Mozart is in, vooral als hij Amadeus heet l Goudzoeker in hoger beroep tegen Goldrush-uitspraak „Ik ben verslingerd aan Trijntje Fop" KUNST CcidócSOtVUVnt DINSDAG 14QKTOBER 1986 PAGINA 18 Modigliani gestolen in Brussel BRUSSEL Uit een particu liere woning in Brussel is een schilderij van Amedeo Modi gliani ontvreemd waarvan de waarde wordt geschat op 2.250.000 gulden. Een woord voerder van justitie deelde mee dat de diefstal zondag door drie gemaskerde mannen werd gepleegd, nadat zij de verzorgster van een vrouw van 87 jaar hadden vastgebon den en een prop in de mond geduwd. De titel van het schil derij. het portret van een vrouw, is onbekend. „MAGNUM" VOOR AMERIKAANSE VROUWEN MEEST OPWINDEND NEW YORK Tom Selleck („Magnum") is de „opwindendste Amerikaan" en Bill Cosby, van de naar hem genoemde fami lieshow, de „meest bewonderde". Ronald Reagan heeft het na kijken. Selleck noemde het etiket dat het Amerikaanse vrou wenblad Ladies Home Journal hem na een rondvraag onder de lezeressen opplakte, „een zegen. Ik heb me de titel niet zelf gegeven, maar als iemand anders het doet vind ik het heel aar dig en heel vleiend", aldus Selleck. Bill Cosby werd door de lezeressen van het tijdschrift gekozen boven president Reagan, Bob Hope, Johannes Paulus II, Jacques Cousteau, Lee Iacocca en Billy Graham in de categorie meest bewonderde man. Reagan viel wel een aardige troostprijs in de schoot, die van „interessantste man" in de Verenigde Staten. Hij bleef er een voudig onder: „Ik b£n heel erg gevleid, maar als je president bent vallen je zulke dingen nu eenmaal te beurt". Première van jeugdwerk van Paul Hindemith WEST-BERLIJN In West-Berlijn is de pre- mière gegeven van een onbekend jeugdwerk voor piano van Paul Hindemith (1895-1963): „Drei wunderschöne Mëdchen im Schwar- zwald". Het werk is in 1916 geschreven en was volgens het Hindemith-Instituut nog niet ge publiceerd en uitgevoerd. Het bestaat uit acht walsen die technisch en naar hun aard ver schillend zijn en in hun samenhang een op gaande lijn tonen. „Drei wunderschöne Mad- chen im Schwarzwald" heeft het opusnummer 6 gekregen en is voor het eerst uitgevoerd door ontdekker professor Franzpeter Goebels en zoon Friedwart. Het succes was groot. Als stu dent verdiende Hindemith zijn brood met pia nospel in koffiehuizen en in „kurkapellen" in het Zwarte Woud en Zwitserland. APELDOORN De Apeldoomer Henk Nuesink, die door de Amster damse rechtbank in het ongelijk werd gesteld tijdens een kort geding dat hij aanspande tegen de AVRO, omdat hij op het laatste moment van deelname aan de finale van „Gol- drush" werd uitgesloten, gaat in ho ger beroep. De Apeldoorner meent dat de rechter hem in twee punten in het gelijk heeft gesteld. „Ten eerste heeft hij vastgesteld dat ik wel degelijk aan de finale had kunnen deelnemen, wan neer de AVRO het schema niet plot seling veranderd had en tevens heeft de rechter geconstateerd dat de spel regels niet geheel zijn nageleefd". De Apeldoorner verloor het kort geding, omdat hij niet kon aantonen dat er twee draaiboeken van het program ma bestonden. De AVRO bracht er maar één mee naar de rechter. Nue sink beschikt intussen ook over het tweede. Hij denkt daarmee sterk te staan. Lengte Newman betwist NEW YORK De lengte vanjfl. Paul Newman is dezer dagen een brandende kwestie ge- weest in New York. De New^£ York Post betwistte een arti um de New York Times, °f' waarin werd gesteld dat New- man 1.80 meter lang wa« L Maar volgens de Post kom Newman nauwelijks boven d 1.72 meter uit. Newman ze] verklaarde voor TV onmiddel lijk 500.000 dollar te willen ge ven aan de Post als hij inder L daad 1.72 meter is. Elke incl j daarboven wilde hij honorerer met 100.000 dollar, bester**^ voor een liefdadigheidorgai satie. em n ;ani >1 DEN HAAG Vroeger heette Mozart gewoon Mo zart, maar nu heet hij vooral Amadeus. Net zoals Cruijff voor het grote pu bliek altijd Jopie was, is er sinds de film Amadeus een soort volksempfinden rond de componist losge barsten. Mozart heeft nooit te klagen gehad over verkoopcijfers, maar sinds hij Amadeus heet is er geen houden meer aan. Jaap van Zweden en Ber- dien Stenberg verzonnen een concertserie onder de titel Ode aan Amadeus en het publiek stroomde toe. De plaat met dezelfde titel heeft al op meer dan 80.000 draaitafels gelegen, vaak van mensen die daarvoor nog niet eens wisten dat Mozart een componist was. Tijdens de Platen- 10-daagse, die tot en met 18 oktober duurt, verschijnen er weer eens twee schijven met muziek van Mozart. De ene. Ode aan Amadeus deel 2. borduurt voort op het eerste commercië le succes. De andere, Mozart in Concert, is een promotie LP die 6,95 kost, in tegenstelling tot de populaire tegenhanger „Warm Aanbevolen" (Gerard Joling, Chris Rea e.d.) die gra tis is. Mozart in Concert is dan ook voornamelijk bedoeld voor de actiê „Geef klassiek kado", die weer duurt van 20 oktober tot en met 15 novem ber. klassieke „geschenk" zit èen bon ter waarde van ƒ9,95 waarmee een cd(!)-catalogus kan worden aangeschaft met alle beschikbare titels. Wat het klassieke repertoire betreft gaat dat overigens niet hele maal op, aangezien de levering van cd's nogal vertraagd gaat. Maar goed, Mozart dus, het troetelkind van de platenindu strie. vooral als hij voor een breed publiek geschikt is. Dat vereist, blijkbaar, aanpassing. Jaap van Zweden is daar niet wars van en gestimuleerd door het succes met Berdien Sten- berg werkte hij dit keer samen met de pas (cum laude) afge studeerde fluitiste Hanneke de Vries en tot waarschijnlijk ve ler verbazing ook hoboïst Han de Vries. Ze spelen een gear rangeerde Mozart, want het moet natuurlijk wel een lek ker moppie zijn. Op zich niet onaangenaam, maar door alle veranderingen en transcripties wel erg gladjes en veelvuldig overgoten met een sentimen teel sausje. Jaap van Zweden klinkt warm, maar mist wel elke geestdrift. Han de Vries kan niet anders dan spijt heb ben van zijn medewerking: zo'n prachtige hoboïst met zul ke flauwe muziek. Hoewel de enige échte misser toch van Louis van Dijk is. Hij bewerkte en speelde het an dante grazioso uit de pianoso nate KV 269. Dat stuk balan ceert van zichzelf al tussen ontroerend en kwijlerig, maar krijgt hier een dot honing die alleen maar afkeer kan wek ken. Mozart in Concert is gewoon recht-toe-recht aan. Bedoeld om de luisteraar lekker te ma ken. omdat er steeds minder klassieke platen worden ver kocht als gevolg van de explo sieve groei van de compact disc. En zoals dat met vrijwel alle promotie-LP's lukt, is ooi f deze poging zeer geslaagd. D« j diverse platenmaatschappijei hebben hun opnamen keurij afgestaan en ze zijn helde overgezet. Bovendien is d plaat niet volgestauwd met deeltjes en lekkere deuntjes} maar staan er twee volledigt concerten op, het klarinetcon cert in a, KV 622 en het piano concert in c, KV 467. Dat laatste is het hoogtepuntfrp in de aanpak van Murray Pe v rahia met het Engels Kamer j<) orkest. Deze combinatie, dit ie voor CBS met sterk wisselen ttt de opnamekwaliteit alle piano >ri concerten van Mozart opnam el beleeft hoorbaar plezier aanaa het musiceren. Perahia's bena m dering is puur, bijna afstande sc lijk en neigt nergens naar he ti romantische, zoals nog we e eens het geval wil zijn bij Al fred Brendel, die andere Mo i zart-gigant. Net als de binnen oi komer, een van spanning zinjar derende Don Giovanni onde t Bernard Haitink, doet dez^t< plaat naar meer verlangen, zo hoort het ook; Amadeu kan op z'n tijd misschien leul in het gehoor liggen, Mozar n werkt pas echt verslavend, p DICK HOFLANI t COMPOSITIE-OPDRACHT VOOR HERMAN STRATEGIER Warmgevoerde pantalon in actuele ruit, polyester/katoen, 36-48. Skipantalon in rib polyester, zwart en kobalt, S-M-L-XL. Thermopantalon, 100% katoen, o.a. in zwart, 36-46. Herman Strategier: „Een goede koordirigent worden is een gave". de canon inzet. Ik heb ge hoord, dat het volgend jaar op 21 november in de Doelen in Rotterdam zal worden uitge voerd, samen met het Rotter dams Philiharmonisch Orkest onder leiding van Lucas Vis, en daar ben ik" (hij zegt het zeer nadrukkelijk) „heel erg gelukkig mee". Begeleiding De koren die zullen aantreden voor het uitvoeren van dit werk, komen uit Voorburg, Raamsdonkveer, Tilburg, St. Maartensdijk, Haaksbergen en Zwijndrecht. Inmiddels zijn we overgescha keld op een glas sherry, waar bij alle herinneringen nog eens worden opgehaald. Want Her man Strategier is in deze con treien maar al te goed bekend, en niet alleen als componist, maar vooral als een groot koor-dirigent. Dit brengt het gesprek op de huidige proble men die de koren de laatste tijd hevig in beroering bren gen, zoals het begeleidings- vraagstuk, het tekort aan goe de begeleidingsorkesten en een opleiding van de koordiri genten. „Jullie hebben in het westen nogal moeilijkheden voor de komende jaren, zoiets heb ik gehoord. Hier valt dat geluk kig wel mee, omdat we meest al over een goed regionaal or kest kunnen beschikken. Maar hoe staat het dan met het Randstelijk Orkest? Is die toe stand nu nog niet opgelost? En wat de opleiding aangaat van koordirigenten - ja, wie ben ik! Ik houd me niet meer met met koordirectie bezig. Wel weet ik dat er conservatoria zijn die niet eens een schoolorkest. hebben. Hoe kun je dan in he melsnaam een koordirigent opleiden. Een schoolorkest is toch al niet ideaal, want als je na je opleiding voor een be roepsorkest komt te staan, dan valt dat niet mee. Je moet wel heel goed in je schoenen staan wil je niet in de knoei komen. Ik heb me altijd heel goed voorbereid, maar ik herinner me nog als de dag van gisteren hoe benauwd ik was voor dat eerste moment toen ik voor een groot orkest stond. Maar zoiets mag je nooit laten mer ken, zeker niet aan je orkest, en ook niet aan het koor. Want reken maar dat de heren van het orkest een jong broe kie in de tang proberen te ne men". Opleiding Wat vindt Herman Strategier verder nog over de opleiding van koordirigenten? Is een conservatoriumopleiding vol doende, of moeten ze verder nog een opleiding volgen? „Een koordirigent is nooit uit gestudeerd, en moet ook met een zekere regelmaat met een goed orkest kunnen werken. En wat de koordirigenten zelf betreft, tja, ik geloof dat er in eerste instantie een goede se lectie nodig is. Meestal hebben ze op een conservatorium al een opleiding gehad voor een instrument, waarbij je al een indruk van hen hebt. Ik zou het zó willen zeggen: een diri gentenopleiding kunnen velen wel volgen. Maar een goeie koordirigent wórden is een gave. Je zult hard moeten werken in dit vak, anders red ik het niet. Ik zou een paar vuistregels willen noemen: een koordirigent moet goeie oren hebben, en alles horen wat er fout gaat, want daarmee valt of staat zijn prestige. Van be lang is ook zijn slag, die vooral duidelijk moet over komen. Dat moet gebeuren zowel bij moderne werken, die vaak heel gecompliceerd zijn, of bij de behandeling van recitatie ven. Een dirigeerslag moet voor koor en orkest goed te begrijpen zijn". Analyse „Natuurlijk is ook een grondi ge analyse van de partituur, en het kennen van de partijen noodzakelijk. Och, er zijn zo veel dingen op te noemen. Heel belangrijk ook is de per soonlijkheid en het gezag dat hij overbrengt. Je moet geen dictator zijn, alsjeblieft niet. Vooral goed en soepel met mensen omgaan. Luister naar je koorleden, want er zijn al tijd wel ergens problemen. Al leen bij conflicten moet je vastberaden optreden, vooral als je overtuigd bent van je ge lijk. Soms heb ik wel eens het gevoel dat een koordirigent een soort duivelskunstenaar moet zijn. Hij moet op alles be dacht zijn. Maar als ik had moeten kiezen dan geloof ik dat ik toch nooit een orkestdi rigent had willen worden. Ik zou de vele spanningen niet hebben verdragen. „Nee", zo besluit Herman Strategier, „ik ben blij zoals het nu is ge gaan". T»TT>r» DT TMr\T?DC Landgoed van Getty museum LONDEN „Sutton Place", het landgoed ten zuiden van Londen dat wijlen de Ameri kaanse oliemiljardair John Paul Getty kocht van de her tog van Sunderland, wordt door zijn nieuwe eigenaar, de Amerikaan Frederick Koch, tot museum van negentiende- eeuwse kunst gemaakt. Koch is samen met zijn broer erfge naam van een vermogen van 400 miljoen dollar. Hij heeft de reputatie dat hij de grootste verzamelaar van kunst uit de vorige eeuw is. Hij koopt vol gens kunstkringen elk jaar tweemaal zoveel aan als de National Gallery in Londen. Ferneyhough docent aan conservatorium DEN HAAG Jan van Vlij men heeft het in zijn nieuwe functie als directeur van de Stopera te druk gekregen om zich met componeren of met het geven van compositieles sen bezig te kunnen houden. Het Koninklijk Conservatori um heeft in zijn plaats een groot en internationaal bekend componist benoemd, Brian Ferneyhough, assistent van Klaus Huber en nu ook leider van de vermaarde cursussen in Darmstadt. Hij komt een keer per maand een week les geven totdat hij wat meer tijd heeft. Op de Muziekdagen in Donaueschingen wordt mo menteel zijn nieuwste werk uitgevoerd, de Etudes Trans- cendentales, die op het concert van het Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard op dinsdagavond 28 oktober eveneens worden gespeeld. DOOR WERTH LEIDEN Componist Herman Strategier heeft van het „Fonds voor de Scheppen de Toonkunst" een op dracht gekregen tot het schrijven van een koor werk met orkest ter gele genheid van het eeuw feest in 1987 van de Ko ninklijke Bond van Zang en Oratoriumverenigin gen (KBZON). Bij ons bezoek aan zijn sfeer volle woning in Doorwerth vinden we een blije Herman Strategier, die met recht trots is op deze eervolle opdracht „Ik heb opdracht gekregen een werk te schrijven", zo ver telt hij. „waarvan de onderde len geschikt moeten zijn voor alle koortypen afzonderlijk, dus voor kinder-, mannen- en vrouwenkoor, en voor ge mengd koor. Het moet zo dat ze bij bepaalde gelegenheiden ook los van het totaal kunnen worden uitgevoerd. Het zijn vijf delen geworden waarvan het laatste de titel draagt, die ik aan het hele werk heb gege ven: „Viva la musica". Het was niet zö eenvoudig, ge schikte teksten te vinden, hoe wel ik voor het kinderkoor gauw klaar was, want zie je ik oen verslingerd aan Trijntje Fop. Ik koos van hem „Op een kat" en „Op een zangkraai". Herman Strategier heeft zicht- oaar binnenpretjes als hij de teksten nog eens ter hand neemt. „Voor het mannenkoor ben ik bij Daan Zonderland te recht gekomen bij het schone lied: „Een nachtegaal in Ech- ternach". Die zong alleen mu ziek van Bach, tot groot mis noegen van zijn vrouw, die en kel Mozart horen wilde. Het vrouwenkoor mag zingen over „Sïnte Caecilia" van Jacques Schreurs, en voor het ge mengd koor köos ik een ge dicht van Guido Gezelle: „O Lied". Zoals ik al gezegd heb, draagt het laatste deel de zwie rige titel van „Viva la musi ca", waarin ik de gelijknamige canon hebt verwerkt van Mi chael Praetorius. Het is een fragment uit een zinnespel, waarmee de rederijkerskamer uit Bergen op Zoom meedong op het vermaarde Antwerpse landjuweel in 1561. De tekst dichter is onbekend. Dit wordt door alle koren gezongen, dus ook met het kinderkoor, dat Horizontaal: 1. bloedvat; 4. traag; 7. mannetjeskat; 9. ofschoon; 11. spore- plant: 12. dieregeluld; 13. afgelegen; 15. visbak; 16. de blijde boodschap; 19. walkant; 20. vogelprodukt: 21. blijvend populaire melodie; 26. insekt; 27. soort papegaai; 28. oude lengte maat; 29. deel v.e. auto; 31. voorzet sel; 32. verdicht verhaal; 34. omwen teling; 35. muziekinstrument. Verticaal: 1. sierplant; 2. eerstkomen de (afk.1); 3. teken, van de dierenriem; 4. onderricht; 5. paardeslee: 6. afde ling v.e. bedrijf in een toneelstuk; 8. vis; 10. Bulgaarse munt; 12. kortston dige periode van slecht weer; 14. vuurpijl; 15. vis; 17. dwaas; 18. alvo rens; 21. larve van de langpootmug; 22. geheel gevuld: 23. gewicht; 24. telwoord; 25. voorzetsel; 29. sleepnet; 30. onwrikbaar; 32. muzieknoot; 33. tegenwoordig. OPLOSSING •nu ee 'oj zz !|ed oe bo>t 62 Useeu gz '72 :uibj6 £2 i|OA ZZ Uiawe '12 bee '81 beu Li -M9ÜQ '81 'tri :|nq 21 :ab\ oi. :6uoj e :0u?os g :jb g :sei :wej e '2 :0Ae6e t :|eeoiuaA •wm sc '.jeoi -fr£ tueujoj ZZ 'te 'te* '62 - :|e "82 ;ea>l LZ Uoui gz :ueaj6jaAe '12 :ia '02 '61 '.e!|96ueAa gt :unqj St béA et :eq Zi :souj u :ie e 'jaiBM l :si®l '7 :j0P® T :|BBtuoz|JOH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18