Dialoog tussen
katholieken en
communisten blijft
op laat pitje
kerk
wereld
beroepingen
Dr. Rood: Niet realistisch resultaten te verwachten
„Iedereen" mag helpen bijbel te vertalen
aan tafel
ÊeidócSouACUtti
brieven
/lezers
weer
ACHTERGROND
Qeidóo-Oowumt
DINSDAG 14 OKTOBER 1986 PAGINA 2
Dr. J. Hermans, docent Rolduc, magister in de theologie
De franstalige katholieke universiteit van Leuven heeft dr.
J.L.W. Hermans, docent liturgie aan het grootseminarie
Rolduc van het bisdom Roermond, de graad van magister in
de godgeleerdheid toegekend, een titel die wordt toegekend
op grond van een van bijzonder belang geachte studie. Her
mans kreeg de graad van magister op grond van een studie
over de deelneming van kinderen aan de eucharistie. Pro
motor was de bisschop van Luik, prof.dr. A. Houssiau.
Hermans (38), geboren in Deurne, werd in 1974 priester ge
wijd. Hij promoveerde in 1979 aan de katholieke universi
teit te Leuven tot doctor in de theologie op een proefschrift
over de activiteit van paus Benedictus XIV (1740-1758) op
het gebied van de liturgie. In 1984 werd Hermans benoemd
tot docent in Rolduc. Hij is voorts gedelegeerde voor liturgi
sche vragen en liturgische pastoraal van het bisdom Roer
mond.
Zij die de mens
minachten, wanen zich
grote geesten.
OOK NA GEZAMENLIJK SYMPOSIUM IN
BOEDAPEST:
(Van onze correspondent
Gerard Kessels)
Voor een echte dialoog tussen
katholieken en communisten
beiden is nog vergroot door
het anti-communisme van de
Poolse paus Johannes Paulus
II. Dat is in Boedapest geble
ken tijdens het symposium
'Maatschappij en ethische
waarden', waaraan werd
deelgenomen door belangrij
ke delegaties van katholie
ken en communisten. De bij
eenkomst, de eerste in deze
opzet. was georganiseerd
door de Hongaarse Academie
voor de Wetenschappen en
het Vaticaan.
Het zou veel te ver voeren
om de bijeenkomst in Boeda
pest als mislukt te bestempe
len. De draad is niet afgebro
ken. Beide partijen willen
over enkele jaren opnieuw
rond de tafel gaan zitten. Po
sitief is verder dat zowel ka
tholieken als communisten
het er na afloop van de bij
eenkomst over eens waren
dat het gebeuren in een sfeer
van 'wederzijds respect' is
verlopen. De katholieken,
onder leiding van de Franse
Curie-kardinaal Paul Pou-
pard, prefect van de Congre
gatie voor de Niet-Gelovigen,
toonden waardering voor de
maatschappelijke bewogen
heid van de communisten en
deelden de marxistische scep
sis dat de wetenschap alle
problemen op kan lossen.
Van communistische kant
was veel instemming met de
katholieke visie op arbeid en
recht( vaardigheid).
Uiteraard bleven de verschil
len onoverbrugbaar. De ka
tholieken hekelden het ont
breken van gewetensvrijheid
en van politieke maar vooral
ook religieuze vrijheid bin
nen het communisme. In de
DDR, Polen en Hongarije ge
nieten de katholieken een re
delijke mate van vrijheid. In
andere Oostbloklanden is de
situatie voor de gelovigen
echter vaak uiterst moeilijk.
Pas bij een „volledige reli
gieuze vrijheid" kan er spra
ke zijn van een echte dialoog
tussen katholicisme en com
munisme, zei kardinaal Pou-
pard, die er nog aan toevoeg
de dat de religieuze vrijheid
„aan de basis van alle vrijhe
den staat."
Schande
De leider van de marxisti
sche delegatie, de Hongaar
Lukécs, liet tijdens de afslui
tende persconferentie echter
merken dat de communisten
problemen hebben met de
wijze waarop ze door Rome
worden bejegend. „Ik ben het
eens met kardinaal Pou-
pard", zo antwoordde hij op
een vraag, „dat we elkaar
met wederzijds respect tege
moet moeten treden en dat
we dus geen uitdrukkingen
moeten gebruiken die de an
der beledigen. Ik denk bij-
De brug over de Donau In de Hongaarse hoofdstad Boepapest. De stad fungeerde vorige week
als een brug tussen marxisten en katholieken.
voorbeeld aan het aanduiden
van de socialistische landen
als 'de schande van deze tijd.'
Wij zullen alles doen om dit
soort uitdrukkingen te ver
mijden."
Lukécs vermeed zorgvuldig
namen te noemen, maar het
was duidelijk dat hij op de
paus doelde. Als „schande
van deze tijd" wordt het
communisme omschreven in
het eerste document van kar
dinaal Ratzinger, prefect van
de Congregatie voor de Ge
loofsleer, over de bevrij
dingstheologie uit 1984. Het
document werd door de paus
goedgekeurd en gepubli
ceerd. Maar ook paus Woity-
la zelf gebruikt nauwelijks
minder krachtige taal als het
erom gaat het communisme
te veroordelen. In zijn laatste
door hemzelf geschreven en
cycliek bestempelt hij het
marxisme als de hoogste
vorm van verzet tegen de
Heilige Geest als de brenger
van het ware geloof. Johan
nes Paulus II, dat is duidelijk,
is sterk beïnvloed door zijn
Poolse ervaringen met het
communisme.
Dat het Vaticaan de laatste
weken bepaald niet de in
druk heeft gewekt dat de ka
tholieke kerk staat te pope
len om via Boedapest de
moeilijke dialoog met het
communisme te verdiepen,
paste geheel in dit beeld. De
krant .van het Vaticaan, de
Osservatore Romano, heeft
er nauwelijks voorpubliciteit
aan gewijd. En wat het sym
posium zelf betreft: de Osser
vatore volstond met het pu
bliceren van de openingstoe
spraak van Poupard.
Boedapest heeft nog eens la
ten zien dat ook onder Jo
hannes Paulus II de dialoog
tussen katholieken en com
munisten wordt voortgezet.
De contacten zullen tijdens
zijn pontificaat echter op een
laag pitje blijven staan en
doorbraken zijn al helemaal
niet te verwachten.
Nieuwe heilige
Paus Johannes Paulus II
heeft zondag in de Sint Pie-
ter de voorloper van de mo
derne liturgiewetenschap,
kardinaal Joseph Maria To-
masi de Lampedusa, heilig
verklaard. In een pontificale
hoogmis met drie kardinalen
als concelebrant getuigde de
paus van het feit, dat deze Si-
ciliaanse vorst de vernieu
wing van de liturgie in de
juiste zin, heeft ingeluid.
De nieuwe heilige leefde van
1649 tot 1713 en was geboor
tig uit Licate. Hij stierf „in
een geur van heiligheid" op
de eerste dag van 1713, nadat
paus Clemens XI hem een
jaar tevoren tot kardinaal
had verheven. Paus Pius VII
verklaarde Lampedusa in
1803 zalig.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Op- en Neder-Andel,
W.Arkeraats te Giessendam-Neder-
hardinxveld; te Giessen en Rijswijk
(NBr), R.de Koning Gans kandidaat
te Bergschenhoek; door de classes
Middelburg tot predikant voor bui
tengewone werkzaamheden (gees
telijk verzorger Stichting Verpleeg-
en Rusthuizen Zeeland), drs. J.Lu-
kasse kandidaat te Middelburg, die
dit beroep heeft aangenomen. Toe
gelaten tot evangeliebediening:
T.Boeske. Valeriusstraat 229 II.
1075 GA Amsterdam. Toegelaten
tot evangeliebediening en beroep
baar: A.J.Houwaart. Andries Schot
kade 3. 2313 XV Leiden. Mevrouw
M.J.Kreeft. Balistraat 44 II, 1094 JN
AMsterdam. J.K.Verbree, Aernoud
Drostlaan 65. 2523 EL Den Haag.
Beroepen te Voorburg als bijstand
in het pastoraat ten bate van de
Vereniging der Vrijzinnig godsdien-
stigen aldaar voor het werk onder
de Vrijzinnig Hervormden mevr.
E.I.T. Brussee-van der Zee te Voor
burg. doopsgezind predikante, pre
dikant-voorgangster bij deze Vere
niging. die dit beroep heeft aange
nomen.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Oosterland R. Boo
gaard te Leiden.
Gereformeerde Kerken vrijge-
Aangenomen naar Creil in combina
tie met Nagele, drs.M.de Meij kan
didaat te Kampen, die bedankte
voor Barendrecht. Bedankt voor En-
schede-Noord. A.van der Sloot te
Vollenhove-Kadoelen.
Baptistengemeenten
Beroepen te Den Haag, P.van der
Werf te Groningen-zuld.
Pater dr. W. Rood, die na
mens het Nederlandse episco
paat de dialoog in Boedapest
als Oosteuropa-kenner en
waarnemer de bijeenkomst
heeft kunnen bijwonen,
spreekt van een uitzonderlij
ke en unieke samenkomst in
de Hongaarse hoofdstad
vooral in het licht van de ge
spannen verhoudingen die
tientallen jaren lang kenmer
kend zijn geweest tussen het
Vaticaan en de Sovjet-Unie.
Toen was er infiltratie, een
kruistochtenmentaliteit, nu
was er openheid en dialoog.
Rood meent dat het niet rea
listisch is van een dergelijke
bijeenkomt concrete resulta
ten te verwachten. Het was
volgens hem al heel wat dat
voor het eerst katholieke en
marxistische intellectuelen
naar elkaar hebben willen
luisteren.
Rood wijst erop dat de men
taliteit tussen het communis
tische blok en het Vaticaan al
sinds het pontificaat van Jo
hannes XXIII ingrijpend is
veranderd, maar dat dit tot
nu toe zonder veel concrete
gevolgen was gebleven. Ove
rigens stelt Rood dat de hui
dige paus vanuit een geheel
andere mentaliteit opereert
dan zijn drie voorgangers,
waarbij Johannes Paulus II
de dialoog zeker niet schuwt,
maar wel te werk wil gaan
vanuit een versterkt katho
liek bewustzijn. Het was vol
gens Rood duidelijk dat het
namens het Vaticaan in Boe
dapest vergaderende gezel
schap daarop was geselec
teerd.
Het drie dagen in Boedapest
vergaderende gezelschap viel
volgens Rood trouwens op
door de uitmuntende wijze
waarop zij met elkaar wisten
te dialogeren. Volgens Rood
is er in een waardige stijl met
elkaar gesproken zonder dat
men stoten onder de gordel
uitdeelde.
Gunstig
Grote kracht achter de dia
loog is volgens hem de Hon
gaarse professor Jozef Lu
kécs, die al twintig jaar ijvert
voor een dialoog tussen mar
xisten en christenen. Rood
gelooft dat het klimaat in
Hongarije voor dergelijke ge
sprekken kennelijk zeer gun
stig is. De Weeense curiekar
dinaal König. de voornaam
ste voorvechter van een der
gelijke dialoog aan katholie
ke zijde, werd door partijlei
der Janos Kadar 'in het Hon
gaarse parlement ontvangen.
Overigens hebben soortgelij
ke dialogen in de jaren zestig
al plaats gevonden onder au
spiciën van de Duitse Paulus
Gesellschaft, de Westduitse
organisatie van christelijke
intellectuelen. De dialoog
van afgelopen week was ech
ter de eerste tussen marxis
ten en katholieken.
Rood meent dat de dialoog
van Boedapest niet mogelijk
zou zijn zonder de instem
ming van de hoogste instan
ties in de Sovjet-Unie. Dit
past volgens hem in de open
benadering van partijleider
Gorbatsjov en het zou dus
niet vreemd zijn daarin ook
propagandistische bedoelin
gen te onderkennen. Overi
gens benadrukt Rood dat een
dergelijke houding niet te be
speuren viel bij de deelne
mers uit het communistische
blok. Wel spraken de twee
deelnemende Russen over
ontwapening en wezen op
het in het Westen nog veel te
onbekende feit dat in de laat
ste Wereldoorlog de Russen
meer dan twintig miljoen
slachtoffers te betreuren heb
ben en dat dit in belangrijke
mate bepalend is voor hun
houding inzake oorlog en
vrede.
Wantrouwen
In 'Tsjechoslowakije bestaat
er veel wantrouwen jegens
deze dialoog. Daar herinnert
men zich nog maar al te goed
de gesprekken die aan de
vooravond van de Praagse
lente zijn gehouden tussen
marxisten en christenen van
uiteenlopende kerken. Vol
gens Rood waren de marxis
ten die toen aan deze dialoog
deelnamen te weinig stand
vastig. Zij kwamen toen tot
standpunten die haaks ston
den op hun eigen communis
tische overtuiging. Vandaar
de oproep van de Tsjechen in
het voorjaar dat niet gespro
ken moest worden over de
eigen ideologie, maar over
kwesties van oorlog en vrede
en het neokolonialisme.
Er namen overigens in Boe
dapest toch twee Tsjechen
deel. Zij gaven er de voor
keur aan uitsluitend in het
Russisch te praten. Ze waren
volgens Rood kennelijk bang
onderuit gehaald te zullen
worden.
Kritiek op hun eigen opvat
tingen was er volgens Rood
bij een enkele marxistische
deelnemer ook te bespeuren,
toen de Hongaarse marxist
Tamés Földesi erop wees dat
ethiek in het feitelijke mar
xisme ontbreekt. Hij citeerde
daarbij.Orwell: allen zijn ge
lijk, maar sommigen zijn
meer gelijk dan anderen.
De deelnemers waren vol
gens Rood verbonden door
hun gemeenschappelijke zorg
voor allerlei wereldproble
men zoals milieu, bewape
ning en armoede. Op de scep
tische vraag van journalisten
aan het slot van de bijeen
komst over de waarde van de
dialoog had de Hongaar Lu
kécs geantwoord dat men de
richting gevende kracht van
ideeën niet moet onderschat
ten.
PAUL VAN VELTHOVEN
INITIATIEF BUBELGENOOTSCHAP:
Het Nederlands Bijbelgenoot
schap maakt een lijst met on
bekende bijbelvertalers. Zij
zullen in de toekomst mogen
meewerken aan een bijbel
vertaling, die de uitgave van
1951 zal vervangen. Het NBG
wil op die manier voorkomen
dat de nieuwe vertaling uit
fluitend door geleerden van
de universiteit wordt ge
maakt.
Het bestuur van het bijbelge
nootschap heeft een oproep
geplaatst in haar kwartaal
blad „Met andere woorden",
waarin bijbelvertalers wor
den uitgenodigd contact op te
nemen. Men wil met hen
kennismaken, nagaan of
dienstverlening gewenst is en
„de kundigheden buiten de
universitaire verbanden in
ventariseren met het oog op
toekomstige vertaalarbeid".
De laatste omschrijving doelt
op de vertaling van een nieu
we kanselbijbel. Dr. E. W.
Tuinstra van het NBG ver
telt dat er nog geen concrete
bestuurlijke beslissingen zijn
genomen. Eind 1979 was er
nog een enquête van de Raad
voor Contact en Overleg in
zake de Bijbel waaruit bleek,
dat er landelijk geen behoef
te aan een nieuwe vertaling
was. Maar het NBG heeft ook
andere signalen opgevangen,
aldus dr. Tuinstra. „De verta
ling uit 1951 is moeilijk toe
gankelijk voor jongeren. Dat
heeft al geleid tot de uitgave
van de Groot Nieuws Bijbel.
Daarnaast zoeken we ook
naar anderssoortige vertalin
gen voor liturgisch gebruik".
Twaalf jaar
Praktische motieven dwin
gen het NBG ertoe nu al re
kening te houden met de be
hoefte in de toekomst aan
een nieuwe bijbel. „Het kost
ons minstens twaalf iaar een
bijbelvertaling te maken. We
moeten daarom al in 1988
moeten beginnen met verta
len als we in het jaar 2000
een nieuwe uitgave op de
markt willen brengen".
De nu gebruikte vertaling
dateert uit 1939 (Nieuwe Tes
tament) en uit 1951 (Oude
Testament). De vertaling is
dichtbij de Statenvertaling
uit 1636 gebleven om de
kerkleden de vertrouwde
woorden te laten herkennen.
Het taalgebruik is ook erg ge
stempeld door de hooggeleer
de commissie die de vertaling
heeft gemaakt. „Het is-des
tijds een universitaire aange
legenheid geweest", aldus de
heer Jaakke, medewerker bij
het NBG. „De commissie
heeft eerst een vertaling ge
maakt en die vervolgens
naar de kerken gebracht. Bij
een nieuwe vertaling willen
we eerder de kerken en de
daar aanwezige deskundig
heid inschakelen. Een inven
tarisatie van onbekende des
kundigheden is dan ook een
eerste vereiste".
„Verschillende predikanten
maken bij de preekvoorbe-
reidingen langere of kortere
bijbelvertalingen. Daar kan
best veel kaf onder het koren
zitten. Maar wie zal het zeg
gen of er zitten ook mooie
pareltjes bij", aldus dr. Tuin
stra.
In de jaren zestig heeft het
NBG al eerder een inventari
satie van „anonieme bijbel
vertalers" proberen te ma
ken. Toen kwamen er onder
meer reacties van o.a. kin
derbijbelschrijver Anne de
Vries. Hoewel de deskundi
gen ook toen om de tafel zijn
gaan zitten heeft het overleg
nooit geleid tot een gemeen
schappelijke uitgave.
KLAAS VAN DER KAMP
Kerkdeuren
dichtgemetseld
uit protest tegen
reorganisatie
Italiaans R.-K. Kerk
Uit protest tegen de nieuwe
bisdomsgrenzen hebben
rooms-katholieken in het nu
niet meer bestaande Zuiditali-
aanse bisdom Gravina de
hoofdingangen van tien ker
ken en het bisschopshuis
dichtgemetseld. De boezoe
kers van de mis kunnen al
leen door de zij-ingang naar
binnen.
De Rooms-Katholieke Kerk
in Italië heeft de afgelopen
twintig jaar een grootscheepse
reorganisatie ondergaan. Vo
rige week woensdag werd het
sluitstuïc ervan bekendge
maakt: het aantal bisdommen
is teruggebracht van 325 tot
228. De kleine diocesen zijn
ondergebracht bij grotere. In
alle gevallen werden de opge
heven bisdommen al vanuit
een naburig diocees bestuurd.
De reorganisatie is wat dat
betreft alleen kerkrechtelijk
van belang.
Ook in andere opgeheven bis
dommen is geprotesteerd te
gen de nieuwe indeling.
Gehaktballetjes met Mexicaanse groenten en
aardappelpuree - vla met rumrozijnen
Nodig voor twee: 200 g gehakt, 1 sneetje brood, zout, pe
per, cayennepeper, uitjelosgeklopt ei, 1 lepel olie, 1 gro
te ui, teentje knoflook, 1,5 dl warme bouillon (tablet), 1
paprika, 1 grote tomaat, blikje mais, oregano;
0,5 tot 1 kg aardappelen, zout, melk, 10 g margarine, pe
per, nootmuskaat;
1 lepel rozijnen, 2 lepels rum of water met rumessence,
0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g suiker.
Maak het gehakt aan met geweekt en fijngemaakt brood,
zout, peper, cayennepeper, stukjes ui en zo veel losgeklopt ei
dat de massa nog net stevig is. Vorm er groot formaat soep
balletjes van en leg die ten minste een uur koel weg. Bak de
gehaktballetjes dan bruin in de olie. Laat de grofgesneden ui
en de geperste knoflook nog twee minuten meebakken en
doe er vervolgens de bouillon bij. Laat het mengsel tien mi
nuten sudderen.
Spoel de paprika af, verwijder zaden en steel en snijd de
vrucht in gelijke reepjes. Leg de tomaat twee tellen in ko
kend water, ontvel haar en snijd haar in tamelijk grove stuk
ken. Laat de mais uitlekken. Voeg paprika, tomaat, mais en
een mespuntje oregano toe aan de gehaktballetjes en laat de
massa nog vier minuten zacht koken. Maak het gerecht af
met zout, peper en cayennepeper.
Was de rozijnen, kook ze tien minuten in weinig water, giet
ze af en zet ze enige uren weg met rum of verdunde rumes
sence. Zet de helft van de melk op. Maak een papje van cus
tard, suiker en weinig koude melk. Schenk al roerende wat
hete melk bij het papje, doe het mengsel in de pan en laat de
vla een minuut zacht koken. Voeg van het vuur de rest kou
de melk toe. Meng de koud geworden vla met de rumrozij
nen.
JEANNE
■rh^e'
Wisseling van de wacht
Hoewel ais gevolg van interne meningsverschillen
machtswisseling in Tel Aviv nog even is aitgesteld, zal Yi
hak Shamir spoedig aantreden als premier van Israël, zo
twee jaar geleden bij de vorming van de regering van nat
nale eenheid werd afgesproken. Hij volgt Shimon Peres
die op zijri beurt minister van buitenlandse zaken zal wi
den. De leiders van de socialistische Arbeiderspartij en 1
rechtse Likoedblok waren in 1984 overeengekomen dat
halverwege de rit van zetel zouden wisselen. Dat was de
ge manier waarop toen de impasse in de regeringsonderl
delingen kon worden doorbroken nadat de verkiezing1*
geen winnaar hadden opgeleverd.
Na twee jaar regeren blijkt Peres, die afgelopen vrijdag
premier aftrad, aanzienlijke populariteit te hebben verw
ven met zijn aanpak van enkele van Israels grootste prob
men. Kort na zijn aantreden beëindigde hij de geldversl
dende bezetting van Libanon. Dank zij een strak beleid vj
loon- en prijsbeheersing is de inflatie sterk gedaald. Ove
gens staat Shamir nu voor de onplezierige taak de rekeni
te betalen van Peres' succes; de bestrijding van de infla
heeft geleid tot werkloosheid, bezuinigingen op defensie
politie, en verpaupering in de steden.
TOCH zijn deze problemen niet de grootste voor de Isral
sche regering. Het belangrijkste twistpunt blijft, het strev
naar vrede in het Midden-Oosten en de concessies, die IsrJ
daarvoor zou moeten doen. Peres heeft de afgelopen tuf
jaar veel tijd gestoken in pogingen het isolement van de jo<
se staat in de internationale gemeenschap te doorbreken. I
heeft hem en zijn land waardering opgeleverd. Maar ironis
genoeg blijven de meeste Israëliërs tegelijkertijd de voorki
geven aan een buitenlandse politiek van de harde lijn, zo
wordt voorgestaan door Shamir. Zo kan het dus gebeur
dat de onnatuurlijke combinatie van Arbeiderspartij en
koed momenteel een ongeëvenaarde populariteit blijkt
hebben onder de Israëliërs. En ondanks de vandaag opniei
gebleken interne meningsverschillen zal geen van beide p
tijen de val van de regering durven riskeren, als men er n
zeker van is de verkiezingen te winnen.
In de huidige omstandigheden zal alleen een vérgaand vi
desinitiatief, dat een doorbraak zou kunnen bewerkstellig
naar een vredesproces met de Arabische buurlanden, de I
beiderspartij het risico van een regeringscrisis waard zi
Verwacht mag daarom worden dat premier Peres als mir
ter van buitenlandse zaken wil doorgaan, waar hij als p
mier is blijven steken. Het is echter de vraag of zijn opvolj
Shamir daar mee instemt. In zijn afscheidsrede voor het 1
raëlische parlement dreigde Peres dat hij de samenwerkij
met het Likoedblok zal verbreken als zijn vredesinitiatiev
niet worden voortgezet. „Een eenzijdige vrede bestaat ni
Het is geen schande daar rekening mee te houden en ber<
te zijn tot compromissen", aldus Peres. Gevreesd moet ech
worden dat premier Shamir aan deze woorden geen boi
schap heeft.
/-- Brieven graag kort- en
duideli|k geschreven De
redache behoudt zich
het recht voor mgezon-
den stukken Ie bekorten
Smakeloos (3)
Bij de opening van de storm
vloedkering in de Oosterschel-
de vroeg een verslaggever zich
af of de bouwers geen wroe
ging hadden dat die werken
de gemeenschap in tien jaar
tijd bijna acht miljard hebben
gekost. Maar hij vergat dat de
Staat in diezelfde tijd ruim
vijfhonderd miljard aan uitke
ringen had gedaan en dat was
dus nog geen cent op elke gul
den voor de Deltawerken,
nog maar te zwijgen over
de abortus, de echtscheidir
en de euthanasie ons het
gekost.
Zo gunnen de ouders het le
niet meer aan hun toekoms
kinderen en de kinderen g
nen het leven niet meer
hun ouders. Als dan nog
een van de mooiste par
van Den Haag de overge
ven gezinnen wandelen, zu
ze ook nog eens moeten 1
gen van de galgen met sma
loos bengelende poppen,
moeten constateren daa
nog eens bekogeld door ba
dig met stenen gooiende
tasjesrovende jeugd
geworden sinds onze vrjk
geen vrijheid meer is, m
moord en doodslag. Heb)
daarom zovelen in de wer
oorlogen moeten sterven?
H. Rutges,
DEN HAAG.
noorden en westen re)
Middagtemperatuur van
graden in het noordwesten
17 graden in het zuiden.
Mogelijk wat
regen
DE BILT (KNMI) Een ho-
gedrukgebied boven de Balkan
neemt in betekenis ai en ver
liest zijn greep op ons weer.
Een nieuw hogedrukgebied
ten zuidwesten van de Britse
Eilanden trekt in onze richting
en gaat vanaf morgen het
weer bepalen. In de over
gangszone tussen deze twee
gebieden komt veel bewolking
voor waaruit plaatselijk wat
regen kan vallen. Deze bewol
king wordt vannacht en mor
gen boven ons land verwacht.
Er komt morgen daarom een
einde aan het fraaie herstweer
van de laatste dagen. Het is
dan zwaar bewolkt met plaat
selijk mist. Hier en daar kan
ook enige regen vallen. Met
zo'n graad of 14 is het 's mid
dags ook lang niet meer zo
zacht dan de afgelopen dagen.
Op donderdag en vrijdag
wordt nog rustig weer ver
wacht, daarna wordt de atmos
feer onrustiger.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, geldig voor
woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië: voorname
lijk in west-Noorwegen enige
regen, elders overwegend
droog en af en toe zon. Mid
dagtemperatuur ongeveer 12
graden.
Denemarken: wolkenvelden.
Voornamelijk op woensdag
'plaatselijk regen. Middagtem
peratuur rond 14 graden.
Benelux en noord-Duitsland:
woensdag enige regen, don
derdag wolkenvelden maar
overwegend droog. Middag-
temperatuur rond 14 graden.
Britse Eilanden: wolkenvel
den, vooral in hét zuiden ook
zon. Op donderdag in het
donderdag
Frankrijk ook zon. Midt
temperatuur 13 tot 17 grad
Zuid-Frankrijk, verander
bewolkt. Voornamelijk bij
Middellandse zee plaatse
een onweersbui. Middagt
peratuur 17 tot 20 graden,
de Middellandse zee tot 24 j
den.
Alpengebied: op woensdag
het oosten nog zon, overijl
veel bewolking. Vooral in I
westen en zuiden tijdelijkj
gen. Middagtemperatuur iri
dalen 15 tot 19 graden,
graden grens s'middags opl
geveer 3000 meter hoogte.
Spanje en Portugal: verani
lijk bewolkt, voornamelijk
het oosten nog aanhoui
kans op een regen of onw
bui. Middagtemperatuur i1
18 graden in het noordwei
tot 20 a 25 graden elders. 1
Italië en Joegoslavische 1
zonnig. In noord-Italië ec
bewolking en mogeljk re#
vooral meer naar het wea
Middagtemperatuur in noi
Italië, 17 tot 20 graden,
22 tot 27 graden.
Aberdeen
Bareeloni
Berlijn
Frankfort l.bew.
Innsbruck I
Klagenfurt i
Kopenhagen i
i3 r