m
BH
„Schrijvers aller landen"
in Rotterdam onder elkaar
Bemoeienis van
politiek met
strafrecht wordt
wel erg groot"
Tv-maatschappij NBS
grote winnaar
in Emmy-competitie
Alphense
jazznight
Steven
Mayer:
grandioos
pianospel
ï3±
KUNST
£eicbe Qowiant
MAANDAG 22 SEPTEMBER 1986 PAGINJ
Debuut beroepsdirigente met RFO in Rotterdam
ROTTERDAM De Amerikaanse Ju
dith Somogi, eerste dirigent in het
Westduitse Frankfort en eerste profes
sionele vrouwelijke dirigent ter we
reld, leidt 27 september in De Doelen
in Rotterdam en daarmee voor het
eerst in ons land een concert. Ze treedt
op met het Radio Filharmonisch Or
kest in de serie Wereldberoemde Vo
cale Sterren.
De vocale ster is de Engelse sopraan
Rosalind Plowright die eveneens haar
debuut in ons land maakt. Ze zingt in
Rotterdam de aria's O mio babino caro
van Puccini en Wilgenlied, Ave Maria
en Pace, Pace van Verdi. Sinds haar
eerste operarol in 1973 in Glyndebour-
ne is ze blijven schitteren. Thans
wordt ze beschouwd als een van de be
langrijkste in haar soort in toonaange
vende operahuizen in onder andere
Italië, Engeland, West-Duitsland en
Amerika.
Rosalind Plowright is op het laatste
ogenblik aangetrokken. Ze vervangt
Montserrat Caballé die maar bleef ver
zuimen haar programmakeuze door te
geven. Daarop konden orkest en diri
gent Gaetano Delogo niet langer wach
ten. aldus een woordvoerder van De
Doelen.
Judith Somogi werkte in Amerika
lang samen met onder meer de New
York City Opera en het New York
Philharmonic Orchestra. Ze woont te
genwoordig in West-Duitsland, waar
ze behalve in Frankfort ook in de ope
rahuizen van Hamburg, Milnehen,
Karlsruhe en Berlijn optreedt alsmede
bij de grote symfonie-orkesten.
Humo op reis
AMSTERDAM
„Humo achter glas" is de
naam van een reizende
tentoonstelling die ter
gelegenheid van het 50-
jarig bestaan van het
blad Humo in België te
zien was en die nu van 5
oktober tot en met 2 no
vember in het Vlaams
Cultureel Centrum in
Amsterdam te bezichti
gen is. Getoond wordt
origineel werk dat Evert
Meulen, Joost Swarte,
Kamagurka en Herr
Seele voor dit grootste
Belgische radio- en tv-
blad afleverden.
SUBSIDIEFONDS VOOR
BEELDENDE KUNST
DEN HAAG Er komt een fonds voor individue
le subsidies aan beeldende kunstenaars, architecten
en vormgevers. Het kabinet heeft ingestemd met
dit voorstel van minister Brinkman van WVC.
Zo'n fonds moet slagvaardiger werken dan tot nog
toe het geval is. Een subsidiefonds was tot dusver
niet nodig omdat er op dit terrein de BKR van het
ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid
was. Op andere terreinen binnen de kunstensector,
zoals letteren, film en scheppende toonkunst, be
staan al sinds jaren dergelijke fondsen. Brinkman
noemt een fondsconstructie voor de beeldende
kunst een „adequaat instrument" voor toekennen
van individuele subsidies en beroepskostenvergoe
dingen aan kunstenaars, nu de BKR-regeling per 1
januari 1987 verdwijnt en het budget voor de beel
dende kunst bij WVC met 60 miljoen gulden om
hoog gaat.
Fel protest schouwburgen tegen schorsing
AMSTERDAM Het bestuur van de Vereniging van Schouw
burg- en Concertgebouwdirecties in Nederland (VSCD) heeft fel
geprotesteerd tegen de schorsing van de directeur van de
schouwburg De Hagen in Almelo. In een telegram aan b en w
van Almelo zegt de VSCD dat zij de schorsing onaanvaardbaar
acht. Het college wordt dringend verzocht de schorsing in te
trekken. De betrokken directeur, mr.drs. N. den Hertog, werd
geschorst vanwege uitlatingen over de overneming van de
schouwburg door het horecaconcern Van der Valk. Hij had b en
w onder meer verweten de transactie financieel gezien veel te
rooskleurig te hebben voorgesteld. De VSCD is zeer verontwaar
digd over de wijze waarop het Almelose gemeentebestuur is om
gesprongen met de belangen van de schouwburg en het perso
neel ervan. Een gedeelte van het personeel nam overigens ont
slag omdat het niet voor Van der Valk wilde werken. In het
telegram schrijft de vereniging dat Den Hertog in het belang
van de Almelose gemeenschap informatie verstrekte. Overigens
werd Den Hertog door b en w ook een spreekverbod opgelegd.
Er loopt een nader onderzoek waarvan afhangt welke definitie
ve maatregelen tegen de schouwburgdirecteur worden genomen.
ROTTERDAM Onder
de titel „Schrijvers aller
landen" wordt van 5 tot
en met 9 oktober in de
Rotterdamse Doelen lite
raire avonden gehouden
onder de titel „Schrijvers
aller landen". Ongeveer
veertig schrijvers uit 25
landen lezen uit eigen
werk. Tevens worden
gespreks- en discussie
avonden gehouden over
literatuur uit Afrika,
Azië, Latijns-Amerika,
Europa en de Angelsak
sische landen. Mogelijk
wordt nog met auteurs
gesproken over gebeur
tenissen in deze eeuw,
die bepalend zijn ge
weest voor hun leven en
werk.
Het festival is georganiseerd
door de Rotterdamse Kunst
stichting naar aanleiding van
de Berlijnse Ontmoeting in
Bob den Uyl, een van de
voorbereiders van „Schrijvers
aller landen".
1981. Daarbij spraken Duitse
schrijvers uit Oost en West
over de bijzondere plaats van
DDR en BRD in de wereld.
Deze bijeenkomst werd
voortgezet in Den Haag,
Keulen, Sofia en West-Ber-
lijn. Daarbij ging en gaat het
om de verantwoordelijkheid
van de schrijver in kwesties
als oorlog en vrede.
Bij „Schrijvers aller landen"
wordt de aandacht gevestigd
op de literatuur. Het gaat om
de plaats en de betekenis van
de schrijver in zijn samenle
ving en in zijn taal. De ont
moeting in Rotterdam is
voorbereid door de Neder
landse schrijvers Jan Eiikel-
boom, Louis Ferron, Oe!k de
Jong, Manuel Kneepkens,
Willem G. van Maanen en
Bob den Uyl. Ze werkten sa
men met de Kunststichting
die voor de organisatie op
haar beurt samenwerkt met
het Studium Generale van de
Erasmusuniversiteit en ande
re instellingen en organisa
ties.
Kennismaken
In het aller-landen-schrij-
verscafé in De Doelen kun
nen de festivalgangers met
de auteurs kennismaken. De
eerste avond van het festival
in De Doelen is aan Afrika
gewijd. Dan vertellen Kofi
Awoonor uit Ghana, Francis
Bebey uit Kameroen, Brey-
ten Breytenbach (Zuid-Afri-
ka), Tahar Ben Jelloun (Ma
rokko), Mazisi Kunene (Zuid-
Afrika) en Tchicaya u Tam-
'Si (Congo) over plaats en be
tekenis van literatuur in hun
deel van het continent. Ze
zijn zo gekozen dat er aan
dacht is voor de verschillen
tussen landen en voor die in
de culturele en politieke ver
houdingen. Onder leiding
van George-Marie Lory van
„Jeune Afrique" proberen zij
overeenkomsten en verschil
len te bepalen.
Elders in De Doelen wordt
de eerste avond voorgelezen
door Walter van den Broeck
(België), Fazil Hüsnü Daglar-
ca (Turkije), Francesca Du-
ranti (Italië), Ho Hsiang-lin
(China), Pavel Kohout (Tsje-
choslowakije) en S.H. Vat-
syayan (India). De volgende
avonden zijn de gespreksa-
vonden achtereenvolgens ge
wijd aan Azië., Latijns-Ame
rika, Europa en de twintigste
eeuw.
MEESTE ONDERSCHEIDINGEN VOOR
ST. ELSEWHERE
PASADENA De Ameri
kaanse televisiemaatschappij
NBC heeft gisteravond in de
competitie om de „Emmy"-on-
derscheidingen van de Ameri
kaanse televisie - tegenhanger
van de Oscars van de filmin
dustrie - alle andere grote
maatschappijen achter zich ge
laten en gewonnen in alle 11
komediecategorieën.
„St. Elsewhere" van NBC ging
strijken met de meeste Em
my s (zes); „The Golden Girls"
kreeg de Emmy voor Beste
Komedie en „An Early Frost",
een aangrijpend verhaal over
een gezin dat wordt ver
scheurd door de immuunziekte
aids, verwierf er vier.
„Peter the Great" van NBC
kreeg twee prijzen, waaronder
die voor beste miniserie, en de
prijs met het grootste prestige -
die voor buitengewoon drama
- werd gewonnen door „Love
is never silent" van NBC, over
een vrouw die doof is.
Al met al sleepte NBC vieren
dertig van de 82 Emmy-onder-
scheidingen in de wacht. CBS
moest het doen met 22, Public
Broadcasting Service met 11
en ABC met een rampzalige 6
(waaronder een voor Colleen
Dewhurst voor beste bijrol in
een miniserie of speciale pro-
duktie, in „Between two wo
men").
Dustin Hoffman was de beste
acteur voor wat hij presteerde
in de categorie mini-serie of
speciale produktie: Willy Lo-
man in „Dood van een Han
delsreiziger" van Arthur Mil
ler van CBS. Behalve hij wa
ren Katharine Hepburn en
Vanessa Redgrave (twee keer)
voor Emmy's voorgedragen,
maar de dames grepen ernaast.
Marlo Thomas kreeg de vrou
welijke tegenhanger van deze
prijs voor .„Nobody's child",
waarin ze een vrouw speelt die
in een psychiatrische inrich
ting zit.
„Cagney and Lacey" van CBS
kreeg drie Emmy's en op het
terrein van de komedie ver
wierf „The Golden Girls" vier
Emmy's, waaronder die voor
beste komedie en beste actrice
(Betty White). Michael J. Fox,
de zoon in Family Ties, werd
Beste Acteur, „Cheers" haalde
twee Emmy's en The Cosby
Show - hoewel Bill Cosby niet
meedeed - drie.
Internationale belangstelling voor Amsterdams Muziektheater
DEN HAAG Veel buitenlandse kranten zullen aandacht be
steden aan de opening morgenavond van het Amsterdamse mu
ziektheater. Een dertigtal redacteuren op het gebied van muziek
en kunst, afkomstig uit negen verschillende landen, komen vol
gende week drie dagen naar Amsterdam, uitgenodigd door het
Muziektheater, de VVV Amsterdam, de KLM en het Nederlands
Bureau voor Toerisme (NBT).
Uit Italië komen redacteuren van de Corriere della Sera, La
Stampa en La Republica. Uit Engeland komen vertegenwoordi
gers van The Times, The Guardian en de Daily Telegraph.
Duitsland is aanwezig met journalisten van Die Welt, Der Spie
gel en de Frankfurter Allgemeine. Uit Amerika en Canada ko
men acht redacteuren, onder andere van de Chicago Tribune, de
New York Times, de Toronto Star en een aantal vakbladen op
het gebied van muziek en cultuur. Verder komen journalisten
uit Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Scandinavië en Japan.
Gedurende het driedaagse bezoek staan, behalve het bijwonen
van de officiële openingsuitvoering, ook een speciale rondlei
ding door het Muziektheater op het programma, een bezoek aan
het concertgebouw, aandacht voor „Amsterdam culturele hoofd
stad van Europa '87" en diverse ontmoetingen met vertegen
woordigers van cultureel/muzikaal Amsterdam, aldus het NBT.
De Amsterdamse pro
cureur-generaal mr.
H. Lagerwaard gaat
op 1 oktober op 64-ja-
rige leeftijd met vut.
Hij wordt opgevolgd
door oud-minister
mr. J. de Ruiter. Ge
wapend met ironie,
pragmatisme en een
stevig relativerings
vermogen heeft La
gerwaard 39 jaar vol
gemaakt binnen ons
vervolgingsapparaat,
het Openbaar Minis
terie (OM).
De vijf procureurs
generaal in ons land
vormen een belang
rijke schakel tussen
de praktijk van het
strafrecht en het be
leid op het ministerie.
Zij zijn hoofd van het
OM in hun ambtsge
bied, met onder zich
de verschillende
hoofdofficieren van
justitie en tegelijk
vormen ze gezamen
lijk een trait-d'union
naar de minister en
de politiek.
Lagerwaard wilde
geen afscheidszitting.
„Prettig toch in deze
tijd van bezuinigin
gen, bovendien: ik
heb geen behoefte
aan die rituele dans".
Bezorgdheid over
onze strafrechtsple
ging en de invloed
van de politiek teke
nen zijn vertrek. De
grens van de onvrede
wordt naar de bui
tenwacht echter
steeds getrokken.
„De loyaliteit naar de
minister gebiedt mij
hier over te zwijgen",
klinkt het meer dan
eens. Lagerwaard wil
niet op de valreep op
tenen gaan staan.
SCHEIDENDE PROCUREUR-GENERAAL:
AMSTERDAM „Dat
oud-minister van justitie
De Ruiter mij opvolgt kan
toeval zijn, maar ik eigen
lijk vrees ik dat het steeds
vaker zal voorkomen dat
mensen uit de politiek
worden benoemd, omdat
ze in de pas lopen met het
regeringsbeleid". Volgens
procureur-generaal van
Amsterdam, mr. Lager
waard die op 1 oktober
met vut gaat, kijkt de po
litiek soms hinderlijk mee
over de schouders van de
rechterlijke macht. „Som
mige Kamervragen lijken
ook meer ingegeven door
scoringsdrift en vragen
naar de bekende weg dan
door werkelijke belang
stelling".
De directe bemoeienis van de
politiek met het strafrecht
vindt hij gevaarlijk. „Er is
toch een bepaalde mate van
onafhankelijkheid in de ver
volging. Ik heb altijd grote
waarde gehecht aan het feit
dat het Openbaar Ministerie
verbonden is aan een recht
bank of hof, aan onze vervol-
gingstaak binnen de straf
rechtspleging. Door de be
moeienis van de politiek zie ik
dat enigszins in het nauw ko
men".
Zijn opvattingen stammen dui
delijk uit de praktijk van de
rechtspleging die hij sinds 1947
kent toen hij begon als „volon
tair ten parkette" in zijn
geboortestad en woonplaats
Haarlem. Hij heeft ze allemaal
voor zich gehad, de zittingen
over dronken rijders, winkel
diefstallen, de eerste hasj- en
hennepzaken en later de in
braken, vechtpartijen, heroï
nezaken en moorden.
In 1972 werd hij advocaat-ge
neraal in Amsterdam, de „offi
cier van justitie" in beroepsza
ken bij het gerechtshof, in
1980 procureur-generaal in de
hoofdstad. De tijd van de zit
tingen was voorbij, er kwam
ruim zes jaar van beleidsmatig
werk en contacten met „Den
Haag".
Nu terugziende op de vele
dienstjaren roept het straf
rechtelijk bedrijf bij hem de
De scheidende
procureur-
generaal van
Amsterdam mr.
Lagerwaard.
suggestie op van veel gepraat
en weinig wol.
„Het strafrecht wordt steeds
ongeloofwaardiger. Ik maak
me zorgen over het feit dat
mensen worden weggezonden
wegens cellentekort, dat we
verdachten indelen in catego
rie A, B en C om ze in volgor
de van zwaarte te kunnen
vasthouden. We accepteren
dat we vonnissen niet kunnen
executeren, dat we de dreige
menten van ons strafrecht niet
kunnen waarmaken, dat we
die lui van „balletje, balletje"
niet kunnen vastzetten. Dat
zijn zaken die grote ergernis
en onrust bij de bevolking ver
oorzaken. Het strafrecht heeft
veel plannen, veel bezigheden,
er wordt hard gewerkt, maar
het resultaat blijft schamel".
Euthanasie
De „macht", de „invloed"
waar Lagerwaard in 1980 bij
zijn benoeming als procureur-
generaal nieuwsgierig naar
was, strekte zich uit naar twee
kanten. In de eerste plaats
binnen het ambtsgebied (het
„ressort" Noord-Holland en
Utrecht) waar hij leiding gaf
aan het Openbaar Ministerie.
De andere kant van de
„macht" waren de drieweke
lijkse bijeenkomsten van de
vijf procureur-generaals waar
op politiek en strafrechtsbe-
drijf elkaar treffen en de
„richtlijnen" voor de vervol
ging worden afgesproken.
Euthanasie is één van die re
gelmatig besproken items. La
gerwaard vindt dat de wetge
ver zich ermee moet bemoei
en: „Je hebt het regeerak
koord, nietwaar, dat heeft zijn
invloed op het vervolgingsbe
leid. Maar je ziet dat een groot
aantal zaken nu bij de rechter
eindigt in schuldigverklaring
zonder straf. Dus zoveel bereik
je dan als OM ook niet". Ge
vraagd naar zijn persoonlijke
mening zegt hij mee te gaan
met de meerderheid van de
staatscommissie. „Dat wil zeg
gen: de ruimste mogelijkheid,
dus ook actieve euthanasie
mogelijk maken".
Ontvoerders Heineken willen terug naar Nederland
PARIJS De Nederlandse
consul-generaal in Parijs, mr.
J. von Mühlen, heeft vandaag
de twee ontvoerders van Al
fred Heineken en zijn chauf
feur opgezocht in de gevange
nis van Fleury-Merogis om
over hun verzoek te praten
hoe ze zo snel mogelijk naar
Nederland kunnen vertrek
ken. De consul-generaal heeft
dat dit weekeinde desgevraagd
bevestigd. Eerder op de dag
maakte de Franse advocate
van Holleeder en Van Hout,
de uit Nederland afkomstige
mr. J. de Jongh-Dunand, be
kend dat de twee van een be
roep bij de Franse Raad van
State afzagen omdat „het toch
allemaal vechten is tegen de
bierkaai". Op hun verzoek
heeft zij toen contact gelegd
met de Nederlandse autoritei
ten in Frankrijk. Volgens me
vrouw De Jongh kan de uitle
vering nu zeer snel haar be
loop krijgen. De twee zitten
sinds eind februari 1984 vast
in Frankrijk.
Staking kooplieden bij Oosterse markt in Beverwijk
BEVERWIJK Duizenden
bezoekers van de Oosterse
markt in Beverwijk moesten
zaterdag met lege handen
huiswaarts keren omdat de
circa 500 standhouders staak
ten. De kooplieden, verenigd
in de Buitenlandse Zelfstandi
gen Vereniging (BZV), protes
teerden tegen het beleid van
directeur Bart van Kampen
van de zwarte markt, waartoe
ook de Oosterse markt be
hoort. Volgens de voorzitter
van de BZV, N. Akbult, voert
de zwarte markt-directie een
discriminerend beleid. „Wij
moeten hogere huren betalen
dan de Nederlanders op de
zwarte markt. Ook moeten wij
13 maanden huur betalen in
plaats van twaalf maanden".
„Zo lang Van Kampen niet
met ons wil praten blijven wij
staken. Al duurt het maan
den", aldus Akbult. Volgens
directeur Van Kampen heeft
^e Oosterse markt priv"
die anderen niet hebben.
ALPHEN AAN DEN RIJN
Een overvol Avifauna was za
terdagavond het decor voor de
Alphense Jazznight 1986. Deze
vijfde jazznacht stond geheel
in het teken van de eerste lu
strumviering en de organise
rende Stichting Alphense
Jazznight had kosten noch
moeite gespaard om de groten
op jazzgebied te kunnen con
tracteren.
Behalve Nederlandse groepen
en musici als Jaap Dekker,
Dutch Swing College Band,
het trio Dolf de Vries met
Marjorie Barnes, Jole Blond,
de Evergreens, het Leidsch
Studenten Jazz Gezelschap en
de Ellen H. Band waren er de
Amerikanen Buddy Tate, Ben
ny Bailey en Glenn Ferris. Zij
werden begeleid door de Duit
se Torsten Zwingenberger-
band. Uit Polen kwam Sami,
Swoi, uit Engeland Sweet Sub
stitute, uit België Waso, uit
Duitsland Lösekes Blues Gang
en de Jazz-lips uit Amerika.
De pianist Rob Hoeke die met
Jaap Dekker zou spelen werd
vervangen door Hein van der
Gaag. Tot verrassing van ie
dereen kwam ook nog Toon
Roos. Samen met de banjoniste
Cynthia Sayer, de vibrafonist
Fred Leeflang, Boris van der
Lek en Karei Boelee was hij
alsnog gecontracteerd voor
deze avond.
In totaal waren er zes muziek
zalen beschikbaar waar het
publiek in en uit kon lopen. Er
was bijzonder veel publiek.
Misschien wel te veel want op
de wisseltijden van de bands,
als de mensen van de ene zaal
naar een andere wilden, wa
ren er complete opstoppingen.
Bij elkaar huisden in het Avi
faunagebouw plus de tenten
3000 mensen.
LEIDEN De zondagse kof
fieconcerten van K&O zijn
weer begonnen. En zoals bijna
altijd, was er ook gisteren
weer veel publiek in de foyer
van de Stadsgehoorzaal. De
verwachtingen werden niet te
leurgesteld: de Amerikaanse
pianist Steven Mayer leverde
schitterend werk. Hij gaf een
uitstekend opgebouwd en bo
vendien zeer afwisselend reci
tal: van Schubert en Schu
mann werkte hij via Liszt en
Debussy toe naar Prokovieff
en Tatum.
Steven Mayer opende het reci
tal met Impromptu opus 90
nr.3 van Franz Schubert (1797
- 1828). Hij maakte indruk
door een verrassende souples
se, samen met een zeer intense
manier van spelen. Melodische
lijnen kwamen werkelijk
schitterend tot hun recht.
Van Robert Schumann (1840 -
1856) volgde hierna Carnaval
opus 9. Na een zeer uitbundige
Préambule kwamen 21 kortere
stukjes, waarin diverse figu
ren, zoals Pierrot, Arlequin, en
Pantalon et Colombine de re
vue passeerden; ieder karakter
kreeg zijn eigen muzikale ge
stalte, de ene wat meer ingeto
gen, de andere wat uitbundi
ger, waardoor binnen de een
heid, die dit Carnaval toch ze
ker vormt, toch ook voldoende
afwisseling gewaarborgd was.
Af en toe een walsje ertussen
door maakte het geheel com
pleet.
Na de pauze klonk Bénédic-
tion van Franz Liszt (1811 -
1886), met een prachtige melo
die, afwisselend in de linker
en in de rechterhand, en later
in gebroken akkoorden. Het
stuk werd door Mayer groots,
maar niet overdreven pathte-
tisch gebracht.
In Pour les arpèges compo-
sés" van Claude Debussy (1862
-1918) worden ook veel gebro
ken akkoorden gebruikt, maar
met een heel ander effekt dan
bij Liszt. Vooral in de hoogte
zijn de klanken ijl als kristal.
Tot slot speelde Mayer wat
meer„speelse" muziek. Eerst
van S. Prokovieff (1891 - 1953)
Suggestion diabolique, inder
daad een duivels stukje: fel,
ritmisch, donkere klanken, en
met veel humor geschreven en
gepeeld. Het slot ontlokte het
publiek enig gegrinnik.
Als laatste stonden enige Solo's
van Art Tatum op het pro
gramma, geniaal gespeelde,
zwoele, bar-achtige raggy mu
ziek.
ANNETTE JASPERSE
Voor een uitgebreid!
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplegij
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van de2<|]
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU 1
ROCINEMA I (Van BoetzelaeK
straal 6, tel. 01720-20800): Polir
tergeist II (16); 18.30, 21.00. *o,t
ook 13.45. EUROCINEMA I
De karate kid II (al); 18.3T
21.00. wo. ook 13.45. EURO1'
CINEMA III: White nights (aJ r;
18.30, 21.15. EUROCINEMA IV|i
The hitcher (16); 18.45, 21.15
Op hoop van zegen (al); wc.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stations*® n
19. tel. 071-121239): Silkwoo
(al); Sophie's choice (al); 20.»
LIDO en STUDIO (Steenstra I
39. tel. 124130): Big troublo i
little China (12); Top Gun (al);
amor brujo (al); 14.30, 19.00
21.15. Hannah and her sister
(al); 14.30, 19.00, 21.15. wo
19.00. 21.15. Color purple (al
20.00. TRIANON (Breestrai
31. tel. 123875): La femme pv
blique (16); 14.30, 19.00, 21.15
REX (Haarlemmerstraat 5)
tel. 071-125414); China ana sill
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Donald Ducks verjaar
dagspartijtje (al); wo. 14.30.
NOORDWUK LIDO THEATEl
(Pr. Bernhardstraat 56. te
01719-12800): Runaway tral
(16); ma. di. 21.15. Out ot Afric
(al), ma. dl. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30, tel. 01718-74075]
Highlander (al); wo. 14.45
19.00, 21.15. ma. di. niet on
14.45. CITY THEATER II: Poll
ce academy III (16); tijden zi
City I. CITY THEATER III en IV
Out of Africa (al); 20.00. Cobr
(16); 21.15. wo. ook 14.45. 0
hoop van zegen (al); 19.00. wc
ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWA
(tel. 01717-4354): Police Acad*
my III (al); wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Sjors en Sjimmie en ht
zwaard van Krijn; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (te
01751-13269): Out of Africa (af)
20.00.
KINDERVOORSTELLING
De wonderlijke wereld van OZ
wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27
tel. 463500): The color purpl
(al); 14.00, 20.00. ASTA
(Spui 27. tel. 463500): Top gu:
(al); 14.00, 18.45, 21.30. AST
3: Oe karate, kid deel II (af
14.00, 19.00, 21.30. BABYLOI
1 (naast Centraal Station, te
471656): El amor brujo (aTj
14.00, 19.00, 21.15. BABYLOI
2: Big trouble in little Chin
(12); 14.00, 19.00, 21.15. B*
BYLON 3: Out of Africa (a
14.00. wo. 20.15. CINEAC
(Buitenhof 20. tel. 630637): Pi
tergeial II (16); 14.00, 18.4
21.30. CINEAC 2: A nightm
re on Elmstreet (16); 14.01
18.45, 21.30. CINEAC 3: Cfl
bre (16); ma. dl. 14.00. wd
18.45, 21.30. EUROCINEMl
(Leyweg 910, tel. 667066): Polio
academy III (al); 14.00, 19.CX
21.30. wo. 19.00, 21.30. ME
TROPOLE 1 (Carnegielaan, te
456756): Hannah and her sii
tere (al); 14.00, 18.45, 21.3<
METROPOLE 2: De wieesl
wachter (12); 14.00, 18.45
21.30. METROPOLE 3: 9\
Weeks (16); 14.00. 18.45, 21.30
METROPOLE 4: Op hoop vai
zegen (al); 14.00, 18.45, 21.30
METROPOLE 5: Letter I
Brezhnev (al); 14.00, 18.45
21.30. ODEON 1 (Herengrach
13, tel. 462400): Revolution (af
13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2
The money pit (al); 13.45, 18.45
21.30. ODEON 3: Under th
cherrymoon (al); 13.45, 18.45
21.30. ODEON 4: Novecento
A II (16); 12.15, 18.30. LE PA
RIS 1 (Kettingstraat 12b, te
656402): Sezcapades (18); 12.0
tot 22.30. LE PARIS 3: Bab
d'amour (18); 12.30 tot 23.00
HAAGS FILMHUIS (Dennewq
56. tel. 459900): Zaal 1: The s«
criflce; 19.00, 21.45. Zaal 2: Si
raba Hakobune; 19.30, 21.45
Zaal 3: dagelijks 19.30, 21.45
Cléo da 5 7; ma. Onschuldig
verleiders; di. Pajarito Gómei
7» 30*1 lil
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1. nonchalant; 8. muz
noot; 9. boom; 10. per procuri
(afk.); 11. eminentie (afk.); 13. sla
plaats; 15. vorm van mij; 16. zond
ling; 18. klein werpanker; 20. hofp
soon in vroegere jaren; 21.
maal; 22. rijstbrandewijn; 24. t
25. sportevenement (afk.); 26. spc
plant; 28. maangestalte (afk.); 29.
andere (afk.); 31. boom; 33.
(afk.); 34. blaasinstrument.
Verticaal: 1. tweede mogelijkheid;
circa (afk.); 3. voorzetsel; 4. rtvief
Duitsland; 5. briefaanhef (afk. Latl
6. voorzetsel; 7. meubelstuk;
maand v.h. jaar; 13. uiting van If
14. de dato (afk.); 15. vogel; 17. so
papegaai; 19. knaagdier; 23. ieo;
maat (afk.); 24. stoomschip (afk.);
vloeistof; 30. hoewel; 31. land ba
werktuig; 32. boksterm (afk.); 33.
woord.
OPLOSSING
ep ec "O'M 2G ie !fB oe
LZ "s s PZ lunt ez :»BJ 61 fc-ro
liejeuj si "P P PI Cl fysetu
UswtieOejds i :do 9 s 1 'S '-0qi3
:ei e :-bo z 'leiiaujeiie i :ibboiii
T9|«
-ei» ke "sa ee :xie ie 'v* -bz
'82 :souj '92 11 '92 :ieis >2
22 tftie 12 Mbu oZ =Bejp '01 'r
■91 :euj -si :peq ei ui3 u d d
:s»e '6 'bi e fsooieiipe i :|eejuozu