Blanke NG Kerk wellicht op keerpunt in denken
aan tafel
CcidócSouomit
ACHTERGROND
£eidóe (Sou/temt
kerk
wereld
beroepingen
Een tragische paus
magistraal in beeld gebracht
De valse vlag
Schoolwijzer
Voetbalvandalisme
weer
VRI1DAG 3 OKTOBER 1986 PAGINA 2
15
Evangelisch-Lutherse kerk verkoopt Philips-obligaties
De Evangelisch-Lutherse kerk heeft besloten de Philips-obli
gaties in haar beleggingsportefeuille te verkopen.„Ook al zou
bij nader onderzoek blijken dat de gekozen oplossing niet de
allerbeste is geweest, de kreet uit Zuid-Afrika vraagt nu om
een antwoord", aldus een commissie uit de synode. Met de ver
koop is 55.000 gulden gemoeid. De kerk heeft in totaal voor
twee miljoen gulden aan beleggingen uitstaan. De Raad van
Kerken riep de kerken in maart op beleggingen in bedrijven
die belangen hebben in Zuid-Afrika te verkopen. Speciale aan
dacht moest daarbij worden geschonken aan de bedrijven Shell
en Philips, omdat deze „een strategische rol spelen in de onder
steuning van de machtspositie van de blanke minderheid in
Zuid-Afrika".
Japanse bisschoppen vragen vergeving voor oorlogsleed
De Japanse bisschoppen hebben „God en alle broeders en zus
ters vergeving gevraagd voor het leed dat Japan in de Tweede
Wereldoorlog alle mensen heeft aangedaan". Japan draagf
medeverantwoordelijkheid voor de „twintig miljoen slachtof
fers" en de vernietiging van materiële en ideële waarden, ver
klaarde de voorzitter van de bisschoppenconferentie, aartsbis
schop Peter Seicichi Shirayanagi. „De Japanse kerk vernieuwi
haar plicht tot arbeid voor de vrede en de ware bevrijding van
de bewoners van Azië en de eilanden in de Stille Zuidzee", al
dus Shirayanagi. Hij voegde eraan toe dat de kerk alles zal
doen om „Japan ervoor te behoeden opnieuw dezelfde fout te
maken".
De enige plicht die we
tegenover de
geschiedenis hebben is
haar te herschrijven
GESPREK MET ZUIDAFRIKAANSE RAAD VAN KERKEN
Na ruim 20 jaar heeft de
blanke Nederduitse Ge
reformeerde Kerk weer
met de Raad van Kerken
in Zuid-Afrika gespro
ken. Het gesprek bete
kent een wijziging in het
beleid van de invloedrij
ke NG Kerk, die het
apartheidsbeleid van de
regering-Botha steunt.
De vorige NGK-synode
keerde zich in 1982 met
grote meerderheid tegen
herstel van de banden
met de Raad van Ker
ken, een fel tegenstander
van de apartheid.
Na afloop van de bijeenkomst
werd in een gezamenlijk
communiqué gesproken van
„openhartige besprekingen
waarin beide partijen hun vi
sie op de huidige situatie van
het iand gaven.
Het belang
van verder contact werd
door beide partijen onder
streept. De moderamina zul
len hierover beslissingen
moeten nemen."
Het gesprek was het gevolg
van de uitnodiging die de
Raad van Kerken in juni tot
de blanke kerk had gericht.
De NGK werd gevraagd
weer lid te worden op voor
waarde dat zij de apartheid
zou veroordelen.
Waarnemers in Johannes
burg verwachten overigens
nog niet zo'n vergaand be
sluit van de komende synode
van de blanke kerk, die dins
dag 14 oktober begint. Wel
toont de ontmoeting met de
Zuidafrikaanse Raad aan dat
de Nederduitse Gereformeer
de Kerk op een belangrijk
punt is aangekomen. Zowel
haar betrekkingen met de
overheid als met de andere
kerken staan ter discussie.
Donderdag zegde voormalige
dochterkerk voor Indiërs, de
Nederduitse Gereformeerde
Sendingkerk, haar overeen
komst met de blanke moe
derkerk op in verband met
de houding van deze kerk je
gens de apartheid.
Gereformeerden
dalen in aantal,
maar betalen
meer
Het aantal leden van de Gere
formeerde Kerken in Neder
land is in 1985 met 8500 (iets
meer dan 1 procent) gedaald.
Waren er in 1984 bijna 835.000
leden geregisteerd, in 1985 is
dat aantal gedaald tot ruim
825.000. Het aantal belijdende
leden daalde met 3295, het
aantal doopleden met 5215.
Tegelijkertijd schonken de ge
reformeerden per ziel meer
dan ooit. Dat blijkt uit de
voorlopige statistische cijfers
over 1985 die staan afgedrukt
in „Kerkinformatie", het offi
ciële orgaan van de Gerefor
meerde Kerken.
Het aantal mensen dat belij
denis aflegde, bleef dalen. In
1983 deden nog ruim 7000
mensen belijdenis. Na de
scherpe daling in 1984 tot
ruim 6300 zakte in 1985 het
aantal gereformeerden dat be
lijdenis deed tot 6138. Het
aantal doopbedieningen daal
de met ruim 200 tot 8768. Ook
het aantal huwelijksbevesti
gingen waarbij minstens een
der partners gereformeerd
was, daalde in 1985.
Bijdrage
De gemiddelde bijdrage voor
het kerkewerk steeg in 1985
tot de ongekende hoogte van
fl.283,76 per gereformeerde.
Dat is ruim een gulden meer
per ziel dan in 1984, toen de
gemiddelde bijdrage voor het
eerst sinds de Tweede We
reldoorlog daalde. Bij de bere
kening van de gemiddelde
bijdrage zijn de rechtstreekse
giften voor zending en we-
relddiaconaat aan de landelij
ke bureaus niet meegeteld.
Zou dat wel zijn gebeurd, dan
zou de gemiddelde bijdrage
per gereformeerde op onge
veer 300 gulden liggen.
De toeneming van de gemid
delde bijdrage kon niet ver
hinderen dat de totale inkom
sten van de gereformeerde
kerken in 1985 met anderhalf
miljoen gulden teruggingen
tot een bedrag van ruim 234
miljoen gulden. Dat was uit
sluitend te wijten aan een da
ling van het aantal leden. De
inkomsten voor het plaatselijk
kerkewerk nemen overigens
al sinds enkele jaren af. De
bijdragen vcor een specifieke
bestemming, bij voorbeeld
voor zending, evangelisatie en
werelddiaconaat, namen in
1985 voor het eerst sinds en
kele jaren weer toe.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Scheveningen J.E.W.
Nicolaï te Nieuwendijk.
Aangenomen naar Almelo O. Mul
der, predikant voor buitengewone
werkzaamheden te Emmen.
Aangenomen naar Veenendaal (toe
zegging) drs. A. Juffer, voorheen
zendingspredikant in Kenia, in
dienst van de Gereformeerde Zen-
dingsbond, wonende te Stolwijk.
Bedankt voor Alphen a.d. Rijn W.L.
Pera te Zoetermeer.
Bedankt voor de benoeming te
Driedorp tot herder en leraar van de
commissie Nederlandse Hervormde
Evangelisatie A. Beider, kandidaat
te Ridderkerk.
Gereformeerde Kerken Vrijge-
Bedankt voor Mariënberg E. Woudt
te Ermelo.
Bedankt voor Spakenburg-zuid B.
van Zuijlekom te Hattem.
Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor Middelburg-centrum
L. Blok te Nunspeet.
Evangelisch Lutherse Kerk
Beroepen te Ede N.L.M. Vlaming te
Den Helder, die dit beroep heeft
aangenomen.
Henk van Ulsen (midden) in de rol van paus Adriaan VI temidden van kardinalen.
DE NAR VAN DE PAUS VAN TON VORSTENBOSCH
Niets in het leven heeft hem
ongelukkiger gemaakt dan te
moeten regeren. Dat zeiden
de tijdgenoten van Adriaan
Boeyens uit Utrecht, de enige
Nederlander die het tot paus
wist te brengen. Begin 1522,
zes jaar na het optreden van
Maarten Luther, was hij bui
ten zijn toedoen om na een
langdurig conclaaf uitgeko
zen, nadat de aanwezige kar
dinalen in Rome geen over
eenstemming hadden weten
te bereiken over een Itali
aanse kandidaat.
Adriaan was raadsheer en
een gunsteling van keizer
Karei V hetgeen ongetwijfeld
tot zijn uitverkiezing zal heb
ben bijgedragen. Maar bij de
Italianen had de onbekende
Adriaan de faam ook een
heilig man te zijn. Toch zou
dat heel anders uitpakken
dan zij dachten. Tegen zijn
zin had hij in Spanje als re
gent van Karei V moeten op
treden en het liefst had hij
als bisschop in Utrecht zijn
laatste levensdagen willen
slijten, waar hij een huis had
gekocht het nog altijd be
staande paushuize.
Er zijn nogal wat uitspraken
van hem bewaard gebleven,
waar bijna onveranderlijk
zijn heimWee naar de lage
landen in doorklinkt, in het
bijzonder naar Utrecht en
naar de stad Leuven, waar
Adriaan professor in de theo
logie was. Toch is het slechts
een zeer fragmentarisch
beeld dat we van hem heb
ben. Het is de grote verdien
ste van de schrijver Ton Vor-
stenbosch in De Nar van de
Paus van hem een zeer door
dringend en levensecht mens
te hebben gemaakt. Gister
avond was in het kader van
het 350-jarig bestaan van de
Utrechtse universiteit de pre
mière van dit stuk met Henk
van Ulsen. die aan de rol van
deze Adriaan een bijzonder
indrukwekkende vertolking
gaf.
Kordaat
Het stuk wordt gedragen
door de tegenstelling tussen
de lichtzinnige, spotzieke, op
macht beluste Romeinse pre
laten en de sombere Adriaan,
die meteen na zijn kroning
tot paus een begin wil maken
met de hervorming van de
kerk. Deze instelling komt
hem op verzet te staan van
de kardinalen, die er niet te
gen opzien tegen hem samen
te zweren en zijn neutrali
teitspolitiek te dwarsbomen.
Paus Adriaan wil sober le
ven. Hij brengt zijn eigen
vertrouwensmannen naar
Rome en zijn eigen huishoud
ster uit de Nederlanden. Jan
van Scorel stelt hij aan als
artistiek leider en krijgt de
opdracht de naakte beelden
in de Vaticaanse paleizen te
verhullen. Hij bezuinigt op
zijn eigen uitgaven. Een gro
tere tegenstelling dan tussen
hem en zijn voorganger Leo
X, die met zijn verkwistin
gen het Vaticaan aan de rand
van het bankroet had ge
bracht is haast nauwelijks
denkbaar. Het wordt hem
niet in dank afgenomen,
vooral niet wanneer hij in
het anderhalve jaar dat hij
paus is hoge belastingen in
voert waardoor hij zich bij de
Romeinen bijzonder gehaat
maakt.
Zijn belangrijkste doelstelling
is een kruistocht te organise
ren tegen de oprukkende
Turken. Maar de tijd is daar
niet rijp voor in Europa waar
de adel sceptisch staat tegen
over de politiek van het Va
ticaan. Bovendien maakt de
strijd tussen het Duitse kei
zerrijk en Frankrijk een
eensgezind optreden onmoge
lijk. Zo is Adriaan steeds de
verkeerde man op de ver
keerde plaats. In Worms,
waar in 1523 op zijn aandrin
gen Luther en zijn volgelin
gen nogmaals plechtig in de
ban worden gedaan, maakt
hij zich in de ogen van de
Romeinen onmogelijk door
de schuld voor de kerkscheu
ring vt>or een belangrijk deel
te leggen bij het verkwisten
de optreden van de roomse
kerk.
Paus Adriaan is een ronduit
tragische figuur, die niet om
zijn ambt heeft gevraagd en
door de wijze waarop hij het
uitoefent het zich aleen nog
maar moeilijker maakt. Maar
juist zijn nuchtere hervor
mingsgezindheid maakt hem
in deze voorstelling sympa
thiek en herkenbaar.
In het stuk treedt een nar op,
bijgenaamd het Zwijn, die
Adriaan als „geschenk" heeft
gekregen van de regerende
vorst in de Nederlanden. Zo
als het een nar betaamt is het
zijn taak zijn heer op te vro
lijken. Maar dat is hem nog
nooit gelukt. Vandaar dat de
nar, die zeer gehecht is aan
de paus, vreest te worden
veijaagd. Maar terwijl Adri
aan door zijn hervormingsge
zindheid heen het futiele van
zijn werk onderkent hij
wordt zeker niet als een fa
naticus afgeschilderd
waardoor hij ondanks alle
rampspoeden reden heeft tot
een vertwijfeld lachen, ver
liest de nar alle vertrouwen
in hem. De manier waarop
de nar zichg gedraagt onder
streept daardoor nog eens de
tragiek van de paus.
De voorstelling is bijzonder
fraai opgeluisterd met grego
riaanse gezangen en Middel
eeuwse muziek uit de Neder
landen. Door de uitgekiende
en gedoseerde manier waar
op deze muziek ten gehore
wordt gebracht geeft ze aan
de voorstelling een extra dra
matische tint. Deze wordt
echter in de eerste plaats ge
dragen door het optreden
van Van Ulsen die met zijn
intensiteit de aanwezigen
van begin tot eind in zijn ban
wist te houden.
PAUL VAN VELTHOVEN
De Nar van de paus is tot 18
oktober met uitzondering
van de zon- en maandagen te
zien in de aula van het Aaca-
demiegebouw Domplein in
Utrecht. Aanvang 20.30.
In de discussies over de bezui
nigingen op het onderwijs
wijzen sommige vingers mo
menteel ook naar de verzui
ling van dat onderwijs: het
recht en de mogelijkheid van
ouders om een school voor
hun kind te kiezen die zij het
meest passend vinden. Men
leest daarover vele ondoor
dachte en ook zeer eenzijdige
opmerkingen.
Wat dacht u van de volgende
uitspraak die ik één dezer 'da
gen in de krant las: de Leidse
wethouder van onderwijs
Henriëtte van Dongen hield
een pleidooi voor het afschaf
fen van het bijzonder onder
wijs. Volgens de wethouder
zou dat tot aanzienlijke bespa
ringen op het onderwijs kun
nen leiden. Zij pleitte voor
een „nationale (ontzuilde)
school". In een andere krant
las ik een commentaar dat
suggereerde „het recht van
ouders hun kinderen naar
scholen te sturen die in ideo
logisch opzicht het ouderlijk
milieu weerspiegelen, te be
perken".
Degenen die menen dat er
geld bespaard zou worden
door het afschaffen van de
verzuiling in die zin dat we
alleen maar openbaar onder
wijs zouden moeten overhou
den, vergissen zich. Immers,
het is al jaren lang bekend dat
het openbaar onderwijs duur
der is dan het bijzonder on
derwijs. Zeker zo'n tien pro
cent als men van de kosten
per leerling uitgaat. Nu is mo
menteel 65% van het Neder
landse onderwijs bijzonder.
Als dat allemaal openbaar zou
moeten worden zou 65% van
ons onderwijs dus «aanzienlijk
duurder worden. Het aantral
gemeente-ambtenaren dat die
scholen zou moeten admini
streren zou b.v. drastisch
moeten worden uitgebreid.
Samenvoegen van scholen le
vert misschien nog enig geld
op (minder directeuren etc.),
maar toch telt uit je „bespa
ringswinst".
Eén school voor ie
dereen?
Uit enquêtes is gebleken dat
lang niet alle ouders die hun
kinderen naar confessionele
(rooms-katholieke of protes
tants-christelijke) scholen stu
ren, dit doen om religieuze re
denen. (Dat is altijd al zo ge
weest!). Een onderzoek in de
provincie Utrecht wees uit
plm. 65% van het onderwijs is
er confessioneel, plm. 35%
kiest een school om religieuze
redenen, zo las ik in de pers.
In werkelijkheid zal het on
derzoek wel wat genuanceer
der cijfers hebben opgeleverd,
maar het gaat me hier om de
conclusies die men er uit
trekt: 1. In Utrecht te veel bij
zondere scholen, 2. In Utrecht
te weinig openbare scholen. 3.
Heel wat ouders sturen hun
kinderen naar protestantse of
katholieke scholen hoewel zij
eigenlijk de voorkeur geven
aan niet-levensbeschouwelijk
onderwijs.
Hier komt weer het schijn
baar niet uit te roeien misver
stand om de hoek namelijk
dat een ieder die een school
niet kiest om religieuze rede
nen, op de openbare school
hoort. Ons land heeft ook
dicht gespreid openbaar on
derwijs (behalve dan op som
mige plaatsen in het zuiden)
en toch kiezen die ouders
waar het hier om gaat die
scholen niet voor hun kinde
ren. Het is jammer dat in der
gelijke onderzoeken nooit de
vraag wordt gesteld: waarom
koos u niet voor openbaar on
derwijs? De antwoorden hier
op zijn overigens best bekend:
Heel veel ouders kiezen voor
een confessionele school van
wege wat genoemd wordt „de
kwaliteit van het onderwijs".
En wie wil beweren dat die
niets met de identiteit van
een school te maken heeft?
Verder zijn er ook ouders die
niet kiezen voor een openbare
school vanwege haar be
stuursvorm: je kunt er als ou
ders nooit echt iets te vertel
len krijgen. Immers: de ge
meenteraad beslist.
En dan zijn die openbare
scholen al lang niet neutraal
meer. Ze presteren vaak wel
degelijk een bepaalde ideolo
gie. Om de Rotterdamse hoog
leraar Leune (voorstander
van openbaar onderwijs) te ci
teren „En je hebt openbare
scholen die alleen op papier
actief neutraal zijn, maar die
in feite door de kleur van hun
leerkrachten bijvoorbeeld at
heïstische denkbeelden spui
en of bepaalde eenzijdige
denkbeelden etaleren („Ons
Avoblad. 30 april j.l.). Mogen
ouders alstublieft het recht
houden hun kinderen niet
naar zo'n school te sturen?
Overheersing?
Die „algemeen nationale
school" van die Leidse wet
houder (zie boven) gaat eigen
lijk van een zeer autoritair
standpunt uit, namelijk dit:
het is allemaal onzin te den
ken dat scholen van verschil
lende levensbeschouwingen
uit zouden moeten gaan, kom
naar naar onze „eenheids-
school". Gaat die dan niet van
een levensbeschouwing uit?
Natuurlijk wel. Prof. Dodde
kwam daar laatst ook openlijk
voor uit toen hij het had over
een soort humanistisch-indi-
vidualistische levensvisie, die
zou gaan overheersen. Weer
staaf ik mijn bwering met een
uitspraak van iemand die
sympathiek staat tegenover
het openbaar onderwijs, het
PvdA-2e Kamerlid Wallage:
„Samenvattend is datgene
waartegen ik het meeste be
zwaar heb, het feit dat ze (het
openbaar onderwijs) varen
door drs. K. de Jong Ozn.
onder een valse vlag. De vlag
van een school voor allen, die
in feite in de meeste gevallen
een school is, gedragen door
een subgroep in onze samen
leving. Een groep die een
ideologie vertegenwoordigt en
verspreidt die nogal beïn
vloed is door de secularisatie.
En die nu merkwaardigerwijs
wil heersen over anderen"
(Bulletin, juni 1986). Nog een
citaat van hem: „De meerkos
ten van ons verzuilde stelsel
vind ik niet eens het meest
interessant. Het mag ons in
derdaad best wat waard zijn
dat in een pluriforme samen
leving de ene subgroep de an
dere niet kan voorschrijven
wat aan andermans kinderen
wordt geleerd en hoe".
Wat zou ik hier nog aan toe
voegen?
Pompoensoep - gevulde uien-bonenschotel met
tomaat-fruitsalade en brood vegetarisch)
Voor twee personen heeft u nodig: 1 dunne prei, stuk
pompoen van 250 g, 10 g margarine, kerrie, 4 dl water, 1
groentebouillontablet, 10 g bloem, zout, bruine basterd
suiker;
2 grote uien, zout, 50 g grofgeraspte kaas, peterselie, half
sneetje brood, 2 lepels melk, 0,5 liter pot of blik witte
bonen, peper, tomatenketchup, zachte margarine;
brood naar behoefte;
2 tomaten, 1 appel, 1 banaan, zout, suiker, 1 lepel citroen
sap, 2 lepels kwark.
Snijd de prei in de lengte door en vervolgens in smalle stuk
jes; doe alleen de donkergroene stukken weg. Schil het stuk
pompoen, verwijder de pitten en rasp de vrucht op een grove
rasp. Fruit de stukjes prei een paar minuten in de margarine,
roer er kerrie door en voeg water, bouillontablet en pompoen
toe. Laat de soep tien minuten koken en bind haar dan met
de met koud water aangemengde bloem. Maak de soep op
smaak af met zout, kerrie en bruine basterdsuiker.
Kook de schoongemaku uien een kwartier in water met
zout. Laat de groente wat afkoelen en haal er de harten uit.
Snijd die harten klein en meng ze met kaas, fijngeknipte pe
terselie, broodkruimels en melk. Vul de uien met dit meng
sel. Breng de witte bonen pittig op smaak met ketjap, zout,
peper en tomatenketchup en voeg weinig water toe (de mas
sa moet op een dikke soep lijken).
Doe de witte bonen in een ingevette ovenschaal en zet er de
uien in. Zet de afgedekte schaal ongeveer een half uur in een
oven die op 4 of 175 staat óf warm het gerecht flink door in
een vlam vaste schaal of tafelpan op een sudderplaatje.
Geef er als aanvulling brood en een salade van plakken ont
velde tomaten, schijfjes appel en banaan, gemengd met zout,
suiker, citroensap en kwark bij.
JEANNE
rit, waar.
n. Om t£r
Idraaierl
:n in onf-
TERWIJL in het nog maar net begonnen voetbalseizoen
geen week voorbij gaat zonder rellen, worden met een zelfdfn
regelmaat plannen en voornemens gelanceerd om het voetrtf
balvandalisme de kop in te drukken. Terecht ook wordt d£r
roep om maatregelen met de week groter. Het ziet er geluty,
kig naar uit dat er nu een aanpak van de grond komt, waai
mee op den duur met succes kan worden opgetreden.
beginnen tegen de naar schatting tweeduizend raddraaiei
die de „harde kern" vormen van de voetbalvandalen
land.
De aangekondigde registratie van stadionbezoekers diP
worden verdacht van het plegen van strafbare feiten, mof
politie en justitie betere mogelijkheden geven het voetbal[(
vandalisme aan te pakken. Gegevens uit het hele land wor
den binnenkort verzameld en in computers opgeslagen b|
het Centrale Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV) vafil
de politie in Utrecht. De registratie zal ook informatie beval
ten van het openbaar ministerie. Bijvoorbeeld eerdere vert
oordelingen en rechterlijke uitspraken waarin het „supporj)
ters" wordt verboden stadions te bezoeken of waarbij hen d(
plicht wordt opgelegd zich met enige regelmaat bij de politii
te melden.
DEZE aanpak moet er een eind aan maken, dat een voetbal
vandaal op verschillende plaatsen en vele malen in een sei
zoen kan worden aangehouden zonder te worden vervolgd
Met behulp van de registratiegegevens van het CIV kan d|f
justitie voortaan immers nagaan of een relschopper al mee|u
op zijn kerfstok heeft en daar bij de bestraffing rekening
mee houden. Dat betekent een forse verruiming van d»€
gangbare normen. Onvermijdelijk zal van de een of andene
zijde het bezwaar worden geopperd dat de privacy van cfe
betrokkenen op onaanvaardbare wijze wordt ondermijnd)
maar in elk geval wordt nu iets ondernomen, waardoor onic
M
jo
land een Heizel-drama bespaard kan blijven.
HeT is schrijnend dat deze nieuwe activiteit van politie ep'
justitie de gemeenschap niet alleen geld gaat kosten, mal(
onvermijdelijk ook ten koste zal gaan van andere belangrijk
zaken als de algemene misdaadbestrijding en de hulpverl#'
ning. In dat verband past wellicht een suggestie van voorziP
ter Koffeman van de Algemene Christelijke Politiebond, dF
er een voorstander van is dat de clubs voortaan moeten betf"
len voor politieactiviteiten ter bestrijding van het voetbaF
vandalisme. f'
e
HOPELIJK reageert de voetbalbond verstandig en positi^P
op de voorgenomen maatregelen. De heren van de KNV|
hebben tot nu toe niets kunnen bedenken om te voorkomefe
dat los van wat zich in de stadions afspeelt burgen
worden gemolesteerd en beroofd, winkelruiten worden ingii
gooid en auto's worden vernield, zodat nu anderen maatregÉ1
len moeten treffen. Door zelfs een geen simpele maatregel f|
willen treffen als het beëindigen van de verkoop van alcohC
lische dranken in stadions hebben de grote clubs hun recfc
verspeeld kritiek uit te oefenen nu anderen paal en peifc
willen gaan stellen aan het voetbalvandalisme.
f
HET is overigens onbegrijpelijk dat sommige heren uit a(
voetbalwereld zich nog steeds uitlatingen menen te kunnet
veroorloven, die in geen geval bijdragen tot de terugkeè3
naar normale omstandigheden in en rond de stadions. Zo lis
PSV-trainer Hans Kraay onlangs weten dat het hem ve^
baast dat sommige van zijn spelers nog nooit een flinke woq,
hebben moeten laten hechten en dat al hun voortanden n<b
intact zijn. Zelfs al is nooit bewezen dat agressie langs de 1$
nen het gevolg is van geweld op het veld dan is toch duidt
lijk dat dit soort uitlatingen niet bevorderlijk zijn voor de tf
rugkeer naar normale omstandigheden. Overigens schijfc
men bij de KNVB in dit opzicht het leven te willen betere),
want soortgelijke taal werd in het verleden nimmer aangii
pakt, terwijl de heer Kraay zich nu voor de tuchtcommissl<
van de KNVB moet verantwoorden. Terecht, want al he^
Rinus Michels ooit het tegendeel beweerd, voetbal is gé^
oorlog. t
Plaatselijk mist
DE BILT (KNMI) Hoge-
drukgebieden bepalen ook in
de komende dagen ons weer.
Het blijft daardoor droog. Een
van de kernen in het genoem
de hoog trekt het komende et
maal van zuid-Engeland naar
de Duitse Bocht. Vannacht
valt de wind in ons land vrij
wel weg. Tijdens opklaringen
ontstaat dan opnieuw plaatse
lijk mist. Deze kan ook gedu
rende de ochtend blijven han
gen. Overdag zullen naast en
kele wolkenvelden, perioden
met zon voorkomen.
Vannacht daalt de tempera
tuur aan zee tot rond 7 graden,
landinwaards wordt het kou
der, daar worden minima van
ongeveer 3 graden verwacht
met plaatselik wat vorst aan
de grond. Overdag waait er
een zwakke tot matige wind
uit noordelijke richtingen.
Ook zondag bepaalt het hoog
nog ons weer, het is dan voor
al in de middaguren zonnig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië: eerst droog,
perioden met zon, ook enkele innsbruch
wolkenvelden, zondag in west- Kopennhag
Noorwegen mogelijk wat re- Lissabon
gen. Middagtempratuur tusen Londen*
9 en 15 graden. Luxembui
Madrid
Groot-Brittannië en Ierland: Maiforca
wolkenvelden, ook enkele
zonnige perioden, op de mees- M^nchen
te plaatsen droog. Middagtem- Nice
peratuur tussen 12 en 16 gra-
den. Rome
Split
Benelux, noord- en midden- warahau
Duitsland, noord-Frankrijk: Wenen
perioden met zon, ook enkele casabïanc
wolkenvelden. Middagtempe- Cyprus
ratuur tussen 12 en 15 graden. ^npaU|'m.
Beiroet
I Zuid-Duitsland en Alpenge- Tei-Aviv
bied: wolkenvelden, op di
meeste plaatsen droog. Mid
dagtemperatuur tussen 15 ei
20 graden.
Midden- en zuid-Frankrijl
droog en perioden met zor
Middagtemperatuur tussen 1
en 23 graden. 1
Spanje, Portugal: geleidelij!
meer zon. Op de meeste plaal
sen droog. MiddagtemperatuJ
tussen 20 en 26 graden.
Italië, Joegoslavische kus
wisselend bewolkt en enke'
regen- of onweersbuien. Mij
dagtemperatuur tussen 20
26 graden.
De Bilt
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Frankfort
Genève
Helsinki
23 19 32!