Euthanasie-discussie gebaat bij
bestudering van joodse visies
Geen koerswijziging in beleid ICTO
aan tafel
kerk
wereld
boekwijzer
beroepingen
Rudings positie^
sterker dan
commentaren i
doen vermoedei
weer
ACHTERGROND
EildacSointwl
DINSDAG 101UNI1986 PAGI
Oriënterend gesprek hervormde beleggingen in Z.-Afrika
Vertegenwoordigers van organen van de Nederlandse Her
vormde Kerk die verantwoordelijkheid dragen bij het beheer
van fondsen, hebben een oriënterend gesprek gevoerd over het
afstoten van aandelen in ondernemingen met belangen in
Zuid-Afrika dan wel het oproepen daartoe. Hierbij waren ver
tegenwoordigd de Raden voor de zaken van overheid en sa
menleving. voor de predikantspensioenen, voor de zending en
de generale diakonale raad vertegenwoordigd. In het gesprek
werd de wens geuit om zoveel mogelijk als één geheel in ker
kelijk verband op te treden. Het overleg zal worden voortgezet
met vertegenwoordigers uit kringen van de kerkvoogdij. De
deelnemers proberen de synode van november een voorstel
aan te kunnen bieden.
Kardinaal Simonis naar Brazilië
Op uitnodiging van Dom Helder Camara zal kardinaal dr. A.J.
Simonis. aartsbisschop van Utrecht, van 9 tot 31 juli een werk
bezoek aan Brazilië brengen. De emeritus-aartsbisschop van
Recife en Olinda in het arme Noordoosten van Brazilië had
hem hiervoor reeds meermalen uitgenodigd. Mgr. Simonis zal
verder de kardinalen Arns. aartsbisschop van Sao Paulo. Lor-
scheider. aartsbisschop van Fortaleza, en Sales, aartsbisschop
van Rio de Janeiro, bezoeken. Kardinaal Simonis zoveel moge
lijk Nederlandse missionarissen in Brazilië zal ontmoeten, zo
liet hij weten. Hij wordt op zijn reis vergezeld door F. Mooren,
die Dom Helder Camara altijd begeleidt tijdens diens bezoeken
aan ons land.
Wanneer een idealist
in zijn zak tasten moet,
wordt hij vaak
onwillekeurig realist.
Emmanuel Wertheimer
Orthodoxen
verlaten
bijeenkomst
met
Vaticaan
De officiële dialoog tussen 14
Orthodoxe Kerken en de
Rooms-Katholieke Kerk in
het Zuiditaliaanse Bari. is
zonder resultaat beëindigd.
De helft van de orthodoxe
deelnemers had voortijdig de
bijeenkomst verlaten, terwijl
er geen beslissing werd geno
men over het ontwerpdocu
ment ..geloof, sacrament en
de eenheid van de kerk", dat
reeds voor de tweede maal op
de agenda stond.
Er was ook een lichtpuntje in
Bari: In plaats van over twee
i'aar zal de volgende bijeen-
comst reeds volgend jaar
plaats vinden.
Dagelijks leven met je va
der die in de hemel is. Zo
luidt de titel van een boek
werk waarin Bianca Dony
aan de hand van teksten uit
het christelijke westen en on
dersteund door de boeddhis
tische zen-ervaring van het
bedoeld is ter stimulering
van meditaties, is opgedeeld
in twee gedeelten. Het eerste
gedeelte bestaat uit korte
teksten over ons dagelijks le
ven, met een God in de he
mel. die op aarde er steeds
tijdig bij is". In het tweede
gedeelte wordt vanuit de
Zen-ervaring gezocht „naar
Hem, die niet in woorden of
beelden kan worden vastge
houden". Het boek is een uit
gave van J.H. Gottmer,
Haarlem. Prijs 19,50.
In de ontwikkelingen van de
katholieke kerk in de laatste
vijfentwintig jaar is Thomas
van Aquino buiten beeld ge
raakt. Ooit werd hij te hulp
geroepen om een eigen ka
tholieke filosofie en theologie
te ontwikkelen die zelfstan
dig genoeg zou zijn om de
vragen aan en aanvallen op
het geloof van andere weten
schappen te beantwoorden.
Er werd een wijsgerig geslo
ten systeem opgebouwd,
waarin weinig ruimte was
voor vrijheid van denken. De
katholieke Radboudstichting
heeft naar aanleiding van
haar tachtig jarig bestaan het
niettemin aangedurfd onder
de titel De Gelovige Tho
mas een nieuwe bundel be
schouwingen aan hem te wij
den. Aanleiding daarvoor is
Thomas' hymne Sacris Sol-
lemniis. Door zeer uiteenlo
pende auteurs wordt op spiri
tuele en vindingrijke manier
deze hymne becommenta
rieerd. Thomas heeft in deze
hymne zijn gedachten over
de eucharistie op een com
pacte en indringende wijze
tot uiting gebracht. Uitgave
Ambo. Prijs 22,50.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Berkel en Rodenrijs.
J.Th.W.Quak te Vianen; te Wad-
dmxveen. A.W van der Plas te Berg
ambacht: te Westkapelle. drs.A.S-
paans kandidaat te Katwijk (ZH); te
Britsum-Cornjum-Jelsum parttime.
D.de Boer kandidaat te Leeuwar
den. die dit beroep heeft aangeno
men. Aangenomen: naar Lekker-
kerk (wijkgemeente 't Venster).
P Molenaar te Amersfoort: naar
Nieuwegein-Noord, H.W.van den
Toorn te Zwijndrecht. Bedankt: voor
Scherpenzeel (Gld) toezegging.
L.Kruijmer te Sommelsdijk; voor
H eerde, toezegging parttime, A.F-
Troost te Ermelo.
Doopsgezinde Broederschap
Aangenomen naar Haarlem, A.G-
Hoekema te Alkmaar.
R.-.K. STUDIESECRETARIS MARCEL POORTHUIS:
Het is merkwaardig dat
in ons land, waar zoveel
christenen zich bezighou
den met de joodse wor
tels van hun geloof, die
oriëntatie ontbreekt in
de discussie over eutha
nasie. In bijdragen van
christen-ethici komt tot
nu toe geen verwijzing
voor naar joodse visies
over een probleem waar
over juist het jodendom
een rijke weerslag heeft
van een eeuwenlange
discussie.
Drs. Marcel Poorthuis, stu
diesecretaris van de Katho
lieke Raad voor Israël en me
dewerker van de Folkertsma
Stichting voor Talmudica,
stelde daarom voor het blad
„Kosmos Oekumene" van
de St. Willibrordvereniging
een themanummer samen
waarin joodse auteurs hun
visie geven.
„Er zijn waarschijnlijk weer
standen tegen wat je zou
kunnen noemen de wettelij
ke kant van het jodendom.
Het jodendom wordt door ve
len „omhelst" als het gaat om
algemene uitgangspunten,
om ideeën, maar die andere
kant van het jodendom, na
melijk de uitwerking van de
idee dat elk facet van het le
ven doordrongen is van hei
ligheid en dus onderwerp is
van voorschriften (halacha),
die kant wordt vaak verge
ten", aldus drs. Poorthuis.
„Wellicht speelt de frustratie
tegenover een eigen wetticis-
tisch verleden hierin een
rol", veronderstelt hij.
Overigens betreurt de studie
secretaris dat, want juist die
voorschriften geven een ma
nier van denken aan die heel
zinvol kan zijn in de (christe
lijke) meningsvorming. „Ik
pleit er niet voor om als
christelijke kerken „zomaar"
joodse visies op euthanasie
over te nemen. Ik vind dat
iedere geloofstraditie een ei
gen weg moet gaan. Omdat
iedere geloodfstradtiie een ei
gen verantwoordelijkheid
Marcel Poorthuis: „Vragen rond sterven niet alleen medisch
van aard, maar ook efbisch-relilgieus"
heeft die niet door een ander
kan worden overgenomen.
Maar als het christenen ernst
is met het jodendom als wor
tel van de eigen traditie, dan
is het toch heel logisch dat
ook de halacha betrokken
wordt in de studie van het jo
dendom. Het zou trouwens
de discussie in Nederland als
geheel ten goede komen als
men zich wat meer zou infor
meren over wat het joden
dom als oudste religie over
euthanasie te melden heeft".
De studie-secretaris bracht de
visie van de liberale rabbijn
D. Liliënthal en van J.Z. Ba-
ruch, voorzitter van het Por
tugees-Israëlitisch Kerkge
nootschap bijeen in het the
manummer, met daarnaast
samenvattingen van het rap
port dat aan de Gereformeer
de Kerken is aangeboden en
van het herdelijk schrijven
van de Nederlandse bisschop
pen.
„De verschillen in benade
ring van euthanasie zijn
groot", constateert drs. Poort
huis, „vooral de diversiteit in
de wijze van argumenteren".
Absolute waarde
Kenmerkend voor de joodse
inbreng noemt hij de absolute
waarde die wordt toegekend
aan het leven. „In de joodse
visie, zowel in die van libera
le als orthodoxe zijde, is het
leven van een oneindige
waarde. Daarom moet het
worden beschermd en mag
het niet worden bekort. Een
begrip als „mensonwaardig"
leven bestaat niet in het jo
dendom. Evenmin als de tijd
dat iemand naar verwachting
nog te leven heeft, een rol
kan spelen. In de joodse tra
ditie mag je niet over ie
mand, die erg ziek is. spre
ken als over een dode of al
vast de begrafenis regelen.
Dat zou de waardigheid van
zijn leven aantasten. Er is
dus een groot verschil tussen
waar of ongeneslijk ziek zijn
en de feitelijke stervensfa
se.". Poorthuis wijst erop dat
dit uitgangspunt voorkomt
dat de waarde van een men
senleven wordt „gemeten"
aan levensverwachting, of
aan criteria van gezondheid,
waardoor allerlei afwegings
mechanismen in werking
treden. Bovendien is er een
grote psychologische uitwer
king: ook al ben je nog zo
ziek of nog zo gehandicapt en
hulpbehoevend, jouw leven is
van net zoveel waarde als dat
van een kerngezond mens.
Dat besef behoedt mensen
ervoor zich „teveel" te voe
len, of zichzelf te zien als
„last" voor familie of samen
leving.
Een kenmerk van joods den
ken (liberaal en orthodox) is
het scherp onderscheiden
van een stervensfase. Die pe
riode is beperkt tot drie keer
24 uur. In die fase is het toe
gestaan middelen en hande
lingen achterwege te laten,
die het stervensproces zou
den kunnen rekken. Het
sterven behoeft dus niet met
alle mogelijke middelen ge
rekt te worden, maar dat is
iets heel anders dan bekorten
van het leven. Voor euthana
sie, of het nu actrief is of pas
sief, is in het jodendom geen
plaats. „Aan de ene kant
worden de joodse regels rond
het ziekbed gekenmerkt door
humaniteit en medeleven",
aldus Poorthuis, „maar an
derzijds is er de heilige eer
bied voor het menselijke le
ven dat alleen aan God toe
behoort".
Drs. Poorthuis heeft in „Kos
mos Oecumene" naast de
visie van de joodse auteurs
karakteristieken gegeven
van de standpunten zoals die
zijn ingenomen door de Ne
derlandse bisschoppen en in
het rapport dat aan de Gere
formeerde Kerken is aange
boden. Hij constateert dat in
het algemeen het katholieke
herderlijk schrijven dichtei
bij de joodse visies staat dan
het gereformeerde rapport.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit de
opvattingen over de waardig
heid van het menselijk leven.
In het gereformeerde rapport
spelen kwaliteit en zinvol
heid van het bestaan een rol.
De bisschoppen komen dich
ter bij het joodse standpunt in
hun mening dat het leven
waardigheid heeft die niet
kan verminderen. Een ander
verschil is het denken over
„actief" en „passief". Volgens
Poorthuis stemmen katholie
ken en joden hierin min of
meer overeen: geen „actief"
bekorten van het leven, wél
handelingen nalaten die het
sterven rekken („passief").
Het gereformeerde rapport
maakt geen ethisch onder
scheid tussen doen en nala
ten.
Zeer opvallend noemt drs.
Poorthuis het onderscheid
tussen de tradities als het
gaat om de plaats van de
geestelijke als het gaat om de
vragen van leven en dood. In
het jodendom mogen arts/pa
tiënt nooit op eigen gezag be
slissingen nemen bij de be
handeling van stervenden als
de situatie gecompliceerd is.
Vragen rond het sterven zijn
nooit alleen medisch van
aard, maar ook ethisch-reli-
gieus. Altijd is er een rabbijn,
die competent is op dit ge
bied, bij betrokken. „Noch in
de bisschoppelijke brief, noch
in het gereformeerd rapport
wordt aan de (ziekenhuis-
)pastor een soortgelijke com
petentie toebedeeld", aldus
Poorthuis.
LÜTSEN KOOISTRA
Het themanummer Joodse
zienswijzen op euthanasie" is
te bestellen onder tel. nr.
073-136471.
JANSSEN VAN RAAY:
(Vervolg van de voorpagina)
In een reactie zei ICTO-voor-
zitter Janssen van Raay het
opstappen van de vier be
stuursleden te betreuren en
volkomen verrast te zijn door
de wijze waarop zij hun ont
slag via een communiqué aan
het ANP in de publiciteit
hebben gebracht. Hij stelde
echter dat het beleid van het
ICTO zal worden voortgezet.
„De honden blaffen, maar de
karavaan trekt verder", al
dus Janssen van Raay.
Deze prees zich gelukkig dat
het ICTO in tegenstelling tot
het IKV en het Komitee
Kruisraketten Nee nog steeds
een voorzitter heeft. Hij stel
de verder tegenover het ver
wijt van verwaarlozing van
de relatie met de kerken dat
hij als enige in het bestuur
lid is van de (Lutherse) syno
de. Volgens hem kon zijn be
langstelling voor het Ameri
kaanse SDI-programma als
bekend worden veronder
steld aangezien hij lid is van
de Europese ondersteunings
organisatie High Frontiers.
„Dat was ik al voor ik voor
het voorzitterschap van het
ICTO werd gevraagd", aldus
Janssen van Raay.
De bestuursleden stellen in
een verklaring dat niet naar
„de kwaliteit van hun argu
menten" werd geluisterd.
In april werd een commissie
van goede diensten ingesteld,
die een rapport opstelde.
Toen het rapport op 24 mei
werd besproken, maakten de
vier bestuursleden bekend
Mr. J. Janssen van Raay
dat zij zouden opstappen.
Toen werd ook bekend dat
Janssen van Raay, die perio
diek aan de beurt was om af
te treden, met grote meerder
heid van stemmen door de
afdelingsafgevaardigden her
kozen was.
Volgens commissievoorzitter
dr. A. van Doorn, hoogleraar
aan de Vrije Universiteit,
hangen de moeilijkheden
naar zijn mening samen met
de snelle groei van het ICTO
en waren zij verder van per
soonlijke aard.
Op 21 juni buigt de vere-
ningsraad zich opnieuw over
de problemen. Dan moeten
er ook opvolgers voor de vier
afgetreden bestuursleden
worden gekozen.
Het dagelijks bestuur onder
leiding van Janssen van
Raay heeft in een verklaring
naar aanleiding van „geruch
ten over spanningen binnen
het ICTO-bestuur" laten we
ten dat „het totnutoe gevoer
de beleid van het ICTO on
veranderd zal worden voort
gezet, tenzij de verenigings
raad op 21 juni daarin wijzi
ging aanbrengt.
Kardinaal Arns op bezoek
bij Pax Christi Nederland
De aartsbisschop van Sao Paolo, kardinaal Paolo Evaristo
Arns, zal in oktober aanwezig zijn bij de algemene ledenver
gadering van de RK vredesbeweging Pax Christi Nederland.
Dat heeft Pax Christi-secretaris Jan ter Laak meegedeeld.
Arns, die sinds vorig jaar lid is van het bestuur van de inter
nationale Pax Christi-beweging. zal een toespraak houden
over de gevolgen van de hoge schulden van de Latijnsameri-
kaanse landen voor de situatie van de armen in die landen.
Verder zal hij ingaan op de pogingen van de RK Kerk op
geweldloze wijze een einde te maken aan de onrechtvaardige
verdeling van de landbouwgrond in Brazilië. Tijdens zijn ver
blijf in Europa zal kardinaal Arns, die een der leiders van de
progressieve vleugel van de Braziliaanse RK Kerk is, voorts
een vergadering bijwonen van de onlangs opgerichte noord
zuid-commissie van Pax Christi Internationaal.
Nederlandse Protestantenbond bezint zich op identiteit
De Nederlandse Protestanten
bond (NPB), een gemeenschap
van vrijzinnige christenen,
heeft zich bezonnen op zijn
identiteit, zijn toekomstige
taak en zijn mogelijkheden.
Vrijwel alle 75 afdelingen wa
ren vertegenwoordigd. Het
was voor net eerst dat een
dergelijk beraad plaatsvond.
Materiaal ervoor was in een
tijd van vijf jaar aangedragen
door een begeleidingscommis
sie onder leiding van prof. dr.
P. Dullemeijer.
Ds. D.A. Werner zei dat de
NPB nu en in de toekomst
een zinvol geestelijk onder
dak kan zijn voor kerkverla-
ters. Hij vond dat er meer
duidelijkheid nodig was. Hij
vindt het verheugend dat veel
belangstellenden van jonge
ren en jonge gezinnen voor
dit beraad zijn, maar is van
mening dat de NPB toch haar
overlevingskansen zou ver
korten indien er onvoldoende
wordt gelet op de status quo
van de leeftijdopbouw. Tot
slot stelde ds. Werner een
naamsverandering voor. De
NPB zou voortaan moeten he
ten Nederlandse Vrijzinnige.
Geloofsgemeenschap (NVG).
Prof.dr. A. van der Meiden
bepleitte ook een betere her
kenbaarheid. De vrijzinnig
heid kampt zijns inziens meer
met een markt- dan met een
produktprobleem. Er moet af
gerekend worden met elitaire
pretenties, aldus prof. Van
der Meiden.
bal, boemboe saté, ketjap, selderij;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
100 g aardbeien, basterdsuiker naar smaak, 1 kleine ba
naan, 4 dl yoghurt, 1 beschuit.
Gevulde gehaktballen met pikante spitskool en
aardappelen vruchtenyoghurt
Voor twee personen heeft u nodig: 10 g margarine, bies
look, peper, paprikapoeder, 200 g gehakt, 1 sneetje brood,
zout, peper, losgeklopt ei, paneermeel. 25 g margarine,
mespunt bloem;
500 g spitskool, zout, uitje, 5 g margarine, 0,5 dl kooknat,
1 lepel pindakaas, mespunt bruine basterdsuiker, sam
Meng de eerste portie margarine met fijngeknipte bieslook,
peper en paprikapoeder en leg het mengseltje zo koud moge
lijk (diepvries) weg. Meng het gehakt met geweekt en fijnge
maakt brood, zout, peper en ei. Verdeel de koude kruidenbo
ter in porties en vorm daaromheen de gehaktballen. Rol de
ballen door paneermeel en leg ze een uur koel weg. Bak de
gehaktballen in kalm tempo in twintig minuten bruin en
gaar in de tweede portie margarine. Maak de jus af met even
gebakken bloem, weinig water, zout en paprikapoeder.
Kook de in fijne reepjes gesneden kool in tien minuten in
weinig water met zout gaar. Fruit de kleingesneden ui licht
bruin in de margarinevoeg kooknat van de kool toe en laat
het sausje vijf minuten zacht koken. Breng het sausje op
smaak met pindakaas, bruine basterdsuiker, sambal, boem
boe saté en ketjap en schenk het over de kool. Strooi er fijn
geknipte selderij over.
Zet plakjes aardbei een uur weg met basterdsuiker en schep
er vervolgens stukjes banaan, yoghurt en de fijngewreven
beschuit door. Geef er extra basterdsuiker bij voor de zoete
kauwen.
JEANNE
p'
a
fr
DEN HAAG „Onno Ruding is bezig zich in een voir
isolement te werken. De minister van financiën f(
steeds meer een roepende in de woestijn. Dat was hr
unanieme commentaar in politiek Den Haag, nadat V
werkgevers en werknemers als de ambtelijke top van c*
nisteries van sociale zaken en economische zaken hunP
op het te voeren beleid op de tafel van informateur Ef
ning hadden gelegd. Het standpunt dat daarbij nameiT
nister Ruding werd ingenomen stond haaks op dat v(j
vertegenwoordigers van de andere departementen e{'
nog minder raakvlakken met de opvattingen van we
vers en werknemers in de SER.
Inderdaad lijkt de minister van financiën er opnieut
genoegen in te scheppen met het snoeimes om zich h(l
slaan. Alsof er in de voorbije kabinetsperiode helemaal
35 miljard is omgebogen, hamert Ruding zowel in zijrj
tieke testament als in het rapport dat door de ambtelijk
van de drie genoemde ministeries is opgesteld, op de
zaak nog eens 21 miljard gulden om te buigen. De
daarvan zou al volgend jaar moeten worden binnengel
De nood lijkt hem zelfs zo hoog dat hij er niet voor schi
de burgers met zwaardere lasten op te zadelen, zonde
vooruitzicht dat die in de jaren na 1987, als de zwaarT
nanciële hobbels genomen zijn, worden teruggedraaid
ding tart op die manier de VVD, die de kiezers immer-
forse belastingverlaging na 1987 heeft beloofd en om i
betalen nu afspraken wil maken om nog zo'n vier tc
miljard gulden extra te bezuinigen.
Bondgenoot f]
Daarmee zet Ruding de steun van de VVD in de *1
schaal. En de liberalen lijken op dit moment zo'n beet»)
enige overgebleven bondgenoot van de minister van
ciën. Hij gaat in zijn bezuinigingseisen immers veel vl
dan zijn eigen CDA. In feite praat Ruding over een br
dat twee maal zo hoog is als wat in het verkiezingsprojf1
ma van het CDA aan de kiezers werd voorgehouden, V
dat intussen min of meer geruisloos met enkele miljard
opgehoogd. Nu gaapt er tussen Rudings opvattingen ep
van zijn partij nog een gat van zo'n vijf miljard guide!
Ruding lijkt zich met zijn opstelling niet alleen in een
ment te werken maar politiek gezien ook met vuur te
len. Als minister is hij immers demissionair, dat wil ze1'
dat hij zijn ontslag heeft aangeboden en alleen nog lop
zaken afhandelt. Wie dan zulke harde eisen op tafel lei
daarbij zelfs zijn bondgenoten legen zich in het h,2
dreigt te jagen, zet daarmee in de Nederlandse verhou
gen ook zijn eigen politieke toekomst op het spel. Ge\r
lijk gaan er dan stemmen op om de betrokkene maar t^
Graf Ij
Wie op grond daarvan meent dat Ruding zijn eigen pollc
graf aan het graven is. "Zou zich toch wel eens deerlijkr:
nen vergissen. Natuurlijk is er een deel van de Nederlai
dat de minister van financiën zonder meer verwensf1
staat immers model voor het no-nonsense bezuinigingsb11
van het eerste kabinet-Lubbers. Maar er is minstens 1
groot deel dat Ruding min of meer heilig heeft verkt(
om precies dezelfde reden. Binnen Rudings eigen CD/6
uiteindelijk de beslissing moet nemen over 's mans pol?1
toekomst, is men zich daar drommels goed van bewusi
„Inderdaad zullen veel mensen om Lubbers op het -
hebben gestemd, maar je mag de groep die daarmee vT
voor het beleid van Ruding heeft willen kiezen zekeil
verwaarlozen. Die man is nu eenmaal het symbool val
herstelbeleid en hij heeft ook zelf niet nagelaten dat te I
drukken. Als partij stuur je zo'n man niet zo makkelij!
bos in", laat een zeer vooraanstaand CDA'er zich ontvj
Speculaties daarover bestempelde hij dan ook kort en
dig als „gierende onzin". j
Dat wil overigens niet zeggen dat men in het CDA ill
staat te juichen over de bezuinigingswensen van de fina
le voorman. Ze blijven immers moeilijk te combineren
het CDA-verkiezingsprogramma. Anderzijds is men
Onno Ruding wel wat gewend. „Hij heeft nu eenmaal4
bankiersmentaliteit en die verandert niet zo makkelijk A
hem op een andere stoel zet", zegt de al aangehaalde p
genoot van de minister.
Van meet af aan heeft Ruding dan ook geroepen da\
CDA-verkiezingsprogramma voorzag in een veel te laajg
drag aan bezuinigingen. Dit belette hem dan ook geen',
ment zijn eigen koers te blijven varen. „Ik heb als min
van Financiën een andere verantwoordelijkheid", zei
ding doodleuk. En hij was daarin zeer consequent, zi
voor als na de stembus. >i
Het is deze zelfverzekerdheid die menige tegenstander ft
iswaar mateloos irriteert, maar die stoelt op een diepgej,
teld gezag in de CDA-achterban. Zonder Onno Ruding
het eerste kabinet-Lubbers nooit voorzien zijn van de
voeging „no-nonsense" en zonder zijn vasthoudendheid1
Nederland nooit gekomen waar het nu is. Van die opval'
van het kiezersvolk is men zich binnen het CDA goe«
wust.
Vandaar dat de demissionaire én beoogde minister vat.
nanciën met de nodige omzichtigheid moet worden be^
deld. Zou Ruding dus uit eigen beweging niet wat wate
de wijn doen, dan zal zijn partij langzaam maar zeker iÈI
in de richting van het door hem gevraagde bedrag aar
zuinigingen moeten opschuiven. De kiezers wilden imr
dat ook Onno Ruding zijn karwei zou afmaken.
ARJEN BROEKHUI).
Vrij koel
DE BILT (KNMI) Het zo
merse weer blijft beperkt tot
een enkele dag. De komende
nacht stroomt opnieuw vrij
koele lucht over ons land uit.
Deze zal worden voorafgegaan
door enkele buien, mogelijk
met onweer. Overdag kan er
morgen, vooral in het binnen
land, ook nog een bui voorko
men. Aan de kust en later ook
in het binnenland zullen flin
ke perioden met zon zijn. Voor
de rest van de week en ook in
het weekeinde wordt veel zon
verwacht. Donderdag is het
nog vrij koel, maar de zon zal
de daarop volgende dagen de
temperatuur flink doen oplo
pen. In het weekeinde mag
opnieuw warm weer worden
verwacht. Na de buien van de
komende nacht behoeft deze
week niet veel wind meer te
worden verwacht. De wind zal
meestal niet boven kracht vier
uitkomen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: flinke pe
rioden met zon en donderdag
plaatselijk een bui. Middag-
temperatuur van 14 aan de
Noorse kust tot 20 graden in
Britse Eilanden: period)
zon, maar in Schotland i
land vrijdag mogelijk
Middagtemperatuur va-
aan de Ierse en Schotsei
kust tot 20 graden in de-
ving van Londen.
Benelux: zonnig. Midd$
peratuur oplopend tot
20 graden op vrijdag.
Duitsland: in het zuiden
derdag nog enkele buien
rigens zonnig. Middagten
tuur ongeveer 17 gradei)
dag van 17 in het noord
21 graden in het zuiden;
Alpengebied: regen-en
weersbuien, maar vooraf
dag ook perioden mel-
Middagtemperatuur 20 t
graden.
Frankrijk: zonnig. Midda
peratuur van 17 aan dl
naalkust tot 25 graden H
zuiden. 1
Portugal en Spanje: ik
Middagtemperatuur 27
graden, maar aan de ft
kust koeler. IV
Italië en de Joegoslai^
kust: flinke perioden me^
maar plaatselijk ook eö
gen-of onweersbui. Mi-
temperatuur 25 tot 30 grL