Omwegen Achter de artiesten maakt het geluid'in feite de dienst uit Beiden omgeving Alles is veilig zolang u Hansi maar niet kietelt99 IETS MINDER POWER LINKS EN WAT MEER OPRECHTS Bescheiden Strandweg nu net zo belangrijk als brede Boulevard CeidaeSoii/m/nt DONDERDAG 31 JULI 1986 PAGINA 11 Op mijn omwegen door stad en land I kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen J/(H wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 HHKb hNKKÊÊÊ - 12 22 44 op toestel 10. Hoor Ton Picters Stuntman Hansi Traber, baas van de Hell Drivers, is niet gelukkig. De op komst van het publiek is weliswaar boven ver- Ysj wachting, maar bijna de ve helft van de toeschou- x wers heeft bezit genomen van een gratis duintop en kan van daaruit de arena prima zien. Vandaar dat l Hansi geërgerd rondloopt en boos naar de zwartkij kers blikt, terwijl hij zijn 71 verlies berekent. Hij hangt er nog een stuk 'zeildoek bij, maar dat helpt niet echt. De piste op het parkeerterrein van ]J de Noordduinen in Kat wijk blijft goed zichtbaar voor de illegale toeschou wers, die zich gisteravond een tientje bespaarden (kinderen vijf gulden) bij het bekijken van de vaak nJ heel aardige stunts van je de Traber Show. 1 Het showterrein is opgebouwd t - in een hoek van het grote, in <de duinen gelegen parkeerter- ,r rein. De arena is een recht hoek van ongeveer twintig bij negentig meter. Aan één lan- ba ge zijde staan caravans en vrachtwagens opgesteld, de drie andere zijn afgeschermd met blauw-wit zeildoek. Ook tdit doek is niet „waterdicht", want regelmatig moeten kin- r aderen, die het gebeuren plat t op de buik liggend bekijken, ho [Worden weggestuurd. Een ivi rj°ngen is de hele avond druk bezig met het verjagen van „illegalen". Voor de betalende toeschouwers is tussen drang hekken en de wagens een loop- en tevens kijkpad ge maakt. In de arena staan enkele mo toren en een stel auto's. Bij één korte zijde is een stellage van 45 meter hoog neergezet en bij de andere korte zijde staat een kortere paal. De twee palen zijn verbonden met een 80 meter lange staal kabel. Er rijden twee kinde ren op kleine motoren rond.. „Ze zijn 5 en 6 jaar oud", roept de speaker. „Heil dri ver tjes in spé". Als het twee tal na een paar sprongen over een schansje wordt afgelost door een wat groter heil dri- vertje, dat op zijn beurt ook het veld moet ruimen, begint het echte werk. De man van de muziek heeft na ruim vijl minuten eindelijk de juiste cassette gevonden en dan rij den de Duitser André Bügler en Eric Schrecker (inderdaad, een Fransman) op hun grote motoren dreigend door de arena. Dapperen Ze maken enkele sprongen over de schans en dan worden tien dapperen uit het publiek gevraagd. Er melden zich in derdaad tien moedigen die, keurig in een rijtje, plat op hun buik achter de schans gaan liggen. Met brullende motoren springen André en Eric over het tiental en ter wijl ze ruim vijf meter na de laatste dappere landen, roept de speaker „dat gaat maar net" en nodigt nog meer vrij willigers uit. Uiteindelijk lig gen er 18 personen achter de Bijdragen: Aad van Duin en Kees van Herpen Foto's: Henk v.d. Ende Tips: 071-122244, toestel 23 jes ruilt. Rob zit dan weer achter het geluid, tot het ui terste gespannen, en Marco heeft z'n stevige vuisten ge reed om aan te pakken. Mar co heeft dan ook nog de functie van porder achter de coulissen: „Dames, of heren (daar bedoelt hij dan de ar tiesten mee), u heeft nog een kwartier!". „U heeft nog vijf minuten". Daarna moeten ze dan optreden, of ze willen of niet. Maar ze zijn nu eenmaal gecontracteerd. Geluid maakt overuren Marco vervangt dan ook des noods een microfoon als die het begeven heeft. Soms zijn het drie micro's achter el kaar, die „out of order" zijn. „Dat vindt ie nou leuk, Mar co", werpt Wim in het mid den; „Marco, onze roadie, hè ouwe roadie, die smiegt rijdt ons ook naar de plaats van operatie, en poetst eventueel de auto die voor het arties- tenvervoer zorgt. En hij is ook niet te beroerd om als ad interim-geluidsman te funge ren". De geluidssectie in het kara vaantje van Kees en Wim maar vlak de andere Leidse prominente zangsterren ook niet uit maakt vele overu ren. Marco: „We rekenen soms drie uur voordat een, drumstel helemaal pico bello in orde is". Rob: „Als je bezig bent met een nog nieuwe groep of orkest, begin je 's morgens om 11 uur de boel in elkaar te zetten en dan ben je om 6 uur klaar met uittesten. Nu ben ik getrouwd, maar mijn vrouw gaat meestal mee op „toernee". Dan ben je be zig geweest met sound chec ken. Het komt voor, dat je pas de volgende ochtend te gen zessen weer thuis bent. Hallo!" Dan is het een heel gedoe geweest. Met „wat meer bas" of „wat minder bas". Het is het geluid „be spelen" en besturen. Je moet er ook rekening mee houden, dat de artiesten bij hun eerste nummer altijd wat nerveus zijn, ook al hebben ze een „wereldstem". De jongens van het geluid weten precies waar ze de mosterd vandaan halen en ze kunnen elke ar tiest maken of breken. Maar als ze breken, kunnen ze be ter een andere baan zoeken. Wim van der Sluys, voorma lig oberkelner bij Holiday Inn en daar nog steeds als kind aan huis: „Geluid is su perbelangrijk; dat maakt een heel optreden uit. Daar moe ten de mensen die naar onze (Leidse) artiesten komen luisteren zich maar eens van bewust worden". Rob: „Het blijft boeiend". „Een pakken de hobby", vindt Marco, de roadie, als hardhandige engel in het geheel. Wim: „Het is altijd een vrolijke bedoening, geen begrafenis. Maar de zaak moet wel heel blijven". Marco waakt daarover, ook al wordt het „heel vrolijk", terwijl Rob geprogrammeerd de regulatie in de gaten houdt. En dan wordt de toehoorder overstelpt met de levenslied jes, die uitgedragen worden met een vermogen van „tweemaal 400 Watt, tot tweemaal 3500 Watt in ste reo" ik zal er wel weer driekant en vierkant naast zitten, maar zo klinkt het on geveer. Het gaat in elk geval om een overmacht aan geluid in decibels uitgedrukt. Rob Kuyper: „De Engelse topfor- matie Queen komt in de Groenoordhallen met een vermogen van 10.000 tot 15.000 Watt. Daar zijn wij maar heel kleine jongetjes bij..." De Hell Drivers springen met het grootste gemak over een auto. schans en de twee motorrij ders springen er keurig over heen. Vervolgens springt An dré door een brandende hoe pel en later rijdt hij dwars door een brandende muur. Vooral dat laatste is zeer spec taculair. De motor wordt verruild voor de auto en dan is het de beurt aan de met blonde krullen ge sierde, maar enigszins kalen de Hansi Traber, de man die de show toch moet dragen. Hij en André rijden hard achter uit en maken met hun opeis op zeer vaardige wijze slips van 180 graden. „Gemakke lijk in een smal straatje", meent de man die de micro foon hanteert. Dat had hij be ter kunnen zeggen bij de vol gende stunt van Traber. Deze zet zijn Kadett op twee wie len, rijdt zo vrolijk rond en maakt zelfs bochtjes. Vervol gens neemt hij twee vrouwe lijke toeschouwers mee tijdens een ritje op twee wielen. „Al les is veilig zolang u Hansi maar niet kietelt", meent de speaker te moeten opmerken. Als de twee passagiers uitstap pen, roept de microfonist: „Eén van de dames is iets ver geten Als ze omkijken, staat olijke Hansi met een bh te zwaaien. Hansi ziet daarop een poging een van zijn collega 's met een Kadett aan gort te rijden mis lukken. Het lukt hem wel tot twee keer toe een oude Ci- troén DS (zo'n strijkijzer) al leen op de voorwielen achter uit te laten rijden. Voor de pauze slaagt André erin een Kadett over de kop te laten slaan en onmiddellijk weer op de vier wielen te zetten. De auto, die al danig gedeukt aan het avontuur is begonnen, overleeft het niet; voor een tweede aanloop kan de arme wagen geen vaart meer ma ken. De speaker vraagt daar op of iemand uit het publiek nog een sloopauto bezit. Acrobatiek Na de pauze blijkt Hansi zijn rode leren broek en witte trui te hebben verwisseld voor een keurige witte broek en bloes. Acrobatiek staat nu op het programma. Met een balan ceerstok („8 meter lang en 27 kilo zwaar", verklapt de spea ker) in de handen loopt hij, terwijl bekende muziek van Ennio Moricone weerklinkt, vrij gemakkelijk over de 80 meter lange staalkabel. Daar na is het de beurt aan de da mes Monika en Bettina die in hoog opgesneden, blauw bad pak langs de kabel roetsjen. Monika doet dat hangend aan één been, Bettina aan haar nek. Hansi klimt helemaal in de top van de hoogste paal en haalt op 45 meter hoogte al lerlei capriolen uit. Verschil lende toeschouwers durven niet te kijken naar dit enigs zins angstaanjagende schouw spel. Als Hansi weer beneden is, vertelt de speaker dat er een fonds is voor nabestaan den van verongelukte stunt mannen. Een toepasselijk mo ment voor een collecte en dus lopen Bettina en Monika al rammelend met mandjes rond. De show wordt besloten door Hansi en Monika. Hansi rijdt met een motor op en neer over de staalkabel, Mo nika hangt er aan een trapeze onder. Met de motor worden zelfs enkele salto's gemaakt. De stunts zijn vanavond nog te zien in Katwijk en vrijdag op het parkeerterrein bij de Northogo sporthal in Noord- wijk. Maar wie vanavond op de Katwijkse duintop gaat zit ten, zal niet veel meer zien. Hansi zal de inkijk ongetwij feld onmogelijk maken. Het is nog even rustig aan het liedjesfront. Er valt in augustus nog weinig in soci aal opzicht te kwelen. Maar over een week of wat gaat ook het Leidse artiestendom weer aan de slag, gewoon weer doorgaan met die „Rode rozen", „Ik heb zo'n jeuk- "(waar carnavaleske Kees van Berkel, ondanks z'n hy giënische verzorging, nog steeds niet van bevrijd is), of ze zingen weer „Ik drink rode wijn" en „De meid van de schande". Geen smartlap pen, zou Wies Cavé, die „wil de orchidee" van het café, zeggen, maar echte meedei- ners en welkome tranenver- wekkers. En dat alleen maar om andere mensen „het zon netje in hun leven" te bezor- fen, zoals gehandicapten of ejaarden in hun centra. Maar die zangers en zange- ressen zouden nergens zijn r als ze 't zonder „het geluid" a moesten stellen. Vandaar dat f ik het vandaag (op verzoek) -4 per se moet hebben over de mensen achter de artiest. Mensen die anders nooit in het strijklicht komen. Een A korte bijeenkomst met Kees van Berkel, z'n manager Wim van der Sluys, de ge- 2 luidsman Rob Kuyper en de m „roadie" Marco Blok. Ze zijn al druk doende met het sme den van plannen voor de naaste toekomst. „Die hoeft niemand te weten; daarom zitten we nou hier in de sub tropische tuin van Holiday Inn. Dan kan niemand ons afluisteren", meent Van der Sluys, die z'n kop in het zand steekt en verder de agenda beheert. Kort overzicht van de verga dering. Van der Sluys, Wim hierna, is de privé-manager van de gebruinde en eeuwig jeugdige Kees van Berkel (35; gef maar dat is een zetfout), eta leur-verkoper in de Leidse binnenstad en behept met een stemgeluid van hier tot ginder, waardoor hij zich een tijdlang Leidse Kees heeft genoemd. Maar zijn manager kreeg door, dat Kees zich on der die naam alleen maar binnen deze goede stad kon bewegen en dat, bijvoorbeeld, „Hilversum" bij optredens in wijdere zin slechts ge voelig zou zijn voor de arties ademhalen voor een nieuw seizoen van het „Leidse" lied: rechts Leidse Kees, alias Van midden geluidstechnicus Rob Kuyper, links „roadie" Marco Blok. Op de brug (in de Holidome) Berkel alias Kees van Leyden, tennaam Kees van Leyden, zoals je al een Lucas hebt; maar Lucas heeft geen stem van edelmetaal. Kees wel dus. Verder zien we Rob Kuyper.(37; eerlijk waar), ge luidstechnicus, en Marco Blok (21; duidelijk te zien), die als „roadie" voor Rob werkt, maar ook voor Wim en Kees. Ons kent ons. Wat is in 's hemelsnaam een roa die? Joost en andere in de da verende muziekwereld inge wijden mogen het weten. Het is een nog vrij jonge Engelse soortnaam die iets met „aan de weg timmeren" te maken heeft. Een roadie zal dus een man- en handkracht zijn, steeds paraat om de artiesten- trein binnen de gewenste ba nen te houden. Dat doet Mar co dan ook. Ze kunnen het allemaal uit stekend met elkaar vinden, de artiesten en hun „hulp stukken". Zo is Kees vrese lijk blij met gebaarde Rob: „die doet het prima", zegt Kees; „Je vraagt hem om harder of zachter, meer ef fect, en hij doet het perfect. Wat doe ie als artiest met je stem zonder een goed geluid team? Niets toch zeker. Het geluid maakt het voor de ar tiest". De zanger, of zangeres, en de geluidstechnicus ver staan elkaar via gebarentaal. Je kunt tijdens een optreden natuurlijk niet staan roepen en gillen van „zet die kraan es open of „demp de zaak een beetje, wil je" of „geef links een beetje meer po wer", of „haal die galm er uit". Nee, je geeft, als artiest, een geluidsman tekens, en elk teken heeft een diepere betekenis, een aanwijzing. Artiesten klagen soms Goed, dat weten we nu dus. Rob (die overigens ook z'n sporen heeft verdiend als basgitarist bij, onder anderen, de groep Mantana zaliger) gaat over tot het geven van een weloverwogen algemene verklaring van zijn techni sche arbeid. „Het is hard werken. Soms tegen de klip pen op, mag u wel weten. Veel artiesten (niet de Leidse hoor, nietwaar Kees?) hebben niet alleen veel noten op hun zang, maar willen ook graag veel klagen, mopperen zeg maar, soms onredelijk. Ze denken dan als God in Frankrijk te zijn, maar ze zijn nog niet je dèt als „het geluid" ze in hun hemd laat staan". Wim speelt intussen met z'n potlood en knikt on dersteunend; Kees gnuift en Marco, de uit de kluiten ge wassen potige twen, glimt met z'n oogjes en zakt verder voor de gelegenheid onder uit. We zetten vandaag het geluid een hoed met een pluim op. Neem nu even Marco, de doordouwer. Die steekt z'n knuisten uit, ook als het „te druk wordt" rond het podi um. Dan stelt hij paal en perk aan het eventuele, opge zweepte volkse enthousias me. Geen gezeik. Pardon; ex cuus graag. Maar ook daar is hij roadie voor. Een knaap uit een bepaald hout gesne den. Rob en Marco, een twee mansbedrijfje met veel lange kabels en enorme versterkers en pluggen en boxen en mixers en vloeken en zuch ten. Die jongens ziin vaak uren voorbereidend bezig voordat een artiestenoptre den kan beginnen. Rob: „Harde business". Marco: „En leuke business ook". Veel nachtwerk tevens. Wer ken met banden en cassette decks. Testen, regelen, corri geren. Zo komen de dames en heren artiesten uit het Leidse „we werken voor iedereen" in een gespreid bedje. „Een beresjouwerij, met wat uit die bestelwagen komt", vult Wim er tersluiks aan toe. Het is nu nog vakan- tietijd en dan besteedt Rob z'n tijd aan het nakijken van de spullen. Kees van Leyden weet ook alweer wat hij moet gaan doen op 14 augustus. „Dan zitten we in de El Cid-week, voor de aankomende studen ten op de universiteit. Ik moet dan optreden als gast heer in het Van der Werf- park. Dan zing ik ook „De Leidse Glibber". Een rotvak hoor, presentator zijn". Op zo'n moment denkt Kees, dat hij liever dassen verkoopt in de Haarlemmerstraat, of slip De Katwijkse Boule vard heeft er een ver keersbord bij. Ter hoogte van de Witte Kerk waarschuwt een witte driehoek met rode rand voor de ge vaarlijke kruising Boule vard/Strandweg. Het bord (met een zwart, schuin kruis op het witte vlak) maakt de bescheiden, korte Strandweg officieel gelijkwaardig aan de brede, lange Boule vard. De Strandweg, eens een onooglijke strandafgang, is zelfs extra verwend. Door de plaatsing van de rood-witte driehoek is hij nu echt officieel er kend als openbare weg en zo'n status is ook nooit weg. De gemeentepolitie is niet over één nacht ijs gegaan, want pas na veertig jaar is besloten tot het plaatsen van dit bord. Het staat er nu omdat er zich volgens de heer Kremer, adju dant van de Katwijkse politie, de laatste we ken - gevaarlijke situa ties hebben voorge daan. Volgens Kremer draagt de Strandweg het karakter van een openbare weg. Slimme automobilisten die vanaf de Strandweg de Boulevard wilden op rijden, maakten van dat „openbare karak ter" handig en dank baar gebruik. Zij reden pardoes de Boulevard op zonder verkeer van links voorrang te verlenen. Daarmee werd veel tijd gewonnen; op drukke dagen rijdt er vaak één lange file op de kustweg. Nietsver moedende medeweg gebruikers kregen daardoor de schrik van hun leven. Claxons werden veel vuldig in werking ge steld, vuisten gebald en bij tijd en wijle werd er flink op los gescholden. Kortom, een vredige vakanties- rakter heeft en dus tot de straten gerekend moet worden. Om de autobestuurders op de Boulevard te waar schuwen liet adjudant Kremer, in overleg met de Dienst Openba re Werken, speciaal het driehoekige ver keersbord op de krui sing neerzetten. Eenzelfde bord is eveneens geplaatst bij de uitgang van Cam ping de Noordduinen. De uitrit van de cam ping op de Melkweg wordt ook als een straat betiteld met voor het rechtsko- mend verkeer voor rang. temming werd vaak de grond in geboord en de toch al rode, zondoorstoofde hoof den van de badgasten in de hete wagens, kleurden zo mogelijk nog roder. Karakter Over het karakter van de Strandweg (die, hoe kan het anders, het strand met de Boule vard verbindt) is in de loop der jaren al veel geruzied. In de zestiger jaren, toen de strand- politiepost nog aan deze strandafgang lag, gold de uitrit niet als een openbare weg. Er was dus geen sprake van voorrang verlenen aan verkeer op de Boulevard. Deze visie is echter veranderd. Aan de Strandweg ligt een restaurant, er staan twee strandten ten en een surfclub. Het autoverkeer is daarom behoorlijk toe genomen. Door het ongewisse karakter van deze weg, werd het pro bleem voorgelegd aan de politie. „Men heeft het min of meer uitge lokt", aldus adjudant Kremer die is belast met verkeerszaken. Hij vindt dat de Strandweg wel dege lijk een openbaar ka- Dit bord geeft de Strandweg eindelijk status.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11