„Richtingenstrijd is eigen aan een kerk, daar moet je mee leren leven CcidócSouaa/nt kerk wereld aan tafel brieven van lezers Kinderen nemen of kinderen krijgen PROF. WILLEM BERGER: Rumoer rond legitimatie te™p ACHTERGROND £eidóc6otvumt ZATERDAG 5 JULI 1986 PAGIWl Het is nog niet zo lang gele den dat er overwegend spra ke was van kinderen krijgen. Ik herinner me een huwelijk sinzegening waarin op uit drukkelijk verzoek van het bruidspaar werd gebeden om vruchtbaarheid. Het krijgen van kinderen werd ook gezien als een zegen van God en niet alleen als een menselijk gebeuren. Altijd zijn er wel methodes geweest om het kinderaantal te beperken. Hoe we ook denken over het beperken van het kinderaan tal. duidelijk is er dat in korte tijd een nieuw denken en handelen zijn ontstaan. Het denken is verschoven van kinderen krijgen naar kinde ren nemen. Alhoewel me steeds weer opvalt dat de ge boorte van een kind ervaren wordt als 'een kind krijgen'. De ervaring van het nieuwe leven is sterker dan het bere kende 'kinderen nemen'. Vanouds zijn kinderen, leest u maar in het Oude Testa ment. gezien als een zegen van God. Daarmee is tegelijk een probleem geschapen, na melijk dat van de kinderloos heid. Hoewel we in onze tijd onderscheid moet maken tus sen gekozen en ongekozen kinderloosheid, lijkt dit pro bleem nog steeds actueel. Echtparen die ontdekken dat zij geen kinderen zullen krij gen en bij wie dus geen sprake is van kinderen ne men ervaren dit waar schijnlijk zelden als het niet ontvangen van de zegen van God, maar wel als een diepe teleurstelling, die vragen op roept naar de toekomst. Er is in onze tijd heel wat mogelijk geworden, opdat er toch een of meerdere kinderen komen. Niet alleen is dit mogelijk ge worden. maar er wordt ook gebruik van gemaakt. Het klinkt misschien wat consu- menten-achtig als ik dat zo zeg. Dit woord komt ook niet helemaal toevallig op. Een echtpaar kan nu naar de dok ter gaan en die dokter kan er voor zorgen dat er toch een kind wordt geboren. Het ver langen van ouders naar kin deren is een diep serieus te nemen verlangen. Als in een maatschappij het verlangen naar kinderen afneemt omdat ouders zich afvragen of er nog een leefbare toekomst zal zijn, dan is er reden om daarover in de maatschappij ernstig na te denken. Het verlangen naar kinderen is niet alleen serieus te ne men, maar ook inleefbaar. Aan kinderen kan zoveel goeds, zoveel vreugde wor den beleefd. „Nu ik oud ben geworden en mijn man ge storven is. mis ik nog het meest eigen kinderen. Ik heb nu niets eigens meer", zei een oudere weduwe. Het is dan ook aan ouderen toe te wensen, die wel kinderen hebben gekregen, dat zij op hun oude dag omringd zijn door de liefde en de gene genheid van hun kinderen. En het is te hopen dat ouders zo met hun kinderen omgaan dat liefde en zorg voor de ou ders niet tot een verplichting wordt, maar een spontane liefde en zorg is. Kinderloos heid is een diepere pijn dan wel eens gedacht wordt en er is onvoldoende nagedacht over dit leven zonder kinde ren. Dit kan er mede toe lei den dat er een overbeklemto- ning van vruchtbaarheid ont staat. Het bevorderen van die vruchtbaarheid kan leiden tot gevolgen, zoals de geboortes van vier- en vijflingen, die ons opnieuw voor nieuwe vragen stellen. Het lijkt me dat we zowel instemming als afkeu ring van de zogenaamde 'se lectieve' abortus, zoals die is toegepast en in de openbaar heid kwam, niet los moeten koppelen van bredere vra gen. De tachtiger jaren begin nen steeds meer de vraag op te leveren: .Kiest de mens. nu we God dood hebben ver klaard en de mens zijn eigen God is geworden", nog wel voor het leven? Er is geen weg terug, maar wel dringt zich de vraag op: „Wat is de weg die toekomst biedt?" Juist in deze dagen ben ik erg geraakt door het nieuwe boek van H. Andries- sen: „Verwachting als om weg", waarin hij schrijft over de verwachtende mens. Er staan bijzonder veel te over wegen gedachten in (uitgave serie Cahiers voor Levensver dieping nr. 50 Averbode (Bel gië)). MARINUS VAN DEN BERG Rabbijn: Ontslag ds. Cohen Stuart klap in ons gezicht „De Hervormde Kerk moet zich bijzonder bevoorrecht voelen wanneer dr. Cohen Stuart, als haar afgevaardig de, goede contacten met de joodse gemeenschap in Israël heeft kunnen opbouwen en met open armen in deze ge meenschap wordt ontvangen. Dit is verre van vanzelfspre kend". Dat schrijft rabbijn drs. Nathan T. Lopes Cardozo in een ingezonden stuk in het Nieuw Israelietisch Week blad naar aanleiding van het feit, dat de Hervormde Raad voor de Kerk in Israël het in 1988 aflopende mandaat van ds. Cohen Stuart als theolo gisch adviseur in Jeruzalem niet wenst te verlengen. Als reden heeft de Raad meege deeld dat er diepgaande ver schillen van inzicht met de predikant bestaan over de manier waarop hij zijn func tie opvat. Dr Cohen Stuart heeft zich bereid getoond openlijk voor Israël en het jo dendom op te komen. De rabbijn vindt het ontslag van de predikant daarom „een klap in ons gezicht". De Her vormde kerk zou er zeer wijs aan doen ds Cohen stuart op zijn luisterpost te laten, aldus de Jeruzalemse rabbijn in het NIW. Ondankbaarheid is altijd een soort zwakheid. Ik heb nooit gezien dat flinke mensen ondankbaar waren. Goethe Hoe ga je in een plurifor me (katholieke) kerk met elkaar om? De Nijmeegse emeritus-hoogleraar in de godsdienstpsychologie en de pastorale psychologie, Willem Berger, gepokt en gemazeld in de rooms-ka- tholieke cultuur, heeft zich vaak met die vraag bezig gehouden. Is er een begaan bare weg tussen de Acht- Mei-Beweging en de groep van verontruste katholie ken die vorige maand in Nijmegen bijeenkwam? Over richtingenstrijd bin nen de katholieke kerk. „Dat is eigen aan een kerk, daar moet je mee leren le ven, maar het tragische is dat wij het niet gewend zijn. Aan het begin van het gesprek stellen we de vraag: hoe kunnen we uitstijgen boven het con flict dat de vleugels in de katholieke kerk in steeds sterkere mate beheerst? Berger meent dat wan neer je daar een ant woord op wilt geven, je eerst een andere vraag moet stellen: wat is het typische aan onze gods dienst, aan alle grote godsdiensten trouwens? Ze zijn openbaringsgods diensten. Met andere woorden: iemand of een volk ontvangt een open baring. Denk aan het verhaal over Mozes en het brandende braam bos. Of aan Abraham die erover tobde dat hij zijn zoon moest slachten ter genoegdoening van God, maar. dan via een teken, namelijk een engel, van God begrijpt dat hij zijn zoon niet hoeft te offe ren. Dat bracht hem op een ander idee van God! Zo kun je uit het Oude Testa ment talloze voorbeelden aanhalen hoe God zich aan zijn volk openbaart. Dat geeft aan hoe God werkt. Maar ie dere keer dient God zich weer opnieuw nader te open baren. Het levert alles bij el kaar genomen een geweldig ingewikkelde geschiedenis op. Gegeven is namelijk dat God. zoals de aanhef van de Hebreënbrief luidt, vele ma len en op velerlei wijzen tot de vaderen gesproken heeft door de Profeten en tenslotte door zijn Zoon. Alles bijeen vormen die ver halen een traditie. Die is niet alleen doorverteld, ze is ook steeds weer „vertaald". Kort samengevat kun je zeg gen dat de geschiedenis van het openbaringsgeloof ook het gekissebis insluit over de „vertaling" van die openba ring, over de relevantie er van. Vandaar ook de eindelo ze splitsingen in de kerkge schiedenis. De Westerse en Oosterse Kerk zijn in de tien de eeuw uiteengegaan over de kwestie in de geloofsbelij- Prof. Willem Berger denis of de Geest nu alleen uit de Vader voortkwam, of uit de Vader en de Zoon. Nu is dat geen probleem meer dat mensen uiteenjaagt. Wereldbeeld Je kunt je afvragen: waarom is dat „vertalen" van de bij bel zo moeilijk? Ten eerste is er geschreven in een tijd met een heel ander wereldbeeld. Er staat in de bijbel, om maar een heel bekend voorbeeld te noemen, dat de zon draait «om de aarde. Nu weten we wel beter Hoe je die taal van de bijbel moet interpreteren, is een groot probleem. Je kunt een onderscheid maken, ook in de bijbel, tussen religieuze taal en empirische taal, die de directe werkelijkheid weergeeft. Religieuze taal werkt inspirerend, bemoedi gend. Die moet je duidelijk onderscheiden van empiri sche taal, waar we ons in het dagelijks leven van bedienen. Maar hoe onderscheid je die twee? Dat is al heel moeilijk. Het moet ons manen tot voorzichtigheid: waar en door wie God spreekt, dat is niet zo eenvoudig als soms wordt gesuggereerd. Doordat er nieuwe kennis beschikbaar kwam, ontston den er weer nieuwe „ver- taal"-moeilijkheden. De Mid deleeuwers hadden een tijd lang veel te stellen met de Arabische wijsbegeerte. Dat heeft tof partijstrijd en bis schoppelijke veroordelingen geleid, maar uiteindelijk ook tot verrijking van de officiële theologie Wij als katholieken schrik ken niet zelden als wij aan dergelijke geschiedenissen te rugdenken. Net als de gere1 formeerden zaten we ook met een achterstand in het verwerken van de verhou ding tussen geloof, cultuur en wetenschap. Maar bij de ge reformeerden was de situatie wel anders. In hun kring heeft veel eerder een reli gieuze democratisering plaats gehad: dat maakt ze weer baarder. De geloofsafval is in hun kring dan ook veel min der sterk. Nog niet zo heel lang geleden verwezen de katholieken voor geloofsza ken altijd naar de pastoor: hij was de expert. De katholieken zijn als ge volg van de emancipatie die ze hebben doorgemaakt, mondiger geworden. De mensen zijn zelf gaan mee „vertalen" uit bijbel en tradi tie. Ze aanvaarden niet meer uitsluitend het gezag van de „vertaler" van bovenaf. We hebben immers ook zelf de bijbel leren lezen. Mondige katholieken willen niet meer alles aan een expert overla ten. Het vertaalproces doen wij nu met zijn allen. Daarmee loop je het gevaar dat je heel snel ver van die kerk af komt te staan. In een grote kerk als de ka tholieke heb je altijd richtin gen gehad in dat „vertalen". De bisschoppen hebben als taak de continuïteit in het leergezag te laten zien. Maar ie kunt in redelijkheid van hen verlangen dat ze de ge groeide pluriformiteit weer spiegelen. Er zijn trouwens genoeg voorbeelden van ker ken waar dat wel kan, bij voorbeeld in de Anglicaanse kerk. En in de Nederlandse Hervormde Kerk heeft men ondanks de grote verschillen in opvattingen tussen bij voorbeeld de gereformeerde Bond en meer vrijzinnige stromingen geleerd elkander vast te houden. Velen zullen zeggen: U maakt zich wel erg gemakke lijk af van de theologie die de leer van de RK-kerk weer spiegelt. Waar is theologie voor? The ologie is nodig om in heden daagse woorden te vertalen wat het geopenbaarde ge heim is. Theologie zou als vak niet bestaan als het ge noeg zou zijn de bijbel te le zen. Natuurlijk is het belang rijk dat er een instantie, het kerkelijk leergezag, is die over de „vertaling" waakt. Komt die instantie te ver af te staan van de ervaring van mensen die zich religieus la ten inspireren, dan zeggen die al gauw: je kunt me wat. De theologie waar de bis schoppen momenteel naar te ruggrijpen, is op een bepaald moment in de kerkgeschiede nis ontstaan, maar die geeft niet weer hoe er in brede kring theologisch wordt ge dacht. Je hebt in Nederland twee serieuze katholieke tijd schriften die zich bezig hou den met theologie. Dat is het Tijdschrift voor Theologie en Concilium. Die geven een goed beeld van de heden daagse theologische bedrij vigheid en die is enerzijds pluriform maar anderzijds betrokken op de eenheid der kerken. Vroeger poogde men de eenheid te bewaren door richtingen uit te stoten. Dat is een model van uniform ge loof en dat is al zo vaak mis lukt! Oecumenische tijdvak Veel mensen, met name ook uit de katholieke kerk, dach ten de laatste jaren: zoiets ge beurt niet meer. We waren immers het oecumenische tijdvak binnengegaan en dan leer je dat de waarheid op veel manieren gezegd kan worden. Benut de rijkdom van al die geloofstradities. Maar de leiding in de katho lieke kerk maakt nu naar mijn mening een oude fout. Eén manier van „vertalen" van de openbaring wordt als de ware aangemerkt, terwijl je kunt constateren dat in de loop der eeuwen, met het gaan en komen van pausen, voortdurend aan die „verta ling" is gesleuteld." Voor Berger is de nieuwe tendens naar een eenzijdig model van orthodoxie overi gens niet verbazingwekkend. Pro-nuntius Cassidy verdedigt klooster bij Auschwitz De apostolische pro-nuntius in Nederland, mgr. E. Cassi dy, noemt in een brief aan het OJEC, het overlegorgaan van joden en christenen, het „vreemd", indien een initia tief als de vestiging van het klooster in Auschwitz de oor zaak van onbegrip zou wor den tussen joodse en christe lijke gemeenschappen Hij meent dat er bij de vestiging van het klooster „geen enkel gebrek aan respect" voor de slachtoffers van Auschwitz is getoond. Evenals de Karmel in Dachau is het klooster van Auschwitz bedoeld „als een plaats van gebed en boete, een teken van hoop en ver zoening, een oproep voor vrede, gerechtigheid en broe derlijke solidariteit onder alle volkeren". Hij wijst erop dat de aanwezigheid van de Car- melitessen in Auschwitz te gen niemand is gericht maar dat zij een poging is „een le vende toepassing" te zijn van het Goddelijk gebod: „Bemin je naaste als jezelf". De pro nuntius zegt dat kardinaal Macharski in januari de ves tiging van het klooster ver dedigde door erop te wijzen dat het klooster is bedoeld als herinnering aan het bloedbad van alle slachtoffers van Auschwitz-Birkenau. Mgr. E. Cassidy „We leven in een tijd van ideologische onzekerheid. Sy stemen bekampen elkaar. Wat zie je gebeuren? Veel mensen nemen hun toe vlucht tot kerkelijke leiders. Ze projecteren hun onzeker heid op hen: zij moeten hen zekerheid verschaffen. Het is duidelijk dat veel mensen daar in onze tijd behoefte aan hebben. Leven met twijfel is ook niet gemakkelijk; je moet leren met je twijfels om te gaan. Velen zeggen dan tegen je als je het met de gang van zaken in de kerk niet eens bent: waarom ga je er niet uit? Je gaat er niet uit omdat dat geen enkele zin heeft. De be leving van geloof is een soci aal gebeuren. Je kunt niet op je eentje geloven. Dat in de eerste plaats, maar wat be langrijker is: als je eruit stapt, verval je in onkerkelijkheid. Bovendien lever je door er uit te stappen geen bijdrage aan een legitieme pluriformi teit binnen de katholieke kerk. Han Fortmann zei ooit in een van zijn laatste bijdra gen: ik aanvaard de geloofs belijdenis, als het me daarna maar niet verboden wordt na te denken. Onaangepast gedrag Volgens Berger kun je de Acht Mei-Beweging geen on volwassenheid aanwrijven. „Hooguit kun je spreken van onaangepast gedrag. Ze heb ben zich misschien ontactisch opgesteld tegenover de bis schoppen. Maar het is ook niet niks. Tot voor kort was het zo dat bisschoppen en ka tholieken globaal op een lijn zaten. Nu zie je dat het epis copaat tegenover een grote groep katholieken staat. Als je de toespraken nog eens doorleest die op de Acht Mei manifestatie zijn gehouden, dan zijn die in feite heel ge matigd. Er klinkt genoeg zelfkritiek in door. Hoe nu verder? Er is geduld nodig. Als rede lijke mensen moeten we ver antwoording blijven vragen aan de bisschoppen. Van de Reformatie kunnen we leren dat scheuringen tot niets lei den: daarmee hervorm je geen kerk. Er zijn geen on middellijke oplossingen. Er is een behoefte aan inspirerend leiderschap en je moet op pijnlijke wijze vaststellen dat aan deze behoefte niet wordt voldaan. Daarvoor is geen pijnstiller. Er is slechts het tegen alles in hopen dat het ooit anders zal gaan. PAUL VAN VELTHOVEN Varkensfricandeaukoolrabi met tomatensaus en aardappelen kopje koffie met aardbeiensoes Nodig voor twee: 400 g varkensfricandeau (voor 2 da gen), 50 g boter, zout, peper, rozemarijn, salie, tijm: 2 koolrabi's, zout, uitje, 10 g boter, 3 tomaten, 0,5 dl wa ter, aroma, peterselie; 0,5 tot 1 kg aardappelen; 2 k *pjes koffie 1 dl water, iets zout, 50 g boter, 2 kle 'ae eieren, 1,5 dl slagroom, 250 g aardbeien, 50 g basterdsui ker, poedersuiker. Schroei de varkensfricandeau rondom dicht in hete boter (het vlees ziet dan grijs). Temper het vuur, strooi zout en pe per over het vlees en leg er de kruiden, vers of gedroogd, naast. Braad het vlees met het deksel schuin op de pan in ruim een halfuur net gaar. Maak de jus af met weinig water en zeef hem. Snijd de geschilde koolrabi 's in plakken en verdeel die in re pen. Kook de groente in weinig water met zout gaar in tien minuten. Fruit de kleingesneden ui goudbruin in de boter, voeg de ontvelde en kleingesneden tomaten met water en iets zout toe en laat het sausje vijf minuten trekken. Maak het mengseltje vervolgens af met aroma en fijngeknipte pe terselie en schenk het in de schaal over de gare koolrabi. Breng voor de soezen water, zout en boter aan de kook, laat de boter smelten, voeg de gezeefde bloem toe, roer stevig en verwarm de pan flink totdat de massa tot een bal is gewor den. Doe het deeg in een kom en roer er een ei door. Klop het tweede ei los en voeg daarvan zo veel toe dat het deeg soepel en toch stevig is. Roer het deeg in vijf minuten luch tig, leg het met twee lepels op een ingevette bakplaat (tien bergjes) en bak het in circa twintig minuten, op stand 5 of 200. tot soezen. Vul de afgekoelde en opengeknipte soezen met stijfgeslagen room met aardbeien en strooi er poedersuiker over. Menutip voor maandag: varkensfricandeau met andijviesla en gebakken aardappelen - vla met rumbiscuits. JEANNE In het ontwerp-regeerakkoord is met slechts enkele regfc aangekondigd, dat er een legitimatieplicht komt, voor air burgers. Invoering van een persoonsbewijs wordt niet ovpi wogen, want de bestaande papieren worden voldoende acht: niet alleen rijbewijs en paspoort, maar bijvoorbeeld een identiteitsbewijs van de NS. De bedoeling is duidelijk: overheid acht het wenselijk dat niemand zich meer in ancfc miteit kan hullen. De bestrijding van de criminaliteit, wak onder de steeds toenemende fraude, zal ermee zijn gediefc zoals ook door de invoering van het fiscaal nummer. - Er zijn sterk verdeelde reacties gekomen op dit voornemR Veel ouderen hebben emotionele problemen met het feit ze een papiertje op zak moeten hebben waarmee ze kunn aantonen dat ze zijn voor wie ze zich uitgeven. Dat herinr* hun aan de oorlogstijd, toen de bezetter legitimatie no( vond omdat hij een flink aantal Nederlanders op een opsj ringslijst had staan. Die hadden allemaal wat te verbergenj ze verscholen zich met recht en reden achter een va naam. In een ordentelijke samenleving mag daaraan echt geen behoefte bestaan. De overheid is niet een vreemde r» gendheid die de wet met voeten treedt, maar een democi tisch gekozen gezag waarvan de uitvoerende organen parlementaire controle onderhevig zijn. Er zijn nogal wat wetsovertreders in dit land. Dat zijn rf alleen de kleine criminelen die auto's openbreken en hu deuren forceren, maar ook de zwartrijders in trein, tram, en metro, de zwartwerkers die geen premie of belasting be len en de vandalen die van alles en nog wat vernielen. C sporingsambtenaren zullen het heel wat gemakkelijker ki gen, als ze bij het constateren van een overtreding zonj mankeren aan de weet kunnen komen wie ze voor zich hi ben. Nu krijgen ze bij herhaling valse namen voorgeschotr en doe daar maar wat aan. Met name voor de fraudebest?' ding (het zwart werken) kan de identificatieplicht van gif belang zijn. En fraude is diefstal van de gemeenschap. De protesten zijn tweeledig. Men vreest dat het instel^ van een identificatieplicht de weg opent naar persoonsr^ stratie, waardoor met een druk op de knop allerlei gegev^ over iedereen tevoorschijn kunnen worden getoverd. Dat l de privacy van de burger schaden. De eerste de beste amc naar met opsporingsbevoegdheid zou een volledig beeld kr nen krijgen van de omstandigheden van iedere Nederland Die angst lijkt ongegrond: de wet op de privacy waarvj een ontwerp klaar ligt, garandeert bescherming en bovi dien heeft het simpele feit dat de burger zich bekend mj kunnen maken, daarmee niets van doen. De soort identifi tie waaraan wordt gedacht maakt het ook niet bepaald wd schijnlijk dat het zo'n vaart zal lopen. Een directer bezwaar is verwoord door burgemeester w bree van Benthuizen, die op persoonlijke titel klaagde datf" nooit meer anoniem in Amsterdam kan gaan stappen. kan hij natuurlijk best. Alleen als hij zich daar onbehooiï gedraagt, kan hem gevraagd worden wie hij is. Het ophel van de anonimiteit is erg vervelend voor wie iets te verll gen heeft, maar de ordentelijke burger heeft niets te vre| als hij zich niet alleen maar als automobilist, als klant vai| bank. als bezitter van een creditcard of als grensoverscn der (om maar enkele voorbeelden te noemen) moet legitif ren. In al die gevallen is het immers heel gewoon dat h| gevraagd wordt zijn identiteit te bewijzen. Anonimiteit h| iets van lafheid in zich; opheffing daarvan dient de samei ving. De rechten van de mens behelzen niet dat wie dinjj doet die het daglicht niet kunnen verdragen, onbekend 1? blijven. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Polarisatie (2) Telkens weer verbaas ik me over de aanvallen op paus en bisschoppen van mensen die beweren het „andere gezicht" van de Kerk te zijn, zoals in de rubriek „brieven van lezers" in de krant van zaterdag 28 juni. De leden van de Acht Mei Beweging proberen de leer van Christus tot een kari katuur te maken, die moet lei den tot verwarring der geesten en tot polarisatie. Paus en bis schoppen hebben de plicht te waken over de leer van Chris tus. Ik verbaas me dan ook over de felle aanvallen op de bisschop van Roermond, die getoond heeft een rots te zijn, waarop katholiek Nederland trots kan zijn.Daarom is de Acht Mei Beweging niet K andere gezicht van Kerk; helemaal geen gezicht. De* weging springt om met 4. Tweede Vaticaans Conó naar eigen goeddunken. belachelijk maken van zal van voor dat concilie is kl( zielig en vaak bezijden waarheid. Dat geldt bijvq beeld voor dat verhaal vap begrafenis van ongeboren li- deren. Ik ben er getuige geweest dat een doodgebcF kindje op gewijde aarde w begraven. En in tegenstell tot wat wordt beweerd, ufj tijdens het jaarlijkse bezfe van een parochiegeesteL niet vaststaand gesproken q_ uitbreiding van het kinde^ Zelf ben ik 73 en mijn vrty 74 jaar; die vraag is nim^ aan ons gesteld. Waar hel aan kwam en op aan kon of men leeft zoals het moej dan zeker als katholiek, de vele zogeheten bevrijdt uitspraken van de vooruit* venden is niets meer ove( bleven. De meelopers zaï grote verwarring en da< niemand mee gediend. De lige Geest moge hen allen lichten om in te zien wal juiste weg is tot de Waarl en het Leven in Christus. DEN HAAG, H.A.M. van Tongeren Hier en daar regen j™. Frankrijk: Zondag enkele Middagtemperatuur de Kanaalkust 1 h< DE BILT (KNMI) De perio de met warm tot zeer warm zomerweer is voorbij. Vandaag is het half tot zwaar bewolkt. Voornamelijk in de ochtend kan uit de bewolking plaatse lijk nog wat regen of motregen vallen. Het wordt niet warmer dan ongeveer twintig graden. Een aktieve storing, die giste ren boven de Oceaan aan kwam, koerst snel in onze richting. Op de nadering er van neemt in de namiddag en avond de bewolking toe. Het ziet er naar uit dat het zondag geruime tijd regent. De maxi mumtemperatuur wordt mor gen ongeveer 18 graden. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië en Denemarken: Half tot zwaar bewolkt en enkele buien. Middagtemperatuur van 15 graden aan de westkust van Noorwe gen tot 18 in het binnenland en in Denemarken. Britse Eilanden. Ierland: Verander lijk bewolkt en een enkele bui. Mid dagtemperatuur van 15 graden in het westen tot 20 in het zuidoosten. Benelux, West-Duitsland: Half tot Alpengebied: Wisselend bewoltf1 zondag een enkele regen- of3< weersbui. Middagtemperatuur dalen 23 tot 28 graden. Nulgri" grens dalend tot 3000 meter. Spanje en Portugal: Flinke perioden. Middagtemperatuur graden aan de Golf van Biscaje Ijl graden aan de Middellandse-ZÉ en 35 in het binnenland. Italië, Joegoslavische kust: Mai plaatselijk onweer, overigens zoT Middagtemperatuur 28 tot 32 gq Weer Max. Eelde 25

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2