Tijdreizen wordt een rage
^0
Paul van Vliet:
„Over leven"
in Circustheater
Uitwisseling Haghe Sanghers succes
Pleidooi voor
ontplooiing poppenspel
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): D.A.R.Y.L (al);
do. ma. t/m wo. 13.45. 18.45.
21.15. vr. t/m zo. 13.45. EURO
CINEMA II: Police Academy III (al);
14.00. 18.30. 21.00. EUROCINE
MA III: Jewel of the Nile (al); 13.45.
18.45. 21.15. EUROCINEMA IV:
Hold up (al); 18.30, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Gewaagd lief
desspel (18); za. 24.00 EUROCI
NEMA II: Police Academy (16); za.
24.00. EUROCINEMA III: Jewel
of the Nile (16); za. 24.00. EU-
ROCINEMA IV: Intieme bijles (18);
za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Peter Pan (al);
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Police Academy
III (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Out of Africa (al); 20.00.
Pretty in Pink (al); 14.30. 19.00,
21.15. Jewel of the Nile (al); 14.30.
19.00, 21.15. Highlander (16);
14.30, 19.00, 21.15. Teachers (al);
14.30, 19.00. 21.15. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): Cer
tain Fury (16): 14.30. 19.00, 21.15.
zo. 14.15. 16.30, 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414); Zij die zondig leven
(16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15,
16.30, 19.00, 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Peter Pan (al); za. zo. wo.
14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Adverteren doet begeren
(18); vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Remo (12); vr. za. ma. di.
19.00. zo. 20.15. Kom met je wald
hoorn tussen mijn alpen (16); vr.
za. ma. di. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Commando Leopard (16); 14.45,
19.00, 21.00. CITY THEATER II:
Brewsters millions (16); tijden zie
City I. CITY THEATER III: Abel
(al); tijden zie City I. CITY THEA
TER IV: Tiroler slippertjes (16);
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Donald Duck in het wilde
westen (al); vr. za. zo. di. wo.
15.00.
CITY: Donald Ducks verjaar-
spartijtjes (al); 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Absolute beginners
(al); do. t/m wo. 19.00. ma. za. zo.
wo. 15.45. Gotcha (al); do. t/m wo.
21.15.
KINDERVOORSTELLING
Troetelbeertjes; 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Weird science (al);
do. t/m zo. 20.00. za. zo. wo.
14.00. Life and die in L.A. (16); ma.
t/m wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. t
463500): Police academy III
14.00, 19.00. 21.30. zo. 13J
16.00. 19.00. 21.30. ASTAl
(Spui 27, tel. 463500): The jewel
the Nile (al); 14.00. 18.45. 21J
zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21J
ASTA 3. La cage aux folies
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.|
16.00, 19.00, 21.30. BABYLOlj
(naast Centraal Station,
471656): Pretty in pink (al); 14.|
19.00, 21.30. zo. 13.30. 15.
19.00, 21.30. BABYLON 2: d
of Africa (al); 14.00, 20.15. F
BYLON 3: Romancing the strf
(al); 19.00, 21.30. CINEAC 1 (9
tenhof 20. tel. 630637): The Phl,
delphia experiment (12); 14.È
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.C
18.45. 21.30. CINEAC 2: Dj
.R.Y.L. (al); 14.00, 18.45, 21.30. I
13.15. 16.00. 18.45. 21.30. Clh
AC 3: The Sicilian connection (1
18.45. 21.30. EUROClNEf
(Leyweg 910, tel. 667066): Poh
academy III (al); 14.00, 19.1
21.30. zo. 14.00, 16.30, 19.1
21.30. vr. za. 24.02. METROP
LE 1 (Carnegielaan, tel. 45675
Highlander (16); 14.00, 18.1
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.1
21.30. METROPOLE 2: Runa*
train (12); 18.45, 21.30. METR
POLE 3: 14.00, 18.45, 21.30. i
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. t\
14.00, 20.00. Tell me a riddle (1
do. Prizzi's honor (16); vr. Macaj
ni (16); za. Les favoria de la lu
(16); zo. Apocalypse now (16); n
One from the heart (al); di. All tC
jazz (12); wo. METROPOLEI
Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. N
TROPOLE 5: Ginger Fred rf
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
(Herengracht 13. tel. 462400): w
hitcher (16); 13.45, 18.45, 21.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.f
ODEON 2: War and love (I
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
Hot resort (16); 13.45. 18.
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.1
21.30. ODEON 4: Rambo Fl
blood II (16); 18.45, 21.30.
PARIS 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Sex-cruise (18) 12.00]
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PAi
2: Sex-theater (18); 12.15
22.45. zo. v.a. 13.45. LE PAi
3: Bad girls deel III (18); 12.301
23.00. zo. v.a. 14.00. HAAf
FILMHUIS (Denneweg 56.
459900): Zaal 1: Death in Venil
19.15, 21.45. La cercle rouge;
23.30. Zaal 2: La traviata; 19.
21.45. Zaal 3: Films of the fill
IV: Knock on wood; do. La vad
et le prisonier; vr. You're ner
too young; za. Mon oncle; zo. n
perfect furlough; ma. Housbq
di. Some tike it hot; wo. dl
19.30. 21.45.
NACHTVOORSTELLINGEN:
e CINEAC 1: Short circuit (16);
00.15. CINEAC II: At close rad
(16); za. 00.15. CINEAC III: 1
Sicilian connection (16); za. OOl
EUROCINEMA. Police acadel
III (16); vr. za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeertj
14.00. zo. 13.30, 15.45. CINE
3: Peter Pan; 14.00. zo. 13.
16.00. EURO CINEMA: Pol
academy III; 14.00. 19.00, 21.
zo. 14.00, 16.30, 19.00,
ODEON 4: Lucky Luke en d
Daltons; 13.45. zo. 13.15, 16.00
gezinsuitbreiding
een dagblad-advertentie zit nergens mee.
VRIÏDAG 4 JULI 1986 PAGINA
„The Philadel
phia experiment" (12) met
Michael Paré en Nancy Al
len. Regie: Stewart Rafill.
Tijdreizen wordt een rage. Na
dat Michael J.Fox in „Back to
the future" zo succesvol een
retourtje naar de jaren vijftig
nam, hebben we al weer ette
lijke films kunnen zien waarin
aï dan niet vrolijk heen en
weer gesprongen wordt door
een gat in de tijd. In de ko
mende film „Biggies" (geba
seerd op de eens - nog altijd? -
befaamde jongensboeken rond
de Britse vliegenier van die
naam) wordt dat element van
tijdreizen toegevoegd om het
verhaal op te peppen terwijl
de keus op de hoofdrolspeler
hoofdzakelijk gemotiveerd
moet zijn door zijn gelijkenis
met voornoemde Michael Fox.
Met „The Philadelphia experi
ment", geproduceerd door
Jofrn Carpenter en geregis
seerd door nieuweling Stewart
Rafill, is iets dergelijks aan de
hand.
In 1943 wordt er aan de Ame
rikaanse Oostkust geëxperi
menteerd met de mogelijkheid
de oorlogsschepen via een
electrisch veld te onttrekken
aan de radar van de Duitsers.
Er gaat iets mis. Om allerlei
pseudo-teehnische filmeffec
ten maar heel simpel te verta
len; De lading van het veld
wordt zo groot dat die alle
bliksems boven de Verenigde
Staten aantrekt en twee jon
gens van de Navy vooruitslin-
gert naar 1984. Wanneer het
stel daar een punkechtpaar uit
een auto ziet stappen begint
hun verbijstering. Veel vragen
stellen en evenveel uitleggen,
al komen ze daar niet erg hard
aan toe omdat het Amerikaan
se leger anno nu jacht op de
maakt. De twee mariniers blij
ken namelijk nog steeds zo
.geladen" dat ze sidderend en
schokschouderend de kracht
velden van de natuur naar
hun lichaam toezuigen.
Verhaal noch film zijn erg
sterk. Ondanks de lichtflitsen
en de over het doek springen
de electrische ladingen, blijft
het een mak boeltje. Alleen
wie ontzettend benieuwd is
hoe de marine-jongens weer
terugkomen naar 1943 zal het
waarheid moet zijn, kan de
film je op een of andere ma
nier niet overtuigen. Tussen
waarheid en filmwaarheid zit
ten artistieke wetten en drem
pels in de weg waardoor de
een niet zonder meer naar de
andere leidt. Zelfs niet als een
regisseur als Moshe Mizrahi
(die toch ook het aangrijpende
„La vie devant soi" met Simo-
ne Signoret maakte) de teugels
in handen houdt. Zelfs niet als
het gaat om joodse kinderen
die de verschrikkingen van
het Warschause ghetto en de
Duitse concentratiekampen in
Polen overleven.
Misschien komt het omdat re
centelijk Claude Lanzmanns
„Shoah" je over de tijd heen
zo'n indringend beeld van jo
denvervolging en concentra
tiekampen heeft gegeven dat
al het andere bleek blijft. Maar
vóór Lanzmanns documentai
re was er een film als Robert
Enrico's „In naam van de an
deren", gebaseerd op de auto
biografie van Martin Gray, en
ook daar wilde de nabootsing
van de werkelijkheid op het
doek je maar niet echt aangrij
pen. Moest je bij wijze van
spreken alsmaar voor ie uit
mompelen dat het toch om
echte verschrikkingen ging. In
„War and love" hetzelfde ge
voel bij de ware belevenissen
van de inmiddels Amerikaan
geworden Jack Eisner, die
zelfs van de Poolse autoritei
ten toestemming om voor zijn
produktie in Polen zelf te fil
men. Het is het verhaal van
zijn leven als jongen in het
ghetto, zijn verliefdheid op
een joods meisje, hoe zij onder
een andere naam onderdak
vindt bij Polen buiten het
ghetto, hoe hij er blijft, zijn es
capades in de zwarte handel
via de befaamde tramlijn die
dwars door het ghetto liep. hoe
ze elkaar kwijt raken, hoe ze
elkaar in het concentratie
kamp terugvinden en hoe ze
elkaar weer vinden. Al zal zij
tenslotte toch overlijden.
Regisseur Moshe Mizrahi film
de de oorlog vanuit dat per
spectief van die jonge liefde
naar het boek „The survivor"
van Jack Eisner. Respectabel,
met een stel knappe jonge ac
teurs. met een redelijk goed
gevoel voor de historie in zijn
beelden. Maar toch niet goed
genoeg, niet indringend ge
noeg om je emotioneel in je
kladden te grijpen. Je blijft
naar film kijken, Hollywood,
celluloid. Kijken naar een ver
teller die zijn best doet, maar
wiens beelden de waarheid
merkwaardig in de weg blij
ven zitten.
De Mafia lijkt
uitgehold
„The Sicilian
connection" (16) met Mi-
chele Placido en Mark
Switzer. Regie: Damiano
Damiani.
Bij het zien van „The Sicilian
connection" kan je alleen
maar concluderen dat het the
ma van de Mafia en haar
praktijken zo langzamerhand
behoorlijk uitgehold is. Al
weet je tgelijkertijd dat niets
minder waar is. Mocht Coppo
la ooit een „Godfather III"
gaan maken dan is het bijna
zeker dat je anders piept. Con
clusie: het ligt toch echt aan
het hoe, aan scenario en regie.
De laatste is in dit geval in de
handen van de oude Italiaanse
rot-in-het-vak Damiano Dami
ani, die al zoveel films op zijn
naam heeft dat het nooit meer
echt slecht zal worden. Maar
grootheid ligt al lang niet
meer in zijn verschiet. In „The
Sicilian connection" gaat een
Amerikaanse Italiaan terug
naar Sicilië om daar bij te
staan in een vete tussen enkele
families. Familie is het kern
woord in de film. Zowel de
Mafia-familie's die elkaar op
leven en dood bestrijden, als
de echte directe familie, van
vader op zoon en van broer tot
broer. De Amerikaan is zo'n
familie-man en zijn bescher
ming van zijn lieve, aardige
broertje dat hem zelfs zo goed
als verraad wordt hem nood
lottig.
Een betere schrijver en een
beter filmer hadden er een
stevig noodlotsdrama uit kun
nen halen. Nu blijft het wat
koud kijken tegen de verwor-
denheid van de Mafia, van
door drugsverslaving verrotte
emoties, naar een moeder die
haar dochter tot prostitutie
dwingt en naar de corruptie in
kringen van politie en rechter
lijke macht. Vagelijk moet de
historische moord op een Sici-
liaanse officier van justitie die
de Mafia grondig wilde aan
./KUNSTCcidócCouirtfit
einde kunnen halen. Ik was
het niet.
Donald en
kornuiten in het
kort
„Feestelijke revue van te
kenfilmsterren" (a.l.).
Terwijl in de vakantiedagen
ook Disney's getekende hoofd
film „Peter Pan" weer in ver
toning is, komt de firma van
wijlen Walt nu met een compi
latiefilm rond de helden Pluto,
Goofy, Donald. Dagobert en
vele anderen. Een nieuwe sa
menstelling, een aantal voor
het grote publiek ook nieuwe
korte films en een smak te
kentalent van jewelste. Het
enige nadeel van zo'n compila
tiefilm is dat er na een tijdje
kijken een lichte vermoeid
heid optreedt van alle effec
ten, achtervolgingen, dreunen
en andere vormen van humo
ristisch geweld die de Ameri
kaanse tekenaars zo graag uit
hun pennen laten vloeien. Al
met al genoeg lachwerk voor
het jonge volkje en de oudere
tekenfilmgek die door de cli-
ché's heen toch het fantastisch
tekenwerk blijft zien.
De verbleekte
waarheid van
het ghetto
„War and love"
(a.l.) met Kyra Sedgwicke
en Lee Wallace. Regie:
Moshe Mizrahi.
Met sommige films gebaseerd
op historische feiten is iets
merkwaardigs aan de hand.
Terwijl je weet dat wat je ziet
de waarheid en niets dan de
Donald Duck (hier „gefotografeerd" tijdens zijn verjaardag) is
een van de hoofdpersonen in de Disney-compilatie in Metropole.
Escher-expositie in Gemeentemuseum
DEN HAAG In het Gemeentemuseum in Den Haag is een
expositie te zien van werk van de graficus M.C. Escher die van
daag wordt geopend en voortduurt tot en met 31 augustus. Het
gaat om tekeningen en grafieken. Het Prentenkabinet van het
museum beschikt over een complete seHe van alle 448 prenten
die Escher tussen 1916 en 1969 heeft gemaakt. Ook omvat de
collectie een keuze uit zijn getekende werk en veel documenta
tiemateriaal over Eschers leven en werk. In tegenstelling tot de
overzichtstentoonstelling van 1968 is nu de aandacht gericht op
één belangrijk aspect van Eschers werk: de regelmatige vlakver
delingen, die vanaf 1937 een belangrijke rol spelen. Een bekend
voorbeeld daarvan is de prent „Metamorfose".
Alsnog protest tegen uitbouw Concertgebouw
AMSTERDAM De Vereniging Monumentaal Concertgebouw
Amsterdam heeft de Amsterdamse Raad voor de Monumenten
zorg en de landelijke Monumentenraad gevraagd een nader
standpunt te bepalen over de nieuwe uitbouw van het concert
gebouw Aanleiding daartoe is volgens mr. P. Nicolai van de
vereniging dat tijdens een extra zitting van de afdeling geschil
len van de Raad van State op 27 juni is gebleken dat ook andere
bouwkundige oplossingen mogelijk zijn.
In een eerder door de Amsterdamse raad uitgebracht advies kon
nog geen rekening gehouden worden met deze alternatieven,
omdat op dat moment nog geen inzicht bestond in het program
ma van eisen van het Concertgebouw. Omdat met de aanbouw
het belang van de monumentenzorg naar haar mening ernstig
wordt geschaad, heeft de vereniging nu alsnog de Monumenten-
raad in Zeist gevraagd met een standpunt te komen.
AMSTERDAM Om de ach
terstand van het poppenspel,
als oudste theatervorm in ons stemming van het beleid van
land, in te halen is een betere de verschillende overheden op
afstemming van het beleid van dit punt voorgesteld,
de verschillende overheden Op een enkele regionale cur-
(rijk, provincie en gemeenten) sus na bestaat er ook geen be-
nodig, zal er een betere subsi- roepsopleiding op het gebied
dieregeling nodig zijn en is een van het poppenspel, wat het
nog steeds ontbrekende be- Nthl een doorn in het oog is.
roepsopleiding dringend ge- De meeste poppenspelers zijn
wenst. Dit zijn de kernelemen- mensen die hun vaardigheden
ten van de discussienota „Be- door eigen ontwikkeling heb-
leid Poppenspel", dat het Ne- ben verworven. Er bestaat
derlands Theaterinstituut geen beroepsopleiding voor
(Nthl) in opdracht van de mi- het poppenspel. Wil het pop-
nister van WVC heeft opge- penspel zich kunnen ontplooi-
steld. en dan is, ook al met het oog
op de technische en artistieke
Totaal zijn er zo'n zestig pop- ontwikkelingen, een vakoplei-
penspeltheaters in ons land: ding broodnodig. Het uiteinde-
ongeveer 45 in de provincie en lijk doel van de opstellers van
vijftien in de drie grote steden de nota is de opleiding voor
Amsterdam, Rotterdam en beroepspoppenspeler onder te
Den Haag. Twintig van deze brengen in het kunstvakon-
één- of tweemansbedrijfjes derwijs. Zij zien dan als aan
hebben een vaste accommoda- vulling op deze HBO-opleiding
tie, de rest bestaat uit reizende bij- en nascholingscursussen,
groepen. Volgens de opstellers
van de nota vallen vele groe- Voor een redelijke subsidië-
pen tussen de wal en het schip ring van het poppentheater
omdat zij van de ene over- zou een jaarlijks bedrag van
heidsinstelling naar de ander 2,1 miljoen gulden nodig zijn.
Rus en Fransman winnen viool-concours
MOSKOU De 23-jarige Rus rov. De derde prijs is toege-
Ilja Kaler en de 27-jarige kend aan de Australische Jane
Fransman Raphael Oleg zijn Peters en de vierde aan Cristi-
winnaar geworden van de eer- na Anghelescu uit Roemenië,
ste prijs in de vioolcategorie
van de Tsjaikovski-wedstrijd De jury onder voorzitterschap
in Moskou. De tweede prijs van de Russische violist Viktor
wordt eveneens door twee vio- Tretjakov - een vroegere win-
listen gedeeld, de Chinees Xue naar - kende geen vijfde prijs
Chei en de Rus Makson Fedo- toe.
Upo Togna
en Michel
Serrault d€
wanhoop n
wanneer ee
erfenis hui)
relatie hevij
proef stelt
„La Cage a
fojles 111"
pakken model hebben gestaan
voor Damiano's film. Hier gaat
het ook om zo'n commissaris,
die door zijn medewerkers
verraden en verkocht wordt.
Dat brengt twee geldige the
ma's (de familie als noodlot en
het verrotte recht) bij elkaar
in een film die de vitale kern
van beide mist en in de cli-
ché's blijft steken.
Charlie's tante
opz'n Frans
„La cage aux fol
ies III" (a.l.) met Michel
Serrault en Ugo Tognazzi.
Regie: Georges Lautner.
Acteurs van naam als Ugo
Tognazzi en Michel Serrault
en een regisseur die voor heel
wat knappe thrilleruurtjes in
de Franse cinema tekende sa
men aan het kluchtwerk a la
Charlie's tante. Dat is in het
kort „La Cage aux folies III".
De derde aflevering van de
belevenissen van een homose-
xueel stel en hun nachtclub
van die naam.
Een van het manlijke paar
krijgt een verrassing voorge
schoteld. Een Schotse ti
sterft en laat hem een ene
erfenis na. Maar er zit een
vige adder ondej het gras:
moet binnen achttien ml
den getrouwd zijn en een I
hebben verwekt. Gezien
aard van het beestje (mons
Albin Mougeotte woont al l
tig jaar keurig samen met
vriend Renato Baldi) stuit
op moeilijkheden. Maar
cabaret van het stel loop.
zijn laatste benen, dreigt
nancieel ten onder te g
dus dan verzint een mens i
Er wordt heel wat afgegj
rond sexuele geaardheder]
met travestie, een soort cf
walk tussen homo en hef
tot uiteindelijk alles via
ongehuwde moeder en
Schotse neef weer goed k(
In Frankrijk zijn de „Cage
folies" films behoorlijke j
cessen, in Amerika raakte
publiek laaiend via een torf
versie met Robert Presto»
vrouwekleren. In Holland
het gelukkig zo'n vaart n
niet lopen. En toch deel
hier, terwijl oneindig veel
^.tere Franse films de reis n
de Nederlandse bioscoop
halen. Je moet als filmliefl
ber toch heel wat wegslikt
BERT JANSj
De leden van het Koninklijk
Mannenkoor „Die Haghe
Sanghers", vorige maand op
concertreis door Tsjecho-S.lo-
wakije, zijn de afgelopen da
gen als gastheren opgetreden
voor de zangers van het
Noordboheemse Lerarenkoor.
Waren de Haagse zangers da
gelijks veelvuldig op pad on
der meer naar het verafgele
gen Policka waar de compo
nist Bohuslav Martinu werd
geboren en waar de Hagenaars
op zijn graf hebben gezongen,
de Tsjechen beperkten zich tot
Den Haag en Scheveningen.
Het zonovergoten Schevenin
gen maakte het verblijf tot een
Concerten in Den Haag en Scheve
ningen door het Noordboheems Le
rarenkoor uit Tajechoslowakije in
uitwisseling door het Kon. Mannen
koor Die Haghe Sanghers.
vakantieparadijs, maar toch
was er ook nog ruimte voor di
verse Haagse uitstapjes.
Begin deze week zongen Hage
naars en Tsjechen gezamenlijk
in de Lutherse Kerk, resp. on
der leiding van René Verhoeff
en Alois Skarkova, woensdag
middag werden de gasten uit
genodigd voor een optreden in
de Kurzaal en woensdagavond
zongen zij in de Scheveningse
Oude Kerk. De dirigent eerde
in zijn programma de grote
Tsjechische componisten Sme-
tana, Dvorak en Janacek,
maar ook werd aandacht ge
schonken aan componisten uit
vroegere eeuwen, aan werken
uit Letland en aan de heden
daagse componist uit Tsjechos-
lowakije: Lukas Zdenek. Van
hem werd een mannenkoor-
werk uitgevoerd, geschreven
met vioolsolo, op deze concert
reis vertolkt door Hana Skar
kova, dochter van de dirigent
van het koor. Een werk rijk
aan temperament en rijk aan
weemoed, door de violiste en
de mannen afwisselend en le
vendig uitgevoerd.
De Tsjechen zongen al hun
werken uit het hoofd en in
hun optreden was sprake van
koordiscipline en stijl. Opval
lend was dat zij vrijwel geen
forte zongen. Die Haghe San-
gers bijv. beheersen wel het
scala van pianissimo tot fortis
simo. Natuurlijk oogstten de
Tsjechische mannen uitbundig
succes met Piet Hein en de
blanke top, al leken de Hage
naars beter Tsjechisch en da
Tsjechen Nederlands te zin
gen. Het gebaar werd in ieder
geval gewaardeerd. En bij dat
alles is er tussen de mannen
koren vriendschap en ver
broedering gegroeid, nog be-
langerijker dan wederzijdse
prestaties.
ADRIAAN HAGER
SCHEVENINGEN Na
een langdurige tournee
door tal van plaatsen ver
weg in het buitenland,
keert Paul van Vliet ou
dergewoonte in de zomer
terug naar Scheveningen
om daar in avonden aan
zee zijn kleinkunst als een
branding de zaal in te
loodsen. Vanaf vrijdag 11
juli gaat geen zee hem te
hoog en geeft hij in het
Circustheater zichzelf in
zijn programma „Over le
ven", de mentale strijd om
het bestaan, de kunst om
levensernst in humor te
vertalen.
Hij heeft dit alles neergelegd
i in een lied met als regels: „Je
I moet hard zijn om te overle
ven, onverschillig voor wan
hoop, onkwetsbaar voor ver
driet. Op kansen blijven loe
ren om de anderen te vloeren,
dan zul je overleven, maar Le
ven is dat niet".
Hier voegde Paul van Vliet in
een persoonlijke ontmoeting
gisteren bij terugkeer in Sche
veningen aan toe, dat welke
invalshoek of gegeven hij ook
kiest dit voor afhandeling bij
hem altijd de weg kiest van
een mengeling van humor,
muziek, poëzie, onzin, scheutje
beschouwelijkheid en mootjes
maatschappijkritiek. Met vak
mensen om zich heen kleedt
hij dit aan met belichting en
decor. Voor velen een ver
trouwde figuur laat hij zich in
elke voorstelling zien zoals hij
op dat moment is, nieuw in
wat hij meemaakt in zijn land,
zijn tijd en zijn privéleven. Zo
juist vijftig, voeit hij zich nog
steeds in de groei. Zijn pro
gramma's heeft hij dan ook op
de groei gemaakt. Hij is al zo
vaak opnieuw begonnen, in
zijn leven en in het theater,
dat het hem tot een tweede
natuur geworden is. Dit leidt
bij hem tot lachwekkende,
evenzeer illusoire vormen van
lijfsbehoud, de cabaretier die
de mens van Vliet overstijgt
op elektronische muziek op
basis van akoustisch instru
mentarium.
Hij uit zich graag in liedjes.
Daarin ligt zijn levensfilosofie
en daaraan zal het niet ontbre
ken. Maar zich ervan bewust,
dat hij maar een beperkt aan
tal humoristische verschijnin
gen in huis heeft, weet hij in
de Hagenaar Bennie zichzelf
voorlopig gevonden te hebben.
Als concierge van een scholen
gemeenschap -pratend over ik
en de rector- zal hij door de
doolhof van het onderwijs
dwalen, zomede de relatie ou
der/docent/leerling doorlich
ten. De ontwikkelingen in die
sector geven hem wat noten te
kraken. We moeten wel de
menselijke verhoudingen in
het oog houden, terwijl tege
lijk ieder op zijn rechten staat.
Niet minder menselijke ver
schijningsvormen zal hij zijn
publiek voorhouden in de in
zijn show ingebouwde mini-
musical „De voordeurdelers",
waarin hij de turbo-mens ten
tonele voert en ten voeten uit
neerzet, de makkelijk van re
laties wisselende mens, die zijn
eigenheid dreigt te verliezen
in het veelvuldig opgaan in
anderen. Het enige dat hij nog
gemeen heeft met de ander is
de voordeur. Tal van eigen
tijdse verschijnselen uit de
menselijke cirkelgang gaan
daarin over de tong, van voet
balvandalisme tot medisch dia-
bolisme.
TON OLIEMULLER
Bob Dylan voor filmopnamen in Engeland
LONDEN De Amerikaanse zanger Bob Dylan gaat in augus
tus zeven weken wonen in Groot-Brittannië voor de opnamen
van de film „Hearts of Fire". In de film zal naast Dylan optre
den de Britse acteur Rupert Everett ("Another Country"). Het
verhaal gaat over een Amerikaanse rockzanger die in het noor
den van Engeland een zangeres ontdekt van wie hij hoopt een
superster te maken. Dylan heeft voor de film zes muzieknum
mers geschreven. „Hearts of Fire" komt begin-juni 1987 in de
roulatie.
Paul van Vliet terug in zomeravonden aan zee.