De nieuwe Sunny collectie. In medium, large en extra large. 55055 „Hannah and her sisters": Hartverwarmende Woody Allen Eerste serieuze Spielberg is natte-zakdoeken-film AUTO HEEMSKERK DE OCCASIONSPECIALIST VOOR LEIDEN e.„ Astma, jezult 't maar hebben... Astma Fonds AUTO HEEMSKERK Deze auto's vindt u in onze vestiging: Deze auto's vindt u in onze vestiging: LEIDEN BW ROELOFARENDSVEEN Lammenschansweg 128 I rnTTTWTTl Alkemadelaan 1 Tel. 071-310811. OFF. DEALER Tel.01713-2866 FILM £etd6c@oiucmt door Bert Jansma Proces tegen John Landis Het proces tegen de Ameri kaanse regisseur John Landis is in volle gang. Tijdens de opnames voor Landis' afleve ring uit de episoden-film „The twilight zone" enkele jaren geleden vond een heli- copter-ongeluk plaats dat do delijk afliep voor acteur Vic Morrow en twee Vietnamese meisjes. Sindsdien viel er in en rond filmland te horen dat het met de stunts, de ex plosies etc. in films de spui gaten uitliep en dat regis seurs veel te licht met hun verantwoordelijkheid om sprongen. Landis krijgt dezer dagen steun voor het gerecht van regisseurs John Huston, Fred Zinnemann en Francis Coppola die als getuigen voor de verdediging zullen optre den. Michael Winner (ook al geen lieve jongen met zijn „Death Wish"-films) deed dat gisteren op de Engelse TV. Winner: „Voor scènes met speciale effecten heb je stunt- John Landis met gebogen hoofd de rechtszaal in voor het proces tegen hem en de film „Twilight Zone" waarbij doden vielen. mensen en specialisten. Hen vraag je eerst of iets dat in het script staat kan. Dan ko men zij met een voorstel. In mijn films zijn er auto's, trei nen, tanks en wat niet meer de lucht in gegaan. Ik zou echt niet weten hoe het ge beurt. Ik zorg dat het goed in beeld komt. Aan de andere kant loop je in het dagelijks leven, in het verkeer, veel meer risico dan bij filmopna mes. Er worden tegenwoor dig verschrikkelijk veel films gemaakt en het percentage ongelukken is miniem. Ik heb ook met de speciale ef fectenman van „Twilight zone" gewerkt. Een vakman die geen risico teveel neemt. Dit ongeluk is een triest toe val". Het verlanglijstje van Jacques Demy In het kader van de zestiger jaren films die er deze maand draaien, heeft het Haags Filmhuis in samenwerking met het Institut Francais de r VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 PAGINA i 4*r Giro Franse cineast Jacques Demy gevraagd om een persoonlij ke keus te maken uit de films uit die periode. Demy heeft zijn verlanglijstje per brief toegestuurd. Daarvan zijn straks nog te zien: Le Beau Serge (Chabrol, 14/ 9), Les dragueurs (J.P.Mocky, 15/9), Lola (J.Demy, 21/9), Cleo de 5 a 7 (Agnes Varda, 22/9), A bout de souffle (Francois Truffaut, 28/9). L'eau a la bouche (Jacques Valcroze, 29/9). Jacques Demy (beroemd om zijn „gezongen" filsm als „les parapluies de Cherbourg") komt ook zelf naar Den Haag. Op 21 september om 14.30 zal hij een toeloichting geven op zijn film „Lola". Er is een kans dat Agnes Varda met Demy mee zal komen. Tweemaal Kafka's „Slot" Een merkwaardige coïnci dentie: De Tsjechische filmer Jiri Menzel is bezig met de voorbereidingen voor de ver filming van Kafka's roman „Het slot" en de Fin Jaako Pakkasvirta heeft net z'n filmversie van hetzelfde boek in première gebracht. Wat de Tsjech Menzel betreft is de keus voor Kafka wel zeer opmerkelijk. De Duits schrijvende jood Kafka (voor wie dat Duits "in feite een burgerlijke aanpassingstaai was toen zijn familie van het Tsjechische platteland naar Praag kwam) is nooit over dreven geeerd in zijn geboor teland. Er zijn Tsjechische vertalingen van zijn werk, maar die waren meestal snel uitverkocht en ook antiqua risch nauwelijks te krijgen. Blijkbaar is de wind wat Kaf ka betreft (wiens absurde werk je met weinig moeite in een communistische samen leving kan plaatsen) daar an ders gaan waaien. LIDO/STUDIO: „Hannah and her sisters" met Mia Farrow, Michael Caine, Barbara Hershey, Max von Sydow, Lloyd Nolan en Maureen o'Sullivan. Sce nario en regie: Woody Al len. Woody Allen is een komiek die blijft proberen hoe ver hij kan gaan. In zijn film „Inte riors" ('78) was hij al voor het eerst cqmpleet over de schreef van de satire heengestapt, maar zijn publiek wilde toen nog niet echt mee. Sindsdien doet Woody voorzichtiger aan met komedies die toch iets es sentieels te zeggen hebben over hem, ons en vandaag. Maar in geen enkele film is de balans zo perfect in evenwicht als in zijn hartverwarmende ..Hannah and her sisters Een meesterstuk over menselijke relaties. Allen vertelt hier het verhaal van een New Yorkse familie, uil het leven gegrepen tussen diverse uitvoeringen van het Amerikaanse familiefeest biji uitstek. Thanksgivings Day, in. Het zijn de drie dochters die centraal staan: Mia Farrow als het geduldige engelachtige rustpunt, getrouwd geweest met de neurotische tv-produ- cent Mickey (Woody Allen zelf) nu gelukkig met impresa rio Michael Caine. Die laatste wordt echter stiekem verliefd op dochter nummer twee, de fraaie Barbara Hershey die al getrouwd is met een sombere, gekwelde schilder (Max von Sydow). De derde zus is Dian- ne Wiest, wie het alsmaar niet wil lukken als actrice, schrijf ster of zangeres en die voorlo pig een cateringservice leidt. Uiteindelijk vindt Woody Al len bij die zuster z'n veilige haven. Het filmverhaal heeft niet zo zeer een klassieke kop en een staart maar biedt meer de ba- Mia Farrow, Barbara Hershey e sis voor het uitdiepen van alle menselijke strubbelingen met liefde, onvrede en verlangen. Terwijl Allen de regisseur die relaties met grote scherpte te kent zonder daarbij menselijke warmte te verliezen, staat Woody Allen de acteur een beetje naast die kern: hij pro longeert zijn satirische rol van de neurotische New Yorker, die de dokters platloopt omdat hij angst heeft een tumor te hebben en zijn „midlife crisis" langs het jodendom, het katho- licsme en de Hare Krishna-be- weging voert om het antwoord uiteindelijk in de humor te vinden via de Marx Brothers. Antwoord is eigenlijk een te groot woord: troost is beter. Troost is het centrale woord voor „Hannah and her sisters": Allen laat ons futiele gekrioel op het ondermaanse zien, de misstappen, de seksuele ver wikkelingen, de ongemakken van de romantische liefde, de i Dianne Wiest: de drie zusters t oplossing via het uiteindelijke compromis voor het zoeken van een zin die er eigenlijk niet is. In de plaats daarvan is er de troost van de betrekke lijkheid en het „klein geluk", hier muzikaal ingebed in de typische Woody Allen-score van evergreens en jazz-oudjes. Met als emotioneel hoogtepun tje het „Bewitched" dat vader Lloyd Nolan elke Thanksgi ving weer aan de piano speelt voor moeder (ook in het wer kelijke leven moeder van Mia Farrow) Maureen O'Sullivan. Hun verhouding is tekenend voor waar alles zal terechtko men: Hun ruzies van weleer laaien nog weieens op, maar er is een genegenheid van bij el kaar gevonden zekerheid die ontroerend is. Om deze Woody Allen valt ge noeg te lachen. Een schater lach om Woody zelf, een fijn zinnige, aan het melancholieke grenzende glimlach om al die t Woody Aliens nieuwste film. mensen waarmee het nooit he lemaal goed zit. Maar wat meer is: Woody Allen is hier de schrijver en regisseur die je op een subtiele manier inzicht in onze menselijke boekhou ding geeft. En misschien is de verlies- en winstrekening qua resultaat teleurstellend, de ba lans zelf is troostrijk en vol van mededogen. Woody Allen blijft een talent om op handen te dragen. „Hannah and her sisters" is bovendien eindelijk weer eens een film waar je een jong èn een ouder publiek met een gerust geweten heen kan sturen. BERT JANSMA „THE COLOR PURPLE": We hebben de nieuwe Sunny collectie binnen. Zeven nieuwe modellen in verschillende maten. Van medium tot extra large. In dertig uitvoeringen. Met 1.3/1.6 liter benzine- of 1.7 liter dieselmotoren. Neem onze Sunny 3- of 5-deurs. Dat zit ruim. De riante kofferruimte kunt u nog eens vergroten door simpel de achterbankleuning neer te klappen. Of hebt u het liever nog wat ruimer? Dan moet u ken nis maken met onze 4-deurs. Die is op de kop af 18,5 cm langer. En wilt u het extra large hebben, dan is de nieuwe Florida het passende modeL 'n Representatief 5-deurs model dat als geen ander ruimte en sportiviteit weet te combineren. Kortom, er is altijd wel een Sunny die bij u past. U kunt onze showroom als paskamer gebruiken. va 17.995,- Nissan. Je blijft erin rijden. l^lt'IKHili'l Prijs incL BTW. excL afleveringskosten. Wijzigingen voorbehouden. Nissan Silvia Turbo1984 Nissan Cherry 1 3 3x 1983 Nissan Sunny 1 3 2x 1983 Nissan Bluebird 2 0 GL 2x 1984 Datsun Bluebird 1 6 GL 1982 Datsun Bluetnrd 1.8 GL 1982 Opel Kadett 12 S 1983 Opel Kadett diesel 1985 Nissan Cherry 1 3 OX 1983 Nissan Sunny 1 3 OX 1982-1984 Nissan Sunny 1 3 GL 1984 Nissan Sunny 5-drs. GL 1982-1985 Datsun Cherry 1980 Datsun Stanza 1981-1982 Datsun Bluebird 1.8 GL 1981-1983 Datsun Bluebird 1.6 GL 1982 Datsun Laurel 2 4 SGL Ipg 1982 Datsun Silvia 2x 1982 BMW 316 Ipg 1982 Citroen GSA Club1981 Citroen 2 CV6 1983 Ford Fiesta 1 1 Bravo 1984 Ford Escort 16 5-drs. L 1984 Ford Taunus 1.6 L 1981 Lada 1.5 station1983 Mini Metro 1982 Mitsubishi Colt 2x .1984 Opel Corsa TR 1984 Opel Kadett i980-'82-'83 Opel Ascona 16 S 4-drs1981 Opel Ascona 19 N Ipg 1981 Opel Kadett caravan 1983 Suzuki Alto 1984 Volvo 340 1983 Talbot Samba1983 Talbot Horizon 1.5 GL 1983 DIESELS Nissan Sunny 4-drs19 Nissan Bluebird wagon 19 Peugeot 305 GLD break 19 Fiat Ritmo 19 VW Jetta19 VW Golf 19 AUTOMATEN Nissan Sunny 1.5 GL 19 Honda Quintet 19 Mercedes 200 D19 en wie „The color purple" met droge ogen uit kan zitten moet een hoop eelt op z'n ziel heb ben. Maar toch, je gaat je on derweg wapenen tegen de emoties: Spielberg neigt te veel naar de pure sentimenta liteit van de natte-zakdoeken- film. Het knappe boek van Alice Walker kan door de manier van vertellen via brieven van hoofdpersoon Celie aan God, aan haar zusje Nettie en in de brieven van Nettie uit Afrika terug die emoties veel makke lijker aan. Ze zitten achter de vaak krakkemikkige zinnen van een vrouw zonder oplei ding. die door haar vader ver kracht is, wier kinderen zijn verkocht, die uitgehuwelijkt wordt, mishandeld door haar OFF. NISSAN DEALER Lammenschans 128, Leiden. 1 Alkemadelaan 1, R.a.veen. Tel LIDO/STUDIO: „The color purple" met Whoopi Gold berg, Danny Glover, Mar garet Avery. Muziek: Quin- cy Jones. Scenario: Menno Meyjes naar het boek van Alice Walker. Regie: Ste ven Spielberg. Louis Couperus' rom; i „Langs lijnen van geleidelijl ji heid" gaat verfilmd wordt I door regisseur Frans Weisz. hi Frans Weisz Filmer Frans Weisz heeft i samenwerking met prod cent Matthijs van Heijningj (in alle vriendschap, zegt nadrukkelijk) beëindigd. daarbij gaat het om zijn pit Couperus' boek „Langs lijnt van geleidelijkheid" in Ron te verfilmen. Van Heijningt kan de financiering niet rot krijgen en mogelijk heeft d te maken met het feit dat zi kapitale produktie „Op hot van zegen" het niet go< doet. Het is zelfs de vraag hij de kosten van de 65 ko ieên van die film terugve dient. (De nieuwste Woo< Allen, „Hannah and her si ters" zal door het falen vi „Op hoop van Zegen" vc gende week waarschijnlijk in de bioscoop te zien ziji Frans Weisz is met het seen rio dat Judith Herzberg na Couperus maakte naar Ca non Nederland gestapt. Da ziet men er wel iets in, mi Cannon Italië meedoet (en dat land doet de zaak v; Golan en Globus het e goed) en men daar een o< kan laten gaan over de du lokaties die Weisz in h hoofd heeft. De twee zusjes Celie en Nettie in het paarskleurige veld CQsme- a's in „The color purple". Whoopi Goldberg als de lijdzame Celie in de verfilming van Alice Walkers bestseller. man en pas via de blueszange res met wie de laatste een ver houding heeft, haar vrouwe lijkheid leert kennen. Een les bisch getinte verhouding, die in de film trouwens ook ver doezeld wordt. Bovendien kan je in brieven een hele reeks personages langs de neus weg laten passeren. Het filmscena rio van de Nederlander Menno Meyjes heeft het daar moeilij ker mee. Aan het slot komen de draden zelfs zo onhandig bij elkaar dat je je uit de krachti ge omarming van Spielbergs melodrama kan losmaken en moet giechelen als Celie's kin deren grootgegroeid uit Afrika terugkomen en zich op Mam ma storten. Spielberg blijft een talent, dat staat voorop. Hij koos boven dien een aantal fantastische acteurs met voorop Whoopi Goldberg. Ondanks het feit dat ze een passief karakter speelt en de vernederingen van haar lot vooral zwijgend ondergaat, draagt ze de film en wordt ze van aartslelijk op een aangrijpende manier mooi. „The color purple" is het ver haal van op diverse manieren onderdrukte vrouwenlevens binnen een zwarte maatschap pij. Het is in Amerika nog steeds zo dat een boek als dat van Walker met z'n voorna melijk zwarte personages, met z'n paar geborneerde blanke rollen, nooit een film met in ternationale allure had kun nen worden zonder de sterren status van een regisseur als Spielberg. En daar mag je hem ook dankbaar voor zijn. BERT JANSMA met Couperus naar Cannon De gooi naar grootheid die Steven Spielberg met „The co- lor purple", heeft gedaan is net naast z'n doel terechtgeko men. Ondanks de bewonde ring die je mag hebben voor het talent van Spielberg, za delt zijn eerste serieuze film je op met een voortdurend dub- belgevoel. De positieve vertel ler Spielberg van „E.T.", van „Close encounters of the third kind" met het in vele opzich ten rauwe boek over een on derdrukt vrouwenleven in het zwarte Amerika van de eerste helft van deze eeuw: het klopt niet op papier en het klopt niet helemaal in de praktijk. Het boek in briefvorm van Alice Walker begint met de verkrachting van hoofdfiguur Celie door de man waarvan ze denkt dat hij haar vader is. Spielberg begint zijn film ly risch: een blik op de zonover goten velden met de paarse cosmea's ut de titel. Het ver schil is tekenend. Spielberg filmt voor Hollywood, voor een heleboel geld en voor een groot publiek. Spielberg is Hollywood. Dus krijgt, typisch voor de grote Amerikaanse filmtraditie, de ellende een verguld laagje. Het barre leven van een negergemeenschap na de eeuwwisseling krijgt een visuele glamour die alle hon ger en armoede van het doek veegt. Spielbergs houvast zijn de grote emoties en zo wordt „The color purple" een vera- merikaanste Dickens-roman. Spielberg is een meester in het manipuleren van zijn publiek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 10