Verontruste katholieken
bepleiten trouw
aan kerkelijk gezag
Boesak teleurgesteld
in Nederlandse houding
aan tafel
fieidóeSouia/nf
kerk
wereld
Missionaire Agenda
boekwijzer
Weer scherpe kritiek bisschoppen
op Amerikaans economisch systeem
weer
ACHTERGROND
£eidóc(2otvicMit
DONDERDAG 5 JUNI 1986 PAGINA 2'
Nigeria weigert visa aan missionarissen
De regering van Nigeria weigert visa te verstrekken aan bui
tenlandse priesters die door de bisschoppenconferentie zijn uit-
nodigd als missionarissen in het land te werken. De autoritei
ten in de hoofdstad Lagos geven als reden op dat het maximum
aantal buitenlandse priesters reeds is bereikt, aldus het Nigeri-
aanse r.-k. weekblad „IndependentOndanks toezeggingen
van overheidswege wachten sinds februari verscheidene mis
sionarissen op een visum. Het weekblad oefent kritiek op de
maatregel uit omdat zakenlieden wel worden toegelaten. Als
missionarissen die niet naar Nigeria komen om er rijker van te
worden, de toegang wordt geweigerd, dan is er sprake van me
ten met twee maten, aldus „Independent".
„Waakt en Weegt" tegen remonstrantse steun ANC
De vereniging van remonstranten „Waakt en Weegt" roept de
algemene vergadering van bestuur van de Remonstrantse
Broederschap op geen steun te geven aan de Zuidafrikaanse
bevrijdingsorganisatie ANC. Mede gezien de nauwe relatie tus
sen het ANC en de Zuidafrikaanse communistische partij is
steun aan het ANC in strijd met de belijdende uitspraak van de
Broederschap van 1935, waarin de leerstellingen en methoden
van geweld van de totalitaire ideologieën worden afgewezen,
aldus „Waakt en Weegt" in een verklaring.
De vereniging noemt het een dwaalleer te geloven dat „de
Kerk van Jezus Christus buiten haar goede boodschap om ook
nog andere gebeurtenissen, bewegingen of ideeën als bron van
haar belijden en handelen zou mogen erkennen".
Alleen maar met je hart
kun je goed zien.
Het wezenlijke is voor je
ogen onzichtbaar.
A. de Saint-Exupéry
INITIATIEF TWENTSE HOOGLERAAR
GROOT WASSINK
De Stichting Bevordering
Contact Rooms-Katholieken
(CRK), een groep verontruste
katholieken, organiseert in
het Nijmeegse Gofferthal op
zaterdag 7 juni een landelijke
contactdag om de toenemen
de polarisatie in de rooms-
katholieke kerk' in Neder
land het hoofd te bieden. Ini
tiatiefnemer is de Twentse
prof. ir. drs. J. Groot Was-
sink, sinds 1965 hoogleraar in
de chemische procestechniek,
maar van opleiding tevens fi
losoof en theoloog.
In verschillende publicaties
stelt Groot Wassink dat voor
de geloofsbeleving van velen
de dagelijkse gebeurtenissen
vaak normgevend zijn ge
worden. Men beroept zich
daarbij op begrippen als
emancipatie, rationaliteit en
democratie. Diezelfde men
sen hanteren naar de mening
van Groot Wassink het 'con
flictmodel' om hun doelein
den te bereiken. Het ont
breekt hen echter aan histo
risch inzicht en gevoeligheid
voor de traditie van de kerk.
Groot Wassink meent dat in
de katholieke kerk van Ne
derland een intellectuele eli
te de toon aangeeft. Deze is
volgens hem terug te vinden
op de theologische hogescho
len, in de pastorale raden, de
kenaten en parochies. Dank
zij de aandacht die zij krijgen
in de media, slagen zij erin
de richting aan te geven van
hoe de kerk zich in de toe
komst moet ontwikkelen.
Hun voornaamste doel is vol
gens Groot Wassink de kerk
te willen aanpassen aan wat
zij zien als de eisen van deze
tijd.
Groot Wassink verwijt deze
spraakmakers dat zij begrip
pen als democratie en eman
cipatie achteloos toepassen op
de Kerk. Hij meent verder
dat zij ten onrechte veel te
veel verwachten dat weten
schap en techniek alles zul
len verklaren. Dat leidt er
toe dat bepaalde kerkelijke
uitspraken en uitingen van
geloof, zoals ook vormen van
devoties, als onverklaarbaar
en onaannemelijk worden af
gedaan.
Doordat de spraakmakers in
de Nederlandse kerk zich
volgens Groot Wassink blind
staren op menselijke ervarin
gen en op de politieke kant
inzake geloof en moraal zien
zij de band met het verleden
niet meer en dreigt de Ne
derlandse kerk in het geheel
van de wereldkerk te verval
len tot een provincialistisch
gebeuren.
In discussies over wat er
gaande is in de Nederlandse
katholieke kerk worden deze
uitgangspunten van de
spraakmakers nooit helder
uiteen gezet. Daardoor ko
men juist deze uitgangspun
ten nooit onder kritiek te
staan.
In een vraaggesprek met het
Bossche bisdomblad ver
klaarde Groot Wassink dat
de door hem opgerichte
stichting „in kritische over
eenstemming met de officiële
geloofsleer een bijdrage wil
leveren tot de discussie over
actuele problemen." De stich
ting wil een juiste interpreta
tie van de officiële geloofs
leer bevorderen. Op de bij
eenkomst in Nijmegen zal
dan ook volgens Groot Was
sink in de eerste plaats aan
dacht gevraagd worden voor
de katholieke leer op basis
van bijbel en traditie. Dat be
tekent volgens hem niet een
terugkeer naar het verleden
of louter herstel van vroege
re waarden, maar een getui
gen van goede wil tegenover
het spreken van de Kerk en
de bisschoppen.
Afgaande op de reacties die
hij heeft binnen gekregen
verwacht hij vijfhonderd tot
duizend mensen in Nijmegen
te kunnen verwelkomen.
Groot Wassink: „Als het ons
lukt een aantal gelijkgezin
den bij elkaar te brengen, die
elkaar kunnen bemoedigen
in hun trouw aan de opvol
ger van Petrus en de opvol
gers van de apostelen, dan
zijn we meer dan tevreden",
aldus de Twentse hoogleraar.
Een groot aantal bisschoppen
heeft Groot Wassink succes
toegewenst. De bisschoppen
Ter Schure en Bomers zijn
zaterdag aanwezig op de bij
eenkomst in het Nijmeegse
Goffertdal. De laatste zal
Prof. ir. drs. J. Groot Wassink
daar ook een lezing houden.
Kardinaal Simonis en de bis
schoppen Gijsen, Ernst en de
hulpbisschoppen Castermans
en De Kok hebben hun in
stemming betuigd met de bij
eenkomst. Zij hebben hem
echter laten weten geen tijd
te hebben de bijeenkomst bij
te wonen.
Prof. Groot Wassink wilde
niet reageren op een ingezon
den brief van Marinus van
den Berg, een streekgenoot
van de hoogleraar en werk
zaam in de pastoraal in Al
melo, zoals die afgelopen za
terdag in ons blad werd ge
publiceerd. Door het voor
gaan van juist de bisschoppen
Ter Schure en Bomers in Nij
megen meende de Almelose
pastor dat er niet meer ge
sproken kan worden van een
overbruggingsinitiatief. Beide
bisschoppen vertegenwoordi
gen volgens Van den Berg nu
juist een stroming in de Kerk
waarin velen zich niet kun
nen herkennen.
De toegang voor de bijeen
komst in de Nijmeegse Gof
ferthal is gratis. Ter wille
van de organisatie wordt
men echter dringend ver
zocht zich telefonisch dan
wel schriftelijk op te geven
bij mevroyw J.B.C. Roerlofs
Dr. Benthemstraat 34, 7514
CM Enschede. Tel. 053 -
35.86.49 of 33.39.39.
VROUWELIJKE LEDEN RAAD VAN KERKEN:
„Vergeten" van vrouwen
bij de paus is symptoom
De vrouwen in de Raad van Kerken in Nederland, hebben
hun „buitengewoon grote teleurstelling" naar voren ge
bracht over het „vergeten" van de zaak van de vrouw tij
dens de ontmoeting met paus Johannes Paulus II in maart jl.
De voorzitters van de hervormde, gereformeerde en luther
se synodes, die in maart deelnamen aan het overleg van de
protestantse kerken met het Vaticaan, vroegen tijdens de
ontmoeting met de paus op vrijdag 21 maart aandacht voor
de problemen in de oecumene, maar „vergaten" de positie
van de vrouw in de kerk.
De vrouwen hebben hun brief gericht aan de moderamina
(besturen) van de hervormde, gereformeerde en lutherse sy
nodes. Zij wijzen erop dat tijdens de „Rome-week" ruim
schoots aandacht is besteed aan de vrouw. De vrouwen in de
Raad menen dat het niet om een incident gaat, maar om een
symptoom. De vrouw en de zaak van de vrouw lijken niet in
het bewustzijn van de kerkleiding te leven. „Dagelijks heb
ben wij te maken met en ondersteunen wij de moeite die
vrouwen aan de basis nog doen om bij de kerk betrokken te
blijven, hoewel zij zich om allerlei redenen niet aanvaard en
gehoord voelen. Nog meer vrouwen wenden zich af van de
kerken, om niet steeds met een vergeefse strijd, die geen
perspectief meer biedt, bezig te hoeven zijn", aldus de vrou
wen in hun brief.
De Nederlandse Missieraad heeft voor de derde achtereen
volgende een Missionaire Agenda uitgegeven, waarin tien
katholieke missionaire organisaties hun acties presenteren.
De Missionaire Agenda beoogt samenwerking tussen de or
ganisaties op het terrein van actie en mondiale vorming.
Daarom wordt voor de vierde keer gewerkt met één geza
menlijk thema: „Kiezen voor solidariteit met de armen".
Omdat zo'n thema te veel is voor een actie en ook te veel is
voor een jaar, gaat het om een proces van kleine maar be
slissende stappen. Die weg probeert de Missionaire Agenda
aan te geven.
De missionaire organisaties die zich in de Missionaire Agen
da presenteren zijn: MI VA, Pax Christi, Pauselijke Missie
werken, Missiewerk van de Kinderen, St.-Willibrordvereni-
ging, Solidaridad, memisa, Bisschoppelijke Vastenaktie,
Apostolaat voor de Oosterse Kerken en Week voor de Ne
derlandse missionaris.
De Missionaire Agenda (36pagina's) is voor1,20 (exclusief
portoverkrijgbaar bij d" *r~-'--
Bosch, tel. 073 - 142748.
In „De twaalf gezichten
van de messiaanse mens"
taan Pius Drijvers en Peter
chilling de actuele betekenis
van het verhaal over Jacob
die zijn twaalf zonen zegent.
Ze doen dat aan de hand van
rabbijnse uitleggingen. Om
vang: 151 bladzijden, prijs
25.-. Uitgave Gooi en Sticht.
James Bentley doet in „Het
geheim van de berg SinaF'
verslag van de moeiten die
zijn gedaan om de Codex Si-
naïticus in het Catharinak-
looster in de Sinaï, voor de
wetenschap toegankelijk te
krijgen. Omvang: 202
bladzijden, prijs ƒ39,50. Uit
gave De Haan.
Evert van der Poli en Jurjen
Beumer voeren in „Vroom
en radikaal" „het noodzake
lijke gesprek tussen evangeli-
schen en basisbeweging":
hebben beide groepen waar
bij de eerste staat voor de
persoonlijke beleving van
een bekeerd leven en de an
der voor een kritische hou
ding in de samenleving, el
kaar iets te zeggen? Prof. dr.
H. Berkhof uit Leiden
schreef een bijdrage aan de
bundel. Omvang: 212 bladzij
den. prijs ƒ27,50. Uitgave
Ten Have.
Abel J. Herzberg schreef on
der de titel „Aartsvaders"
over Jakob en Jozef, met als
climax de hereniging van va
der en zoon in Egypte. Door
identificatie van de auteur
met de joodse figuren ont
staat een indringend en actu
eel verhaal. Omvang: 92
bladzijden, prijs 19,50. Uit
gave Querido.
Praktische Theologie, het
Nederlands Tijdschrift voor
pastorale wetenschappen
bracht een nieuw nummer
uit: „Een komende genera
tie gelovigen". Onder re-
daktie van F.H. Kuiper en
H.J.M. Vossen schreef een
aantal auteurs over het brede
probleemveld van jeugd en
kerk. De paperbackeditie
van het tijdschrift is uitgege
ven bij Waanders, heeft 171
bladzijden en kost 17,50.
De overvolle aula van de Theologische Hogeschool in Kam
pen, met een ontroerde Boesak
„Ik weet dat er in Nederland
veel mensen zijn, die met één
beslissing zouden kunnen
helpen het bloedvergieten in
Zuid-Afrika te stoppen, en ze
doen het niet. Ze zitten in de
regering, ze lezen hetzelfde
Evangelie en ze zullen wel
luisteren. Dat dacht ik drie
jaar geleden. Ik geloof het
niet meer". Dat zei de Zuid
afrikaanse predikant dr. Al
lan Boesak gisteren in Kam
pen.
Hij was te gast bij de Theolo
gische Hogeschool om het
eerste exemplaar in ont
vangst te nemen van zijn
nieuwe boek „Als dit verraad
is, ben ik schuldig". Hij had
Kampen uitgekozen, omdat
hij daar in het begin van de
zeventiger jaren gestudeerd
heeft. Bij deze gelegenheid
toonde hij zich teleurgesteld
over de houding van de Ne-
hadden van Nederland een
veel duidelijker standpunt
verwacht. We hadden ver
wacht dat de Nederlandse re
gering éen voorbeeld zou
stellen ook voor anderen in
de EG. Dat is niet gebeurd".
Met name de rol van de
christenen in de politiek
moest het ontgelden. „Ik ben
zo dom en naïef te denken
dat christenen wel sensitief
zijn voor het leven van ande
ren. Op grond van het evan
gelie moet een christelijke re
gering toch meer waarmaken
dan anderen. Als dat niet ge
beurt moet je niet te gauw
roepen christen te zijn of je
moet eerlijk zijn en zeggen
dat politiek niets te maken
heeft met het evangelie".
Volgens Boesak was het
moeilijk om op dit moment
iets van mens tot mens te
doen voor de mensen in
Zuid-Afrika omdat de ver
kiezingen in Nederland juist
geweest zijn. „De Nederlan
ders hebben die kans laten
lopen".
Ds. Boesak voorspelde dat de
De R.-K. bisschoppen in de
Verenigde Staten oefenen
in het derde ontwerp van
hun herderlijk schrijven
over de economie opnieuw
scherpe kritiek uit op het
economisch systeem in hun
land. Evenals in de twee
eerder gepubliceerde con
cepten eisen de bisschoppen
verreikende economische
hervormingen, zoals het
scheppen van arbeidsplaat
sen voor alle werkzoeken
den, een verhoging van het
minimumloon en betere so
ciale voorzieningen.
De financiële middelen
voor deze hervormingen
zouden moeten komen uit
een verlaging van de defen
sieuitgaven en een verho
ging van de belastingen
voor mensen met een hoog
inkomen. De bisschoppen
menen dat de Amerikaanse
regering bij alle beslissin
gen op economisch gebied
moet nagaan, wat de gevol
gen ervan zijn voor de ar
men. De grote armoede van
velen in de Verenigde Sta
ten, een van de rijkste lan
den ter wereld, is volgens
de bisschoppen een „schan
daal".
In het derde ontwerp beste
den de bisschoppen voor
het eerst aandacht aan de
economische betrekkingen
tussen de Verenigde Staten
en de ontwikkelingslanden.
Zij dringen aan op een
„grondige hervorming van
de internationale economi
sche orde" en roepen de re
gering op haar buitenlandse
hulp meer te richten op de
ontwikkeling van een land
en minder op versterking
van de defensie.
De bisschoppenconferentie
zal het derde ontwerp vol
gende week in Minnesota
bespreken. Het zal ook in
de parochies en katholieke
organisaties aan de orde
worden gesteld.
De bisschoppen zullen de
definitieve tekst van hun
herderlijk schrijven waar-
dagen van de Zuidafrikaanse
regering, „de draak der
apartheid", zijn geteld. De te
kenen der tijden tonen dat
aan. „Het geweld van de
Zuidafrikaanse regering
neemt toe. Dat is het teken
van de uiterste desperaat
heid. Men heeft geen ander
antwoord meer dan een ge
weer te pakken, en nog een
en nog een... Ze zeggen: de
wapenindustrie draait zo
goed. Maar ze verkopen aan
niemand dan aan zichzelf".
Mompelend voegde Boesak
er aan toe: „Bijna had ik ge
zegd met of zonder u, maar
nee. Ik nodig u uit om nu al
in solidariteit met ons te de
len in de overwinning die
komt".
Geweldloos
Ds. Boesak zei het principe
van de geweldloosheid niet
los te willen laten, ook als dat
zijn populariteit zou schaden.
„Als ik daardoor impopulair
wordt dan moet dat maar".
Boesak pleegt dan ook stee
vast te spreken over een
„rustige" zwarte revolutie,
dit in tegenstelling tot de ge
welddadige revolutie van de
regering. „Anders dan het
feairos-document," zo schrijft
Boesak, „geloof ik niet in de
verschillen tussen geweld:
het geweld van de onder
drukker is verschrikkelijk,
maar het tegengeweld van de
onderdrukte is soms net zo
verschrikkelijk."
Het recente geweld tussen
blanken onderling noemde
Boesak „een hoopvol teken".
„Als Terre' Blanche geweld
dadig is, is dat omdat hij niet
anders kent. De staat is met
geweld gegrondvest. Het
Afrikaner publiek heeft toch
altijd Hitier bewonderd? Ook
al wil men dat nu niet meer
erkennen".
Allan Boesak: „Als dit ver
raad is ben ik schuldig". Ten
Have Baarn, 152 blz. f 16,50.
Gebakhen schol met spek en
aardappel-groentesalade hopjesvla
Nodig voor twee personen: 2 schollen a circa 250 g, zout,
1 ui, 10 g margarine, 50 g champignons, 50 g ontbijtspek
in dunne plakjes, bloem, olie;
500 g verse doperwten, zout, 2-3 lepels azijn, peper, sui
ker, mosterd, 1 lepel olie, half bekertje zure room, stukje
komkommer, Vz tot 1 kg gekookte en afgekoelde aardap
pelen, dille, (peterselie);
75 g suiker, 0,5 liter melk, 25 g maïzena, half pakje vanil
lesuiker, 1 theelepel oploskoffie.
Spoel de schollen (ook de buikholte) af met koud water.
Snijd het vel van de vissen aan beide kanten twee keer in,
zout ze daar en in de buikholte. Fruit de kleingesneden ui
lichtbruin in de margarine, bak de in plakjes gesneden
champignons op een groot vuur mee tot hun vocht verdampt
is en doe er het wat kleiner gesneden spek bij. Zet de pan op
een sudderplaatje. Haal de schollen door bloem en schud die
er vervolgens zo veel mogelijk weer af. Bak de vissen in
warme olie in acht minuten bruin en gaar. Leg de schollen
op een voorverwarmde schotel en verdeel er het spekmeng-
seltje over.
Kook de gedopte erwten drie minuten in weinig water met
zout, laat ze uitlekken en afkoelen. Meng een saus van azijn,
zout, peper, suiker, mosterd, olie en zure room. Snijd de ge
schilde komkommer in blokjes en de aardappelen in dunne
plakken. Meng alle groenten en de aardappelen met de fijn
geknipte dille door de saus. Wie geen verse dille heeft, kan
peterselie gebruiken.
Laat de suiker in een droge braadpan op een matig vuur
lichtbruin worden. Voeg, zodra de helft van het suikeropper
vlak bruist, een lepel water en de melk toe. Laat de karamel
rustig oplossen en bind de bruine melk met een papje van
maizena en iets koude melk. Doe van het vuur vanillesuiker
en oploskoffie bij de vla en laat haar afkoelen.
JEANNE
Na Tsjernobyl
De ramp in Tsjernobyl heeft ervoor gezorgd dat de publP'
ke aandacht sterker dan voorheen is gericht op alles wat n^,
kernenergie te maken heeft. Het blijkt dat daartoe ook afe
reden is. Sinds uit de centrale in Tsjernobyl de besmefci
deeltjes over bijna de hele wereld zijn verspreid, worden of'
van andere kerncentrales „ongelukken" of „bijna-ongeluf1
ken" bekend. Sommige van die onvoorziene omstandighed^
deden zich al eerder voor, maar werden verzwegen. Dat wpl
zo met de kerncentrale in het Westduitse Hamm, waar begj
mei een radioactieve wolk ontsnapte. u
Wat Tsjernobyl ons leerde, maar ook wat daarna bekef
werd over andere centrales, is dat er meer risico's aan keiy
centrales kleven dan de meeste mensen denken.
De produkten van menselijk technisch kunnen zijn niet h
betrouwbaar als werd gedacht en als noodzakelijk voor e<
verantwoord energiebeleid. Het verzwijgen van het lek
Hamm is een aanwijzing dat er aan de problematiek van
kernenergie ook andere dan technische aspecten zitten. Ey
daarvan is de enorme verantwoordelijkheid die op de scho
ders van mensen wordt gelegd. Al kort na het bekei
worden van de ramp in Tsjernobyl, meldden de Russiscj
autoriteiten dat de „verantwoordelijke man" voor het on^
luk zou worden bestraft. En bij het verzwijgen van de ori1
snapte radioactieve stoom uit de centrale in Hamm spel^,
ook een of twee mensen een hoofdrol. De vraag komt op
een samenleving het kan accepteren dat zoveel verantwoqo
delijkheid rust op een heel kleine groep mensen. B'
Voor regeringen geldt in feite hetzelfde. In Frankrijk
Italië is grote verontwaardiging ontstaan, toen bleek dat wfl
lens en wetens informatie over de gevolgen van Tsjernotf
in de betreffende landen werd achtergehouden. Een mot|,
daarvoor kon zijn het voorkomen van paniek, maar ook t
angst voor economische schade. Daarbij mag men er van uie
gaan dat de betreffende overheden hun voorlichtingsbeleid
hebben bepaald na ruime afwegingen. En juist hierin zit He
probleem: van de gevolgen van de diverse doses straling?:
namelijk feitelijk niet zo veel bekend. 0
DOOR de Tweede-Kamerverkiezingen, kort ha „Tsjerqe
byl", dreigde het vraagstuk van de kernenergie vooral e(e
politiek geladen item te worden. Nu, na de verkiezini
dreigt een ander gevaar, namelijk dat van de verdringii
Mensen zijn geneigd bedreigende omstandigheden te „verj
ten". Vooral als het onmogelijk lijkt persoonlijk iets te dot
aan de omstandigheden die "3e bedreiging veroorzaken. Pa)i
tij-politiek gewin proberen te halen uit een ramp als die fc
Tsjernobyl doet geen recht aan de ernst van de situatie. Wal11
die verheft zich boven alle partijen. Verdringing van de mPj
gelijke problemen is óók onverantwoordelijk. De keuzen o,{
gemaakt moeten worden zijn daarvoor te vérstrekkend, L
ernst en tijd gemeten.
De Nederlandse regering heeft de besluitvorming o1
eventuele nieuwe kerncentrales opgeschort. Eerst moeten I
analyses van de ramp in Tsjernobyl worden afgewacht, k
de beoordeling daarvan moet de veiligheidsvraag echter nr
louter „technisch" worden gesteld. Want dan komen weze:
lijk menselijke waarden in het gedrang. En de gevolg»
daarvan zijn dat de techniek de mens niet meer dient, ma
tot een afschuwelijk monster wordt. Of, zoals bisschop Eri
het vorige week in onze krant zei: De (technische) wetej
schappen kunnen het voortbestaan van mensen niet gar;
deren.
Buien en koel
DE BILT (KNMI) Een de
pressie bij Skagerrak wordt
geleidelijk wat minder diep,
maar trekt wel langzaam "wat
meer in de richting van ons
land. Morgen blijft het weer
beïnvloed door deze depressie.
Er komen buien voor, de zon
laat zich weinig zien en het
blijft koel. De wind waait uit
het westen tot noordwesten en
is in het binnenland matig,
aan de kust en op het IJssel-
meer af en toe krachtig. In de
komende dagen nadert van
het westen uit een zwakke uit
loper van een hogedrukgebied,
waardoor de buiïgheid af
neemt en er na zaterdag" een
weers ver betering optreedt. De
wind neemt af en wordt zwak,
waardoor het weer een wat
aangenamer karakter krijgt.
De middagtemperatuur komt
dan op ongeveer 19 graden.
Vooruitzichten voor de Euro
pese landen, geldig voor zater
dag en zondag:
Zuid-Scandinavië: Half tot
zwaar bewolkt en perioden
met buien. Middagtempera
tuur tussen 14 en 19 graden.
Groot-Brittannië en Ierland:
Zonnige perioden en bijna
overal droog. Middagtempera
tuur tussen 13 graden en 18
graden.
Benelux: Half tot zwaar be
wolkt en zaterdag nog enkele
buien, zondag overwegend
droog. Middagtemperatuur
rond 16 graden.
Duitsland: Veel bewolking en
van tijd tot tijd regen. Middag
temperatuur tussen 10 en 16
graden.
Frankrijk: Zaterdag ten noor
den van de Loire half tot
zwaar bewolkt en enkele bui
en, zondag perioden met zon
en droog. Middagtemperatuur
17 tot 20 graden, aan de Riviè-
ra rond 22 graden.
Spanje, Portugal: In het alge
meen droog en flinke zonnige
perioden, in Zuidoost-Spanje
echter een enkele lokale bui.
w eratuur van ki
graden in het noorden tot j)l
in het zuiden.
Italië, Joegoslavische kir
Zonnige perioden, maar ot.
een enkele bui. Middagtemp
ratuur tussen 20 en 26 grad^j
Alpengebied: Noord-Alpr
veel bewolking en vooral 2
terdag ai en toe regen. M#
dagtemperatuur 10 tot 16 go
den. Nulgraden niveau roti
2000 m, stijgend tot 2500 r
Zuid-Alpen wisselend bewoli
en overwegend droog, 16 tot i
graden.
De Bilt
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Aberdeen
Barcelona
Bordeaux
Brussel
Dublin
Frankfort
Genève
Helsinki
Klagenfurt
*.bew. 28 16
■v bew. 24 13
Wenen
Zurich
Casablanca
23 14 0^_
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES EN
EEN COMPLETE AGENDA"