„Ik ga nu doen wat mijn hart me ingeeft" i Een integer mens 'Sandinisten vermoordden drie katholieken aan tafel kerk en wereld beroepingen Bestaan duivel realiteit in Amerikaanse familie Zorgzame samenleving weer brieven /lezers - ACHTERGROND £eidóc6ou*a/nt zaterdag 23 augustus 1986 pag Kardinaal Höffnen geen rk stem voor Groenen Volgens de voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferen tie. kardinaal Höffner, kunnen rooms-katholieken bij de ko mende Bondsdagverkiezingen hun stem niet aan de Groenen geven. Dit zegt mgr. Höffner in een vraaggesprek met de „Köl- ner-Bonner Rundschau". De aartsbisschop van Keulen beroept zich op het verkiezingsprogramma van de Westduitse milieu partij en verwijt de Groenen dat zij de bescherming door de overheid van het ongeboren leven prijsgeven. Verder zetten de Groenen het huwelijk als instituut op de tocht. „Men kan toch niet verlangen dat iemand wel straf krijgt als hij bomen in het Zwarte Woud omhakt, maar vrijuit gaat als hij kinderen doodt." Kerkelijke hulp in Zuid-Soedan gaat door Ondanks het toenemend geweld in Zuid-Soedan blijven de kerken ter plaatse hulp bieden via medische posten en voed seldistributiecentra. De afgelopen drie maanden heeft de Soe dan Council of Churches (SCC) 2500 ton voedsel en medica menten verdeeld. Gesteund door de internationale oecumeni sche beweging blijven de kerken in Zuid-Soedan spil bij het verdelen van de weinige hulp die het gebied vanuit Kenya en Uganda nog kan bereiken. Coördinator treedt de Wereldraad van Kerken op. Tussen januari en nu heeft de Raad van Kerken in Sudan meer dan vier miljoen gulden uitgegeven aan landbouwwerk tuigen, zaaigoed, voedsel, transport e.d. voor de honderddui zenden die door de oorlog zijn verdreven. Niets wordt duurder betaald dan de moed hardop te zeggen wat iedereen in stilte bij zichzelf denkt. De laatste tijd heb ik nage dacht over het begrip „inte griteit", over de vraag wan neer een mens integer is. Het is geen gemakkelijke vraag. Het woordenboek geeft als verklaring: onkreukbaar en onomkoopbaar. Je levert je niet uit aan iets wat niet bij jou hoort. Het is niet gemak kelijk om van jezelf te zeggen dat je integer bent. Dat is meer iets wat anderen van je kunnen zeggen. Bovendien kan daarover van mening worden verschild. De een kan iemand als integer zien en een ander kan daar heel an ders over denken. Toen be kend werd dat prins Bern- hard geen schone handen had in de Lockheed-affaire, was dat voor veel mensen een schok. Je verwacht dat leden van het koninklijk huis integer, onomkoopbaar zijn. De weg die prinses Irene is gegaan, om nog iemand uit die kringen te noemen, wordt ook nog al als omstreden er varen. Ikzelf heb de neiging om te zeggen dat zij heel in teger is. Zij heeft om trouw te zijn aan haar zelf niet de ge makkelijkste weg gekozen. Ik laat hiermee tegelijk zien hoe subjectief het begrip in teger kan zijn. In de traditie van de Katholieke Kerk wordt iemand soms pas eeuwen la ter als „integer" beschouwd. Dat heet dan heilig. Wie rea listische verhalen leest over hen die we nu heilig noemen, weet dat hun levensweg ook nogal eens grillig of omstre den was. Dat kan je op zijn minst voorzichtig maken. Zo wel om iemand integer, maar ook iemand niet integer te noemen. Er is ons een zekere wijsheid aangeraden om de vruchten af te wachten en daar is ge duld voor nodig. Dat geduld is niet gemakkelijk op te brengen in een tijd die haast heeft en waarin we snel resul taten willen zien. Toen ik on langs eens per brief werd aangevallen op mijn integri teit, ervaarde ik dat als pijn lijk. Maar ik haast me om te zeggen dat ik geen volmaakt mens ben, dat ik zeker ook mijn blinde vlekken heb. In een gebed van een student las ik eens: „Ik hoop dat ik anderen zal accepteren zoals ze zijn, maar niet mezelf". Deze student bedoelde niet dat je alsmaar je zelf moet af kammen en als niets moet zien, maar dat je onderweg blijft met jezelf, dat je jezelf niet moet beschouwen als ie mand „die er is", als „arri- vee", zoals de Fransen dat zeggen. Het is, zoals gezegd, niet gemakkelijk om te zeg gen wat een integer mens is. Als ik naar een antwoord zoek, probeer ik me te rich ten op Jezus Christus. Ook Hij was niet onomstreden. In tegendeel. Er waren er die Hem liever dood dan levend zagen. In Hem zie ik een mens die het recht voor ogen heeft voor elke mens. Dat mensen levensadem vinden en tot hun recht kunnen ko men. Ik zie Hem ook als de mens die de afgeschrevenen weer een plaats gaf. Omstre- denen kregen een plek. Hij deed hen erbij horen. Ik zie ook dat Hij heel fel kon wor den tegenover mensen die het zo goed wisten en zeiden het bij het rechte eind te heb ben. Een integer mens Is een mens die kritiek toelaat en in gesprek blijft en een gevoelig hart heeft voor de nood van mensen. Zo zou ik het willen zeggen. Dat is iets waar je een levenlang mee bezig blijft. Je kunt nooit zeggen: „Ik ben er". Wij blijven zoe kend onderweg. MARINUS VAN DEN BERG KERKJURIST DR. R. HUYSMANS NIEUWE PASTOR IN VOORBURG: Dr. J. Huysmans woont nu nog in een studenten huis van de KTHA aan de Marnixstraat in Am sterdam, oorspronkelijk een oud klooster, dat vlak tegen het oude cen trum aanligt. Van daar uit is hij gewoon naar de Katholieke Hogeschool aan de Keizersgracht te wandelen. De KTHA is hem in de loop der jaren zeer dier baar geworden, vooral sinds de school niet meer uitsluitend adolescenten als studenten telt, maar in toenemende mate ook (oudere) medewerkers uit de parochies die part time cursussen volgen, waardoor tussen univer siteit en parochies een vruchtbare samenwer king is ontstaan. Zijn kamer aan de Marnix straat is eenvoudig gemeubi leerd. Het enig werkelijk op vallend object is een zeer groot donker barok schilderij aan de muur. In zijn kamer verder veel boeken, vooral recente Nederlandse litera tuur, maar geen boeken op zijn vakgebied, die hij kenne lijk op de hogeschool be waart. In zijn spraak is duidelijk een zuidelijk accent hoorbaar, maar, zo bezweert hij, dat is geen Limburgs. Huysmans spreekt zeer punctueel en als er soms toch misverstanden zijn, dan liggen die eerder aan de hoorder dan aan de spreker. Zijn overstap naar het pasto raat vindt hij allerminst ver wonderlijk. „Het leefde al lange tijd in mij om de laatste vitale jaren daaraan te beste den. Daar ben je tenslotte priester voor geworden." Toen de toenmalige Rotter damse bisschop, mgr. Jansen hem vroeg in Rome aan de pauselijke Lateraanse uni versiteit Romeins en kerke lijk recht te gaan studeren, was dat geen terrein waar voor hij zich speciaal interes seerde. Niettemin wordt hij nu beschouwd als een van de belangrijkste kerkjuristen in Nederland. „Je bent piet de organisatorische, conflicte rende kant, zogezegd de saaie Dr. R. Huysmans kant van de christelijke ver houdingen bezig. Dat gaat op den duur botsen met je eigen roeping". Het verhaal dat hij het hoge rop wil brengen in de katho lieke hiërarchie via een om weg in het pastoraat, schuift hij als ongeloofwaardig terzij de. „Zoals kardinaal Montini de Romeinse Curie verliet voor Milaan om vervolgens paus te worden? In het huidi ge kerkelijke klimaat zou het naïef zijn te veronderstellen dat mensen hiervoor aange zocht die afkomstig zijn van een wetenschappelijke instel ling." Kloof Als jurist realiseert hij zich dat er vaak een kloof gaapt tussen kerkelijke regels en de pastorale praktijk. Hoe denkt hij die te kunnen overbrug gen? Huysmans heeft daarop een snel en helder antwoord. „Kerkelijke regels kunnen botsen met concrete verlan gens van jezelf of van ande ren, maar men vergeet dat er in onze kerk, in de moraal en het kerkelijk recht, een wijs heid heerst die het individue le lot kan verbinden met al gemene regels. Geen kerke lijke wet verplicht ons tot be slissingen die in de pastoraal tot grote persoonlijke schade leiden. Er zijn grenzen, wan neer het welzijn van perso nen in het geding is. Het nieuwe kerkelijk wetboek uit 1983 stelt dat het zieleheil de hoogste wet moet zijn. De daarin neergelegde algemene beginselen zijn veel belang rijker dan de concrete dinger die daarin staan. Ik moei overigens wel zeggen dal onze kerk soms de neiging heeft dat te vergeten." Waar komt naar zijn mening de restauratieve tendens van daan die momenteel door de katholieke kerk waart? „Ve len zijn bezorgd over de leer stellige verwarring. Dat no digt bisschoppen uit om hel derheid te scheppen. In Duitsland is nu het eerste deel van een volwassenenka- techismus verschenen, dat heel goed is. Dat is overigens niet zo iets met vragen en antwoorden hoor." „We zijn er niet erg in ge slaagd de geloofszin, die het Vaticaanse concilie uitdruk kelijk als bron noemt, een plaats te geven. Aangezien het leergezag daar weinig ge wicht aan durft toe te ken nen, gaat men meer te rade bij wat aan geloofsschat in de afgelopen honderd jaar is ge formuleerd." Hij maakt zich zorgen over de nieuwe kerkelijke polari satie. Maakt er geen geheim van dat zijn sympathie ligt bij de Acht Mei beweging. Hij hoopt dat het contact tussen de bisschoppen en deze be weging zo spoedig mogelijk hersteld wordt. „Anders ver dwijnt ze naar de rand van de kerk. Je zou ook een een tonigheid in de kerk krijgen die op den duur verveelt. Een socioloog op de KTHA vroeg zich tegenover mij af hoe hoe het mogelijk dat een kerk zijn meest loyale mid dengroep kan desavoueren. Je moet je inderdaad realise ren dat de Acht Mei bewe ging voornamelijk gedragen wordt door mensen uit het centrum." Oecumene Dr. Huysmans is acht jaar lang voorzitter geweest van de St. 'Willibrordusvereni- ging, het orgaan in de katho lieke kerk dat adviserend op treedt inzake de oecumene. Hij maakt er geen geheim van dat de oecumene mo menteel in de katholieke kerk een zeer moeizame aan gelegenheid is. Aan de moei lijkheden die de samenwer king tussen de christelijke kerken belemmert ziet hij voorlopig geen einde komen. „Ik heb geen zin daar nog langer op te wachten. Ik ga nu doen wat mijn hart mij ingeeft. Ik ben nu in de gele- De kerkjurist dr. R.G.W. Huysmans (51) wordt per 1 oktober, zoals gemeld, pas tor in deeltijd van de St. Martinusparochie in Voor burg als opvolger van pas toor J. Knook (67). Daar naast blijft Huysmans hoogleraar kerkelijk recht in deel-tijd aan de Katho lieke Theologische Hoge school van Amsterdam. Dr. Huysmans is overigens geen onbekende in het Rotterdamse bisdom. Al jaren assisteert hij in de weekenden in de St.Bene- dictusparochie in Rijswijk. Daarnaast is hij gespreks leider in de diocesane priesterraad. Dr. Huysmans is geboren in Eindhoven, studeerde aan het gymnasium Rol- duc, volgde de opleiding van het grootseminarie Warmond en werd in 1959 door mgr. M. Jansen tot firiester gewijd. Een jaar ang was hn kapelaan in Leiderdorp-Zoeterwoude, vervolgens studeerde hij van 1960 tot 1966 ten tijde van het Tweede Vati caanse Concilie Ro meins en kerkelijk recht aan de pauselijke Late raanse universiteit in Rome. De huidige kardi naal Simonis was in Rome een van zijn studiegeno ten. Van 1967 tot 1972 was hij tot aan de opheffing ervan medewerker aan het Pas toraal Instituut van de Ne derlandse Kerkprovincie (PINK) onder leiding van Walter Goddijn. In die functie werkte hij actief mee aan alle zittingen van het Pastoraal Concilie in Noordwijkerhout. In 1967 werd hij in deel tijd benoemd tot lector in het kerkelijk recht aan de in datzelfde iaar opgerich te Katholieke Theologi sche Hogeschool van Am sterdam (KTHA). Vanaf 1970 werd hij hoogleraar in hetzelfde vak. Hij is voorziter van de Willibrordusvereniging, een functie die hij met in gang van 1 oktober opge eft genheid er zelf wat van te maken. Wijzend op de restauratie die op alle terreinen van het ker kelijk leven doorwerkt zegt hij: „Wat nu gebeurt is niet helemaal als een verrassing gekomen. Wat destijds aan nieuwe ontwikkelingen op het concilie werd doorge voerd, zat als het ware in de knop. Het was een logische ontwikkeling. Maar voor ons in Rome was toen al duide lijk dat het probleem van een kerkelijk meerstromenland niet was opgelost. Wat mij op de been houdt is een histo risch bewustzijn. Ook wat nu gebeurt moeten we relative ren. Tenslotte zie ik de colle ga's en gelovigen die door gaan. Je ziet dat de Geest die mensen vernieuwt." PAUL VAN VELTHOVEN De Sandinisten in Nicaragua hebben volgens de uitge wezen bisschop Pablo Vega drie rooms-katholieken vermoord. Zij waren tevoren al om hun geloofsopvat ting met de dood bedreigd. Vega schrijft dit in een brief van 29 bladzijden aan de bisschop pen in Nicaragua. Daarin geeft hij een opsomming van hem bekende gevallen van intimidatiepogingen tegen gelovigen, die om geloofsredenen bepaalde politieke compromissen niet had den aanvaard. De tekst van de brief werd gisteren door Radio Vaticaan bekend gemaakt. Hij weerspreekt het verwijt van de Sandinisten dat de RK Kerk in Nicaragua zich door haar zwijgen medeplichtig maakt aan de moorden, die door de contra's, de gewapende opstande lingen, worden gepleegd. Het Nicaraguaanse volk heeft een ei gen christelijke identiteit, die in de geschiedenis is geworteld. Men kan dit volk daarom geen materialistische structuur op dringen, die deze identiteit en de rechten van een nationale ge meenschap niet respecteert, aldus mgr. Vega. 1 Ger*form**rds Kerken Beroepen te St. Pancras G. Lub-. berts. kandidaat te Amsterdam. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Nootdorp J.A. Wou denberg. predikant te Puttershoek, wonende te Dordrecht: als zen dingspredikant voor de arbeid t.b.v een docentschap aan de Theologi sche Hogeschool te Ujung Pandang (Indonesië), in opdracht van de Ge reformeerde Zendingsbond A.J. Plaisier, kandidaat te Oegstgeest, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Veenendaal. toe zegging. W.L.van der Geer te Woer- Toegelaten tot de evangeliebedie ning mevr. J.M.E. de Velde Harsen horst-de Blois, Padangstraat 63 3531 TB Utrecht. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar G.H. Hoekman. Kerkpad 3 9644 VN Veendam. Nederlands* Hervormd* Kerk Benoemd tot bijstand in het pasto raat te Barneveld J.H. Lammers. kandidaat te Ede. die deze benoe ming heeft aangenomen. Beroepen te Katwijk aan Zee H. Visser te Woudenberg. Bedankt voor Hoeve laken J. Blom te Ridderkerk. Gereformeerde Kerken vrijge maakt Bedankt voor Rijnsburg (voor de missionaire dienst op Curacao) A.P. Feijen te Roodeschool. Voor Janet Smurl in Penn- sylviana is het bestaan van duivels geen vraag meer, sinds haar gezin in hun huis in West Pittston allerlei vreemde dingen heeft mee gemaakt. De gezinsleden ver tellen dat ze uit bed zijn ge sleurd, geslagen en door on zichtbare handen openge krabd. De hond van het ge zin is bij herhaling geslagen en tegen de muur gekwakt. Voorwerpen bewegen uit zichzelf. De familie hoort ge gil, gesteun, knorrende big den, hoefslagen en stemmen uit het niets die haar namen noemen. Soms vult de geur van brandend hout een geslo ten kamer en zo nu en dan hangt er een lucht in huis "die zo dik is dat je bijna stikt", vertelt mevrouw Smurl. „De enige manier waarop je verschijnselen als deze hebt kunnen zien ver dwijnen is door geestenbe zwering", zegt Warren, voor zitter van het genootschap voor psychisch onderzoek van New England. Warren en een groep onderzoekers brachten enkele weekeinden in den huize Smurl door en registreerden op band ge klop, geluid van varkens en andere ongewone geluiden en op videotape vluchtige schimmen. Mevrouw Smurl zegt dat zij en haar familie besloten de zaak bekend te maken han gen nadat twee duivelbezwe ringen door een rooms-ka- tholiek priester vruchteloos waren gebleken en het bis dom Scranton verdere ver zoeken om hulp naast zich neerlegde. De kanselier van het bisdom Scranton, eerwaarde Gerald Mullully, zegt dat de twee geestenbezweringsoefeningen werden uitgevoerd zonder machtiging of voorkennis van het diocees. De kerk neemt volgens hem verder berichten over demo nen "zeer ernstig" en zij heeft de Smurls in contact gebracht met een priester uit een andere staat dan Penn sylvania "die een deskundige in dit soort zaken is". Heldere tomatensoep zigeunerfilet met doperwten en rijst mokka-roomvla Voor twee personen: uitje. 1 wortel, peterselie, 10 g boter. 350 g rijpe tomaten, laurierblad, foelie, tijm, peperkor rels, 2,5 dl water, 1 bouillontablet, gehaktballetjes van 50 g gehakt; 400 g varkensfilet voor 2 dagen), 30 g boter, zout, peper, 10 g boter, ui, 100 g champignons, 2,5 dl water, half bouil lontablet, 10 g bloem, sherry, tomatenpuree, worcester- saus, trosje druiven, 2 lepels room; 450 g diepvries doperwten, zout, 5 g boter, peterselie; 250 g droogkokende rijst; 4 dl gele vla, 2 theelepels oploskoffie, 1 pakje vanillesui ker, 0,5 dl slagroom, 10 g basterdsuiker, 2 waaier biscuits. Smoor kleingesneden ui, wortel en peterselie vijf minuten in de boter. Voeg gewassen en grofgesneden tomaten, kruiden, water en bouillontablet toe en laat de massa een kwartier zacht koken. Zeef de soep, kook er de gehaktballetjes in gaar en maak haar af met fijngeknipte peterselie. Braad de varkensfilet in de boter in een halfuur gaar. Strooi er tijdens het braden zout en peper over. Fruit in een tweede pan, in de tweede portie boter, de kleingesneden ui licht bruin. Voeg plakjes champignon toe en smoor het mengsel vijf minuten. Doe er vervolgens water en bouillontablet bij en bind de saus met de met water aangemengde bloem. Voeg naar smaak sherry, tomatenpuree, worcestersaus en ontvelde en ontpitte druiven toe en laat de saus nog vijf minuten trek ken. Meng de saus met de room en schenk haar over het in plakken gesneden vlees. Roer oploskoffie en vanillesuiker door de vla. Klop de slag room stijf met de basterdsuiker, schep de helft door de vla en gebruik de rest als garnering. Steek kort voor het presente ren de waaierbiscuits in de vla. Menutip voor maandag: varkensfilet met sla en gebakken aardappelen rijstepap. JEANNE In de nieuwe bezuinigingsoperatie op het ministerie viec derwijs die voor de komende vier jaar op stapel staat^n nu ook het speciaal onderwijs er aan geloven. MinisterrJ( man heeft deze week de plannen bekend gemaakt vootan merkelijke kortingen op dit onderwijs voor kinderefoi leer- en opvoedingsmoeilijkheden. De veronderstellirfe voor de hand dat het kabinet de allerzwaksten uit hef*n lingenbestand fors met bezuinigingen gaat aanpakken.<er dat ligt wel wat genuanceerder. ALLEREERST is het speciaal onderwijs ontzien bij d> jardenbezuinigingsoperatie in het onderwijs (2,6 miljard de afgelopen jaren. Voorts is de afgelopen jaren de tc* van leerlingen naar het speciaal onderwijs enorm ge^J Dat zijn twee belangrijke factoren, die niettemin elk zich en ook in combinatie met elkaar niet zonder rneeri ingrepen op het speciaal onderwijs rechtvaardigen. Beli ke vraag is of er een steekhoudende filosofie zit achl nieuwe bezuinigingsmaatregelen. HET kabinet heeft bij zijn aantreden met de nodige n* het begrip „zorgzame samenleving" gehanteerd. Dr werd het ideaal van een samenleving geschetst, waarini sen, meer dan de afgelopen jaren, zich verantwoordelijk elkaar voelen. Niet alles direct afschuiven op een ov^c omdat er immers toch overal wel een regeling voor isït! het devies, maar eerst in eigen kring kijken of er een f sing is. Wij onderschrijven dat streven naar die zorgzair11 menleving volledig. Onze verzorgingsmaatschappij is inff de laatste tijd te ver doorgeschoten waardoor, zoals we dan om ons heen waarnemen, de mensen zich zelfs voofal eigen kinderen nauwelijks meer verantwoordelijk voe?^ Een van de belangrijkste oorzaken van de toevloed^ nieuwe leerlingen naar het speciaal onderwijs is vcT deskundigen het gebrek aan opvang van die kinf" thuis. Het toenemend aantal eenouder-gezinnen brengf^ deren in dusdanige geestelijke moeilijkheden dat zij, al>< dan in normale omstandigheden het geval zou zijn ge? nu op deze intensieve vorm van onderwijs raken aang zen. De uit de pan gerezen kosten voor het speciaal ondfV zijn dus een symptoom van het ontbreken van een „z<r me samenleving" Het is evenwel zeer de vraag of men door het syrnjj (het speciaal onderwijs) nu aan te pakken, de oorzaak i van (het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij eer nemend aantal mensen in onze samenleving) ook aarTl Het gevolg zal veel eerder zijn dat de kinderen, die U knel zijn geraakt door de verwording van onze verzorg maatschappij, in nog grotere problemen geraken. i Er is behoefte aan een samenhangender filosofie ov^j vraag hoe mensen weer gestimuleerd kunnen wordenn I antwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun omgeek Vanuit zo'n filosofie kunnen dan bepaalde bezuiningsmia8 gelen geëffectueerd worden. Maar dat zal tijd kosten, tijd dan Deetman nu denkt te hebben. De komende pre£c tie van de miljoenennota en de begrotingen op Prinsjen vormen een goed moment Voor het kabinet om de in de va, ringsverklaring genoemde „zorgzame samenleving" hPa en duidelijk uit te werken. Opklaringen DE BILT (KNMI) Een de pressie die gistermiddag ten zuiden van Ierland lag, trekt vandaag naar het oosten. Deze storing voert zachte en vochti ge oceaanlucht naar ons land. In deze lucht komt veel be wolking voor met plaatselijk buien, waarvan somige met onweer. In de loop van van middag draait de wind naar westelijke richtingen, kracht 3 tot 4, aan de kust af en toe krachtig. Er stroomt dan koe lere en drogere lucht naar ons land. Hierin komen opklarin gen voor maar later is ook een bui mogelijk. Vanmiddag wordt het ongeveer 18 graden. Morgen is er af en toe zon, een enkele bui en een maximum temperatuur rond 18 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor zondag en maandag: Benelux: Af en toe zon, maandag plaatselijk buien, mogelijk met on weer. Middagtemperatuur omstreeks 19 graden. Brittanië, Ierland: Af en toe zon en vooral in zuid-Engeland en Ierland enkele buien. Middagtemperatuur 14 tot 18 graden. Zuid-Scandinavië: Zonnige perioden en enkele buien. Middagtemperatuur 14 tot 18 graden. Duitsland: Perioden met zon, maar ook enkele buien. Middagtempera tuur 16 tot 19 eraden. Frankrijk: Half tot zwaar bewolkt en van het westen uit regen, mogelijk onweer. Middagtemperatuur graden in het noordwesten tot den aan de Rivièra. Alpenlanden: Veel bewolkiiab vooral maandag perioden met Blo of onweersbuien. Middagtempr 18 tot 23 graden. Spanje. Portugal: Aan de ir wolkenvelden en mogelijk wati Middagtemperatuur tussen 20 L graden. Weerrapporten 22 augustus Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Zd. Limburg Aberdeen Barcelona Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Luxemburg Mallorca Malta Moskou Zurich Casablanca Cyprus Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich hel recht voor ingezon- den stukken te bekorten Euthanasie (2) Onlangs moest ik geopereerd worden en ik zat met dezelfde angsten als de schrijfster van een ingezonden brief uit Sas- senheim, die verklaarde uit vrees voor euthanasie zich niet in een ziekenhuis te laten op nemen, mocht dat nodig Wat ik heb gedaan is misi ook iets voor ieder andë^ deze angst voor een op"- heeft. Ik heb een briefi schreven, gericht aan de ling waar ik zou komen t 9* gen t.a.v. de behandelend In die brief heb ik beschrdg le. dat ik wenste dat men "l zou doen om mij te doen stellen; 2e. dat ik geenl^ stemming gaf voor acK noch voor passieve euthaflft) 3e. dat een copie van de j in handen was van een name genoemd vertrc Z persoon. Hoewel ik wist d in een goed ziekenhuis zot men, werd ik pas rustii verdween mijn angst nad de brief aan de dokter e copie aan de in de brief noemde persoon had over digd. A.J.M. Stikkelman, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2