„Psychotherapeut is geen evangelist" aan tafel £eidóc CeidóeSomattt kerk wereld PROF. W.K. VAN DIJK: VERMENGING VAN PROBLEMEN Poolse bisschoppen prijzen moed regime beroepingen Overschot aan predikanten, maar ook vacatures in Chr. Geref. Kerken Geen „censuur" op publicaties Chr. Gereformeerde hoogleraren Historie als profetie ACHTERGROND WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986PAGINAÉ Berisping homeopaat wegens samenwerking met gebedsgenezer „Amerikanen hebben weinig op met politieke predikanten" Het Medisch Tuchtcollege heeft een homeopaat en natuurge neeskundige in de provincie Utrecht berispt wegens diens sa menwerking met een vrouwelijke gebedsgenezer uit de Vere nigde Staten. De Utrechtse arts stelde sinds 1982 tegen vergoe ding twee keer per jaar gedurende een aantal dagen of weken zijn praktijk ter beschikking aan deze „Philippijns faith hea ler". De gebedsgenezeres wordt kwakzalverij verweten. De medewerking van de Nederlandse arts ging veel te ver. Hij had beter kunnen weten, meent het tuchtcollege. De praktijk ruimte werd niet alleen ter beschikking gesteld, ook de assis tente van de Utrechtse arts werd ingeschakeld voor het maken van afspraken met de „faith healer De politieke invloed van tv-predikanten is kleiner dan meestal wordt aangenomen. De meeste Amerikanen zijn namelijk voorstander van een duidelijke scheiding tussen religie en poli tiek. Dit zei de bekende politieke commentator van het Ameri kaanse televisiestation NBC, John Chancellor, „de combinatie van religie en politiek loont niet." Zoals bekend heeft de con servatieve tv-predikant Pat Robertson, zich kandidaat gesteld voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Chanchellor ci teerde een onderzoek onder blanke fundamentalisten, waaruit bleek dat de meerderheid voor gelijke rechten tussen man en vrouw is en voor bevriezing van het aantal kernwapens. Bijna de helft was tegen een algeheel verbod od ahortus. Denkt aleer gij doende zijt en doende, denkt dan nog Guldo Gezelle De kerken zitten zondags half leeg, maar in het maatschappelijk leven lijkt de godsdienst steeds belangrijker te worden. Rol en betekenis van reli gie in de wetenschap is onderwerp van congres sen en in artikelen wordt betoogd dat religie onver vreemdbaar bij het leven hoort. De stelling van Freud: geloven is een neurose, heeft afgedaan. Geloven mag weer. Dr. W. K. van Dijk, oud-hoog leraar in de psychiatrie aan de Rijksuniversiteit te Gro ningen (en ook bekend door zijn bemoeienis met de slacht offers van de treinkaping in Wijster) ziet ook in de psycho therapie een toegenomen, spe cifieke, belangstelling voor godsdienst. Hij is niet onver deeld blij met die tendens, on danks zijn persoonlijke be trokkenheid bij het christelijk geloof. „Als ik de geluiden goed in terpreteer, dan treedt er te genwoordig bij sommigen een vermenging op van psychi sche problemen en religieuze. De psychotherapeut gaat bij wijze van spreken zitten op de stoel van een pastor. En dat is niet in het belang van de pa tiënt". „Een van de eerste dingen die een therapeut moet doen als hij iemand bij zich krijgt, is nagaan wat de werkelijke problemen zijn: psychisch of religieus? Er is sprake van een psychisch probleem als God of godsdienst functio neert in een innerlijk conflict of in een conflict met ande ren. Een bekend voorbeeld is dat van de problemen die ie mand kan hebben met zijn Godsbeeld dat streng afwij zend en ongenaakbaar is. Die problemen zijn een verhulling van de slechte relatie die de persoon in kwestie in zijn vroege jeugd met zijn vader gehad heeft en misschien nu nog wel heeft. Een godsdien stig probleem is iets heel an ders; dan gaat het om de rela tie van iemand tot God en de problemen die hij daarin heeft. Bijvoorbeeld: hoe kan een goede en liefhebbende God zoveel ellende in de schepping dulden. Een psy chotherapeut moet deze zaken foed weten te onderscheiden., !n blijkt dat de werkelijke problemen godsdienstige zijn, dan moet hij' verwijzen naar een pastor". Er is nog een trend in het cir cuit van psychotherapeuten die dr. Van Dijk met lede ogen aanziet: het leggen van de persoonlijke problemen van de hulpverlener op het therapiebordje. De functie van hulpverlener krijgt dan de gestalte van die van een vriend. „Deze wijze van wer ken heet vaak voort te komen uit persoonlijke betrokken heid van de therapeut bij zijn patiënt, maar ik acht het vol komen verwerpelijk. Natuur lijk moet de psychotherapeut betrokken zijn bij de mens die bij hem komt, maar dat moet niet op een wijze zoals vrien den met elkaar omgaan. De relatie psychotherapeut-pa tiënt is een heel bijzondere. Met name geldt dit voor de psycho-analyse, maar het is eigenlijk geldig voor alle „openende" „inzichtgeven- de" psychotherapieën. De dis tantie maakt het mogelijk als hulpverlener op te treden; de betrokkenheid uit zich in het goed uitoefenen van het vak. Want met die betrokkenheid is de man of vrouw in kwestie het meest geholpen". Prof. Van Dijk: „Psychotherapeut is geen evangelist of pastor" Het is niet voor niets dat juist in onze tijd religie en psychi sche problemen door elkaar worden gehaald. „We leven in een onzekere tijd. God is doodgegaan in het rationalis me. De mens kon alles zelf. Maar de laatste decennia heeft dat zelfvertrouwen klap op klap gekregen. Na de Eer ste Wereldoorlog mocht het nooit weer oorlog worden, maar twintig jaar later was het toch weer zover. De drei ging van de atoombom, verr nietiging van het milieu en andere levensbedreigende omstandigheden hebben men sen uit de zekerheid van hun bestaan gebracht en hun zelf vertrouwen geknakt. En het christendom heeft dat alles niet kunnen verhinderen. Vandaar dat veel mensen met het geschokte vertrouwen in de wereld zich ook niet meer kunnen vinden in de kerk. Tegenover het rationalisme, dat ook niet aan de kerken voorbijging, hebben oosterse godsdiensten aantrekkings kracht door het besef van het mysterieuze, het ondoorgron delijke. Dr. Van Dijk acht die hang naar het mysterie, dat wat uitstijgt boven het berede neerbare heel menselijk. Ook daarom verzet hij zich tegen de psychotherapeut die op de stoel van de pastor gaat zitten. Want dan dreigt het transcen dente, dat wat niet te verkla ren is met de menselijke rede, te worden herleid tot het ni veau van gevoelens, van psy chologische factoren die tot op zekere hoogte benoembaar zijn en beheersbaar. „Heel be kend is de uitspraak van de Nederlandse psychiater Rüm- ke waarin deze zegt: „Freud noemde geloven een neurose, maar ik vind ongeloof een ontwikkelingsstoornis". Bei den bedoelen het religieuze geloof. In deze uitspraken zie je het precies: Ook bij Rilmke is het geloven teruggebracht tot een psychisch proces, zoals er zo vele psychische proces sen zijn. Voor mij is geloven, het grijpen naar het transcen dente, een aparte categorie. Probeer je als psychothera peut daar mee om te gaan net als je met bijvoorbeeld een neurose omgaat, dan misken je de patiënt in diens religiosi teit. Je kunt religie niet be grijpen in de terminologie van de psychotherapie. Probeer je het wel, dan kan dat niet an ders dan dat je de religie, de godsdienst, ziet als een projec tie. Ik zou willen zeggen: in de beleving van geloof kun nen veel projectieve elemen ten zitten, maar het godsdien stig geloof als zodanig is geen projectie". Jezus geen medicijn Dr. Van Dijk is overtuigd christen, maar zal dat niet met zoveel woorden laten merken in zijn praktijk als psychotherapeut. Want dan zou hij de fout begaan die hij juist wil bestrijden. „Ik heb geen praktijk als evangelist of pastor. Mijn geloof in God, in Jezus, kan en wil ik niet loo chenen. Maar dat wil niet zeg gen dat ik patiënten zeg hoe dat geloof in mijn leven func tioneert. Door mijn handel wijze, mijn omgang met de patiënten hoop jk iets af te stralen van mijn geloof. Als hulpverlener neem ik patiën ten niet bij de hand om hen „naar Jezus te leiden". Dat zou hetzelfde zijn als een chi rurg bij een gebroken been gaat bidden dat de breuk heelt. Ik vind het heel goed als een chirurg bidt, maar hij moet net zo goed zijn werk doen, in dit geval dat been zetten. Zo moet een psycho therapeut ook goed zijn werk doen, gewoon een vakman zijn en Jezus niet gebruiken als medicijn, of liever: mis bruiken, want zo zie ik dat". „Ziet men het zo, dan komt er ruimte voor de wezenlijke transcenderende aard van het geloven. Dan komt er plaats voor het beleven van en het spreken over het mysterie van het geloof. „De verborgen omgang met God", om het wat ouderwets te zeggen". LÜTSEN KOOISTRA De Poolse bisschoppen hebben deze week verklaard dat de vrijlating van alle 225 politieke gevangenen de afsluiting kan betekenen van een „pijnlijke" periode in de geschiede nis van Polen. De bisschoppen prezen de moed van het be wind en hopen dat er nu een waarachtige nationale verzoe ning kan plaats vinden om het land „uit de diepste crisis te slepen sinds de Tweede Wereldoorlog". De bisschoppen hebben in het verleden herhaaldelijk om de vrijlating van de politieke gevangenen verzocht. Zij stelden zich daarbij wel op het standpunt dat echte verzoening al leen tot stand kan komen als alle activisten van de verboden vrije vakbond Solidariteit toegestaan word^vrijelijk te func tioneren. Hun verklaring komt een dag nadat de leider van Solidariteit, Lech Walesa, er in een reactie op de vrijlating op zinspeelde dat besprekingen tussen de regering en de vakbond nu mogelijk zijn. Tot nu toe heeft het bewind over leg steeds afgewezen. Solidaridad wil „zuivere koffie" De interkerkelijke beweging voor hulp aan Latijns-Ameri- ka. Solidaridad, houdt dit najaar een campagne onder de naam „zuivere koffie, een kwestie van smaak". De bewe ging wil met de actie het gebruik stimuleren van koffie die niet afkomstig is uit de commerciële handel, maar afkomstig is van kleine coöperaties. Een half pond zal ongeveer zes gulden kosten. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te streekgemeente Mid den-Limburg (Hervormd-Gerefor meerd) (standplaats Maasbracht) (part-time) F.S.J. van der Sar en part-time A.M. van Andel, beiden te Zeewolde (Hervormd-Gereformeerd) (part-time); Beroepen te Papen- drecht L. Wüllschleger te Den Haag; te Goes (buitengewone wijkgemeen- te) T.W. van Bennekom te Scher- penzeel (Gld.). Bedankt voor Dirks- land drs. A. Juffer, voorheen zen dingspredikant in dienst van de Ge reformeerde Zendingsbond, wonen de te Stolwijk. Aangenomen naar Almelo, N.Paap kandidaat te Utrecht. Bedankt voor Ede, W.Westland te Putten. Gereformeerde Kerken Beroepen: te Grouw-lrnsum, drs.G.R.Rinsma kandidaat te Am sterdam; te Edam, drs.J.J.BIom kandidaat aldaar, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Hoogeveen, drs. J.J.van der Wilden te Ureterp. Beroepbaar: drs.G.R.Rinsma, Molukkenstraat 159 I. 1091 BE Amsterdam; drs.J.J.BIora. Westervesting 10, 1135 WD Edam. „Sandinisten laten gesprek met katholieken mislukken" De commissie van rooms-ka- tholieke leken in Nicaragua heeft het sandinistische regi me verweten de gesprekken met de Rooms-Katholieke Kerk, die eind september moeten plaatsvinden, al van te voren te laten mislukken. „De Nicaraguaanse regering neemt de eisen om bisschop Pablo Antonio Vega en pater Bismarck Carballo, te laten terugkeren, duidelijk niet se rieus," schrijft de lekencom- missie. „Bovendien weigert Managua de kerkelijke zen der .Radio Catolica' weer te openen." De commissie heeft de opmerking van minister Miguel d'Escoto, dat de bis schoppen van Nicaragua „de electrische stoel verdienen", scherp veroordeeld. Begin volgend jaar zullen er dertien werkloze christelijke gereformeerde predikanten zijn. Direkt uitzicht op een beroep is er voor de meesten van hen vooralsnog niet, hoewel er meer dan veertig gemeenten zonder predikant zitten. Deze merkwaardige omstandigheid wordt vooral bepaald door de te geringe draagkracht van veel vacan te gemeenten: ze kunnen geen predikant betalen. Nog niet eerder in de ge schiedenis van de kerken, waarvan deze week de gene rale synode in Den Haag ver gadert, zijn er kandidaten ge weest die zo' lange tijd op een beroep zitten te wachten. Dat bleek uit de woorden van de rector van de Hogeschool, prof. dr. J. P. Versteeg, tij dens de behandeling van de rapportage over de oplei dingsschool. De betrokkenen maken een moeilijke periode door, zo werd de synode verzekerd. Wie in het hart ervan over tuigd is dat de Heer hem ge roepen heeft tot het ambt van predikant, zal geestelijke strijd moeten leveren om te aanvaarden dat er vooralsnog geen gemeente is die een be roep op hem uitbrengt. Een mogelijkheid om het aantal vacante gemeenten te beperken en daarmee het aantal werkloze predikanten is een combinatie van plaatselijke kerken. In de praktijk echter stuit dit op veel weerstand. Binnen het verband van de Christelijke Gereformeerde Kerken bestaan 185 plaatse lijke kerken. Er zijn ruim 140 gemeentepredikanten. Miss America -kandida tes zijn erg godsdienstig Kerkelijke betrokken heid levert bij de verkie zingen voor Miss Ameri ca de kandidates welis waar geen enkele punt op, maar volgens hun of ficiële biografieën hech ten ze zeer aan de kerk. Dit jaar hebben zeventien van de ruim vijftig kandida tes opgegeven dat ze aan gos pel muziek doen, zondag schoollessen geven of betrok ken zijn bij kerkelijke hulp werkprojecten voor honge rend Afrika. De combinatie van religie en een nauwsluitend badpak is overigens niet van de laatste jaren. Miss America van 1965, Vonda Kay VanDyke, beweert zelfs dat ze haar overwinning eraan te dan ken heeft. Toen zij zich in dertijd presenteerde, zei ze: „Mijn toekomst ligt in Gods handen, inclusief mijn kan sen bij deze verkiezingen." Haar biografie vermeldde dat ze vijf boeken met een reli gieus onderwerp had ge schreven. Miss America van Miss America Sharlene Wells uit 1984, een goede kans dat zij ook zeer godsdienstig is net als trouwens veruit de meeste Amerikanen. 1980, Cheryl Prewitt, be weerde zelfs dat er een won derbaarlijke genezing had E laats gevonden, waarbij aar ene been, dat oorspron kelijk vijf centimeter korter dan het andere was, in een oogwenk de juiste lengte kreeg. Het College van Curatoren van de Theologische Hoge school in Apeldoorn (Christe lijke Gereformeerde Kerken) is geen censuur-commissie. Dat zei de voorzitter van de synode van deze kerken, ds. J.H. Velema, gisteren in Den Haag, waar de synode verga dert. Aanleiding tot de opmerking was een voorstel uit de syno de dat alle publicaties van mensen die door de synode zijn benoemd aan de Hoge school, vooraf door het Colle ge van Curatoren (die na mens de synode toezicht hou den) moeten worden beke ken. Ds. Velema zei de syno de dat zo'n voorstel onhaal baar is, omdat door de kring van medewerkers en hoogle raren vrij veel wordt gepu bliceerd, maar bovendien is het voorstel een gebrek aan vertrouwen in het College, vond hij. Het voorstel bleek na deze woorden geen enkele steun in de sy*ode te krijgen. Achtergrond van het voor stel, gedaan door ds. M. van der Sluys uit Kerkwerve, is het feit dat de inhoud van sommige publicaties door bij voorbeeld hoogleraren kri tiek ontmoet bij een deel van de christelijke gereformeer den. Dat is het geval met een boekje van prof. dr. J.P. Ver steeg „Kijk op de Kerk". Daarin spreekt deze uit dat tegen vrouwen in het ambt geen principiële bezwaren in de bijbel zijn te vinden. Ove rigens zegt prof. Versteeg ook dat het tegen de bedoe ling van het ambt (o.a. op bouw van de gemeente) zou zijn om nu over te gaan tot toelating van vrouwen in het ambt. Een dergelijk besluit zou in de christelijke gerefor meerde gemeenschap tot hef tige reacties leiden die eerder afbraak veroorzaken dan op bouw. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986 Karbonade met appelpostelein en aardappelen - t weekleuren vla Als u met zijn tweeën bent dan heeft u het volgende no dig: 2 ribkarbonaden, 30 g margarine, zout, peper, halve appel, (1 lepel bessengelei); 750 g postelein, zout, 10 g margarine, circa 2 theelepels aardappelmeel of maizena, (azijn); 0,5 tot 1 kg aardappelen; 2,5 dl gele vla of 2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker 2,5 dl chocoladevla of 2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g suiker, 12 g maizena. Schroei de karbonaden aan beide zijden dicht in hete marga rine. Temper het vuur sterk en bak het vlees in twaalf vijf tien minuten bruin en gaar. Strooi tijdens het bakken zout en peper over de karbonaden. Schil de appel, boor het klokhuis er uit en snijd hem in twee stevige schijven. Houd het vlees op een bord warm en bak de appelschijven in het overgeble ven vet op een matig vuur lichtbruin en gaar. Leg de stuk ken appel op het vlees en schep eventueel bessengelei in de openingen. Maak de jus met weinig water en desgewenst een schepje bessengelei af. Kijk de postelein na op onkruid en worteldelen. Was de groente, laat haar uitlekken en snijd haar in stukken van twee drie centimeter. Zet de postelein op met aanhangend water, laat haar slinken en gaarkoken in tien minuten. Giet het meeste kooknat van de groente, voeg zout en margarine toe en bind het overgebleven vocht met een papje van aard appelmeel of maizena en weinig koud water. Maak de groen te desgewenst iets zuurder met azijn. Zorg dat zelf gekookte vlaas even dik zijn, wees daarom pre cies met het afwegen of -meten van de custard en maizena (12 g 1,5 afgestreken eetlepel). Schenk de gele en de bruine vla tegelijk in de schaal(tjes) zodat er een rechte afscheiding tussen de twee kleuren ontstaat. JEANNE NEDERLAND is sinds kort een bijzonder hoogleraar dr. N.L- Dodde, die vanwege de Maatschappij tot Nut Algemeen de geschiedenis van het onderwijs gaat doi aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Zijn benoeming j twee redenen bijzonder. De eerste is het karakter van hoogleraarschap: betaald door de Maatschappij tot Nut i Algemeen. De tweede bijzonderheid is de rede waarmJ zijn ambt aanvaardde. Die droeg als titel: „De toekomstji verleden". De kern daarvan is al in deze krant vermeld: de schef tussen openbaar en bijzonder onderwijs (vooral: confessi® onderwijs) zoals we die nu kennen, zal rond het jaar 2000 opgeheven. In plaats daarvan krijgen we een naticj schoolstelsel, dat inhoudelijk gezien een humanistisch gei zal hebben en qua vorm bijzonder onderwijs zal zijn. Dusl met een overheid als bevoegd gezag, maar een verenigir} stichting. A.AN deze profetie ligt de volgende merkwaardige redi ring ten grondslag. De geschiedenis van het onderwijs steeds perioden van tweehonderd jaar zien. Die tijdsoj kenmerken zich door bepaalde levens- en wereldbesci wingen. We staan nu aan het einde van de vierde pen van tweehonderd jaar. Rond 2000 begint een nieuw tijd dat van het humanistisch onderwijs. Het christelijk-humi tisch tijdperk is voorbij; overal zien we de tekenen val „nieuwe tijd"; het christendom met zijn absolute waai heeft afgedaan. Aldus Dodde. Het merkwaardige is dat de hoogleraar een opvatting geschiedenis heeft, die door velen al lang als achter!* wordt beschouwd. Kenmerkend is het citaat: „De toekon de consequentie van wat in het verleden gebeurd is en in het heden ontwikkelt". In deze redenering is er i plaats voor de mens die zich kan onttrekken aan de cc quenties van de daden van gisteren; hij is produkt van tij omstandigheden. We dachten dat dit negentiende-eei denken had afgedaan, maar Dodde komt er weer mee oj proppen. R Zo redenerend komt Dodde tot zijn toekomstvisie. En zijn gelijk te halen, geeft hij een karikatuur van de prakt< van confessioneel onderwijs, die niet meer is dan „kathol Cl ring en protestantisering van het openbaar onderwijs",i g tot verdwijnen is gedoemd. Zo'n oordeel is deels ter# v Denk maar aan de moeite die^confessionele scholen 9 n moeten doen om aan te geven waarom zij in bijvoorbeeld jj schiedenisonderwijs anders zijn dan openbare scholen. 1| S( veel méér gaat een dergelijk oordeel voorbij aan de wel n lijkheid op veel scholen waar het verhaal van God en nn sen de lessen en de omgang met elkaar kleurt; waar kil 2 ren wordt geleerd dat heden en toekomst niet zijn overi verd aan de tijdsorde. h JjE nieuwe hoogleraar is een overtuigd tegenstander d een verzuild onderwijssysteem. Dat is zijn goed recht. D« in zijn argumentatie daarvoor discutabele opvattingen zijn vak hanteert, is jammer. Maar hij blijft het recht op S( eigen visie houden. Minder recht heeft hij om in zijn po (t gen het gelijk aan zijn kant te krijgen, de werkelijkheiij mensen onrecht aan te doen. g v Het verhaal van de hoogleraar is in z'n intentie een aai op het bijzonder (confessioneel) onderwijs. Dat de confe» t< nele scholen worden getoetst op het goed recht van hun staan, is alleen maar goed. Maar in zijn rede stelt prof. Do u geen vragen aan dat confessioneel onderwijs, maar berijd: stokpaardjes, die korte metten maken met andersdenkeni n Wie een plakboek zou bijhouden van openlijke of verhi g aanvallen op het confessioneel onderwijs, zou inmiddels i n een bonte verzameling curiosa beschikken. Maar helaasl J niet alle curiosa om over te glimlachen. Zonnig en droog DE BILT Het KNMI ver wacht voor morgen droog weer met zonnige perioden. Dit is de danken aan het hoge- drukgebied op de oceaan dat in de richting van de Britse ei landen trekt. De regen- en be- wolkingszone in het zuiden van het land wordt zuidwaarts weggedrukt. De verplaatsing van het hogedrukgebied heeft tevens tot gevolg dat het ont staan van Noordzee-buien wordt onderdrukt. In eerste instantie is de met matige noorden winden aangevoerde lucht nog koud. De temperatu ren lopen bij ons niet hoger op dan ongeveer 14 graden. Tij dens de koude nacht kan vorst aan de grond voorkomen. In de komende dagen komt het gebied met hoge druk bo ven onze omgeving te liggen. Het blijft enkele dagen droog en zonnig en de temperaturen lopen iets op. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: zonnige pe rioden en droog. Middagtem- peratuur geleidelijk stijgend tot 14 a 18 graden. Benelux en noord-Duitsland: flinke zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur stijgend tot ongeveer 19 gra den. Britse Eilanden en Ierland: zonnig en droog. Middagtem peratuur van 15 graden in Schotland tot 21 in zuid-Enge- land. Midden- en zuid-Duitsland en noord- en midden-Frankrijk Flinke zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur stijgend tot 20 a 25 graden. Zuid-Frankrijk: zonnig en na genoeg droog. Middagtempera tuur 25 tot 30 graden. Portugal: half tot zwaar be wolkt en plaatselijk een regen- of onweersbui. Middagtempe ratuur omstreeks 25 graden. Spanje: half tot 2 en enkele regen- buien. Middagtemperatuu| tot 31 graden. Italië en de JoegoslavtkJ kust: droog en vrij zor Middagtemperatuur 23 ta graden. Alpenlanden: donderdag tot zwaar bewolkt en eerr* kele bui. Middagtemperf 18 tot 22 graden. Vrijdag!* nig en droog en middagte£ ratuur rond 25 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN?] Weer Amsterdam zwbew De Bilt zwbew Malta Moskou München Stockholm l.bew. Wenen ■egenbui 27 16 GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2