A x. S 1 1 'finale Wij voegen üjÊkK' 11 0 f-bjpL iets aan elkaar f m - n li ïJai.a, toe Dure hotels ZATERDAG 21 JUNI \L Laura Samsom-Rous: Portoricaanse bruid in New York. 1983. Jaarlijks kent Capi-Lux, fotovakhandel met vestigingen in Amsterdam en Rot terdam. de Joop Alblas-prijs toe aan een Nederlandse fotograaf. Voorwaarde voor bekroning is dat de laureaat „op het gebied van fotografische of magne tische beeldregistratie heeft getoond met een nieuwe visie kijkers aan te trekken en te interesseren voor zijn of haar stijl en benadering". De bedoeling van de bekroning is uiteraard de kun stenaar te fêteren, evenwel ook een eer bewijs aan de naamgever van de prijs Joop Alblas, die ruim veertig jaar aan de firma verbonden was. En niet in de laatste plaats spelen commerciële be langen een rol. Vanaf de instelling in 1981 is de prijs toegekend aan coryfeeën als Boudewijn Neuteboom, Wim Noord hoek, Aart Klein, Peter Martens en Sem Presser. Een illuster en rijk geschakeerd gezel schap, waaraan onlangs Hans Samsom en Laura Samsom-Rous zijn toege voegd. Tijdens een feestelijke bijeen komst werd hen op 17 april in Amster dam de prijs uitgereikt. Het program ma werd omlijst met een tentoonstel ling van vrij werk en de vertoning van hun amper gereed gekomen, in op dracht van de KLM vervaardige multi- projectie „Holland Calling". In het over hen geschreven juryrapport wordt waardering en bewondering uit gesproken voor de gezamenlijke vorm en hantering van het moeilijke medium multi-vision: „Het zijn niet alleen de foto's die een multi-project ie goed ma ken, maar ook de muziek, de tekst en Laura Samsom-Rous: Suppoost in Metropolitan Museum of Art in New York. 1984. de rangschikking van de beelden zijn alle elementen, die de eindindruk van het produkt bepalen en de fotografie een vierde dimensie verschaffen". Echter ook wordt de loftrompet gesto ken over het werk van iedere fotograaf afzonderlijk, hetzij in opdracht ver vaardigd hetzij als vrije fotografie. „Hun wijze van fotograferen en vooral het fotograferen van mensen verraadt grote betrokkenheid met de gefoto- tn. Om mensen goedje fotograferen en hun toch in hun waarde te laten moet je altijd een In deelgenoot worden". In de vijfde vering van d fotografie" en werk van a AMSTERDAM - Hij: geboren in 1939 in Alphen aan den Rijn. Een van de tien kinderen van een bekende uitgever. Staat al vroeg op eigen benen. „Ik ben echt met niets begonnen. Mijn naam is eerder een nadeel dan een voordeel". Monstert als zeventienjarige aan op de „Statendam" als bellboy. Droomt zijn eerste American Dream. Volgt na de HBS de School voor Fotografie in Den Haag. Overbrugt de tijd voor zijn dienst plicht met een stage bij de bekende foto graaf Aart Klein. Nadien een leerperiode bij de Zwitser René Groebli. Ontmoet in 1963 Joop Alblas. „Het jaar waarin mijn vader stierf'. Een zin met sense. Alblas als stut en steun voor de beginnende fo tograaf. als kredietgever zelfs als de nood hoog is. Zij: geboren in Bandung, voormalig Ne derlands Indië. Ook van de jaargang 1939. Middelbare school in Den Haag. Raakt als fotomodel verzeild in een we reld vol ogenschijnlijke glamour. Maar wel altijd met de neus in de boeken. Mo del in Milaan, een filmstagc in Zürich, schriftelijke lessen in Brussel bij The Fa mous Photographers School, waaraan veel bekende Amerikaanse fotografen hun medewerking verlenen. Uiteindelijk een studie culturele antropologie aan de universiteit van Amsterdam. Hij werkt aan een project, zij aan de uni versiteit. Hij heeft bepaalde informatie nodig over Laura's geboorteland, zij kan die verschaffen. Lokatie Amsterdam. 1971. „I met her on the phone", zong de beroemde Jim Webb enkele jaren later, alsof hij wist van die wonderlijke ont moeting per telefoon. „We zaten meteen op dezelfde golflengte". Het klikte, als de plot van een spot. De start van een geza menlijke loopbaan in de fotografie. Minnaars der muzen Op een steenworp afstand van de Am- stel. met Carré, de Dokwerker en Artis in de nabijheid als getuigen van Amster dams bewogen geschiedenis, huist het paar. De lift voert vierhoog in een door een verlicht architect opgetrokken mo dern grachtenpand. Warhols vorstinnen aan de wand, een tapijt in geschakeerd pastel en de op een sporttrolee gelijken de Joop Alblas-prijs in de boekenkast vallen onmiddellijk op. Diascherm, foto lampen. camerakoffers, lichtbak, piano, cello en saxofoon, maar vooral veel boe ken markeren het beeld van minnaars van de muzen. „Hoe vond je de projectie", is het eerste wat Laura Samsom vraagt. Ik zeg be wondering te hebben voor de technische perfectie en de filmische ritmiek van de beelden. ..Prachtig gefotografeerd". De fotografe licht toe: „Het was een zeer ge compliceerd en langdurig project, waar bij zeer veel mensen waren betrokken. De KLM heeft zo'n zeventig vestigings directeuren in evenzoveel landen en die hebben natuurlijk hun specifieke wen sen. Het hoofddoel van de opdracht was om. naast natuurlijk wel een molen, bloemen en een paar klederdrachten, een projectie te maken over Nederland die meer laat zien dan de gebruikelijke reis- folder". Het gesprek komt op de techniek van de mulli-projectie, een ruimtelijk spel met drie schermen en een veelvoud aan pro jectoren. Ik spreek mijn verbazing uit over de gave, vertekeningsvrije weergave van het landschap en vraag naar het hoe en wat. „Dat is eigenlijk een specialiteit van ons. Anderen maken dat soort beel den vaak met een groothoek of snijden een groot formaat in drieën. Wij bouwen zo'n panorama uit drie aansluitende beelden, zijn zo'n beetje de enigen die dat doen. Hoe? De camera met winder meetrekken op de schouder". Het lijkt zo simpel. De vriendelijke en vederlichte entree van de heer des huizes verrast me. Hij was nog even bezig. Weinig herinnert aan de man. die mij bij een eerste telefo nisch contact afstandelijk toevoegt dat 53 at (jpott la libert OS Co J <ie penêéftctecone - cience et de reli JHBl. A g/on.la liberte d expression B el d optmcxi -f'.A o aHjF 1m 'X Jtl' - - f 1 "vbUKI JMff».--- -é BP' t - §H o ■fêf - O O •n de Joop Alblas-pnjs is toegekend voor beider, gehele oeuvre. En niet alleen voor de projecties. Vanwege de verto ning van „Holland calling" bij de prijs uitreiking zou immers een verkeerde in druk kunnen bestaan. Of ik dat wel weet? Holland calling Opnieuw is „Holland Calling" thema van gesprek. Geconfronteerd met mijn opmerking over onvermijdelijke stereo typen zegt Hans Samsom: „Het heeft ons heel wat moeite gekost de KLM te overtuigen van de noodzaak om eens een andere kant van onze samenleving te laten zien. Oudere mensen bijvoor beeld, kunst en cultuur, de invloed van de seizoenen, onze multi-raciale samen leving. Onderwerpen die tot nu toe bij hun projecties nauwelijks aan bod kwa men. Uiteindelijk zitten er tussen de 960 beelden maar twee molen- en drie kle derdrachtdia's. Ja, we moeten ons na tuurlijk wel kunnen vinden in een op dracht". Hans Samsom: Brussel. „Het goede contact met les Hoogland van de KLM was misschieil wel de be langrijkste factor om met de produktie door te gaan. De band met de opdracht gever is erg belangrijk. Er zijn aanbiedin gen genoeg, die we weigeren. Gewoon omdat er geen Vertrouwensbasis is of omdat men banale wensen heeft". Als om zijn geloofwaardigheid te onderstre pen haalt Hans Samsom het boek van de maand april 1973. Genesis in boek vorm, getiteld „In den beginne". Ge maakt naar aanleiding van een Indone- sië-projectie en aangevuld met andere prenten, op verzoek van uitgever Meu- lenhoff gebundeld tot een boek waarvan er in die eerste maand maar liefst tach tigduizend over de toonbank gingen. En dat nu, na dertien jaar de respectabele score mag noteren van driehonderddui zend. „Een bestseller", zegt Laura. Hans wijst op een dubbelpagina met vierenzestig portretten, waaruit eens te meer de schoonheid en diversiteit van de schepping blijkt. „Onlangs bood Hof man LaRoche ons tachtigduizend Zwit serse franken voor deze plaat. Een ton. Of ik hem even op wou sturen. Voor een campagne om een nieuw geneesmiddel te introduceren. Nou, daar beginnen we natuurlijk niet aan". Mijn opmerking dit een bijzonder integere benadering te vin den, verbaast hem. „Nee, zoiets doe je niet, daar hebben we het toch niet voor gemaakt". Consensus Met twee verschillende karakters moet et- wel eens verschil van mening zijn over een bepaalde aanpak „Zeker, we kunnen soms hard en mee dogenloos eikaars werk beoordelen. Weel je, fotografen kunnen maar moei lijk uit eigen werk kiezen. Dat geldt ook voor ons. Maar al hebben we nog zulke verschillende opvattingen, we vinden al tijd een consensus. Zonder concessies te hoeven doen. Eigenlijk voegen we iets aan elkaar toe". Het vervolg van het interview neemt nu een licht chaotisch karakter aan. Brood, kaas en vinho verde worden aangevoerd. De enthousiast in tweespraak verstrekte informatie en dat in de vierde verbale versnelling, enige malen onderbroken door de op tafel gezette draadloze tele foon en de daarmee gepaarde afzonde ring, leiden tot een bijna babylonische spraakverwarring. Zeker als gedichten en gedachten voorgedragen in het Engels de ruimte vullen en een contactlens op drift raakt. Mijn hand pendelt tussen mes en balpen. Vragen zijn overbodig. Documenten en contactdrukken oven- dekken de lafel. Er wordt druk gebla derd, met talloze bijzonderheden verwe zen naar sociale achtergronden van pro jecties en projecten. Het aanbrengen van de soms benodigde kritische toon in de opdracht en het bewaken van de eigen intenties zijn opvallende elementen in het betoog. Namen: „Luwu". een projec tie over transmigratie in Indonesië; „Writing with light", gemaakt in op dracht van Canon waarin de geschiede nis van de fotografie wordt belicht; „The human City", gemaakt als ondersteuning van een VN-conferentie over de proble men van de grote wereldsteden. Publika- ties worden getoond als „De rechten van de mens", waarvan de foto's, ondanks de opmerking „een haastklus" het k merk dragen van een gerijpt vermq tot inleven in de situatie. I; Voorkeursstem r In verband met jullie veelvuldig t,'<7| van kleur een voor de hand liggë vraag: welk merk kleurenfilm gebrut jullie eigenlijk „Ik zeg altijd Ferrania. Dat merk bel toch niet meer? Eigenlijk wil ik er ij over zeggen". Toch volgt een exp waaruit blijkt dat de vaderlandse genwoordiging van de erven Eastmai. blijkbaar meer aan is gelegen de winf de amateursector veilig te stellen dai vakfotograaf optimaal te bedienen, t Hoeveel dia 's zijn er eigenli jk nodig te komen tot een multi-project ie van weg een half uur. I1 „Zeg een op tien. een tienduizend c> dus". f] li "De naam Michel Hordern valt. De I se voorkeursstem van het paar bij mjc projecties, al was hij voor „Holland i; ling" niet beschikbaar. Filmacteur ini der meer „El Cid" en toneclvcrtoi van klassieken. Het door mij opgei pen misverstand - ik zeg B-acteur li ik bedoel bijrol - wordt onmidde ontzenuwd. „Het is dat Laurence Olit en Alec Guiness al Sir zijn, anders! hij het zeker. We hoorden hem als: teller in Barry Lyndon van Stanley! brick. We zeiden legen elkaar: die iE ten we hebben. We kwamen tc wetem de man gek is op vissen en hebben per brief uitgenodigd. En al viel er it te vissen midden in de winter, hij is n gekomen". a Laura: „Ik vond hel best moeilijk li beroemde man te regisseren, te vragdi hij een bepaalde tekst wilde herhsi Maar hij vertelde dat Kubrick welt: stukje lastiger was. die liet hem somr dingen wel tientallen malen overdoi Even plotseling als hij gekomen is Hans Samsom op, gewapend met sU werk. „Zijn we klaar dan?", vraagt ra. Ik overbrug het moment met binnenmondse bevestiging. „Min meer". Reizen Betrekkelijke rust treedt in. Eens te benadrukt Laura Samsom dat de af kcling van „Holland Calling" meer in beslag neemt dan gedacht. Liefs ven vertalingen, met aanpassingen beeld en geluid te laten sporen. i „Eigenlijk hadden we al klaar ma zijn. De deur uit". Wat is jullie volgj fotodoel? „China. Mensen fotografd Veel meer kan ik er nog niet over ve| len". Mensen: Laura Samsom deri streert haar betrokkenheid bij del schrijving van het gedrag van de gep retteerden. Over de Amerikaan -\ dereen voelt zich a great actor" meer geremde mens in de Kalvers* die toch doet wat je van hem vra „Het is net of je met draadjes aam wildvreemde mensen verbonden b Ze spelen het spel mee, voelen dat je lang in ze stelt. Ze beschouwen de rpsse als een uitverkiezing". resse als een uitverkiezing". Jullie reizen overigens ontzettend ve „Ja, maar we stappen nooit in een v tuig om maar ergens raak te fotog ren. We zijn geen paparazzi. We zij tijd gericht op een bepaald thema of ject. Reizen intrigeert. Maar ik zal r blasé worden. Juist na een lange afw heid vind ik Nederland zo mooi, 1 exotisch. Opvallend toch dat na de toning van „Holland Calling" me kwamen vertellen dat ze met trane de ogen naar het landschap haddei keken. Ze wisten niet dat ons lan mooi was". CHARLES B LONDEN - Veel dure Britse hotels zit ten zo goed als leeg te wachten op Amerikaanse bezoekers die maar niet komen opdagen. Premier Thatcher mag nog zo hard roepen om ze naar haar land te lokken, de Yanks blijven weg. Dit komt doordat ze vandaag de dag hun traditionele beeld van Enge land (de Amerikaanse verzamelnaam voor heel het Britse koninkrijk) lichte lijk hebben aangepast. Engeland, zo aenken de Yanks, is niet langer alleen een mistige natie van beefeaters, opge wekte Cockneys en soldaatjes met he re mutsen voor Buckingham Palace. Tegenwoordig is het ook een land waarin weer bommen zouden kunnen ontploffen omdat Thatcher recentelijk de Verenigde Staten zo goed heeft ge holpen met hun luchtaanvallen op Li bië. Maar volgens het bekende Time Ma gazine is de verlaagde stand van de dollar en niet de Libische kwestie ei genlijk de hoofdoorzaak van deze Amerikaanse desertie. De onderdanen van president Reagan vinden niet al leen Groot-Brittannië, maar ook de meeste andere vreemde naties te duur voor een vakantie- of snoepreisje. Time zegt trouwens, dat de forse daling van de Amerikaanse overkomsten naar Eu ropa al sterk waarneembaar was lang voor de Libische crisisdeze laatste heeft de teruggang alleen maar ver scherpt. De Amerikanen hebben zeker niet helemaal ongelijk als zij zeggen dal Groot-Brittannië een duur lana is; zij zijn trouwens niet de enigen die er zo over denken. Margaret Thatchers monetaire politiek heeft de inflatie wel doen zakken, maar de prijzen gaan toch nog geregeld omhoog. En het mil joen Britten dat van het toerisme leeft, stelt alles in het werk om deze bezoe kers uit te melken. Zo is de'prijs van Britse hotelkamers al verschillende ja ren de toeristen een doorn in het oog. In Groot-Brittannië kun je natuurlijk ook wel relatief goedkoop logeren, maar in de betere klasse zijn de hotels nog steeds ontzettend duur. Kort gele den kregen wij in de post wat „Press Information" afkomstig van het Dukes Hotel in Londen dat kennelijk alleen Amerikanen. Japanners, Arabieren en Europese industriëlen herbergt, die of wel schatrijk zijn ofwel logeren op kos ten van de firma. Het Dukes Hotel is een van de luxueuste particuliere ei gendommen van de Britse hoofdstad. Het bevindt zich in het hart van St Ja mes's uitgesprokenSeent Djeemesses, met de klemtoon op Djee) en werd de afgelopen jaren voor 2.5 miljoen pond compleet gerenoveerd. Dukes' telt maar zesendertig slaapkamers en zes tien suites; de suites met twee slaapka mers tellen nu ook twee aparte badka mers, van boven tot onder bekleed met wit marmer. De prijzen? Schrik niet. Voor een eenpersoonskamer betaal je 110 pond per nacht (een pond is onge veer 3.75 gulden). Een tweepersoonska mer komt op 145 pond per nacht; sui tes zijn beschikbaar vanaf 200 pond per nacht. Dit exclusieve Dukes Hotel hoort bij de Prestige-groep. een serie prestigieuze herbergen, verspreid over heel het Britse eilandenrijk, met nog een buitenbeentje in Barbados en een tje in Parijs. In een van deze Prestige-hotels hebben wij kortgeleden gebaad in de luxe die wordt geboden aan hen die meestal niet zelf de rekening betalen. Het heet Culloden House en bevindt zich even buiten de Schotse stad Inverness, op zo'n duizend kilometer van Londen en dus ver verwijderd van de Engelse be schaving. Amerikaanse kenners noe men Cul loden House een van de drie honderd beste hotels van de wereld. Wij vonden het er heel gezellig, vooral omdat de baas van net hotel. Ian McKenzie die 's avonds bij het diner een praatje kwam maken in een kilt met groene ruiten, een gewezen collega van ons was. Voor hij hotelier werd, had Ian McKenzie als hoofdredacteur een dagblad geleid in Dundee. Omdat hij na verloop van tijd wel eens wal an ders wilde doen, was hij met vrouwlief in de hotelbusiness gestapt, eerst in Pit lochry en daarna in Inverness. Dat Ian en Marjorie McKenzie zich diep in de schulden hadden gestoken, trad duide CeidócSouATuit' lijk aan het licht bij bestudering hun prijzen. In Culfoden House k een gewone tweepersoonskamer op pond per nacht. Voor een kamer slaapgelegenheid voor drie betaa, 110 pona per nacht. Een nachtje in hemelbed kost twee personen pond. Voor een t weepersoon ska. met een hot whirl pool vragen McKenzies 120 pond per nacht. An kanen met Schotse voorouders koi naar de regio van Inverness om e jagen, te vissen en golf te spelen. M iemand die gewoon van Londen t dit stadje in Noord-Schotland is reisd - bijvoorbeeld in een sukkele weekendtrein van British Rail die c eventjes dertien uur over doel - v het toch vreemd dat de hotelprij daar bijna even hoog liggen als in Britse hoofdstad, die als de hoogste wereld bekend staan. ROGER SIMO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 26