Kinderen lenen meer boeken
maar kopen ze steeds minder
Nederland een maand
lang in Hongarje
WOODY ALLEN
SCHADELOOS
Maja van Hall en
Olga Bontekoe bij
Denise Stephan
KUNST
CcidócOoivKMit
DINSDAG 23 SEPTEMBER 1986 PAGINA
Circusprijs voor
Fredy Knie
AMSTERDAM De Zwitser
Fredy Knie Jr. krijgt de jaar
lijkse Oscar Carré Trofee van
de Club van Circusvrienden
Nederland. Hij ontvangt de
onderscheiding, een bronzen
beeldje ontworpen door Bep
Sturm-Van den Bergh, voor de
paardendressuren eind vorig
jaar in het Amsterdamse Car
ré. De prijs zal hem in decem
ber worden uitgereikt in het
zelfde gebouw aan de Amstel,
wanneer daar leden van deze
Zwitserse circusfamilie op
nieuw een serie voorstellingen
verzorgen.
NEW YORK De Amerikaanse komiek
en filmmaker Woody Allen is gisteren
met 425.000 dollar schadeloos gesteld voor
benadeling door een acteur uit Los Ange
les die zijn sprekende evenbeeld is. „Ik
huilde toen ik het hoorde", schertste Al
len. „Wij hadden 4 van de 10 miljoen dol
lar verwacht die we geëist hadden... Ove
rigens is 425.000 ook een aardig somme
tje". De acteur, de 43-jarige Phil Boroff,
had in een advertentie reclame gemaakt
voor video's. De indruk was gewekt dat
Woody Allen met v.ideo-opnamen van zijn
eigen „Annie Hall" en „Bananas" in de
hand stond. De schikking werd bereikt
juist nadat een jury was gevormd om in
de zaak een oordeel uit te spreken.
Letterkundeprijs
voor Genazino
MÜNCHEN De in Frankfort
woonachtige auteur Wilhelm Genazi
no heeft voor zijn verhaal „Die Ver-
treibung" de letterkundeprijs 1986
van Westermann, het in München ze
telende cultuurtijdschrift, gekregen.
Aan de prijs is een eregeld van 15.000
mark verbonden. De vertelling van
de in 1943 in Mannheim geboren
schrijver werd door de jury van be
oordeling gekozen uit 1.700 inzendin
gen. Aanmoedigingsprijzen kregen
Hans Kantereit voor zijn vertelling
„Der Brief" en Manfred Dietz voor
zijn korte verhaal "Der Tod der Maria
Callas". De Westermannprijs bestaat
sinds vierentwintig jaar en er worden
korte verhalen mee bekroond.
ABN sponsort het Jongeren Paspoort
AMSTERDAM De ABN gaat de Federa
tie Cultureel Jongeren Paspoort (CJP)
sponsoren. De samenwerking duurt voorlo
pig drie jaar, met een optie voor nog eens
driejaar. Doel van de samenwerking is jon
geren in contact te brengen met het Neder
landse cultuuraanbod, terwijl de bank daar
bij hoopt een deel van deze groep in de toe
komst tot haar klanten te kunnen rekenen.
De ABN investeert in een speciale promo
tiecampagne rondom het CJP (van 29 sep
tember tot 1 oktober) een miljoen gulden.
Daarnaast zal jaarlijks een bedrag van on
geveer twee ton in het samenwerkingspro
ject met de federatie worden gestoken.
De federatie CJP hoopt dat de promotie
campagne zal leiden tot een toename van
het aantal CJP-houders van 165.000 tot
minstens 250.000. Tijdens deze actie zullen
vijf weken lang alle zevenhonderd ABN-
kantoren gratis het CJP verstrekken aan
jongeren die een spaarrekening bij de bank
openen. De campagne wordt gepromoot via
radio, televisie en tijdschriften. Ook wordt
in die periode een informatie-brochure ver
spreid onder 700.000 jongeren op scholen in
het middelbaar- en beroepsonderwijs.
Als deze actie naar tevredenheid verloopt,
en zowel de federatie CJP als de ABN heb
ben hierin het volste vertrouwen, zal ver
volgens een cultuurmagazine voor jongeren
worden uitgegeven.
Het CJP-periodiek zal aan alle paspoort
houders worden toegestuurd en los te koop
worden aangeboden.
KINDERBOEVENWEEK VAN 8 TOT EN MET 18 OKTOBER
AMSTERDAM Relatief
- want het kindertal is
landelijk gezien dalend -
weten steeds meer kinde
ren de weg naar de biblio
theek te vinden. Dat
houdt tevens in, dat die
weg met een steeds wijder
wordende boog om de
boekhandel heenloopt,
want diezelfde leesgrage
kinderen kopen steeds
minder boeken. Dat heeft
vervelende consequenties
voor de handelaren en
uitgevers, zelfs in die
mate dat de CPNB - Col
lectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek -
spreekt van aardverschui
vingen. De verkopen, al
dus de voorzitter van de
CPNB, mevrouw H.V.M.
Gottmer gistermiddag in
Amsterdam, op de voora
vond van de Kinderboe
kenweek, geven reden tot
zorg. Maar tijdens de Kin
derboekenweek, van 8 tot
en met 18 oktober, onder
het motto „Boeven", zal
daar zoals gebruikelijk
weinig van te merken
zijn. Het wordt weer een
landelijk boevenfestijn.
Maar met de CPNB gaat het,
als actievoerende stichting, in
middels goed. En om de kinde
ren, die zo hardnekkig weige
ren boeken te kopen daar toch
toe aan te zetten, zijn er zelfs
nieuwe plannen. Behalve de
gewone Boekenweek en de
Kinderboekenweek wil de
CPNB een derde evenement
ontwikkelen, gericht op men
sen die geïnteresseerd zijn in
het boek als informatiedrager.
Want in dit genre blijkt nog
enige schot te zitten.
Overigens willen de uitgevers
langzamerhand weten, rijke
lijk laat dus, wat kinderen nou
precies willen en wat niet; vo
rige week hebben de uitgevers
besloten om. met behulp van
het uitwisselen van bedrijfsin
formatie, meer inzicht te krij
gen in de structuur van de om
zet: hoeveel prentenboeken,
strips, informatieve boeken en
dergelijke worden tegen welke
prijs verkocht, waar ligt de te
ruggang en waar gaat het boek
vooruit, willen ze onder meer
weten.
Feest
Toch komt er weer een groot
kinderfeest, te beginnen op
woensdag 8 oktober in het
Scheveningse Circustheater.
In samenwerking met het
Centrum voor Kunstzinnige
Vorming in Den Haag biedt de
CPNB aan 500 boefjes een
middag met verrassingen. Die
middagen worden de Gouden
en Zilveren Griffels en Pense
len uitgereikt aan de rechtma
tige winnaars tijdens een aan
gepaste voorstelling van het
theaterstuk „Broertjes" van
Frank en René Groothof.
Daarna volgt de première van
„De zaak Jan Steen", gespeeld
door het Stormtheater naar
het gelijknamige boek van Ka-
rel Eykman, dat de CPNB uit
brengt als kinderboekenweek-
uitgave.
Tijdens de Kinderboekenweek
kost deze uitgave bij aankoop
van een kinder- of jeugdboek
3,50. Het is de bedoeling dat
de kinderen zelf met behulp
van illustraties en het verhaal
de boef uit het verhaal aanwij
zen. Overigens bevat het boek,
voor kinderen die zonder
speurneus zijn geboren, op een
verstopte plek de ontknoping
en de naam van de boef. De
Boevenweek bevat voorts tal
plaatselijke evenementen,
die doorgaans door de biblio
theken worden georganiseerd
en waarbij de diverse Griffel
en Penseelwinnaars worden
verwacht. In Den Haag orga
niseert als vanouds de Stich
ting Bzztóh de grote Boeken-
en Schrijversmarkt in de hal
van het Station Centraal op 11
en 12 oktober.
ABC
Voor de kleuters heeft de
CPNB, ook al zoals gebruike
lijk de laatste jaren, een kleu-
teruitgave, geschreven en ge
tekend door Joost Rietveld:
een erg grappig boeven-ABC.
De gezamenlijke oplage is een
record: 165.000 exemplare-
n.„Een overtuigd bewijs dat
het kinderboek in Nederland
leeft", aldus de CPNB. Want
het zijn de handelaren die op
grond van de te verwachten
verkoop van kinderboeken de
oplage bepalen.
De Stichting Speurwerk heeft
voorts berekend, dat tussen
juni 1985 en juni van dit jaar
voor 589 miljoen gulden aan
algemene boeken is besteed:
dat waren totaal 29.400.000
boeken. Toch nog. En omdat
de koper twee dubbeltjes per
boek meer wilde besteden,
steeg de gemiddelde prijs per
boek naar 20,05.
FRITS BROMBERG
De winnaars
AMSTERDAM De gouden
griffels voor 1986 zijn toege
kend aan de schrijfster Joke
van Leeuwen voor haar boek
„Deesje" en aan Willem Wil
mink voor zijn werk „Waar
het hart vol van is. Willem
Wilmink's schriftelijke cursus
dichten". Joke van Leeuwen
krijgt tevens de zilveren pen
seel voor de illustraties in haar
boek.
Het gouden penseel van dit
jaar gaat Max Velthuijs voor
zijn illustraties in het kinder
boek „Klein-Mannetje vindt
het geluk". Zilveren griffels
werden toegekend aan Tan
Koide voor „Klop, klop, wie is
daar?", Colin Thiel^, voor
„Stormboy. Een leven in de
wildernis", Mensje van Keulen
voor „Tommie Station", Ulf
Stark voor „Doldwazen en
druiloren", Aidan Chambers
voor „Tirannen", Uri Orlev
voor „Het eiland in de Vogel
straat", Humphrey Harman
voor „Verhalen van een Afri
kaanse koning" en aan Hans
Peter Thiel en Marcus Würmli
voor het informatieve boek
„Italië".
Een zilveren penseel gaat dit
jaar, behalve naar Joke van
Leeuwen, naar Joep Bertrams
voor zijn illustraties in „Sala
manders vangen".
DEN HAAG In Boedapest
en andere steden in Hongarije
wordt van 27 september tot
eind oktober met meer dan
vijftig evenementen aandacht
aan de Nederlandse cultuur
besteed. Historische banden
zijn er niet vreemd aan dat
Nederland Hongarije heeft ge
kozen als eerste land binnen
de socialistische statengemeen
schap in Europa om er gebun
deld zijn cultuur te presente
ren. Volgend jaar toont Hon
garije zijn cultuur in ons land,
onder meer met een omvang
rijke bijdrage aan het Holland
Festival in Amsterdam.
Minister Brinkman van WVC
opent de manifestatie 27 sep
tember samen met zijn Hon
gaarse collega Bela Kopeczi.
Koningin Beatrix en Prins
Claus bezoeken zeven en acht
oktober Boedapest. Ze zullen
er ook president Pal Losonczi
ontmoeten. Op het programma
prijkt de wereldpremière van
de film „Trein naar Holland"
van Hilde van Oostrum over
de opvang van Hongaarse kin
deren in Nederland na de Eer
ste Wereldoorlog.
De uitvoerige reeks gebeurte
nissen behelst onder meer
popmuziek van de Margriet
Eshuijs-band, de slagwerk
groep Den Haag, het Loek
Dikker Westland Kwintet, het
Loeki Stardust-kwartet uit
Amsterdam, Nederlandse au
teurs onder wie Harry Mulisch
tijdens een literaire week, een
tournee van het Nederlands
Dans Theater, wetenschappe
lijke studiebijeenkomsten en
Schrijver stuurt
geldprijs terug
ROME De Italiaanse
schrijver Sergio Turone
heeft de twee miljoen lire te
ruggestuurd die hem als lite
raire prijs waren toegekend
voor zijn boek „Partijen en
Mafia". Naar Turone giste
ren in Rome verklaarde wil
hij het geld niet omdat de
plechtigheid van de uitrei
king van de Premio Estense
het soort „enorme zelfver
heerlijking van het politieke,
economische en uitgevers-es-
tablishment is", dat hij in
zijn boeken juist zo scherp
kritiseert.
workshops, onder andere over
welzijn.
Nederland in Hongarije is ge
organiseerd door het ministe
rie van WVC in samenwer
king met de departementen
van onderwijs en wetenschap
pen en buitenlandse zaken,
particuliere organisatie en in
dividuele kunstenaars. Neder
land en Hongarije sloten in
1968 een cultureel verdrag.
Sindsdien worden voor perio
den van drie jaar uitwisse
lingsprogramma's opgesteld.
In de jongste uitwerking is
neergelegd dat brede culturele
manifestaties worden uitge
wisseld.
Bundeling
WVC volgt al wat langer een
politiek van gebundelde acti
viteiten die anders verspreid
plaats hebben. Zulke bunde
lingen waren al in West-Duits-
land, Griekenland en Canada.
Nederland acht ze onmisbaar
voor de bevordering van vre
de en veiligheid. Van de Oost-
europese landen werd als eer
ste Hongarije gekozen om zijn
culturele plaats als land met
een betrekkelijk klein taalge
bied, om zijn politieke rol bin
nen verdragssystemen en om
zijn liberalisering van het eco
nomisch en maatschappelijk,
met name het artistieke, kli
maat. Vier jaar is aan de cultu
rele manifestatie en uitwisse
ling gewerkt.
Aan de betrekkingen van ons
land met Hongarije gaan vijf
eeuwen cultureel contact voor
af. In de 16e eeuw waren bij
voorbeeld beide landen deel
van het Habsburgse Rijk. Nog
een overeenkomst is de sterke
positie die de Reformatie zich
in beide landen verwierf. Ge
tuigenis van de banden met
Nederland leggen de boeken
af die in Leiden en Amster
dam zijn gedrukt en deel uit
maken van de theologische
hogeschool in Sarospatak,
waaraan ook de Tsjech Come-
nius nog doceerde.
De Ruyter
Een andere overeenkomst is
het gedenkteken voor Michiel
de Ruyter in de stad Debrecen.
Hij bevrijdde eens veertig
Hongaarse dominees van de
galeien waartoe ze waren ver
oordeeld als gevangenen van
de Contra-Reformatie. De uni
versiteit van Debrecen onder
hield overigens banden met
die van Utrecht. Daaraan her
innert een plaquette die in
1936 in het Academiegebouw
in Utrecht is aangebracht.
De betrekkingen tussen Ne
derland en Hongarije leidden
na 1800 onder meer tot verta
ling van veel Hongaarse litera
tuur. Deze eeuw kende econo
mische en culturele contacten
alsmede emigratie van Honga
ren naar Nederland. Na 1914-
1918 waren het uitgehongerde
kinderen die naar ons land
kwamen. Ook na de Tweede
Wereldoorlog en de volksop
stand van 1956 waren er der
gelijke „kinderacties".
Diverse keren is het Hongaar
se volk opgestaan tegen over
heersing en voerde het een
strijd om zijn vrijheid. Bij de
opstand van '56 eiste het dat
de Russische legers zich zou
den terugtrekken. De Sovjet
troepen belegerden evenwel
de steden, sloegen de opstand
neer en lieten een nieuwe re
gering aantreden. Meer dan
200.000 Hongaren vluchtten
naar het Westen. Hongarije is
thans een socialistische repu
bliek krachtens de grondwet
van april 1972.
In politiek, economisch en so
ciaal-cultureel opzicht speelt
de Hongaarse Socialistische
Arbeiderspartij, voortgekomen
uit de Communistische Partij,
een allesoverheersende rol. De
relatie met de Sovjet-Unie
wordt gekenmerkt door „vrij
heid in gebondenheid". In za
ken van het Oostblok is Hon
garije solidair en bereikt daar
mee meer speelruimte voor
economisch en politieke libe
ralisering.
Clusterbeleid
De Nederlandse overheid ziet
hierin een voor de hand lig
gende factor om haar „cluster
beleid" ook op Hongarije te
richten. Het programma er
voor omvat muziek, dans, the
ater, beeldende kunst, litera
tuur, film, televisie, architec
tuur, welzijn, sport onderwijs
en wetenschap.
In Boedapest zijn in dit kader
tentoonstellingen te zien die
zijn gewijd aan onder andere
De Stijl, bouwkunst en plan
ning in Nederland van 1940 tot
1980, jonge Nederlandse beel
dende kunstenaars en de Ne
derlands-Hongaarse fotografe
Eva Besnyö.
Verder brengt het Nederlands
Dans Theater twee program
ma's van werken van artistiek
leider Jiri Kylian. Het Folklo
ristisch Danstheater geeft vijf
voorstellingen. Poppenspeler
Jozef van den Berg treedt op
met programma's voor kinde
ren en volwassenen. Orkater
brengt zijn hedendaagse mu
ziektheater Paniek in Berlijn.
Tot de muziekgezelschappen
die tijdens de manifestatie acte
de présence geven behoren het
Amsterdam Barok Orkest, so
list Ton Koopman, het duo
Reinbert de Leeuw en Vera
Beths, folkmuziekgroep De
Perelaar, Frans Brüggen en
Bob van Asperen, Pentacost
Vocaal Ensemble, het Rotter
dams Conservatorium, de Ko
ninklijke Philharmonie Bo-
choltz en Nederlanders die zi-
geunermuziek spelen onder de
titel Csardas op Klompen.
Filmweek
Er wordt voorts êen Neder
landse Filmweek gehouden.
Behalve de genoemde premiè
re worden onder meer de
films van Bert Haanstra ver
toond. Videobar heet het festi
val met banden uit de speciaal
ingerichte videotheek.
Fototentoonstellingen zijn er
nog over ballet van choreo
graaf Hans van Manen en van
Straatbeelden die Hans van
der Meer vastlegde. Kleinplas-
tieken worden getoond van
Charlotte van Pallandt. Een
expositie wordt ook gehouden
van werk van de beelende
kunstenaars Mareike Geijs,
Jan van der Poll, Birkas Akos
en Feher Laszlo.
Op literaire avonden lezen Ne
derlandse schrijvers uit hun
werk. Het Nederlands Letter
kundig Museum verzorgt de
tentoonstelling Overzeese Be
levenissen in de Nederlandse
literatuur. De Nederlandse
Boekverkopersbond tekent
voor Boeken uit Nederland,
een overzicht van de Neder
landse boekproduktie door de
eeuwen heen.
De studiebijeenkomsten heb
ben onder meer tot thema:
muzikale vorming, humanis
me en menselijke waarden,
Vrouwen, werk, gezin en soci
aal beleid, de rol van vrijwilli
gersorganisaties in de cultuur,
en culturele samenwerking in
Europa. Ook wisselen geschie
denisleraren van gedachten
over uitwisseling.
LEIDEN Menselijke
gevoelens staan deze
maand centraal in de
tentoonstelling bij Gale
rie Denise Stephan. Tot 5
oktober is daar namelijk
werk te zien van Maja
van Hall en van Olga
Bontekoe, kunstenares
sen die tot de belangrijke
stroming van de twintig
ste eeuw, het expressio
nisme, gerekend kunnen
worden. Hoewel beiden
vorm geven aan hun in
nerlijke gevoelsleven is
hun werk onderling zeer
uiteenlopend en vol con
trasten. Heftigheid en in
getogenheid staan in de
expositie lijnrecht tegen
over elkaar.
Maja van Hall kreeg jaren
geleden bekendheid met haar
ingesnoerde figuren: beelden
van mensen, vaak in brons,
volledig bekneld in strakke
windsels; mummie-achtige
wezens - dode abstracties van
levende vormen. Op onna
volgbare wijze verbeeldt de
uit Noordwijk afkomstige
kunstenares de gevangen
schap van geest en lichaam,
het gebonden- zijn maar toch
los willen breken. Het is alsof
haar figuren zich kost wat
kost willen bevrijden, een ge
vecht leveren van leven of
dood om zich los te maken
uit hun benarde positie. Hoe
ingetogen sommige sculptu
ren ook zijn, altijd is de in
nerlijke spanning, de bewe
ging onder de huid zichtbaar.
De laatste beelden uit deze
serie tonen het moment van
de verlossing: de oude, knel
lende schil wordt afgeworpen
en de nieuwe, gelouterde
mens komt te voorschijn.
Hoewel het werk van Van
Hall is vervat in symbolen
die op het eerste gezicht niet
altijd zijn te ontcijferen -
haar figuren zijn immers
geen 'gewone' mummies - is
de betekenis toch voelbaar.
Dat is ook het geval met 'Te
genwerking', een abstracte
constructie van metaal waar
in ronde en hoekige staven
ijzer zo zijn geplaatst dat dy
namische krachtvelden met
elkaar in botsing geraken.
Weer dat conflict tussen twee
tegengestelden. Nu echter is
de constructie zo open gehou
den dat de weg vrij is voor
oplossingen.
Maja van Hall verbeeldt met
dit werk niet uitsluitend haar
eigen gevoelens. Middels tijd
loze sculpturen geeft zij uit
drukking aan algemeen men
selijke emoties: die van de
beknelling van gevangen
schap en van de drang daar
uit te willen ontsnappen.
Ook bij Olga Bontekoe, de
tweede exposante bij Denise
Stephan, staan menselijke ge
voelens centraal. Haar ab
stracte schilderijen, rijk aan
kleur, komen intuïtief tot
stand. Nu eens werkend met
het penseel, dan weer met
het paletmes schildert zij ver
schillende vlakken en partij
en over elkaar en laat zij
kleuren uit onderliggende la
gen doorschemeren tot aan
de oppervlakte. Al' associë
rend ontstaat de compositie
als vanzelf.
Bontekoe laat zich leiden
door haar spontane ingevin
gen. Dat is ook duidelijk aan
haar schilderijen af te lezen.
De compositis zijn tamelijk
warrig, niet coherent en in
enkele gevallen zelfs chao
tisch. De doeken zijn volledig
dekkend beschilderd, ner
gens is een moment van rust
te zien, van bezinning of ver
ademing. Op de beschouwer
komt dat agressief over: hem
wordt geen ruimte gelaten.
Daarom kan men aan de
sculpturen van Maja van Hall
meer plezier beleven.
JACQUELINE KLEISEN
OPENING (VANAVOr\'(
HUZARENSTUKJE r
Van Thijn:
„Muziek-
theater
publiciteit!
onderwerpt;
van het
jaar"
AMSTERDAM Hetf
ziektheater aan het r
terlooplein in AmsterL
is het publiciteitsorj
werp van het jaar. De;
bliciteit rond het niej
gebouw heeft zelfs r
rond de troonrede nacfj
kroon gestoken. Dit1
burgemeester Ed E
Thijn gisteren bij de i-
ciële overdracht varn
Muziektheater aan I
Stichting Muziektha
daags voor de offij
opening.
Hij deed dat door de syni,
sche overhandiging vai]<
sleutel van het theater aaj
directeur Wim Sinnige vj
Stichting Het Muziektht''
De stichting is nu de offy
huurder, tegen een huur]
„één gulden exclusief BL
aldus de burgemeester, j
Elk blad, elk medium ir'
land heeft volgens hem <f
gelopen weken wel een
al" aan het Muziektheate
wijd. Daarin werd het ni|
leen belicht maar vaak oef
jubeld, zo voegde hij err
Zoals enkele weken gek
tijdens de Uitmarkt bief
dit „ultramoderne gebouw
zijn fantastische mogelit
den" ook een enorme tod
sche attractie. Uit de velf
blikaties over het belang'
de lokatie, en de uiterlijke^
schijningsvorm van het*
bouw lopen de meningen^
steeds uiteen; maar aanzir
minder dan vijf jaar gelr
In alle publikaties is duid'
een kentering voelbaar.
tegenstanders van weleei*
je nu horen zeggen daf1
toch wel een erg geslaagf
bouw is, betoogde Van Tl-
Huzarenstukje
Dat het gelukt is het Mij
theater vandaag op de vo_
opening vastgestelde da£
reed te krijgen noemden
Thijn een huzarenstukje
alle betrokkenen. Hij b|
daarbij hulde aan allen
daaraan hebben meegevC
maar noemde in het bijzJ
zijn ambtsvoorganger H
Nadat architect Holzbaq.
1978 de ingeving kreeg
huis en Muziektheater al'
complex te bouwen heef,
lak niet alleen de beslui
ming snel rond gekij
maar is het hem ook g1
„Den Haag" achter de pla
te krijgen, zodat in 1979 a
de bouw begonnen kon
den. Van Thijn („Ik he
burgemeester slechts het i
tje van de wording m
maakt") noemde dat
„weergaloze prestatie".
Hij wenste Sinriige geluk
zijn „nieuwe stulpje". D
recteur van het Muziekth
dook tijdens een kort v
nog even in de bewogen
dingsgeschiedenis van hè
bouw. Hij overhandigde
het eind van de overdra
plechtigheid een specialei
ning aan Van Thijn.
De overdracht werd I
woond door een aantal
houders, personen uit he
turele en maatschappelijk
ven en tal van andere
digden.
Dollar en toeris
drukken
resultaten
Porceleyne Flei
DELFT De resultateil
de Koninklijke DelftschJ
dewerkfabriek De Porcd
Fles over de eerste helf
dit jaar zijn beneden de
wachtingen van de direct
bleven en gevreesd word
dit jaar afgesloten zal wt
met een lager resultaat tl
wone bedrijfsuitoefening
1985, toen dat res
440.257 was. De dalend!
larkoers en het vermin'
toeristenbezoek hebben
optimisme, dat de directi
uitte in het jaarverslag, g
perd, zo blijkt uit het ha)
bericht.
De omzet was vorig jaal
miljoen en het accent vi
verkopen ligt doorgaans!
tweede helft van het jaa
omzet was in de eerste
van dit jaar beduidend i
Als deze ontwikkeling zifr
verminderd voortzet ga)
Porceleyne Fles af op
slechter jaar dan 1985. I'
teur Koster zegt desgeV
te hopen dat de ondernè
met het resultaat uit gff
bedrijfsuitoefening ovef
heel dit jaar „quitte zal!
nen-spelen".