Christelijke popmuziek
op professioneel niveau ^3 Hl
CckUe Qowicunt
Over God Protest tegen verbod Israël van PLO-contacten
spreken
kerk
wereld
beroepingen
aan tafel
Zwakke leerlingen g
lezers
ACHTERGROND
CeidaeComtuil
ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1986 PAGINA 1 g
Het is een zondag in de zomer
maand. Veel mensen zijn op va
kantie. In de kerk waar ik ben
als voorganger die ochtend zit
ten hier en daar wat mensen.
Mensen alleen. Met zijn tweeen
en enkelen wat dichter bij elkaar.
Een gezin misschien. Twee jonge
ren zorgen voor muzikale opluis
tering in een klein combo.
We lezen het verhaal van de
barmhartige Samaritaan. Een
ontroerend verhaal van een mens
die tot in zijn hart geraakt wordt
door een ander mens. De gewon
de mens. Een verhaal waarin het
om liefde tussen mensen gaat en
die liefde vertelt van God. Zo'n
verhaal vraagt er eigenlijk om dat
we anders bij elkaar gaan zitten.
Meer samen en minder ieder voor
zich. Het is niet gemakkelijk om
zo een goede sfeer van luisteren
en van verbondenheid te schep
pen.
Een uur later diezelfde zondag
ben ik in het verpleeghuis, leder
een verzamelt zich rond de al
taartafel. In een halve cirkel. Het
is extra druk en we zitten dicht
naast elkaar. Er wordt een kind
gedoopt. Ook een kind is het ver
haal van liefde. Liefde tussen
twee mensen. Deze ouders zien in
die liefde ook meer. We duiden
het aan met God. Er is een war
me en hartelijke sfeer. Het doet
me iets.
Ik had de avond ervoor gekeken
naar het NCRV-Lost Vast Spekta
kel. Met de beelden van die over
volle kuip was ik wakker gewor
den. Ik had er wel bij willen zijn.
Vanwege de sfeer. De verbonden
heid. Dat mensen ook zo samen
kunnen zijn in deze verharde tijd.
De sfeer en de muziek zijn be
langrijker dan de inhoud van de
liederen. Die zijn bijna allemaal
gelijk.
In de middag van deze zomermid
dag lees ik het boek van Bert Ba-
rends. Iemand had het me aanbe
volen. Het gaat over het onver
mogen om God ter sprake te
brengen. God is heel snel min of
meer verdwenen. Althans voor
zeer velen. Het is moeilijk gewor
den om God ter sprake te bren
gen. Dat heeft te maken met het
sterke levensdoel: „Ik ben de
baas en er is niemand boven
me". De mens is mondig gewor
den. Geloof kan niet meer opge
legd worden.
De theologie, het denken over
God, heeft veel gedaan om God
opnieuw ter sprake te brengen.
Dit denken over God is in nauw
verband gebracht met heden
daagse vragen, zoals hoop en
wanhoop, vrijheid en onvrijheid,
onderdrukking en emancipatie.
Dit denken heeft zijn verdiensten,
maar de kerken zijn er niet voller
door geworden. Het onvermogen
om over God te spreken, de grote
verlegenheid, is gebleven. De
schrijver zoekt nu naar nieuwe
wegen. Niet dat dat al heel duide
lijk is, maar hij doet een poging.
Hij vertelt van de ervaring in Tai-
zè. Dat kleine Franse plaatsje
waar jaarlijks zoveel jongeren
naar toe trekken. Muziek, stilte,
licht en donker en enkele grond
woorden uit het evangelie spelen
er een grote rol. Ze raken kenne
lijk iets. Ze roepen een religieuze
emotie op. Ze scheppen een
voorwaarde om God weer ter
sprake te brengen.
In onze moderne samenleving zijn
religieuze vragen niet verdwenen.
Ze zijn op allerlei manieren aan
wezig. Ze kunnen bewerkt wor
den zoals Billy Graham dat doet.
Dan wordt slechts ingespeeld op
heimwee en de mens is opnieuw
onmondig. Er zijn ook nieuwe
mogelijkheden, zoals Taizè. De
mens wordt er erkend als een
mondig mens. Als een mens in
een gesaeculariseerde wereld.
Met zo'n wereld hebben we nog
maar kort ervaring. De schrijver
heeft veel vertrouwen in die erva
ringen die God ter sprake bren
gen als liefde of beter gezegd: die
God als liefde doen ervaren. Dat
kan niet zomaar. Daar zijn voor
waarden voor nodig. „Zingen en
samen stil zijn, zijn oerelementen
die de vonk kunnen doen over
springen".
We hebben een Kerk nodig waar
in de emotie de kans krijgt meer
dan het woord, dat de emotie
wegdrukt. De schrijver ziet hier
werk voor kunstenaars. Sommige
liederen van Oosterhuis en de
hier nog te onbekende liederen
van Taizè ziet hij als antwoord op
zijn vermoeden hoe het weer mo
gelijk wordt God ter sprake te
brengen.
Ik heb genoten van dit boek van
Bert Barends. „Op zoek naar
woorden". Uitgegeven bij Ten
Have in Baarn. Hij ondersteunt
mijn vermoeden dat we op weg
moeten naar een meer hartelijke
wijze van geloven, waardoor je in
nerlijk geraakt wordt. We zitten
letterlijk en figuurlijk teveel als
eenlingen in die grote ruimtes.
Misschien kunnen we al beginnen
met dichter bij elkaar te gaan zit
ten.
MARINUS VAN DEN BERG
Pax Christi en IKV hebben
bij de Israëlische ambassa
deur, Zeev Sufot, schriftelijk
geprotesteerd tegen het be
sluit van het Israëlisch parle
ment contacten van Israëli
sche staatsburgers met „ter
roristische organisaties"
(waaronder de PLO) straf
baar te stellen. Dit besluit is
in strijd met de principes van
het internationaal recht en
met de normale democrati
sche praktijk, aldus de brief,
die is ondertekend door se
cretaris Jan ter Laak van
Pax Christi en secretaris
Mient-Jan Faber van het
IKV. „Als vredesbewegingen
zijn wij ervan overtuigd dat
een dialoog van beide volke
ren, zowel op het gebied van
menselijke contacten als op
politiek terrein, een voor-
De organisaties wijzen er op
dat ze sinds enkele jaren be
trokken zijn bij de pogingen
tot een dialoog in het Mid
den-Oosten. „In het licht
hiervan is het voor ons van
zelfsprekend dat de PLO aan
deze dialoog moet moedoen."
Als u anderen hun
fouten vergeeft, zal uw
hemelse Vader ook u
Mattheüs 6 14
INTERNATIONAAL CONGRES IN DALFSEN: 1600 DEELNEMERS
WW, 'Iffr 71
De „christelijke popmu
ziek" is volwassen ge
worden. Het niveau van
veel christelijke muziek
groepen doet niet onder
voor dat van „wereldlij
ke" groepen die vieren
twintig uur per dag op
de radio zijn te horen.
Tenminste dat is de me
ning van Rita Hulsman,
staflid van „Christians
Europe Artists", die deze
week een gigantisch mu-
ziek-seminar houdt in
„De Bron" in het Over
ijsselse Dalfsen.
Zestienhonderd vooral
jonge mensen houden
zich bezig met vrijwel
alle vormen van popmu
ziek. In ruim driehon
derd workshops worden
ongeveer alle facetten
van christelijke muziek
beoefend en besproken.
Dagelijks zijn er concer
ten en er is vooral de
ontmoeting tussen de
deelnemers uit bijna alle
delen van de wereld.
„Muzikaal gezien is er geen
verschil meer tussen wat wij
hier doen en wat de seculiere
groepen laten horen. Een en
kele stijl, bijvoorbeeld acid
rock of occult rock zul je hier
niet horen, maar verder alles.
Van punk-rock tot country-
music. Dat is wel eens anders
geweest. Het heeft toch wat
jaren geduurd voordat chris
ten-jongeren in ons land de
hedendaagse muzikale stijlen
en vormen konden zien als
een uitdrukkingsmiddel voor
hun geloofs- en levenssfeer.
En een deel van de oudere
generatie heeft er nóg veel
moeite mee. In Amerika be
gon het allemaal wat eerder.
Aan het eind van de jaren
zestig kreeg je daar de „Je-
sus-rock". Jongeren ontdek
ten toen dat zij ook als chris
ten in die muziek uiting kon
den geven aan hun geloof en
gevoelens. De traditionele
muziek in de kerken kon
niet of maar gedeeltelijk
functioneren in hun bele
vingswereld. Vanuit de Vere
nigde Staten is dat besef
overgewaaid naar Europa.
Bijbelproject
Programmamaker Laszló
Bozó van Radio Budapest is
bezig met een bijbelproject.
Vijf acteurs zullen de vijf
boeken van Mozes uit het
Oude Testament gaan voor
dragen in de protestantse
vertaling van Góspar Karoli
uit de zestiende eeuw. Het
gaat dus niet om gedramati
seerde episodes uit de bijbel,
maar om de integrale tekst.
Bozó vindt deze vertaling een
monument van taalkunst,
waardoor de Hongaarse taal
zozeer is beïnvloed dat ieder
er kennis van moet dragen.
De serie wordt in de eerste
plaats op de jeugd gericht,
„omdat de bijbel in hun le
ven geen rol meer speelt ter
wijl we toch met een inte
graal onderdeel van de we
reldliteratuur van doen heb
ben", aldus de programma
maker.
Hij treedt hiermee in een
reeds gevormde traditie bij
de Hongaarse staatsradio, die
al programma's heeft uitge
zonden met titels als „Ge
sprekken rond de bijbel" en
„De grote wereldgodsdien
sten".
De Continental Singers heb
ben daarbij een grote rol ge
speeld. In Nederland sloeg de
nieuwe christelijke muziek
naar verhouding snel aan. In
vergelijking met bijvoorbeeld
Italië, Griekenland en
Frankrijk, gebeurde het hier
allemaal wat eerder".
„Christelijke muziek" wordt
nog weieens „zoetelijk" ge
noemd, maar dat geldt allang
niet meer, zo blijkt in Dalfs
en. „Er is een duidelijke ont
wikkeling. Je merkt dat aan
bijvoorbeeld Elly en Rikkert.
De platen die ze nu uitbren
gen geven al veel „hardere"
muziek dan die van vroeger.
Ik denk de congressen die
wij houden, een factor van
betekenis zijn voor die ont
wikkeling".
kaar te komen en van elkaar
en van proffessionals, te le
ren is in Amerika ontstaan.
En net als daar, zijn ze ook in
Europa een groot succes. Dit
jaar is het al de zesde keer
dat we bijelkaar komen. De
belangstelling is enorm; het
aantal deelnemers groeit ex
plosief; „De Bron" barst uit
z'n voegen", aldus Rita Huls
man, een van de zeven vaste
krachten van „Continental
Sound" in Rotterdam, waar
van de „Christians Europe
Artists" een dochter-maat
schappij is.
Onder: Rita
Hulsman: „Zo
goed mogelijk
muziek maken"
Teksten
Muzikaal moge er dan in het
algemeen geen verschil meer
zijn met de seculiere pop, de
teksten van de liederen die
in en rond „De Bron" klin
ken, onderscheiden zich zeer
nadrukkelijk. „Onze liederen
zijn positief. We willen iets
meedelen van ons geloof,
onze rijkdom daarin. En dat
is een groot verschil met wat
je meestal hoort".
Juist die teksten zijn er vol
gens Rita Hulsman mede de
oorzaak van dat christelijke
pop niet meedraait in het in
ternationale wereldje van tv
en radio. „Het is nu eenmaal
zo dat je van alles in de tekst
mag stoppen, als het maar
niet de naam van Jezus is.
Boeddha of Mohammed, dat
gaat best, maar disc-jockeys
schijnen geen popmuziek met
een duidelijke christelijke
boodschap te willen draaien.
(Met in Nederland als uitzon
deringen de NCRV en de EO,
die een speciaal programma
hiervoor hebben). Dat zou
een reden kunnen zijn dat
platen van groepen die hier
optreden eigenlijk nooit de
top-tien halen. Ook kan het
er aan liggen dat de christe
lijke platenmaatschappijen,
naar ik vermoed, niet mee
draaien in het commerciële
circuit van plugging e.d..
Maar toch blijft het een raad
sel waarom andere artiesten,
die ook met positieve teksten
komen, maar niet met speci
fiek christelijke, het wel ha
len".
„Het gebeurt maar heel zel
den dat een christen-muzi
kant de hitlijst haalt. Vaker
Enthousiasme bij het publiek
lukt dat muzikanten die tij
dens hun carrière tot geloof
kwamen: Donna Summer,
Bob Dylan en Cliff Richard".
De deelnemers in Dalfsen
komen uit verschillende ker
kelijke achtergronden. Jon
geren uit behoudend rechtse
groeperingen zijn gering in
aantal. Opvallend is de toe
name van katholieke jonge
ren uit landen als Spanje en
Italië. De organisatoren heb
ben de deelnemers vorig jaar
nadrukkelijk verzocht om te
proberen pastors te bewegen
ook naar Dalfsen te komen.
Lang niet iedereen in de ker
ken weet om te gaan met de
muzikale uitingen van de
jeugd. „Er zijn toch fiog heel
wat mensen die vinden dat
muziek slecht is. Ze be
seffen niet dat de muziek
waarmee wij bezig zijn, ge
wone muzikale vormen zijn
waar je een goede en een
slechte kant mee uit kunt.
Dit congres laat zien dat je er
een heel goede kant mee op
kunt. Wat dat betreft is het
barrièredoorbrekend wat
hier gebeurt".
Contacten
Tot de doelstellingen van het
congres behoren de professio
nalisering van de groepen en
het bevorderen van het in
ternationale contact tussen
christen-jongeren. Voor de
broers Thomsen uit Odense
in Denemarken, voldoet het
congres aan beide bedoelin
gen. Jan en Hans-Pieter die
een duo vormen, hebben veel
gehad aan de critische evalu
atie van hun optreden deze
week. Ook leren ze veel door
naar de honderden collega
muzikanten te luisteren. De
sfeer in Dalfsen is precies
wat ze nodig hadden: „In De
nemarken zijn er maar een
handjevol christelijke mu
ziekgroepen. Dus je kunt ook
met niet zoveel mensen over
je muziek praten. Ook niet
over wat ons bezielt om deze
muziek te maken. Voor ons is
het heel vanzelfsprekend dat
ie als christen je dat ook wilt
laten horen in je muziek".
Het congres heeft niet na
drukkelijk de bedoeling de
deelnemers te trainen in het
verkondigen van het geloof
aan anderen, zegt Rita. „Het
gaat ons er vooral om zo goed
mogelijke muziek te maken,
met alles wat daarbij komt
kijken. Van compostie- en
opnametechniek tot stemvor-
ming en de voorbereidingen
van een concert.Maar de
praktijk is dat door de onder
linge contacten de mensen
allerlei ideeën opdoen hoe je
door middel van de muziek
mensen kunt laten delen in
de vreugde van het geloof".
LÜTSEN KOOISTRA
Kritiek op protest van
Tomasek tegen abortuswet
Het weekblad van de
communistische partij in
Tsjecho-Slowakije, „Tri-
buna", heeft scherpe kri
tiek geleverd op de brief,
waarin kardinaal Toma
sek vorige week protes
teerde tegen verruiming
van de abortuswetge
ving. Pogingen eenzijdi
ge argumenten tegen de
socialistische maatschap
pij te gebruiken, zijn
hoe versluierd ook
een schending van de
pricipes van de mense
lijkheid en de democra
tie, zo schrijft „Tribuna".
Bepaalde media in het Wes
ten hebben het negatieve
oordeel van een priester over
een wetsontwerp aangegre
pen om Tsjecho-Slowakije
aan te vallen. „Als de mening
van een burger over abortus
gebaseerd is op een godsdien
stige overtuiging, dan heeft
hij daartoe het recht. Maar
hij heeft niet het recht zijn
overtuiging aan anderen op
te dwingen."
Het weekblad noemt kardi
naal Tomasek niet bij name.
Ook maakt het geen melding
van een door enkele duizen
den Rooms-Katholieken on
dertekende petitie waarin
eveneens tegen het wetsont
werp wordt geprotesteerd.
Ds. M.L.W. Schoch
75 jaar
Woensdag 13 augustus hoopt
ds. M.L.W. Schoch, emiritus
predikant te Arhem, 75 jaar
te worden. Ds. Schoch heeft
grote bekendheid gekregen
door zijn medewerking aan
veel radio- en televisiepro-
grammaé. Hij werd 13 augus
tus 1911 geboren te Tomohon
op Celebes, het voormalige
Nederlands Oost-Indië. Op 26
i'anuari 1941 werd hij predi
cant van de hervormde ge
meente van Veere. In 1944
ging hij naar Vlissingen, in
1947 werd hij jeugdpredikant
van de hervormde gemeente
van Rotterdam. In 1961 ging
de predikant naar Heemstede
en van 7 april 1968 tot aan
zijn emeritaat op 13 augustus
1976 was hij predikant van
de Kloosterkerkgemeente in
Den Haag. Ds. Schoch, die
voorzitter is geweest van de
IKON, heeft ook vele malen
de dagsluiting van de NCRV-
televisie verzorgd. Van zijn
hand verschenen drie pre
kenbundels.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Hoogezand-Sappe-
meer-Kropswolde K.A. Bakker te
Hoogeveen.
Beroepen te Emmer-Compascuum
H. Nobbe, kandidaat aldaar, die dit
beroep heeft aangenomen.
Gevulde tomaat varkensfilet met roomsaus,
broccoli en aardappelen gevulde meloen
Voor twee2 stevige tomaten, zout, peper, 2 lepels Hüt-
tenkase, bieslook, peterselie, dille, lavas, 1 augurk;
400 g varkensfilet voor 2 dagen), zout, peper, mosterd,
bloem, 40 g boter, 15 g bloem, 3 dl. water, half bouillonta
blet, 0,5 dl slagroom;
0,5 kg broccoli, zout, zachte boter, 3 lepels geraspte kaas;
0,5 -1 kg aardapelen;
1 kleine meloen, 3 aardbeien, 1 perzik, halve banaan, 1
lepel citroensap, basterdsuiker naar smaak, (kirsch of
marasquin).
Snijd van de gewassen tomaten aan de kroontjeskant een
plak af. Hol de vruchten uit en strooi er zout en peper in.
Meng de Hilttenküse met fijngeknipte kruiden, kleingesne
den augurk, zout en peper en vul er de tomaten mee.
Bestrooi de varkensfilet met zout en peper, bestrijk het vlees
met mosterd en haal het door bloem. Braad het vlees in een
half uur gaar en bruin. Haal het uit de pan en bak in het
overgebleven vet de bloem lichtbruin. Voeg water en bouil
lontablet toe en laat de saus vijf minuten koken. Doe er de
room bij.
Snijd de broccoli in stukken, schil de grofste stengels en
kook de groente in weinig water met zout in tien a vijftien
minuten gaar. Leg de uitgelekte broccoli in een ingevette
ovenschaal, strooi er de kaas over en laat die onder een hete
grill smelten.
Snijd een royale kap van de meloen. Schep pitten en vrucht
vlees uit de vrucht. Maak van het kleiner gesneden vrucht
vlees, de overige vruchten, citroensap, basterdsuiker en des
gewenst likeur een geurige salade. Vul de meloen met de sa
lade en zet er de kap schuin op. Garneer dit feestelijke des
sert met wingerdblad of Oostindische-kersbloemen.
JEANNE
VAN de onderwijsparagraaf in de regeringsverklaring heef hoj
de alinea over de wijziging van de toelatingsvoorwaarde^ vei
van leerlingen op de basisschool veel aandacht getrokken is f
Vieijarigen worden voortaan alleen toegelaten aan het begij
van een schooljaar. Dat is lastig voor ouders die beiden wen val
ken. De mogelijkheden in de peuteropvang zijn niet groo. g£r
voor deze „oude" kinderen en als die opvang er al is, kost dii ier
de ouders geld. De voorgenomen maatregel is geboren uit be ror
zuinigingsoverwegingen. Onderwijsorganisaties berekende! ge
dat tussen de 3000 en 3500 leerkrachten hun betrekkin»ter
kwijtraken.
EeN andere alinea in de onderwijsparagraaf is minstens z
belangrijk. Dat is die waarin de regering aankondigt dat zi J3
een einde wenst te maken aan de enorme groei van het spe
ciaal onderwijs (vroeger: buitengewoon onderwijs, bijvoor! j
beeld een LOM-school). Deze wens ook vooral ingegevet
door bezuinigingsoverwegingen is niet nieuw. Ministei
Van Kemenade kwam er jaren geleden al mee. Die had ei Srr
toen ook nog een niet-materieel argument voor: Kinderergis
die het toenmalige buitengewoon onderwijs volgden, kregei val
een stempel opgedrukt, waarvan ze veel last hadden. Varter
Kemenade vond dat de gewone lagere school zulk onder wit
moet geven dat ook de kinderen die bijzondere zorg nodi[ge
hebben, dat in die gewone school kunnen krijgen. he'
en
VAN die plannen is niets terecht gekomen. Integendeel, he
speciaal onderwijs is alleen maar gegroeid. Hoe dat is geko
men, is niet gemakkelijk te zeggen. Eén factor heeft zekeide
meegespeeld: De toegenomen last voor onderwijsgevende^ scl
en leerlingen in de basisschool. Onder soms bijzonder slecht!str
omstandigheden moesten lagere en kleuterscholen basis
school worden, de klassen werden groter en er is de steediwc
maar groter wordende leertaak. Bovendien onderkent iederj da
onderwijsgevende slechter wordende motivatie, concentratie we
en leerhouding bij de kinderen van de basisschool. Vandaafgu
vele verwijzingen naar het speciaal onderwijs.
ENKELE maanden geleden bleek uit een enquête van dK
Katholieke Onderwijsvakorganisatie (KOV) dat veel basis
scholen niet in staat zijn te voldoen aan criteria van het be
oogde goede onderwijs. Daarbij moet worden bedacht dat of
dit ogenblik de zwakke leerlingen, kinderen met gedrag* Al
stoornissen en/of leerproblemen, vrij massaal worden dooi,
verwezen naar het speciaal onderwijs. De hasisschool heefi jn
de „moeilijke kinderen" afgestoten. De conclusie is dan ooi
dat aan de voorwaarden voor goed onderwijs aan „gemiddel' va
de" leerlingen in veel gevallen niet kan worden voldaan. V«
HeT vervolg is duidelijk: Arts de overheid het speciaal on de
derwijs wil inkrimpen op zichzelf genomen waardevol - rij
dan zal er heel wat in die basisschool moeten gebeuren ore ze
verantwoord onderwijs aan juist die „moeilijke kinderen" tl
geven. De regering wil ook komen met maatregelen die „et
op zijn gericht dat meer leerlingen in het regulier basis- er jn
voortgezet onderwijs kunnen blijven". Onderwijsgevender Al
zullen niet veel verwachten van dit voornemen. De afgelo- zij
pen jaren hebben ze immers ervaren dat voor hun problef
men weinig gehoor werd gevonden.
de
De bewindslieden op onderwijs zullen veel moeten doen ore lei
het vertrouwen van de werkers voor de klas (en van ouden
die beseffen wat er zich in de scholen afspeelt) terug te win-
nen. En wat meer is: Op hen ligt de zware morele verant- n
woordelijkheid om te voorkomen dat de zwakke leerling d
komende jaren de dupe wordt van hun onderwijsbeleid, d<
de afgelopen vier jaar vrijwel uitsluitend bezuinigingsbeleid j-
is geweest. L
Perioden met
zon en warmer
DE BILT Vandaag perio
den met zon en droog weer.
Vooral aan de kust is er vrij
veel zon. Landinwaarts gaan
zich stapelwolken vormen,
maar deze bereiken niet het
buienstadium. De middagtem-
peratuur wordt ongeveer- 22
graden, vlak aan zee wordt het
20 graden. De wind waait van
daag uit zuidwest tot west en
neemt toe tot matig, ongeveer
windkracht 3, in het Wadden
gebied is de wind eerst nog
matig tot vrij krachtig, 4 of 5.
Vanavond valt de wind vrij
wel geheel weg. In de aanko
mende nacht is het helder en
fris. Morgen is het rustig en
zonnig weer met temperaturen
van 22 tot 25 graden; dit weer
type houdt tot woensdag aan.
Weersvooruitzichten voof di
verse europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavie: perioden
met zon en droog. Middagtem-
peratuur rond 20 graden.
Duitsland: droog en zonnig.
Vrij warm met middagtempe-
raturen van 21 graden in het
noorden tot 26 graden in het
zuiden.
Benelux: zonnig en droog.
Middagtemperatuur rond 23
graden.
Britse Eilanden: droog en vn r
zonnig. Middagtemperatuui
van 17 graden in Schotland er
Ierland tot 22 graden in zuidl
oost Engeland.
Frankrijk: vrij zonnig. In het a
zuiden kans op onweer. Tem
peratuur in de middag van 2( a
graden in Bretagne tot 30 gra v
den aan de Middellandse zeek; J:
ust.
Spanje en Portugal: zonnig er J'
warm. In het noorden kans op
onweer. Middagtemperatuui x
aan de Atlantische kust ron! c
21 graden, aan de Middelland'-r
se zeekust van 25 tot^30 grader. 1
en in het binnenland plaatse
lijk 34 graden.
Alpengebied: perioden mei 1
zon en kans op een lokale on- a
weersbui. Middagtemperatuur
rond 25 graden. Nulgraden ni x
veau 3500 meter of hoger c
Italië en de Joegoslavisch*c
kust: zonnig en warm. Tempe
ratuur in de middag van 2i 1
graden in het noorden tot
graden in het zuiden.
Weerrapporten 8 augustus 20 ui
Weer
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Zd. Limburg
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Frankfort
Genève
Helsinki
Klagenfurt
Neer-
3 0.2
Parijs
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Afghanistan
Jan ter Laak van de R.K. vrt
desbeweging Pax Christi heel
eindelijk de al bijna zeven jat
durende oorlog in Afghanista
„ontdekt". Hij heeft Afghaan!
vluchtelingenkampen bezocl
en met leiders van het A-,
ghaanse verzet gesproken er
gaat zich nu met zijn organist
tie inzetten tegen de Sovje?
Unie. Is Ter Laak nu werke,
lijk ineens zo begaan met he'
gruwelijk lot van het Aft
f;haanse volk, waarover hij dj-
aatste jaren via alle serieu:
westerse media genoeg had
kunnen vernemen, evenals ui|
de mond van Afghaanse vet
zetsleiders die vele malen
Nederland hebben getracht
publieke opinie voor hun strij
tegen de Russische bezetters
mobiliseren? Of moest er e
nieuw spectaculair actie-di
worden gevonden nu er ge
eer meer valt te behalen in h<
kruisraketten-debat?
E. Bruggeman-Tersteeg,
DEN HAAG.