Geen opvolger voor Baeten
in adviescollege bisschoppen
Drievuldigheidsdogma resultaat
van enkele eeuwen ontwikkeling
aan tafel
Priesterwijding vrouwen
obstakel eenheid
Anglicaanse en R.-K. Kerk
Politiek taboe op
vredesbijeenkomst in Assisi
kerk
wereld
Paus begeeft zich met
reis naar Colombia in
theologisch wespennest
£cidóe Somant
Onvrede in IKV en ICTO
weer
ACHTERGROND
EeidaeSommil
DINSDAG 1JUU 1986 PAGINA 2
Poolse bisschoppen tegen „godsdienstles'
De Poolse bisschoppen hebben hun verontrusting uitgesproken
over het voornemen van de autoriteiten de studenten deze
herfst een cursus „studie van godsdiensten" te laten volgen.
Volgens de bisschoppen „betekent dit onderwerp onder de hui
dige omstandigheden de strijd tegen de religie'„Het zal her
senspoelen worden", aldus de verklaring van de geestelijke lei
ders.
Een hoge functionaris van de Poolse communistische partij be
streed op een persconferentie de lezing van de bisschoppen.
Kezimierz Barcikowski verklaarde dat de cursus is bedoeld om
de studenten bekend te maken met verschillende godsdiensten.
Op die manier wordt een bijdrage geleverd aan een „vergro
ting van de tolerantie", aldus de functionaris.
Volgens kerkelijke bronnen is de cursus bedoeld om de invloed
van de Kerk op de Poolse jeugd verkleinen. De officiële cijfers
laten zien dat ongeveer 70 procent van de jongeren in Polen
gelovig is. Zij nemen vrijwel allemaal deel aan door de Kerk
georganiseerd godsdienstonderricht. Op de scholen is gods
dienstles sinds 1957 verboden.
Adam Lopatka, minister voor godsdienstzaken, maakte bekend
dat ongeveer 800 van de 23.000 priesters in Polen het commu
nisme bestrijden. Circa 20 procent van de priesters staat loyaal
tegenover de Poolse regering en benadert haar „welgezind", al
dus Lopatka. Van de 90 katholieke bisschoppen is hetzelfde
percentage als loyaal te beschouwen, aldus de minister.
Het presidium van de
Stichting Nederlandse
Priester Religieuzen
(SNPR) heeft maandag
besloten geen initiatie
ven te nemen om in de
vacature na het ontslag
van abt A. Baeten als lid
van de Bisschoppelijke
Beleidsadviescommissie
(BBK) te voorzien. De
bisschoppen hebben het
presidium schriftelijk ge
vraagd een voordracht te
doen voor de opvolger
van Baeten.
De bestuursleden van de-
SNPR wensen het ontslag
van Baeten niet te aanvaar
den en menen dat de relatie
tussen bisschoppen en reli
gieuzen in ernstige mate is
geschaad. Dat blijkt uit een
Geen geld meer
voor
vrouwelijke
R.-K.
studiesecretaris
De werkgroep Vrouw en
Kerk van de Katholieke
Raad voor kerk en Samenle
ving heeft wegens geldge
brek het contract met haar
studiesecretaris, mevrouw C.
Nelis, niet verlengd. In mei
liep het tweede project van
de werkgroep af, waarvoor
mevrouw Nelis als studiese
cretaris was aangesteld.
De commissie projecten in
Nederland van de Neder
landse religieuzen financier
de het tweede project van de
werkgroep. Daarin werden
de gegevens nader uitge
werkt die in het eerste pro
ject over ervaringen van de
vrouw in de Rooms-Katho-
lieke Kerk waren verkregen.
De aanvraag voor financie
ring van het derde project
ligt nog bij de commissie pro
jecten. Wegens een reorgani
satie is de afhandeling van
zaken daar enigzins ver
traagd, zodat omstreeks sep
tember een beslissing over
het al dan niet ondersteunen
van de werkgroep wordt ver
wacht.
Volgens mevrouw T. Augus
tus, lid van de werkgroep, is
het erg moeilijk financier-
ders voor de projecten van de
werkgroep te vinden. „Zo
lang vrouwen geen politieke
invloed krijgen, zal dat ook
zo blijven," aldus Augustus.
„We zouden eigenlijk ook
geld van de Nederlandse
kerkprovincie moeten krij
gen," meent ze. „Vijftig pro
cent van de Rooms-Katholie-
ke Kerk is vrouw, dus zou
ook vijftig procent van de
kerkgelden bestemd moeten
zijn voor vrouwen."
Nederlandse Hervormde Kerk:
Beroepen: te Den Ham in Overijssel
H.M. Klaassen te Meteren en Est;
door de classis Amsterdam tot pre
dikant voor buitengewone werk
zaamheden (ten behoeve van het
pastoraat van het Anthonie van
Leeuwenhoekziekenhuis te Amster
dam) P.G. Kousemaker, kandidaat
aldaar, die dit beroep heeft aange
nomen. Aangenomen naar Nieuw-
leusen F. van Slooten te Sint Pan-
Gereformeerde Kerken:
Beroepen: te Nijmegen (parttime)
F.W. Jimmink. kandidaat te Amster
dam; te 't Zandt H. Thon, kandidaat
te Steinfurt (Bondsrepubliek Duits
land).
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt:
Bedankt voor Eindhoven en voor
Rouveen (wijk west) H.J. Messelink
te IJmuiden.
Christelijke Gereformeerde Ker
ken:
Bedankt voor Vlaardingen R. Kok te
Damwoude.
verklaring van het bestuur
van de SNPR na afloop van
een vergadering in Tilburg.
De bisschoppen ontsloegen
eerder deze maand met
meerderheid van stemmen
Baeten als lid van de BBK,
het belangrijkste adviescolle
ge van de RK bisschoppen
conferentie, omdat hij wei
gerde zich te distantiëren van
de afsluitende eucharistievie
ring tijdens de manifestatie
„Geloven bij het leven" van
de Acht-Mei-Beweging in
Den Bosch. Tijdens deze vie
ring, waarin Baeten samen
met pastoraal werkster Tony
Gokke voorging, werd als
eucharistisch gebed gebruik
gemaakt van een tekst van
Huub Oosterhuis, die al vijf
tien jaar in de Nederlandse
kerkprovincie is gebruikt,
maar officieel niet door
Rome is goedgekeurd.
Het presidium, dat Baeten
voor het lidmaatschap van de
BBK heeft voorgedragen, er
vaart het ontslag niet alleen
als het opzeggen van vertrou
wen in zijn vertegenwoordi
ger, maar evenzeer als twijfel
aan de betrouwbaarheid van
de SNPR en van de religieu
zen in het algemeen. Het
prijst de houding van Baeten,
die vice-voorzitter is van de
SNPR. Voor de bestuursle
den heeft Baeten door zijn
medewerking aan de eucha
ristieviering en zijn houding
nadien niets aan integriteit
verloren. Zij herkennen in
hem „een van de velen die
zoals zij zoeken naar aan de
tijd aangepaste vormen van
kerk-zijn".
De priester-religieuzen zullen
zich tijdens de algemene ver
gadering van de SNPR, die
in oktober wordt gehouden,
beraden op de „ernstige ver
storing in de verhouding tus
sen bisschoppen en religieu
zen" na het ontslag van Bae
ten. Het bestuur zal zich dan
verantwoorden voor het
standpunt dat het maandag
heeft ingenomen.
Het streven naar de wijding
van vrouwen tot priester in
de Anglicaanse kerk is vol
gens paus Johannes Paulus II
een ernstig obstakel op de
weg naar eenheid tussen de
Anglicaanse Kerk en de
Rooms-Katholieke Kerk. Dit
blijkt uit de briefwisseling
tussen de paus, kardinaal J.
Willebrands, president van
het secretariaat voor de een
heid der christenen en dr. R.
Runcie, primaat van de Ang
licaanse Kerk en aartsbis
schop van Canterbury.
De paus uit in zijn brief aan
dr. Runcie grote bezorgdheid
over de ontwikkelingen in de
Anglicaanse kerk. Dr. Runcie
noemt enkele theologische
argumenten die pleiten voor
de priesterwijding van vrou
wen. Kardinaal Willebrands
betoogt in zijn brief aan de
aartsbisschop dat de „nog al
tijd geldende" leer van de
Rooms-Katholieke Kerk in
zake het vrouwenvraagstuk
beslist in de discussie aan de
orde moet komen. Volgens
Willebrands zijn de argu
menten van Runcie „onbe
vredigend".
Ook binnen de Anglicaanse
Kerk bestaat ernstig ver
deeldheid over de priester
wijding van vrouwen. Op de
generale synode van de Ang
licaanse kerk, die van 4 tot
en met 8 juli in York wordt
gehouden, zal het onderwerp
worden besproken. In 1984
stelde de synode voor de mo
gelijkheid van vrouwelijke
priesters te overwegen.
Mocht de synode volgende
maand besluiten dat vrou
wen tot het priesterambt
worden toegelaten, dan zou
den de eerste vrouwelijke
priesters van 1990 af actief
kunnen zijn. Het is mogelijk
dat een dergelijke beslissing
tot een scheuring in de Ang
licaanse kerk leidt.
Politiek zal verboden zijn tij
dens het vredesgebed, dat op
initiatief van paus Johannes
Paulus 2 op 27 oktober in As
sisi wordt gehouden. Dit
heeft kardinaal Roger Etche-
garay, voorzitter van de pau
selijke commissie voor ge
rechtigheid en vrede (Justita
et Pax), op een persconferen
tie in het Vaticaan medege
deeld. „De paus wil geen po
litieke initiatieven of resolu
ties. Hij heeft daarom alleen
religieuze leiders uitgenodigd
en geen politici."
Alle grote wereldgodsdien
sten hebben inmiddels toege
zegd in Assisi aanwezig te
zijn. Zij zullen afzonderlijke
gebedsbijeenkomsten houden
en vervolgens naar de Fran-
ciscusbasiliek optrekken,
waar ze zich voor de kerk
zullen verzamelen. „Een ge
meenschappelijke gebedsbij
eenkomst is niet mogelijk,"
aldus kardinaal Etchegaray.
De paus zelf zal de dag ope
nen door in de basiliek van
de heilige Maria van de en
gelen de deelnemers welkom
te heten. Op het eind van de
dag heeft hij een ontmoeting
met hen in het Franciskaner-
klooster.
De paus heeft om twee rede
nen Assisi in plaats van
Rome uitgekozen. In de eer
ste plaats is een der bekend
ste heiligen, Franciscus, uit
Assisi afkomstig. In de twee
de plaats om aan te duiden
dat hij ook zelf voor deze ge
bedsbijeenkomst moet reizen.
Het Vaticaan wilde nog geen
namen van deelnemers be
kend maken. Wel hebben de
Dalai Lama en dr. Robert
Runcie, hoofd van de Angli
caanse Kerk, laten weten
naar Assisi te zullen komen.
Wat met een pen
geschreven is, kan met
geen bijl meer worden
omgehakt.
Arbeiders in de hoofdstad Bogota plaatsen bloemen op een
speciaal altaar waar de paus na zijn aankomst een H. Mis zal
opdragen.
Colombia, het land waaraan paus Johannes Paulus II vanaf
vandaag een bezoek brengt, symboliseert de tegenstellingen
en spanningen die in alle Zuidamerikaanse maatschappijen
bestaan. Het land is officieel een democratie, maar er zijn
diverse guerrillabewegingen actief en de tegenstelling tus
sen arm en rijk is de laatste jaren aanzienlijk verscherpt.
Slechts een half procent van de boeren bezit ruim 40 pro
cent van de grond.
De paus heeft al vaak van zijn bijzondere belangstelling
voor Latijns-Amerika blijk gegeven. Hij bezoekt van 1 tot 7
juli voor de zevende keer dit continent. Reeds nu staat vast
dat hij volgend jaar naar Argentinië, Uruguay en Chili zal
gaan.
De paus zal in Colombia een „nieuwe evangelisering" van
Latijns-Amerika bepleiten. Hieronder verstaat hij een grote
beweging van geestelijke opleving ter gelegenheid van het
feit dat het in het komend decennium vijfhonderd jaar gele
den zal zijn dat de eerste missionarissen voet op Amerikaan
se bodem zetten. Latijns-Amerika is het gebied waar de
meeste rooms-kathqlieken wonen. In het jaar 2000 zal een
van de drie rooms-katholieken Latijnsamerikaan zijn.
De spanningen binnen de Colombiaanse samenleving ko
men mede tot uiting in de kerk. Het episcopaat geldt ais het
conservatiefste van heel Zuid-Amerika. De bekendste ker
kelijke leider is kardinaal Alfonso Lopez Trujillo, van 1972
tot 1981 secretaris-generaal van de Latijnsamerikaanse bis
schoppenconferentie (CELAM) en nu aartsbisschop van Me-
dellin. Trujillo is een fervent tegenstander van de bevrij
dingstheologie. Hij wil deze theologie vervangen zien door
een theologie van de verzoening, die geen groepen gelovigen
tegen elkaar opzet, zoals de bevrijdingstheologie volgens
hem wel doet. Mede wegens zijn „bijdrage tot de verhelde
ring van de zogenaamde bevrijdingstheologie" werd Trujillo
drie jaar geleden tot kardinaal verheven. Ook na de benoe
ming van nieuwe kardinalen in 1985 is hij de jongste kardi
naal in de katholieke kerk gebleven.
Tegenover de conservatieve bisschoppen staat een twintigtal
progresieve priesters die zich hebben aangesloten bij guerril
labewegingen. In november 1984 werd de priester Ulcue
Chocue vermoord, omdat hij de Indianen verdedigde tegen
de grootgrondbezitters. Hij verzette zich vooral tegen het
oude gebruik dat de zonen van Indianen als compensatie
voor het ontvangen van het doopsel van hun negende tot
hun twintigste jaar zonder betaling op de landerijen van de
grootgrondbezitters moeten werken.
De paus zal waarschijnlijk het geweld van de guerrillabewe
gingen krachtig veroordelen op dezelfde wijze als hij dat vo
rig jaar deed met de beweging „Lichtend pad" tijdens zijn
bezoek aan Peru. Een uitnodiging van de guerillabeweging
FARC voor een bezoek van de paus aan haar geheime
hoofdkwartier „Casa Verde" in de jungle, is reeds vantevo-
ren door het Vaticaan als praktisch onmogelijk afgewezen.
Een andere guerrillabeweging, M-19, heeft in een brief aan
het Vaticaan aangekondigd een staakt het vuren tijdens het
bezoek van de paus in acht te nemen. M-19, dat in november
vorig jaar de aandacht op zich vestigde door het Paleis van
Justitie in Bogota te bezetten, wil dat de paus bemiddelt tus
sen de guerrilla's en de regering.
Op grond van het materi
aal, bekend voor het jaar
150, zou er nooit het trini-
tarisch dogma van Vader,
Zoon en Heilige Geest
zijn opgesteld. Op zijn
hoogst zou er een „binita-
risch dogma" zijn geko
men, bestaande uit God
de Vader en uit een com
binatie van God de Zoon
en God de Heilige Geest.
Dat zegt ds. L. W. Nijen-
dijk, hervormd predikant
in Midlum, Friesland.
Komende week hoopt hij
te promoveren op het
proefschrift 'De Christo
logie van de Herder van
Hermas'.
De Herder van Hermas is een
boek uit het eind van de eer
ste eeuw. Het gaat over een
engel, die de schrijver infor
matie influistert over visioe
nen, geboden en gelijkenissen.
Het geheel heeft de omvang
van de boeken Lukas en Han
delingen samen. Een tijdlang
heeft het er nog naar uitge
zien, dat het in de canon van
het Nieuwe Testament zou
worden opgenomen, maar
daar is het niet van gekomen,
omdat er een traditie bestond
die het toeschreef aan Her
mas, de broer van paus Pius I,
die omstreeks 150 zou leven.
Ware dat juist, dan zou het
een relatief jong geschrift zijn.
Maar ds. Nijendijk trekt die
visie in twijfel. Hij meent, dat
de Herder ouder is, omdat het
inhoudelijk aansluit bij Paulus
en de Synoptici, veel meer
dan bij het later te dateren
evangelie van Johannes.
Naar de visie van de promo
vendus gaat de Herder terug
op een joods geschrift uit de
kringen van Qumran en be
vat het ideeën uit de periode
tussen het Oude en het Nieu
we Testament.
De gemeenschap van Qumran
staat bekend om zijn duidelij
ke splitsing tussen de weg van
het licht en de weg van de
duisternis. De gemeenschap
wordt opgeroepen de weg van
het licht te bewandelen door
het goede te doen. Alleen zij
die de deugd beoefenen zullen
het gericht doorstaan.
Menselijk
Dit Qumran-denken is door
Hermas christelijk gedrenkt
door de figuur Christus in de
joodse tekst in te brengen.
Waar de oorspronkelijke
schrijver spreekt over de en
gel, die het oordeel uitspreekt,
maakt de christelijke auteur
Christus tot Rechter. Zo
wordt Jezus tot de persoon die
zijn volgelingen een kans
geeft opnieuw de weg ten le
ven te kiezen.
Lange tijd zijn de opvattingen
van „Geest" en „Zoon" enigs
zins vermengd door elkaar
blijven bestaan. Pas in de loop
van de tweede en vooral in de
derde eeuw heeft de kerk een
scheiding aangebracht. Het
„Logos"-begrip werd geïntro
duceerd als nieuw Goddelijk
principe. In wezen was het zo
overgenomen uit de Griekse
filosofie. De gevolgen waren
ingrijpend. De opvatting over
God de Zoon als „Logostrok
eigenschappen van God de
Geest naar zich toe. De Geest
bleef een tijdlang een leeg be
ginsel. Het Apostolicum laat
daar de sporen van zien.
Want van de Geest wordt niet
meer gezegd, dan „Ik geloof
in de Heilige Geest". Pas bij
de geloofsbelijdenis van Nice-
a-Constantinopel (325) is de
opvatting over de Heilige
Geest uitgewerkt. De Triniteit
als zodanig wordt voor het
eerst genoemd door Origenes
in de derde eeuw.
Het christendom is door deze
ontwikkeling verstandelijker
van aard geworden ten koste
van de doe-aspecten. Ds. Nij
endijk meent, dat bijvoor
beeld het Lutheranisme en
het bevindelijke Calvinisme
zich hier terdege rekenschap
van dienen te geven, omdat
de opvatting post gevat schijnt
te hebben, dat iedere daad als
zodanig zonde is. Wat dat be
treft zouden zij hun voordeel
kunnen doen met de huidige
discussie tussen joodse en
christelijke nieuwtestamenti-
ci, waarbij joodse theologen
duidelijk de doe-aspecten be
nadrukken.
KLAAS VAN DER KAMP
Jambalaya (gemengd rijstgerecht)
bi tterkoekjesvla
Wie me zijn tweeën is heeft nodig: 250 g droogkokende
rijst, zout, 150 g varkenspoelet, 1 lepel olie, 15 g margari
ne, zout, peper, tijm, rozemarijn, 50 g dunne plakjes ba
con (of ontbijtspek), 1 ui, 1 groene paprika, 400 g vlees-
tomaten, aroma, worcestersaus, ketjap
0,5 liter gele vla (of 0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g sui
ker), 4 bitterkoekjes, 2 lepels melk of rum, 1 Frans
vruchtje of 1 lepel jam.
Kook voorbewerkte rijst (snelkook of toverrijst) volgens de
gebruiksaanwijzing op het pak gaar. De niet voorbewerkte
rijst (op het pak staat: droogkokende rijst) wassen met koud
water tot het water helder blijft, op een zeef laten uitlekken,
in twee maal zo veel kokend water met zout strooien en in
twintig minuten op een kleine pit gaar laten worden. Roer
alleen in de pan bij het aan de kook komen van water en
rijst. Maak de gare rijst met een vork los en laat hem zonder
deksel nog twee minuten opstaan om te kunnen drogen.
Bak het varkenspoelet in de olie met margarine bruin. Voeg
zout, peper, tijm, rozemarijn, de wat kleinere geknipte bacon
en de kleingesneden ui toe en bak het mengsel een paar mi
nuten. Doe er stukjes paprika en de ontvelde en kleingesne
den tomaten bij en verwarm de massa nog zo'n vier minuten,
laat de paprika en tomaten vooral niet te gaar worden. Voeg
de gare rijst toe aan de tomatenmassa en maak het gerecht
op smaak af met zout, aroma, worcestersaus en ketjap.
Snijd of breek de bitterkoekjes in vieren en zet de stukjes
een uurtje weg met melk of rum. Leg de vla (afgekoeld, als
ze zelf gekookt is) op de bitterkoekjes en garneer haar met
stukjes Franse vrucht of met schepjes jam.
JEANNE
Kort na elkaar zijn de twee belangrijke vredesbewegin
gen, het IKV en het ICTO, in interne moeilijkheden geraakt.
Zowel bij het ICTO als bij het IKV is de aanleiding daartoe
het optreden van de respectievelijke voormannen van deze
bewegingen, Jim Janssen van Raay en Mient-Jan Faber,
Toch zou het niet juist zijn deze moeilijkheden slechts te ver
binden met de karakters van beide voormannen, hoezeer zij
ook geneigd blijken te zijn tot dominant gedrag in hun eigen
organisatie.
Het is niet verwonderlijk dat de crisis is ontstaan op een
moment dat de doelstelling van beide vredesbewegingen in
een vacuüm terecht is gekomen. Immers, de kwestie van de
kruisraketten, die de bewegingen in zo sterke mate verdeeld
hield en van zo'n grote invloed was voor de grootte van hun
organisaties, is na jarenlang aanslepen formeel tot een oplos
sing gebracht. De nieuwe regeringscoalitie van christen-de
mocraten en liberalen zal voor de plaatsing van de kruisra
ketten zorg dragen tenzij als gevolg van overleg tussen de
twee supermachten de plaatsing van kruisraketten niet door
gaat. Maar daar is vooralsnog weinig kans op gezien de on
buigzaamheid op dit punt, ook in Washington.
Het gaat er dus om dat de vredesbewegingen een nieuwe
benadering vinden inzake de defensieproblematiek. Binnen
het IKV wint de gedachte steeds meer veld dat men zich niet
op een enkel vraagstuk moet blindstaren, maar dat een glo
bale benadering nodig is van de oost-west-tegenstellingen,
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er van een opmerkelij
ke toenadering sprake is tot de uitgangspunten van het vei
ligheidsbeleid zoals een kleine elite van ambtenaren en poli
tici die tot voor kort zelfstandig bepaalde. Natuurlijk bete
kent dit niet dat de uitkomsten van het doordenken van de
defensieproblematiek hetzelfde zijn als die van deze elite.
De marges zijn echter kleiner geworden en het ligt dan ook
voor de hand dat een tacticus als Mient-Jan Faber opnieuw
wil proberen vanuit het midden van de samenleving beslis
singen naar de hand van zijn vredesbeweging te zetten. In
die benadering past het dan ook als hij de leden van het IKV
aanspoort dat zij „opnieuw de kerken in zullen moeten".
HOE vreemd dit op het eerste gezicht ook lijkt, dat beraad
is in feite niet van de kerken, maar leidt al lang een eigen
leven, waarin het gaat om het verwezenlijken van politieke
doelstellingen. Hetzelfde kan gezegd worden van het ICTO,
dat geen organisatorische band heeft met de kerken, maar
een antwoord is van individuele kerkleden op de koers van
het IKV. Hoewel de ontevredenen binnen het ICTO niet
veel helderheid hebben verschaft in de zakelijke verschillen
van inzicht met hun voorzitter Janssen Van Raay, vinden zij
zijn enthousiasme voor de Amerikaanse Star-Wars-plannen
wel wat ver gaan. Het gaat ook wel erg ver als een voorzitter
van een vredesbeweging zich zo onbekommerd als pleitbe
zorger opwerpt van een nieuw wapensysteem, waarvan de
haalbaarheid en consequenties nog zoveel vragen oproepen.
De gesignaleerde moeilijkheden binnen beide vredesbewe
gingen geven overigens allerminst aanleiding te veronder
stellen dat het tot een hergroepering zal komen. De basisfilo
sofieën van beide vredesbewegingen zijn daarvoor te ver
schillend. Eerder lijkt het erop dat de spreekwoordelijke Ne
derlandse partijgeest zich ook steeds meer zal doen gelden in
een verdere uitsplitsing van deze pressiegroepen. Er blijken
ook op dit terrein principieel vele manieren te zijn waarop
men de zaak van de vrede meent te moeten dienen.
Nog warm
DE BILT (KNMI) Het ho-
gedrukgebied, dat ons de laat
ste tija warm weer bracht,
boet nu aan betekenis in. Bo
ven de oceaan ontwikkelt zich
een westelijke stroming. Deze
zal zich de komende dagen via
de Britse Eilanden naar onze
omgeving uitbreiden. Voor het
zover is krijgen we op woens
dag nog te maken met een
warme dag met weinig wind.
Voorafgegaan door een nacht
met enkele mistbanken en een
minimumtemperatuur van on
geveer 14 graden wordt het
dan opnieuw op de meeste
plaatsen warmer dan 25 gra
den. Dit zal dan de laatste
worden van een reeks zomerse
dagen, dagen met maxima van
25 graden of hoger. Deze reeks
begon in het midden en zuiden
van het land met enkele on
derbrekingen al op de 15e juni.
Aan zee koelt het 's middags
bij een matige wind van zee al
wat af. Het is overwegend zon
nig, in de avond vormt zich
mogelijk een lokale regen- of
onweersbui. Na woensdag gaat
de eerdergenoemde westelijke
stroming ons weer bepalen, de
temperaturen komen dan op
een lager niveau.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: Zonnige pe
rioden. Vooral aan de west en
zuidwest-kust enige regen.
Middagtemperatuur 17 tot 22
graden.
Denemarken: Donderdag eni
ge regen, vrijdag zonnige pe
rioden. 18 tot 22 graden.
Britse Eilanden: In het noor
den en westen bewolkt en eni
ge regen, in het zuiden en oos
ten zonnige perioden en droog.
Middagtemperatuur van 17
graden in net noordwesten tot
24 graden in het zuidoosten.
Benelux en noord-Duitsland:
Wolkenvelden afgewisseld
door zon, vooral meer naar het
zuiden. Geen neerslag van be
tekenis. Middagtemperatuur
van 18 graden aan de kust tot
24 graden meer naar het zui
den.
Zuid-Duitsland en Frankrijk:
Donderdag vooral meer naar
het oosten een enkele regen-
of onweersbui, overigens vrij
zonnig. Middagtemperatuur
van 22 graden langs de oce-
aankust tot 24 a 28 graden el
ders.
Alpengebied: Donderdag en
kele regen of onweersbuien
Vrijdag zonnig. Middagtempe
ratuur in de dalen 24 tot 29
graden. Nul-graden grens
overdag op donderdag op rond
4000 m hoogte, op vrijdag iets
lager.
Spanje en Portugal: Zonnig.
Middagtemperatuur van 23
graden in het noordwesten tot
35 graden landinwaards in
zuid-Spanje en zuid-Portugal.
Italië en Adriatische kust
Zonnig, in noord-Italië op don
derdag een enkele onweersbui.
Middagtemperatuur van 25 tot
33 graden.
Eeldè
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
>nbew. 24 12
aew. 27 16
Kopenhagen onbew.
Mallorca
Malta
Moskou
München
29 18 0
zw.bew. 27 18
h.bew. 26 16
onbew. 25 10
onbew. 23 13
Casablanca
Istanbul
Las Pal mas
inbew. 27 20
iw.bew. 32 23
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INTORMAT1E OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA