Coördinator Taeke Kuipers zit nog verlegen om vijf etalagepoppen Ik probeer de essentie van het leven in een kunstvorm te vangen hond zoekt huis fi&tcbeSotnmti HAZERSWOUDSE DICHTER GEEFT VIJFDE BUNDEL UIT Baltazar en Gregorius katten van standing %N OMGEVING ZATERDAG 21 JUNI 1986 PAGINA 15 TEN BEHOEVE VAN HET LAKENFEEST- EVENEMENT „MODE IN DE WAAG" Nog een paar weken en de Leidse Laken- feesten branden (voor de tweede keer) weer los. Een zomers festijn van 3 tot en met 15 juli, met Leiden als een lust voor het oog en het oor. Handenvol werk voor de VVV-poot Stichting Evenementenfonds Lei den" en haar werkne mer Taeke Kuipers (28), die optreedt als coördi nator van de Leidse La- kenfeesten, het groot schalige zomerevene- ment dat de Sleutelstad straks opnieuw alle eer aandoet. Voorlopig nog geen moment rust voor de coördinator, die zich speciaal bezighoudt met het onderdeel ,,Mode in de Waag". Taeke Kuipers: „Vorig jaar lag een accent op „Verande rend stadsbeeld", met de res tauraties en vernieuwingen in de binnenstad. Dit jaar is er minder gerestaureerd, dus moesten we naar iets anders omzien. We hebben deze keer de textiel, een voorma lige pijler der Leidse indus trie en welvaart, als uit gangspunt genomen. Daarbij zijn we bij de „mode" te rechtgekomen". Boombladeren Twee weken lang een „ge- Waagde" tentoonstelling, met als titel „Mode Reali teit Illusie". Zes jonge modevormgevers(geefsters) zullen op deze expositie in de Waag hun ideeën laten zien. Zes verschillende visies op Mode. Kuipers weet het volgende ervan: „Deze vormgevers maken extrava gante maar erg draagbare kleding. Zo werkt Marjolein Olivier voornamelijk met plastic-materialen en touw. Bij haar ontwerpen wordt de vraag of kleding draagbaar moet zijn van ondergeschikt belang. Jacqueline Meinema heeft boombladeren op haar kleding aangebracht. Deze verwerkt zij op en in de ver schillende kleding-onderde- len. Schitterende kragen van boombladeren! Hoe krijgt ze het voor elkaar, ge weldig! Al is het niet om even 's ochtends aan te trek ken natuurlijk". Dan zijn er ook Jacqueline van Nieuwkerken en Nico- lien de Jong die in het mo- degebeuren willen mee draaien. Zij presenteren zich onder de naam „l'Accento" en brachten zeer recentelijk hun eerste gezamenlijke col lectie. Gerwin Smit manifes teert zich met duurzame ma terialen. Voor hem bepalen volume, beweging en het da gelijks gebruik de vorm. Smits ontwerpen zijn zeer krachtig te noemen. Tenslot te is er PG (z'n bedrijfje heeft als merknaam PG XXX PG drie kruisjes), een modevormgever wiens collecties volgens Taeke Kuipers als hij zich tele fonisch meldt hoor je zoiets als: met deken Kuipers „een wardrobe functie kun nen hebben". Zijn duidelijke visie op kleding is niet tren dy, maar past erg bij deze tijd. PG ontwierp ook de kleding voor „Elckerlyc", de middeleeuwse moraliteit die Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 "\12 22 44 op toestel .10. weer in de Pieterskerk zal worden opgevoerd in een ei gentijdse enscenering. 33 poppen nodig De vormgevers waarvan de Stichting zich bedient zijn ook „aangevers" van een mode die het beeld van de stad kan medebepalen. Zij geven trends aan die over een jaar of wat de toon zul len uitmaken. Maar dat was niet Kuipers' pakkie an. „Ik zat met andere problemen: hoe toon je mode op een ex positie? Je kunt die ontwor pen creaties niet twee we ken aan de muur hangen. Ach, het lag bijna voor de hand: het moesten etalage poppen zijn die de weelde konden dragen. Levende fi guren kun je niet veertien dagen lang van 11.00 tot 17.00 uur op en neer laten lopen. Zou ook te begrotelijk wezen. Maar goed, de zes vormgevers ontwierpen 33 creaties, dus heb ik 33 pop pen nodig. Zie maar hoe je er aan komt. Waar haal je ze vandaan? Je kunt grootwin kelbedrijven polsen, maar zo eenvoudig ligt het niet, im mers hun poppen vertegen woordigen een fikse waarde: van 2000 tot 3000 gulden per stuk zeg maar; ze zijn boven dien erg kwetsbaar, van kunststof gegoten dacht ik". Taeke Kuipers probeerde het ook bij de NOS, het Kos tuummuseum en bij het Ned. Theater Instituut. Maar ook hier ging het feest niet door. Poppen huren voor 295 gul den per pop per week was budgettair niet haalbaar. Hij kwam wel een eind verder via mode-opleidingen bij het middelbaar beroepsonder wijs en vergaarde ook afge schreven, maar nog redelijk uitziende, poppen van een aantal bedrijven. Verreweg de meeste etalagepoppen die Kuipers op de kop heeft kunnen tikken zijn in bruik leen afgestaan en door de Stichting verzekerd. „Orthodoxe" „Maar ik ben er nog niet", verzucht Taeke Kuipers wat zorgelijk. „Ik heb nog drie vrouwenpoppen nodig en twee mannenfiguren, bij voorkeur uit één serie. Er zit namelijk een enorme diver siteit in die poppen. Je hebt ze in allerlei kleuren, of to taal zwart, of ze zijn gesty- leerd, of drie-dimensionaal, maar je hebt ze ook hele maal plat. Mijn voorkeur gaat uit naar „orthodoxe" drie-dimensionale etalage poppen. Na het modefeest gaan ze weer terug naar hun oude adressen. Wat moet je als VVV er anders mee doen?" Taeke Kuipers heeft in de afgelopen weken minstens zeventig adressen afgebeld om de poppen bij elkaar te krijgen. Zo tussen z'n andere Op zoek naar etalagepop pen voor een modebeeld; dit kaalhoofdige doch de cent aangeklede exemplaar kan Taeke Kuipers in elk geval niet meer ontglippen. werk door. „Ik kan pas rus tig gaan slapen als ik die ontbrekende drie vrouwen en twee mannen heb". Mochten er nog mensen of instanties zijn die kunnen bijdragen aan de gemoeds rust van Kuipers door hem die „vijf poppen uit één se rie" aan te leveren, laten ze dan even de VVV Leiden bellen: tel. 146846, en vragen naar Taeke Kuipers. Na mens de coördinator bij voorbaat vriendelijk dank. De Hazerswoudse dichter Ton Huisman zet zijn reacties op het leven in dichtvorm op papier. HAZERSWOUDE-DORP Hij schreef zijn eerste vierregelige gedicht op 22-jarige leeftijd. In de Engelse taal, omdat ,,dat zo mooi liep". Nu, bijna twintig jaar later, komt al weer de vijfde bundel van de in Hazerswoude gébo ren en getogen dichter Ton Huisman (41) uit, ge titeld „En toch werd dat mosterdzaadje een boom". Achttien Nederlandstalige gedichten die handelen over de meest uiteenlo pende zaken. „Het zijn mijn reacties op dingen die ik in het leven mee maak", aldus Ton Huis man. „Ik probeer de es sentie van het leven in een kunstvorm te van gen". Eén van de ingrijpendste bele venissen in zijn eigen leven was zijn zesjarig verblijf in het psychiatrisch ziekenhuis En degeest in Oegstgeest. Hij was daar onder behandeling we gens een ernstig psychisch trauma. „Daar ben ik indertijd begonnen met het schrijven van gedichten. Dat was zo'n uitzichtloze situatie; ik dacht dat ik er nooit meer uit zou komen. Ik probeerde de pro blemen van me af te schrij ven". Hoewel het nu alweer zestien jaar geleden is, bevat ten zijn pennevruchten nog tal van verwijzingen naar die tijd. Zijn laatste bundel is echter anders. „Het heeft een andere, blijere toon", meent de dich ter. Reageerde Huisman in zijn eerdere bundels nog een zeke re wrok over het verleden af, thans kijkt hij naar de toe komst. „Ik heb inmiddels veel verwerkt, me verzoend met veel dingen. Destijds zag ik niets meer zitten. Nu is het mosterdzaadje van de hoop een boom geworden". Zware kost Ondanks de opgewekte toon die in zijn vijfde bundel door klinkt, zijn de gedichten van Huisman over het algemeen zware kost. „Al mijn gedichten zijn zeer ernstig. Elk woord getuigt van een diepe bele ving, van een worsteling om boven te komen en van mijn geloof in God. Het zijn uiterst persoonlijke ontboezemingen", omschrijft Huisman. De Ha- zerswoudenaar hoopt met zijn gedichten mensen met proble men te stimuleren om niet op te geven en door te zetten. „Het is een handreiking naar degenen die het moeilijk heb ben", legt hij uit. „Voor psy chiatrische patiënten, maar ook voor veel van mijn vrien den en kennissen. Ik wil hen aanmoedigen om ondanks hun moeilijkheden, alles uit het le ven te halen wat er in zit, er toch iets van te maken en niet bij de pakken neer te zitten". Na zijn debuut met de bundel „Geen paarlen voor de zwij nen" in 1983, volgden „Voor mensen een mens" in 1984, „Het leven" in datzelfde jaar en vorig jaar de bundel „In nerlijke groei". Het Joodse volk, de band met zijn vader, In het asiel zitten momenteel twee Abessijnen. Dit katten- ras wordt wel eens als de hond onder de poezen om schreven, omdat ze zich bijna net zo spontaan gedragen als honden. Baltazar en Gregori us voldoen aan dat beeld. De katers zijn beiden twee-en- een-half jaar oud en gecas treerd. Het zijn zeer fraaie beesten, zeer slank, hoog op de poten en met een prachtige vacht in jachtkleur. Beide poezen hebben zelfs een stam boom. De katten kwamen in het asiel, omdat ze voor de ei genares onhandelbaar waren. Baltazar en Gregorius zaten vorig jaar december ook al in het asiel. De eigenares hield het zes maanden met de Abessijnen uit en nu zijn ze weer terug. Wat is namelijk het probleem. De poezen zijn prachtig, lief en spontaan, maar ook rovers en erg handig. De poezen zijn in staat om alle deuren in huis te openen, zelfs de ijskast open doen zal ze eens lukken. Daarbij komt dat ze heel goed voor hun eigen kostje kunnen zorgen. Vinden ze dat niet in de vorm van vogeltjes, mui zen of ander klein spul, dan halen ze de pannen van het gasstel of keren boodschap penmanden om of plunderen voorraadkasten. Het is dus zaak de poezen op tijd eten te geven. Verder moeten de kat ten echt naar buiten kunnen. Als ze eenmaal bij de nieuwe baas zijn gewend en in zijn bijzijn de buurt hebben ver kend, dan kunnen ze naar buiten. Baltazar en Gregorius hebben veel energie en dat moeten ze buiten kwijt raken door te rennen, in bomen te klimmen en achter de beesten aan te gaan. Het is dus duide lijk dat degene die een Abes- sijn in huis haalt van wanten moeten weten. Het lijkt de asielbeheerder be ter als beide poezen niet meer samen in één gezin geplaatst worden. Alleen mensen met ervaring met de Abessijn zou den er twee aankunnen. An deren zullen er aan één meer dan genoeg hebben. Ook mensen met een flat kunnen het wel vergeten. De poezen hebben echt de ruimte nodig en moeten ook gemakkelijk naar buiten kunnen. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven, die in het asiel ver blijft. De in deze rubriek beschreven dieren zijn óf gevon den, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende redenen afgestaan, vaak begrij pelijke, maar soms ook volslagen onzinnige. De in „Hond zoekt huis" beschreven dieren zijn alle gezond, hebben een wormenkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen be taling van 95 gulden (inclusief dierenpaspoort) en 45 gul den voor katten zijn ze af te halen. Dit geld komt ten goe de aan zwerfdieren. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Bes jeslaan 6b, Leiden, tel. 411670. Geopend: di-vr 10-12,14-17 u; za 10-12, 14-16 u, zo en ma gesloten. Na al deze misschien voor sommigen wat negatieve en voor anderen juist uitdagende Ij kantjes van de Abessijn, nu 1* dan wat positievere gegevens plll over Baltazar en Gregorius. De poezen zijn lief en spon taan, kunnen goed spelen en zichzelf dus goed vermaken. Ook zijn ze dol op kinderen en gaan daar heel goed mee om. Niet dol zijn ze op hon den. Daar moeten ze niets van weten. Robbie Robbie, het 14-jarige bastaard keeshondje dat vorige week in deze rubriek werd beschre ven, zit nog steeds in het asiel. Zoals vorige week al werd ge schreven is Robbie echt een schat van een hondje, waar mensen nog jaren plezier aan kunnen beleven. Het is jam mer dat er niemand heeft ge reageerd. Toch hoopt Robbie dat er alsnog iemand voor hem komt. r zijn universitaire studie Ne derlands, de politiek en de na tuur zijn thema's die veelvul dig in zijn gedichten voorko- De bekende Nederlandse dich teres Vasalis gaf hem in reac tie op het verschijnen van zijn tweede bundeltje in 1984 het volgende compliment: „Uw poëzie heeft mij geboeid door de hartstochtelijke ernst waar mee u schrijft en waarmee u, denk ik, leeft. U schrijft over uw persoonlijke belevenissen zonder versieringen, uit uzelf en voor anderen". Een recen sent van een plaatselijk blad was minder gecharmeerd van Huisman's dichtkunst en schreef indertijd over zijn eer ste bundel „Paarlen voor de zwijnen": „Dit zijn geen paar len, en ik ben ook geen zwijn". Vraag De belangstelling voor zijn dichtbundels neemt echter nog steeds toe. In totaal heeft Ton Huisman al zo'n tweehonderd bundels verkocht. „In het dorp klampen mensen mij nog vaak aan met de vraag of ik nog een exemplaar voor hen erbij kan laten maken". Hoewel het Huisman's bedoe ling is om met het dichten door te gaan,^ wil hij geen broodsphrijver .-worden. „Het gaat mij vooral om de kwali teit. Ik hoef geen massaal pu bliek. Wanneer een select ge zelschap mijn werk mooi vindt, ben ik tevreden". Eén bundel kost Huisman ge middeld een jaar werk. „Ge dichten komen bij vlagen. Soms midden in de nacht, soms tijdens een fietstocht of tijdens het eten koken. Het is dan zaak alle andere werk zaamheden neer te leggen en zo snel mogelijk pen en papier te pakken, anders is het weg, en dat is zonde". Voorlopig gaat Huisman zich wijden aan een boek over de geschiedenis van Kasteel En degeest dat uit het jaar 1207 stamt. „Er is al wel eerder over geschreven, maar ik wil een echt standaardwerk ma ken. De werkzaamheden zijn nu nog in een heel pril stadi um. Ik denk dat ik er nog wel tien jaar over doe". De bundel „En tóch werd dat mosterdzaadje een boom" is bij de auteur te koop en kost vijf gulden. Het adres van Huis man is: Rubenslaan 29, 2391 HC Hazerswoude-dorp, tel. 01728-8379. JEANNETTE SCHREUDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15