Langs Overal kijk ik naar lan taarnpalen *£or van Velzen uit de nieuwe Veen hangt kosterstoog aan de kapstok DE KEER DANSEN ALS REMEDIE BIJ GEESTELIJKE PROBLEMEN pok fietspad angs Weddepad boekhandel Aanpassing van verwarmings- ^osten Alphense woningen -IIDEN OMGEVING CeidócSotuont VRIJDAG 6 JUNI 1986 PAGINA 15 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. (ADVERTENTIE) LEIDEN - LEIDERDORP IEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN Psycholoog tijdens danslerarencongres: NOORD WIJK Dansen kan een zeer heilzame invloed hebben op mensen met psychische problemen. Dat zei klinisch-psycholoog drs. J. Kriek uit Uden vanochtend tijdens een lezing op het 66ste Internationale Dansleraren Congres dat in hotel Huis ter Duin in Noordwijk wordt ge houden. Volgens Kriek kan dansles voor probleemgroepen als alleen staande jongeren, paren met relatie problemen en vrouwen in de over gang een oplossing zijn. Kriek meent dat eenzaamheid en onzeker heid de belangrijkste oorzaken van geestelij ke problemen zijn. Met name alleenstaande jongeren kampen vaak met een minder waardigheidscomplex en sociale angst. „Voor die mensen ligt cfe drempel om "bij een club te gaan en contacten te leggen vaak te hoog. Men moet dan toch zelf initia- Dat euvel doet zich volgens Kriek niet voor bij het nemen van dansles. „Op dansles gaan heeft alleen een begindrempel. Ben je een maal binnen, dan gaat het contact vanzelf. Dansen doe je met z'n tweeën, dus ie wordt gevraagd door iemand of je kunt „formeel" iemand vragen voor die dans. Communica tie gaat vanzelf, want je bent bezig met het leren van passen, dus je hebt al een onder werp van gesprek. Beide partners voelen zich onwenning en onzeker, hetgeen een band schept en de conversatie makkelijker maakt". De klinisch-psycholoog denkt dat men dan ook in andere situaties verlegen heid kan overwinnen. Ook voor paren met relatieproblemen biedt dansen volgens Kriek uitkomst. „Veel rela ties verslechteren door sleur en verveling. De man gaat naar zijn eigen vereniging, de vrouw heeft weer haar eigen hobby's. Sa men op dansles gaan kan een heilzame wer king hebben. Je kunt je dan samen verheu gen over het onder controle krijgen van moeilijke danspassen, maar je kunt elkaar ook verwijten dat de ander de schuld is van het niet lukken, waardoor je nu eens niet moppert over het eeuwige te laat thuis ko men van je partner, de trammelant met de kinderen of eikaars onhebbelijkheden". Een derde groep die baat bij dansen kan hebben wordt volgens Kriek gevormd door vrouwen in de overgang. „Zo'n vrouw voelt zich vaak oud, depressief en heeft geen doel meer in haar leven. Ze vlucht dan in zich zelf en sluit zich voor haar omgeving. Sa men met de partner op dansles kan de part ners dichterbij elkaar brengen, de sleur doorbreken en nieuwe sociale contacten op leveren. Door het vrolijke karakter van het dansen kan de depressiviteit verminderen". Kriek pleit voor verder onderzoek naar de invloed van dansen op mensen. klus was, uitmondend in Paaszaterdag en direct door gaand naar het Hoogfeest zelf. Je moest ook thuiszijn in het Missale Romanum, na tuurlijk! En heel wat meer kunnen oplepelen dan alleen het Confiteor en de andere Voetgebeden". Omgaan met wierook de duurste soort: zwarte met gouden korrels, wat pittiger rook dan de goedkopere, zoe te soorten die in de zuidelij ke, katholieke landen veel vuldig gebruikt wordt. Wat Cor al niet heeft moeten doormaken. Hij heeft „zeker nog wel 400 vakantiedagen te goed, in al die jaren". Maar de Heer zal 't hem vergelden, naar wij allen vurig hopen. Maar het is nu afgelopen: 55 jaar werken „op de akker en in de kerk" zit er op. Cor van Velzen: koster-tuinman. „Ik vraag me af, of ik daarmee kan stoppen. Het is wel de bedoeling. En nu, ach er zal nog best wel wat te prutsen zijn hoor". „Ja", reageert de bijna ex-kostersvrouwe: „het huis schilderen en behangen En fietsen en tuinieren (ook aan de overkant"), en een beetje orgelspelen. Er staat bij Cor in de kamer een prachtig instrument met twee klavieren dat eigenlijk voor de oudste dochter be stemd was, maar dat Van Velzen voor eigen gebruik in bezit heeft genomen en daar speelt hij „allemaal liedjes en moppies" op; van gavottes en ricercares tot wiegedeuntjes en Vader Jacob en Land of Hope and Glory. In elk geval is Cor als koster uitgediend. Althans totdat er een opvol ger voor hem is gevonden. Ik zie hem nog wel even aan modderen. Maar hij is niet anders gewend, met z'n was lijst oude stijl. s pTERWOUDE De be- gisteravond gezegd tijdens de ,oJers van de Weipoortseweg, vergadering van de commissie j zover zij wonen in het zo- openbare werken. Ook het etfoemde „voor-end" en de verwijderen van de bestrating ■e/oners van de Ommedijkse- en het realiseren van een as- u zullen over enige tijd faltweg lijkt van de baan. In gS"den geïnformeerd over de fundering van de bestaande w^nen inzake de reconstruc- bestrating zitten namelijk alle e en de aanleg van een fiets- nutsleidingen en die zouden langs dat gedeelte van ge- verlegd moeten worden indien stmde wegen. Het gehele zou worden besloten tot asfal- |e:i zal circa 2 miljoen gulden tering. s n kosten. Zoeterwoude is Daarbij komt dat wordt ge- g^edig op de „fietspaden- vreesd voor een verhoging want er wordt teven een van de snelheid als het „voor werp gemaakt voor en end" wordt geasfalteerd. Op e£pad langs het Weddepad het gedeelte van de Weipoort- de Lagerbergerbrug tot seweg ter hoogte van de perce- •0 nieuwe ruilverkavelings- len 8 tot en met 24 zal - al lied. thans zo luiden de plannen - nziet er in ieder geval naar de parkeergelegenheid worden dat het bestaande tracé van verruimd tot 20 parkeerplaat- _Weipoortseweg en Omme- sen en deze parkeerstrook zal tseweg vrijwel geheel ge- worden aangelegd tussen de idhaafd blijft. Bestaande weg en het nieuw te realiseren hten en krommingen blij- fietspad. Ter bescherming van 1 intact omdat hierdoor de de bewoners (en hun huizen) lheid van het gemotoriseer- wordt gedacht aan een voet- verkeer toch nog enigszins pad ter plekke met een breed- tdt verminderd. Dat werd te van circa twee meter. Om dat de huidige klinkerbestra ting nogal overlast bezorgt (trillingen) zal deze worden vérvangen door betonstraat- stenen. Bij aanleg van het fietspad (aan de westzijde van de weg) zullen bestaande bo men zo veel mogelijk worden gespaard. Hoewel nog niets valt te zeggen over de termijn waarop de plannen tot uitvoe ring kunnen komen is het wel een feit dat het fietspad erg hoog op de prioriteitenlijst staat van de provinciale over heid die uiteindelijk 75% van de kosten voor haar rekening zal moeten nemen. Om de ontbrekende schakel in een heel tracé van fietspaden in te vullen zal de gemeente Zoeterwoude tevens een ont werp laten maken voor een fietspad langs het Weddepad. Dat gaat dan vooralsnog onder de noemer dat het „ijzer ge smeed moet worden als het heet is". Aan de commissie ruilverkaveling is al gevra; w de gronden te „reserveren" voor een fietspad; het pad kan worden opgenomen in het be stemmingsplan Landelijk Ge bied en het gaat er om dat het plan „in de molen" komt. Over de realiseringstermijn is nog geen zinnig woord te zeg gen aldus burgemeester Hou- dijk. rHEN AAN DEN RIJN in op 1 juli van dit jaar. De Woningbouwvereni- g Alphen aan den Rijn vA) gaat de maandelijkse Aanleiding tot deze aanpas- irschotbedragen van een- sing is de daling van de gas- ie verwarming bij 3100 prijs met ingang van juli met hingen verlagen. Dit gaat 9 cent. De verlaging van het voorschotbedrag varieert van vijf tot negentien gulden per maand. De nieuwe regeling geldt alleen voor woningen die een gezamenlijke cv-in- stallatie bezitten en waar de verwarmingskosten bij de huurprijs zijn inbegrepen. Westeinde. Daar woont het kostersgezin nu kostelijk: „Ik loop even over naar de kerk", aldus Cor, die vanuit zijn huiskamer praktisch bij pastoor De Munck, die alleen woont op de pastorie, naar binnen kan kijken. „Ja, er is in de loop der jaren flink wat veranderd. Ik maak nu de achtste pastoor mee en we hebben zes kapelaans gehad en vier paters. Nu is er nog maar één H.Mis op de door deweekse dag. Weg congre gatie, weg Lof, ja in de mei maand nog weieens. Veel in druk heeft onze tweede pas toor op me gemaakt. Dat was pastoor Bernefeld, die alles anders wilde doen dan z'n voorganger Ligthart. Als ik buiten aan het werk was werd ik door pastoor Berne feld naar binnen geroepen, en als ik in de kerk was moest ik voor een klus naar buiten. Pastoor Bernefeld vond ook het kazuifel dat ik voor hem had klaargelegd niet altijd even mooi, maar soms was ik hem vóór als hij z'n stereotype opmerking wilde maken en dan zei ik maar alvast wat hij wilde zeggen: „Wat is dat nou weer voor een lelijk ding?" En daar kon de pastoor dan best om lachen". Cor van Velzen vindt, dat hij het met z'n „bazen" best ge troffen heeft: „Ze waren alle maal anders, maar met een beetje goede wil en tact heb ben we het goed met elkaar kunnen redden, ook in die „goeie ouwe tijd", toen de pastoor nog alleenheerser was". Mevrouw Van Velzen, als echte kostersvrouw die vroeger geen vakantie ken de: „Ach, het went hè. Het was weieens moeilijk, toen we nog kleine kinderen had den. We gingen 's zondags ook wel graag wat fietsen, maar je moest altijd weer op tijd thuis zijn, want de kerk wachtte dan. Een regelmatig leven, ja dat wel. Soms neem ik bloemen in ontvangst die m'n man dan naar de over kant brengt om er de kerk mee te versieren". Paaskaars Koster Cor van Velzen, de bescheidenheid zelf, had best een lagere wijding, die van „custos", bijvoorbeeld, mogen ontvangen, naar mijn smaak. Hij oogt ook zo in die rich ting. Ofschoon hij niet geheel en al verteerd is in de dienst des Heren, toch heeft Cor zich onvoorwaardelijk over geleverd aan het geestelijk en materieel heil van zijn pa rochie, die hem op zondag 22 juni gaat uitluiden met lof en eer en een receptie. Bij Cor in de huiskamer staat een Paaskaars, anno 1981. „Hele maal voor niets gekregen. Ei genlijk wordt het restant Paaskaars elk jaar onder de collectanten verloot, maar ik heb er nu ook een. Ik ben er blij mee". Wat is een koster zonder Paaskaars? Cor van Velzen stamt nog uit een tijd, dat de koster als eni ge leek „een ciborie, kelk of monstrans zomaar mocht vastpakken". Het heilig vaat werk, dat niet bezoedeld mocht worden. Cor volgde destijds een complete kosters cursus van twee jaar; eens in de maand, en hij deed in Haarlem „examen": „Hoe je het boek klaar moest leggen, wat de liturgische kleuren te betekenen hadden, plechtig heden interpreteren, wijs worden uit het Directorium (met vaste, Latijnse, gegevens voor de liturgie van de dag), de weg weten in de hele Goede Week, wat een barre VOORSCHOTENSEELEKTRICITEITSBAAS OVERMEER JUBILEERT: schoten komen de meeste uit een lichtfabriek in het zuiden van ons land en variëren rij kelijk in hoogte, van 3'/2, 6, 8 en 10 meter. Hier zie je geluk kig ook geen aluminiummas- ten. Aluminium is sneller aan getast door de zuren in de grond. Daar heb je met staal, dat wij hier hebben en dat ook veel steviger is, geen last van". De supervisie heeft hij over elektriciteit en kabeltelevisie. Daaronder valt ook het con troleren van de binneninstal- latie. Zo werd eens in een "flat gebouw spanning op de water kraan gemeten. Een rare zaak die volgens de elektrotechni cus kwam door geleiding via de vloer van het flatgebouw. „Een draad was stuk en zat te gen een metalen doos aan. Door de betonnen bewapening van de vloer werd de stroom door het hele flatgebouw ge leid". De kabeltelevisie is de kroon op het werk van de heer Overmeer geworden. „Dat was een zware klus", vertelt hij. „De antennetechniek is ten slotte heel wat anders dan elektra. Nu zijn we bezig met de uitbreiding van het aantal netten van 12 naar 18. De le vering van kanaalomzetters duurt helaas nogal lang. Vol gens mij kunnen ze daar de vraag niet aan. Maar ik denk dat ik deze klus nog wel kan afmaken. Dan stop ik ermee. De elektriciteitsvoorziening in de nieuwe wijk Starrenburg laat ik aan mijn opvolger". FRANS BOTHOF no;EN DER LAATSTE LITURGISCHE MOHIKANEN ONDER HET OUDE KERKMEUBILAIR VOORSCHOTEN Voor de heer T.G. Overmeer hoeft het allemaal niet zo. Hij is er niet de man naar om in de belangstelling te staan. Veertig jaar is de elektrotechnicus in over heidsdienst en vanaf 1957 werkzaam bij de gemeen te Voorschoten. Reden voor het gemeentebestuur om het trouwe hoofd van de afdeling elektriciteit en kabeltelevisie in het zonnetje te zetten. Deze week is voor de GEB-man in het Cultureel Centrum aan de Prinses Marijke- laan een receptie gehou den. Volgende week wordt de heer Overmeer ook nog eens 61 jaar oud. En mag hij met de VUT. Maar daar heeft het dienst hoofd nog niet veel trek in. De heer Overmeer heeft nog wat bedenktijd nodig. „Ik beraad me op een nieuwe bezigheid. Tenslotte zou ik er niet tegen kunnen, wanneer ik ineens die regelmaat van het werk zou moeten missen. Een hobby heb ik wel, de elektro nica, maar om dat de hele dag te doen, dan gaat de lol er snel af". Sinds de jaren vijftig is de heer Overmeer in Voorscho ten actief op het gebied van de elektriciteit. Duizenden Voor schotenaren zijn dank zij hem op het net aangesloten. „Toen ik hier in 1957 kwam, kende Voorschoten slechts 8 voedingsstations. Stenen trans formatiehuisjes die via de hoogspanning van het Ener giebedrijf Rijnland (dat toen Stedelijke Lichtfabrieken Lei den heette) voor zo'n 200 wo ningen de elektriciteit distri bueerde. Nu zijn dat er 46 ge worden. Wijken als Adegeest, Vlietwijk en Noord-Hofland waren er nog niet, die moesten nog worden gebouwd. Dat zijn toch wél leuke dingen", zegt de 60-jarige elektro-technicus. „Je ziet wat ontstaan. Waar eeret een kale vlakte was. staan nu huizen en brandt de straatverlichting". Straatverlichting, daarover heeft hij een uitgesproken me ning. „Waar ik ook kom, over al let ik toch wel op de soort lantaarnpalen die zijn neerge zet, op de armaturen. In Voor <roj, nde spoeling onder de custo- d O) wordt almaar dunner; de «chiite volbloed kosters ster- ij uh uit, het is een vak dat in bad maalstroom der moderne is o| tenonder dreigt te gaan. em nu, bijvoorbeeld, Roe- prendsveen. in de Zuidhol- idse veenstreek. Niet de Ihte" Veen, want dat ligt ..«••Jhter bij de Brasemerp' s®. iar de „nieuwe Veen", met in de volksmond, „nieu- [parochie en nieuwe kerk" het Westeinde. Daar enigszins verzonken tus- het bomengroen en een lenakker, de 35 jaar jonge •k van Maria Presentatie. Idelpunt van een parochie in '49 officieel ging •aaien" als vrijgemaakte ':hter van de oude Veense 'etrus' Banden. iar gaat nu de koster weg. „na een regelrechte ramp Égjpr pastoor en gelovige P®lndizie. De eerste koster f n de Presentatie, en de ig echte. Cor van Velzen r met de grijzende coiffure, i van enige in de hand ge ilden gemodelleerde »elsheid getuigt vat het gal laconiek op. Hij wordt I er twee weken 65 „kos- I s hebben geen vut, die ieten van alles doen", zegt -4 en dan wordt hij l nt z'n laatste kaarsen op altaar te doven en nog i keer de klok te luiden, ar gaat Cor dan, en het £kbestuur is nog steeds op k naar een waardige en ïpetente opvolger. Tot nog i is men daar niet in •bo/f zonder werk Jluim 35 jaar Maria Presen- ie, en ik heb nog nooit een If uur gekend dat ik niet St wat ik moest doen". Dat Igön al, in '49, in een oude biakerij, waar gekerkt St?est worden toen de nieu- rol kerk nog in aanbouw r is. Cor begon als parttime iaiSter. „Ik was tuinder, zoals ■jna alle Veenders, en dat jj'ef ik nog een paar jaar jlhouden. Maar het koster- f-jap trok me. Eigenlijk was daarnaar al toegegroeid aHds ik op m'n dertiende n sdienaar was geworden in 1U1, oude Petrus' Banden, i^ien kreeg ik de smaak de»ds te pakken. Als jongen I snjs ik al helper en invaller, zou dus kunnen zeggen, dat ik nu bijna 50 jaar in „het vak" zit". Een misdienaar die koster werd. Je mag hier spreken van een sluimerende roeping, die Cor getroffen heeft. Het waren de naoorlogse jaren en Cor van Velzen was een uit de tuinderse kluiten gewas sen jongeling. Bouwpastoor Ligthart was de eerste mate riële en geestelijke organisa tor van de zielzorgelijke af splitsing in de Veen. Cor van Velzen trok een zwarte toog aan en verleende blijmoedig hand- en spandiensten ter ere Gods en in dienst van een nieuw opgezette gemeen schap. In het begin waren er ook dingen die hij nu liever maar wil vergeten. Er waren strubbelingen rond begrafe nissen; er werd soms zelfs „geweigerd te dragen". Lich te oproer onder de dragers, maar de begrafenis ging al tijd door. Daar niet van; de dood moet ook z'n beloop hebben. Uitvaartverzorging doet koster Cor nog steeds; in het telefoonboek staat hij vermeld als begrafenisonder nemer. Hij delft ook rusteloos graven op het parochiële kerkhof: 15 tot 20 in een jaar; opdat de zielen der overlede nen mogen rusten tot in eeu wigheid; althans tot de dag der opstanding. Zoals de Heer van alle Teven beloofd heeft. De beginjaren waren voor koster Van Velzen heel druk: „Als er geen collectanten voor handen waren liepen pastoor Ligthart en ik zelf met de open schaal voor de collecte rond. Ook het vrij willigerswerk vlotte niet erg; het beschikbaar zijn, daar voor waren maar weinig meisjes te vinden". Dat „on derhoud" van het kerkge bouw deed de koster er dan ook nog maar bij. Vegen en dweilen, later stofzuigen. Van Velzen is ook in dit op zicht uniek, hij is altijd de enige reiniger gebleven, een eenmanszaakje, de „Cemsto" van d| Maria Presentatie. „Het is eigenlijk geen kos- terswerk, ook dat maken van graven niet", vindt Cor van Velzen, maar hij is er nooit te beroerd voor geweest. In het parochiële maandblad heeft een vindingrijke dich teres opgesomd wat koster Cor allemaal op z'n kerfstok heeft; ik doe maar een greep: „Wieden, poten, snoeien, gra ven maken en weer dichten. Koster Cor van Velzen bij de kerk van Maria Presentatie die hij lang en trouw gediend heeft. monumenten rechtop rich ten, collectant en misdienaar wezen, microfoon aanzetten voor het lezen, verwarming aan en uit, zorgen voor brui degom en bruid, sorteren van de boekjes, stof verwijderen uit de hoekjes, de klok luiden en op tijd smeren, was ver zorgen en zonodig repareren, goten controleren en waar nodig legen, lekkages stop pen voor de regen.., En nog tientallen karweitjes meer: een koster met een hele was lijst. Om zes uur aanwezig Praten met een koster die er als zodanig bijna 40 jaar op heeft zitten, is praten over toen. Cor van Velzen, door de gelovige kudde van de Presentatie „onze koster" ge noemd, werkte in die jaren voor het tweede Vaticaans Concilie het hardst als de an deren hun rustdag hadden: de zondag. „Drie H.Missen had je nog, de eerste om half zeven. Dan was ik om even zes uur al in de kerk. Je moest de deuren openmaken, de paramenten en altaarbe nodigdheden klaar leggen, twee keer de klok luiden, nou ia klok, het is feitelijk een klein belletje dat je op een paar honderd meter af stand nauwelijks nog hoort. En dan om twaalf en zes uur het Angelus hé. Ja, het lui den doe ik persoonlijk, dat is hier nog handwerk". Na de zondagse Missenreeks was het om twaalf uur alweer Maria-congregatie. Van Vel zen dus weer present, en 's avonds was er het Lof. „Glo ria, laus et honor tibi sit, Rex Christe Redemptor. Hosan- nah, filio David". Cor werkte derhalve zowat die hele dag des Heren bij Koning Chris tus Verlosser in de kerk. „Ik woonde toen nog een end weg in de Veen en nam m'n pakje brood mee naar m'n werk in de kerk". Een jaar of dertig geleden konden de Van Velzens een stukje grond kopen aan het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15