen komen en het ech
te toptalent naar boven komt.
Via de Europese Unie van Na
tionale Muziekconcoursen
voor de Jeugd, waarbij de
SJMN is aangesloten, kan
daarna worden deelgenomen
aan internationale concoursen.
Dat is voor die muziektalenten
een geweldige uitdaging. Het
confronteert ze bovendien al
op jeugdige leeftijd met de
harde werkelijkheid van het
muziekleven. Als je ziet hoe
hard gevochten moet worden
voor een plaatsje in een orkest,
hoe als talentvol beschouwde
musici niet verder komen dan
een eervolle plaats in de twee
de strijkersgroep, begrijp je
waarom die competitie zo hard
nodig is".
Gladde pad
Timm's SJMN, met in het co
mité van aanbeveling klinken
de namen als Theo Olof, Her
man Krebbers, Victor Liber-
mann en Hans de Roo, heeft
zich tot doel gesteld jeugdige
talenten zo optimaal mogelijk
te begeleiden op het gladde
pad naar de top. Komt dat in
de praktijk niet neer op het
advies vooral een studie te
volgen aan het Koninklijk
Conservatorium, waar Timm
eveneens de jeugdige talenten
begeleidt? Timm, gedecideerd:
„Nee. De stichting is beslist
geen fuik voor ons conservato
rium. We hebben een bestuur
met vertegenwoordigers uit
het hele land, alleen het secre
tariaat zit in het conservatori
um. Het gaat er ons ons om de
kinderen die meer dan mid
delmatig begaafd zijn de route
aan te geven. Dat kan uiter
aard via het conservatorium,
maar ook via andere wegen.
Het komt in ieder geval neer
op veel studeren, bij befaamde
pedagogen, waar die dan ook
lesgeven. De SJMN geeft daar
over advies en voorlichting.
Vaak zie je dat lesinstituten ta
lentvolle kinderen veel te lang
bij zich willen houden, als pa
radepaardje, terwijl het juist in
het belang van dat talent is
zich verder elders te ontwik
kelen. Daar willen we als
SJMN dan een rol in spelen".
De stichtings-directeur, die
zelf in de orkestpraktijk is ge
pokt en gemazeld, legt er nog
eens de nadruk op dat met het
beoefenen van muziek niet
vroeg genoeg kan worden be
gonnen. „We zien steeds weer
dat te laat is begonnen. Wil er
een optimale ontwikkeling
plaats vinden, dan moet al op
.vier- of vijfjarige leeftijd be
gonnen zijn. Muziekpedagogen
als Coosje Wijzenbeek en Da-
vina van Wely doen wat dat
betreft schitterend werk. De
tournee van de Fancy Fiddlers
naar China onlangs, waar ook
werd deelgenomen aan een
concours, werkt geweldig sti
mulerend".
Hoever die kinderen kunnen
komen met talent, doorzet
tingsvermogen en goede bege
leiding, wordt 12 en 13 decem
ber bewezen in het conserva
torium. Beide dagen worden
besloten met concerten: op 12
december door leerlingen van
de Londense Yehudi Menuhin
School, op 13 december door
het Arion Ensemble, met als
solisten jeugdige concourswin
naars uit Nederland, Groot-
Brittannië, België, Frankrijk
en Duitsland. Uitnodigingen
zijn verstuurd naar muziek
scholen en pedagogen in het
hele land. Maar ook de vader
en moeder van een in hun
ogen groot talent zijn van har
te welkom.
KOOS VAN WEES
Idanks bezwaren tegen de-
Is is „Don Juan" een leuke
retelling van de Haagse
(nedie geworden. Don Juan
toopt zich hierin van op-
ihte levensgenieter tot een
ptelende huichelaar, die
l val komt door een ingreep
het hiernamaals. Dat heeft
Kart en ook regisseur Pierre
toche geïnspireerd. Met
te Don Juan van Molière
It niet echt mee te leven en
lis de reden, dat Don Juans
echt Sganarelle zo'n belang-
te aangeversrol is geschon-
l). En als Lou Landré die
echt niet zou hebben ge
leld, was de voorstelling van
Haagse Comedie aanzienlijk
nder geweest.
inarelles drijfveren zijn
Chtsbesef. trouw en geld. De
Iharding waarmee hij Don
9n blijft wijzen op alle mo-
ijke deugden, stoelt op de
(onderstelling, dat als vrou-
njager Don Juan noodge-
ongen ooit in andere en be-
e waarden zal geloven, hij
is beloond zal worden,
nvankelijk is Don Juan
frtuigd van de waarheid
n optelsommen; daar kun-
n geen zwijmelende vrouw,
edende broers, zeurende
Haagse Comedie speelt „Don Juan
of de stenen gast" van Molière in de
regie van Pierre Laroche. Met o.a.
Gijs Scholten van Aschat als Don
Juan en Lou Landré als Sganarelle.
Koninklijke Schouwburg, woensdag
15 oktober, herhalingen en toarnee
t/m december.
schuldeiser of toornige vader
iets aan veranderen. Je zou
hem in deze voorstelling nog
gelijkgeven ook. De vrouwen
zijn slappe typen zonder ka
rakter, de broers zijn zo stand
vastig als een windvaan, de
schuldeiser ziet eruit als een
bedelares en Juans vader lijkt
op een mottige Lodewijk XIV.
Zelfs het standbeeld van de
commandeur, die eens door
Juan werd gedood, spreekt
met een beschaafde kerkgalm
over een jaren zestig geluids
decor, clichématiger kan het
niet. Over Juans giechelende,
bespottelijke hovelingen zullen
wij het maar niet hebben, die
lijken met de decorwisselingen
te komen en te gaan.
Waarom die Don Juan dan
uiteindelijk - conform Moliè
re - ineens de hemel aanroept
onder het mom dat iedereen
huichelt, wordt niet goed dui-
Gijs Scholten van Aschat (links)
Juan" van de Haagse Comedie.
delijk gemaakt. Hij had het
toch al zo goed, dat hij zich
aan niemand hoefde te storen.
Het is opvallend, dat juist op
dat moment de rol van Gijs
Scholten van Aschat inzakt,
nadat hij zich eerder, gekleed
als Japanse prins, heeft waar
gemaakt. Zijn pose als gekrui
sigde lijkt een lapmiddel, een
inconsequente oplossing in een
stuk waarin in deze regie de
sympathie steeds meer de kant
van de levensgenieter opgaat.
Gelukkig dat Lou Landré als
Sganarelle temidden van de
Bolluyts, Pontiers en Vegers
als Don Juan en Lou Landré als
(Foto: Milan Konvalinka).
een schitterende rots in de
branding blijft. Sganarelle sid
dert en beeft voor Juan, maar
blijft hem de waarheid zeggen.
Landré zorgt ervoor, dat deze
personage overtuigt en nie
mand hoeft te twijfelen aan
het inconsequente gedrag van
Sganarelle. Met zijn Sganarelle
wordt de dualiteit die Molière
in „Don Juan" heeft gelegd
doorzien: de gelovige Sgana
relle versus de ongelovige Don
Juan.
Dat Laroche volgens deze
voorstelling er niet zo van
overtuigd is dat opportunisme
zijn knecht Sganarelle in „Don
en het najagen van lust tot de
ondergang leiden, blijkt mis
schien uit het zwakkere einde
van Juan. Maar wat moet men
aan met die goedgelovige Sga
narelle, die met de dood van
Don Juan ineens'beseft, dat hij
zijn loon nog niet heeft gekre
gen? Landré's Sganarelle
schreeuwt het vertwijfeld uit.
Zelfs de tabak als „de harts
tocht van een fatsoenlijk
mens", kan hij niet meer ko
pen. Is deze voorstelling dan
toch een verkapte aanval op
genieten in het algemeen?
PETER SNEL
JEN HAAG In het
'emeentemuseum gaat
ttaandag een korte film
,ver (on-)verdraagzaam-
'eid in première.
1 de film, die geen naam
lraagt. spelen tachtig ama-
eürs mee. De rolprent, die
cht minuten ip beslag
neemt, is vervaardigd door
de cineast René van Nie. De
film is gemaakt in opdracht
van en in samenwerking
met de Commissie Voorlich
ting Minderheden (CVM),
een samenwerkingsverband
van de ministeries die be
trokken zijn bij het minder
hedenbeleid. De toeschou
wer ziet tachtig spelers van
alle rassen op een grasveld
dat Nederland voorstelt. De
contacten verlopen redelijk,
tot een Turkse jongen met
rood haar door zwartharige
Turken wordt uitgestoten.
In een andere groep is hij
evenmin welkom omdat hij
een Turk is. „Dan proberen
we te laten zien dat zulke
dingen niet kunnen door
gaan, dat ze anders op een
catastrofe uitlopen" aldus
CVM-voorzitter D. Hou-
waart. Aan het eind van de
film geven de mensen op
het grasveld elkaar weer de
ruimte. „Met een beetje
ruimte voor eikaars ideeën,
liefdes en godsdienst kun
nen we het best redden met
elkaar", zo luidt het motto.
Tegelijk met de première zal
een bundel met columns van
Nederlandse auteurs over
hetzelfde onderwerp wor
den gepresenteerd. De film
van René van Nie zal in bio
scopen als voorfilmpje te
zien zijn en is te huur voor
onder meer scholen en
buurthuizen.
zet als literaire practical joke.
In het boek staan de reacties
afgedrukt van ruim honderd
dichters die door twee niet be
staande doctorandi, L. Pen-
nings en B. Langeveld, waren
benaderd om gedichten af te
staan voor een poëzie-bloemle-
zing. Deze zou verschijnen ter
gelegenheid van het 25-jarig
bestaan van de eveneens fic
tieve Rooms Katholieke lera
renopleiding Sint Dominicus
Fitus in Nijmegen.
Meer dan honderd dichters
hebben daar volgens de uitge
ver op gereageerd. Al deze re
acties, variërend van afwijzin
gen of toestemming tot in som
mige gevallen wbedende tira
des zijn in „Dichter bij de
mens" opgenomen. „Vijftien
dichters bleken daar echter
niet van gediend. Zij zagen
blijkbaar de humor er niet van
in. Vreemd genoeg waren juist
hun reacties over het alge
meen saai en gewoon. Toch
eisten ze dat het boek uit de
handel zou worden genomen",
aldus de directeur van de uit
geverij, J. Koolbergen.
De president van de arrondis
sementsrechtbank in Amster
dam gaf toestemming de bun
del uit de handel te nemen.
Koolbergen spant nu een kort
geding aan tegen de dichters.
„Het is een onevenredig zwaar
machtsmiddel wat in deze
kwestie is gebruikt", meent
hij. Daarna hoopt de uitgever
alsnog overeenstemming met
de dichters te bereiken over
de uitgave. De bundel heeft
een oplage van vijfduizend.
Discopastor ziet
af van gooi
naar danstitel
HANNOVER De verkie
zing van de beste discodanser
van de Duitse Bondsrepubliek
vindt in maart plaats zonder
een van de favorieten. Helmut
Schöfer, de 43-jarige pastor
van de evangelische gemeente
van Ehlershausen bij Hanno
ver en „Disco-King" van dit
jaar van Göttingen. heeft zich
als kandidaat teruggetrokken.
De pastor wil een van de 20
kandidaten die ernaast grepen
een kans geven. Toen Schöfer
begin dit jaar naar Göttingen
ging om zijn theologische ken
nis te verdiepen, stapte hij op
een avond een discotheek bin
nen, waar danswedstrijden
werden gehouden. Hij werd er
als eerste gekozen. Later deed
hij op Ibiza mee aan een lan
delijke discodanswedstrijd.
Daar ging hij aan de rand van
het zwembad tevens voor in
een dienst voor een honderd-
tal jongeren, waarbij hij er op
wees dat het evangelie in de
eerste plaats levensvreugde
betekent.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): FX, Made by Il
lusion (12); 18.45, 21.15. do. t/m
zo., wo. ook 13.45. EUROCINE
MA II: Top Gun (al); 18 45. 21.15.
do. t/m zo., wo ook 13.45. EU
ROCINEMA III: American Ninja
(16); 18.30. 21.00. do. t/m zo., wo
ook 14.00. EUROCINEMA IV: Color
Purple (al); 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Nasty Nurses
(18); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Top Gun (al); za. 24.00. EUROCI
NEMA III: American Ninja (16); za.
24.00. EUROCINEMA IV: Co
ming together (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Assepoester
(al); do. t/m zo., wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Running Scared
(al); 19.00, 21.15. do t/m zo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): The color purple
(al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliens
(12); 14.30, 18.45, 21.15: Hannah
and her sisters (al); 19.00, 21.15.
do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30;
Top Gun (al); Down and out in Be
verly Hills (al); 14.30, 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): Nummer vijf leeft (al);
14.30, 19.00, 21.15 zo. 14.15,
16.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
Sweet, Sweet Freedom (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al);. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Exzisse in der Schön-
heitsfarm (18); za. 23.30.
NOORDWtJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Enemy Mine (al); vr. ma.
21.15. zo. 15.00 D.A.R.Y.L. (al); vr
ma. 19.00. zo. di. 20.15. Back to
the Future (al); vr. 15.00. za. 15.00,
19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Teachers (al); do. vr. za. zo wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00.
21.15. CITY THEATER II: D.A
.R.Y.L. (al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Venom (12) tijden zie
City I. CITY THEATER IV: Hot
Resort (al); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45. Dolle avonturen in de Jun
gle (al); do. vr. za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Cobra (16): do. t/m
zo. 19.00. Rumble fish (12); do. zo.
21.15. Witness (12); vr. za. 21.15.
ma. t/m wo. 20.15. E.T. (al); do. t/
m zo. 15.45. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Kuifje en het haaiemeer (Ned.
gespr.) do. t/m zo. 14.00. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Police Academy III
(al); do. t/m zo. 20.00. Terms of
endearment (al); ma. t/m wo.
20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Aliëns (12); 14.00, 20.15.
ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500):
Top gun (al); 14.00, 18.45, 21.15.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15.
ASTA 3: De karate kid, deel II
(al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): The color purple (al);
13.45, 20.00. BABYLON 2: The
man with one red shoe (al); 14.00.
19.15, 21.30. zo. 13.30, 15.45,
19.15. 21.30 BABYLON 3: Big
trouble in little China (12); 14.00.
19.00. 21.15 zo. 13.15, 15.30.
19.00. 21.15. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): F/X, Murder
by illusion (12); 14.00, 18.45.
21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. CINEAC 2: Wildcats (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3 A
nightmare on Elmstreet (16);
18.45, 21.30. ma. di.. ook 14.00.
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): Aliëns (12); 14.30, 20.15.
zo. 14.30. 17 15. 20.15. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Down and out in Beverly
Hills (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ME-
TROPOLE 2: Hannah and her sis
ters (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18 45, 21 30. ME-
TROPOLE 3 Wall Disney's „Fan
tasia" (al); 14.00, 18.45, 21.30 zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ME-
TROPOLE 4: 9 Weeks (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO-
LE 5: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengrachl 13. tel.
462400): Running scared (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Haunted honeymoon; 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 3: Poltergeist II
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
The secrets of love (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45,
21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Sex achter tra
lies (18); v a. 12.00. zo. v.a. 13.30.
LE PARIS 2: Private teachter
(18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
96. tel. 459900): Zaal 1: Death of a
salesman; 19.15, 21.45. Perceval
Ie galloia; zo. 13.00. Le beau man
age; zo. 15.30. Zaal 2: El amor
brulo; 19.30. De wisselwachter;
21.45. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. La
fievre monte a El Pao; do. Los ol-
vidados; vr. Un chien andalou
l'Age d'or; za. El angel extermina-
dor; zo. Tristans; ma. The criminal
life of Archibald de la Cruz; di. Si-
sana; wo. Filmcentrum Den Haag:
STUDIO 2000 (tel. 471656): Lea
comperes; di. 20.30: Vooraf in De
Uitkijk om 19.45: Filmgekkenhuis.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Target (16); za. 00.15.
CINEAC II: Wildcats (16): za.
00.15. CINEAC III: A nightmare
on Elmstreetht (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: Perlect fit (18);
za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 3: Assepoester; do vr.
za. wo. 14.00. zo 13.15. 16.00.
EURO CINEMA: Taran en de to-
verketel; do. t/m za. 12.30. wo.
13.00.
Dat zoeken we
even op.
In de 'Uit'bijlage
^^ïatuurlijk^J
„Het Concertgebouworkest
uitverkocht, echt waar", stond
gisteravond met grote letters
op de kassa's van het Amster
damse Concertgebouw. Daar
door zat ik voor het eerst van
m'n leven op rij 2 van het po
dium, op handbereik van de
eerste violen. Een goede
plaats? Nee zeker niet, tenmin
ste wat betreft de oren die een
vertekend beeld krijgen van
de totale orkestklank en van
de solist, in dit geval concert
meester Jaap van Zweden. De
ogen kwamen daarentegen
niets tekort, want het bleek
De 33-jarige Chailly - hij lijkt
ouder - is zoon van een com
ponist en hij kreeg de muziek
met de paplepel ingegoten. Vo
rig jaar dirigeerde hij in Am
sterdam 20e eeuwse muziek en
het klikte zo voortreffelijk met
het Concertgebouworkest dat
een benoeming als opvolger
Opening van het seizoen in het Am
sterdamse Concertgebouw door het
Concertgebouworkest o.l.v. de toe
komstige vaste dirigent Riccardo
Chailly m.m.v. violist Jaap van Zwe
den in werken van Rossini, Paganini
en Dvorak.
van Haitink volgde. Met in
gang van het seizoen 1988/'89
wordt hij de grote baas, tot die
tijd kunnen dirigent en het or
kest en publiek aan elkaar
wennen. Geen moeizaam pro
ces, want het publiek loopt nu
al storm en het orkest levert
prestaties.
Om het bij oor en oog te hou
den: wat zag het oog? wat
hoorde het oor? In zijn directie
valt in de eerste plaats zijn
vriendelijkheid op en om dat
te constateren was die podium
plaats zo geschikt. Een ge
slaagd solostukje levert een
knipoog van verstandhouding
op, een fraai pianissimo wordt
als het ware omhelst en Jaap
van Zweden was na zijn vir
tuoze weergave van Paganini's
eerste vioolconcert een „ami
ce". Visuele schouderklopjes
die door de orkestleden zicht
baar werden gewaardeerd.
Voor wat betreft het klinkend
resultaat is het nog wat te
vroeg om te juichen en leende
het uiterst klassieke en popu
laire programma zich niet
voor een strenge beoordeling,
maar Chailly kent zijn vak, is
in de lyrische passages (het
Largo uit de negende symfo
nie van Dvorak) de Italiaan
die het bel canto bemint en in
de ouverture „Le siège de Co-
rinthe" van Rossini de vol
bloed operaman vol Italiaans
temperament en hartstocht.
Zaterdag kan het Haagse pu
bliek met Chailly kennis ma
ken. zondagmiddag wordt he
programma op de radio uitge
zonden. Het Concertgebouwor
kest lijkt een boeiende, leven
dige en kleurrijke periode te
gemoet te gaan met deze Ita
liaan.
ADRIAAN HAGER
Nieuwe zoektocht naar
kamers in pyramide Cheops
CAIRO De Egyptische au-
torieiten gaan opnieuw op
zoek naar verborgen ruimten
in de grote pyramide van
Cheops. Een Egyptisch-Frans
onderzoeksteam heeft met
een boor heeft aangetoond
dat er kamers bestaan. Stuk
jes steen die uit het binnen
ste van de pyramide kwa
men, bleken van een hoge
kwaliteit kalksteen te zijn.
Van deze steensoort is be
kend dat hij alleen werd ge
bruikt voor het buitenste
omhulsel van pyramiden of
voor kleinere voorwerpen
die met de dode te maken
hadden.
De zogenaamde tura-kalk-
steen is nooit eerder aange
troffen in het binnenste van
de Cheops of in één van de
twee andere pyramiden die
zo'n 4.600 jaar geleden op de
vlakte van Gizeh werden ge
bouwd. De voorzitter van de
vereniigng voor oudheden in
Egypte meent dat de oude
Egyptenaren een reden
moeten hebben gehad voor
het gebruik van deze steen
soort op een punt dat aan het
oog onttrokken is. „Als ze in
de oudheid tura-kalksteen
gebruikten, was dat vanwege
de architectuur of voor
beeldhouwwerk aan een
graf. Nooit zomaar voor het
binnenste van een bouw
steen", meent hij.
De pyramide van Cheops is
samengesteld uit 2,5 miljoen
kalkstenen blokken die elk
ongeveer 2,5 ton wegen. De
bouw heeft 23 jaar geduurd.
Een Frans-Egyptisch team
heeft vorige maand, met be
hulp van hoogwaardige ap
paratuur, drie kleine gaatjes
geboord in de buitenkant
van een kalkstenen blok
langs de gang die leidt naar
de kamer van de koningin.
Het team probeerde uit te
vinden waarom de architec
tuur op die plaats onregelma
tigheden vertoonde. Enkele
maanden eerder was dat met
een detector ontdekt. In ar
cheologische kringen is ove
rigens de vrees uitgesproken
dat deze actie de pyramide
zou kunnen beschadigen.
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden.
1. land in Europa; 2. gewoon; 3. zon
derling gebaar; 4. vat met hengsel; 5.
open plaats in een bos; 6. lokspijs; 7
namelijk (afk.).
OPLOSSING