emmenorkest maakte leven appenkamp draaglijker iei U I e scepsis .inmiddels d verdwenen bioscopen Geschorste directeur FilmNet eist terugkeer op werkvloer "1ST £eidóc6otucutt ZATERDAG 21 JUNI 1986 PAGINA 11 aan Wigbold at Capitool SUM Herman Wig- isenteert morgen zijn lapitool-uitzending, het praatprogramma van Die handelt ditmaal 1 kabinetsformatie. Hij t vijf jaar gedaan en reden op zijn drukke In als hoofdredacteur vrije Volk. Voor hem is Iger aangewezen Fred I, die ook eindredacteur |t van de NOS-kunstru- Iderland C. Zondag 29 ,t voorlopig de laatste j'geprogrammeerd. Op september wordt in het éizoen weer begonnen. B en W Amsterdam willen Habbema als directeur Stadsschouwburg AMSTERDAM Burgemeester en Wethouders van Am sterdam willen de actrice Cox Habbema (42) als nieuwe di recteur van de Stadsschouwburg. Habbema staat eerste op de voordracht aan de gemeenteraad, die volgende week woensdag beslist. De gemeente heeft dit gisteren bekend ge maakt. Tweede op de voordracht is Theo Ruyter (33), coör dinator van Theater de Engelenbak in de hoofdstad. Beide kandidaten zijn alles behalve een verrassing. Hun na men werden al veel genoemd. Zestien mensen solliciteerden naar de functie. Berend Boudewijn, de huidige directeur vertrekt in september. De nieuwe directeur wordt voor vijf jaar benoemd. De Staddschouwburg gaat per september een nieuw tijdperk in. De opera en het ballet verdwijnen dan naar het nieuwe muziektheater in de hoofdstad. Vaste be speler van de Stadsschouwburg wordt in 1987 Toneelgroep Amsterdam, het grote repertoiregezelschap dat onstaat door de fusie van het Publiekstheater en toneelgroep Centrum. Concertgebouw Amsterdam rust op nieuwe fundering AMSTERDAM Het Concertgebouw in Amsterdam staat sinds gistermiddag op een nieuwe fundering. Ongeveer 375 stalen met beton gevulde palen hebben de functie overgeno men van de ongeveer 2200 houten palen, waarop de muziek tempel nu al weer bijna honderd jaar heeft gesteund. Burgemeester Van Thijn heeft met een „vijzelhandeling" het gewicht van het gebouw (op een klein stukje na) op de nieuwe palen overgebracht. Daarmee is één van de moeilijk ste onderdelen van de renovatie, die een jaar geleden begon, bijna afgerond. Aanvankelijk zag het er naar uit dat het Concertgebouw voor de renovatie-operatie moest worden gesloten. Een geheel nieuw plan maakte dat overbodig. De gehele fundering is trillingvrij onder het gebouw aange bracht zonder dat ook maar één concert behoefde te worden afgelast. De gehele renovatie van het gebouw en het aan brengen van een nieuwe zijvleugel zal op 11 april 1988, als het gebouw precies 100 jaar bestaat zijn voltooid. „Ik hou van je Faye LONDEN De voorstelling van „Circe Bravo" in het Hampstead Theater in Londen is woensdag 10 minuten on derbroken geweest, toen een Nederlandse fan van de actri ce Faye Dunaway het toneel opstormde en haar zijn liefde verklaarde. „Ik hou van je, Faye, ik neem je mee terug naar Amsterdam", riep hij in vervoering. Dunaway werd na het incident door haar mede speler Stephen Jenn achter het toneel geleid. De politie verwijderde de fan, die even wel niet werd gearresteerd. Na het oponthoud werd de voor stelling zonder verdere onder brekingen vervolgd. V REINDERS, DIRECTEUR HET GEBEUREN: ag presenteert Het Gebeuren, Haags m voor spreiding van actuele theater zijn laatste productie van dit seizoen: n gestrand". Op de langste dag van het lat het strand van Scheveningen in het van de eerste verjaardag van Het Ge- Met performances, muziek en heel kunst wordt het strand voor even her- n tot een centrum van hedendaagse John Reinders, directeur van Het Ge- i, vertelt in bijgaand verhaal wat er ge- is sinds Het Gebeuren een jaar geleden ;rk begon. Het strand van Scheveningen, vandaag het toneel van het verjaardagsfeestje van Het Gebeuren. iAG De scepsis is 5 wel weggenomen, in Reinders nog geen len als artistiek leider ran Het Gebeuren, de ie die het gat moest dat na sluiting van en het Theater van n zou ontstaan, werd ïnig medelijden beke- kleinere theaterwerk laag had immers jaren a niets dan tegen- idervonden, en alleen rkt kringetje met een optimistisch wereld- loofde nog in herstel lituatie. toch anders dan de ;ers dachten. Het aan de Haven bleef irzo begon een rol te Het Gebeuren, het centrum voor sprei- in actuele theater- laalde voorstellingen i Haag die anders ze- in de residentie te in geweest. Inmiddels rebeuren al aan zijn en productie toe, een n theatermanifestatie ende zaterdag onder „De Zon gestrand" e theaterseizoen van iuren officieel zal af- John Reinders kan daarmee, zeker gezien de situatie waarin de voormalige programmeur van het Amsterdamse Shaffy- theater terecht kwam, terug kijken op een geslaagd eerste seizoen. Er werden voorstel lingen verzorgd in uiteenlo pende lokaties als de Konink lijke Schouwburg, Theater aan de Haven, Zeebelt en Café Schlemmer, die een goed beeld gaven van de nieuwste ont wikkelingen op het gebied van dans, toneel, mime en muziek theater. „Wat zich het afgelo pen jaar heeft afgespeeld in het „tweede circuit", is in Den Haag te zien geweest", zegt Reinders er zelf over. En dat was meer dan hijzelf bij zijn aantreden had durven hopen. Reinders: „Toen ik*hier kwam waren de mensen heel cy nisch. In Amsterdam zeiden ze tegen me: „Den Haag? Je lijkt wel niet goed bij je hoofd". Hier werd ik een beetje mede lijdend ontvangen, ook wel wat vijandig, omdat er iemand van buiten was aangetrokken. De sfeer was een beetje verrot. Ik heb het naast me neerge legd en ben gewoon aan het werk gegaan, om m'n eigen gelijk te bewijzen. En ik heb het idee dat de scepsis nu wel zo'n beetje is weggenomen. Hoewel, mensen die het niet goed vinden wat je doet hoor je natuurlijk niet. Het is geen Haagse gewoonte om te zeg gen: „je doet het niet goed". In Amsterdam wordt wat dat be treft veel meer gepraat". Belangstelling Een van de graadmeters waar aan Reinders kan aflezen of hij het inderdaad goed doet is de publieke belangstelling voor de door Het Gebeuren gebrachte voorstellingen. Hij blijkt blijkt daar zelf echter nogal huiverig voor. Enigszins afwerend: „We streven niet naar volle zalen, dat zou het slechtste zijn wat ons kan overkomen. Producties waar van vaststaat dat ze volle zalen trekken moeten door anderen gebracht worden. Bij Het Ge beuren weet je dat je risico's loopt, die moet je lopen, dat is ook de opdracht. Als een van de voorstellingen die wij bren gen volle zalen trekt is dat meegenomen, maar doel op zich is dat niet. Het gaat er om dat we laten zien wat er aan de hand is, wat de ontwikke lingen zijn, waarbij we in de eerste plaats kijken naar kwa litatief goede dingen". Als voorbeeld noemt Reinders het Cadance-festival moderne dans, een cyclus die als gevolg van redelijk veel publiciteit aardig wat publiek trok. Niet alles werd door deze krant als „kwaliteit" aangemerkt, maar dat stemt Reinders juist tot te vredenheid: „Ik zou niet wil len dat alles goed gevonden werd, dan ben ik niet goed be zig. Het is natuurlijk niet zo dat ik alleen maar slechte voorstellingen hier naar toe wil halen, dat zou onzinnig zijn. Maar de opdracht is te la ten zien wat er gebeurt. Wat daaruit naar boven komt drij ven kan worden opgepikt door het normale circuit". Gebeurt dat ook? Reinders: „Ja. Het feit dat er binnenkort zes Amerikaanse dansvoorstellingen naar de Koninklijke Schouwburg ko men bewijst dat. De belang stelling voor moderne dans tij dens het Cadance-festival is blijkbaar ook tot daar doorge drongen. Wat ik alleen niet begrijp is dat het weer Ameri kaanse groepen moeten zijn, terwijl in Nederland zo enorm veel gebeurt op dat gebied. Dat is dan het feit dat het Amerika is, waar het vandaan komt". De gedachte dat slechts het wat jeugdiger publiek belang stelling zou hebben voor de door Het Gebeuren gebrachte Voorstellingen, blijkt slechts ten dele te kloppen. Het pu bliek van Het Gebeuren weer spiegelen de cijfers van het landelijk theaterbezoek. „Dat betekent dat het merendeel bestaat uit mensen onder de dertig jaar, maar er toch ook een deel is dat je eerder bij de Haagse Comedie zou verwach ten. De Koninklijke Schouw burg zou wat dat betreft veel meer kunnen doen. We heb ben Orkater twee keer in de schouwburg gehad en dat liep aardig vol. Met een wat ge durfder beleid zou de schouw burg dat zelf ook kunnen be reiken. Het repertoire-toneel is momenteel toch ook niet echt fantastisch". Strubbelingen Toen Reinders zijn functie ac cepteerde waren de grootste strubbelingen op gemeentelijk kunstgebied al achter de rug. „Ik heb het slechts uit de verte gevolgd", zegt hij, „maar het was algemeen bekend dat de wethouder van cultuur van Den Haag niet het sterkste be leid heeft gevoerd. Daar had op ander niveau dan heel wat harder aan getrokken kunnen worden. Ik had in ieder geval het voordeel dat we de be schikking kregen over zalen waaraan geen vaste bespelers waren verbonden, zoals eerder het geval was met het HOT en Theater aan de Haven. Dat liet ons volledig vrij. Voor de rest zat alles ons in het begin te gen: scepsis, geen programma, drukte met het nieuwe thea tercentrum, kortom, de voor waarden waren er niet om het allemaal zo fantastisch te laten verlopen". Inmiddels is dat veranderd, meent Reinders: „We zij'n een item geworden in Den Haag. De aanzetten zijn er. De be reidheid tot onderlinge samen werking tussen de verschillen de instellingen is groter ge worden. Den Haag is een plek geworden waar men graag wil spelen, er is hier een goed pu bliek, de sfeer is goed. Het ge vaar is dat Het Gebeuren een monopolie-positie in gaat ne men. Wil een theaterstad le ven, dan heb je spanningen nodig, verschillende inzichten. Het is goed als je elkaar corri geert". KOOS VAN WEES IRAVEN „We illemaal zo ziek; zo (en vies. Toen we |t eerst de muziek kregen we onze jke waardigheid idee dat we •nsen waren, ook •n we in een zwij- Het publiek en de n het orkest had- ih zo goed en zo 4als het ging opge- e dertig zangeres- een door ondervoe- ziekte te zwak om 1, dus zaten ze op maar móói dat 5 en zingen dat ze :n" olijn denkt terug aan lat zij met enige hon derden Britse, Nieuwzeeland- se, Australische en Nederland se vrouwen geïnterneerd was in het barakkenkamp Palem- bang op het Indonesische eiland Sumatra tijdens de Tweede Wereldoorlog. „Zin gen was het enige dat we had den, maar na anderhalf jaar in dat jappenkamp kwam „De blanke top der duinen" je neus uit. De Britse Norah Cham bers, afgestudeerd aan de Aca demie voor Muziek in Londen en de Nederlandse Margaret Dryburgh schreven arrange menten op werken van Schu bert, Dvorak en Chopin". Norah Chambers: „Tekst- of muziekboeken waren er niet. De arrangementen voor het vier-stemmig koor werden ge schreven op het geheugen en het gehoor; heel kleine noten balkjes op de spaarzame vodjes papier die er in het kamp nog voorradig waren. Het viel niet mee zonder woorden te zin gen, maar de klanken „ne" en „le" bleken het best geschikt. Ik kende maar zes vrouwen in het kamp die noten konden le zen. Die werden verdeeld over verschillende groepjes die met elkaar repeteerden. Als er één solo zong, neuriede de rest mee. Op 27 december 1943 gaf het stemmenorkest het eerste concert". Het stemmenorkest in het kamp op Sumatra heeft onge veer anderhalf jaar bestaan. In die tijd bezweek de helft van de zangeressen aan ziekten, honger of de onmenselijke be handeling door de Japanners. Helen Colijn, die het kamp overleefde en na de oorlog naar Californië emigreerde was deze week met Norah Chambers en enkele andere voormalige gevangenen in de Gereformeerde Kerk in Bode graven waar het „Bodegraafs Stemmenorkest" een aantal oorspronklijke arrangementen liet horen. Zes weken geleden kwam het koor voor de eerste maal bijeen om onder leiding van de razend enthousiaste Dirk Jan Warnaar het ont roerde publiek op een stukje „net als toen" te trakteren. Norah Chambers, die via brie ven aanwijzingen voor de re petities doorgaf aan Dirk Jan de eerste die mij echt be grijpt moet na het optreden langdurig de zakdoek voor de ogen houden. „Wie kan het geloven dat wat ik in de oor log als noodgeval arrangeerde nu wordt uitgevoerd... Het Penninsula Women Choir in California had eerder aan de hand van overgebleven manu scripten enkele werken op de plaat opgenomen, maar niet zo Behalve de plaat en een boekje over het eerste stemmenorkest op Sumatra heeft Universal Songs in Amsterdam drie van de dertig arrangementen ge publiceerd. Deze drie songs of survival (lett. lied ter overle ving) zijn Captives Hymn ofte wel gevangenenlied, het Largo uit de Nieuwe Wereld Sym- phonie van Dvorak en Jesu, Joy of Man's Desiring. Dirk Jan Warnaar, die behalve diri gent van het kersverse koor, werkzaam is bij Universal Songs heeft zich in ieder geval voorgenomen niet te rusten voordat ook de overige 27 werken op bladmuziek zijn te verkrijgen. JOOS PERSOON Chr. Middelbare Technische School Leiden Bouwkunde: Verklaring theoretisch gedeelte: Jan Versteegen. Diploma: Paul Akerboom, Martien Alkemade, Buis Barnhoorn, Gerard Blonk, Ad Bogerman, Renè Bos, Rob Broekhulzen. Willem Buers, Eric Busropan. Kikl van Dop. Aad van Duin, Johan Faas. Perdlep Fatingan, Jos de Goeij. John v.d. Graaf. Dennis Hof- mans. Edwin v.d. IJssel, Alexander Keeh- nen, Peter Kleij, Pieter Koekkoek, Renè Kokshoorn. Frits van Leeuwen, Mlchèl Lucken, Rob Luiten. Niels Middelkoop, Mark Mulder, Eduard Nothdurft. Wim Olsthoorn, Martin Oosenbrug, Mario Ple- penbrink, Ron Pracht, Erik Roodenburg, Terry Schmidt, Gert-Jan van Tol, Johan Versluijs, Mare Zandbergen, Ed Zwart. Werktuigbouwkunde: Diploma: Patrick Adriaens, Arjan Bakker, Cees van den Berg, Henk Boeff, Hans Boer, Patrick Boers. Rob Bokhorst, Paul Boot. Kees Dubbelaar, Jaap van Duijvenbode, Egbert iert Penning, Huig van ïsbergen, Marcel Roos, van Ruiten, Peter Rui- Flinterman, Harald de Graaf, Piet de Graaf, Richard Groenendijk, Ad de Groot, Pieter Hazenberg, Robert van Herwijnen. Stephan van Iperen, Frank van Kesteren, Peter Koeleman. Marcel Koelewijn, Peter Koevoet, Gljsbert Kranenburg, Dirk van der Kroef, Steven Landmeter, Henno Lekx, Dick van Maanen, Edgar Monfils. Arle Muilwijk, Theo Mul, Denny Nelemans. Rogier du Pau, Albert Pennl der Plas, Jan Ravensbc Marco Roozen, Ad v ter, Timo Rutten, Paul Schoort, Jan Schreuders, Urban Steijn, Michel van der Veere, Johan van der Velden. Henk Ver- hoeff, Jack van Vliet. Renè Vonk, Henk van de Vooren, Hans Vreeken, Erik Wieg man. Ton van Zijl, Jaap van der Zwan, Wim Zwikker, William den Dubbelden. Verklaring theoretisch gedeelte: Peter Benschop, Robert de Jong, Marcel Oskam, Henk Panday. Elektrotechniek (studierichting: Energie» techniek): Bos, Mike Bouwman, Renè van Dijk, Arjan van de Geest, Jan Wim Gehrels, Roland Gemein, Michel Hof, Ard Hoogeveen, Coen Hoogeveen, Leo Jansen, Rob Jans- son. Johan Jungerlus, Wilco Kurpershoek, Alwin Kwakernaak, Hans van Leeuwen, Ton van der Loos, Mery Molenaar, Robert Nothdurft, Johan Ouwerkerk, Erik Over- dijk. Marc Overduin, Wim van der Plas, Andrè Plasmeijer, Harrie Ran, Peter Roe- loffs, Arle Tempelaar, Adrie Verbelj, Ruud Verschuur, Arrls de Vink, Marco van Vliet, Arjan Zwanenburg. Verklaring theoretisch gedeelte: Frank van Opstal, Marco Pas, Jaap van der Plas, Nico van der Plas, Erwin Roos, Michael Stein. Edwin Verkaik, Harmen Wahab, Jan de Groot. Verklaring theoretisch gedeelte: Vincent de Badts, Robert Harms. Hans Kusters, Jan de Lange, Peter Leenes, Renè van der Lelij, Marcel Moerland. Ste fan Montanus, Guy Ovenweel, Peter Poort man, Henk Ravensbergen, Jan Spek. Wim van Vliet, Ronald van "Wijgerden, Tom van Diploma: Wilfred Al red Akerboom, Michel Bakker, Ri chard Bekooy, Jaap Bij, Edwin van der Blom, Hans Borst. Egbert Bos, Jan-Willem ca): Diploma: Teun van Beelen, Karin Blees, Jos van Broekhoven, Ronald Butter. Ferry Glas- quin, Harry van Deursen, Berend van Dijk, Wil van Dlnter, Maarten van Dongen, Mar tien van Ettinger, Jos Exel, Yvo Eys, Erwin Gerritsen, Tom Goedhart, Jaap de Graan. Richard de Groot, Axel Gruteke, Patrick Guljt, Kees Guyt, Gerard Hockx, Eric van Ispelen, Bart Jordense, Andrè Lamb, Pe ter Liefde, Jan van der Meij, Alain Nix, Stichting voor opleiding tot sociale arbeid, Leiden HBO-Maatschsppelijk werker Loes van den Berhg, Conny Blauw, Lidy Brasser, Riet Breederland, Ron Brouwer, Ted Casteleln, Erik van der Drift, Ronald van der Drift, Ranny Herklots, Ben Hoog land, Bep de Jong, Luuk Kees, Serafien op den Kelder, Gerrit Kleyheeg, Maarten Kleinhoonte van Os, Peter Leliveld, Ineke Pauw, Els Polman, Marion van Scheppin gen, Maria van der Ven, Ina van Wens- veen Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Les uns et les au- tres (al); 20.00. za. zo. wo. ook 14.00. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Out o» Africa (al); 20.00; Pretty in Pink (al); 14.30, 19.00, 21.15; Jewel of the nile (al); 14.30, 19.00, 21.15. The Delta For ce, (16); 14.30, 19.00, 21.15. D.A- .R.Y.L. (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Bedroom eyes (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Beverly Hills Exposed (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Peter Pan (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Vrouwtjes die ontwaken (18); vr. za. 23.30. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Twee smerissen slaan hun slag (al); do. vr. 19.00, za. zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. West8ide story (al); ma. di. wo. 20.15. The man from Majorca (16); do. t/m zo. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Donald Ducks verjaardagspartijtje (Ned. gespr.); za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Silver ado (12); do. t/m zo. 20.00. A Corus line (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Het grote Ewok avontuur; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The jewel of the Nile (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 21.15. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Pretty in pink (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15, 15.45, 19.00, 21.30. ASTA 3: Anemy mine (16); 14.00, 18.45. 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Cen traal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABY LON 2: After hours (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 15.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: 3 mannen en een wieg (al); 18.45, 21.15. do. vr. ma. di. 14.00. CINE AC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): D.A.R.Y.L. (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Murphy's law (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. id.lS, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Never say never again (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EURO- CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The jewel of the Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. METRO- POLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Fellini'8: Ginger Fred (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: REunaway train (12); 14.00, 16.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Kramer vs Kramer (12); za. Reu ben, Reuben (12); zo. Re^ls (16); ma. Kiss of the spiderwoman (12); di. Victor, Victoria (al); wo. 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00, 20.15. METROPOLE 4: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Fire Ice (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): At close range (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: House (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: De laatste dollars op vakantie (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: The Delta Force (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Zij, die zondig le ven (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Sound of sex (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Pikant kant (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Violence and passion; 14.00, 19.30, 21.45. wo. za. zo. 19.30, 21.45. The incredible shrinking man; za. 23.30. Zaal 2: Rumble fish, 14.00, 19.30. wo. za. zo. 19.30. Police; 16.15, 21.45. za. Zaal 3: Films of the fifties II: The re's no business like showbusi ness; do. 14.00, 19.30, 21.45. Gen tlemen prefer blondes; vr. 14.00, 19.30, 21.45. The Glenn Miller sto ry; za. 14.00, 19.30, 21.45. The Benny Goodman story; zo. 14.00, 19.30, 21.45. Calamity Jane; ma. 14.00, 19.30, 21.45. A star is born; di. 14.00, 20.00. She's back on Broadway; wo. 14.00. 19.30, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: The hitcher (16); za. 00.15. CINEAC II: Murphy's law (16); za. 00.15. CINEAC III: Katha rine de naakte tsarina (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Baby d'a- mour (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 15.15. CINEAC 3: Peter Pan; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CI NEMA: Dirk Trom en het circus; za. zo. wo. 14.00. AMSTERDAM De geschor ste algemeen directeur van FilmNet Nederland, Peter Woodward, heeft gisteren in Verboden Russische films opnieuw onder de loep MOSKOU De nieuwe direc teur van de Russische vak bond van filmproducenten, Elam Klimov, heeft gisteren meegedeeld dat een speciale commissie in het leven is ge roepen om tot nu toe verboden films opnieuw te bekijken. De mededeling werd gedaan tijdens een persconferentie waarop de culturele banden met het buitenland werden be sproken. De instelling van de nieuwe commissie zou een verlichting van de censuur op Russische films kunnen bete kenen Door de strenge cen suur liggen tientallen films on der het stof te wachten op ver toning en zijn veel Russische regisseurs naar het buitenland uitgeweken. Klimov is de op volger van Lev Koelidzjanov, die de vakbond 21 jaar lang heeft bestuurd. In de nieuwe commissie hebben vertegen woordigers van de staatscom missie Goskino zitting, evenals producenten en filmcritici. GRATIS ELKE WOENSDAG DE een kort geding voor de presi dent van de Amsterdamse rechtbank geëist zijn werk zaamheden te mogen hervat ten. Volgens zijn raadsvrouwe mr. Arpeau is haar cliënt door de publiciteit rond de reorganisa tie van FilmNet en zijn schor sing in zijn carrièremogelijk heden geschaad. Woodwards contract loopt tot mei 1988 en de enige overgebleven eige naar van FilmNet Nederland, Esselte Home Entertainment B.V., heeft geen duidelijke motivatie kunnen geven voor de stap hem op non-actief te stellen. Tijdens een lange zitting, waar voor Esselte de nieuwe alge meen directeur Rob Houwer met zijn raadsman mr. Ebbink aanwezig was, werd duidelijk dat Esselte de functie van Woodward overbodig vond. Houwer, die van begin af aan tegen de functie van Wood ward was gekant, wreef de ex- directeur twee tekortkomin gen aan. Hij zou tijdens de oude situatie voortdurend op de VNU-lijn hebben gespeeld, terwijl zijn opdracht juist was in deze moeilijke bestuurssitu atie een concensus tussen de drie aandeelhouders te berei ken. Voorts zou Woodward van FilmNet een soort „kleine NOS" hebben willen maken, met allerlei afdelinkjes en te veel personeel, waardoor hij aan zijn eigenlijke werk, het stimuleren van de verkoop van FilmNet, niet is toegeko men. Woodward bestreed dit met het argument dat hij bij zijn binnenkomst bij FilmNet een organisatorische puinhoop aantrof. Zijn beleid was erop gericht eerst de interne orga nisatie goed op poten te zetten en vervolgens de verkoop aan te wakkeren. Uitspraak 26 juni. BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Lees ik hier dat 'n Rus zijn koningin kwijt is. Hoe kan dat nou? FIGUURPUZZEL In elk vakje dient een letter te worden Ingevuld, waardoor zowel horizontaal als verticaal woorden van navolgende betekenis verkregen kunnen worden: 1 weervoorspeller; 2 schrijver van kri tische beschouwingen v.e. boek, film enz.; 3 beestenspel; 4 tragedie; 5 voorwerp om ratten te vangen. OPLOSSING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11