HOLLYWOODinSPAARNWOUDE
Oud
wordt
op
Amerikaanse
televisie
DE A-SOCIALE FLODDERS
VAN DICK MAAS
Bootje
Gifgrond
terugkeer
van:
perry como,
raymond burr
en andere
sterren op
leeftijd
Perry
mason
Rolstoel
'£eidóc 6otiaont1
ZATERDAG 12 JULI 1986
'AARNWOUDE - Regisseur Dick Maas bekijkt
t van achter z'n zonnebril uit de verte lichtelijk
eewarig. „Zijn ze nou nog niet uitgefotogra-
•rd?'\ mompelt hij. Iets verderop in de perfect
JJendc villawijk van Spaarnwoude Was dit een
ïjsproken tekst dan had u me meteen in de reden
•qinnen vallen: „Heeft Spaarnwoude dan een vil-
ivijk? Dat is toch een recreatiegebied?". Wéar,
•lemaal waar. Maar voor de film Flodder is er de
ootste „set" gebouwd die de Nederlandse speel-
m waarschijnlijk ooit gekend heeft. Een zestal
lla's, groenvoorziening, fraaie tuinen aan een
implete straat, een zwembad achter een van de
üla's. Zo perfect dat, zou je geblinddoekt de wijk
13 orden binnengevoerd, en zou er een bordje Te
^oop in een van de tuinen gestaan hebben, je
inder meer naar binnen zou stappen om te in-
rmeren
ederland heeft voor de oorlog Loet C.
1 irnstijns Filmstad in Wassenaar ge-
st nd. Misschien dat daar ooit zulke
Srfouwwerken zijn neergezet. Misschien.
aar sindsdien heeft de Nederlandse
le m het eenvoudiger gedaan. Met échte
k< azen of in overdekte studio's. Zelfs
J'merikancn die benieuwd kwamen kij-
Q in naar de opnamen van Dick Maas'
euwste film konden hun ogen niet gc-
e< ven. Hollywood in Spaarnwoude.
ick Maas bekijkt het een beetje mee-
k< arig. Een twintigtal fotografen is op
n iet-bezoek" en kan maar niet genoeg
«rijgen van de acteurs die de hoofdrollen
^elen in de tweede film van Maas. Met
Z( jn debuutfilm De Lift oogstte Maas
errassend en groot internationaal suc-
ll' :s. Daarna leek het wat stil om hem
Zl een te worden. Hij maakte een aantal
Hideoclips met de popgroep Golden Ear-
itg - vandaar dat ook drummer Caesar
in Spaarnwoude aanwezig
'- en werkte döor aan het scenario van
lm nummer twee. Flodder. Een pure
èd e dit keer. Het verhaal is van
1 ick 'Md'dfc, hij schrijft net zoals bij De
muziek die hij ook uitvoert, en
v ij'produceert de film, samen met Lau-
u :ns. Geels met wie hij First Hoor Pro-
uctions vormt (eerder verantwoordelijk
oor de succesfilm Abel).
en blik op de acteurs en je begrijpt
a 'aarom die fotografen niet zijn weg te
jlaan. Er is maar één woord voor het stel
oor de camera's: Een zootje ongeregeld,
ardon. Maar het is echt de enige rede-
jke omschrijving. De acteurs zullen
verigens de laatste zijn om kwaad te
vorden om die term. Ze willen niet an-
ers. Sterker nog: regisseur Dick Maas
taat erop dat ze zich op z'n allerongun
stigst presenteren. De zeven acteurs vor-
nen namelijk de familie Flodder, een
ezin van a-sociale, onaangepaste don-
erstenen die een complete oorlog ont-
etenen in de in-keurige villawijk waar
en goedwillend maatschappelijk werker
e geplaatst heeft.
)e zeven Flodders op een rijtje: Nelly
:rijda als Ma Flodder. Gerold in een te
irappe, vettige huisjas, met gescheurde
:n afgezakte nylonkousen, het haar on-
;ekamd'steil naar beneden en een saffie
lit haar mondhoek bungelend. Hobby:
llegaal jeneverstoken. Huub Stapel als
:oon Johnnie: met z'n gebleekte kop met
ir heeft hij exact de wie-maakt-me-
vat blik waarmee hij gepast achter het
ituur van de oudroze gespoten Bak van
:en Chevrolet kan kruipen. René 't Hof
speelt zijn broer Kees en kijkt al bij de
fotosessie de camera in met een blik
an: „Jongen, als jij nog één keer met
lie camera van je knipt, krijg je toch een
stamper voor je hoofd!". De camera
ilijft knippen. René volhardt in zijn blik
naar zal voordat de echte filmcamera's
Iraaien niet tot actie overgaan. Tatjana
limic is het zusje Flodder dat bij gebrek
aan verbale voorraad bij Ma indertijd
aljook maar Kees gedoopt is. De kleine
Tatjana heeft 't blonde haar in een soort
op haar hoofd geknoopt en
n-kijkt uitdagend boven een strak shirt de
Injwereld in. Dochter Kees neemt het niet
inlzo nauw met de zeden, zegt de synopsis
van de film. De verlekkerde fotografen
hebben het moeilijk hun aandacht te
verdelen tussen Tatjana en Nederlands
nieuwste ster in het land der internatio
nale fotomodellen: de langgebeende
Apollonia van Ravenstein. Apollonia
sierde al vele voorplaten van tijdschrif
ten. wist tijdens het recente filmfestival
van Cannes al zorgvuldig in de gaten te
lopen terwijl van de terrasjes gefluisterd
werd dat dat nu Neerlands best betaalde
fotomodel was. Dan zijn er nog het wel
gedane, verwend ogende jongetje Henkie
(Horace Cohen), het meisje Toet (Nani
Lehnhausen) en de laatste Flodder, Opa,
gespeeld door Jan-Willem Hees, die
voor zijn rol geen woord hoeft te zeggen,
alleen in zijn rolstoel mag rondrijden in
het uniform van stationschef, op een
fluit mag blazen en met z'n spiegelei
Het verhaal van de film is simpel: De
oorspronkelijke woning van de Flodders
in een a-sociale wijk blijkt op gifgrond
gebouwd. Er moet vervangende woon
ruimte gevonden worden. Die is er niet.
Tot de maatschappelijk werker (gespeeld
door Lou Landré) een leegstaande villa
in een sjieke wijk ontdekt. Daar trekt het
„Dit gaat allemaal tegen de vlakte", ver
klapt acteur Lou Landré en wijst op een
van de kapitaal uitziende villa's met
zwembad: „De buurman brengt een van
z'n tanks in actie". Met die kennis dóór
naar regisseur Dick Maas. In de laatste
aflevering van het Nederlandse Jaarboek
Film '86 zegt hij in een artikel over pro
ducent Matthijs van Heijningen (die De
Lift produceerde) dat de decors van die
film met plakband aan elkaar zaten. Dan
heeft hij het in Spaarnwoude beter, niet,
Dick? „Ach ja", laat hij weten, met de
zelfde nonchalance waarmee hij op alle
vragen antwoord pleegt te geven. „Voor
De Lift was nu eenmaal heel wat minder
geld. Deze film is veel duurder opgezet.
Bovendien moesten we wel wat steviger
bouwen omdat straks alles kapot moet.
En zoiets ziet er niet uit als je huizen
van bordkarton bouwt". Voor- Flodder
denken hij en mede-producent Laurens
Geels sterk aan de internationale markt
waar De Lift het zo goed deed. Die film
kreeg de eerste prijs in het Franse Avori-
az (horror- en fantasy-festival), deed het
goed in Frankrijk (anderhalf miljoen be
zoekers), werd „opgepikt" door Warner
Brothers, flopte in Engeland (Maas:
„Daar is hij verkeerd uitgebracht") maar
deed het weer prima in Italië, Spanje en
Zweden. Maas: „Het verhaal van Flod
der is niet typisch Nederlands, maar
overal herkenbaar. En er zit veel actie
in. Voor de stunts hebben we het Engel
se team aangetrokken dat voor Steven
Spielberg aan Pyramid of Fear werkte.
De tank is een Leopard. Die wordt in
Duitsland gemaakt, maar hij komt in
ons geval uit Engeland. Kost ook enkele
tonnen".
Is het puur lachen, of zitten er nog
scherpe randjes aan je komedie, Dick?
„Hoe bedoel je scherpe randjes? Maat
schappijkritiek? Nee hoor. het is een re
gelrechte komedie. Maar bedoel je pitti
ge erotische scènetjes, ja. Al willen we de
film voor 12 jaar gekeurd krijgen. Hij
gaat met Kerstmis dit jaar uit in de bios
coop. We hebben opnamen gemaakt in
Sittard, waar deze wijk hier eigenlijk
staat, en op een superdeluxe tennispark
in Belgiè". Zet een eerder succes, zoals
met je eersteling De Lift, je nog extra
onder druk? „Neeee", mompelt Maas,
„als je aan het filmen bent, heb je ge
woon geen tijd om over zoiets na te den
ken. Dan ben je hoofdzakelijk moe". En
hij grijnst hevig.
Hij heeft als Flodder klaar is, alweer een
nieuwe film op z'n programma. Een
griezelfilm, met moorden aan de Am
sterdamse grachten, op z'n Amerikaans
verfilmd. Titel: „Amsterdamned". Ofte
wel: Potvermokum.
BERT JANSMA
HOLLYWOOD - Een nieuwe en
ongebruikelijke trend op de Ameri
kaanse televisie voor het volgende
seizoen: het is weer „in" om oud te
zijn. Terwijl de laatste jaren jong
en mooi overheersten in series die
er macho-mannen en verleidelijke
jongedames bij hopen doordraai
den, wordt voor het tv-seizoen
'86/'87 opeens de oude gekreukel
de garde van acteurs, amuseurs en
zangers weer opgestreken.
Een serie sterren van pensioenge
rechtigde leeftijd krijgt opnieuw de
kans in mini-series, in tv-specials
en in tv-films. Zanger Perry Como
(74) komt terug in een „Christmas-
special", Lucille Ball (75) en Gail
Gordon (80) krijgen een nieuwe se
rie van een half uur op de zater
dagavond, Ellen Burstyn (54) en
Elaine Stritch (60) komen met een
eigen serie waarin ze respectievelijk
een grootmoeder en een overgroot
moeder spelen.
Die terugkeer van de geliefde oude garde
op de commerciële Amerikaanse televi
sie is uiteraard geen zaak van liefdadig
heid. Er zijn keiharde redenen voor. In
de eerste plaats is er de strijd van zowat
alle produktiemaatschappijen tegen de
Bill Cosby-show, die wat kijkcijfers en
waardering betreft elke andere uitzen
ding met stukken blijft slaan. Een
woordvoerder van NBC-televisie liet de
Amerikaanse pers weten: „Cosby is zo
populair dat hij overal, bij elke leeftijds
groep. wel z'n publiek heeft. Maar bij
één deel vaii het publiek zit hij wat
zwakker. En dat zijn de ouderen". Van
daar dat de diverse maatschappijen nu
proberen de Cosby-show te beconcurre
ren op die zwakke plek.
Daarbij komt bovendien dat in het afge
lopen seizoen al bewezen werd dat een
aantal ouwetjes het ongelooflijk goed
doet en het tv-publiek blijvend kan bin
den. De actrices-op-leeftijd Bea Arthur
(60) en Betty White (62) gooiden hoge
ogen met hun serie „Golden Girls" en
de aloude Raymond Burr (69) deed het
opnieuw zo goed als advocaat Pery Ma
son in een aantal specials („Perry Mason
returns" en „Perry Mason: The case of
the Notorious Nun") dat Burr ook in het
volgend seizoen in een aantal Mason-
films mag terugkomen.
Die recente successen zijn er mede de
oorzaak van dat de Amerikaanse televi
sie zich in elk geval voor één seizoen op
alles gestort heeft dat acteert of zingt en
ouder is dan vijftig. Komieken Danny
Thomas (72) en Milton Berle (77) krij
gen opnieuw eigen programma's, Robert
Vaughn (54) wordt als senior partner
toegevoegd aan „A-Tcam", Audrey Hep
burn (57) is gekoppeld aan Robert Wag
ner (56) voor de nieuwe tv-film „Kind
of lady"; Elizabeth Taylor (54) krijgt de
zelfde partner in „There must be a
pony", Carol Bumett (53) mag met tv-
regie-veteraan Carl Reiner (64) opnieuw
de slapstick gaan bedrijven waarmee hij
ooit bij de televisie begon, Peter Ustinov
(65) neemt de rol van Hercule Poirot
weer op in Agatha-Christieverfilmingen
voor tv. Tony Curtis (60) is een van z'n
verdachten.
Terwijl film en tv in Amerika de laatste
jaren consequent en met harde hand al
les wat te oud was uit programma's en
scenario's wegsneden en acteurs en actri
ces op leeftijd in interviews lieten weten
dat er voor hen geen behoorlijke speelrol
meer te vinden was, zal de Amerikaanse
televisie het komende jaar dus bol staan
van de grootmoeders, de grootvaders, de
oude rotten in het vak. Komiek Andy
Griffiths liet - vanuit een rolstoel we
gens zijn slechte rug - op een persconfe
rentie over de grijze golf weten hoe fijn
hij het vond weer aan het werk te kun
nen. De 54-jarige en jong ogende actrice
Ellen Burstyn zei: „Fantastisch dat de te
levisie eindelijk aan een deel van de
Amerikaanse maatschappij toekomt, dat
voordien almaar onder het tapijt werd
geveegd".
BERT JANSMA