„We zijn gewoon een bedrijf dat een produkt verkoopt" Sterren Bolshoi Opera stralen Vlaamse meesters even terug in Antwerpen dagpuzzel WEINIG MENSEN BIJ •BOEIEND CLAXONFESTIVAL NJT VIERT JUBILEUM MET „HET GEHEIM VAN OENIS" CUNST £eidóe(3ou/uuit VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 PAGINA 1 ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, lel. 01720-20800): Short circuit (al): 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: De Ka rate Kid II (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: The Coca Cola kid (16); 18.45. 21.15. EUROCINEMA IV: The Hit- cher (16); 18.45, 21.15. Op hoop van zegen (al); za. zo. wo 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Talk dirty to me (18); za. 24.00. EUROCINE MA II: De Karate Kid II (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Perfect Fit (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: The Hilcher (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Tom en Jerry Tekenfilmfeatival V (al); za. zo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel 071-121239): Under the Cherry Moon (al); 19.00. za. zo. ook 14.30. Police Academy III (al); 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel, 124130): Big Trouble in Little China (12); Top Gun (al); Hannah and her siaters (al); 14.30, 19.00, 21.15. Poltergeist II (16) do. vr. ma. di. 14.30, 19.00. 21.15. za. zo. wo. 19,00, 21.15.; Color purple (al): 20 00. zo. ook 14.45. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Car Trouble (al); 14.30, 19.00, 21.15. ZO. 14.15. 16.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Bordello (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Donald Ducks verjaardag spartijtje (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Babylon blue (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Runaway train (16); vr. za. ma. di. 21.15. zo. 15.00. Out of Af rica (al); vr. ma. di. 21.15. zo. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Highlander (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. alleen 19.00 en 21.15. CITY THEATER II: Police Academy III (16); tijden zie City I. CITY THEATER III en IV: Out of Africa (al); 20.00 Cobra (16); 21.15. do. vr. zo. wo. ook 14.45. Op hoop van zegen (al); 19.00 do. vr. za zo. wo ook 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel 01717-4354): Police Academy III (al): do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Out*>f Africa (al); do. 14.00. do. t/m zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Remo (12); do. t/m zo. 20.00. Out of Africa (al); ma. t/ m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De wonderlijke wereld van OZ; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The color purple (al); 14.00, 20.00. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Top gun (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 3: De karate kid deel II (al); 14.00. 19 00, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Sta tion. tel. 471656): Big trouble in Little China (12); 14.00. 19.00. 21.15. zo. 13.30. 15.45. 19 00. 21.15. BABYLON 2: Out of Afri ca (al); 20.15. do. vr. ma. di. 14.00. BABYLON 3: Police academy 3 (al); 14.00. 19.00. 21.30 zo. 13.30. 15.45, 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Polter geist II (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2: A nightmare on Elm- street (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. CINE AC 3: Cobra (16); 18.45. 21.30. do. vr.ma. di. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): Police academy III (al): za. wo. 19.00, 21 30. zo. 16.30. 19.00. 21.30. ove rige dag. 1400. 1900. 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Hannah and her sis ters (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ME TROPOLE 2 Letter to Brezhnev (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 3: 9V» Weeks (16); 14 00. 18.45. 21.30. zo. 14.00. 16.00. 18.45, 21.30 METROPOLE 4: Op hoop van zegen (al): 14,00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Terms of ende arment (al); 14 00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Invaders from Mars (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: The mo ney pit (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODE ON 3: Short circuit (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4: Under the cherrymoon (al); 13.45, 18 45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21 30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Aziatische ge neugten (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2. Boda cious tatas (18); 12.15 tot 22.45. zo. v a. 13.45. LE PARIS 3: Kin ky business (18); 12 30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: A hora da Estrela; 19.30, 21.45. Jules et Jim; zo. 13.00. Zaal 2: Stammheim; 19.30. Belle de |our; 21.45. Zaal 3: Een selektie uit het seizoen '85/'86 VI: Joszef Katus; do. Morgan, a suitable case for treatement. vr. II poato; za. Le beau serge; zo Les draqueuers; ma. Le lijkenverbranders; di Cro- nica de un nino sole; wo. Dag. 19.30. 21.45. vr. 19.30. 22.00. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Poltergeist II (16); za. 00.15. CINEAC II: A nightmare on Elmstreet (16); za. 00.15. CI NEAC III: Cobra (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Getting Lucky (18); vr. za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbeertjes: za. wo. 14.00. zo. 13.30, 15.45. CINEAC 3: Peter Pan; za. wo. 14 00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Sneeuwwitje en dp ze ven dwergen; za. zo. wo. 14.00. Nieuwe dirigent Don Kosakenkoor AMSTERDAM Tot dirigent van het „Don Kosaken Koor Serge Jaroff" is Michael Min- sky benoemd. Hij volgt de in 1985 overleden oprichter van het koor Serge Jaroff op. Deze laatste heeft het koor zestig jaar geleid. De Russische bari ton Michael Misnky woont in Zwolle. Sterren van de Bolshoi opera zingen met het Bolshoit theatersextet aria's uit russische opera's. Toneelzaal Congresgebouw, donderdagavond. Bolshoi is voor velen een naam die alleen met Russisch ballet is verbonden. Er is echter ook een opera en een theatergezelschap van die naam. Twee sterren van de Bolshoi opera maken mo menteel een tournee langs de vier grote steden in de Rand stad en presenteerden zich gisteravond in het Congres gebouw. Het is een bekend probleem dat als operazangers hun ter rein proberen te verbreden door apart met losse aria's te gaan optreden, veelal alleen door een piano begeleid, daarmee een product ont staat dat vlees noch vis is. Het lied dat als een zelfstan dige compositie is geschreven staat met zijn uitgekiende tekstbehandeling en melo die-nuancering bijna lijn recht tegenover de aria die is ingebed in een rijk orkestko- loriet en die als deel van een verhaal, het veel meer van het grote gebaar en effect moet hebben. De sopraan Elena Shkolniko- va en de bariton Aleksander Worosjilo lieten zich begelei den door een strijkkwintet met piano, dat optreedt on- deh de naam Bolshoi Thea tersextet der USSR. Uit het programma bleek dat dit en semble feitelijk een minstens even grote rol speelde als de beide solisten, omdat het voor en na de pauze ook zelf standig optrad met twee strijksextetten. Dat was het geval met een sextet van Glinka dat wat hoekig en met veel vaart werd gespeeld en het aardige in 1985 voor dit sextet geschreven werk van Barkausas. Afgezien van wat slordigheden in het spel van de pianiste klonk dit in strumentale aandeel heel goed. Beide zangers beschikten over een krachtige en zeer natuurlijk klinkende stem, die zij nergens hoefden te forceren. Het snufje slavisch pathos gaf hen een extra al lure, waarbij mijn voorkeur naar de sopraan uitging door haar meer genuanceerde voordracht. Zij hielden zich gelukkig geheel aan Russi sche componisten, te weten Tsjaikowsky, Rimski-Korsa- kof en Rachmaninoff. Het hybridische karakter van de uitvoering in aanmerking genomen, was het resultaat een heel stuk aanvaardbaar der dan ik had verwacht. De zangers hielden rekening met de beperkingen van hun instrumentale begeleiding en wisten regelmatig de emotio nele en muzikale lading van hun aria adequaat te vertol ken. BESIER iandbergprijs 1986 oor Tom Puckey ^STERDAM De Sandbergprijs 0,000 gulden) van de Stichting Fonds voor de Kunst is l jaar aan de beeldhouwer Tom ik key toegekend. „Hij belooft nog tl voor de toekomst en is in alle wichten de prijs waardig", aldus :jury over Puckey. e commissie van advies bestond Antje Von Gravenitz, Frank riblmg en Auke de Vries. Aan- [oedigingsprijzen van 5.000 gulden crden toegekend aan beeldend Willem Sanders, Rob Adam Colton. Roos hecuws en Rob Nijpels. De prijzen orden op 14 november in Paradiso i Amsterdam uitgereikt. Loren Maazel leidt Pittsburgh Symphony PITTSBURGH De dirigent Loren Maazel neemt met ingang van septem ber 1988 de leiding over van het Pitts- burh Symphony orkest. De 56-jarige Maazel volgt de twee jaar geleden met ruzie vertrokken André Previn op. De voorzitter van het or- kestbestuur verwacht dat door de komst van Maazel het orkest weer een gouden tijd tegemoet gaat. Maazel wordt tot 1988 de vaste gastdirigent van het orkest in Pittsburgh. Voorheen was Maazel dirigent bij de Weense Staats- opera, het Cleveland Orchestra, het Berlijnse Radio Symphonieorkest en het Nationale Orkest van Frankrijk en gastdirigent bij de Londense Philhar- Filmkeuring wil niet worden afgeschaft DEN HAAG De Nederlandse Filmkeuring heeft zich in een brief aan minister Brinkman van.WVC afgezet tegen het advies van de Raad voor het Jeugdbeleid de filmkeuring geheel af te schaffen. Volgens het keuringsinsituut is het idee van de raad dat ouders zelf hun kinderen kunnen beschermen tegen schadelijke films, een ideaal-beeld dat in de praktijk niet altijd werkt. Jeugdbescherming via keuring blijft nuttig, al dus de brief. In het schrijven wijst de filmkeu ring erop dat het pleidooi van de raad voor be tere voorlichting over de films aan de ouders ook al jaren wordt bepleit door de keuring zelf. De keuring zegt zich dan ook te verbazen dat de raad niet eerst contact met haar heeft gezocht over een gezamenlijk advies. Ondanks een interessant en Öfwisselend programma was e publieke belangstelling op. eerste avond van het Claxon Geluid Festival in de Waag teleurstellend. Er waren igÉjuist genoeg mensen om de in- 19 druk van een lege zaal weg te 19 nemen, maar het aantal beta- lende bezoekers haalde gister de dertig naar mijn schatting niet. Na de opening door de organi satoren Michel Waisvisz en 19 Maarten Altena droeg de au- *9 leur Evert van der Meulen het 9 openingswoord van Petra Dol leman voor. Paul Termos le verde de eerste muzikale bij- 19 drage met een aantal door 19; hemzelf geschreven en ge speelde solo's voor altsaxofoon. Hij gaat daarin vaak uit van een eenvoudig thema, dat hij met een steeds verdergaande 1 Verandering van een klein ele- herhaalt. Gaandeweg in troduceert hij andere thema's die dezelfde bewerking onder gaan en op de eerdere inwer ken. Op een verrassend mo ment, bijvoorbeeld net nadat een nieuw thema is opgevoerd, stopt het stuk. Zijn met grote beheersing en concentratie uit gevoerde werk kwam in al zijn nuances uitstekend tot zijn recht in de Waag Extraverter, maar met niet minder grote inzet speelde daarna Sten Sandell een aan tal intrigerende stukken voor piano, gong en geluidsband. De vleugel die hij gebruikte was licht versterkt en ver vormd, en kop daardoor sprookjesachtige klanken af wisselen met donkere klappen tegen een achtergrond van zwaar, roestig electronisch zuchten. Het handjevol bezoekers be leefde het eerste optreden in Nederland van Pierre Henry, een van de pioniers van de electronische muziek. Hij stel de dat direkt behoorlijk op de proef met zijn bijna twee uur durende 'Apocalypse de Jean'. Waarschijnlijk door de unici teit van het optreden van de behalve in ons land wereldbe roemde Henry voldeed dat niet aan het uitgangspunt van de organisatoren dat de con certen ook visueel aantrekke lijk moeten zijn. Door de hele Waag waren boxen opgesteld waar de apocalyptische gelui den uitkwamen die Henry achter in de zaal als een tove naar met zijn knoppen regis seerde. Zijn compositie bestaat uit tek sten uit de Openbaringen van Johannes die voorgedragen, vervormd en beeldend omlijst worden door zeer diverse be staande en onbestaanbare ge luiden. Het stuk had wel iets van een science-fiction-hoor- spel, maar dan een waarin een heel breed arsenaal aan geluid de tekst die de sfeer bepaalt gaat overheersen. De theatrale kant van de mu ziek zal vanavond ongetwij feld duidelijker naar voren komen. Dan wordt de eerste scène van de opera 'They Stumble All Night Over Bones Of The Dead' van Huib Em mer en Ken Hollings uitge voerd. Jim van der Woude en Floris van Manen brengen 'Al ledaagse beslommeringen on der de microscoop en voor de microfoon', Nick Collins speelt zijn electronische compositie 'Devil's Music' en het Maarten Altena Oktet sluit de avond af. DICK VAN TEYLINGEN Bijzondere vleugel Ana Maria Vera speelde gisteren tijdens de opening van the New Dutch Art Fair in de Sonesta koepelzaal in Amsterdam wel op een heel bijzondere vleugel. Het instrument is beschilderd door de kunstenaar Corneille. Tijdens de kunstmarkt in Sonesta, die nog tot en met zondag duurt, presen teren 34 galeries werk van in hun collecties opgenomen kunstenaar-. (Van onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL In de scha duw van de grote Rubens (1577-1640) waren inder tijd niet minder dan 300 schilders in het Antwerp se bezig. Van de meesten vervaagden in de loop der eeuwen hun namen en doeken, maar sommigen kregen toch een plaats in de eregalerij van de schil derkunst, zij het dat hun schilderijen via omzwer vingen uiteindelijk te rechtkwamen in het Her mitagemuseum in Lenin grad. De verzameling Vlaamse meesters werd in eerste in stantie aangelegd door tsaar Peter de Grote, maar vervol maakt door Catharina II. Haar nalatenschap is te vinden in het Hermitagemuseum in Le ningrad, dat met honderden zalen en zeker 8000 werken tot de grootste musea van Europa behoort. Hans Nieuwdorp, hoofdconser vator van de kunsthistorische musea van Antwerpen, besloot daaruit eens een keus te ma ken teneinde de vergeten Vlaamse meesters tijdelijk te rug te brengen naar de Sinjo renstad. kaar werkten, bij elkaar over de (werk- en huis)vloer kwa men, aanwezig waren bij de doop van eikaars kinderen en in de herberg met elkaar ver keerden, is een tochtje naar Antwerpen aan te bevelen. De tentoonstelling is alle dagen van 10-17 uur open. Tot 6 ok tober. Prijs van de catalogus: 200 francs. Hij koos en kreeg na lange on derhandelingen toestemming om 15 meesters de toch risico volle tocht te doen maken van Leningrad naar Antwerpen. Het resultaat is een kleine, maar zeer sfeervolle tentoon stelling in het Rubenshuis met vergeten namen zoals die van Alexander Adriaenssen, Abra ham Breughel, Andries van Eertbelt en Antoon van Dijck. Blikvanger is „Landschap met Regenboog" van Rubens zelf, een doek dat vorig jaar ook in Rotterdam hing. Maar afge zien van dit overbekende meesterwerk zijn ook de wer ken van Rubens' tijdgenoten verrassend: Van Nuden en De Momper bijvoorbeeld, interes sant omdat zo duidelijk te zien valt hoe zij beïnvloed werden door Rubens. Snyders. van wie bekend is dat hij de stillevens in de doeken van Rubens schilderde, is vertegenwoor digd met een schets van kat- tenkoppen en Cornelis Schut, de belangrijkste plafondschil der uit zijn tijd, is aanwezig met een studie van mannen- hoofden. Er is, gezien het aantal wer ken, sprake van een beschei den expositie, maar voor wie geïnteresseerd is in de tijd van Rubens, toen alleen al in Ant werpen 300 schilders met el- Horizontaal: 1. deel v.e. T.V.-toestel; 6. aanmatigende houding; 7. vlieg tuigteken van Spanje; 9. muzieknoot; 10. muziekinstrument; 15. van gerin ge breedte; 16. merk van gehalte op goud of zilver; 17. per adres (afk.); 18. gewicht (alk.); 19. stad in Italië; 21. overwinning; 23. van het goede spoor raken (lig.); 25. landbouwwerktuig; 26. godsdienst (afk.); 27. Europeaan; 29. rumoer. Verticaal: 1. soort vlieg; 2. muziek noot; 3. evenzo; 4. uiting van kou; 5. mannelijk rund; 8. kampeerterrein; 9. bijdehand; 11. voorzetsel; 12. in houdsmaat (afk.); 13. maangestalte (afk.); 14. onbepaald vnw.; 19. grap; 20. spil; 21. op deze wijze; 22. niet sa mengesteld; 24. plezier; 27. persoon lijk vnw.; 28. dwarshout aan een OPLOSSING 'BJ 82 1X1 'Z2 Head >2 liexue 22 'oz 'LZ 's<e 02 -'steod 61 Uepei -frl ï'xi ei IIP '21 Useeu u :je66nus '6 IöukJujbo g ;J0!»s 'S Uq 'fr :oiip 'E '®l '2 ïsiuejq i aeeogjeA '|0>|BiX0ds 62 Uei LZ "X-'U '92 '6a '92 lua-iodsjuo e2 loBez '12 'es\d "61 ;6p "01 e d u unax •gt .'leius si :euiiopueuj oi ;is '6 '33 'L :j!B '9 ^smqpieeq i leeiuozuoH DEN HAAG Het Ne derlands Jeugd Theater (NJT) van Haagse bodem bestaat tien jaar. Dit jubi leum wordt morgen en zondag gevierd met de première van „Het Ge heim van Oenis", een „bloedstollend, ijzing wekkend avonturenver haal", dat het midden houdt tussen Kuifje in Afrika en Indiana Jones. Het is een pretentieloos spektakel, dat het NJT gebruikt om op adem te komen. Artistiek-leider Jeroen Rooijackers (33) vindt dat het NJT zich dit „uitstapje" kan per mitteren met de opzien barende produktie van „Sneeuwwitje" in het vooruitzicht. „Sneeuwwitje" belooft het klapstuk te worden van de j eerste periode „Rooijackers". IRuim twee jaar geleden nam hij de taak op zich om het NJT, dat op stervens na dood kas. het gezelschap restte Mechts een acteur en een technicus, weer nieuw leven in te blazen. Zijn medicijn was een „driejarenplan". Dit plan moest het NJT in een periode van drie jaar op een professioneel niveau brengen met een eigen artistieke identiteit. „Niet beter, maar wel anders dan anderen", zegt Rooijackers. „Sneeuwwitje", geënt op het gelijknamige sprookje, speelt zich af in een decor van meer ilan honderdtachtig door schijnende trommelvellen. Deze vellen, die zonder klankbodem klinken, zijn speciaal voor het NJT ge maakt door een fabriek in Californië. „We zijn het eni ge gezelschap ter wereld, dat (lie vellen gebruikt", vertelt Jeroen, terwijl hij ons vluch tig gidst door het donkere NJT-pand aan het Zieken. „We hebben er patent op. NJT werkt voor deze pro duktie samen met een vier koppig slagwerkersensemble. Het stuk gaat 28 maart 1987 in première. We hebben hiervoor een subsidie gekre gen van anderhalve ton van het ministerie van WVC". Het NJT is onder de energie ke leiding van Rooijackers uitgegroeid tot een gezel schap met vijf acteurs in .vas te dienst en vier free-lancers. De vaste ploeg bestaat verder uit een zakelijke en een artis tiek leider en een technicus. „vastigheid" kreeg bij het NJT. Het begon allemaal bij het afbreken van zijn toneel opleiding in Maastricht. In het tweede studiejaar stapte hij over naar GLT 2 (het vor mingsgezelschap van het Groot Limburgs Toneel). „Ik had lef. In die jaren kon al les". Na twee jaar GLT 2 kwam Rooijackers terecht bij de Nieuwe Komedie. „Daar merkte ik dat ik de toneel school niet had afgemaakt. Ik kwam geen stap verder, mis te de techniek. Ik heb toen opnieuw toelatingsexamen gedaan, dit keer voor de to neelschool in Arnhem". In de Arnhemse periode be gon Jeroen met het regisse ren van amateurtoneel. Dit nam hem zo in beslag dat zijn acteursopleiding eronder be gon te lijden. „Ik ontdekte dat ik veel liever regisseerde dan toneel te spelen. Ik zou trouwens sowieso geen bril jant acteur zijn geworden. Via een speciale regeling kon ik als regisseur in Arnhem afstuderen, een officiële re gisseursopleiding had de school niet". Na zijn oplei ding regisseerde Rooijackers links en rechts als free-lan cer. Ook bij het NJT, waar hij het stuk „Stef de Schar relkip" op de planken zetje. Hij oogstte hiermee lovende kritieken. De VPRO-televisie zond het stuk zelfs de ether in. „We hebben elkaar daar na weer uit het oog verlo ren", zegt Jeroen. „Ruim twee jaar geleden kreeg ik tenslotte de aanbieding artis tiek-leider te worden". Succes In de periode „Rooyackers" bracht het gezelschap reeds vier produkties uit, steeds met groot succes, waaronder „Tom Tippelaar" en „Het Le lijke Jonge Eendje", dat de NCRV op de beeldbuis bracht. „We hebben knetter hard gewerkt", zegt Jeroen. „Met ons nieuwe stuk komen we even op adem". Op de valreep ontmoeten we een paar acteurs in Egyptische politie-uniformen, kompleet met tulbanden. De „agenten" zitten in „Het Geheim van Oenis". „Een groots avon tuur", zegt Jeroen, „compleet met zwaardgevechten, een treinreis en een vliegtuig op toneel". De voorstelling is te zien in het Scheveningse Theater aan de Haven, aan vang: morgen om twee uur en zeven uur en zondag om twee uur en vijf uur. GE ANSEMS Foto; CEES VERKERK Rooijackers beschouwt zijn taak met een ontwapende nuchterheid. Hij is wars van zwevende bespiegelingen over het „vak". „Wij zijn niets anders dan een bedrijf dat een produkt moet verko pen. Ik kan mij niet permit teren iets te maken, dat valt als een baksteen. Wij moeten voorstellingen verkopen. We krijgen alleen een gemeente lijke subsidie voor de dek king van ons exploitatiete kort. dat is thans ongeveer 220.000 gulden op jaarbasis. Eigenlijk veel te weinig. Mijn mensen worden volgens de cao-norm structureel onder betaald. Volgens het rapport „Zeevalking" heeft een pro fessioneel jeugdtheater mini maal zeven ton subsidie per jaar nodig". Wanneer wij ons gesprek op de bovenste etage van het pand, te midden van toneel- attributen in aanbouw voort zetten zegt Jeroen; „Ik houd er rekening mee hoe een stuk verkoopt. Dat betekent geenszins dat wij ons uitslui tend door commerciële, mo tieven laten leiden. Wij wer ken op de eerste plaats van uit een eigen visie op het jeu gdtheater. Dat is het belang rijkste. We hebben een eigen „associatieve" speelstijl ont wikkeld". Het NJT speelt hiermee in op drie belangrij ke eigenschappen van het kind: ongebreidelde fantasie, associatie- en transformatie vermogen. In een eerder interview zei Jeroen hier ooit over: „Wanneer wij het Lelijke Jonge Eendje spelen en kin deren zien iemand die zegt;,, Kwaak, kwaak, zeven weken zit ik hier nu al te broeden op mijn eieren en er komt er geen uit", dan weten ze dat dat de moedereend is. Die hoeft dan geen speciaal een- depak aan. Natuurlijk had den we eieren kunnen laten maken waar eendjes uit ko men. Maar dat is een heel ge likte oplossing. Wij willen dingen bedenken, die kinde ren zelf ook zouden hebben gevonden. Dus die eend zit op een tafel en daar komen de eendjes onder vandaan. Geen kind vindt dat gek". Improvisatie Elk NJT-stuk wordt geboren uit improvisatie.^ „Neem nou Het Geheim van Oenis", stelt Jeroen voor. „Wij wilden een avonturenfilm op toneel ma ken. De acteurs zijn op dat thema gaan improviseren. Op een kinderlijke speelse ma nier. En zo is het stuk gebo ren, dat pas naderhand is ge structureerd en op papier is gezet. Zo werken we altijd. Onze huisstijl is typematig, dat wil zeggen dat we duide lijk herkenbare typen op de planken zetten, maar dan wel als wezens van vlees en bloed. Het type is slechts de vorm. De inhoud moet van binnenuit komen, doorleefd zijn". In de repetitieruimte bene den geeft de toneelleider aanwijzingen aan twee actri ces, die al improviserend bouwen aan een scène van „Het Geheim van Oenis". Na dit intermezzo zegt hij; „Vroeger bestond het kinder theater voor vijftig procent uit komediespelende kleuter leidsters, padvinders en wel zijnswerkers. Dat is gelukkig aan het veranderen. Veel jeugdtheaters zitten nu al op een professioneel niveau. Al leen worden zij niet overeen komstig dat niveau betaald". Toneelschool Rooijackers heeft heel wat rondgezworven voordat hij mij niet permitteren een stuk te maken, dat valt als een bak-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11