Kunstbeurs wekt verwachtingen over aanbod artotheken Seth Gaaikema neemt faldtel van Wim Kan over Adriaan van Dis komt terug op tv Toneel van Cocteau begeleidt maaltijd £e«dóc6owumt Tina Turner geëerd met Hollywood-ster Federatie bekritiseert rapport Dansbestel kunstagenda KUNST ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1986 PAGINA 14 HOLLYWOOD De Amerikaanse rockster Tina Turner is geëerd met een ster in de stoep van de beroemde „Walk of Fame" in Hollywood. Bur gemeester Tom Bradley van Los Angeles die aanwezig was riep een „Tina Turner Dag" uit en gaf haar een plaque voor haar „vele buiten gewone bijdragen aan de vermaaksindustrie". Tina voor de burgerlijke stand Annie Mae Bullock had in de jaren zestig en zeventig met haar echtgenoot, de gitarist en orkestleider Ike Turner, verscheidene hits zoals „Proud Mary" en „River Deep Mountain High". Haar carrière liep echter mèt het stormachtige huwelijk van de Turners op de klippen. Na hun echtscheiding in 1974 moest de financieel aan de grond geraakte Tina Turner genoegen nemen met optreden in on aanzienlijke Europese nachtclubs. Zij hervatte haar conceren in de Vere nigde Staten in 1980, na haar rol van de Acid Queen in de rockopera „Tommy". Haar solo-doorbraak had plaats in 1985 met het album „Priva te Dancer". Sinatra treedt op in Milaan MILAAN De Ameri kaanse zanger Frank Si natra zal 27 september een concert geven in Mi laan. zo heeft zijn Itali aanse impressario giste ren bekend gemaakt. Het wordt het eerste optre den van The Voice' in Italië sinds 23 jaar. Voor afgaand aan dit bezoek zal Sinatra twee concer ten geven in het Spaanse voetbalstadion van Real Madrid. AMSTERDAM De Federatie van Kunste naarsverenigingen heeft nogal wat kritiek op het rapport van de landelijke werkgroep Dansbestel van de Raad voor de Kunst dat eind juni aan de minister van welzijn, volks gezondheid en cultuur is aangeboden. In een aan de bewindsman gerichte reactie zegt de federatie weliswaar achter het advies te staan de achterstand in de danssector te ver kleinen door het beschikbaar stellen van 12,5 miljoen extra, maar constateert ze tevens dat in het advies is verzuimd een werkelijke vi sie op de toekomstige ontwikkelingen van de dans te presenteren. De moderne dans krijgt volgens de Federatie in het geschetste beleid onvoldoende ruimte. De oplossingen die worden aangedragen voor de verbetering van de spreiding van het dansaanbod zijn te willekeurig. Zij stelt verder dat de samenhang van de totale Ne derlandse danscultuur, zoals geschetst in de nota „Evenwichtig Dansbeleid" van de fede ratie (1985) niet aan de orde wordt gesteld, waardoor een wezenlijk onderdeel hiervan, namelijk de amateurdans geheel tussen wal en schip valt. In haar reactie komt de fede ratie tot de conclusie dat als de minister vast houdt aan de in zijn advies-aanvraag gestel de financiële beperkingen, de uitvoering van de zeer pragmatische aanbevelingen van de werkgroep wel eens eerder afbrekend dan opbouwend kunnen zijn voor de toekomst van de dans. OVERZICHTSEXPOSITIE IN LEIDS PESTHUIS LEIDEN Achthonderd kunstwerken in één loka- tie. De eerste Zuidhol landse kunstbeurs, die tot en met 21 september in het Pesthuis in Leiden wordt gehouden, heeft over het aanbod in elk ge val niet te klagen. Dui zend Zuidhollandse be roepskunstenaars stuur den werk in voor de beurs, in totaal zo'n vier duizend werken. De arto theken van de meeste ge meenten in deze provincie maakten vervolgens een selectie voor hun collec ties en een aparte commis sie koos zowel uit deze werken als uit die buiten de boot vielen achthon derd werken voor de overzichts/ verkooptentoonstelling in het Pesthuis. Die tentoonstelling wekt nogal wat verwachtingen over wat er door de Zuidhollandse arto theken is aangekocht. Het aan tal werken „met stip", die aan duidt dat het werk in de arto- thekencollectie is opgenomen, is naar verhouding vrij gering. Het meeste wat er hangt werd blijkbaar het aankopen niet waard bevonden en gezien de aantrekkelijkheid van veel van die kunstwerken mag je veronderstellen dat de arto theekbeheerders nog betere werken binnen hun deuren haalden. In elk geval rijst bij nogal wat werken de vraag waarom de uitleencentra niet toehapten. Het antwoord zal wel veel te maken hebben met het budget Overzicht van de Zuidhollandse Kunstbeurs in het Pesthuis in Leiden. van 400.000 gulden dat ze te redelijk en betaalbaar werk besteden hadden, maar ook dan voor uitgesproken goede met het aankoopbeleid van de en misschien wat duurdere betreffende artotheken, waar- kunst. onder die van Leiden, Delft, De laatste is dan ook vooral te Den Haag en Rotterdam. Chris vinden op de expositie in het Rehorst, directeur van de Ko- Pesthuis, aangezien de com- ninklijke Academie voor Beel- missie die deze samenstelde dende Kunst in Den Haag, leg- zich niets gelegen hoefde te la de er in zijn openingswoord ten liggen aan de prijs van het dan ook de nadruk op dat de werk. Haar opdracht was een artotheken kritisch moeten zo volledig mogelijk beeld te worden gevolgd op de criteria geven van wat er zich binnen die ten grondslag liggen aan de hedendaagse beeldende hun aankoopbeleid. kunst in Zuid-Holland af- Afgaande op de Kunstbeurs speelt, zelf. en zonder de wetenschap wat allemaal is aangekocht, lij ken de financiën het belang- Overzicht rijkste criterium. De stip is het meest te vinden op werk van Dat is heel wat. De Kunst onder de duizend gulden. Met beurs biedt een uitstekend dertien artotheken koop je na- overzicht van alle disciplines tuurlijk niet zo verschrikkelijk en hun vertegenwoordigers, veel voor 400.000 gulden en Pim van der Maas is er met het gevaar is dan altijd dat je zijn door de Nieuwe Haagse liever kiest voor kwalitatief Salon gelauwerde grote hou ten sculpturen, er is een im mens abstract doek van Pulc- hri-voorzitter Jurjen de Haan, er zijn lichtobjecten van Win nie Teschmacher, zeefdrukken van Sees Vlag, en er staat een curieus object van de Rotter dammer M. Leupe, die keurig gerangschikte plastic zakjes beurtelings machinaal met lucht vult en weer leeg laat lo pen. En dat zijn er slechts en kele van de achthonderd, ge rangschikt op bezienswaardig heid en discipline. Het is moeilijk in zo'n over weldigend aanbod een rode lijn te ontdekken, als die er al zou zijn. De grote verscheiden heid aan kunstenaars, die ie der hun eigen visie hebben, verschillende onderwerpen presenteren en elk hun eigen werkwijze hebben, maakt dat vrijwel onmogelijk. Er zijn kunstenaars die er uitspringen vanwege hun originaliteit (zo als Leupe), anderen doen dat vanwege de kwaliteit van hun werk (Katz, Hofma, Van Scheijnde, Walraven, Li-A Fo, Van Loon), en een aantal door een combinatie daarvan (Van Kan, Teschmacher, Helm). Waarbij kwaliteit een nogal vaag begrip is, omdat het zo afhankelijk is van persoonlijke voorkeur. Iemand die een werk domweg niet mooi vindt, zal moeite hebben de kwalitei ten ervan te erkennen. Het lijkt er echter op dat wat zich in de Kunstbeurs presenteert behoort tot een klaarblijkelijk zeer brede top van het Zuid hollandse kunstenaarsbestand. Jammer alleen dat de leden van de artotheken de meeste van deze werken moeten mis sen. KOOS VAN WEES Eerste Zuidhollandse Kunst beurs. Pesthuis. Pesthuis laan 7, Leiden. Tot en met 21 september. Openingstijden: dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Toegang gratis. Ivo de Wijs (links) en Adriaan van Dis blij met resp. de Reiss- microfoon en de Nipkowschijf. In zijn dankwoord na de uitreiking van de Nipkowschijf, giste ren op de Firato in Amsterdam, heeft Adriaan van Dis er geen misverstand over laten bestaan, dat hij in het komend seizoen terugkeert op het VPRO-scherm. Op zondag 28 december zal hij zijn eerste van een reeks van zes programma's presenteren in een opzet waarover momenteel nog wordt overlegd. Van Dis zei over de hem toegeschreven pedanterie, dat dië op een misverstand berust, dat hij verder maar wilde laten rusten. Hij vindt niet dat in hem de beste televisie-maker is onderschei den. maar dat dit moest zijn gebeurd op grond van zijn laatste programma. Dat was volgens hem inderdaad een voortreffelijke uitzending. Ivo de Wijs, dankend voor zijn Reiss-microfoon, zei nooit anders dan goeds te hebben ondervonden bij de VARA, al zei hij bij deze omroep een vriend te hebben die daar totaal anders over dacht. Die voerde hij dan ook sprekend en veelzeggend op. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 30 augustus DEN RAAQ Koninklijk* Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450): 20.15: Sett. Gaaikema: '...en jou kies ik'. Muzik. leiding Bob Zimmerman App*llh«at*r 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Midzomernachtsdroom' van Shakespeare; regie Erik Vos; met o.a. Sacha Bulthuis. Christine Ewert. Aus Greidanus. Hugo Maer- ten. Eric Schneider en Henk Votel. THEATER Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: Kon. Ballet van Vlaanderen: roek-opera 'Jesus Christ Superstar' van An drew Lloyd Webber en Tim Rice; regie Rufus Collins. Muzik. leiding Bart Bracke. Kijkhuis (Noordeinde 140) 21.00: Available Jelly. City Hotel (Boerhaavelaan, Zoeter- meer) 21.00-02.30: Jazzfestijn met Greetje Kautleld. JoJo Swing Band. Harry Happel en de Harbour Jazzband De Eland (Burgwal 45. Delft) 22.30: Africa Soli Motel Bokassa. Lange Vijverberg Den Haag. 11.00: 'Historische Dag'. Omniveraum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. 1/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo. 12.00, 14.00. 16.00 en 20.00 The dream Is alive; ma. t/m vr. 14.00. 16.00, 19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00. 13.00, 15.00. 17.00. 19.00 en 21.00 Magic Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feest dagen als op za. en zo. Zondag 31 augustus Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: Kon. Ballet van Vlaanderen: roek-opera "Jesus Christ Superstar' van An drew Lloyd Webber en Tim Rice; regie Rufus Collins. Muzik. leiding Barl Bracke. Gemeentemuseum (Pres. Kenne- dylaan. Den Haag) 14.30: Ariane Karres (piano). Kees Koelmans (viool) en Lucia Swarts (cello); wer ken van Saint-Saens en Faurè. Omniveraum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo. 12.00. 14.00. T*00 en 20.00 The dream is alive; ma. t/m vr. 14.00. 16.00. 19.00 en 21.00; za. en ZO. 11.00. 13.00. 15.00. 17.00. 19.00 en 21.00 Magie Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feest dagen als op za. en zo. De Leuningjes (Julianastr. 49, Poeldijk) 20.00: Brainbox en Cuby en de Blizzards. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Top gun (al); 14 00. 18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45. 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): De karate kid deel II (al); 14.00. 18.45. 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45. 21.15. ASTA 3: The juewel of the Nile (al); 14 00. 19 00. 21 30 zo 1330. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): The right stuff (al); 13.45. 20.00 BA BYLON 2: Out of Africa (al); 20.15. do. vr. ma. di. 14.00. BABYLON 3: Police academy 3 (al); 14.00, 19.00. 21.30 zo. 13.30. 15 45. 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Poltergeist II (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Cobra (16); 18 45. 21.30 do vr ma. di. ook 14 00. CINEAC 3: Short circuit (al); 14.00, 18.45. 2130 zo 13 15. 1600. 18.45. 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Police academy III (al); za. wo. 19.00. 21.30. zo. 16 00. 19 00. 21.30. overige dag. 14 00, 19 00. 21 30 METROPO- LE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Op hoop van zegsn (al); t4.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21 30. METROPOLE 2: Gung Ho (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 3 9V» Weeks (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 14.00. 16 00. 18.45. 21.30. METROPO LE 4: Als in een roe* (16); 14.00. 1845. 21.30. ZO. 13.15. 16 00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: The money pit (al); 14.00. 18.45. 21.30 zo. 13.15. 16.00. 18 45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): 9W Weeks (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: The hitcher (16); 13.45. 18 45. 21.30. zo 13.15, 16.00. 18 45. 21.30. ODEON 3: Cobra (16); 1345, 1845. 21.30. zo 13.15. 16.00, 18 45. 21.30. ODEON 4: Kaoa (16); 13.45. 20.00. LE PA- (Kettingstraat 12b. tel. 2: Meisjes met vurige verlangens (18); 12 15 tol 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Jungle van de pas sie (18); 12.30 tot 23.00. zo. v a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Den- neweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Turtle diary; 19.30, 21 45 (beh. za. zo.) Zaal 2: Abel; 19.30. (beh. za. zo Belle de jour; 21.45. (beh. za. zo.). Zaal 3: Een selektie uit het seizoen '85/'86 IV: Back to the fu ture; do. 19.30, 21.45. Macaroni; vr 19.30. 21.45. za. zo. vanaf 18 30 uur feest: Blowup the sixties. 90 jaar filmgeschiedenis V: Films uit de zestiger jaren: La casa dal an gel; zo. Fin de fiesta; ma. La cai- da; di. La mano en la trampa; wo. dag. 19.30. 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1 Poltergeist II (16); za. 00.15. CINEAC II Cobra (16). za. 00.15. CINEAC III: Purple rain (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Ondeugende verpleegstertjes (16); vr. za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbeertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 15.45. CINEAC Peter Pan: za wo 14.00. zo. 13.15. 16 00 EURO CINEMA: Sneeuwwitje en de ze ven dwergen; za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police Academy III (al); 19.00. 21.15 za. zo wo ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Poltergeist II (16); Top Gun (al); Karate Kid II (al); Op hoop van zegen (al); 14.30. 19.00. 21.15. The Money Pit (al); do. vr ma. di. 14.30. 19 00. 21.15. za zo wo. \9 00. 21.15 TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Op hoop van zegen (al); 14.30. 1900. 21 15. zo 14.15. 16.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Stripte ase (16); 14.30. 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: De leukste tekenfilms van Donald Duck (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Dallas Schoolgirls (18); vr. za. 23.30. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Th* iron eagle (al); do. t/m zo 19.00. Sophie's choise (16): vr. za. 21.15. ma. di wo. 20.15 Tango's (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje; za. zo. wo. 14.00. Troetelbeertjes; za. zo. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Out of Africa (al); do. t/m wo. 20.00. Eten en naar toneel kijken zijn oude vertelling zijn vele ver sies gemaakt. De oudste com plete overlevering is in Petro- twee prettige manieren om een avond door te komen, maar laten zich moeilijk com is' Satyricon te vinden: een bineren. Aandacht voor het weduwe staat bekend om haar een heeft verminderde aan- trouw en onberispelijk gedrag, dacht voor het ander tot ge- Haar man overlijdt, en ze wil volg. Gisteren gingen deze bij het graf blijven om er ook tijdpasseringen wel samen in te sterven. Een soldaat, die de de Burchtsociëteit. Getuige het wacht houdt bij drie gehange permanent tikkend bestek °ën die niet begraven mogen leed het maal niet het meest worden, hoort haar gehuil en onder een verslapte belang- gaat kijken in het graf. Hij verleidt eerst de dienstbode, en samen halen ze de ontroost bare weduwe over om een Mensen kenden mensen en slok wijn te nemen. Dan valt via-via ontstond het idee om ook zij voor zijn charmes en een theaterinitiatief van regis- het wordt gezellig in de graf- seur Rob de Kuiper op de kelder. Als de soldaat terug- Burcht op te voeren. Het be- keert naar het galgeveld is er stelling. kende verhaal van het lijk weggehaald. Om zijn weeuwtje van Ephese is door ongetwijfeld zware straf te Jean Cocteau in 1938 gedra- voorkomen laat de weduwe matiseerd, en dat werd door het lijk van haar man ophan- een ad-hocgezelschap van pro- gen; twee minnaars na elkaar fessionele acteurs en gespeeld. Van de zeker twintig eeuwen verliezen is haar te gortig. Cocteaus bewerking volgt het verhaal, maar hij brengt als zovelen voor hem veranderin gen aan. Zo ligt bij hem het initiatief bij de vrouw, en zijn presentatie van het gegeven laat zien waarom hij vaak een voorloper van de absurdisten wordt genoemd. Van het plan om het hele stuk op de Burcht te spelen kon door het weer niets komen. Alleen het eerste deel, flarden Italiaans gezang van voorna melijk dames in gewaden, le verde er tegen de dreigende hemel even een mooi beeld op. Daarna ging iedereen de trap pen af naar de Burchtzaal, waar een maaltijd werd opde- diend en het spel begon. Een ander verhaal uit Petroni- us' Satiricon, het 'Gastmaal', was voor Kuiper de aanleiding om de acteurs voor een etend publiek te laten spelen. Niet zo'n gelukkige combinatie, zel den voegde het een iets aan het ander toe, en de nadelen noemde ik al. Dit valt waar schijnlijk onder de leuke din gen voor moderne mensen. Eten noch toneel werd hele maal serieus genomen, maar dat was misschien een beetje de bedoeling. Hoewel de voor stelling duidelijk nog niet klaar was, kende zij een aantal sterke, humoristische momen ten. De kwaliteit van het spel varieerde nogal, maar in ieder geval maakten de weduwe (Lia Bolte) en de dienstmaagd (Francis Sanders) een goede indruk. Van weer een andere kennis kwam het idee om de voorstel ling te besluiten met een oud lied met nieuwe, Dada/Brecht- achtige muziek, waarin het zelfde gegeven weer op een andere manier is verwerkt. Sjabbe van Silfhout zong dat vakkundig en komisch, vanuit een bad. Vanavond en zondagavond kunt u het gebeuren nog mee maken. Aanvang half negen. DICK VAN TEYLINGEN Café De Unie heropend ROTTERDAM Onder het toeziend oog van duizenden belangstellenden, voor het me rendeel te jong om het origi neel te hebben gekend, is gis teravond het beroemde Rotter damse café De Unie, een ont werp van Stijl-architect J.J.P. Oud, heropend. Het eerste De Unie stond aan de Coolsingel, maar werd bij de bombarde menten op Rotterdam in mei 1940 verwoest. De herbouw staat aan de Mauritsweg. Net als de eerste versie bevat ook de nieuwbouw een café met restaurant. Daarachter is een kleine zaal, waar de Rot terdamse Kunststichting pro- dukties wil laten uitvoeren die elders in Rotterdam niet te recht kunnen. Zelfs de weduwe van de archi tect. mevrouw J.M.A. Oud-Di- naux, bleek de nieuwe Unie bij nader inzien wel geslaagd te vinden. Mevrouw Oud was het aanvankelijk oneens met de herbouw van het café. Langzaam maar doelbewust en redelijk doeltreffend voltrek ken zich veranderingen in Seth Gaaikema. Als gelegen heidstekstschrijver voor Wim Kan werd hij nimmer diens fakkeldrager, maar stap voor stap neemt hij wel de fakkel van hem over. Politiek caba ret, gezeten op een stoel en met een spiekbriefje op tafel, zagend aan de poten van de ministeriële zetels, hij lijkt af en toe de grote meester zelf wel, zoals gisteravond in de Kon. Schouwburg, waar hij aanhaakte bij de jongste ver kiezingen. Woordspelig als geen ander (overbemesting-tot de scheit ons doodt en Eegje Schoo One manshow Selh Gaaikema. Titel: en jou kies ik". Teksten: Gaaike ma. Muziek: Bok Zimmerman en an- derèn. Theater: Kon. Schouwburg. Herhalingen: vanavond en op 2, 3 en 4 september. veegt zich schoon) vindt Seth niet snel zijn gelijke in dit land. Maar zijn grote voor beeld beschikte toch over een aantal podiumkwaliteiten waar hij (nog) niet aan toe komt. Meestentijds heeft dat te maken met te geconstrueerd aandoende zinnen en gedach ten, waarin hij niet de juiste ti ming weet aan te brengen, zo dat de grap en de lach niet naadloos op elkaar aansluiten. Vertrouwelijke mededelingen over het echtpaar Gor en Truus Batsjov zoeken veeleer een weg via het verstand dan dat er spontaan op wordt gere ageerd. Maar verder weet Seth in scherpte van woord en diepte van visie aardig in de buurt van Kan te komen. Zo spreekt hij over de Algemene Beer Put, over Wim Kok die zijn kritiek op Lubbers be denkt terwijl hij 's morgens voor de scheerspiegel zichzelf ziet, en over de Raad van Sterfte, die tegen euthanasie is, omdat hij er zelf anders al lang niet meer zou zijn ge weest. En Den Uyl zit nu in de Kamer vlak voor het gordijn dat zo juist voor hem is geval len. Ook zijn boutades over en nabootsingen van figuren als Edje, Lubbers, Deetman, Ber- tje, Lou, Van Eekelen, de meisjes van klein links en de jongens van klein rechts en het koningsdrama van de VVD doen denken aan Kan in zijn beste momenten. Graag mag Seth ook op de ge voelige toer met een iiedje over bijvoorbeeld de ware lief de en over de eigen weg die dient te worden gegaan. Hij stelt ook actueel vast, dat An nie Schmidt bezig is ongelijk te krijgen: Vluchten kan steeds meer. Seth komt ook niet uitgepraat over het Gaai- kema-effect, dat Maurice hem toedacht, maar die Hond is in tussen uitgelaten. TON OLIEMULLER Barokopera na 330 jaar weer groot succes INNSBRUCK Met groot succes is in de Festwoche der alte Musik in Innsbruck de opera „Orontea" van de com ponist en franciscaner pater Marcantonio (ook wel Pietro Antonio) Cesti (1623-1669) op nieuw tot leven gewekt. Cesti, die in de zeventiende eeuw werkzaam was in Inns bruck, schreef „Orontea" op een meer dan eens getoonzet libretto van Giacinto Andrea Cicognini voor het carnaval van Innsbruck van 1656. „Orontea" werd in de jaren daarna gespeeld in Italië en in 1678 zelfs in het Noordduitse Hannover. Het op zich simpele verhaal van de opera wordt door tal van personages en liefdesverwikkelingen zeer in gewikkeld gemaakt en kent komische, maar ook ernstige ogenblikken. De muziek is buitengewoon effectief, vooral door de uitgediepte karakteri sering van de personen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 14