kerk en wereld Banden smeden tussen joden en christenen Aboriginals willen kunst uit Rome terug Roemeense katholieken vrezen culturele genocide aan tafel £eidóc6omo/nt weer brieven lezers Vaticaan en Nicaragua praten weer ACHTERGROND SaidóaOowiant DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1986 PAGINA 2 B IKV UIT RODE CIJFERS Het IKV, dat sinds 1982 met grote tekorten te kampen had. zal over 1986 waarschijnlijk een sluitend budget hebben. De drei ging voor ontslagen is geweken. De reserve van het IKV. di€ binnen drie jaar was gedaald van 550.000 tot 75.000 gulden, is weer boven de 400.000 gulden gestegen. Voor dit jaar werd nog een tekort van 87.000 gulden begroot. Het IKV heeft drie fi nanciële bronnen: De negen lidkerken dragen 240.000 gulden bij. De opbrengst van giften en bijdragen is voor 1986 begroot op 620.000 gulden. De verkoop van publikaties levert ongeveer drie ton op. De uitgaven. 1,3 miljoen gulden, bestaan voor on geveer de helft uit personele lasten. Penningmeester Swart streeft naar een reserve ter grootte van 50 procent van het budget (ongeveer 650.000 gulden). Amerikaanse R.-K. Kerk steunt sancties tegen Zuid-Afrika De rooms-katholieke bisschoppen van de Verenigde Staten hebben zich voor de eerste maal uitgesproken voor beperkte economische sancties tegen Zuid-Afrika. De bisschoppen heb ben dit aan de Senaat medegedeeld, enkele dagen voordat de Senaatscommissie voor buitenlandse zaken zich uitsprak tegen nieuwe leningen aan en investeringen in Zuid-Afrika. „Het is ethisch onverantwoord zijn" wanneer nu geen daden worden gesteld, aldus de brief. Sancties dienen te worden ingesteld als in januari nog geen ingrijpende maatregelen ter beëindiging van de apartheid zijn genomen, aldus de bisschoppen. „Goede betrekkingen met mensen die geloven in systematische discri minatie. maakt ons ongeloofwaardig maken in de strijd voor mensenrechten," aldus de brief. God kon niet overal zijn en daarom heeft hij moeders geschapen Joods spreekwoord CHRISTELIJKE NEDERZETTING IN ISRAËL NES AMMIM 25 JAAR Met enthousiasme vertellen Joop en Hennie Schalen over hun ervaring in de christelijke nederzetting Nes Ammim in Israël. Zij hebben er vijf jaar op zitten en nu zijn ze met hun twee kinderen Johan en Doreke even terug voor een vakan tie in ons land. Op 12 au gustus keren zij terug naar het coöperatieve dorp (mos- jav) van de Stichting Nes Ammim te Utrecht, die op 27 september in Club Cana dian in Apeldoorn haar zil veren jubileum viert. Nes Ammim is 25 jaar geleden opgericht met het doel om joden en christenen nader tot elkaar te brengen en om Israël financieel te helpen. ..Als HTS-er wilde ik wel ontwikkelingswerk doen. Dat hebben we uitgesteld tot dat we een advertentie lazen om in Nes Ammim te komen werken. Ondanks het sollici tatiegesprek hadden we er geen idee van wat het zou in houden. Eenmaal in dit dorp aangekomen zijn we hele maal gemotiveerd geraakt". Het gaat beiden vooral om de combinatie daadwerkelijk iets met het geloof te doen, het bestuderen van het jo dendom om meer te weten te komen over de wortels van het christendom en het fi nancieel steunen van Israël. Hennie: „De producten die we in het dorp maken wor- Het gezin Schalen, vlnr: Joop, Doreke,Hennie en Johan. den geëxporteerd en daarmee krijgt Israël buitenlandse va luta. Dat gebeurt ook door het hotel en de jeugdherberg. Het dorp kan zichzelf bedrui pen, maar voor grote investe ringen zijn we afhankelijk van de thuislanden'. Het is een moeizaam proces meent Joop, het samen bren gen van joden en christenen. „Het gebeurt op zeer kleine schaal, maar het is een begin. De wortels van het christen dom liggen in het jodendom, dat kunnen we niet ontken nen. Het christendom heeft 2000 jaar lang het jodendom van zijn plaats verdreven. In feite wordt genegeerd dat de christelijke God de God van Israël is. Een proces van ver wijdering tussen joden en christenen, dat 2000 jaar heeft geduurd, je in 25 jaar niet zomaar ongedaan maakt". „In de nederzetting doe je al les samen. Natuurlijk zijn on derling wel eens wrijvingen. Als je in Nederland op je werk met iemand niet kunt opschieten, dan kun je dat na je werk vergeten. Maar in zo'n besloten gemeenschap als Nes Ammim is kun je el kaar niet ontlopen. Je vormt een collectief. Je ziet wat je samen opbouwt en dat geeft iedereen voldoening zodat verschillen die er wel eens zijn gauw weer verdwijnen". 'In de omgeving zijn er ook Arabische nederzettingen waarmee de verhouding zeer goed is. Regelmatig zijn er ook ontmoetingsweekenden voor joden en Arabieren'. Nes Ammim is een werkge meenschap die je in Neder land niet vindt. De gemeen schap is daar zo anders, dat als je weer in Nederland te rug komt je helemaal weer aan dit leven hier moet wen nen. Nes Ammim wordt een stuk van je zelf". „De kinderen hebben het er echt naar hun zin. Het ver schil met een kibboetsim is dat de kinderen in een mos- jav niet in een soort inter- naatverband leven, maar in gezinsverband". Het is hard werken in Nes Ammim en er wordt altijd rekening gehouden met een Palestijnse aanval. „Iedereen is hierop getraind. Ook de kinderen. Als ze ergens bij voorbeeld een tas zien staan, dan weten ze dat ze er niet aan mogen komen en dat ze meteen een volwassene moe ten waarschuwen. Er kan na melijk een bom in zitten". Nes Ammim heeft steeds eern wisselende bevolking. „Gezinnen blijven er vaak vijf tot zeven jaar en alleen staanden één tot twee jaar. We hebben vooral een tekort aan technische mensen. Zo hebben we een gebrek aan electriciens, werktuigbouw kundigen en bouwvakkers. Dus als er in Nederland on der hen belangstelling be staat kunnen ze contact met de stichting opnemen. Het adres van de stichting Nes Ammim is Jacob van Ruis- daelstraat 62 in Utrecht". In verband met het 25-jarig bestaan is er een jubileum fonds opgericht waarmee men het streefbedrag van f250.000,- bijeen wil brengen. „Dat willen we graag beste den aan de nederzettingen die Nes Ammim in het begin geholpen hebben. Het bedrag zal worden verdeeld over Nes Ammim zelf, de joodse kibboetsim Regba en Locha mei Haggettaot en het Arabi sche dorp Mazra'a. Deze dor pen hebben een verlanglijstje mogen indienen. Daarop staan wensen als een ontmoe tingscentrum voor joods-ara- bische contacten, inrichting van een ziekenkamer voor oudere dorpsbewoners in Lo chamei Hagettaot, een avondschool voor volwasse nen, vernieuwing van de crè che, boeken voor de dorpsbi bliotheek in Nes Ammim en studiebeurzen voor arabische jongeren in Mazra'a". JAN KRAAK DREIGENDE SCHADUW OVER PAUSBEZOEK AAN AUSTRALIË Er dreigt een schaduw te val len over wat paus Johannes Paulus II nu al beschouwt als het hoogtepunt van zijn ko mende reis naar Australië: zijn bezoek aan Alice Springs op 29 november. Daar staat een ontmoeting op het pro gramma met de afstammelin gen van de oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aboriginals. Bovendien zal het bezoek een oecumenisch aspect dragen, daar Aborigi nals behorend tot de Rooms- Katholieke Kerk, de Angli caanse Kerk en de Verenigde Kerk zijn toegevoegd aan de commissie die het pausbezoek daar voorbereidt. De Raad voor de Kunst van Aboriginals van de Australia Council heeft laten weten dat het voor een vlekkeloos ver loop van het bezoek beter zou zijn, als het Vaticaan af stand doet van eerder ver worven kunstvoorwerpen, die de Aboriginals langs slinkse wegen afhandig zou den zijn gemaakt. Als aan deze wens voorbij wordt ge gaan is het waarschijnlijk, dat het tijdens het pausbe zoek tot demonstraties zal komen, aldus de Raad. De organisatoren van de pausreis naar Australië zijn totaal verrast door deze eis. Directeur Brian Walsh van het Bureau Pausbezoek Au stralië stond met de mond vol tanden hij wist helemaal niet dat zo'n collectie be stond. Als het verhaal waar is zullen missionarissen er wel debet aan zijn geweest dat de kunstvoorwerpen in Rome zijn beland, denkt hij. Walsh acht het niet waar schijnlijk dat het Vaticaan van zins en willens is het eenmaal ontvangene zomaar terug te geven. Vertegenwoordigers van Au stralische missie-genoot schappen hebben laten weten dat teruggave op onoverko melijke bezwaren zal stuiten, omdat hiermee een ernstig precedent zou worden ge schapen. Eenzelfde verzoek zou dan kunnen worden ge daan door indianen uit Noord- en Zuid-Amerika, of welke etnische minderheids groep ook die door het kolo nialisme getekend denkt te zijn. Peter Hebblethwaite, de vroegere hoofdredacteur van het Jezuïetentijdschrift „De Maand", bevestigt dat het Vaticaan beschikt over in heemse kunstvoortbrengse len uit Australië en andere werelddelen. In 1924 deed Angelo Roncalli, de latere paus Johannes XXIII, een rondschrijven uitgaan aan missiegezelschappen uit de hele wereld met het doel, kunstvoorwerpen gemaakt door inheemsen bijeen te brengen voor een in 1925 te houden grote tentoonstelling. Ongeveer 40.000 voorwerpen zijn in Rome ontvangen en daar tentoon gesteld. Omdat het een uiterst kost bare zaak zou zijn geweest ze allemaal retour afzender te sturen, kwamen ze eerst in een vergeten vertrek van het seminarie van Lateranen te recht, waarna paus Johannes XXIII ze in 1962 liet verhui zen naar het nieuwe Missie- en etnologisch museum, dat slechts op woensdag en zater dag voor een halve dag open is en mede daardoor tot de slechtst bezochte musea van het Vaticaan behoort. De betrokken kunstvoorwer pen van de Aboriginals, waaronder twaalf schilderin gen van vogels en dieren op boombast, zijn in een glazen vitrine uitgestald. De secreta ris van de Vaticaanse musea, Walter Persegati, verklaarde niet te weten of ze met de paus in november de terug reis naar Australië zullen maken: die kwestie is nog in studie, aldus de secretaris. Nicaragua en en het Va ticaan hebben voor het eerst contact gehad na de uitwijzing in juni van een Nicaraguaanse bisschop. „President Ortega en ik zijn overeengekomen al het mogelijke te doen om de meningsverschillen tussen de regering en de Katholieke Kerk tot een oplossing te brengen", zei Vaticaan-af gezant monseigneur Paolo Gi- glio na afloop van het gesprek met president Ortega. Tussen de linkse regering in Managua en het Vaticaan bestaan al langer meningsverschil len, mede vanwege de Sandinistische steun voor de zogenaamde bevrij dingstheologie, die ge bruik maakt van marxis tische analyses om de noodzaak tot sociale en politieke veranderingen in de Derde Wereld te verklaren. In een aan de paus, de curie, de wereldkerk en alle mensen van goede wil die de mensen rechten hoog willen houden gerichte open brief, klagen in Zevenburgen en de provincie Banat in Roemenië wonende katholieken, dat zij hun ge loof niet in hun moedertaal mogen belijden. Zij zeggen te worden gedwon gen zich van de Hongaarse of Duitse taal te bedienen omdat de geestelijkheid daar alleen die talen beheerst. De Roe- meenstalige briefschrijvers vinden dat zij als leden van de Katholieke Kerk van de Latijnse ritus het slachtoffer zijn van „spirituele en cultu rele genocide". Op het eerste gezicht lijkt de brief niet erg geloofwaardig, omdat de Roemeense regering in het verleden er juist blijk van heeft gegeven, anderstali ge minderheden te willen „roemaniseren". De Roe meense regering heeft even wel de laatste tijd druk uitge oefend op de kerkelijke auto riteiten in Zevenburgen en Banat, geen Roemeenstalige kerkdiensten te houden. Klaarblijkelijk is het doel hiervan te voorkómen, dat le den van de in 1948 onder druk van de overheid offi cieel opgeheven en onder dwang met de Orthodoxe Kerk verenigde Grieks-Ka tholieke Kerk, die in volle verbinding met Rome stond, in de Rooms-Katholieke Kerk van het land een nieuw gees telijk vaderland zullen vin den. Daarom is het wel duidelijk dat de' ondertekenaars van de open brief vroegere geünieer de katholieken zijn, die onder sterke druk staan van Hon gaars sprekende geestelijken die maar al te graag aan de wens van de staat tegemoet komen. Het is zelfs voorgeko men dat Hongaars sprekende geestelijken gelovigen, die de wens uitten naar een Roe meenstalige liturgie, bij de be voegde autoriteiten hebben aangegeven. Daarom eisen de vroegere geünieerden eigen parochies, waarin de Latijnse ritus in de Roemeense taal wordt ingevoerd door Roe meens sprekende geestelijken. Gebakken schol met andijviesalade en peterselie-aardappelen zachtzure gerste vlokken vla Voor twee personen: 2 schollen a 250 g, zout, bloem, olie, halve citroen; 250 g andijvie, 1 lepel azijn, 2 lepels yoghurt, zout, peper, mosterd, suiker, halve lepel olie, uitje, 1 tomaat; 0,5 tot 1 kg aardappelen, zout, 15 g margarine, peper, pe terselie; 2,5 dl melk, 40 g gerstevlokken (reformartikel), 1 lepel maizena, 2,5 dl karnemelk, bruine basterdsuiker Snijd de kop van de schollen en knip er de vinnen af. Spoel de vissen (vooral de buikholten) schoon met koud water. Snijd het vel aan beide kanten met een scherp mes twee keer in. Strooi zout in die sneden en in de buikholte. Haal de vis sen na tien minuten door bloem en schud die er deels weer af. Bak de schollen in een dun laagje warme olie bruin en gaar in ongeveer tien minuten. Leg de vissen met de lichte kant boven op een warme schotel en garneer ze met parten of schijven citroen. Haal lelijk blad van de andijvie, spoel de groente schoon en laat haar uitlekken. Zet een sausje klaar van azijn, yoghurt,' zout, peper, mosterd, suiker en olie. Snipper het uitje fijn. Snijd de andijvie in smalle reepjes en meng die met de ui door het sausje. Garneer de salade met parten tomaat. Neem kleine aardappelen of snijd grote in vieren en kook ze in circa een kwartier gaar in weinig water met zout. Giet de aardappelen af en schud er (zonder ze eerst droog te stomen) margarine, peper en fijngeknipte peterselie door. Breng de melk aan de kook en strooi er al roerende de ger stevlokken in. Laat de vla twintig minuten zacht koken en bind haar dan bij met de met koud water aangemaakte mai zena. Laat de vla lauw worden en doe er de karnemelk bij. Geef de vla geheel afgekoeld met apart de bruine basterdsui ker. JEANNE Computer en vandalisme In de strijd tegen het voetbalvandalisme zijn een paar veel belovende maatregelen getroffen. Vorige week maakte het ministerie van justitie besluiten bekend om deze uitwas in de sportwereld terug te dringen. En inmiddels is met overheids steun een nieuw soort beveiligingssysteem verwezenlijkt, zij het nog op beperkte schaal en bij wijze van proef. In hel Haagse Zuiderpark, thuisbasis van FC Den Haag voor wat betreft supportersgeweld een van de meest beruchte clubs van ons land is een nieuw en voor Nederland uniek be veiligingssysteem in gebruik genomen. WVC stak daar maar liefst een half miljoen gulden in en hoopt daarmee een aan zet te geven tot beteugeling van het geweld. BlJ FC Den Haag staat nu een sluis met drie doorgangen. Een computer controleert pijlsnel degene die een stadion abonnement in het apparaat steekt. De houder van een jaar kaart staat geregistreerd en zodra deze zich heeft misdragen wordt zijn code geblokkeerd en verleent het apparaat hem geen toegang meer. Er kunnen nu echter nog problemen ontstaan als een her- pia rieschopper zijn toegangskaartje aan de kassa koopt en ge woon het stadion binnengaat. Op die categorie bezoekers, on der wie juist de grootste vandalen moeten worden gezocht, is het beveiligingssysteem niet berekend. En dat is jammer. (A 0 Aan het nieuwe elektronische controle-apparaat kleeft nog een ander nadeel. Het is geplaatst bij de toegang tot de eretri bune waar normaal gesproken geen onverlaten een zitplaats zoeken. Bij FC Den Haag ontstaan de ongeregeldheden die overigens de laatste seizoenen tot een minimum be perkt zijn gebleven doorgaans juist aan de overzijde van de eretribune. De meeste Haagse supporters, die komend sei zoen weer de evenmin louter sportieve aanhang van clubs als Feyenoord, FC Utrecht en Ajax zullen ontmoeten, zullen bij hun binnenkomst voortaan ook slechts worden onderwor pen aan de bestaande veiligheidsmaatregelen, zoals fouille ren. Het nieuwe beveiligingssysteem in het Zuiderpark had dus eigenlijk aan de overkant moeten staan, maar daar zou het apparaat het veel grotere aantal bezoekers niet kunnen ver werken. De capaciteit van het apparaat is beperkt tot onge veer negenhonderd mensen per uur, terwijl de tribune waar gewoonlijk de meeste raddraaiers zich ophouden, circa tien duizend toeschouwers kan bevatten. Het experiment zal dus slechts een beperkte waarde hebben. Het Haagse voetbalstadion heeft injniddels ook een apart gedeelte gekregen voor de supporters van de tegenpartij. Dat deel is met stevige hekken afgescheiden van de rest van de accommodatie. De praktijk zal moeten leren wat het best voldoet: de computer of het stalen hek. Het is in elk geval té hopen dat een combinatie van beide komend seizoen, dat eind volgende week begint, in het Zuiderpark een aanzet be tekent tot een veiliger situatie. Daarmee zal niet alleen Den Haag, maar de voetbalsport in het algemeen gebaat zijn. Het initiatief tot het nieuwe beveiligingssysteem verdient daarom op voorhand alle lof. De toekomst zal moeten uitwijzen of het voor uitbreiding en toepassing bij meer clubs geschikt is. En of niet toch nader moet worden gedacht aan een registra tieplicht. Vo Buien, daarna zonnig DE BILT Het KNMI ver- wacht voor morgen wisselend bewolkt weer met enkele bui en. De wind komt uit het wes ten, boven land matig, kracht 4, en aan de kust en op het IJsselmeer krachtig, 6. Het is niet uitgesloten dat er in de ochtend aan de kust af en toe zelfs een harde wind staat, windkracht 7. De buien en de stevige westenwind worden veroorzaakt door een depressie die over de Noordzee naar zuid-Scandinavië trekt. De lucht die om deze depressie wordt aangevoerd, is aan de frisse kant. De middagtempe- ratuur komt morgen dan ook nauwelijks boven de 20 gra den. Vannacht daalt de tempe ratuur tot 14 graden. In het weekeinde wordt het weer zonnig en vrij warm. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar bewolkt. Af en toe re gen of enkele buien. Middag- temperatuur 17 tot 22 graden. Denemarken: Vooral morgen af en toe buien. Op zaterdag wat meer zon. Middagtempe- ratuur ongeveer 19 graden. Benelux en noord-Duitsland: Morgen plaatselijk buien, op zaterdag meer zon. Middag- temperatuur 20 tot 24 graden. Noord-Frankrijk en zuid- DuitslandOverwegend zon nig. Middagtemperatuur op donderdag 21 tot 25 graden, op zaterdag iets hoger. Zuid-Frankrijk: Zonnig. In de middag 24 tot 30 graden. Britse Eilanden: Zonnig maar morgen in het noordoosten en op zaterdag in west-Ierland en west-Schotland wolkenvelden. Middagtemperatuur van 17 graden in het noorden tot 24 graden in het zuiden. Spanje en Portugal: In noord- west-Spanje en noord-Portugal wolkenvelden en landinwaarts mogelijk een bui. Elders zon nig. Middagtemperatuur in het noordwesten 20 tot 26 graden, elders 25 tot 35 graden. Alpengebied: Voornamelijk in het zuiden en oosten een enke le onweersbui. Overigens zon nig. Middagtemperaturen in de Oostenrijkse noord-dalen rond 20 graden, elders 23 tot 30 graden. Italië, Adriatische-kust. Vooral morgen plaatselijk een on weersbui, overigens zonnig. Middagtemperatuur meest tus sen 27 en 33 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Ma* Min Regcc Amsterdam niet ontv. De Bilt h.bew. 25 15 0 Eelde zw.bew 24 12 0 Eindhoven zw.bew. 26 14 0 - Den Helder h be Vlissingen onbew. Zd. Limburg zw.bew. Aberdeen re^en - 15 25 11 14 12 15 Bordeaux Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Locarno Mallorca Malta Moskou 'ft lil Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Zuid-Afrika Het ingezonden stuk „Hon derd jaar" raakt niet de kern van het apartheidsvraagstuk. De moeilijkheid, waar de regë- ring-Botha mee zit, is dat er zwarten zijn, die, opgezweept door het verboden communis tische African National Con gress (Tambo, Mandela etc.) met geweld de macht willen overnemen en een rode dicta tuur willen vestigen. Zij doen dit door terrorisering van de zwarte bevolking met moor den en branden. Met hen kan Botha natuurlijk niet samen werken. Anderzijds zijn er vele goed opgeleide en oriï- wikkelde zwarte leidslieden (o.a. Buthulesi, 6 miljoen Zoe loes) die op vreedzame wijze meewerken aan afschaffing van de apartheid. Dit kan ui teraard alleen in een situatie, waar orde en recht heersen, vandaar nog steeds de nood toestand. Boycot en desinves tering zijn onverstandig. Ze treffen in eerste instantie de zwarte werkgevers en werk nemers en keren zich tegen de landen, die de sancties toepas sen. H. Donker, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2