Visioen van Billy Graham in vervulling j AJ finale Conferentie breekt alle records TRAINING EVANGELISTEN VOOR „GODS UUR VOOR DE WERELD" Maleisische universiteiten bevreesd voor fundamentalisme 1 £ecdóc Qowumt' ZATERDAG 12 JULI 1 AMSTERDAM - De eerste evan gelist meldde zich een jaar geleden al in Amsterdam. Een beetje ver ontwaardigd, omdat hij niets ge hoord had van de Billy Graham Association". Misschien is hij er vandaag weer, nu de internationale conferentie voor rondtrekkende evangelisten écht begint. Hij is dan een van de achtduizend predikers uit 175 landen die de RAI aan het grootste congres tot nu toe helpen. Tussen vandaag en 21 juli gaat de droom, of liever het visioen van Billy Graham voor de tweede keer in vervul ling. Dan brengt hij de evangelist uit Iri an Jaya, die lopend rondtrekt om het Goede Nieuws te verkondigen, in con tact met zijn cpllega uit Groenland die dat zelfde doet in omgekeerd evenredige omstandigheden. Dan worden minstens zoveel talen gesproken als op het Pink sterfeest. toen iedereen in Jeruzalem in zijn eigen taal de discipelen van Jezus Christus het evangelie hoorde proclame ren. Op uitnodiging van Graham komen achtduizend evangelisten uit de hele we reld naar Amsterdam om met elkaar te spreken over hun roeping en om daarin getraind te worden door ervaren en des kundige broeders. In 1983 vond de internationale confe rentie voor evangelisten voor het eerst plaats. Toen moest de organisatie dui zenden evangelisten teleurstellen. Het geld en de ruimte ontbrak om alle aan vragers toe te laten. Daarmee was de be hoefte aan een tweede conferentie direct duidelijk. Maar ook ditmaal blijven de deuren gesloten voor velen. Tom Goos- mann. perschef van de organisatie: „In eerste instantie kregen we van 60.000 evangelisten te horen dat ze wel wilden komen. Van hen stuurden 25.000 een formulier in waarmee ze in aanmerking konden komen voor deelname. Daar kunnen we niet meer dan achtduizend van herbergen, het is niet anders". Oerwoud Voordat de evangelist uit Irian Jaya met zijn collega uit Groenland op een bankje in Amsterdam zit te praten, is al heel wat werk verzet. De laatste man van de organisatie van „Amsterdam '83" was nog maar net uit Amsterdam vertrok ken. of de eerste man voor „Amsterdam *86" maakte zijn opwachting. In novem ber '84 begon men met de voorbereidin gen, vanaf januari '85 met een team van vijftien man dat sindsdien groeide tot honderdvijftig „wegbereiders". Zij heb ben er voor gezorgd dat ook de meest geïsoleerde man Gods te weten kwam wie Billy Graham was en wat 's werelds bekendste evangelist van plan was. Goosmann: „Wij hebben contacten met kerken en christelijke organisaties over heel de wereld. De evangelist op Irian Jaya mag dan geen telefoon en brieven bus hebben, de organisaties hebben die wel. Zij verzorgden de communicatie, vaak als koeriers lopend door het oer woud". Mocht de eenzame evangelist inderdaad naar Amsterdam willen komen, dan be geleidt de organisatie hem van stap tot stap. Want de kans bestaat dat hij nog nooit een vliegtuig gezien heeft, niet weet waar Europa ligt, laat staan dat hij de RAI zou weten te bereiken zonder gek te worden. „We kunnen niet garan deren dat hij geen cultuur-shock krijgt, maar we doen er wel alles aan om dat te voorkomen", zegt Goosmann. „Dezelfde organisatie die hem heeft opgespeurd haalt hem uit de bush-bush, brengt hem naar de eerste bushalte, vervolgens naar een klein vliegveldje en tenslotte naar Jakarta, vanwaar hem een vlucht van vierentwintig uur te wachten staat. Bij al die schakels staan mensen klaar om hem op te vangen. Hij reist nooit alleen, slaapt altijd bij bekenden en geloofsge noten en wordt uitvoerig ingelicht". Niet alleen de culturele ontmoeting tus sen de verschillende, soms tegengestelde, culturen wordt zorgvuldig begeleid. Billy Graham houdt ook rekening met de ver schillen in ontwikkeling en opleiding. „Er zijn zeshonderd mensen uit alle de len van de wereld betrokken geweest bij het maken van het programma en zij verzorgen ook de workshops. We gaan de deelnemers echt geen westers menu voorschotelen. Ze kunnen kiezen uit 240 workshops, waar ze elk in hun eigen taal toegerust worden voor hun werk. Zo is er een werkgroep over evangeliseren in de grote steden, over evangelisatie bij analfabeten, over het werken met kleine groepen aan huis en een werkgroep over de mogelijkheden en moeilijkheden bij verkondiging in gevangenissen", aldus Goosmann. „Maar het belangrijkste is de ontmoeting tussen de mensen. Niets is bemoedigender dan te merken dat de ander, die aan de overkant van de we reld onder totaal andere omstandighe den werkt, op dezelfde basis staat als jij. De massale bijeenkomsten zijn indruk wekkend, de workshops zijn leerzaam, maar de relaties tussen de deelnemers zijn het belangrijkst". V erlossing De belijdenis die de verzamelde evange listen in '83 onderschreven is leidraad voor het programma van „Amsterdam '86". De deelnemers spraken toen, in vijftien punten, uit te geloven in „Jezus Christus als God, onze Heer en Redder, die is bekendgemaakt in de bijbel, het onfeilbare Woord van God". Die belij denis staat ook nu centraal. En hoewel de Nederlandse reformatorische kerken niet officieel bij het congres betrokken zijn, is het programma opgebouwd vol- In kerkelijke kring verwijt men Graham wel het christelijke geloof te verkopen alsof het om borstels gaat: snel, oppervlakkig en opdringerig. Maar dat zal hij zijn volgelingen op het congres niet bijbrengen. Want, aldus een woordvoerder, de boodschap van dit congres is juist dat het ZÓ niet moet. gens oud protestants gebruik. Zoals het protestantse belijdenisgeschrift de Hei- delbergse Catechismus is ingedeeld in de drie delen „ellende", „verlossing" en „dankbaarheid", zo gaat ook Billy Gra ham uit van deze chronologie in het (da gelijks) leven van een christen. Voor zondag staat een toespraak over „de au toriteit van het Woord" gepland en daarna worden achtereenvolgens „de verlorenheid van de mens", „het werk van Christus", en „het antwoord van het geloof' behandeld. Dat betekent niet dat Graham alleen oog heeft voor de „hemelse gewesten" en de aarde links laat liggen. „Het antwoord van het geloof' wordt hier en nu gege ven en heeft consequenties voor de hele samenleving. Goosmann: „Het is na tuurlijk niet zo dat wij tegen de mensen in de Derde Wereld zeggen: Geloof in Jezus Christus en sterf. Veel van de deel nemers hier, onder wie honderdvijfn uit Ethiopië, zijn als geen ander betro ken bij sociale hulp in de vorm vJ voedsel, medische voorzieningen en oj derwijs". Niet voor niets luidt een v; de punten van de belijdenis uit 198 „Wij delen de diepe zorg van Christ voor het persoonlijke en sociale lijdt van de mensheid en we accepteren on verantwoordelijkheid als christenen i als evangelisten ons uiterste te doen o de nood tc verlichten". Billy Graham zelf onderscheidt zich vt zijn collega-evangelisten in Amerika, d zich nogal eens vereenzelvigen met et oerconservatief politiek beleid dat eerd gekenmerkt wordt door anti-communi me dan door bijbelse principes. Hoew ook Graham aanvankelijk dacht d Amerika het beloofde land was, is hij i kritisch over de decadentie van de we terse samenleving en meer nog over t bewapeningswedloop. De boerenzoo die zijn loopbaan begon als verkop van borstels, zei tijdens de opening v; zijn vorige congres: „Wij móeten ie doen tegen racisme. We móeten ie doen tegen de honger in de wereld. V móeten werken en bidden voor de vj de, nu de naties zich tot de tanden tt bewapenen". Gods uur In kerkelijke kring verwijt men Graha wel het christelijke geloof te verkopt alsof het om borstels gaat: snel, oppe vlakkig en opdringerig. Zal hij zijn vt gelingen in die methode trainen? „Nee zegt Goosmann die van verontwaardi ging op 78-toeren begint te praten, „get sprake van! De boodschap van dit co gres is nu juist dat het zó niet moet. 2 staat het ook niet in het Nieuwe Test ment. Het is niet goed om even een g te show op te voeren in een stadion, bekeerlingen naar voren te laten kome de volgende ochtend weer te vertrekkc en de nieuwe christenen aan hun 1 over te laten. Mensen die zeggen d Graham dat doet zijn nog nooit wez< kijken. Op dit moment doet hij et evangelisatiecampagne in Parijs en o< daar is het sleutelwoord: samenwerkt met de kerken. Dat is altijd onze eers zorg. De opvang van de mensen en begeleiding is in handen van inwone van Parijs. Als die nazorg er niet zo zijn, zou Graham niet spreken". En or dat er heel wat moet gebeuren wil Bil Graham zijn mond houden, is juist zi J organisatie in de jaren vijftig op proppen gekomen met een evangelisati methode waarin de opvang achter even belangrijk is als het moment v bekering. De tijd is er rijp voor, vindt de evanj list. Het is nu of nooit. „We moeten in acfie komen. We leven in een tijd v grote nood en groot gevaar voor de w S reld. Tegelijkertijd lijken de mense overal meer open te staan voor h evangelie dan ik in jaren gezien heb. geloof dat dit Gods uur voor de were is en we mogen de mogelijkheden o Christus te verkondigen niet laten pass ren nu de oogst zo groot kan zijn. Late we daarom leren van deze evangeliste en hen op onze beurt helpen". STEVO AKKERMA AMSTERDAM - „Ik heb al gebeld of we in aanmerking komen voor het Guinness Book of Records. Want voor zover ik weet beginnen we vandaag aan de grootste linnengoedoperatie ter wereld". Directeur G. Croonen van het Voor- burgse textiel- en wasbedrijf Hokatex is er nog een beetje beduusd van. Of hij maar even 26.000 lakens, 13.000 slopen, 18.000 baddoe ken en 62.000 washandjes kon leveren. Billy Graham pakt de zaken groots aan en dat bete kent dat de Nederlandse bedrijven die bij het evangelistencongres zijn ingeschakeld records moeten breken. Dinsdag maakten de organisatoren van het „grootste congres ooit gehouden" in Amsterdam bekend dat ongeveer zesdui zend van de totaal achtduizend congres gangers voor het gemak in de Jaarbeurs in Utrecht worden gehuisvest gedurende de tien dagen dat de evangelistenmani festatie loopt. De Jaarbeurs is daarmee automatisch Nederlands grootste hotel geworden. Hokatex, dat al eerder aan de Jaarbeurs leverde, moest alles op alles zetten om het benodigde beddengoed te leveren. „In die zin is het congres van Billy Gra ham ook voor ons bedrijf inspirerend", zegt Croonen glunderend. „Er heerst een sfeer van: dit hebben we nog nooit be leefd, dat moeten we toch maar samen zien te klaren. De grootste order die ik me kan herinneren was iets van vijftien duizend theedoeken. Maar bij dit con gres praat je over twintig voetbalvelden vol met linnen dat allemaal in één week tijd gewassen moet worden. Normaal zou je daar achtduizend huishoudmachi- nes voor nodig hebben". De KLM heeft het leeuwedeel van de congresgangers uit alle hoeken van de wereld naar Schiphol aangevoerd. „Daar hebben we ruim negentig vluchten voor nodig gehad", aldus een woordvoerster. „Vanuit Accra hebben we zelfs een spe ciale Boeing-jumbo gecharterd, vol met evangelisten". In samenwerking met Van Dam busvervoer pendelt KLM Busservice dagelijks met honderd bussen tussen de Jaarbeurs, waar overnacht wordt, en het RAI-congrescentrum. Catering Nog indrukwekkender wellicht, is de „klus" die het KLM-cateringbedrijf voor Billy Graham en de zijnen moet klaren, ook al is de order grotendeels uitbesteed aan Marfo in Lelystad, het cateringbe drijf van Martinair. Circa 60.000 ontbij ten, 25.000 lunches en 110.000 diners komen er aan te pas om ervoor te zor gen dat het de predikers van Gods Woord aan niets ontbreekt. Over de 275.000 belegde boterhammen en de 35.000 schalen rijst hebben we het dan nog niet eens gehad. De woordvoerster: „Drie jaar geleden verzorgde KLM Catering ook al het voedsel voor het Graham-congres, maar deze keer worden bijna tweemaal zoveel mensen verwacht. We zijn wel wat ge wend, want op een topdag in het zomer seizoen leveren we soms twintigduizend maaltijden. Maar omdat het congres juist met het hoogseizoen samenvalt, wordt toch wel het uiterste van de orga nisatie gevraagd". Studenten van de Ho telschool in Maastricht zijn gecontrac teerd om al die maaltijden netjes uit te serveren. Waarbij nog rekening wordt gehouden met evangelisten die een dieet volgen of vegetarisch eten prefereren. Ook bij de RAI wordt heel wat over hoop gehaald om de congresgangers, die uit 175 verschillende landen komen, te kunnen onderbrengen. De conferentie (kosten: 40 miljoen gulden) neemt alle negen tentoonstellingshallen in beslag alsmede negen congresruimtes. De grote Europahal fungeert als centraal auditori um, waar de duizenden toehoorders het geheel kunnen volgen. De afgelopen week werd nog druk getimmerd aan de houten tribunes die 8500 mensen moe ten kunnen dragen. De organisatoren van het congres leenden totaal veertig duizend stoelen en duizend tafels. „In heel Amsterdam is geen stoel meer te vinden", meldt een woordvoerder. De opnames van de bijeenkomsten zelf wor den per satelliet naar de Verenigde Sta ten doorgeseind. Voor Afrikaanse landen worden videobanden gemaakt. Een woordvoerder van de RAI is ervan overtuigd dat het congres vlekkeloos verlopen. „De eerste voorbereidingen!) zijn al twee jaar geleden begonnen en op's het moment zijn zo'n driehonderd men-k sen bij de organisatie betrokken". In v 1983. zo roept het zalencentrum trots in 2 herinnering, leverde het vorige evange-i listencongres met vierduizend deelne-;! mers evenmin problemen op. Ook directeur Croonen van Hokatex is vol vertrouwen. Als hem gevraagd wordt hoe zijn bedrijf zich indekt tegen even tuele diefstal van washandjes en hand doeken, begint hij te lachen. „Bij het op stellen van het contract had ik geen rege ling voor vermissing van wasgoed opge nomen. Dat gebeurt bij die evangelische jongens niet, dacht ik. Maar al de vol gende dag kregen we een telex van de or ganisatie. Of we wilden aangeven hoe veel we claimen als er wat achterblijft. Zo zie je maar weer: ook evangelisten zijn gewone mensen". PAUL KOOPMAN KOEALA LOEMPOER - Op de campus van de universiteit van Koeala Loempoer zul je geen ble- rende transistorradio's horen. Wat de autoriteiten betreft, hangt er zelfs een „onheilspellende" stilte rond de universiteitsgebouwen. „De studenten zijn tegenwoordig verslaafd aan hun leerboeken", zegt een van de beheerders. „Een beetje tè verslaafd, als je het mij vraagt". Zijn opmerking weerspie gelt de groeiende bezorgdheid over de verspreiding van het islamiti sche fundamentalisme onder de studenten aan de universiteit. In de bibliotheek van de nationale uni versiteit, die even buiten de hoofdstad ligt, zit een islamitische student met zijn vriendin te praten. Ze zitten op ruime afstand van de andere jongemannen in de zaal en zijn van top tot teen in een somber grijs gewaad gehuld. Alleen het gezicht en de handen zijn onbedekt. Ze zien er uit als tieners, maar blijken der dejaars studenten microbiologie te zijn. Is een dergelijke moderne studierichting dan verenigbaar of in harmonie met de religieuze gedragslijnen van de Koran? Ze antwoorden bevestigend: „De Koran zegt dat je rein moet zijn; reinheid is heel belangrijk. Microbiologie leert hoe je rein kunt zijn". De Maleisische gids, een vrouw die oud genoeg is om hun moeder te kunnen zijn, zegt later dat dit de manier is waar op steeds meer studenten tegen de we reld aankijken: met de Koran in de hand. Wanneer deze jonge mensen tij dens de collegevrije periode naar hun fa milie terugkeren, blijken ze tot grote be zorgdheid van hun ouders, die onder Britse heerschappij zijn opgegroeid en wat westerser in hun opvattingen zijn, vaak het radicale pad van het islamiti sche fundamentalisme opgegaan te zijn. Het zijn niet alleen de ouders die zich zorgen maken. Ook de universiteiten be schouwen de opkomst van het funda mentalisme als „een probleem". De uni versiteit van wetenschap en technologie in Penang besloot een jaar geleden harde maatregelen te nemen toen sommige studentes besloten om „in purdah" te gaan (een bepaald systeem van afzonde ring voor vrouwen). „We hadden een groepje studentes, die sluiers, witte handschoenen en sokken droegen, zodat hun hele lichaam bedekt w&s". aldus het hoofd van de administratie. „We stelden ze voor de keus: of de sluier af, of de universiteit verlaten. Purdah heeft een aantal prakische problemen: hoe weet je wie er een tentamen doet als je het ge zicht van de persoon in kwestie niet eens kunt zien? Sommigen gingen zon der sluier verder met de studie, anderen zijn vertrokken". Veel Maleisische studenten die een beurs voor de universiteit van de staat krijgen, zijn afkomstig van het platte land en hebben hun opleiding gehad in kleine dorpsschooltjes. Ze zijn vaak de trots van de familie, die hoge verwach tingen koestert over de academische car rière van hun zoon of dochter. Eenmaal op de universiteit krijgen deze studenten echter te maken met een cultuurschok. Het is voor hen bijna onmogelijk om het academische niveau van hun medestu denten uit de grote steden te evenaren. De studenten zoeken steun bij de Koran, die hen tevens een identiteit geeft. Vol gens veel mensen moet de oorzaak vai het groeiende fundamentalisme in Ma leisiè niet alleen bij de universiteiten ir Maleisië zelf gezocht worden, maar ooi bij de universiteiten in het buitenland waar islamitische studenten uit Maleisié studeren. Deze studenten nemen eet zeer geïsoleerde positie in en sluiten zich vaak aan bij geloofsgenoten, zoals extre mistische studenten uit Iran en Libië. De Maleisische minister van onderwijs, Abdullah Dabawi, heeft gezegd dat „ei onder de studenten die politiek actiel zijn in Maleisië, een hoog percentage is- lamistische studenten schuilt. Dat is iets waar we ons zorgen over maken". De huidige regering is van mening dat de is lam in de moskee thuis hoort en is vasi van plan om zich er van te verzekeren dat de islam daar ook blijft. SARAH BOSELEY Copyright The Guardian

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18