Tekenfilm is kunst zonder drempels HAN PEEKEL: OPERATION ROOM 2000: Computer houdt vinger aan de pols in operatiekamer £eicUe Sou/tont HILVERSUM - Als er één feno meen geschikt is voor televisie dan is dat de tekenfilm wel. Ervoor ge knipt door het lijnenspel, door de goede, heldere kleuren. Zelfs het zien van een tekenfilm op een klein scherm is geen verarming zo als dat bij speelfilms wel het geval is. Dat is de overtuiging van Han Peekei. En de kijkers geven hem gelijk, want zijn tekenfilmprogram ma „Wordt Vervolgd" is zeer suc cesvol en binnenkort gaat dan ook de honderdste aflevering de ether in. Op vrijdag 26 september om precies te zijn via de Avro-televisie. Han Peekei is een aimabele man van 39 jaar die al heel wat jaren in omroepland rondloopt. Hij begon bij Veronica, was werkzaam voor KRO-radio en -televisie en nu werkt hij bij de Avro. waar hij vooral, maar zeker niet uitsluitend, kin deren gelukkig maakt met Donald Duck, Woody Woodpecker en Roadrunner. „Kinderen laten zich nooit bedotten", zegt Peekei. „Ik geloof echt dat ze mer ken of er al dan niet met plezier en be trokkenheid aan hun programma wordt gewerkt. Ik heb kinderen dan ook altijd voor de volle honderd procent serieus genomen. Benader ze vriendelijk, aardig, beleefd. Mijn presentatie is luchtig. De kracht van „Wordt Vervolgd" is een combinatie van die factoren". Een andere belangrijke schakel in het succes van het programma is volgens hem de vormgeving van Wouter Stips en het ontwerp van Kees de Bree. „En daarnaast natuurlijk de combinatie, de samensmelting van tekenfilms en strips". Dat het een veelbekeken pro gramma is, is uiteraard de andere om roepen niet ontgaan en ook zij besteden nu meer aandacht aan de tekenfilm. „De invloed is duidelijk merkbaar. Kijk maar naar KRO's „Tekenfilmfestival", naar Vara's „Dat is Lachen". Je hebt „Dit is Disney" van de NCRV. Daar zit ten Kees de Bree, Wouter Stips en ik trouwens ook in. eigenlijk, een concur rent van „Wordt Vervolgd", al zie ik dat niet zo. De kijker kan nu bijna dagelijks tekenfilms zien. Dat was drie, vier jaar geleden wel anders?'. Peekei en de zijnèn proberen elk jaar weer iets nieuws aan het programma toe te voegen. „Een van de aardigste nieuwe onderdelen is dit jaar Strips en Clips waarin bekende zangers en acteurs ver tellen wat hun lievelingsstrip is. Voor Danny de Munck bleek dat Suske en Wiske te zijn. En voor Hans de Booy, die de schitterende single „Kinderen aan de macht" heeft gemaakt, is Asterix de grootste stripheld. Andere nieuwe onder delen zijn het wel en wee van een strip tekenaar, terwijl ook Urbanus als stripfi guur op de buis zal komen. Wat blijft zijn natuurlijk de imitatiewedstrijd en de Wordt-Vervolgdclub, die nu 25.000 leden heeft. Mijn wens is dat aantal dit jaar op 50.000 te brengen". Misverstand Het is volgens Peekei een wijdverbreid misverstand dat stripverhalen en teken films er alleen voor kinderen zijn. „Je Peekei: Tv-makers Slagharen hebt veel volwassenen met een giganti sche hoeveelheid stripalbums. Ik heb thuis ook een grote collectie. In Frank rijk zoekt elke zichzelf respecterende schrijver geregeld een tekenaar op om samen een strip voor volwassenen te maken. Geen pornostrips maar echte strips voor ouderen. Je ziet ook jaarlijks dat er een of twee stripboeken in de Franse boeken-toptien staan". De teken films in „Wordt Vervolgd" zijn altijd vijfenveertig a vijfenzestig jaar oud en soms wel vijfenzeventig jaar. De grote bloeiperiode van de tekenfilm was ruw weg tussen 1925 en 1960 met de grote jaren tussen 1935 en 1950. De jaren van Walt Disney en Tex Avery. Toen stegen de lonen dermate dat het te duur werd om kwalitatief goede tekenfilms te ma ken. „Ze proberen het nu elektronisch, met minder mensen, dus wordt het min der mooi". Een ontwikkeling die Han Peekei uiteraard betreurt. „Want de oer vorm van de tekenfilm is de mooiste vorm. Elk plaatje met de hand getekend. Misschien dat over vijftig jaar de com puter het net zo mooi kan, maar nu nog niet. Er gaan vierentwintig tekeningen in een seconde. Als je uitrekent hoeveel te keningen er voor een zesminuter ge maakt moeten worden, kom je tot een gigantisch getal. Waar ze nu volop mee bezig zijn, is het inkleuren van zwartwit- tekenfilms, zoals die van Betty Boop". „Tekenfilms zijn volkskunst en dat be doel ik dan als kunst voor het volk, kunst zonder drempel", zo gaat hij en thousiast verder. „De tekenfilm is kunst. Ik geloof heel erg in tekenfilms. Mijn diepste wens is het op poten zetten van een Nederlandse tekenfilmindustrie. Ik ben daar zwanger van, zoals dat heet. We hebben een goede traditie opge bouwd op het gebied van het stripver haal. We hebben goede getalenteerde jongeren die het vak beheersen. Ik zie dat helemaal zitten. Door de uitbreiding van de zendtijd ontstaat er een grotere behoefte aan programma's en dus ook aan tekenfilms. Het huidige arsenaal omvat zo'n tweeduizend films van zes minuten en zo'n duizend andere teken films, langere en kortere. Over enige ja ren is dat opgebruikt. Een aantal films kun je wel vaker laten zien, natuurlijk. Ik heb de beste films van Tom en Jerry misschien wel al honderd keer gezien, ik ken elke beweging maar blijf erom la chen. Maar over een paar jaar ontstaat er toch behoefte aan nieuwe films want je kunt niet aan het herhalen blijven". Han Peekei houdt zijn mensen altijd voor dat ze eens per jaar naar Slagharen moeten gaan. Wat rondkijken, in het reuzenrad, in de draaimolen, maar voor al: kijken. „Dan weet je voor wie je tele visie maakt. De meeste mensen in dit vak wonen in Amsterdam en hun ken nissen wonen ook in Amsterdam. Hun programma's zijn op die mensen afge stemd. Dat is echter maar zo'n klein deeltje van het Nederlandse volk. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is: Hilversum staat te ver van het volk, van het pu bliek af, en dat is een slechte zaak. Wij komen vijfentwintig keer per jaar met dc Wordt-Vervolgdclub ergens in het land. Veelal in plaatsen waar ik geen vrienden heb wonen en waar ik dus normaal ge sproken nooit heen zou gaan. Daar hoor je de geluiden waar je naar moet luiste ren. Het is voor televisie- en radioma kers van essentieel belang dat ze contact onderhouden met hun publiek". Han Peekei werkte al voor de KRO-ra dio, toen hij een keer door Ad Lange- bent (ook KRO) werd benaderd. Hij zocht iemand voor zijn programma „Heel de Mens". Een hele eer, vond Peekei, maar hij viel er wel wat abrupt in. „Op een donderdagavond, om half tien, belde Langebent me op dat de vrij dagmiddag om twee uur de opnames van „Heel de Mens" waren. Langebent kon niet en of ik het zou willen doen. Tot mijn schrik werd ik wel geacht jasje en das te dragen. Ik was 27, had zulke kledingstukken nog nooit in mijn kast gehad. Mede omdat ik niet, zoals de meeste stervelingen, gewoon een kle dingzaak binnen kon en kan lopen, ge zien mijn omvang. Als ik zo'n winkel binnenkom, word ik meegetroond naar een duistere hoek, waar drie hobbezak ken hangen, maat en vorm tent waarin ik dan de paal moet wezen. Ik heb dus die hele vrijdagochtend gezocht naar een behoorlijk jasje en om kwart voor twee kwam ik de studio binnen. Een kwartier tje voor schminken en daar zat ik voor ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1986 PROJECT Een hartinfarct kondigt zich doorgaans aan met pijn in de borst, misselijkheid en moeheid, maar óf het infarct inder daad zal optreden en wanneer precies, valt jammer genoeg nooit te voorspellen. Meestal rest de ziekenhuispatiënt weinig anders dan afwachten. En erop vertrou wen dat de bewakingsapparatuur op de afdeling intensive-care goed in de gaten gehouden wordt en naar behoren func tioneert. Tegenwoordig is dat een hele batterij „units": apparaten die de bloeddruk me ten, het ritme en pomp vermogen van het hart registreren evenals het verloop van de ademhaling, het zuurstof- en stik stofgehalte, de hoeveelheid vocht- en bloedverlies en de hoeveelheid toege voegde medicamenten. Om er een paar te noemen. Bij levensbedreigende calamiteiten moet het verplegend personeel binnen luttele seconden zien wijs te worden uit de soms tegenstrijdige informatie van die units. Ook tijdens operaties, als bijvoor beeld het hart dreigt te bezwijken, de longen niet meer willen en een slagader gaat spuiten, moet het medische team eerst alle gegevens op een rij zetten, voordat gehandeld kan worden. Dergelijke units zijn tegenwoordig behal ve peperduur, ook al vrij geavanceerd. De nieuwste exemplaren zitten vol chips, ze worden ook steeds vaker on derling verbonden. Maar volgens Ho neywell Medical Electronics in Best kan het allemaal veel beter. Spelverdeler In samenwerking met een aantal binnen- en buitenlandse ziekenhuizen en de Duitse onderneming Drager, ontwikkelt Honeywell een computersysteem dat als spelverdeler moet optreden tussen de vele apparaten rond de operatietafel en op de afdeling intensive-care. Honeywell is de zelfstandig functionerende dochter van het gelijknamige Amerikaanse con cern en doet „alles wat met het hart te maken heeft". Drager is een grote Duitse onderneming op het gebied van beade mingsapparatuur. Hun plan voor „Ope ration Room 2000" heeft kort geleden de Eureka-status gekregen. (Overigens heeft het elektronicaconcern haar medische divisie, waaronder Ho neywell Nederland valt, eind augustus verkocht aan het eveneens Amerikaanse PPG Industrie, maar dat heeft geen ge volgen voor het Eureka-project). Directeur J. Holland van Honeywell: „De computer verzamelt de gegevens van de apparaten, interpreteert ze en vertelt dan via de monitor hoe het staat met de patiënt. Bij kritische situaties slaat de computer alarm, bericht wat er scheelt en geeft dan advies. Dat gaat al lemaal hiërarchisch: de informatie en het alarm worden in volgorde van spoed gegeven". Omdat Operation Room 2000 aangeslo ten kan worden op het integrale compu terinformatiesysteem van het zieken huis, zijn ook gegevens over het medi sche verleden van de patiënt in te voe ren. Die gegevens zijn het voedsel voor het intelligente systeem waarmee het de vragen van de medici kan beantwoor den. „Ze krijgen dan een advies, maar niet meer dan dat. We automatiseren routi nehandelingen. Uiteindelijk moeten de medici altijd de uiteindelijke beslissing nemen". Aansluiting op het integrale systeem maakt het ook mogelijk dat de uitslag van een laboratoriumonderzoek linea recta naar de operatiekamer gezonden kan worden. „Tegenwoordig gaat dat nog via de tele foon, of moet een verpleger door het zie kenhuis rennen om de uitslag bij de ope ratiekamer te bezorgen. En dan nog wat, dank zij het systeem zal het mogelijk zijn bij al of niet fatale fouten, nader hand precies na te gaan hoe en op welk moment die zijn gemaakt". Behoefte Holland schat de ontwikkelingskosten van het systeem op circa tachtig miljoen gulden. De subsidie uit de Eureka-pot voor het haalbaarheidsonderzoek, „en kele miljoenen" groot, is reeds binnen. Als Operation Room 2000 over enkele jaren aan de markt wordt gepresenteerd die camera's met zestig mensen die om me heen cirkelden. En het werd nog een goed interview ook. Ik had gewoon geen tijd om zenuwachtig te worden. Kijk, een van de beste lessen op interviewge- bied die ik ooit geleerd heb is: de beste vraag is een luisterende blik. Laat de gast maar praten, toon aandacht, laat merken dat je hem aardig vindt. Het ging prima; ik cijferde mezelf helemaal weg, was alleen het roer op het schip. Gevolg was dat ik drieënzestig afleverin gen van „Heel de Mens" heb gedaan". Woordblind Maar zijn carrière begon al veel eerder. „Ik ben in Rotterdam geboren en heb daar, als vijftienjarige, furore gemaakt als zanger van chansons, de betere luis- terliedjes. Heb ook een aantal platen ge maakt. Ik ben woordblind, weet niet of Teun nu met e-u is of u-e. De juf vroe ger op de lagere school zei: dan ga je toch woorden schrijven die je wel kent. j Ben ik gedichten gaan maken". „Op m'n vijftiende verjaardag kreeg ik een plaat van Paul Anka. Dat vond ik vreselijk. Ik kreeg ook een platenbon van 3,95 gulden van mijn tante Annie en had zo een voor 1962 behoorlijk stuk kapitaal. Ik heb in Rotterdam een uur in een platenwinkel gezocht en kwam te recht bij de afdeling EP'tjes, van die ge krompen langspeelplaten, waar een stuk of zes nummers op stonden. Plots zag ik een grijsachtige platenhoes met daarop een gestileerde vlinder. De plaat was van ene Gerard Cox. Fantastisch: broze, breekbare strofen. Later kocht ik platen van Hans van Deventer, nog later van Jaap Fischer. Ik ging ook liedjes schrij- i ven en liet die op school aan de juffrouw lezen. Zij raadde mij aan voor de schoolkrant te gaan schrijven. Vond ik prima, maar wat moest ik doen? Cox, Blanker en Van Deventer woonden toe vallig bij mij in de buurt, Jules de Corte kwam er vaak. Toen ben ik die dus maar gaan bezoeken, voor een artikeltje voor mijn schoolkrantje. Ik was erg ge motiveerd, 't gaf me vertrouwen, moed om te schrijven. Bedenk wel dat ik woordblind was!". En allemaal, zo weet hij nog. hadden ze één klacht. Ze maakten leuke platen die het goed deden in Belgie, maar de be langstelling in Nederland was nihil. Er was nagenoeg geen interesse voor de be tere Nederlandse luisterliedjes. „Dat hield ik in mijn achterhoofd. Óp een dag in september zei ik tegen een klasgenoot je, een zittenblijvertje: morgen gaan we niet naar school, maar naar Hilversum. Hij moest mee want hij was zestien en had al een Puch, eentje met zo'n hoog stuur. Voor twee zakken patat, een pilsje -en de benzine bracht hij me naar Hilver sum". Paniek „Het was toevallig dezelfde dag dat Buil Verwey, de grote baas, bepaalde dat Ve- ronica vierentwintig in plaats van twaalf uur zou gaan uitzenden. Dat betekende volstrekte paniek aan de Zeedijk, het waladres van Veronica destijds. Wie moesten die uren vulleh? Elk bruikbaar idee was goed. Ik stapte daar binnen, vertelde mijn verhaaltje over de Neder landse chansons en dat ik daar een pro gramma mee wilde vullen. Ik werd met een doorgestuurd naar Buil Verwey. „Goed", zei hij, „hoeveel uur wil je vul len? Twee of drie?". „Eén", zei ik. „En wat wil je verdienen", was de volgende vraag. Nu moet je weten dat ik in die tijd vijfenzestig cent zakgeld per week kreeg en mijn vader had juist toegezegd dat dat verhoogd zou worden tot vijfen tachtig cent omdat de thee op school duurder was geworden. Ik dacht: vijfen tachtig cent keer honderd is vijfentachtig gulden, en zei tegen Verwey dat ik dat wilde verdienen. Dat was geen pro bleem. Geld was overigens maar bijzaak voor mij; ik had er zelfs wel geld op wil len toeleggen om een radioprogramma te mogen maken. Maar vijfentachtig gul-, den was in die tijd wel een werkmanssa laris. Na een uur zitten achterop die Puch kwam ik thuis. Ik zei tegen m'n vader: „Pa, hou jij dat zakgeld maar, ik heb een eigen radioprogramma, waar mee ik vijfentachtig gulden verdien". Homerisch gelach, mijn ouders kropen bijna onder tafel. Ze geloofden er niets van. Totdat ze op een dag in de krant lazen dat hun zoon een radioprogramma had en ze dat even later zelf hoorden". Het computersysteem Operatiom Room 2000 moet ertoe bijdragen dat het medi sche team tijdens de operatie beter gefun deerde beslissingen kan nemen. zal een ziekenhuis honderdduizend gul den moeten neertellen voor een maxi maal systeem, dat wil zeggen, inclusief nieuwe units. „De meeste zullen minder duur uitko men, omdat de al aangeschafte units van j de ziekenhuizen altijd in het systeem zullen passen. Overigens is het systeem i voor een regionaal ziekenhuis met een gemiddelde operatiekamer veel te zwaar. Operation Room 2000 is bedoeld voor de universitaire ziekenhuizen waar baanbrekend onderzoek wordt gedaan". Dat de universitaire ziekenhuizen duide lijk grote behoefte hebben aan Operation Room 2000, blijkt volgens Holland al leen al uit het feit dat sommige zieken huizen recentelijk hebben gepoogd hun units te koppelen. „Tevergeefs", aldus Holland, „omdat ze te zware computers gebruikten en niet over een alarm be schikten". Operation Room 2000 zal dan ook in samenwerking met de toe komstige medische gebruikers worden ontwikkeld en getest. Eureka-projecten moeten ertoe bijdragen dat Europa haar technologische achter stand op met name Japan en de VS kan inlopen. Dat Honeywell als dochter van een Amerikaans concern zich daar voor inspant, is volgens Holland niet onge rijmd. „Europa wil met geavanceerde produkten de wereldmarkt op, dus ook de Amerikaanse. Wel, door onze positie zijn wij prima op de hoogte van die markt. Bovendien schept dit project in Nederland werkgelegenheid en Honey well Nederland is eigenlijk een Neder lands bedrijf. Ons moederconcern heeft alleen een aantal prioriteitsaandelen en voor alle zekerheid is de kennis over dit systeem beschermd door octrooien. Daar krijgt onze Amerikaanse moeder geen vinger achter". HENK ENGELENBURG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 24