LA PALOMA nalë Britse vrijmetselarij opener Toneel achter de sluis deuren £eidóc6ou/ia*it' R ZATERDAG 26 JULI 1986] Paloma" overkapte sluis in Zaandam. In het water onder de sluisbrug een drijvend platform in de symbolische vorm van een schip. Daarachter de hoog oprijzende sluisdeuren, aan de voorkant een tribune, drijvend tussen de sluiswanden. De met een Romney-loods overkapte Groote Sluis van buiten: een moderne „La Palo ma" tussen de accijnshuisjes en sluisversierselen uit de achttiende eeuw. ZAANDAM - We hebben in Rot terdam theater in een zwembad en in waterbekkens kunnen zien; op Hollandse stranden is daarvóór ook al eens toneel gebracht; het Holland Festival heeft ons al eens door de leegstaande gevangenis aan de Amstelveenseweg in de hoofd stad geleid; Brecht in de Koop mansbeurs van Amsterdam was ook al een ongewone interpretatie van het historisch-materialisme op theatergebied en van een ordinair stelletje acteurs op straat kijken we niet eens meer op of om. De trend om theater weg te halen van de cultuurtempel met planken en al dan niet pluche zetels kreeg dezer dagen een spectaculair vervolg bij Theatergroep Hollandia in Zaan dam. Daar wordt een voor de gele genheid geschreven theaterstuk van Louis Ferron gebracht tussen en op de wanden van de historische „Groote Sluis". Toeschouwers en acteurs drijvend tussen de muren waar eeuwenlang de schepen tussen Zaan en IJ heen en weer gesluisd werden. Regisseur Johan Simons stelt: „Ik ben niet meer zo geïnteresseerd in theater in reguliere schouwburgen. Het lijkt wel of je daar altijd maar hetzelfde publiek te genkomt. Ik wil de heiligheid van het theater daar, waar je altijd doodstil moet zijn, verbreken. Onze groep zoekt naar mogelijkheden om speciale lokaties te verbinden met een theaterstuk"In dit geval werd dat laatste een zeer vrije en persoonlijke bewerking van de Vliegen de-Hollanderlegende door Louis Ferron. De groep kwam met het idee van thea- ter-in-een-sluis, er werden diverse slui zen in Nederland bekeken, de Zaanse sluis werd het meest geschikt bevonden en doorfilosoferend over de beschikbare ruimte en de combinatie met het voor Nederland typerende element water kwamen de gedachten op de legendari sche kapitein Van der Decken. die ver doemd werd tot een bestaan gekluisterd aan schip en zee. Gevangenschap Schrijver Louis Ferron sloeg over beide aan het denken en zegt nu: „Sluizen staan ver van het begrip „toneel" in de betekenis van „podium" en lijken niette min een ideale speelruimte te bieden. Bovendien: wie ooit met een schip in een sluis heeft gelegen zal nimmer het claustrofobische gevoel kwijtraken dat hem toen beving. Een sluis is gevangen schap. En bevrijding tevens. Deze tegen stelling hoeft men niet eens in een tekst zichtbaar te maken; hij is een constante medespeler in een stuk die, waar het ook over gaat, daar impliciet naar zal verwij zen". Simpeler gezegd: de ruimte speelt mee in het stuk en bepaalt het stuk; stuk en ruimte kunnen niet zonder elkaar. Ferron ging eigenzinnig met het gegeven aan het werk. Hij koppelde het thema schuld en verlossing vanuit Nederland via Wagners opera-versie van de legende aan de beide Duitslanden, die hem in zijn literaire werk altijd al biologeerden. „La Paloma" zal op en in de Groote Sluis (vijf minuten van het NS-station van Zaandam) tot en met 31 augustus gespeeld worden. Elke donderdag, vrijdag en zaterdag om 21.00 uur. 's Zondags alleen om 14.00 uur. Kaarten ver krijgbaar bij alle WV-bespreekbureaus en telefonisch via VW-TBB 020-273181. De VW's van Amsterdam en Zaandam geven ook inlichtingen over de speciale, één uur durende bootreis op 8, 15 en 22 augustus van Amsterdam naar de Sluis in Zaandam. Vanuit Amsterdam vertrekt er tevens een bus van het Museumplein naar het theater. In lichtingen daarover en kaartverkoop bij de AUB-ticket- shop, Leidseplein 26, Amsterdam. Vormgever en decorbouwer Martin Mulder aan het bedieningspaneel van zijn theaterboot: „Ik hoop dat er een paar ton publiek op m'n drijvende tribune komt". En zo ging zijn stuk „La Paloma" heten, naar een oude hit van de vroegere Duit se acteur-zanger Hans Albers en speelt het uiteindelijk tussen 1945 en 1952. Van der Decken is bij Ferron een Neder landse kapitein die in het begin van de oorlog dienst heeft genomen bij de Duit se Kriegsmarine en die verliefd is op een hartstochtelijke nazi. lid van de Bund Deutscher Madel, Senta. Die Senta, na de oorlog in de DDR'een trouw en car- rièrebelust partijlid, wordt bij Ferron gaandeweg de eigenlijke hoofdpersoon. Romney-loods De Groote Sluis van Zaandam is over koepeld met een enorme Romney-loods. Bovenin hangt een loopbrug voor de mensen van techniek en licht. In het midden het water. In dat water onder de sluisbrug een drijvend platform in de symbolische vorm van een schip. Aan de ene kant daarvan de hoog oprijzende sluisdeuren, aan de andere kant een tri bune, drijvend tussen de sluiswanden. Een niet weg te cijferen rol in die unieke constructie speelde Martin Mulder, vormgever, uitvoerder van theaterde cors, die volgens een van de mensen van Hollandia „het liefst de hele dag .met zijn handen bezig is". Bij een bezoek aan het theater achter de sluisdeuren vlak voor de première is hij nog druk aan het sleutelen aan een van de stellin gen: „Die tribune drijft op een in drieën gezaagd ponton. Dat hebben we van de Deltawerken overgenomen. Het weegt 5,3 ton. Die tribune zelf weegt ook een ton. En dan maar hopen dat er nog een paar ton publiek bovenop komt". Tribu ne en ponton zijn buiten de sluis op het water van de Zaan op elkaar gezet en daarna in de sluis gehesen. Wanneer er langs de andere, moderne kant van de sluis schepen passeren, zullen de toe schouwers de lichte deining voelen. Ze zitten in het schuitje van kapitein Van der Decken en Hollandia en dat zullen ze weten ook. Dubbele ervaring Publiciteitsman Frank Klijn: „Het mooie van zo'n produktie is dat het the ater eigenlijk al begint op het moment dat je bij het Hoogheemraadschap aan klopt om te vragen of je die sluis mag gebruiken. Je benadert allerlei mensen en instanties die nooit met toneel te ma ken hebben gehad. Sommigen kijken wat afstandelijk en bevreemd. Anderen wor den nieuwsgierig en enthousiast. Ze pra ten er over. Thuis, met collega's. Zo hoop je een compleet ander publiek in je voorstelling te krijgen. Ze zullen een dubbele ervaring hebben: het unieke van de ruimte en wat wij ermee gedaan heb ben en het theaterstuk zelf'. Frank Klijn schetst de geschiedenis van dé in Zaandam gevestigde theatergroep Hollandia. Voortgekomen uit twee groe pen die regionaal toneel speelden in Noord-Holland: Het Regio-theater en de groep 8 oktober. Daar werd al gezocht naar toneelstukken en lokaties die bij el kaar pasten. „Ella" bijvoorbeeld van Achternbusch gaat over mensen die in een kippenhok wonen. Het stuk werd dan ook op boerderijen in onder meer de dorpen Wognum en Stompe Toren in kippenhokken gespeeld. Klijn: „Dan moet je opeens een boer zo gek krijgen zestig kippen uit te lenen voor een voor stelling". „La Paloma" is muziektheater. Die mu ziek komt van Paul Koek, al vaak met allerlei etnisch en theatraal instrumenta rium in de weer in voorstellingen van Erik Vos bij De Appel, en de Engelsman Kevyn Gammon, ooit lid van Led Zep pelin en jarenlang stimulans van net even andersgetinte Britse popgroepen. Zij spelen „live" boven het water. Regis seur Johan Simons: „De hele voorstel ling is doorgecomponeerd, zowel in beeld als geluid. Ik zie het meer als film dan als toneel. Je hebt het totaalbeeld van die sluis en die overkapping. Het zijn diverse lokaties in één: De zee, de haven, kades en een station. Als ik hier op de wanden van de sluis iets ensce neer, zie ik tegelijkertijd dat beeld daar beneden op het water. Acteurs roepen dan van: moeten we niet iets doen - want acteurs willen altijd te véél doen. Nee, ze moeten een onderdeel blijven in dat totale beeld zoals de toeschouwer dat ziet. En als ik het over het doorbreken van de „heiligheid" van het theater heb, bedoel ik ook dat jé hier tijdens de voor stelling op de achtergrond de geluiden vanuit de stad en vanaf het water hoort. Prima. Net zoiets als Fassbinder deed in „Die Ehe der Maria Braun": Tijdens de Publiciteits man Frank Klijn (links) en regisseur Johan Simons op de sluisdeuren: Weg van de heiligheid van de geëikte theater tempel". film hoorde je voortdurend de geluiden van een Duitsland in opbouw". Van de negen acteurs die spelen en zin gen dan wel hun teksten moeten inpas sen in de driekwarts-, vierkwarts- en ze ven-achtste maten van de muziek, zijn' Alfred van den Heuvel (Haagse Come- die) en Roelant Radier (Toneelgroep De Appel en Sater) het bekendst. Roeland Radier - al heel wat fysiek theaterstunt- werk gewend bij De Appel - komt nog even gedag zeggen. Hij verdwijnt weer snel; want hij heeft „kookdienst" voor het gezelschap dat, zo vlak voor de pre mière, overdag en 's avonds doorwerkt. Een dienst die overigens even later door Alfred van den Heuvel blijkt te zijn overgenomen. Uitsmijter Terwijl de fotograaf zich in allerlei boch ten wringt om de unieke theaterruimte van de Groote Sluis in beeld te krijgen, doet technicus Martin Mulder pesterig iets dat eigenlijk een verrassing moet blijven voor de toeschouwers: Hij brengt, via een compressiesysteem, de boot onder de fotograaf aan het zinken. Een uitsmijter eerste klas. De historie zal best heel wal vreemde vogels door en over de Groote Sluis gebracht hebben. Maar de vraag is of dit ooit gebeurd is in deze sinds 1544 bestaande, begin 1900 herbouwde sluis tussen de vier gedenkte kens met wapens en allegorische figuren uit 1724 en 1780 en de twee parmantige achttiende eeuwse accijnshuisjes in. Maar voor theater gaat vandaag de dag geen water te hoog. BERT JANSMA FOTO'S: CEES VERKERK LONDEN - De logebroeders van de Orde van Vrijmetselaars onder het Grootoosten van Groot-Brittan- nië zwoeren tot juni nog dat hun tong afgesneden en keel openge haald mocht worden als zij zouden onthullen dat zij lid waren. Maar de organisatie wil af van de reputa tie als zou zij geheimzinnis en cor rupt zijn. Vandaar dat de Britse vrijmetselaars de eed hebben laten vallen en hun loge hebben openge steld voor een permanente expositie over de historie van de broeder schap. De loge, in 1717 gesticht en „moeder- grootloge" van vrijmetselaarsorganisaties in de hele wereld, heeft de laatste jaren blootgestaan aan ongewilde belangstel ling van de zijde van kerkgenootschap pen en de politie. De Anglicaanse kerk en drie andere kerkgenootschappen stellen een onderzoek in naar de vraag of vrij metselarij verenigbaar is met het chris tendom. Scotland Yard heeft zijn officie ren aangeraden zich er niet bij aan te sluiten om hun reputatie van onpartijdig heid niet in gevaar te brengen. Onder het publiek doen allerlei verhalen de ronde die hoognodig eens weerlegd moeten worden", zegt de Grootsecretaris van het Britse Grootoosten, Michael Hig- ham. ,,In de jaren dertig is de vrijmetse larij begonnen met er het zwijgen toe te doen. Het werd haar politiek geen ant woord te geven op algemene vragen over van alles en nog wat, zelfs de simpelste zaken. Er was geen bijzondere reden, maar het maakte ons wel tot een soort struisvogel". Hij benadrukt dat de vrij metselarij geen geheim genootschap is, maar hij weigert de rituele handdruk te laten zien die allebroeders elkaar geven en die de ene vrijmetselaar de andere doet herkennen. „De enige geheimen die wij hebben zijn de wat wij herkenningste kens noemen". De lidmaatschapslijst en de financiën zijn óók geheim. De Grootloge, die zetelt in een imposant gebouw in het centrum van Londen, zegt dat zij meer dan zeven duizend kleine loges in Engeland en Wa les overkoepelt met tussen de drie- en vijfhonderdduizend leden. De vrijmetse larij groeide met het Britse wereldrijk mee. Schattingen over het internationale lidmaatschap reiken tot zes miljoen. Koningshuis Het Britse koningshuis speelt een actieve rol in de plaatselijke vrijmetselarij en on der de leden met erefuncties waren ko ning George de Vierde, Eduard de Ze vende en George de Zesde. Ook de echt genoot van koningin Elizabeth, prins Philip hertog van Edinburgh, heeft zo'n erefunctie, maar die schijnt weinig voor de vrijmetselarij te voelen en vindt be paalde rituelen op padvinderij lijken. De huidige hertog van Kent, neef van de ko ningin, is daarentegen Grootmeester. De hertog was het eens met het afschaf fen van de eed over hel afsnijden van de tong en doorsnijden van de keel - een straf die volgens Higham nooit is toege past - en dringt aan op grotere betrok kenheid bij liefdadigheid. Mozart De geheimzinnige mythologie van de vrijmetselarij heeft auteurs en componis ten geïnspireerd. Zij komt voor in Ki- plings „The Man Who Would Be King" en is het grondthema van Mozarts opera Die Zauberflöte". Kipling en Mozart waren beiden logebroeder. Higham zegt dat vrijmetselaars als groep verre blijven van godsdienst en politiek. Hun wordt slechts de beginselen van broederlijkeliefde, barmhartigheid en waarheid bijgebracht. Maar de vrijmetse laarsloges hebben in de geschiedenis ge diend als forums voor denkbeelden die el ders waren verboden. In de achttiende en negentiende eeuw schopten zij met hun anticlericalisme de rooms-katholieke kerk tegen de schenen. Paus Leo XIII be stempelde de vrijmetselarij als „satans-, tempel". De broederschap werd vervolgd door de nazi's en mag niet bestaan in communistische landen. En er zijn isla mitische landen die de vrijmetselaars ver wijten banden te hebben met het zionis me. Een aantal loges is ook beschuldigd van vooringenomenheid Jegens joden, ka tholieken en negers. Volgens Higham al lemaal onzin: „Onze leden komen uit alle geledingen en geloven van de samen leving". Overigens mag de Britse vrijmet selarij streven naar openheid - zij blijft taboe voor vrouwen en Higham ziet de dag niet waarop zij zouden worden toe gelaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16