„De zon gestranddoet
verlangen naar herhaling
Residentie Orkest te gast
op Festival van Hohenems
Kunstenbond woedend over afschaffing BKR
Dansvakopleiding
brengt „Sylphides
Kostelijk optreden
Haags Matrozenkoor
bioscopen
KUNST
EetdócGouomxt
MAANDAG 23 JUNI 1986 PAGj
AMSTERDAM De Kun
stenbond FNV protesteert
„krachtig" tegen het vrijdag
door het kabinet genomen be
sluit om de BKR (Beeldende
Kunstenaars Regeling) af te
bouwen en de daardoor vrijko
mende gelden - circa 60 mil
joen gulden - over te hevelen
van Sociale Zaken naar WVC.
Dit departement zal het geld
gebruiken voor aanvullend
beeldend kunstbeleid, maar
hoe is nog onbekend.
De Kunstenbond acht een de
missionair kabinet blijkens
een zaterdag uitgegeven ver
klaring „niet gerechtigd" tot
het nemen van ingrijpende be
slissingen. Er bestaat ook geen
politiek draagvlak voor dit be
sluit. meent de bond. Gewezen
wordt op een uitspraak van de
Tweede Kamer in 1985, waar
in wordt gevraagd om onder
zoek naar alternatieven voor
de BKR.
De Kunstenbond FNV zegt dat
„al jaren zonder enige vorm
van overleg onzinnige maatre
gelen worden doorgevoerd, die
de kunstenaars in voortduren
de onzekerheid houden en
zeer schadelijke gevolgen heb
ben voor het kunstklimaat".
De bond verlangt een parle
mentair debat over deze zaak.
De bond presenteerde zaterdag
een eigen plan, dat voorziet in
een aanvullende beroepskos
tenvoorziening voor beeldhou
wers en schilders. Dit plan
kan volgens de bond „gemak
kelijk binnen de bestaande
budgetten worden gereali
seerd". De bond gaat er daarbij
van uit dat circa 5000 kunste
naars voor zo'n regeling in
aanmerking komen. Zij zou
den bovenop hun uitkering
10.000 gulden per jaar moeten
krijgen voor hun (altijd hoge)
onkosten.
De onkostenvergoeding zou
steeds voor vijf jaar moeten
gelden. De kunstenaars wor
den volgens het FN V-plan wel
steeds „getoetst" via het om de
zes maanden inzenden van
een soort werkbrief, waaruit
de „waardering" voor hun
werk moet blijken. Met „waar
dering" bedoelt de bond het
geld dat de kunstenaars krij
gen via verkopen, opdrachten,
werkbeurzen, projectsubsidies
etcetera.
Circa 2300 kunstenaars maken
nu nog gebruik van de BKR-
regeling. Dat waren er tot
voor kort nog 3600. Voor hoe
veel kunstenaars de afschaf
fing van de BKR nadelige ge
volgen heeft, is niet bekend.
Minister Brinkman sprak vrij
dag voor de televisie over en
kele honderden kunstenaars.
Ook de BBK (Bond Beeldende
Kunstenaars) heeft geen goed
woord over voor het jongste
kabinetsbesluit. De BBK ver
gadert deze maand over deze
zaak.
Vincente
Minnelli
in ziekenhuis
LOS ANGELES De Ame-
rikaanse filmregisseur Vin
cente Minnelli is in het zie
kenhuis opgenomen met ern
stige ademhalingsproblemen.
De 83-jarige regisseur, die
films heeft gemaakt als „An
American in Paris" en Kis
met, kreeg in 1956 een Oscar
voor de regie van Gigi. Min-
nelli's dochter Liza heeft
deze week een toernee in de
VS afgezegd om bij haar va
der te kunnen zijn. Liza Min
nelli is een dochter uit Min-
nelli's eerste huwelijk met
Judy Garland.
Praktijkcursussen voor koordirigenten
DEN HAAG Het ministerie van WVC heeft 20.000 gulden per
jaar beschikbaar gesteld om koordirigenten gelegenheid te ge
ven praktijkervaring op te doen met een professioneel orkest.
Dit was noodzakelijk om het niveau van koorzang verbeteren.
Tot dusverre waren er praktisch geen mogelijkheden om koor
dirigenten voldoende praktijkervaring op te laten doen. De
practicaregeling is landelijk en zal gespreid worden over acht
jaar. De deelnemende orkesten zijn: het Noordelijk Filharmo
nisch Orkest (NFO), Frysk Orkest (FO), Overijssels Filharmo
nisch Orkest (OFO), Gelders Orkest (HGO), Brabants Orkest
(HBO), Noord-Hollands Filharmonisch Orkest (NPhO), Lim
burgs Symphonie Orkest (LSO). Per jaar vinden twee cursussen
plaats, die gelegenheid geven aan maximaal 10 actieve deelne
mers, en maximaal 15 hospitanten. De actieve deelnemers zullen
via audities worden geselecteerd. Docent is artistiek directeur
van de Stichting Samenwerkende Nederlandse Koren-organisa
ties (SNK), Jan Eelkema, die elk jaar zal worden geassisteerd
door een dan aan te wijzen tweede dirigent. Overigens gaan de
dirigentenpractica van de Kurt Thomas-cursussen dit jaar ge
woon door.
HET GEBEUREN GEEFT NOGMAALS VISITEKAARTJE AF
SCHEVENINGEN De
manifestatie op het
strand bij de terminal
naar Engeland, aan het
einde van de Houtrust-
weg, zou eigenlijk Het
Gebeuren moeten heten.
Enkele duizenden kon
den zaterdag genieten
van de meest aantrekkelijke performances op het strand: „Arcanum" van Rathan
van de meest uiteenlo
pende actuele kunsten
onder de noemer „De
zon gestrand". Vanuit di
verse disciplines wa<, *on
en zee als uitgangspunt
gekozen voor een kleine
happening tussen twee
uur 's middags en twaalf
uur 's nachts.
Het hoekje strand naast het
zuidelijk havenhoofd was bij
zonder gezellig gemaakt. De
vriendelijke verzorging van
de Appel- en Theater aan de
Haven-horeca maakte dat de
zonaanbidders niet hoefden
te verdrogen. Het kunstge-
beuren was afwisselend en
veelal verrassend. Welke ma
nifestatie kan bogen op zowel
performances, beeldende
kunst, theater, muziek én een
vuurvreter, dansers, mode
show en community-singing?
De zes prachtige vlaggen van
Bob Bonies die het veld afba
kenden waarop Naomi Du-
veen haar solodans uitvoer
de, stonden naast Mieke Vis
sers dekenboot. Die boot was
met grillig gekleurde dekens
behangen en leek zonder
hulp met de vloedlijn te be-
Een van de hoogtepunten van „De zon gestrand": de Boléro van Ravel gedanst en gezongen
tegen het decor van een ondergaande zon.
wegen richting bedekte ba
saltblokken. Met een „nog
één Han" moesten slagwer
kers Han Bennink en Frank
lin Ardin hun lange set tot
twee maal toe vervolgen,
swingend tegen de golven op.
Stef Feld en Robert de Jon
ker trotseerden de seizoenen
door in winterse kledij sleet
jes trekkend het zand door te
ploegen op zoek naar de
veelbelovende pan erwten
soep, die de basis vormde
voor een schaatstocht de zee
in. Een honderdkoppig koor
improviseerde ruim een half
uur op Ravels Boléro, bijge
staan door uit de maat slaan
de drummers en een handje
vol halfnaakte zanddansers
en -danseressen.
Met Cor de Lange's variaties
op vuurvreten, de geniale
zand- en waterontploffingen
van Peter Zegveld onder het
motto „Ondergronds kon-
sert" en Wim Kannekens
perfecte bewegings- en dans-
techniek en het toppunt van
de avond, „De dansende ka
naalzwemmer" was per slot
van rekening meer verschil
lends te beleven dan op het
gemiddelde festival.
Toegegeven, het was niet al
lemaal van het hoogste ni
veau en ik heb mij meerma
len afgevraagd of dit nu
mode of theater, performan
ce dan wel exhibitionisme
was, miaar toch...je kon op dat
strand gezellig genieten van
het vele en het leuke. En dat
is iets wat jaarlijks terug
dient te komen. Met iets
meer continuïteit zodat je
niet al te lang hoeft «e wach
ten tussen de diverse acts.
Maar wel met subsidie onder
hoede van Het Gebeuren,
want met „De zon gestrand"
heeft Den Haag er iets unieks
bij: een heel bijzondere ge
beurtenis op de langste dag.
PETER SNEL
Foto's: TJERK HERINGA
9?
Dansvakopleiding Koninklijk Conservatorium, herhaling 23, 24, 25 en 27 juni.
Na Petipa, de Fransman in Rusland, kwam Fokine, de Rus in
Frankrijk. Hij maakte in 1909 „Les Sylphides", dat synoniem is
geworden voor het klassiek romantische ballet, ook al ontstond
het eigenlijk pas na de grote romantische periode. Als een dans
vakopleiding dit absolute meesterwerk als eindexamentoets aan
durft. moet zij wel stevig in haar schoenen staan. En dat bleek
nu bij het Koninklijk Conservatorium verrassenderwijs het ge-
val.
Het gevaar voor sentimentaliteit en kitsch ligt hier in elke podi-
umhoek op de loer, want dit hypergevoelige ballet reageert op
de minste technische oneffenheid. De muzikale structuur is
mede bepalend en daarom is het slecht werken met danskunste
naars die niet muzikaal zijn. De lyrische ballerina (Cora Kroese)
in de wals, de prima-ballerina (Lydia Harmsen) in de mazurka
en de danseur noble (Frank Holstein) als de enige man in deze
gefeminiseerde maannacht, waarin licht, lucht en liefde zich
verstrengelen. Hij moet tevens dichter zijn, want alleen een
poëet kan dit feeënrijk der dromen als werkelijkheid beleven.
Ruim driekwart eeuw geleden dansten de grootsten der groten -
Pavlova, Karsavina en Nijinsky - in dit ballet blanc, waarvan de
schoonheid en de vormende waarde altijddurend zijn.
Terug tot onze koninklijke examenklas: alle passen waren er,
het spitzenwerk was gelukkig minder klosklos dan in Harkar-
vy's „Fragmenten", eveneens op muziek van Chopin. De uitstra
ling was er individueel natuurlijk nog niet, maar wonderkinde
ren als een Marianne Hilarides worden nu eenmaal hooguit
tweemaal per eeuw geboren. De carrière van deze Haagse dans-
jeugd moet nog beginnen. Frank Holstein gaat naar het staats-
ballet in Hessen. Dat zal hem scènisch en disciplinair zeker
deugd doen. Voor de aankomende caractère-dansers schreef
Hanna Samson „Zeven Miniaturen" op muziek van Strawinsky
en in de Roemeense Danssuite van Tom Bosma kon alles en ie
dereen, van klein tot groot, natuurlijk folkloristisch voluit uit de
voeten. Resumerende: een bijzonder geslaagde einduitvoering.
FRANK DELBOY
Haags Matrozenkoor o.l.v. Sipke de Jong, solist: Willibrord van Hierop, pia
no; Abdijkerk, Loosduinen.
Nu het Haags Matrozenkoor om duidelijke redenen zijn tournee
door Rusland heeft moeten afzeggen, liet het gistermiddag in de
stampvolle Abdijkerk horen wat het in zijn muzikale bagage zou
hebben meegenomen. En dat was heel wat en van voortreffelijk
gehalte.
Want dirigent Sipke de Jong traint zijn koor, zowel de concert
klas als de „aankomertjes" (de B-klas) op uitstekende en strenge
wijze in zangtechniek en discipline en in zijn programma ver
bindt hij het serieuze en meer luchtige element werkelijk voor
beeldig, waarmee hij de aandacht vasthoudt zowel van zijn koor
als van het publiek. Zo'n canonische Sound the trumpet en Brit
ten's Psalm 150, twee nieuwe werken in het repertoire, zijn lang
niet gemakkelijk, met name in toonzuiverheid en ritmiek. En
hoe stralend konk Gallus' dubbelkorige Haec Dies met het klei
ne echokoor op het orgelbalkon. De hele kerkruimte was gevuld
met de prachtige klank van de jongensstemmen. Daartegenover
stond de reeks van 4 dansante Russische werkjes en natuurlijk
ons eigen Nederlands lied o.a. De Zilvervloot en Des Winters als
het regent. Veel plezier verschafte het zangspel „De repetitie"
met de jonge solist/dirigent Leon Spek. En de toegift kwam met
Tsiribin.
Omdat Thijs Sikking op zeer korte termijn verstek had laten
gaan, nam Sipke de Jong het grootste deel van de begeleidingen
op zich, maar gelukkig kon Willibrord van Nierop hem hier te
hulp schieten. Zelf speelde deze oud-matroos ter afwisseling met
de koorzang enkele piano-soli, o.a. Preludes van Rachmaninow
en Skrjabin, op even muzikale manier. Zou het geen aanbeve
ling verdienen om bij zo'n uitgebreid oefenschema en drukke
agenda van dit jongenskoor te denken aan een vaste plaatsver
vanger voor Thijs Sikking, zodat situaties als gistermiddag kun
nen worden voorkomen?
NOES KOKEE
HET GELIJK VAN DIRIGENT NIKOLAUS HARNONCOURT
VELDKIRCH „Nooit zal ik
een Italiaanse opera dirige
ren", zegt Nikolaus Harnon-
court vol overtuiging in het
Oostenrijkse Feldkirch, waar
hij met het Residentie Orkest
is neergestreken. „Ik ken al
leen maar goede uitvoeringen
van bijvoorbeeld Verdi-opera's
die gebracht worden door Ita
lianen. Verwacht van mij ook
geen Berlioz, maar in de naas
te toekomst wel een Purcell-
cyclus. Met Beethoven ben ik
nog maar net begonnen; van
de symfonieën heb ik tot nu
toe alleen de tweede gebracht.
Of ik ooit de negende zal diri
geren? Dat hangt af van een
verdere ontwikkeling, maar in
ieder geval voorlopig niet".
Harnoncourt is de centrale fi
guur in het jaarlijkse festival
van Hohenems in Oostenrijk,
dat gedeeltelijk wordt uitge
voerd in het Stadstheater van
het nabijgelegen Feldkirch.
Voor de uitvoering van de
opera Fidelio (in concert-
vorm), het vioolconcert van
Beethoven (fenomenaal solist
Gidon Kremer) en de negende
symfonie van Schubert nodig
de Harnoncourt het Residentie
Orkest uit. Inmiddels is het
Haagse orkest hier een graag
geziene gast na het succes dat
twee jaar geleden werd be
haald. Voor 1988 is het Resi
dentie Orkest weer uitgeno
digd. Onder leiding van we
derom Harnoncourt zal Bee-
thovens Missa Solemnis wor
den uitgevoerd. Inmiddels zijn
door de leiding van het festi
val ook contacten gelegd met
het Concertgebouworkest.
In Feldkirch - „die schönste
Stadt Voralbergs" - schitteren
de vocale sterren, toppers van
internationale allure. Geschat
te totaal honoraria voor de cast
van Beethovens Fidelio: een
bedrag van 100.000 gulden. Za
kelijk en artistiek directeur
van het Schubertiadefestival
(Schubert staat jaarlijks cen
traal in dit festival), G. Nach-
bauer, heeft voor dit bedrag de
volgende solisten weten te en
gageren: Dietrich Fischer-
Dieskau, Peter Schreier, Julia
Varady, Jan-Hendrik Roote-
ring, Robert Holl (de Neder
landse bas die in Hohenems op
handen wordt gedragen),
Krisztina Laki en Peter Jelo-
sits.
Hoe worden de kosten voor
deze solisten, voor dirigent, or
kest en koor (het Schönberg-
koor uit Wenen) gedekt? Vol
gens Nachbauer betaalt het
publiek 86 procent van de kos
ten. Een Fidelio-kaartje kost
dan ook 160 gulden. Een der
gelijk bedrag levert het pu
bliek kennelijk geen proble
men op. De helft van het aan
tal concerten en recitals - met
o.a. Janet Baker, Edith Mathis,
Julia Hamari en Christa Lud-
wig - is lang tevoren uitver
kocht, Fidelio zelfs al een jaar
geleden.
Sensatie
Harnoncourt daarover: „Ik
doe niet meer dan lezen in de
oorspronkelijke partituur en
daarop bouw ik mijn interpre
tatie. „Ik ben geen specialist,
dat etiket heeft men mij opge
plakt. Destijds was mijn Bach-
interpretatie een sensatie,
maar dat was bepaald niet
mijn opzet. Het is niet mijn
schuld dat in tal van vertol
kingen de laatste jaren tiental
len fouten zijn geslopen.
In de doorsneevertolkingen
van bijvoorbeeld „Die Fleder-
maus" van Strauss zitten wel
duizend fouten. Zelfs een Piz
zicato-polka is daaraan niet
ontkomen. Men was, met
name in Nederland, verbaasd
dat ik na Bach met Mozart
kwam. Maar weet u dat ik met
mijn ensemble Concentus Mu
sicus Wien jaren geleden al
Mozart en Haydn speelde? Ik
ben met muziek opgegroeid. In
de dertiger jaren hield mijn
vader zich bezig met Gersh
win, toen nog een onbekende
componist en met mijn twin
tigste wist ik al dat ik me wil
de bezig houden met het oor
spronkelijke gegeven van het
partituur. Nee, Gershwin is
niet mijn volgende componist.
Zoals Italianen de aangewezen
musici zijn om Italiaanse ope
ra's uit te voeren, zo hoort bij
voorbeeld Porgy and Bess ge
presenteerd ie worden door
Amerikanen. Steeds weer her
haal ik dat ik geen vernieuwer
ben of wil zijn, dat ik geen
specialist ben die zich alleen
verdiept in de barok. Alle mu
ziek waarin ik geloof, wil ik in
principe uitvoeren".
Inzet
Harnoncourt gelooft in Fide
lio. Dagenlang heeft hij in
Feldkirch gewerkt met het
Residentie Orkest en de or
kestleden hebben zich maxi
maal ingezet om al zijn inten
ties te kunnen verwezenlijken.
Geen eenvoudige zaak bij deze
dirigent, die in zijn directie
niet overduidelijk is. Zijn visie
gaat uit van een vast concept
en dat is het accentueren van
tegenstellingen in lyriek en
dramatiek, het aanzetten van
die dramatiek, het verlevendi
gen van de ritmiek.
Een perfecte weergave? Zeker
niet. Zijn wijze van dirigeren
veroorzaakt ongelijkheden.
„Een vertolking is altijd een
kwestie van het sluiten van
compromissen. Dit keer niet
bij de solisten, die ik ideaal
vind. Maar hoe fantastisch het
Residentie Orkest ook heeft
gespeeld, in zo'n korte tijd alle
bedoelingen overbrengen bij
een symfonieorkest dat zelden
een Fidelio zal uitvoeren, is
onmogelijk".
Ideaal was Julia Varady, echt
genote van Dietrich Fischer-
Diskau, als Leonore, een zan
geres met een fenomenale
stem en een indrukwekkende
uitstraling. Florestan wordt in
de visie van Harnoncourt ge
bracht door een heldentenor
en daarvoor tekent Peter
Schreier. „Ik ken geen betere
Florestan", zegt Harnoncourt,
„zo, en niet anders, moet deze
partij klinken".
Inderdaad maakt Schreier het
Nikolaus Har
noncourt met
topviolist Gi
don Kremer,
werkend aan
Beethovens vi
oolconcert.
onzingbare zingbaar. De dialo
gen worden in deze opzet ver
vangen door een spreker on
der de titel „Roccos Erzah-
lung", een terugblik van Rocco
op het gehele gebeuren. Een
goede oplossing, zij het dat
Wolfgang Reichmann de me
lodramatische tekst wat te dik
aanzette. Na afloop van de uit
voering bracht het publiek een
10 minuten durende ovatie,
ook voor het fantastisch spe
lende Residentie Orkest.
Vioolconcert
Wat kan anno 1986 nu nog zo
bijzonder zijn aan de vertol
king van Beethovens vioolcon
cert? In de eerste plaats het su
perieure spel van Gidon Kre
mer, de top onder de toppers.
En wat een belevenis die ca-
denzen. „Noot voor noot van
Beethoven", vertelt Harnon
court, „genomen uit het kla
vieruittreksel. Alleen op die
plaatsen waar de instrumenta
tie wat dun is, heeft Kremer
enkele aanvullingen gegeven".
Genie Kremer heeft het Resi
dentie Orkest gestimuleerd tot
een begeleiding van interna
tionaal niveau. Aan de ovatie
voor solisten en orkest van
een juichend publiek kwam
moeizaam een einde.
Toeval wil dat de Negende
Symfonie van Schubert in
Feldkirch werd uitgevoerd on
der Harnoncourt en dat het
Resientie Orkest dit opus we
derom op de lessenaar zet voor
een grammofoonplaatopname
onder Hans Vonk. Orkestle
den zijn als cameleons, zij
moeten zich voortdurend kun
nen aanpassen. De visie van
Harnoncourt, Weens als Schu
bert zelf, was intens, hartvero-
verend, fascinerend en span
ningsvol. Harnoncourt lijkt het
gelijk aan zijn kant te hebben.
ADRIAAN HAGER
„Rabarber":
Kindertheater
met toekomst
Kindertheater „Rabarber" o.l.v. Re
becca van Leeuwen met „Dag '86"
In het Ned.Congreagebouw, gister
middag
Uit de erfenis van kinderthea
ter „Van alles wat" van Len
v.d.Maaten heeft Rebecca van
Leeuwen kunnen putten om
haar kindertheater „Rabar
ber" gestalte te geven. Het is
opmerkelijk hoe Rebecca in
een jaar tijd het leerlingenaan
tal heeft verdubbeld. Met haar
eigen manier van werken
heeft zij het kindertheater een
geheel nieuw, fris aangezicht
gegeven.
Gistermiddag presenteerde zij
haar leerlingen in een voor
stelling, in het Ned.Congresge-
bouw, die is ontstaan uit im
provisaties tijdens de lessen.
Het programma is getiteld
„Dag '86' en geeft een beeld
uit het leven van kinderen
tussen de 7 en 16 jaar. Een geel
koffertje is het attribuut dat
als een rode draad door de
voorstelling loopt. Het is een
programma van ruim twee
uur, waarin 108 leerlingen hun
theatereigenschappen aan het
publiek tonen. De opzet is mo
dern, fris en herkenbaar.
De realiteit wordt niet uit het
oog verloren. Veel mimiek en
drama omlijsten het spel dat,
aangevuld met zang en dans,
een totaalgebeuren weet te
scheppen. Vooroordelen,
school en disco vormen de
herkenbare onderdelen uit de
belevingswereld van de leef
tijdsgroep die aan „Rabarber"
deelneemt. De goed gecoördi
neerde enscènering en de
vaart in het spel bewijzen dat
Rebecca van Leeuwen haar
mannetje staat. Het simpele
décor, wit achterdoek met wat
gekleurd licht, hield de aan
dacht gevestigd op het spel.
Helaas verloren door de slordi
ge belichting wel wat scènes
hun kracht en gesproken frag
menten achter op het toneel
waren door het ontbreken van
microfoons slechts als gefluis
ter waarneembaar, maar kin
dertheater „Rabarber" laat
zien dat er aan deze theater
vorm een grote behoefte be
staat. Voor mii mag het pro
gramma „Dag 86" worden op
gevolgd door „Hallo '87".
ROB VAN DER MIJL
Raad voor de Kunst
mag Kamer adviseren
DEN HAAG Het kabinet
wil dat de Raad voor de Kunst
rechtstreeks advies kan uit
brengen aan de Tweede Ka
mer over vanuit de Kamer
zelf aanhangig gemaakte initi
atief-voorstellen. Het is ak
koord gegaan met een wijzi
ging van de wet op deze raad.
Voor een uitgebrj.
agenda, ook voor de,
mende dagen, raadp
men „UIT", de gratisj
Hf
StZÉ
00'
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetz(_
straat 6. tel. 01720-20800)
wel of the Nile (al); 18.45, 2
wo. ook 13.45. EUROCIN
II: D.A.R.Y.L. (al); 18.45,
wo. ook 13.45. EUROCIN*
III: Teachers (al); 18.30, f
wo. ook 13.45. di. geen voop
lingen. EUROCINEMA IV|j
of Africa (al); 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: De
avonturen van Dlck Tront
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Statlonl
19. tel. 071-121239): Les u»r
les autres (al); 20.00. wo-
14.00. LIDO en STf
(Steenstraat 39, tel. 124
Out of Africa (al); 20.00; P"
in Pink (al); 14.30. 19.00, fc
Jewel of the nile (al); f
19.00, 21.15. The Delta F
(16); 14.30. 19.00. 21.15.J
.R.Y.L. (al); 14.30. 19.00.
TRIANON (Breestraat 3|
123875): Bedroom eyes
14.30. 19.00. 21.15. e|
(Haarlemmerstraat 52. tel.§
125414); Beverly Hills Exk
(16); 14.30. 19.00. 21.15. J
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Peter Pan (al
14.30.
NOORDWIJK LIDO THE§
(Pr. Bernhardstraat 56.
01719-12800): Beverly Hill£
(al); ma. di. 21.15. Supergie
ma. di. 19.00. wo. 15.00.
KATWIJK
(Badstraat
Remo (12); wo. 14.45.
21.15. ma. di. 19.00 en 21
CITY THEATER II: De
haai (16); tijden zie Cl<
CITY THEATER III: King L
(al); tijden zie City I.
THEATER IV Kramer vit
Kramer (al); tijden zie CityS]
VOORSCHOTEN j
GREENWAY (tel. 01717-/
Twee smerissen slaan hurr
(al); wo. 15.45. Westside r
(al); ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Donald Ducks verjasrdsgil
tijtje (Ned. gespr.); wo. 14.|f
WASSENAAR
ASTRA (tel. 01751-13261]
Corus line (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Het grote Ewok avontuur?
14.00. 3
DEN HAAG* ASTA 1 (Spu,
tel. 463500): The Jewel of
Nile (al); 14.00, 18.45. I
ASTA 2 (Spui 27. tel. 463,
Pretty in pink (al); 14.00, r
BYLON 1 (naast Centraal
tion, tel. 471656): Out of A
(al); 14.00. 20.15. BABYLP
After hours (al); 14.00. 1)
21.30. BABYLON 3: 3 m*.
en een wieg (al); 18.45. 1,
ma. di. 14.00. CINEAC V
tenhof 20. tel. 630637): e
.R.Y.L. (12); 14.00. 18.45. 2
CINEAC 2: Murphy's law*
14.00. 18.45. 21.30. e Clfj}
3: Never say never again.
18.45, 21.30. ma. dl. ook
EUROCINEMA (Leyweg
tel. 667066): The jewel of
Nile (al); 14.00. 19.00. 21.3Qi
19.00, 21.30. METROPO
(Carnegielaan, tel. 456756)l
lini's: Ginger 8i Fred (al); I
18.45, 21.30. METROPOk
REunaway train (12);
16.45. 21.30. e
Reds (16); ma.
derwoman (12);
toria (al); wo.
21.30. ma. 14.00. 20.15.
TROPOLE 4: Abel (al); 1
18.45. 21.30. METROPOI
Fire ft Ice (12); 14.00,
21.30. ODEON 1 (Hereng»
13. tel. 462400): At close tl
(16); 13.45, 18.45. 21.30. e C
ON 2: House (16); 13.45. f
21.30. ODEON 3: De ld
dollar) op vakantie (al); 1,
18.45. 21.30. ODEON 4:
Delta Force (16); 13.45. f
21.30. e LE PARIS 1 (Ke
straat 12b. tel. 656402): Zi
zondig leven (18); 12.01*
22.30. e LE PARIS 2 Soup
sex (18). 12.15 tot 22.45.
PARIS 3: Pikant kant (18);
tot 23.00. e HAAGS FILM
(Denneweg 56. tel. 459900)'
1: Violence and passion; V
19.30. 21.45. wo. 19.30.
Zaal 2: Rumble fish; V
19.30. wo. 19.30. Police. V
21.45. za. Zaal 3: Films o
fifties II: Calamity Jane;1
14.00, 19.30. 21.45. A st'
born; di. 14.00. 20.00. k
back on Broadway; wo.
19.30. 21.45.
1
train (12); i
METROPOL
ia. Kiss of thd
12); di. Victor]
wo. 14.00. f
TV-sterren brei;
anderhalve ton i
kankerfonds op
NIJMEGEN Ruim I
halve ton was de opP
van een gala-avond, dié
dag in De Vereeniging"
megen gehouden werd
hoeve van het Koningij
helmina Fonds. Op he
waren tal van bei
tv-sterren aanwezig,
John James (Jeff Col'
'Dynasty'), David H^
('Knight Rider'), i
Wendt ('Cheers'), Glynr
ber en Micheal B*
('Dempsey and Makepei
de Hill Street Bluesy
Veronica Hamel, r
Warren en James Sikkl
avond werd gepresf
door Willem Duys en l
van Hill Street Blues j
voor zesduizend guldeE
beeldje van Kees V)
haalde hetzelfde bedrag
James was de enige s»
iets op de veiling koel
oude (volgens de vorig1
naar niet meer te drink*
wijn. Hij had er 300 f
voor over. Optredens t
verzorgd door Lori Spet
zie Sizzle en René Schi
In totaal werd er tijcf
veiling voor tussen de 1
en vijftigduizend guide
handeld. Een entree-U
kostte 125 gulden, en eit
rond de achthonderd b
de gasten.