HG
tl FUJI
Nauwelijks beweging
in audio-gebeuren
B
Geluid
Video-recorder
meet band
in minuten
SUPER
VIDEOCASSETTE
FUJICOLOR HR 100-400
Twee "zelfdenkende" kleurennegatieffilms van Fuji. Films die
opvallen door hun veelzijdigheid en die garant staan voor een buiten
gewone kleurechtheid en scherpte Zelfs onder moeilijke licht
omstandigheden zoals flitslicht of scherp daglicht - zorgen de
Fujicolor Super HR films voor natuurlijke kleurgradaties Bovendien
maakt de superfijne korrel foto's van ongekende scherpte en
detaillering mogelijk Hetgeen een uitkomst is bij extreme vergro
tingen De bijzondere chemische samenstelling waarborgt een
constant hoge kwaliteit. Bij gebruik en opslag, maar ook bij bewa
ring van belichte niet-ontwikkelde films. De Fujicolor Super HR
films zijn nu beperkt leverbaar, vanaf augustus voldoende.
Fuji bepaalt het beeld van de toekomst.
FUJI VIDEOTAPE HIGHGRADEEH FUJI AUDIOTAPE FR-Uj
Perfecte beeldweergave, natuurlijke kleuren en een zuiver geluid
Fuji maakt het mogelijk. Met de nieuwe Fuji Super High Grade
videotapes. Dankzij de zeer fijne Beridox magnetische deeltjes en
een ingenieus anti-stofsysteem (anti-statisch) is subliem - storings
vrij - opnemen en afspelen geen probleem meer Zelfs met bij her
haaldelijk over elkaar opnemen.
Net als de andere tapeproducten van Fuji, kenmerkt ook de Fuji
Super High Grade videotape zich door een opmerkelijke duur
zaamheid - ook bij hitte en vocht. Deze duurzaamheid is mede te
danken aan de bijzondere onderlaag op de tape, die bovendien
zorg draagt voor een schone en optimale bandloop.
Fuji bepaalt het beeld en het geluid van de toekomst. Fuji bepaalt het geluid van de toekomst.
Het neusje van de zalm van Fuji Deze superfijne Beridox audio
tape garandeert een sublieme geluidsweergave bij een ongekend
hoge dynamiek en ruisdemping De Fuji FR-II Super is een
CrO? tape met een groter dynamisch bereik dan ooit met een
audiotape mogelijk was.
De nieuwe audiotape is een "must" voor elke ware autolief
hebber Zeker gezien de sterke opkomst van de compact disc en
andere digitale geluidsbronnen De Fuji FR II Super zal tijdens de
FIRATO (eind aug. '86) op de markt worden gebracht
Nieuws op het gebied van
het geluid en met name de
Hi Fi, bewaren de fabrikan
ten angstvallig voor de Fi-
rato die in augustus in de
Amsterdamse RAI wordt
gehouden. Maar als er al
van nieuws sprake is, zal
dat laboratorium-nieuws
zijn betreffende apparatuur
die in ontwikkeling is en
pas de komende jaren
- misschien - op de markt
zal komen. Na de introduc
tie van de compact disc is
de beweging eruit zij het
dat de CD-speler nu ook
voor in de auto en portable
te verkrijgen is. Het audio-
gebeuren trilt slechts na: er
zijn verfijningen en kleine
verbeteringen.
En sommige apparatuur
wordt goedkoper. Met
name de CD-speler. Deze
kostte zo'n jaar geleden
rond de achttienhonderd
gulden kostte en is thans
ongeveer duizend gulden
geprijsd. Sinds kort kent hij
een nog goedkopere loot.
Het apparaat dat afspeelt
en niets meer: geen lichtjes
heeft, niets telt of aangeeft,
niets overslaat of herhaalt.
Het is geen onverkoopbaar
dumpapparaat, maar een
goede afspcler zonder snuf
jes: vijf-, zeshonderd gul
den.
De doorbraak van de CD-
speler wordt daarmee ver
sneld op het goede mo
ment; de kopers van CD-
apparatuur van het eerste
uur kon men nog wel eens
hol horen lachen; dan
stond er op een CD muziek
die was overgenomen van
oude banden, soms met
ruis en al. Terwijl juist de
afwezigheid van ruis een
van de grote voordelen van
de CD moest zijn Kwa
litatief gezien worden de
plaatjes beter en het aantal
titels groeit wekelijks.
PLATENSPELERS
De eerste CD's waren vaak
allerminst onberispelijk en
de geoefende luisteraar wist
dat. En de minder geoefen
de hoorde ook wel iets en
gaf terecht de voorkeur aan
zijn platenspeler. Digitaal
opgenomen elpees kunnen
óók onberispelijk zijn en
een goede platenspeler
hoeft geen kapitalen te kos
ten. Bovendien kost een
DONDERDAG 29 MEI 1986
ËeidócSoma/nt
CD nog altijd het dubbele
van een elpee.
Dat verklaart, waarom er
nog steeds platenspelers
worden Verkocht en dat
niet alleen, nog steeds elk
jaar meer dan het voor
gaande. Wanneer de fabri
kanten steeds meer com
pacte eenheden verkopen
(alles in één apparaat) en
de „midi-vorm" toeneemt,
waarin qua vormgeving de
tangentialc platenspeler is
ingepast, dan is dat een
verklaring temeer.
Tangentiaal: dc toonarm
die in zijn geheel meeloopt
met de plaat en steeds recht
op de groef staat, waardoor
er geen fouthoek ontstaat.
Deze constructie maakt het
mogelijk dat dc speler vrij
wel even groot kan worden
als de plaat. Waardoor een
aantrekkelijke, slanke com
binatie kan worden ge
maakt met versterker, cas
settedeck, tuner, CD-speler
én een platenspeler die niet
meer het grootste en on
handelbaarste onderdeel
van het totaal is.
Over kwaliteit heeft de
consument niet of nauwe
lijks meer te klagen en de
verhouding prijs/kwaliteit
is erg vriendelijk geworden.
Dc knoppen vallen er bij
eerste aanraking niet meer
af en de technische inhoud
is daaraan gelijk. Hans
Baan, bekend ontwerper
van weergevers (boxen):
„Technisch is aan de appa
ratuur weinig meer te ver
beteren. Het is alleen jam
mer dat bijzaken soms wor
den verwaarloosd". Baan,
die in 1980 zijn eigen weer-
geversbedrijf Translator in
Hilversum op poten zette:
„Ik zoek het in de kleine
dingen, die door de grote
fabrikanten worden ver
waarloosd. Ik bedoel, als je
toch ergens mee bezig bent,
waarom zou je het dan,
voor een paar cent meer,
niet meteen góed doen".
Hij let op lekkende conden
satoren, de juiste waarden
van weerstanden en de
juiste draden. „Als je met
krachtige signalen te maken
Foto rechts:
Luidspreker
ontwerper Hans
Baan: „Een goede
geluidsweergave is
even afhankelijk van
de goedkope
onderdelen als van
de dure. Ik zoek de
verbeteringen in het
dubbeltjeswerk".
hebt, kan er weinig fout
gaan. Maar apparatuur
moet ook zwakke signalen
goed kunnen versterken en
hoge tonen zijn per defini
tie zwak; daar moet je de
meeste aandacht aan beste
den. En als je dat doet, ver
anderen - zoals ik dat
noem - de ijzeren violen
in houten".
De jarenlange discussie of
bedrading er nu wel of niet
toe doet, is verstomd: het
doet ertoe. Dat beweren
verkopers van populaire
apparatuur en verkopers
die zeggen een speciaalzaak
te drijven. Alleen gaan die
laatsten wat verder. Baan:
„Banden, versterkers en
speakers, echt slecht spul is
nauwelijks te vinden. Men
weet langzamerhand wel,
dat één slechte schakel in
de geluidsketen het eindre
sultaat verknoeit. Maar dat
goede bedrading ook heel
erg belangrijk is, weet men
over het algemeen niet".
PEUTERAARS
In tegenstelling tot de Ja
panners die erg goed zijn in
grote aantallen, hebben de
Nederlanders de naam erg
goed te zijn in bijna per
soonlijk gerichte, kleine
aantallen. Hans Baan is
zo'n peuteraar, die het
zaag- en lijmwerk graag aan
andere fabrikanten over
laat. Zijn ogen lichten op
bij een knutselapparaat vol
filters en andere elektroni
sche componenten. De on
derdelen ervan worden
voortdurend gewisseld en
op de meetapparatuur aan
gesloten tot de beste sa
menstelling is gevonden.
De resultaten van al dit uit
proberen komen uiteinde
lijk op de markt. „Over de
grote zaken zijn we het al
lemaal wel eens", zegt hij.
„We weten allemaal dat
luidsprekers, ook al zien ze
er op het eerste gezicht het
zelfde uit - honderden gul
dens in prijs kunnen ver
schillen, afhankelijk van de
grootte van de magneet.die
erin zit. Die bepaalt de
prijs van een speaker. Voor
de rest is het een dubbel
tjeskwestie. Maar een goede
weergave is even afhanke
lijk van die dubbeltjeson
derdelen als van de dure
magneet. Ik zoek de verbe
teringen in de goedkope
onderdelen en bereik er op
vallende resultaten mee;
lees de tests maar waarin
mijn weergevers worden
vergeleken met die van an
deren uit het buitenland".
Ze zijn beiden gedreven en
dus vermoeiend, Van den
Hul en Hans Baan, maar ze
hebben onmiskenbaar ge
lijk en in welk (vak)blad
ook getest, hun persoonlijk
gepriegel resulteert in zeer
gunstige beoordelingen van
nun apparatuur. Baan: „Ja,
maar ik ben de hele dag
ook bezig met vergelijkin
gen. Nou ja, 's morgens
dan. Als ik een half uur in
de auto heb gezeten zit dat
motorgeluid de hele avond
in m'n hoofd. Dan kun je
toch niet goed luisteren,
vergelijken en beoorde
len?". Een muzikale vak
man, die Hans Baan.
FRITS BROMBERG
De Grundig- recorder met het speciale meetsysteem
Sommige bezitters van een
video-recorder noteren al
les precies: welke film op
welke band en hoe lang al
les duurt. Dan weten ze
ook of er voldoende band
over is voor nog een op te
nemen programma. Ande
ren zijn minder nauwkeu
rig; aan de VHS-band zelf
is nauwelijks te zien of het
een twee- of drie-uurs band
is en men heeft geen flauw
benul hoe lang de film
duurde die eerder werd oj>
genomen. Dat kan proble
men geven als plotseling
wordt besloten een pro
gramma op te nemen op
een eerder gebruikte band.
Dan rijst de vraag: kan het
er nog op of kopen we een
nieuwe band? Vaak wordt
besloten tot het laatste.
Er zijn recorders in de han
del waarbij dit niet meer
hoeft. Zo komt Grundig
met een mooie recorder die
de lengte van resterende
band meet; niet met het ge
bruikelijke telwerkje, maar
heel nauwkeurig in minu
ten.
Met de „Go to"-toets
(overgenomen uit het ver
dwenen 2000-systeem) kan
het einde van het laatst op
genomen programma snel
worden opgezocht. Op dat
punt aangekomen meet de
recorder hoeveel minuten
band is gebruikt én hoeveel
minuten nog resteren.
Wordt dan de duur van het
op te nemen programma
ingetoetst, dan meet het ap
paraat ook, in minuten of
dit kan of niet. Zo niet, dan
meldt het apparaat
„FULL". En kan het, dan
kan het ook. Met name
handig, als de timer wordt
gebruikt.
Het apparaat berekent dit
op de manier van de vier
kantsvergelijking: met drie
vaste gegevens kan een
vierde worden uitgerekend.
De vaste gegevens zijn: de
snelheid van de linker
spoel (schotel), de snelheid
van de rechter en de druk
op de aandrijfrol.
Gegeven: de draaisnelheid
van de spoelen varieert
naarmate er meer of min
der band is gebruikt. Maar
die snelheid staat vast bij
een vaste hoeveelheid ge
bruikte band; gegevens
waarmee de recorder iets
kan doen als ook de kracht
op de band bekend is: uit
rekenen in minuten hoe
veel band nog voorradig is.
Voor wat haastige lieden en
de wat minder nauwkeuri-
gen een erg handig hulp
middel. De bekende en
brandende vraag: „Kan het
er nog op?" wordt binnen
een seconde beantwoord.