lionel Hampton doet e deur weer dicht )rie dagen North Sea Jazz: de verbazing overheerst EeidaeSoivumt MAANDAG 14JULI1986PAGINA7 dagen North Sea Jazz. Voor wie het óde eerste keer meemaakt overheerst tI de verbazing. Verbazing over het j$e aantal bezoekers, hun leeftijd, het geldigende aanbod aan muzikale varië- v, en vooral over het fenomeen op zich. n goed beschouwd is het gekkenwerk. Jj van hot naar her, van de ene grote y naar de ander, van plekken waar je ziet naar plekken waar je nog min- °let. Ik heb ze bijna overal gezien, de rjhoofden van de in lengte steeds toe fde Nederlandse jazz-1 iefhebbers. Bij 11Davis, Mezzo for te, Gyro Spy ra, en nog ,0p andere jazztoppers. En waar ik ook ia het legioen van brede ruggen en lan ge lijven verzamelde zich steevast voor me, elk uitzicht op het podium wegnemend. Maar. klinkt het dan vergoelijkend, het gaat ten slotte om de muziek. Alsof een uitge breide discotheek daarvoor niet al alle mo gelijkheden biedt. North Sea Jazz biedt, als het programma zich tenminste niet in de PW A-zaal afspeelt, weinig bekijks voor mensen onder de, grof weg, een meter vijfenzeventig. Naarmate de leeftijd van de gemiddelde jazz- of festival fanaat afneemt, neemt de lengte toe, zo kan ik getuigen. En die leeftijd neemt ziendero gen af. De vriendelijk klinkende muziek van Mezzoforte, het populairdere werk van Miles Davis, het trekt een publiek dat nor maliter in geen jazzcafé te vinden is en dat van Benny Goodman en Duke Ellington nog nooit iets hebben gehoord. En teleur stellingen kunnen dan uiteraard niet uit blijven. Zo moet een groot deel van het merendeels jonge publiek bij Herbie Hancock met ver bijstering hebben gekeken naar diens pres taties met zijn kwartet en liep menigeen die dacht dat Billy Eckstine een tegen de pop aanleunende jazz-gitarist was verdwaasd rond. Alleen The Wall Street Crash, met een in strak jasje gestoken show van inter nationaal bekende vocale jazztoppers, zal oud noch jong hebben teleurgesteld. Het meer in pop dan in jazz geïnteresseerde publiek kwam overigens toch wel aan zijn trekken. Met name het programma in het Tuinpaviljoen, met Weather Update, Mezzo forte, Spyro Gyra, maar ook optredens in de Carrouselzaal van groepen als John Mayall and the Bluesbreakers en dr John the Nighttripper lijken meer voor de poplief hebbers geschikt dan voor de gemiddelde jazz fanaat. Commerciële overwegingen zul len daarbij ook wel een belangrijke rol heb ben gespeeld. Niet alleen dat wekt verbazing het is ten slotte een jazzfestival maar ook het feit dat er mensen zijn die daadwerkelijk drie dagen op het festival rondlopen. Je moet wel volslagen gek van jazz zijn om daar drie dagen, alles bij elkaar toch zo'n zessendertig uur, te blijven ronddarren. Met van zater dag op zondag, als je de zaterdag tenminste tot vier uur volmaakte, nauwelijks tijd om te herstellen van de vermoeienissen, aange zien het festival zondag om twee uur met een concert van Al Jarreau alweer begon. Drie dagen is gewoon te veel, voor mij al thans. De indrukken die je opdoet, het over weldigende muzikale aanbod, het zorgt er voor dat je van dê muziek nauwelijks nog iets opneemt, dat alles op elkaar gaat lijken en zelfs echte kwaliteit niet meer komt bo vendrijven. Als dat de prijs is van een festi val, van drie dagen onafgebroken jazz, dan nog liever één concert dat een nooit meer uit te wissen indruk maakt. KOOS VAN WEES TEN VEERTIGDUIZEND MAN ELFDE NORTH SEA JAZZ FESTIVAL HAAG Het ging ns het boekje. Al- volgens de ervaring 1 weer elf jaar North ïazz Festival. Lionel >ton mocht muzikaal ken de deuren en het licht uit doen. ilf vier vanochtend, ooflijk. Een 73-jari- luzikant, die met z'n via bussen en vlieg- n uit het Finse Pori »n gearriveerd, twee 00Wten lang enthou- nie op vibrafoon en op ejs uitdroeg en dan /«jiiet te beroerd was die klappende, jui- ^He, zwaaiende bezoe- te gunnen wat ze u»n: toegiften. Héba- a kwam er alleen -in het eerste concert, »rt nummer twee f} When the saints als lijter mee. Bandleden en allang naar het ek gezwaaid van „dit t einde, verder gaat _cht niet", maar Lio- Gmoest en zou door. 'a bebaarde saxofonist zop het podium had /gen al dicht gedaan, iript met een slordige ^jvoor de mond en het woordeloos toege- „Mensen, we kun- iiet meer", maar de igldarische bandleider niz'n overgrootvader t kunnen zijn, besloot ets: We gaan dóór. >rl "belevenissen maken het ^'Sea Jazz Festival uniek. alzz-kermis, een carrousel dfcuziek en alleen maar k waar je draaierig en _Jukeld uit komt, maar an je na afloop zegt: „Ik I allemaal gezien, de gro- gens van de jazz, al die ïn van wie ik de platen heb staan, de legendes", een van de aspecten die Ackets festival zo popu- ^'aken. Naar schatting te- veertigduizend mensen Meer evenveel als vorig j^jvaren er ditmaal weer. ^al jazzkenners? Nee, rlijk niet. Mensen die de ale coulissen gebruiken - een dag of twee. „uit", in die zoveel mogelijk rten uit hun geld wilden •ij en natuurlijk, ook de ze bezoekers, die tijdig A voor een plek in een fjfear-gading en met vier wleve concerten op een Si meer dan genoeg stof ispraak en tegenspraak je van zeven >r een voorbeeld: Junior ;n Buddy Guy spelen de le Carrouselzaal. bn hevig, maar ook grap- |met citaten van oude licks". Een imitatie van ïe Hooker, een vocale inferentie tussen Guy alls over wat de echte En dan aan het slot, eigenlijk al weg zijn: een J van zeven jaar dat door ouders op het podium gezet. Zij brengt de Bannen tot een toegift, r Wells begint meteen iiet met de kleine meid: ftwhere I'm looking" pij. Zij aapt het hem na. ^ervolgens niet meer stil Igen. Op de armen van Aiesgitarist, die het zelf dan prachtig vindt, repe- ze naar onbegrijpelijke £o klein als ze is, de toe- )rdt er groots door. Een moment waarvoor ie- door de knieën gaat. fiien waren ze niet in die 'olie zaal, maar ze lie- wel rond tijdens die lagen North Sea Jazz: •ouwer Freddie Heine- ^jdie in de perskamer bij aan anders maar een teboompje opzette; Eelco ;ppian die het lijf-aan-lijf- in het Tuinpaviljoen Raakte, Piet Vink, burge- |ger Havermans, Paul van ^lJoep van 't Hek, de am- Jleurs van Engeland, Bel- Amerika, Zwitserland. Cuba en de USSR. „From Rus sia with love" riep presentator Cees Schrama dan ook tijdens het concert (in de aan het fes tivalgebouw grenzende, al weer tijden uitgedraaide bio scoop Studio 2000) na het con cert van Lembit Saarsalu en Leonid Vintskevitsj. Lembit op de tenorsax en Leonid ach- *ter de piano. Prima muzikan ten. En heerllijk om te horen dat het ijzeren gordijn voor de muziek blijkbaar mazen ge noeg heeft: al spelen de heren „anders", je hoort de frases en de „licks" uit zo'n zestig jaar Amerikaanse muziekhistorie doorklinken. Reagan en Gor- batsjov hadden er eigenlijk naast elkaar bij in de zaal moeten zitten: Een ontwape nend concert waar geen Genè- ve aan te pas kwam. Van hard-bop, tot en met lineaire jazz. Van de akkoorden tot en met „free". Met tot slot een Driedaagse voetreis door de jazz Amerikaans klinkend volks deuntje in een superieur Rus sische jazz-zetting. Shakespeare-R Al Jarreau (de duurst betaalde ster op het festival: honorari um meer dan de ton die Miles Davis kreeg) gaf dan wel een persconferentie, maar ik heb hem niet horen zingen. Zijn middagconcert, dat eerst uitge steld zou worden omdat hij pas laat op de dag z'n stembanden in bedwang heeft, vond toch op de geplande tijd doorgang. Goed voor de mensen die al een kaartje hadden, jammer voor mij. Maar ja, wat je mist op het North Sea Jazz, kan je op een hoop manieren inhalen. Van Jarreau heb ik maar een plaat gekocht in een van de winkeltjes in de kelder. En wie bijvoorbeeld geen geld over had voor Ray Charles kon de Genius of Soul uitge breid genieten via de groot beeld-video elders in het ge bouw. Ray Charles was trou wens als vanouds. Z'n stem blijft vertrouwd-sentimenteel heen en weer schuiven tussen hoog en laag, tussen „ballad" en „blue" (met een bijna com pleet nummer in kopstem) en met - voor wie dat een aantal jaar geleden al hoorde - be- Stevig besnaarde emoties bij bassist Rufus Reid uit het kwartet van de „koele" saxofonist Lee Konitz op de openingsavond van North Sea Jazz. Lionel Hampton, 73 jaar oud en alweer de overwinnaar in Paul Ackets jaarlijkse vanmorgen tegen half liet hij persoonlijk het doek vallen over het elfde North Sea Jazz. Herbie Hancock: geen „funk maar koel-klassiek kende grapjes met een rollen de Shakespeare-r in „Some enchanted evening". Bij Car men McRae blijkt de tijd wat steviger z'n tanden in de voca le middelen te hebben gezet: Tijdens haar tweede concert kruipt ze achter de piano (op zichzelf bijzonder, want dat hebben we hier van haar nog nooit gezien), maar wat ze laat horen is toch wel erg mager. Zeker in vergelijkign met de haar voorafgaande muzikan ten: Milt Jackson (met een mooie versie van „Django"), Cedar Walton en Ray Brown. Geen jazz om temidden van het North Sea-geweld van je stoel te rollen, maar kamer jazz van kaliber. Op een andere manier hetzelf de bij Herbie Hancock. Niets voor de mensen die dachten een „funky" Hancock, met misschien wel een „scratch"- nummer te horen. Hancock (die vertraging had met z'n vliegtuig en daardoor oorzaak was voor een uitloop van de zondagconcerten) speelde als vanouds. Dat wil zeggen: jazz als uit de tijd van VSOP, met oude maten als de formidabele Ron Carter op bas en Al Fos ter op drums en de zeer geta lenteerde nieuweling Branford Marsalis op tenor- en sopraan sax. Maar ook: jazz om over na te denken, met improvisaties via modern-klassieke toon reeksen, ingekeerd en medita tief. Een verrassing, al werd die gebracht in een koele ver pakking. Nog zo'n verrassing: Pianist Ahmad Jamal, terug van - voor ons - heel lang weg ge weest. Nu in een echt fantas tisch concert met trio. Jamal, ooit inspiratiebron voor Miles Davis, lijkt op de piano een zelfde ontwikkeling als Miles doorgemaakt te hebben: Niet meer het subtiele „pingelen" van weleer, maar een stevige invlied van de percussie-in strumenten, ruimte voor li neaire improvisaties. En dat alles in een met waarderend knikjes en seintjes gelardeerd samengaan met z'n mede-mu zikanten. Miles Davis: tv-acteur Miles was de opening van het elfde North Sea Jazz op vrij dag. Zaterdagavond was hij op de Nederlandse tv te zien als acteur in een aflevering van Miami Vice (de hese Miles speelde er een bordeelbaas). Op de film zag je hem in elk geval tien keer beter dan in het concert waar hij zich ver stopte of van zijn slechtste (lees: achter-)kant laat zien. Nog een bruggetje tussen jazz en film: de Olympia Brass Band, de oude New Orleans- mannen die de harten van heel wat festivalgangers sta len, zijn bekender dan we wis ten: Ze speelden een rol in de James Bond-film „Live and let die". En toch simpel gebleven. Paul Acket laat weten dat het festival dit jaar misschien wel vier miljoen gulden gekost heeft, dat ons volgend jaar de twaalfde versie wacht en bo vendien dat het Haagse Con gresgebouw in '88 eindelijk de lang verwachte extra-zaal zal' hebben. Ruimte voor achtdui zend man extra. Mooiste vraag tijdens een slotpersconferentie door een Engelse verslaggever aan Acket: „Hoopt u winst te maken met dit festival". Ac ket, onderkoeld: „Yes". Er zijn nog veel meer namen te noemen uit de barre voet tocht door de zalen van het Congresgebouw: De verplette rende warmte bij Ray Barretto (een Colombiaan in het pu bliek: „Bij ons zou iedereen op die muziek staan te dansen"; ik: „Wat je nu aan deinende mensen ziet is hier al iets unieks"), de niet stil te krijgen zigeuners van de groep Piotto uit Brugge, en die Japanner die me uit een miniem appa raatje een stereo-opname van de nog altijd welluidend Billy Eckstine laat horen. In de zaal opgenomen en zó geschikt voor de plaat. Een mede-luis teraar: „Ik geef het je op een briefje dat je straks in Japan méér platen van het North Sea Jazz festival hebt, dan er bij ons te vinden zijn". Ach, geen probleem. Wij hebben geen platen nodig. Wij kunnen vol gend jaar weer. Op 10, 11, en 12 juli. Ik zal er in elk geval zijn. TEKST: BERT JANSMA FOTO'S: TJERK HERINGA De Amerikaanse Cami Thompson zingend op de muziek van pianist Rob Agerbeek. ZOETERMEER PROMENADÉ 1. 2, 3.Cobra (al); wo. 20.00. ma. di. 19.00. 21.30. ma. di. wo. 14.00. Polica academy 3 (al); wo. 20.00. ma. di. 19.00, 21.30. ma. dl. wo. ook 14.00. Peter Pan; 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Police academy III (al); 14.00. 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): The je wel ot the Nile (al); 14.00, 18.45. 21.15. ASTA 3: Pretty in pink (al);: 14.00. 19.00, 21.30. BA BYLON 1 (naast Centraal Sta tion. tel. 471656): E.T. (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Out ot Africa (al); 14.00. 20.15. BABYLON 3: Romancing the atone (al); 19.00, 21.30. CINE AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Stallone ia Cobra (16); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: D.A.R.Y.L. (al); 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Ru naway train (12); 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Police academy III (al); 14.00, 19.00, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Short circuit (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Maxie (al); 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Highlander (16); 18.45, 21.30. METROPO LE 4: Gandhi (al); ma. Catch 22 (16); di. The Glenn Miller Story (al); wo. dag. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ma. 14.00, 20.00. ME TROPOLE 5: Ginger Fred (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Stallone ia Cobra (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Hot reaort (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: The hitcher (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Back to the future (al); 13.45, 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Meisjes die op de baas vallen (18) 12.00 tot 22.30. LE PARIS 2: Hard core (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Sex- cruise (18); 12.30 tot 23.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Abel; 19.30. 21.45. Zaal 2: Death in Venice; 19.15, 21.45. Zaal 3: Films of the fifties V: The wrong man; ma. Deadline U.S.A.; di. The line up; wo. dag. 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 1: E.T.; 14.00. BABYLON 3: De troetelbeer tjes; 14.00. CINEAC 3: Peter Pan; 13.15, 16.00. EURO CI NEMA: Police academy III; 14.00, 19.00, 21.30. METRO POLE 3: Feestelijke revue van tekenfilmsterren; 13.15, 16.00. Carmen McRae, tijdens haar tweede concert ook achter de piano: slijtage in de stem. Ook het publiek doet aan jazz tijdens North Sea: een muzikale jongedame op een van de demonstratie-piano's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 7