FILM BLIK Haags Gemeentemuseum is actiever dan ooit W. F. Hermans een begenadigd ziener ONDANKS BEZUINIGINGEN Zestiger jaren in Haags Filmh uis Raad van Almelo gaat akkoord met overdracht theater aan Van der Valk j KUNST CctebeSomcwt VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1986 PAGINA 13 Ella Fitzgerald: open - hartoperatie I LOS ANGELES De Amerikaanse jazz- I zangeres Ella Fitzgerald heeft een open hartoperatie ondergaan. Haar toestand was gisteravond ..stabiel". De 68-jarige zangeres ligt nog op de afdeling-intensieve zorg. In het weekeinde hopen de artsen haar naar een particuliere kamer te kunnen laten overbrengen. Eind juli voelde Fitzgerald zich niet goed op haar hotelkamer nadat ze een optreden verzorgd had bij de Niagara- I watervallen in de staat New York. Daarop i verbleef ze drie dagen in een ziekenhuis na dat gebleken was dat ze een hartaanval had gehad. Onlangs had ze opnieuw hartklach ten. waarna tot een operatie werd besloten. I'Al haar optredens zijn tot hel eind van het jaar geannuleerd. Tsjechische popzanger loopt over PRAAG De Tsjechoslowaakse popzanger Waldemar Matuska en zijn vrouw Olga Blechova hebben politiek asiel aangevraagd in de Verenigde Staten. In een artikel in het partijblad Rude Pravo werd het besluit van de populaire zanger een teken van „moreel verval" ge noemd en werd voorspeld dat hij „enorme ontgoocheling" tegemoet zal gaan in de Verenigde Staten. Volgens Rude Pravo heeft het over lopen van Matuska „veel verwonde ring gewekt onder zijn fans". Ma tuska was sinds het eind van de ja ren vijftig een van de bekendste Tsjechoslowaakse popidolen en trad regelmatig op voor radio en televi sie Een van ziin meest populaire liedjes was een ballade over een in een versleten jas gehulde soldaat die in de regen wacht loopt. Het liedje, dat kort na de Sovjet-invasie in Tsjechoslowakije in 1968 werd opge nomen. werd later verboden. Rude Pravo citeerde een interview van het Amerikaanse radiostation „Voi ce of America" met de overgelopen zanger, waarin deze vertelde dat hij besloten had in het Westen te blij ven, omdat hij „niet vrijuit kon spreken voor zijn Tsjechoslowaakse publiek". De Tsjechoslowaakse me dia maken uiterst zelden melding van het overlopen van populaire persoonlijkheden. Volgens westerse diplomaten vormde de uitzending van de „Voice of America" waar schijnlijk de reden dat Praag dit maal niet het zwijgen bewaarde. Kunstschilder Valk (89) overleden ARNHEM In zijn woonplaats Arnhem is op 89-jarige leeftijd de sclfllder, graficus en tekenaar Hendrik Valk overleden. Valks manier van schilderen sloot aan bij de groep De Stijl. Zijn werk is vooral figu ratief maar hij kende ook een magisch- realistische periode. Valk, geboren in Zoe- terwoude, volgde een opleiding aan de akademie voor beeldende kunsten in Den Haag. Hij schilderde niet alleen op doek en panelen, maar ook achter glas. Werk van hem hangt onder meer in het ge meentemuseum van Arnhem. Valk heeft voor de oorlog spotprenten voor de Groe ne Amsterdammer getekend. In de Twee de Wereldoorlog maakte hij clandestiene boekjes van literair-filosofische aard. Van 1926 tot 1962 was hij leraar aan de akade mie voor beeldende kunst in Arnhem. DEN HAAG De bezui nigingen die vorig jaar het Haags Gemeentemuseum werd opgelegd en er mede toe bijdroegen dat de di recteur Theo van Velsen besloot op te stappen, heb ben de huidige interim-di- j recteur Henk Overduin I juist geprikkeld tot nóg meer daden, die voor een groot deel tot stand kon den komen door collecties te lenen en uit te lenen. Behalve de eerder aange kondigde grote tentoon stelling 'Spiritual in Art' die uit Amerika komt en vrijwel de gehele boven verdieping zal bestrijken, kondigde de directie van het Gemeentemuseum gis teren tal van andere expo sities aan en een groot aantal nevenactiviteiten i die soms ook op een of an dere manier met kunst voor het gehele gezin te maken hebben. ..Het is in brede kring wellicht niet erg bekend dat het Haagse museum een van de belang rijkste collecties modern inter nationaal glas van Nederland bezit", legde Overduin uit. De basis voor deze collectie is ge legd door H.E. van Gelder, de eerste directeur van het mu seum. Onder de titel „Glas van buiten de grenzen" is met in gang van 20 september een tentoonstelling te zien van glaswerk uit de 20e eeuw. dat buiten Nederland is gemaakt. Alle voorwerpen van de expo sitie. ruim 50 stuks, behoren tot de collectie van het mu seum; de tentoonstelling duurt tot en met 9 november. Mondriaan Morgen wordt een kleine ten toonstelling geopend waarin het leven en werk van Piet Mondriaan (1872-1944) cen traal staal. Aanleiding voor de tentoonstelling die duurt tot en met 5 oktober, is de verschij ning van de uitgave „Natuur lijke en abstracte realiteit. Dia loog en trialoog over de nieu we verbeelding, gedurende een wandeling van buiten naar de stad". De uitgave be staat uit 2 delen, waarin uniek materiaal is opgenomen en Mondriaan, onder veel in klare taal uiteenzet hij is gaan schilderen zoals hij uiteindelijk schilderde - in opvallende vierkanten - en hoe men zijn werk moet bekijken. Mondriaan doet er opvallend rustig over en voor iedereen begrijpelijk. Het Gemeentemuseum doet veel meer; er worden 125 vrouwenhoeden getoond (tot en met 2 november), Griekse terra cotta's, grafische en in dustriële vormgeving van Gerrit Kiljan. monochrome schilderijen van Marthe Wéry. en werk. bestaande uit 98 aquarellen ..Table mourant" In de geheel gerestaureerde Sint Sebastiaansrioelen aan de Korte Vijverberg 7 wordt een beeld gegeven van de stede- bouwkundige ontwikkeling en het dagelijks leven in Den Haag, van prehistorie tot he den. De opening van deze ten toonstelling valt samen met de opening van het Haags Histo risch Museum in dit pand op 16 december; de eerste wissel tentoonstelling die 20 decem ber wordt opengesteld betreft het onderwerp „350 jaar Ge meentewerken". Ook het volgend jaar zullen het in het Haags Gemeente museum tentoonstellingen worden gehouden waarvoor de directie veel publiek ver wacht. Zo vermeldt het pro gramma in het voorjaar de ex positie „Japanse Kunst 1820- 1920" die een tot dusver vrij wel onbelichte periode uit de Japanse cultuurgeschiedenis In het Haags Gemeentemuseum wordt morgen een kleine expo sitie geopend gewijd aan Piet Mondriaan; gelijktijdig verschijnt een tweedelig boekwerk, waarin de schilder een en ander over zijn werkwijze uitlegt. laat zien. De muziekafdeling zal zich de komende jaren sterk richten op het verzame len en exposeren van elemen ten uit de muziekcultuur van deze eeuw. De verkenning van dit nieuwe terrein begint met de manifestatie „Muziekinstal laties" in oktober/november van dit jaar. Speels Het Haags Gemeentemuseum gaat ook speelse dingen onder nemen: zo zullen er tal van cursussen zijn en speurtochten waarmee het museum de jeugd aardige attracties voor feestjes en dergelijke wil bieden. Van wege het grote succes van groepjes kinderen die bijvoor beeld een veijaarsfeestje een extra accent willen geven, breidt de Educatieve Dienst het aanbod van het museum uit met diverse speurtochten naar beelden, kunstnijverheid binnen en buiten het museum Het invullen van een vragen lijst kan zelfs een prijs opleve ren aan een speurder rond de Sebastiaansdoelen en „de groe ne buert". FRITS BROMBERG „Steeds brengt het foto toestel een beeld voort van iets dat er is, of is geweest. Geen fotograaf kan, als de tekenaar of de schilder, beelden ma ken van voorstellingen die uitsluitend in zijn fantasie bestaan. De ca mera beeldt altijd af. en niet altijd uit. Ik vind die foto's mooi, die iets uit gebeeld hebben door iets af te beelden, maar wat ze volgens mij uitbeel den, zal ik nooit vertel len. Dat moeten zij zelf doen". Woorden van Willem Frede- rik Hermans, opgenomen in de inleiding van het dezer dagen verschenen fotoboek „Koningin Eenoog", waarin de schrijver zich verrassend manifesteert als fotograaf. Maar weinigen zullen weten dat de even geliefde als ge vreesde literator, naast zijn liezigheden tot 1973 lector in de fysische geografie, al sinds «Ie jaren veertig ..schrijft met licht". Zelfs heeft hij een tijd lang stage gelopen bij de in dertijd bekende arts-foto graaf Nico Jesse, om zijn techniek te vervolmaken. i-- 'gllMwywafflg Hermans als modefotograaf voor Elegance. Gegevens evenwel, die in «en willekeurige levensloop ontbreken en ook de geraad pleegde encyclopedie biedt op dit punt geen soelaas. Al zal de begeleidende, gelijkna- Zwaarmoedige schakelaar, Parijs 1983. mige tentoonstelling van zijn fotowerk in het Amsterdam se Stedelijk Museum (vanaf morgen tot en met 12 okto ber) voorgoed een einde aan maken aan de onbekendheid met dit onderbelicht segmeht van een veelzijdig kunste naarsschap. Immers. Her mans toont zich een begena digd ziener. Zou hij zich vol ledig op „het kijken in com missie" hebben geworpen, hij zou gekend kunnen zijn als de geestverwanten Kertesz. Klein en Cartier-Bresson. Zijn uitspraak „Een mens kan. au fond maar één ding goed doen" vormt eens te meer een bevestiging van Hermans' ontluisterende mensbeeld. En van zelfon- derschatting. Ontmaskeren In een vroegere uitgave van de Winkler Prins geeft pro fessor Garmt Stuiveling, zon der het te willen overigens, een puntgaaf karakteristiek, bedoeld als kenschets van Hermans schrijversschap, die evengoed van toepassing is op de fotografische arbeid. Stuiveling kenschetst Her mans als een meester in het ontmaskeren van de schijn, de zelfwaardering, de illusies en de zedelijke normen. De mens onthuld, ontmaskerd. Beter nog geeft Hermans, ge zien als belangrijkste prozaïst van Nederland na de Tweede Wereldoorlog, zelf zijn inten ties weer; „In werkelijheid zijn wij het grootste deel van ons le.ven omringd door de cors. dingen en andere men sen, waaraan wij vergeefs een betekenis trachten te ontwringen en die toch geen betekenis hebben, of die be tekenis niet kunnen prijsge ven. Het is deze omgeving die ik bij voorkeur fotogra feer; aanplakbiljetten op schulttingen. vuilnis op straat, vervallen huizen, ge strande auto's, honden zon der halsband en verloren voorwerpen. De camera die een fragment uit de chaos kan afzonderen en wel een compleet fragment, stelt het benauwende levensprobleem zodoende in één oogopslag volledig. Alleen de foto kan de idee van de chaos uit beelden zonder te ordenen. Deze laatste soort foto's zijn een soort „verborgen verleiders". Zij doen een be roep op onbewuste voorstel lingen. kunnen daardoor niet altijd onmiddellijk begrepen worden, maar soms te sterker worden ondergaan". Sinister „Decors, dingen èn andere mensen", woorden te sarcas tisch om satirisch te zijn. Hermans ten voeten uit. De kunstenaar duidt in deze woorden de chaos en het mis verstand die ook zijn foto's bevolken. Pessimist als hij is, weet hij positief wit om te vormen tot negatief zwart, tot accenten in een somber spel. Het is bijna sinister te zien, maar onthullend en niet van geestelijk gezag ontbloot, hoe Hermans de overeen komsten schetst tussen de mens en een lichtschakelaar. Hoe de homo sapiens wordt gedegradeerd tot een scheve reclamezuil met zijn eigen onmacht in kapitale letters geschreven. Hermans fotografeert faca des, houdingen, verhoudin gen, het absurde als maat van Graf van oorlogsvlieger, Florence 1956. „alle dingen". Hij kijkt langs de zaken heen, of erdoor en bouwt een bedreigende waar heid, die soms als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de toeschouwer hangt. Een soort zwarte ma gie, de onwerkelijke werke lijheid in tele. Uitvergroot, gechargeerd dat wel. maar toch beelden die als een boe merang terugkomen en de Oog, Nederhorst den Berg 1983. kijker achtervolgen als een voodoo-pop. Dat Hermans nochtans een mens is, moge blijken uit zijn ijdele uitstap in de modefoto grafie. Op verzoek van het maandblad Elegance, magazi ne voor de vrouw, heeft hij het topmodel Linda Spierings op lokatie in zijn huidige woonplaats Parijs vastgelegd. Ook op het punt van de pu bliciteit kan W.F. Hermans talent niet ontzegd worden. Anders is het gesteld met zijn bekwaamheid als boekver zorger. Blijkens een medede ling achterin het boek, heeft W.F. zich persoonlijk met vormgeving en druk van deze uitgave bemoeid. De mate van pessimisme van Hermans kunnen we moei lijk inschatten; afgaande op de modderige, wel zeer zware drukkwalteit heeft de auteur óf geep controle gepleegd óf hij lijdt aan een dodelijke vorm van zelfhaat. Of is het zwarte humor? Niets is bij Hermans onmogelijk. CHARLES BELS Willem Frederik Hermans „Koningin Eenoog". Uitge verij De Bezige Bij Am sterdam. Prijs 45. Even de handen op elkaar voor het Haags Filmhuis, waar een mooie programme ring zorgt voor zowel het be langrijke nieuwe filmwerk als voor een schat aan films uit het verleden. Deze maand staat in het teken van de zes tiger jaren. Een net zo be langrijke periode voor de ci nema als die van het ont staan van de film aan het be gin van de eeuw, omdat er in diverse landen volkomen nieuwe wegen voor film als expressiemiddel werden ge vonden. In Frankrijk zetten een aan tal filmers zich af tegen de „Cinéma de Papa", ontstond de Nouvelle Vague die welis waar nooit een echte eenheid was maar wel filmers ople verden die andere problema- tieken wilden aanpakken (Godard, Truffaut, Rohmer) of andere vertelstructuren durfden te hanteren (Godard, Resnais, Duras). In Engeland liepen de Free Cinema en de Angry Young Man hand in hand, met als resultaat wat wel eens denigrerend de Kitchen sink gootsteenci nema" werd genoemd. In Tsjechoslowakije kregen een aantal grote talenten onder invloed van de Franse Nou velle Vague en de interne po litieke liberalisatie hun kans (Forman. Menzel, Nemec), Nederland kreeg z'n eigen filmacademie, een film tijd schrift Skoop dat getooid met een grafisch bijltje a la Ca hiers du Cinéma de weinige oudere sterren te lijf ging en mensen als Wim Verstappen. Pim de la Parra, Frans Weisz, Adriaan van Ditvoorst en Nikolai van der Heyde. Italië had z'n Antonioni die qua inhoud aansloot bij een nieuwe, internationale litera tuur en visueel bij ontwikke lingen in de beeldende kunst, en z'n Pasolini. Polen had z'n Polanski („Mes in hét wa ter"), z'n Wajda („As en dai- mant"). Eenzelfde beweging viel (het kon af en toe een paar jaar door Bert Jansma verschillen) m vele landen te zien. Ofwel esthetisch be paald ofwel politiek. Een keuze uit al dat veelal be langrijke werk. dat je nog eens doet beseffen dat er in die tijd in de breedte een unieke uitspatting van talent en kwaliteit plaatsvond, waar we vandaag alleen maar lik kebaardend naar kunnen kij ken. Liefhebbers: werp on middellijk een blik in de filmagenda. Nederlandse Filmdagen: 94 films, 35 premières Met spanning is het wachten op de Nederlandse Filmda gen in Utrecht (17 tot en met 24 september). Er worden 94 korte en lange films ver toond die het laatste jaar zijn gemaakt, 35 ervan gaan in Utrecht in première. De Filmdagen openen met Jos Stellings „De wissel wachter", slotfilm is Casper Verbrug- ge's „Freek-film". „De KKKomediant". Daarnaast een Vlaamse dag (21 septem ber) met o.a. de film „Spron gen" van het nieuwe talent J.P.Decker (waarschijnlijk ook in ons land in roulatie), een programma met een Flashback van vijftig jaar oude Nederlandse speelfilms, een middag van de Commer cial (23 september) waar o.a. de schijnwerper wordt gezet op het commerciële werk van Frans Weisz, een forum Film, Literatuur, Theater (22, 23, 24 september) en als nieu wigheid de Cinema Militans- lezing. Het idee daarvoor is ontleend aan Menno ter Braaks opstel met die titel. Roland Joffe (maker van „The killing fields" en Can nes-winnaar „The mission komt de eerste versie van die lezing houden. Naast tiental len andere activiteiten, zetten de Filmdagen ook de volg spot op het werk van de Ne derlandse Australiër Paul Cox, wiens laatste film „Cac tus" in Cannes te zien was. Kaarten en programma's zijn te krijgen bij de Filmdagen zelf (030-328388), sommige arrangementen ook via de VVV's. De Spoorwegen heb ben het via de nachttreinen voor de filmliefhebber buiten Utrecht in elk geval gemak kelijker en goedkoper ge maakt de Filmdagen bij te ALMELO De gemeenteraad van Almelo is gister avond akkoord gegaan met de overdracht van het Cul tureel Centrum De Hagen naar het horeca-concern Van der Valk. Dit gebeurde na een debat van ruim vier uur met 28 tegen 2 stemmen. Het is de eerste keer dat een schouwburg in Nederland wordt geprivati seerd. Van der Valk hoeft niets te betalen voor het theater, dat een boekwaarde van 2.3 miljoen gulden heeft. De gemeente draagt 15 jaar lang ruim negen ton bij aan de exploitatiekosten. Daarna moet Almelo alleen nog het verlies op recettes en het onderhoud voor zijn rekening nemen. Van der Valk heeft zich verplicht maximaal acht miljoen gulden te investeren in de bouw van een hotel, bioscopen, een bedrijven-contactcentrum, een restaurant en een parkeervoorziening. Een programmacommissie zal een zo evenwichtig en zo breed mogelijk programmapakket voor het theater samenstellen, gebaseerd op het huidige programma van De Hagen. De gemeente oefent hier toezicht op. De medewer kers komen in dienst bij het concern, en als dat niet lukt bij de gemeente. Almelo was zelf financieel niet meer in staat het centrum te ex ploiteren. Het theater kostte de gemeente ruim 2 miljoen gulden per jaar. Nu wordt dat zo'n 300.000 gulden per jaar. Vanuit de theaterwereld is de afgelopen maanden overwegend afkeurend gereageerd, uit vrees dat het podiumaanbod ondergeschikt wordt gemaakt aan de commerciële belagen van het concern Horizontaal: 1 dikke pap; 4 alvorens; 7 opening in een visnet; 8 traditie als aanvulling op de wet; 10 bontgekleur de papegaai; 12 bijbelse naam; 13 behoeftig; 16 persoonlijk vnw.; 17 uit roep; 18 Nederlandse Spoorwegen (afk.); 19 Grieks eiland; 20 eminentie (afk.); 22 vlaktemaat; 23 circa (afk.); 25 compleet; 28 plaats In Gelderland; 29 lofdicht; 30 toespraak; 32 bak- ruimte; 33 Ingezet stuk; 34 door, met (Latijn). Verticaal: 1 kunststijl; 2 venster; 3 bevroren water; 4 en andere (afk); 5 adellijk; 6 bergkloof; 7 soort aap; 9 dashond; 11 hoofdstad van Iran; 14 Frans revolutionair; 15 kletskous; 20 wild zwijn; 21 voorbeeld; 23 drank; 24 stad in Frankrijk; 26 beminde van Zeus; 27 tennlsterm; 31 loofboom; 32 voorzetsel. OPLOSSING Horizontaal: 1 brij; eer; 7 maas; 8 adat; 10 ara; 12 Eva; 13 kommerlijk; 16 ik; 17 aha; 18 N.S.; 19 Kreta; 20 Em.; 22 are; 23 ca.; 25 voltallig; 28 Ede; 29 ode; 30 rede; 32 oven; 33 las; 34 per. Verticaal: 1 barok; 2 raam; 3 ijs; 4 e.a.; 5 edel; 6 ravijn; 7 makl; 9 taks; 11 Teheran; 14 Marat; 15 ratel; 20 ever; 21 model; 23 cider; 24 Agen; 26 Leda; 27 love; 31 es; 32 op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 13