Problemen op school
Ceidócöowvcmt
God niet opsluiten in prediking en theologie
aan tafel
DE
KEER
kerk
wereld
KARDINAAL SIMONIS GETROFFEN DOOR GELOOFSLEVEN IN BRAZILIË
Schoolwijzer
brieven
lezers
ACHTERGROND
SaidAdOowuwt
vrijdag 1 augustus 1986 pagina 2 g
Eén op elke vijf Amerikanen is katholiek
Het aantal rooms-katholieken in de Verenigde Staten is in
1985 gegroeid met 368.865 tot een totaal van 52,6 miljoen.
Eén op de vijf Amerikanen is rooms-katholiek, blijkt uit het
zojuist verschenen jaarboek. Het aantal priesters is met 134
teruggelopen tot een totaal van 57.183. Een teruggang kon
eveneens worden geconstateerd bij de mannelijke en vrou
welijke religieuzen. Alleen het permanente diakenschap
vertoont een groei met 358.
Als voorheen is Los Angeles met 2,6 miljoen gelovigen het
grootste diocees van de Verenigde Staten.
PAUSBEZOEK AAN MONT BLANC KRIJGT VORM
Het bezoek, dat de paus op zondag 7 september brengt aan Aos-
ta en de Mont Blanc krijgt langzamerhand vorm. Het program
ma van dit bezoek, dat is uitgestippeld ter gelegenheid van het
feit dat tweehonderd jaar geleden voor het eerst een mensen
voet deze hoogste Europese top beroerde, is flexibel omdat re
kening moet worden gehouden met weersomstandigheden.
Vast staat dat de paus de top van de Montblanc hoopt te berei
ken om daarvandaan een boodschap te richten tot de jeugd van
Europa. Begin maart gaat de paus opnieuw naar Frankrijk. Hij
brengt dan bezoeken aan Lyon, de oecumenische gemeenschap
van Taizé, het bedevaartsoord Paray-le-Monial, Dardilly (de
geboorteplaats van de pastoor van Ars) en Annecy (de stad van
de patroon van de journalisten, de heilige Franz von Sales).
De enige zonde die niet
vergeven kan worden is
huichelarij. Het berouw
van een huichelaar is
zelf ook weer huichelarij.
WILLIAM HAZLITT
JACQUES POHIER, KATHOLIEK DISSIDENT:
„In het christendom,
vooral in het katholicis
me dat ik het beste ken,
wordt God in een sy
steem opgesloten. God
wordt opgesloten in de
bijbel, in de Eucharistie,
in de onfeilbaarheid van
de paus, in de prediking
en de theologie. En dan
denken we dat we God
netjes in de hand hebben.
Men denkt dat men God
als een soort portefeuille
in zijn zak heeft. Ik denk
dat we de banden moeten
doorknippen waarmee we
God vastgelegd hebben.
En we vergissen ons: je
kunt een mens niet clai
men. Je kunt het werk
van Bach, Picasso of
Beethoven niet claimen.
Je kunt de man, de
vrouw of het kind van
wie je houdt niet opslui
ten. Wie dat probeert,
doodt de liefde en de
mens op wie die liefde
gericht is. En God verstik
je zo helemaal".
Jacques Pohier, een katholiek
dissident. Onder deze titel laat
de IKON-televisie vanavond
deze Franse theoloog aan het
woord. Jacques Pohier, 60 jaar
oud, is nog steeds dominicaan.
Hij heeft een aantal moraal
theologische studies op zijn
naam staan, promoveerde als
theoloog in Canada in de psy
chologie en was gedurende
vele jaren zelf in psychoana
lyse. Zijn boek „Als ik God
zeg'' (in 1979 in Nederlandse
vertaling bij uitgeverij Gooi
en Sticht verschenen) leverde
hem een veroordeling van het
Vaticaaa op. Pohier werd ui
terst zwaar getroffen: Hij
kreeg een verbod theologie te
doceren en te publiceren en
hem werd ook verboden nog
langer voor te gaan in de Eu
charistie en te prediken. Het
boek zou „evidente dwalin
gen" bevatten en hij werd
zonder enige vorm van proces
door de Congregatie van de
Geloofsleer veroordeeld. Toch
gaf Rome niet precies een mo
tivatie van het verbod.
De toenmalige prefect van de
Congregatie, kardinaal Seper,
motiveerde zijn beslissing on
der andere op het feit dat
zijns inziens Pohier op „zo on
gebruikelijke wijze over de
godheid van Christus
schrijft", dat Seper niet wist
of dat wel in overeenstem
ming met de traditie was.
Maar het moest ook wel mis
gaan, als je meteen al in Po
hier's boek leest: „Voor de
eerste keer van mijn leven
schrijf ik iets met plezier.
Vandaag wil ik over God zeg
gen waar ik zin in heb. En op
de manier die mijn voorkeur
heeft. Voor mijn plezier. En
omdat het moet. Om verder te
kunnen leven".
Kantoorbaan
Sinds enkele jaren woont-Jac
ques Pohier op een flatje aan
de rand van Parijs. Iedere
ochtend pendelt hij met de
metro naar zijn werk. Omdat
Rome hem de meest elemen
taire middelen van zijn pries
ter- en theologenbestaan had
ontnomen, zag hij zich ge
noodzaakt een baan beneden
zijn niveau te accepteren: Een
eenvoudige kantoorbaan bij
een niet kommerciele stich
ting die zich bezig houdt met
de euthanasieproblematiek.
Het plezier in theologie be
drijven kon hem echter niet
ontnomen worden. Hij over
trad vorig jaar het publicatie
verbod met een nieuw boek
„God in fragmenten",, dat on
langs ook bij Gooi en Sticht is
verschenen.
Pohier verwerpt het beeld
van God als een almachtige
God, die het kwaad uit de we
reld wegneemt. „God is God,
God is dus niet alles". Gods
almacht en Gods algoedheid is
louter menselijke projectie.
De neiging van de mens om
van God alles te maken komt
ten diepste voort uit zijn on
vermogen zichzelf en zijn be
staan te aanvaarden: Hij wil
er niet aan. dat hij eindigt,
feilbaar, kwetsbaar, onmach
tig, sterfelijk is. Hij kan er
niet in berusten dat God hem
zo gewild en zo gemaakt
heeft. En dus droomt de mens
zich een god, die in zijn be
hoefte aan onkwetsbaarheid
voorziet. Maar als volgens Po
hier God niet almachtig is,
wie of wat is Hij dan wel?
Jacques Pohier: „Maar het
goede nieuws is juist dat Jezus
in zijn tijd de meest absurde
dood moest ondergaan, dat hij
•ter dood werd gebracht door
de handen van hen, die zich
opwierpen als borgen van een
God die totale zingeving zou
zijn, dat Hij tijdens zijn Teven
omgang had met het absurde,
het zinloze, dat Hij omgang
had met mannen en vrouwen
wiens levens geen enkele be
tekenis had, of aan wiens le
ven door de godsdienstige en
burgerlijke samenleving van
zijn tijd iedere zin werd ont
zegd. Dat Hij daar niet mee
omging om het absurde en
zinloze op een miraculeuze
wijze weg te nemen, maar om
hen te laten zien dat God zich
tot hun naaste maakte, dat
God meer God was door aan
het absurde en zinloze deel te
nemen, dan door het op te
ruimen, dat de verrijzenis van
Jezus Christus niet de vorm
kreeg van een triomfantelijke
ommekeer, waarbij het absur
de en zinloze zou verdwijnen,
maar van een mogelijkheid
die Gods Geest aan mannen
en vrouwen, die in hem ge
loofden, beschikbaar stelde
om net als God in dat absurde
en zinloze te delen. Dat is het
goede nieuws".
Pohier wijst ook het geloof in
de verrijzenis en het eeuwig
leven van de mens af, omdat
het geloof in de hemel altijd
ten koste gaat van het leven
op aarde. Bovendien hoort de
dood natuurlijkerwijze bij het
leven. Immers, de geschiede
nis en de biologie leert dat de
dood goedbeschouwd een wel
daad is. Dood maakt nieuw le
ven mogelijk. Goed leven in
deze wereld is veel belangrij
ker dan je voorbereiden op
een mogelijk leven na de
dood. Wat men ook mag den
ken van Pohier's theologie,
hier worden indringende vra
gen gesteld over de waarde
van het leven, gerechtigheid,
en eeuwig leven. In ieder ge
val daagt Pohier's theologie
uit tot een nieuwe doorden
king
„Magistraal"
Al is professor Edward Schil-
lebeeckx het niet op alle pun
ten met Jacques Pohier eens,
toch is hij diep onder de in
druk van het werk van zijn
Franse ordebroeder. „Of men
het er mee eens is of niet, het
is een magistraal boek. Een
boek waarin op de meest au
thentieke wijze een Godgelo
vig mens over allerlei proble
men spreekt. Zijn theologie is
sterk autobiografisch, het is
een bezinning op zijn eigen
levenservaring. Je zou zijn
werk kunnen omschrijven als
een westerse vorm van bevrij
dingstheologie in dè zin van
bevrijding van taboes en van
beklemmende en onderdruk
kende godsvoorstellingen.
maar hij spreekt in zijn boek
niet over sociale en politieke
problemen; ook niet over het
mannelijke beeld van God.
Dat zijn themata die meer in
Nederland, duitsland en de
Angelsaksische landen een rol
spelen, maar bij hem niet aan
de orde zijn".
France Guwy spreekt met
Jacques Pohier over zijn laat
ste boek: Zijn ontbindingspro
ces, het geloof in de almachti
ge God, in de verrijzenis en
het eeuwig leven, sexualiteit
en abortus. Pohier zet zijn vi
sie in heldere bewoordingen
uiteen. Een sober programma
voor de fijnproevers. Maar na
de bekende politieke rituelen
eerder op de avond beslist de
moeite van het kijken waard.
Het portret van Pohier wordt
niet zoals in de programma
bladen staat aangekondigd op
Nederland 2 om 22.45 uur uit
gezonden, maar een half uur
later vanwege de debatten in
de Tweede Kamer over de re
geringsverklaring.
THEO KRABBE
Diep onder de indruk van zijn
ervaringen in Brazilië is kar
dinaal Simonis vanochtend in
ons land teruggekeerd. „Ik
ben diep getroffen door de
diepte en levendigheid van
het geloof van zoveel mensen
en door hun strijd in het ge
loof. zonder geweld, voor een
rechtvaardiger samenleving.
Als je dan terugkomt in dit
gezapige landje met zijn dode
lijk vermoeide kerk, loop je
het gevaar dat je na een paar
maanden weer gewoon mee
doet. Het zou zeer goed zijn
als meer mensen de ervarin
gen aldaar, zoals ik die nu heb
opgedaan, ook zouden kunnen
meemaken en hier de zaak
wakker zouden kunnen
schudden. Want dat is bikkel
hard nodig".
De kardinaal was drie weken
in Brazilië, op uitnodiging van
onder anderen. Dom Helder
Camara. Hij had een druk
programma, waarin veel ont
moetingen met bisschoppen,
maar ook met plaatselijke ge
loofsgemeenschappen. Mgr.
Simonis verklaarde geweldig
getroffen te zijn door het ster
ke geloofsleven van de mil
joenen katholieken in het
land. Vooral de verbinding
tussen leer en leven in de ba
sisgemeenschappen was voor
hem een indrukwekkende er
varing. „De basisgemeen
schappen daar zijn iets heel
anders dan de basisgemeenten
hier. Daar is een diepe kerke
lijke verbondenheid, een ge
meenschap met de bisschop
pen en de wereldkerk. De be
vrijdingstheologie die in Bra
zilië functioneert, moet je
vooral zien in de concrete om
standigheden daar. Wij hier
in het Westen lopen de kans
dat we de theologie van bij
voorbeeld Leonardo Boff
slechts fragmentarisch begrij
pen, waardoor een verkeerd
beeld ontstaat. Dat is ook de
zorg van het Vaticaan. Boff
zei me dat hij zich die zorg
heel goed kan voorstellen".
De kardinaal sprak met enige
jaloezie over de wijze waarop
de Braziliaanse katholieken
spreken over de kerk en haar
bisschoppen. „Ik heb met tal
loze mensen gesproken, onder
wie velen in de krottenwijken
en ik heb geen enkel woord
van kritiek gehoord op de
leer van de kerk of op de bis
schoppen. En dat is wel een
verschil met de situatie in Ne
derland".
Mgr. Simonis zei de komende
tijd te gebruiken om alle in
drukken te verwerken. „We
hebben zeer veel gesprekken
gevoerd met talloos vele men
sen. We hebben ook veel te
gengestelde meningen ge
hoord over bijvoorbeeld de
politieke situatie. Wat ik al
wel kan zeggen is dat ik ge
zien heb hoe de kerk in Brazi
lië de enige instantie is die het
onrecht in het land -waar de
varkens van de grootgrondbe
zitters beter gehuisvest zijn
dan miljoenen mensen- aan
de kaak durft te stellen.
LUTSEN KOOISTRA
Het feit dat niet elk kind
even goed leert op school
heeft niet alleen te maken
met zijn intelligentie of met
z'n karakter. Dat weet ieder
(hopelijk). Er zijn vaak ook
andere factoren in het spel.
Het gaat dan onder meer om
sociaal-emotionele problemen.
Daarover gaat deze bijdrage.
Velen zijn het er over eens,
dat de leerlingen van „van
daag" in nogal wat opzichten
anders zijn dan die van „giste
ren" en dat dat zeker mee het
gevolg is van veranderingen
in de samenleving.
Leerlingen van nu zijn vrijer
en mondiger, ze geven hun
mening en ook de reden
waarom ze iets vinden. Als ze
de docent om zijn mening
vragen laten ze zich minder
snel met een kluitje in het riet
sturen. Autoriteit wordt niet
zonder meer geaccepteerd;
men moet zijn beslissingen
kunnen beargmenteren. De
leerlingen zijn ook eerder
zelfstandig.
Als leerlingen, met name uit
het voortgezet onderwijs,
klachten hebben, komen de
schoolklachten op de eerste
plaats, zo is uit onderzoek ge
bleken. De school speelt dui
delijk toch wel een cèntrale
rol in hun leven.
Structuur
De structuur en het functio
neren van ons huidige onder
wijs geeft ook zeker reden en
aanleiding tot allerlei klach
ten bij de leerlingen. Zo wordt
het aantal uitvallers of voor
tijdige schoolverlaters mo
menteel al berekend op plm.
35.000 per jaar. De uitval en
de „afstroom" (het doorstro
men naar een „lager" school
type) bedragen in het vwo,
het havo en het lbo 30% van
de aanvangsgroep, voor het
mavo 20%. (20-30% van de
leerlingen die van de basis
school naar het voortgezet on
derwijs gaan, blijken niet juist
te hebben gekozen of te zijn
geplaatst!)
Ons huidige voortgezet onder
wijs veroorzaakt bij vele leer
lingen keuze-problemen, vele
mislukkingen op school en
mede daardoor geeft het een
groot aantal leerlingen een
negatief zelfbeeld mee, waar
ze in hun latere leven maar al
te veel last van kunnen heb
ben.
En natuurlijk spelen ook bij
bovengenoemde zaken soci
aal-emotionele problemen een
rol. Wat zijn dat eigenlijk? De
NPCS (de Nederlandse Pro
testants Christelijke School
raad - Postbus 907, 2270 AX
Voorburg) heeft een „Com
missie Terreinverkenning So
ciaal-Emotionele Problema
tiek" ingesteld. In het rapport
dat die commissie heeft uitge
bracht wordt de volgende de
finitie van sociaal-emotionele
problemen gegeven: Het zijn
kenmerken in het gedrag van
mensen, waardoor zij in rela
ties tot anderen, respectieve
lijk in reactie op de eisen die
anderen daarbij stellen, moei
lijkheden hebben en /of geven
die ook als zodanig worden
ervaren. Uit onderzoekingen
op dit gebied kunnen o.m. de
volgende conclusies worden
getrokken.
1. In het algemeen schijnen
sociaal-emotionele problemen
meer voor te komen bij oude
re leerlingen in een klas en
vaak bij kinderen uit „gebro
ken" milieus.
2. Natuurlijk komen die pro
blemen m.n. voor in de pu-
berteitsfase. Maar ze hebben
ook te maken met een vrijere
en kritischer opstelling van
de jeugd, meer labiele concen
tratie en minder schoolmoti-
vatie.
3. Diverse kenmerken van de
school hebben invloed op het
ontstaan en optreden van so
ciaal-emotionele problema
tiek. Genoemd moeten wor
den: a. een heel grote klas; b.
een te objectief beoordelings
systeem c. dat een leerling
vaak teveel verschillende do
centen heeft; d. een negatief
voorbeeldgedrag van docen
ten (zou niet mogen voorko
men!); e. een gebrekkig con
tact tussen docenten en leer
lingen; f. het klimaat van de
school.
door drs.
K. de Jong Ozn.
wijs een nauwe wisselwerking
tussen deze sociaal-emotionele
problematiek en de leervorde
ringen.
Wat te doen?
De school kan een belangrijke
rol spelen bij de bestrijding
van de sociaal-emotionele
problemen bij leerlingen. Zij
moet er dan natuurlijk wel
oog voor hebben c.q. krijgen.
Een allereerste vereiste is dus
goede informatie over de leer
lingen.
Voorop staat verder, dat een
intensieve leerlingbegeleiding
in dezen van grote betekenis
kan zijn. Elke leerling dient
„gekend" te zijn, en ook ie
mand te hebben binnen de
school bij wie hij op onge
dwongen manier met z'n pro
blemen terecht kan.
Op vele scholen staat het cog
nitief leren voorop. Primair
staat hierbij de beheersing
van de leerstof. De school
biedt daarbij alle hulp, maar
tenslotte moet de leerling zich
wel bij de school aanpassen.
Bij de onderhavige problema
tiek schijnt zogeheten sociaal
leren beter te zijn. Hierbij
staat niet de leerstof centraal,
ook de leerling niet, maar de
leerling als sociaal wezen, dat
leert. Dat betekent dat hij
leert in het verband van een
(vaste) kleine groep.
Ook het principe van meer
individualisering schijnt in
dezen gunstig te werken. Ver
dér blijkt, dat in een stelsel
van geïntegreerd voortgezet
onderwijs in een aantal op
zichten gunstiger onderwijs
kundige voorwaarden aanwe
zig lijken om aan de eis van
aandacht voor leerlingen met
problemen te voldoen dan in
een categoraal stelsel zoals we
dat nu nog hebben.
Bij al het praten en schrijven
met name over de toekomst
van het voortgezet onderwijs
is het goed om het boven
staande terdege te laten mee
spelen. Wie er nog meer over
wil lezen, raadplege het ge
noemde rapport.
Gegratineerde spinazie met tomaten en eieren
rösti chocoladevla met advokaat
Nodig voor twee: 3 eierenzachte margarine, 750 g spina
zie, ui, knoflook, 1 lepel olie, zout. nootmuskaat, 1 theele
pel citroensap. 2 tomaten, 20 g margarine, 20 g bloem, 2,5
dl melk, 50 g geraspte kaas;
0,5 tot 1 kg aardappelen, zout, peper, uitje, 2 a 4 lepels
olie, bieslook of peterselie;
4 dl chocoladevla (4 dl melk, 16 g cacao, 35 g suiker, 20 g
maizena), 1 lepel geroosterd amandelschaafsel, paar le
pels advokaat.
Kook eieren hard in acht minuten en pel ze. Vet een oven
schaal in met zachte margarine. Was de spinazie, snijd haar
wat kleiner en laat haar uitlekken. Fruit de kleingesneden ui
en knoflook in een ruime braadpan op een kleine pit goud
geel.
Smelt in een steelpan de margarine, roer er de bloem door en
verdun het mengsel al roerende met scheutjes melk. Houd de
saus op een sudderplaatje warm. Leg de spinazie in gedeelten
bij de ui en knoflook en laat de groente op een groot vuur
slinken. Breng de groenten op smaak met zout, nootmuskaat
en citroensap en leg het mengsel in een ovenschaal. Leg er
de gehalveerde eieren en de in plakken gesneden tomaten op
en schenk daarover de met kaas gemengde saus. Zet de
schaal even onder een hete grill of circa tien minuten in een
hete oven voor een gouden kleurtje.
Rasp de half gaargekookte aardappelen grof en meng ze met
zout, peper en kleingesneden ui. Druk de massa in een koe-
kepan met warme olie gelijkmatig uit. Bak de rösti op een
klein vuur bruin, keer de koek met behulp van een deksel
en bak ook de tweede kant bruin. Strooi er fijngeknipte bies
look of peterselie over.
Meng de vla met het amandelschaafsel en leg er de advokaat
op.
JEANNE
Bizarre geheimzinnigheid
De architecten die in de slag zijn om een eventueel nieuw t
Haags stadhuis op hun naam te brengen, mogen de publici- c
teit niet zoeken. Het Haagse college van burgemeester en j
wethouders heeft immers besloten dat alle voorlichting ver-
der tot het moment waarop alle plannen gelijktijdig wor-
den gepresenteerd via de gemeente wordt geregeld. Het i
college wil namelijk niet „dat de architecten via de kranten
een oorlogje uitvechten". Een woordvoerder heeft zelfs laten
weten: „Interviews met architecten en projectontwikkelaars
zijn dus uit den boze". Een hoogstmerkwaardige maatregel j
want een goede concurrentiestrijd drukt over het algemeen
de prijzen en dat kan Den Haag vooral in deze tijd van bezui
nigingen alleen maar ten goede komen.
De ware reden voor deze maatregel moet dus elders wor
den gezocht. Het kan toch niet zo zijn dat de verantwoorde
lijke wethouder, A. Duivesteijn, bang is dat de bevolking in
de war zal raken als elk plan afzonderlijk wordt gepresen
teerd? Het lijkt ook niet aannemelijk dat hij vreest dat de
raadsleden zich door reclamecampagnes voor bepaalde plan
nen te veel laten beïnvloeden. Dan zou hij immers wel erg
weinig vertrouwen stellen in de kwaliteit van de Haagse
volksvertegenwoordigers.
HET ligt veel meer voor de hand te veronderstellen dat
wethouder Duivesteijn zelf een duidelijke voorkeur heeft
voor een van de uitgenodigde (buitenlandse) architecten. Hij
heeft zich tenslotte in bedekte termen al in die richting uit
gelaten. Wat trouwens tot de conclusie moet leiden dat de
andere architecten die momenteel op verzoek aan een ont
werp werken, al bij voorbaat kansloos zijn. En ongevraagd
ingediende ideeën van Nederlandse architecten bijvoor
beeld passen dan al helemaal niet in het scenario.
TOCH zouden er tussen ongevraagde ontwerpen heel goede
kunnen zitten. Zeker als de Nederlandse architecten eens
geen rekening hoeven te houden met een uiterst beperkt
budget, maar daarentegen wat vrijer kunnen tekenen. Want
dat Den Haag voor het stadhuisplan meer geld over heeft
dan gebruikelijk lijkt wel zeker als er architecten voor wor
den aangetrokken met een beroemde, maar vooral dure
naam. Als uiteindelijk toch voor zo'n (ongevraagd) plan
wordt gekozen, zou dat de wethouder niet goed uitkomen.
Want dan gaat de kans verloren zijn naam te koppelen aan
die van een beroemde buitenlandse bouwheer.
MOGELIJK zijn dit niet de werkelijke beweegredenen van
de wethouder. Maar dit soort speculaties roepUhij zelf over
zich af met'zijn absurde geheimzinnigheid. Hij zou zich beter
kunnen houden aan wat zijn partij altijd heeft voorgestaan.
Namelijk openbaarheid in een zo vroeg mogelijk stadium zo
dat de burgerij optimaal gebruik kan maken van de in
spraakmogelijkheden. Een vrijheid die hij in elk geval de ar
chitecten niet mag ontzeggen. Openheid is trouwens ook een
stokpaardje van Links Den Haag, dat met een wethouder in
het college van B en W is vertegenwoordigd. De vraag is hoe
lang deze partij dit soort Ben W-besluiten omwille van het
voortbestaan van een links college nog zal steunen.
jk is een vergelij-
Tl
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
TV en Vierdaagse
Na vijftien keer te hebben
deelgenomen aan de Vierdaag
se in Nijmegen heb ik dit jaar
voor de eerste keer de intocht
vanaf een tribune waargeno
men en ik was er onderstebo
ven van. Wat ook bijzonder
grandioos moet zijn geweest
was de vlaggenparade aan de
vooravond van de eerste dag.
Het is daarom verbazingwek
kend dat er van de zijde van
de NOS hoegenaamd geen
aandacht is besteed aan de
vlaggenparade, noch aan de
glorieuze intocht. Het is onbe
grijpelijk dat een dergelijk
groots gebeuren, dat te verge
lijken is met de Elfstedentocht,
zo deerlijk weinig aandacht
krijgt.
niet geheel te maken, doei
wanneer er belangrijke festivi
teiten c.q. sportgebeurtenissen
zijn kan men daar altijd reke
nen op uitgebreide reportages
op TV. Ik denk daarbij aan de
bevrijdingstaptoe in Brussel,
die volledig werd uitgezonden
verleden jaar, aan de Spring
processie, aan het carnaval en
ga zo maar door. Ook de Duit
se TV laat zich niet onbetuigd
bij bijzondere gebeurtenissen.
C.C.Smits,
DEN HAAG.
(ADVERTENTIE)
BOEKHANDEL
LEIDEN - LEIDERDORP
OEGSTGEEST - KATWIJK
VOORSCHOTEN
Warmer
DE BILT (KNMI) Het weer
wordt beheerst door een rug
van hogeluchtdruk, die voor
zonnig weer zorgt met maxi
mumtemperaturen van 22 gra
den. Op de oceaan ten zuid
westen van Ierland ontwikkelt
zich echter een diepe depres
sie, die naar Schotland trekt.
Dit lagedrukgebied krijgt mor
gen geleidelijk meer invloed
op ons weer. Naar verwach
ting blijft het morgen nog
overwegend droog met zonni
ge perioden. Het wordt vooral
in het midden en oosten van
het land warm met maxima
van 26 graden. Aan zee blijft
het koeler. Zondag neemt de
kans op een bui toe. Ook de
dag erna kunnen buien voor
komen, maar het blijft redelijk
zomerweer.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Benelux, noord-Duitsland en
noord-Frankrijk: zonnige pe
rioden en een enkele bui. Mid-
dagtemperaturen rond 25 gra
den.
Ierland en Schotland: vrij veel
bewolking en af en toe regen.
Middagtemperaturen 17 tot 20
graden.
Engeland en Wales: zonnige
perioden. Weinig of geen re
gen. Middagtemperaturen 20
tot 25 graden.
Midden- en zuid-Frankrijk,
midden- en zuid-Duitsland en
Alpenlanden: flinke zonnige
perioden. Middagtemperaturen
26 tot 32 graden.
Spanje, Portugal, Italië en Joe
goslavische kust: zonnig. Mid
dagtemperaturen 27 tot 36 gra
den.
Weer
Amsterdam onbew.
De Bilt onbew.
Eelde l.bew.
Eindhoven 1 bew
Den Helder l.bew.
Rotterdam onbew.
Twente h bew.
Vlissingen l.bew.
Bordeaux
Brussel
Dublin
Malta
Moskou
«/.bew. 31 15 0.2
regenbui 31 15