Cultuurprijs voor
Anton Koolhaas
op de Filmdagen
toyota starlet
vanaf: 14.195,-
bh91bss
HP
®6ene
HH
Toyota. Sterk maar waar.
CDA -fractie moet vooral
geen slappe knieën krijgen\>\
KUNST
CeidaeGotncwt
DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1986 PAGINA 11 fj
„DE WISSEL WACHTER" GUNSTIG ONTVANGEN
UTRECHT De zesde
Nederlandse Filmdagen
zijn gisteren in de
Utrechtse Jaarbeurscon
greszaal voor een elfhon
derd koppig publiek geo
pend met de vertoning
van Jos Stellings film
„De wissel wachter" en
met de uitreiking van de
eerste prijzen en prijsjes.
Het eerste Gouden Kalf van
de week ging naar Anton
Koolhaas, ex-directeur van
de Filmacademie die verder
in ontelbare functies de Ne
derlandse film ten dienste
heeft gestaan. De Cultuur
prijs van de Nederlandse
Filmdagen die hij zelf uit
handen van Bert Haanstra
kwam ontvangen, ging vorig
jaar naar Joris Ivens, dus
werd Koolhaas de tweede
..eminence grise" die be
kroond werd. Wat dat betreft
kun je je nu al zorgen gaan
maken over de toekomst van
de Gouden Kalveren: het zal
niet al te lang meer duren of
iedereen van enige naam
heeft er een op de schoor
steenmantel staan.
Een nieuwe prijs is de „Tele
visieprijs" van het Fonds
voor de Nederlandse Film,
uit te reiken aan tv-mensen
die zich verdienstelijk heb
ben gemaakt voor film. Ge
zien de lopende discussie's
over het mank-gaan van de
relatie film en tv een op zich
zelf saillante prijs, die echter
naar een tv-programma over
film moest gaan. Ook hier
kan de jury nauwelijks meer
dan een half uur (inclusief de
koffie) vergaderd hebben. De
weinige filmrubrieken op tv
lijken op elkaar in hun ge
brek aan originaliteit, van
daar dat de prijs ging naar de
NOS voor de serie over de
Nederlandse film „Morgen
gaat het beter". Producer
Ben Klokman en redacteur
Cees van Ede namen hem in
ontvangst.
De lezeressen van het dames
blad Viva mochten weer hun
favoriete acteur of actrice
van het jaar kiezen. Derek de
Lint („De aanslag") kreeg de
Vergulde Klaver dit jaar en
bleek een paar procenten be
ter te hebben gescoord dan
Alex van Warmerdam
(„Abel") en Jeroen Krabbé
(„In de schaduw van de
overwinning"). Geen enkele
actrice in de top van Viva
dus. „De allereerste prijs van
mijn leven" liet De Lint we
ten nadat Maruschka Det-
mers hem had overhandigd.
De Nederlandse actrice die
nog in geen enkele Neder
landse film gespeeld heeft
ontmoette Derek de Lint zo
voor de tweede keer in héér
leven. De eerste keer was tij
dens de proefopnames die zij
met hem maakte voor de
film „Kort Amerikaans".
K waliteitsfiïm
Jos Stellings geheel in Schot
land opgenomen openings-
film „De wissel wachter"
bleek in elk geval werk van
niveau. In Venetië was dat al
eerder gevonden in de Itali
aanse pers. „Een Hollandse
kwaliteitsfilm" schreef La
Republica. „Een uitermate
origineel, sensueel pamflet,
dat de meest onderdrukte
menselijke zieleroerselen
blootlegt" zei festivaldirec
teur Rondi in La Stampa. De
grootste krant van Italië
(Corriera della sera) vond:
„De film ontleent zijn sterke
expressieve draagkracht aan
de beelden zelf, hun kleurge
bruik en de aandacht voor
het kleinste detail, nog afge
zien van de fantastische ge
luidstrack". Het publiek in
Utrecht reageerde gunstig op
dit verhaal van een wereld
vreemde wisselwachter op
een eenzame post in de
Hooglanden die per ongeluk
een fraaie Franse dame in z'n
huisje krijgt. Hun merkwaar
dige, door de omstandighe
den afgedwongen relatie
wordt bijna zonder dialoog
gefilmd, en aangezet en ver
broken via de komst van een
machinist (John Kraaijkamp)
en een postbode. Bij verte
genwoordigers van het bio
scoopbedrijf viel echter nu al
twijfel te bespeuren of Stel
lings film het bij hen zou
redden.
Misverstand
Wat de Nederlandse Film en
de Gouden Kalveren betreft
een aantal mooie uitspraken
genoteerd in het gisteren uit
gekomen nummer van het
blad Film en TV-maker. Pie-
ter Verhoeff, in '81 winnaar
met zijn film „Het teken van
het beest" over de vorm van
de prijs: „Het beeldje is een
misverstand. Het had een
jong stiertje kunnen voorstel
len dat krachtig op z'n poten
staat. Maar het werd een hul
peloos kalfje dat aarzelend
omhoog kijkt, zoekend naar
de grote uier waar het zo af
hankelijk van is. Daar
spreekt een minderwaardig
heidsgevoel uit dat ik haat
Cameraman Theo van de
Sande (een Kalf in '82): „Ik
ben geshockeerd door de re
gel in de Filmdagenstatuten
die zegt dat wie zijn werk wil
insturen een Nederlands pas
poort moet hebben. Het is be
lachelijk dat een vluchteling
in Nederland niet mag mee
dingen". En Jos Stelling zelf
(winnaar in '84 met „De illu
gen: „Ondanks kritiek is ie
dereen wel doordrongen van
het belang van de Filmda
gen: je wordt eindelijk een
week serieus genomen".
BERT JANSMA
Na een proefrit met de Starlet staat u sprakeloos
van zijn sterke punten. 1. Sportief en kompleet afge
werkt 2. Kompakt van buiten, ruim van binnen. 3.
Handige derde of vijfde deur en neerklapbare achter-
ekt wet
bank. 4. Zeer exacte schakeling en perfek
5. Moderne 12-kleppenmotor met hoge prestaties en
laag, loodvrij brandstofverbruik. 6. Twee jaar garantie
met een maximum van 100.000 km. 7. Zes jaar carros
seriegarantie op roesten van binnenuit 8. Gunstige aan
schafprijs, lage onderhoudskosten en hoge inruilwaarde.
De service van Toyota is spreekwoordelijk, daar
maken we geen punt van.
Importeur: Louwman Rarqui B.V, Industrieterrein Dombosch 1, Steurweg 8, 4941 VR Raamsdonksveer. t/NVATA
lel. 01621-85900. Prijzen incl. BTW excl.afleveringskosten. Wijzigingen in prijs en uitvoering voorbehouden. I \J Y U I M
LEIDEN - A J VERBERG'S AUTO B.V. - Zoeterwoudseweg 23 - Tel 071-313141 RIJNSBURG - GARAGE DIJKSMAN B V - Oegslgeesterweg 17-23 - Tel. 01718-20500
SASSENHEIM-'GARAGEBEDRIJFA. BORST-Parklaan 60-Tel 02522-14625,TER AAR-GARAGEBEDRIJFJ.J. VAN DERGEEST-Westkanaalweg37-Tel. 01722-2132.
ZOETERWOUDE - GARAGE HEEMSKERK - Schenkelweg 109 - Tel. 01715-1220.
*Off. Agent 37
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Poltergeist II
(16); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook
13.45. EUROCINEMA II: De Ka
rate Kid II (al); 18.30, 21.00. za. zo.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA III:
White nights (al); 18.30. 21.15. EU-
riOCINEMA IV: The hitcher (16);
<8.45, 21.15. Op hoop van zegen
'al); za. zo. wo. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Poltergeist II
(18); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Talk dirty to me (al); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Vanessa (18);
za. 24.00. EUROCINEMA IV: The
hitcher (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Donald Ducks
tekenfilm grabbelton (al); za. zo.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Silkwood (al); do.
vr. 19.00, 21.30. Falling in love (al);
za. zo. 14.30, 19.00, 21.15. Sop
hie's choice (al); ma. t/m wo.
20.00. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Big trouble
in little China (12); Top Gun (al); El
amor brujo (al); 14.30, 19.00.
21.15. Hannah and her sisters (al);
do. vr. ma. di. 14.30, 19.00, 21.15.
za. zo. wo. 19.00, 21.15. Color pur
ple (al); 20.00. zo. ook 14.45.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): La femme publique (16);
14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15,
16.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52. tel. 071-125414);
China ans silk (16); 14.30, 19.00.
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Donald Ducks verjaardag
spartijtje (al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Let's get physical (18); vr.
za. 23.30.
NOORDWUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Runaway train (16); vr. za.
ma. di. 21.15. zo. 15.00. Out of Af
rica (al); vr. ma. di. 21.15. zo.
20.15.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Highlander (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45. 19.00, 21.15. ma. di. alleen
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Police Academy III (16); tijden zie
City I. CITY THEATER III e
Out ot Africa (al); 20.00. Cobra
(16); 21.15. do. vr. zo. wo. ook
14.45. Op hoop van zegen (al);
19.00. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Police Academy III
(al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. Out of Africa (al); do. 14.00.
do. t/m zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Sjors en Sjimmie en het zwaard
van Krijn; za. wo. 14.00. zo. 11.00.
WASSENAAR e ASTRA (tel
01751-13269): Remo (12); do. t/m
zo. 20.00. Out of Africa (al); ma. t/
m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De wonderlijke wereld van OZ; za.
zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The color purple (al);
14.00, 20.00. e ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): Top gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. e ASTA 3: De karate
kid deel II (al); 14.00, 19.00, 21.30.
zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal Sta
tion. tel. 471656): El amor Brujo
(al); 14.00. 19.00. 21.15. zo. 13.30,
15.45, 19.00, 21.15. BABYLON 2:
Big trouble in little China (12);
14.00. 19.00, 21.15. zo. 13.15,
15.30, 19.00, 21.15. BABYLON 3:
Out of Africa (al); 20.15. do. vr.
ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Poltergeist II
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: A
nightmare on Elmstreet (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Cobra (16); 18.45. 21.30. do. vr.ma.
di. 14.00. EUROCINEMA (Ley-
weg 910, tel. 667066): Police aca
demy III (al); za. wo. 19.00. 21.30.
zo. 16.30. 19.00, 21.30. overige
dag. 14.00, 19.00, 21.30. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Hannah and her sisters
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. METROPO-
LE 2: De wisselwachter (12);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO-
LE 3: 9'A Weeks (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 14.00, 16.00. 18.45,
21.30. e METROPOLE 4: Op hoop
van zegen (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: Letter to Brezh
nev (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Revolution (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: The money pit (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 3:
Under the cherrymoon (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Nove-
cento I II (16); 12.15, 18.30. LE
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Sexcapades (16); 12.00
tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 3: Baby d'amour (18); 12.30
tot 23.00. zo. v.a. 14.00. e HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56,
459900): Zaal 1: The sacrifice;
19.00, 21.45. Lola; zo. 14.30. Zaal
2: Saraba Hakobune; 19.30, 21.45.
Zaal 3: dagelijks 19.30, 21.45.
Monsieur Hawarden; do. Barra-
vento; vr. Strategie van de spin;
za. Lola; zo. Cléo de 5 a 7; ma.
Onschuldige verleiders; di. Pajari-
to Gómez; wo.
Vernieler van
schilderij
wacht celstraf
AMSTERDAM „Je mag
over kunst discussieren
zoveel je wilt maar je
moet er met je poten van
afblijven".
Dit zei de officier van justitie
bij de rechtbank in Amster
dam, mr. H.P. Wooldrik, giste
ren tegen een 33-jarige Am
sterdammer die in maart het
schilderij „Who is afraid of
red, yellow and blue" van de
Amerikaanse kunstenaar Bar-
nett Newman in het Stedelijk
Museum iri Amsterdam onher
stelbaar vernielde.
Mr. Wooldrik eiste acht maan
den gevangenisstraf, waarvan
drie maanden voorwaardelijk
met een proeftijd van drie jaar
en een driejarig verbod het
Stedelijk Museum te betreden.
Het griezeligst vond Wooldrik
het dat de verdachte zijn daad
niet ziet als een vergissing
Vrij Nederland constateert
dat minister Ruding met zijn
Miljoenennota vergeten
heeft dat hij zichzelf is opge
volgd. „Het nieuwe pessimis
me wordt gemotiveerd met
het alles overheersende ver
haal dat de aardgasbaten te
ruglopen. Niemand beter
dan hij weet dat dit onzin
is". Elders de vraag of de
CDA-fractie tegen premier
Lubbers aan het rebelleren
is. Ex-partijvoorzitter, nu
minister Bukman, echter:
„Een beetje kritisch zijn, dat
mag. Maar de fractie heeft
tijdens de formatie zijn zegje
gedaan en de rest van de pe
riode is men daaraan gebon
den. Vluchten kan nog niet.
Ze moeten vooral geen slap
pe knieën krijgen". Voorts
een kritisch artikel over de
volgende maand in gebruik
komende Oosterschelde-
dam. Waterstaatkundig in
genieur H. Meijer: „Wat gaat
er gebeuren als straks blijkt
dat de pijlers aan restauratie
toe zijn? Dan zal zich weer
de vraag voordoen: moet de
Oosterschelde open blijven
of doen we hem dicht? Hele
maal afsluiten is dan een
kleinigheid. Je doet de
schuiven dicht, gooit er zand
en stenen tegenaan en klaar
ben je. Ik ben er niet gerust
op". Een gesprek ten slotte
met regisseur Jos Stelling
van de nieuwe Nederlandse
film De Wissel wachter. „Ik
heb het vermoeden dat, als
je met film bezig bent op een
echt intelligente manier, je
voor Nederland daarmee
wel eens de plank mis zou
kunnen slaan. Nederland is
te nuchter en te zuinig. We
hebben toch ook geen eet
cultuur?"
Het omslagartikel van Else
vier legt blinde vlekken in
de Miljoenennota bloot. De
Utrechtse hoofdcommissaris
van politie mr. J. Wiarda
bijvoorbeeld: „Inkrimpen.
Afslanken. Maar het percen
tage opgeloste misdrijven
loopt nog steeds terug. Dat is
ongehoord. Het oplossings
percentage van inbraken ligt
nu op 14. Het wordt bijna
onaanvaardbaar om op die
weg voort te gaan". Elders
een gesprek met topambte
naar ir. C. van Daatselaar,
die in Wenen het beraad
over de Russische kernramp
heeft bijgewoond. „Ik vraag
me na lezing van de rappor
ten af of de Sovjet-operators
evenveel hart voor de zaak
hebben als hun collega's in
Nederland. Het gemak
waarmee daar allerlei regels
zijn overtreden, kan ik me
hier absoluut niet voorstel
len". Aandacht ten slotte
voor het toenemende ver
schijnsel van bijtende hon
den. De plastisch chirurg dr.
Lichtveld: „Elke hond is ge
vaarlijk. Ik zeg wel eens als
ik college geef, dat elke
hond die groter is dan een
poes, eigenlijk achter tralies
moet. Daar wordt dan harte
lijk om gelachen," maar
waarom eigenlijk?"
De Haagse Post portret
teert naar aanleiding van de
Miljoenennota minister Ru-
ding. Een ingewijde op Alge
mene Zaken: „Hij en Lub
bers bellen elkaar aanmer
kelijk minder dan voorheen.
Er lijkt een zekere sleetsheid
in de verhoudingen op te
treden, in combinatie met
groeiende irritaties. Lubbers
heeft zoiets als: moet ik nu
alweer met Onno in de
clinch? Nee toch, alsjeblieft".
De spraakmakende journa
list Willem Oltmans publi
ceert een Surinaams dag
boek. „Opnieuw gesprek on
der vier ogen met Bouterse.
Brunswijk wordt misbruikt,
zegt hij. Jammer. De heren
achter Brunswijk zijn bang
de boot te missen. Dit zijn
stuiptrekkingen van wanho-
pigen". Met de relatiedes-
kundige prof. Iteke Weeda
wordt gepraat over echt
scheiding. „Er wordt tegen
woordig niet veel te gemak
kelijk gescheiden. Integen
deel. Er zijn oneindig veel
meer mensen die er te lang
mee gewacht hebben. Die
kunnen verder niets meer
dan nakaarten, hun ex-part
ners treiteren". Elders deze
uitspraak van Adèle Bloe-
mendaal: „Ondanks mijn
sportieve, jeugdige imago
blijf ik veel slechte dingen
doen. Ook met alcohol. Stap- 'h
pen met heer Jones, en, alsol
er niets veranderd is. rol ik c*
dan om vijf uur 's morgen I®
in mijn bedje. Door die aero:tei
bics gaat dat gif er weer veel 'r'
sneller uit, meen ik begre-
pen te hebben"
DE TIJEvi
De Tijd beschrijft hoe de
macht van topambtenaai tei
prof. F. Rutten doorwerkt inlw
de Miljoenennota. „Het be- d
sluit om in vier jaar 18,5 mil- ril
jard te bezuinigen, betekent b
dat Economische Zaken de >el
slag heeft verloren van Fi-si
nanciën. En dat is precies ht
wat er momenteel aan de>r\
hand is. Financiën wordt'er
steeds machtiger. Dat gaat 1
maar door". Elders een arti-tn
kei, geschreven door de t
Zuidafrikaanse blanke acti- ;sl
viste tegen apartheid Helen lh
Suzman. „De wereld zou
druk moeten uitoefenen op h
de apartheid, maar geenpv
strafmaatregelen opleggen I
die de Zuidafrikaanse econo- iri
mie vernietigen. Zo'n strate-
gie van de wanhoop zou deb
erfenis vernietigen waaraan
de zwarten onvermijdelijk!
zullen deel hebben". Met dend
psycholoog dr. J. van Ratin-bri
gen wordt gepraat over dejrt
zwakzinnigenzorg. „Ik denk ill
dat zwakzinnigen, gehandi-fid
capten en dementen ons defoi
andere kant van het levenjgt
laten zien, juist om te voor-bi
komen dat de maatschappijlri
hedonistisch wordt en uit-' v
sluitend nog oog heeft voor!
wat mooi en gezond is". I z
loi
De Groene Amsterdammei
tekent bij de Miljoenennota
aan: „Belangrijk voor dejj
sterke positie van het kabi-^ti
net is de voortgaande ver-jf;
wording van de maatschap-ite
pelijke moraal. Zelfs in de«r
PvdA lijkt de stroming dief j
zo begaSn is met het wel enL
wee van de middengroepen!
de wind in de zeilen te heb-Lj,
ben. Wat goed is voor deL
succesvollen, is goed vooij j
het land". Een ander artikelL,
beschrijft hoe de radikaleh
vredesbeweging de stijl vanjj€
zijn tactiek heeft veranderdL
„Het streven is erop gericht|s
een klimaat te scheppene€
waarin iedere vorm van me-,g,
dewerking aan Woensdrechtjfi
als onfatsoenlijk van def,
hand wordt gewezen. Onfat-jt
soenlijk en immoreel, dat
zijn de begrippen waarmees-
de strijd tegen de kruisra-|l
ketten wordt voorgezet
Het blad laat de komendé
over de toekomst van de s
ciaal-democratie. Jan Pronkl
is de eerste. De ook in Ne-:
derland populaire Ameri-,
kaanse schrijfster Susan*-
Sontag zegt in een vraagge-JE
sprek: „Ik heb de indruk datfii
ook in Europa de literatuur!
aan kracht verliest. Dee{
meeste schrijvers menen dat i
ze niet veel meer hoeven te^
kennen dan hun eigen erva-'
ringen". 'fC
ni
Hervormd Nederland ovei
de Miljoenennota: „De poli
tieke democratie maakt zich|
zodanig afhankelijk van d<
economische autocratie, dal
ze voor een goed deel vleu
gellam is als het erom gaal
een effectieve economische,
politiek te voeren". Ook eenfj.
interview met arbeider Jaa]
Tuk, die zich ontwikkelt
heeft tot de bevrijd ingstheo-[
loog van de werkvloer. „Ih
heb het evangelische rechl
de kerk aan te klagen er
aan te tasten. Jammer ge
noeg maken de kerken hun!
eigen profeten kapot. Je ziëtL
toch nog vaak dat God in der
kerk is vervangen door dej
afgod van de economie"
Voorts gesprekken met vre
desactivisten die het Oost
blok hebben bezocht. „Wal'
zij te weinig hebben, hebbenli
wij te veel: informatie. D
Tsjechen zeggen wel een;
juÜie hebben geen tijd öi
diepgaand met de dingen t*
zig te zijn. Dat doen wij wel
voor jullie". Elders eei
speurtocht naar de bronnei
van het Surinaamse verzei
„De jongeren die nu aan hel
bewind zijn, kennen de ge
schiedenis niet meer. He
zijn culturele barbaren dit
de granmans, de kapitein
en de basja's uit de bosneger
dorpen diep hebben bel
digd".
PIET SNOEREI
maar als een gerechtvaardigde
handeling.
Directeur Wim Beeren van
het Stedelijk Museum had de
rechtbank laten weten dat het
vier miljoen gulden kostende
werk ook na restauratie nooit
meer in zijn oorspronkelijke
staat zal terugkeren. Restaura
tie zal zeker drie tot vier jaar
vergen: kosten zeker een half
miljoen gulden.
De verdachte verklaarde res
tauratie onjuist te vinden, om
dat hij met zijn daad iets
het doek heeft toegevoegd.
heeft in de huidige staat i
grote didactische waarde, I
betoogde hij. Hij had het dol
beschadigd nadat hij het b 1
„De schilderkunst in een
tiek stadium" (1950) van Caj
Willink had gelezen, waai
deze zich keert tegen de a
stracte kunst. Zijn daad mi
gezien worden als een „of
aan Willink". De rechtbali
doet op 1 oktober uitspraakfa