Amerikanen krijgen de schuld van gelovigheid Litouwse christenen £ddóc6ootti/nt aan tafel kerk wereld „Lokale omroep nieuw perspectief voor plaatselijke kerken" Machteloosheid bij kerken inzake werkloosheid Basis voor samenspraak weer ACHTERGROND C&idae Commit MAANDAG 4 AUGUSTUS 1986 PAGINA 2 Alexi van Tallin metropoliet van Leningrad Het hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk van Estland, me tropoliet Alexi van Tallin, is benoemd tot metropoliet van Le ningrad en Novgorod. In de Russisch-Orthodoxe hiërarchie komt hij daarmee op de tweede plaats, na de patriarch van Moskou. Alexi is in het Westen bekend geworden door deelneming aan internationale conferenties over het vredesvraagstuk, waarbij hij steeds de officiële lijn van de Sovjetregering bleef volgen. Hem wordt vaak verweten zich te weinig inspanning te heb ben getroost voor priesters en leken, die op politieke gronden in conflict zijn geraakt met de overheid. Ortega wil dialoog met Vaticaan De Nicaraguaanse president Daniel Ortega wil met het Vati caan een dialoog openen over de gespannen verhouding tussen Kerk en staat in zijn land. In een te Chicago gehouden toe spraak voor een organisatie, gegrondvest door de strijder voor de mensenrechten ds. Jesse Jackson, verklaarde Ortega dat in Nicaragua geen sprake is van kerkvervolging. Hij is ten volle bereid het gesprek met de Nicaraguaanse bisschoppenconferen tie te vervolgen. De afgelopen weken in de spanning tussen Kerk en staat ver der toegenomen door verbanning van een bisschop en van de woordvoerder van de bisschoppen. Wie bang is voor en mus zal nooit gerst oogsten Russisch spreekwoord Chileense bisschop ontkwam aan moordaanslag In de nacht van zaterdag op zondag is de 56-jarige bis schop van Osorno, Miguel Caviedes Medina, ontkomen aan een moordaanslag. Ter wijl hij zich in zijn woonka mer bevond boorden kogels van zwaar kaliber zich in de kamerwand, door het raam afgevuurd door een onbe kend gebleven schutter. De bisschop brengt de aanslag in verband met de openlijke steun, die hij kardinaal Juan Fresno, aartsbisschop van Santiago, heeft gegeven in diens strijd met de autoritei ten. Het betreft het voorval van begin juli. toen een fotograaf die met zijn vriendin bij een demonstratie aanwezig was, omkwam. De bisschoppen conferentie zegt over een vi deo-opname te beschikken waarop is te zien, dat de poli tie de mensen met een brandbare vloeistof overgiet en vervolgens in brand steekt. De politie beweert dat ze zichzelf per ongeluk in brand hebben gestoken met benzine. Het onderzoek ver loopt stroef. Een burgerlijke rechter heeft de zaak aan een militaire rechter moeten overdragen. Kardinaal Fres no verlangt van de autoritei ten hierover klaarheid. Alternatief plan voor bestrijding apartheid Een invloedrijke zwarte bis schop van de Episcopaalse (Anglicaanse) Kerk in de Verenigde Staten, John Wal ker uit Washington, wil een conferentie houden met za kenmensen die belang heb ben bij Zuid-Afrika en daar over vestigingen beschikken. Hij zal hen aansporen die be trokkenheid verder uit te bouwen om van binnenuit het apartheidssysteem te on dermijnen, ongeacht of dat repercussies uitlokt van de zijde van de Zuidafrikaanse overheid. Als beste manier om het doel te bereiken ziet hij inschake ling van het zakenleven om de zwarten in Zuid-Afrika op te leiden om verantwoordelij ke posten te aanvaarden op economisch, sociaal en poli tiek terrein zodra zich de kans hiertoe opent. De Ame rikaanse bedrijven aldaar zouden alvast kunnen begin nen met de aankoop van wo ningen in door blanken be woonde wijken, met de be doeling ze aan zwarte mede werkers in gebruik te geven. Er zouden ook nevenvesti gingen van die bedrijven zo dicht mogelijk bij zwarte woongebieden moeten verrij- Wat betreft de kerkelijke ge meenschap in de Verenigde Staten en de relatie met Zuid-Afrika spreekt de bis schop van „het lopen met oogkleppen op". Zijns inziens is het streven van de Ameri kaanse kerken het toeaps- sen van economisce straf maatregelen tot misluk ken gedoemd, „omdat ons handelen helemaal los is ko men te staan van de uitkomst ervan". Bisschop Walker is van mening dat „onze woede over het lot van de zwarten ons in de valkuil heeft doen lopen van symbolische acties te ondernemen die geen ech te veranderingen kunnen be werkstelligen". Nederlands Hervormde Kerk Beroepen: te Ridderkerk J.P.Kraaij- eveld te Wijckel en Sloten; te Vee- nendaal (deelgemeente Sola Fide) toezegging. W.L.van der Veer te Woerden. „Dit is wat de christenen plachten te doen", zegt een onderwijzer in het door de Sovjetunie inge lijfde Baltische land Li touwen. Hij staat met zijn klas in de martelkamer onder het Museum van het Atheïsme in Vilnjoes, dat is gevestigd in wat vroeger de kerk was van Casimir, de beschermhei lige van Litouwen. De kinderen staren vol af schuw naar een stoel met spijkers en ijzeren klam pen. Zes eeuwen was het land een bolwerk van het katholicis me. Nu is het al weer jaren geleden dat de laatste haar den van verzet, vooral van de kerk, in Litouwen onder Sovjetdruk zijn gesmoord. En in het museum in de hoofd stad Vilnjoes wordt „de reac tionaire aard van religie en haar dienaren blootgelegd", zo staat in de gids. Bij het binnentreden ziet men plakkaten achter de ra men met opschriften zoals „ritualisme en fetisjisme in verschillende religies in de wereld" naast zulke met „de onovertroffen progressieve aard van het atheïsme". Bij één voorstelling in het museum worden de priesters in Litouwen ervan beschul digd te hebben gecollabo reerd met de nazi's. Elders gaat men nog verder; „Bour geois nationalisten doodden. Straatbeeld Litouwse stad. met de zege van katholieke priesters, onschuldige Sovjet burgers". gesloten. „Er waren gewoon niet genoeg mensen meer", aldus een gids. hankelijke staat tussen de twee wereldoorlogen, maar werd in 1940 ingelijfd door de Sovjetunie. De VS erken nen deze inlijving evenmin als die van de twee andere Baltische staten, Letland en Estland. Kerken mogen in Litouwen blijven functioneren zolang als zij zichzelf kunnen be druipen. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn er in Viljnoes nog maar elf van de oorspronkelijke 40 R.- k.-kerken open. Functionarissen van de com munistische partij in Vilnjoes spreken van goede betrek kingen met de kerk. De meeste problemen zijn opge lost, er zijn er alleen nog een paar met tegenstrevende „re- ligieuse fanatici", zeggen zij. „Er zijn een paar extremisten die de wet schenden. Ze po gen illegale scholen op te richten en daar te onderwij zen in geloof. Zij worden daarvoor gestraft", aldus de Litouwse minister van bui tenlandse zaken, Vitautas Zenkevicioes. Volgens hem krijgen zij hulp van de Amerikaanse rege ring. „Zij doen van alles om conflict te kunnen zaaien tus sen gelovigen en niet-gelovi- gen". De campagne van de commu nistische autoriteiten is voor al gericht tegen ondergrond se publicaties, in het bijzon der tegen de „Kroniek van de Litouwse Katholieke Kerk", die wordt gemaakt door priesters en gelovigen. Volgens Zenkevicioes is meer dan de helft van de oudere mensen in Litouwen prakti serend katholiek, maar onder de jeugd is nauwelijks be langstelling, zegt hij. Bezoe ken aan nog open kerken in Viljnoes bewijzen het tegen deel. „Ook onder Komsomol- leden, de communistische jeugdliga, bevinden zich mas sa's mensen die vaak naar de kerk gaan, maar niemand praat daar openlijk over", al dus een jongere. Velen ver klaren desgevraagd het ge loof voor zichzelf te houden om geen problemen op het werk of school te krijgen. De Litouwse geestelijkheid hoedt zich voor boude uit spraken, maar onder vier ogen klaagt men dat de auto riteiten het aantal bijbels en andere religieuze boeken be perken. Priesters die iets aan het tekort willen doen wor den naar kampen voor dwangarbeid gestuurd. Boven Gorki straat in het centrum van Viljnoes torent als enig resterend fort in de oude stad de Ausras Poort op, waarop zich een kapel be vindt. Deze kapel kan won deren brengen, zo menen de Viljnoesers, zodat zij er al eeuwen heengaan om te bid den. Voor de poort ook een oude vrouw op straat. Op de vraag wat zij deed zei een functio naris; „Ik zou het niet weten, misschien maakt zij haar schoenveters vast". GEREFORMEERDE IKON- BESTUURSLEDEN: Omroep op regionaal-lo kaal niveau opent door zijn eigen karakter de kleinschaligheid, de her kenbaarheid en de mo gelijkheid tot deelne ming van plaatselijke (kerkelijke) gemeen schappen in de media - nieuwe perspectieven voor de plaatselijke ker ken. Dat constateren de deputa- ten-bestuursleden voor de IKON van de Gereformeerde Kerken in Nederland in een nota over „de kerken en de ontwikkelingen inzake loka le en regionale omroep". De nota wordt in oktober door de gereformeerde synode be sproken. De deputaten bevelen de sy node aan de kerkeraden in overweging te geven om, sa men met andere kerken, te streven naar deelname in lo kale en regionale omroep. Zij wijzen erop dat de plaatselij ke kerken gedwongen zijn zich naar buiten te keren als zij gaan deelnemen aan loka le of regionale omroep. Zij moeten dan hun „geloofstaal" en hun „praxis" richten op de geseculariseerde samenle ving. Deelneming aan het „gesprek op het marktplein", pastoraat en diaconaat, ook gericht op „buitenstaanders" zal een nieuw bewustzijn kunnen oproepen ten aan zien van de betekenis van ge meente-zijn in een lokale sa menleving, aldus de deputa ten. Vllgens hen belemmeren twee obstakels de ontwikke ling van lokale omroep: Het uitzenden van radio- en vooral televisieprogramma's een kostbare tot zeer kostba re zaak. Verder is een ernstig nadeel dat lokale program ma's tot nu toe alleen via de kabel te ontvangen zijn. Maar dit probleem lijkt bin nenkort praktisch opgelost als de PTT ook FM-frequen- ties aan lokale omroep toe wijst. VEEL KERKELIJKE WERKERS IN ZUID-AFRIKA IN GEVANGENIS In Zuidafrikaanse weekbladen is een lijst gepubliceerd van kerkelijke medewerkers, die sinds het uitroepen van de noodtoestand op 12 juni gevangen zijn gezet. Hieruit blijkt dat er ten minste negentig achter de tralies zitten, maar het zijn er zeker meer daar de lijsten niet compleet kunnen zijn bij gebrek aan medewerking van de autoriteiten. Uit de wel bekende gegevens wordt duidelijk, dat de Zuida frikaanse Raad van Kerken en met hem samenwerkende organen het zwaarst zijn getroffen. Zeker een derde deel van de betrokken gevangenen was bij de Raad zelf of een regionale afdeling ervan werkzaam. Father Martin weer thuis De priester Lawrence Martin, de vrijgelaten Amerikaanse gegijzelde in Libanon, bij terugkeer in zijn vaderland door president Reagan ontvangen. In zijn woonplaats Joliet wachtte father Mar tin nadien een warm welkom. Eerder werd de priester door de paus in privé-audiëntie ontvan gen. De aandacht in de ker ken voor werk en werk loosheid wordt vrijwel steeds versmald tot aan dacht voor werkloosheid. Het probleem werkloos heid wordt vervolgens of als diaconaal probleem opgevat (helpen) of als pastoraal probleem (ex tra aandacht). Beide op vattingen leiden ertoe dat zowel de kerk als de werkloze zich machte loos voelt. Dat is een conclusie van een uitgebreide evaluatie van de reacties op „Een verhaal apart", een brochure over werk en werkloosheid die de taakgroep Kerk en Bedrijfs leven van de Gereformeerde Kerken in Nederland in de zomer van 1982 naar de ker keraden stuurde. De evalua tie wordt in oktober door de gereformeerde synode be sproken. Het blijkt dat kerken vaak niet weten wat ze op het ge bied van werk en werkloos heid kunnen doen. Als er toch iets wordt ondernomen, dan lijkt dat vaak onder in vloed van de diaconie te ge beuren. De taakgroep vreest dat het gemis aan aandacht binnen de kerken voor de vragen van arbeid typerend zijn voor een zekere blindheid bij de kerken voor veranderin gen in de hedendaagse sa menleving. Door pas te rea geren als er werkloosheid is, of in het algemeen als „kom mer en kwel" zich voordoen, zullen de kerken voortdu rend achter de ontwikkelin gen aanhollen, zich eens te meer machteloos voelen en uiteindelijk in toenemende mate naast het leven komen te staan, aldus de taakgroep. Dit weekeinde heeft premier Lubbers het optreden van de drie nieuwe fractievoorzitters in de Tweede Kamer „verfris send voor de democratie" genoemd. Hij deed dat echter bij de opening van een nieuw apenverblijf in het dierenpark Arn hem, zodat het de vraag is in hoeverre zijn opmerking se rieus genomen moet worden. Het debat over de regerings verklaring is immers in hoofdzaak beheerst door drie politi ci: Ruud Lubbers, Wim Kok en Hans van Mierlo. De rest stelde teleur: CD A-fractieleider De Vries evenals nieuwko mer Voorhoeve van de VVD. De kwaliteit van de discussies tussen Lubbers en de twee nieuwe woordvoerders van de oppositie leidde overigens de aandacht nog enigszins af van het verschijnsel dat de fracties van CDA en VVD zich kennelijk nauwelijks geroepen voel den het door hen gesloten regeerakkoord publiekelijk te ver dedigen. Wekenlang liepen De Vries, Nijpels en later Voor hoeve in en uit bij de informateur om daar in alle stilte te onderhandelen. Vorige week tijdens het debat, het moment van de publieke verantwoording, lieten ze het helaas vrijwel geheel afweten, daarmee de rol van het parlement verder uithollend. WANT mede daardoor werd het uitsluitend een debat tus sen de oppositie en het kabinet, in casu premier Lubbers. Ondanks zijn afstandelijke houding tegenover de partijpoli tiek en ondanks het feit dat niet hij de onderhandelingen heeft bijgewoond, probeerde Lubbers herhaalde malen uit te leggen wat de onderhandelaars volgens hem bedoeld zouden kunnen hebben. In de CDA-fractie klonk achter de schermen wat veront waardiging door over het feit dat Lubbers fractievoorzitter De Vries enige malen overspeelde. Voor die verontwaardi ging was volstrekt geen reden. De inbreng in het debat van de zijde van de CDA-fractie zelf was van het begin tot het eind onder de maat en daardoor stond Lubbers niet veel an ders te doen dan zelf maar het voortouw te nemen. En dat was maar goed ook, tegenover het behoorlijke niveau dat zo wel Kok als Van Mierlo in het debat wisten te bereiken. Dat niveau was een verademing na de jarenlange taaie one-man-show van Den Uyl. Maar tegelijk moet worden ge constateerd, dat Kok en nog minder Van Mierlo een alterna tief voor het door hen bekritiseerde kabinetsbeleid hebben ontwikkeld. Vooral viel op hoe Van Mierlo een totaal gebrek aan inhoudelijkheid (buiten wat staatsrechtelijke kwesties) verborg achter een grote virtuositeit in het debat. Van die virtuositeit profiteerde hij overigens niet alleen: premier Lubbers voelde zich duidelijk aangemoedigd en kreeg ken nelijk steeds meer zin in de flitsende discussie. Lubbers was daardoor veel minder saai in het debat dan we van hem ge wend zijn. Een bijkomstigheid die Van Mierlo ongetwijfeld niet beoogd zal hebben. TENSLOTTE viel op hoe zeer Lubbers zich bleef uitputten in het wisselen van argumenten met de oppositie. In de rege ringsverklaring stond al dat het kabinet streeft naar samen spraak met zoveel mogelijk groeperingen in de samenleving. De basis voor zo'n samenspraak is in het debat in elk geval gelegd. Vooral Kok en Lubbers lijken ondanks grote in houdelijke meningsverschillen bereid te zijn naar elkaar te luisteren. En dat is een belangrijke winst nu er opnieuw een moeilijke periode aankomt, waarin de overheid nog heel wat veranderingen in de samenleving zal moeten afdwingen. Het is te hopen dat de partijgenoten van Kok en Lubbers en ook de VVD-fractie eveneens tot een samenspraak bereid zullen blijven. Flinke perioden met zon DE BILT Het weer komt morgen in een groot deel van west-Europa onder invloed van een hogedrukgebied waarvan het centrum ver schuift van de Golf van Bisca- je naar zuid-Duitsland. Ons land bevindt zich aan de noordflank waardoor er bij ons een zuidwesten wind zal waaien. Een storing die zich vandaag ten zuidwesten van Ierland heeft bevonden, wordt aanstaande woensdagavond boven zuid-Engeland ver wacht. Op de nadering hier van neemt morgenavond de bewolking bij ons weer toe. Woensdag kan er dan bij ons nu en dan een buitje vallen. Na woensdag komt opnieuw een hogedrukgebied boven onze omgeving tot ontwikke ling, hetgeen de middagtempe ra turen weer iets zal doen stij gen. De weersverwachting voor woensdag tot en met za terdag luidt dan ook: zonnige perioden en woensdag een en kele bui. Middagtemperatuur rond 20 graden, na donderdag iets hoger. Hamlapjesperziebonen met champignons en aardappelen citroenriist met vla Wie met z'n beiden is beeft.bet volgende nodig: 200 g hamlap30 g margarine, zout, peper, djahé, uitje, teentje knoflook; 500 g sperziebonen, zout, 10 g margarine, uitje, 50 g cham pignons, peper, peterselie; 0,5 tot 1 kg aardappelen; 50 g rijst, 2,5 dl water, 1 citroen, 45 g suiker, 2,5 dl gele vla (2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker). Schroei het hamlapje dicht (het vlees ziet dan rondom grijs) in hete margarine. Temper het vuur vervolgens sterk, strooi een mengseltje van zout, peper en djahé over het vlees en leg er kleingesneden ui en een hele teen knoflook naast. Braad het vlees op een matig vuur en met het deksel schuin op de pan lichtbruin en gaar in vijftien a twintig minuten (dat hangt af van de dikte van het lapje). Leg het hamlapje met wat ui op een warm bord en maak de jus af met weinig wa ter. Verwijder het knoflookteentje. Kook de afgehaalde en gewassen sperziebonen in twintig mi nuten gaar in weinig water met zout. Fruit de kleingesneden ui langzaam lichtbruin en bak vervolgens op een groter vuur de in plakjes gesneden champignons mee. Maak het mengsel tje op smaak af met zout en peper en schep er de uitgelekte bonen en fijngeknipte peterselie door. Spoel de rijst in een zeef af onder de koude kraan tot er hel der water afkomt en laat hem vervolgens uitlekken. Breng het water aan de kook, strooi er al roerende de rijst in en blijf roeren tot het water weer kookt. Sluit de pan en laat de rijst in een half uur zacht koken gaar worden. Voeg van het vuur citroensap en suiker toe. Laat de citroenrijst koud wor den en leg er de gele vla op. JEANNE SERVIEZEN Driehoek Royal Albert Thomas Johnson Rörstrand Wedgwood Arzberg Melitta Villeroy Boch Midwinter Ter Steege I GLASSERVIEZEN Zwiesel Christinenhütte Leerdam Cristal d'Arques Thomas Bohemia Aanb. Zwiesel, Torbole 30-dig. kristal üflA van 499.- voor Z99a" De grootste kollektie van de Randstad A lie a voor de gedekte tafel. Vraag naar onze bruidshjsten. HAARLEMMERSTRAAT 165 LEIDEN - TEL. 14 08 92

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2