Dansbeelden Pina Bausch
dwingend en onvergetelijk
Gouden Griffels voor Willem
Wilmink en Joke van Leeuwen
Nog geen akkoord over nieuw televisiesysteem
Klavecimbeldag in het
Haags Gemeentemuseum
Bohuslav Martinu centraal in
concertreis Haghe Sanghers
bioscopen
dagpuzz
KUNST
QeidóeQowuvnt
DINSDAG 10 JUNI 1986PAG1
IJl
Culturele uitwisseling
VS en Sovjet-Unie
WASHINGTON Particuliere organisaties in de
Verenigde Staten hebben gisteren een plan bekend
gemaakt om een politieke en culturele uitwisseling
met de Sovjetunie tot stand te brengen, dat onder
meer voorziet in een musical met Russische en
Amerikaanse kinderen en de eerste concertreis
van een Russische rockband door Amerika. De
musical, een initiatief van de Peace Child Founda
tion, handelt over vriendschap tussen de kinderen
en het overhalen van hun leiders om hun voor
beeld te volgen. Tegelijkertijd zullen 220 Amerika
nen. onder wie Reagans voormalige adviseur inza
ke de nationale veiligheid Robert McFarlane en
zijn oud-ambassadrice bij de Verenigde Naties Jea-
ne Kirkpatrick vijf dagen doorbrengen in de stad
Lielupe aan de Oostzee. Daar wordt gedebatteerd
over de Amerikaans-Russische betrekkingen en de
kernbewapeningswedloop.
Beeldende kunst en poezië
samen op NS-stations
DEN HAAG Treinreizigers zullen vanaf 1 juli
op vrijwel alle stations in Nederland worden ge
confronteerd met affiches waarop een gedicht en
een afbeelding van een kunstwerk worden gecom
bineerd. Het initiatief is afkomstig van de stichting
Plint, vervaardiger van poëzie-affiches. Samen
met de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst in
Den Haag. zijn er nu onder de titel „Tekstbeeld"
affiches vervaardigd waarop gedichten van Remco
Campert, Rutger Kopland en Jacob Israel de Haan
worden gecombineerd met afbeeldingen van
kunstwerken van Erik Andriesse, Bert Boogaard,
Eli Content en Vincent Rijn bende. Doel is de be
langstelling voor beeldende kunst en literatuur te
bevorderen. In totaal worden vier affiches ver
spreid. ..Tekstbeeld" wordt gefinancierd door het
ministerie van WVC en de Rijksdienst Beeldende
Kunst.
LUXEMBURG De Europese industrieministers - voor Ne
derland minister Van Aardenne - zijn er gisteren in Luxem
burg niet in geslaagd een akkoord te bereiken over een
nieuw systeem voor directe transmissie van televisiepro
gramma's via satelieten. Maar er is een redelijke kans dat de
permanente vertegenwoordigers der EG-landen in Brussel
de komende weken de nog resterende technische en juridi
sche problemen kunnen oplossen, en dat later deze maand
een defenitief besluit kan worden genomen.
Het gaat om aanvaarding van wat deskundigen aanduiden
als de mac-pakket-familie (waarbij mac staat voor multi
plexed analogue components) als gemeenschappelijke norm
voor rechtstreekse televisie-omroep per sateliet.
Het C-mac-pakketsysteem en het D2-mac-pakketsysteem
maken, aldus de Europese commissie, een aanzienlijke kwali
teitsverbetering van beeld en geluid mogelijk ten opzichte
van de huidige systemen.
Alle ministers waren het er over eens, aldus minister van
Aardenne, dat de mac-pakket-familie bijzonder goed in het
Europese kader kan worden ingepast, en een geleidelijke
overgang van de huidige systemen, die niet geschikt zijn
voor rechtstreekse uitzending via sateliet, mogelijk maken.
De ministers konden het er gisteren niet over eens worden
of de goedkeuring van de mac-pakket-familie moest worden
gegoten in de vorm van een juridisch bindende richtlijn of
een niet-bindende aanbeveling. Een Westduits voorstel om in
plaats van een richtlijn of aanbeveling een gemeenschapsbe
sluit als juridische basis te aanvaarden vond, aldus minister
Van Aerdenne, wel in beginsel instemming, maar moet nog
nader worden uitgewerkt. Wellicht kan dit de komende we
ken zijn beslag krijgen.
AMSTERDAM Een
leeg toneelhuis. Een
zwart achterdoek. Kale
zijwanden van donker
schoon metselwerk. De
toneelvloer herschapen in
een onafzienbare, grijs
bruine vlakte van aarde,
en turfmolm. Door de
deur naar de kleedruim
ten komen in een snelle
opeenvolging de 30 dan
sers en danseressen de
zandvlakte opgesneld en
positioneren zich, met de
schichtige en wanhopige
bewegingen van een
nachtvlinder rond een
brandende lamp, tegen
het achterdoek en de zij
wanden van het toneel
tot in de zaal.
Een potige kanaalzwemmer
in een rode zwembroek, op
zijn hoofd een rode zwembril
met rode glazen, een strakke
rode badmuts en de boksers
neus door een strak elastiek
extra platgeslagen, betreedt
de vlakte. Uit zijn zwem
broekje haalt hij een rode bal
lon en begint hem op te bla
zen tot hij knapt. Ondertussen
heeft aan de andere kant van
het podium vrijwel onge
merkt een hulpeloze man
plaatsgenomen op een stoel.
Achter hem, staand, zijn zelf
verzekerde alter ego. De ka
naalzwemmer blaast een
nieuwe ballon op tot die barst.
En opnieuw. En nog eens.
Dan legt hij zijn laatste opge
blazen ballon in de schoot van
de man op de stoel en ver
dwijnt. Het alter ego geeft de
man op de stoel een zacht
duwtje in de nek, waarop
deze zijn hoofd slap op de bal
lon in zijn schoot laat vallen
en op en neer stuiteren. En
opnieuw. En nog eens.
Het Kiefer-achtige toneel
beeld, het panische gefladder
van de dansers, de blinde
kracht van de kanaalzwem
mer, het onrustbarende ge-
stuiter van een weerloos
hoofd het zijn de indrin
gende, dreigende beelden van
een naderend onheil waarmee
Pina Bausch de toeschouwer
direct en volledig bij haar
choreografie betrekt en die je
niet meer vergeet. Nauwelijks
enkele ogenblikken later is de
zandvlakte veranderd in een
kolkende zee waarin een
meisje dreigt te verdrinken.
Twee dansers met een matras
als rubberboot proberen het
meisje te bereiken. Ook de
overige dansers en danseres
sen, sommigen met ontbloot
bovenlijf, duiken in het wa-
Tanztheater Wuppertal: Aul dem
Gebirde hat man ein Geschrei ge
hort. Regie en choreografie: Pina
Bausch. Stadsschouwburg Amster
dam, gisteravond. De herhalingen,
op 11 en 12 juni, zijn uitverkocht.
ter. Als de paniek op z'n
hoogst is barst plotseling- op
volle sterkte een pre-Wagne-
riaanse triomfmars van Men
delssohn uit de luidsprekers
los. De dan nog hysterisch
rondspartelende dansers for
meren zich in drie afzonder
lijke rijen, dicht achter elkaar
zittend op de grond, en begin
nen met een simultaan en rit
misch Hoi!-geroep in de rich
ting van het meisje te roeien.
Ook op deze pijlsnelle, mira-
kuleuze en volmaakt overtui
gende wisselingen van dra
matische en wijdse tonelen
schijnt Pina Bausch het patent
te bezitten en bewijst ze te
vens over een verbazingwek
kende theatrate inventiviteit
te beschikken. Met haar to
verstaf hoeft Bausch de scène
maar aan te raken of de wa
termassa verandert in ver
schroeide aarde of het buiten
terrasje voor een hamburger-
tent.
,,Auf dem Gebirde hat man
ein Geschrei gehort" is ont
leend aan het evangelie van
Mattheus en verwijst naar de
kindermoord onder Koning
Herodes. Pina Bausch bepaalt
zich in dit in 1984 gemaakte
ballet echter niet tot het bij
belverhaal. Voor haar vormen
de turbulente en onrustbaren
de gebeurtenissen een alge
meen kader voor naderende
catastrofes, paniek, moord,
dood, liefde en onschuld. Het
zijn de grote dramatische, tra
gische en hoopvolle levens
thema's, die ze met een fabel
achtig associatievermogen in
elkaar laat overvloeien en tot
een eenheid weet te maken.
Haar choreografie lijkt op een
grote binnenzee, waarin
dwingende, pregnante beel
den uit de actualiteit en ver
zonken beelden uit de per
soonlijke herinnering beurte
lings komen bovendrijven.
Hoewel het in principe om
een aaneenschakeling van
losse, op zichzelfstaande scè
nes gaat, doet zich geen mo
ment de vraag voor wat het
een met het ander te maken
heeft. Er is sprake van een
onuitgesproken, onbewuste
maar diepe betrokkenheid en
continuïteit.
Iets soortgelijks voltrekt zich
in de betekenis van de bewe
gingen die de dansers maken.
Van een uit de pure dans ge
destilleerd bewegingsvocabu
laire is eigenlijk maar spora
disch sprake. Overwegend
zijn het alledaagse bewegin
gen en handelingen, die ech
ter binnen de Bausch-context
een fundamentele betekenis
en uitstraling krijgen. Zelden
ervaar je zo'n bewegings
schoonheid als bij een in grijs
confectiepak gestoken danser
die Pina Bausch over een
zandvlakte laat lopen. Ner
gens etaleert Bausch zoiets als
een choreografische virtuosi
teit, maar ze bepaalt zich tot
de expressieve kracht van de
normale beweging. Haar cho
reografische raffinement
schuilt met name in de collec
tieve bewegingen, waarvan er
weer een paar fraaie vielen te
genieten.
Vergeleken met vorige ballet
ten legt Bausch in 'Auf dem
Gebirde...' een grotere be
heersing en trefzekere toepas
sing van middelen aan de dag.
Er is aanzienlijk minder tekst,
het gebruik van multimediale
middelen blijft achterwege,
individuele autobiografische
interrupties ontbreken nage
noeg. Hier zagen we een ruim
twee en een half uur durende,
onvergetelijke theatergebeur
tenis. opgebouwd uit op het
theater toegesneden bewe
gingsscènes met een uitzon
derlijke evocatieve kracht. En
het publiek waardeerde dat
met een langdurige, enthou
siaste bijval.
GODERT VAN COLMJON
Het klavecimbel van Giovanni Celestini, Venetië 1605.
DEN HAAG Huismuziek, de vereniging voor mu
ziek en instrumentenbouw, houdt zaterdag 14 juni in
samenwerking met het Haags Gemeentemuseum een
Nationaal Klavecimbel-Symposion in de aula van dit
museum. De klavecinisten Bob van Asperen en Ton
Koopman en de bouwers Willem Kroesbergen en Cees
Bom leiden het symposion. Rob van Acht treedt na
mens het museum op als deskundige op het gebied van
historische instrumenten.
's Avonds wordt in de vorm van een marathon-concert een uit
voerig beeld gegeven van de huidige Nederlandse klavecimbel-
bouw in relatie tot de historische instrumenten. Gespeeld wordt
op negen historische instrumenten en twaalf copieën.
Het symposion wil onder meer komen tot een formulering ten
aanzien van de kwaliteitseisen waaraan een goed instrument
moet voldoen, waarbij vooral elementen als klank en speelaard
aan de orde zullen komen.
's Morgens maken de leiders hun mening kenbaar via vijf cre
do's, voor een deel voorafgegaan door klinkende prestaties op
historische instrumenten of copieën daarvan. Daarna volgt dis
cussie; publiek kan tevoren schriftelijk vragen indienen, 's Mid
dags geeft Cees Bom een inleiding over de problemen die zich
voordoen bij het bouwen van copieën van klavecimbels, gevolgd
door discussie. De middag wordt besloten met een korte bespe
ling van een aantal historische en gecopiëerde instrumenten
door Bob van Asperen en Ton Koopman. De afsluitende discus
sie draagt de titel: „Kopiebouw: eindpunt of nieuw begin?"
DEN HAAG Vele or
kesten en koren maken
buitenlandse reizen, al
dan niet op basis van uit
wisseling. De concertreis
die het vandaag vertrek
kende Koninklijke Man
nenkoor Die Haghe Sang
hers maakt mag toch ech
ter wel uniek genoemd
worden.
In de eerste plaats is Tsjechos-
lowakije niet een land waar ie
dereen zo makkelijk naar toe
gaat, in de tweede plaats is Die
Haghe Sanghers het eerste
Westeuropese koor dat een be
zoek zal brengen aan het graf
van Bohuslav Martinu, de
componist die met het Haagse
koor tal van jaren nauwe be
trekkingen heeft onderhou
den.
„Geboren op 8 december 1890
op de kerktoren" staat in het
doopregister van het Tsjechi
sche plaatsje Policka. Die to
ren heeft in het jonge leven
van Martinu een grote rol ge
speeld. Vader Ferdinand was
schoenmaker en torenwachter,
de familie woonde 35 meter
boven de markt. Ruim 180 tre
den leidden naar de woonka
mer en vele malen vroeg de
kleine Bohuslav: „Waarom
zijn de mensen daar beneden
zo klein en zij wij zo groot?"
Later zou hij zeggen: „Het to
renleven heeft grote invloed
op mijn muzikale arbeid ge
had. De oneindige ruimte is als
Bohuslav Martinu.
één van de sterkste indrukken
van mijn kindertijd het diepst
in mijn ziel achtergebleven.
Ruimte en natuur, geen men
sen". Hij is nooit een prater
geworden en altijd schuchter
gebleven. Waar hij ook woon
de het ongelukkigst voelde
hij zich in Amerika hij
waande zich dikwijls verloren.
Zijn studie aan het Praags con-
servatoriuim (viool) werd geen
succes, hij wilde componeren.
Als 2e violist van de Praagse
Filharmonie kwam hij in Pa
rijs waar hij 17 jaar bleef wo
nen. Hij kreeg lessen van
Roussel en zijn eerste opera,
„De Soldaat en de Danser",
ging in zijn geboorteland in
première, acht andere opera's
werden eerst na zijn dood op
gevoerd. Die liefde voor het
theater kreeg hij als het ware
met de paplepel ingegoten, zijn
vader was een verwoed ama
teur-toneelspeler en Bohuslav
ging dikwijls mee naar de re
petities.
Ook zijn liefde voor de man
nenkoorzang kreeg hij van
huis mee. Tsjechoslowakije
heeft op het gebied van die
koorzang een grote traditie en
ook vandaag de dag telt het
land vele mannenkoren van
niveau. Het pleidooi dat „Die
Haghe Sanghers" en dirigent
René Verhoeff steeds weer
houden voor het koor-oeuvre
van Bohuslav Martinu is dan
ook zeer terecht. In composi
ties als de Rebellenliederen, de
cantate Tjsechische Rhapsodie,
The Mount of three lights, Das
Gilmamesch Epos en de Veld-
mis heeft Martinu blijk gege
ven in staat te zijn het reper
toire voor het mannenkoor
wezenlijk te verrijken.
Ten onrechte wordt zijn werk
door de Nederlandse symfo
nieorkesten zelden uitgevoerd.
Dan te bedenken dat zijn 6e
symfonie in één jaar tijd 28
keer in de Verenigde Staten
werd uitgevoerd en werd uit
geroepen tot het beste uitge
voerde werk van dat jaar.
Martinu, de opvolger dan Ja-
nacek, komt de eer toe die Die
Haghe Sanghers hem ook in
de concertprogramma's voor
Praag. Most, Policka en Karlo
vy Vary zal brengen.
ADRIAAN HAGER
Chr. S. G. voor M.A.V.0. en L.H.N.0.
„Haesduynen"
LHNO Noordwljk: Angela van den Akker.
Carmen Barnhoorn. Mercia van Beelen.
Sandra van den Berg. Yvonne Beukers.
Amanda Duindam. Evi van Eijk. Renata
Harder, Petra van der Hulst, Marjan Las-
sooy. Sindy van Leeuwen, Petra Marijt,
Jolanda Muilwijk. Rosalie Mourits, Her-
mien van der Zalm. Marie van der Zalm.
Anita van der Zwart.
MAVO Noordwijk": Claudia van den Berg.
Winnie van Beveren. Edith Bik, Ingrid Boe-
kelo. Jolanda van Bohemen, Hein Jelke
Braaksma. Jeltje Bunt, Mariëlle Caspers.
Renè Dompeling, Erna Duindam. Marian
ne van Duijn, André van Dijk. Kitty Haze-
noot, Hugo Heemskerk. Joyce Heems
kerk, Danielle Hoogeveen, Petra Hoog
straten. Natascha de Jong. Iris van Leeu
wen. Leon Lindhout. Saskia Meijers. Arle-
ne de Monyè. Marco van der Most. Jolan-
de van der Niet, Anja van der Niet. Bob
Okker. Monique Ouwersloot. Linda Pad-
ding. Lauwrens Pfister. Edwin Pietersma,
Margje Post. Ingrid Prook. Jacqueline
Stroeve. Bert Jan van Veen. Giselle van
Veen. Miranda Verdegaal. Corine Verker-
ke. Corine Verloop. Fija Vlieland. Irma
Walraven. Joke van Weeghel. Yvonne
Westgeest. Herbert Wever, Monique
Zandbergen. Hillegonda van der Zwan.
Noordwijkerhout. Jan Willem den Elzen.
Ingrid Pieterse. Kees Warmenhoven.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE 8lJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EX POSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Af\A/QCPnnPOrt was in banen werd geleid door een dirigent in een rijdende
nlWaoUUllUCl l badkuip. Behalve afwasborstels werden er ook hamers ge
bruikt, om het geluid nog enige sterkte te geven. Het concert
maakte deel uit van „Waterclash", een show die er op is ge-
Een wel heel bijzonder concert werd gisteren gegeven voor rjCht het „automatisme van de stedelijke communicatie" te
het Louvre in Parijs, waar het geluid van mensen aan de af- doorbreken. Er sneuvelden enkele honderden borden.
AMSTERDAM Willem
Wilmink en Joke van
Leeuwen zijn dit jaar de
winnaars van de Gouden
Griffel, de onderscheiding
voor de best geschreven
kinder- of jeugdboeken.
Willem Wimink krijgt de
bekroning voor zijn boek
„Willem Wilminks schrif
telijke cursus dichten" en
Joke van Leeuwen voor
haar boek „Deesje", dat
tevens met een Zilveren
Penseel, voor de best geïl
lustreerde kinder- of
jeugdboeken, werd onder
scheiden.
De Gouden Penseel is toege
kend aan Max Velthuijs voor
zijn illustraties in het boek
„Klein mannetje vindt het ge
luk". Dit is maandagmiddag
meegedeeld door de Stichting
Collectieve Propaganda voor
het Nederlandse Boek (CPNB),
die de prijzen toekent op voor
dracht van een onafhankelijke
jury. Met een Gouden Griffel
of Penseel kan alleen oor
spronkelijk Nederlands werk
worden bekroond, voor Zil
veren Griffels en Penselen ko
men ook vertaalde boeken in
aanmerking.
De Gouden Griffels en Pense
len worden uitgereikt tijdens
de feestelijke opening van de
Kinderboekenweek 1986, op 8
oktober in het Circustheater in
Scheveningen. De Kinderboe
kenweek, van 8 tot en met 18
oktober, heeft als thema „Boe-
Zilveren Griffels zijn toege
kend aan acht boekentitels:
„Klop, klop wie is daar?" van
Tan Koide, „Stormboy" van
Colin Thiele, „Tommie Sta
tion" van Mensje van Keulen,
„Doldwazen en Druiloren"
van Ulf Stark, „Tirannen" van
Aidan Chambers, „Het eiland
in de Vogelstraat" van Uri Or-
lev, „Verhalen voor een Afri
kaanse koning" van Hump
hrey Harman en „Italië" van
Hans Peter Thiele en Marcus
Wuermli.
Behalve Joke van Leeuwen
ontving ook Joep Bertrams
een Zilveren Penseel. Hij
kreeg deze voor zijn illustra
ties in het boek „Salamanders
vangen". Er werden twee Zil
veren penselen toegekend.
Verder staan er nog 22 boeken
op de „Vlag en Wimpellijst"
van de CPNB. dat zijn de boe
ken die tot het laatst een be
langrijke rol hebben gespeeld
bij de overwegingen van de
jury.
Max Velthuijs kreeg in 1977
ook al een Gouden Penseel,
toen voor zijn illustraties in
„Het goedige monster en de
rovers". Joke van Leeuwen
ontving in 1980 een Zilveren
Griffel en een Gouden Penseel
voor „Een huis met zeven ka
mers" en in 1982 een Zilveren
Griffel voor „De metro van
Magnus". Willem Wilmink
werd in 1983 bekroond met
een Zilveren Griffel voor
„Dicht langs de huizen".
Voor een uitgeb(lp.
agenda, ook voor
mende dagen, raadp
men „UIT", de gratigTC
kelijkse bijlage vanirwe
pet
uid
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJNrder
ROCINEMA I (Van Boetir el
straat 6. tel. 01720-20800
of Africa (al); 20.15. EL.a|,
NEMA II Fright nighrdB
18.45. 21.15 wo. ook UUTJ
EUROCINEMA III: T»„
(al); 18.30. 21.00. wo. ook'ë
di geen voorstellingen. tl K
CINEMA IV: De Aansla op
20 00 .en I
KINDERVOORSTELLINGEN 1
EUROCINEMA I: De wMsse
lijke wereld van Oz (arde
13.45. EUROCINEMAg bi
Sjora en Sjimmie ei
zwaard van Krijn (al); wo.r
LEIDEN LUXOR (Stati<pd<
19. tel. 071-121239): Laar
let autrea (al); 20.00. w#n
14.00. LIDO en S|
(Steenstraat 39. tel. Ifrn
Abel (alk 19.00, 21.15. iL
ook 14.30. Runaway traif
The Delta Force (16); Je dc
the nile (al); 14.30. 19.00.hof
Out of Africa (al); 20.00 jm
14.30. TRIANON (Breuta
31. tel. 123875): Badrooii-
(16) 14.30, 19.00, 21.15. fie
(Haarlemmerstraat 52. tef?er
125414); De sexmuskiei Di
14.30. 19.00. 21.15. fa(
bot
par
NOORDWIJK LIDO THhro
(Pr. Bernhardstraat 55 re
01719-12800): Weird Si
(al); ma. 19.00. Rocky IV
19.00. wo. 15.00. Frighten
(12); ma. di. 21.15). at
KATWIJK CITY THE-
yramid of fear (al);
ïni
ty (12); tijden zie City I. tri
THEATER III: Schimanakf*
tijden zie City I. CITY i.
TER IV: Private function (i*n
den zie City I.
KINDERVOORSTELLINGEN r
CITY THEATER IV Pyri
fear (al); wo. 14.45. d'
VOORSCHOTEN k I
GREENWAY (tel. 01717*n
White nights
20.15. De
OZ (al);
WAY (tel. 01717*n
jhts (al); ma. dve
wonderlijke
il); wo. 15.45. "J1
Dick Trom weet
14.00.
WASSENAAR
ASTRA (tel. 01751-'
Hair (al); ma. t/m wo. 20.I
KINDERVOORSTELLINGE
Vol gat met Herbie; wo.
DEN HAAG* ASTA 1 (Sgte
tel. 463500): The jawel -
Nile (al); 14.00. 18.45. h,
ASTA 2 (Spui 27. tel. 4É,nc
Enemy mine (16); 14.00. ke
21.15. ASTA 3; Out of an
(al); 14.00. 20.15. BABYk
(naast Centraal Station j
471656): Out of Afriep
14.00, 20.15. BABYLONBn
ter hours (al); 14.00,
21.30. BABYLON 3; 3 mori
en*een wieg (al); 18.45.
ma. di. 14.00. CINEAC I
tenhof 20. tel. 630637):
hy'a law (16): 14.00.
21.30. CINEAC 2: Atta<
ce Z (16); 14.00, 18.45.
"r i
O. J
ttacg
ce c poj; i*.uu, iö.*o,
CINEAC 3: The Coca-CA
(16); 18.45. 21.30. ma. d
14.00. EUROCINEMA (L
910. tel. 667066); The j«
the Nile (al); wo. 19.00. L
METROPOLE 1 <Carneg§
tel. 456756): Runaway traf
14.00. 18.45, 21.30. Mi
POLE 2: Police (alk 14.00.7
21.30. METROPOLE* 3
jaagd door de wind (12);
19.30. METROPOLE 4:
(al); 14.00. 18.45, 21.30. 51
TROPOLE 5: Fooi tor loi
13.45, 18.45. 21.30.
The Delta Force (16); V,
18.45. 21.30. ODEON 3^
tingstraat 12b. tel. 656402!
at seipectations (18); 12yi
22.30. LE PARIS 2: DeaQi
ny (18); 12.15 tot 22.45.f'
PARIS 3: Meisjes van Ml
tan (18); 12.30 tot Li
HAAGS FILMHUIS (Denr1
56. tel. 459900): Zaal 1 Rö
fish; 14.00, 16.15. 19.30, 5
Zaal 2: Himatauri; 14.00,
wo. 19.30. Wetherby;
21.45. Zaal 3: Shake*
filmfestival: The taming i.
shrew; ma. 14.00, 19.15, U'
Henry V; di. 14 00. 19.15,-p
Throne of blood; wo.
19.15. 21.45. n,
KINDERVOORSTELLINGE
BABYLON 3: De troete1
tjea; wo. 14.00. CINEACS
ter Pan; wo. 14.00. EUfir
NEMA: Donald Duck in h*}
de westen; wo. 14.00. jj
TROPOLE 5: Peter Pattu
14.00. ODEON 4: Sneed0
je en de zeven dwergen,(a r
13.45. |t
In elk vakje dient een letter t
ingevuld, waardoor rond di
merde vakjes woorden vani
van navolgende betekenis \l
kunnen worden.
De invulling van elk antwoorf
geschieden volgens de ricS
de wijzers van de klok. 5
Het vakje waarin de eerste
elk antwoord komt, dient dj
binatie met de letters van f
gende antwoorden te worde*
steld. 1
duim; 2 hoofdkaas; 3 Insekf.'
soort; 5 metaal; 6 grappen'
makreelachtige vis; 8 uiting!
iijkheid; 9 rank vaartuigje; 1»
tijnse munt; 11 toestel om
op te vijzelen; 12 merk van gï
goud of zilver.
OPLOSSING
■ine* j
:osed oi ;oue>t 6 :iPe| 8 ;SJ
9 :>|U!Z s :taw k ;dseM g Uina