Tante Truus leidt tot ontmaskering finalë ■6et Binnenhof" .Jouwtrekken Dm Sandra -r ZATERDAG 24 MEI 1986 In Amsterdam is opgericht het Bureau voor Ontmaskering van Onjuiste Uitspraken over de Samenleving. Zwendel en wanbeleid wil het aan de kaak stellen, net als Pieter Lakeman met zijn SOBI, maar dan op het maatschappelijke vlak. Een studentikoos grapje? Nee, aldus de socioloog dr. Jaap Dronkers. Hoewel het idee in een ballorige bui geboren werd, is de achtergrond bloedserieus. „Wij willen bereiken dat autoriteiten en andersoortige spreekbuizen even kijken welke kennis er beschikbaar is, voordat ze hun mond open doen". ;id ElMSTERDAM - Jan Splinter en ijn winter. Tante Truus met haar nkelrooiende Guus. Ze worden Verzonnen door politici die op het Ichellinkje van de publieke opinie ipelen, en daar beklijven ze. Onge veer zoals de Bolero van Ravel - in de oren van de componist zelf ;en muzikale flodder ten dienste /an de danseres Ida Rubinstein - le ochtend na de eerste uitvoering Joor iedere Parijse straatjongen verd meegefloten. rooral over Tante Truus heeft de Am- terdamse doctor in de sociologie Jaap )ronkers zich behoorlijk opgewonden, lozeer dat het breinbrouwsel van minis- tr Ruding hem regelrecht heeft geïnspi- eerd tot de oprichting van een Bureau, •oor Ontmaskering van Onjuiste Uit- praken over de Samenleving, afgekort fc)US. Hoewel? „Ik denk dat het al lan- er in de lucht hing. Wanneer was dat ok weer? 1978? Toen beweerde profes- or Brenninkmeyer, hoogleraar psycho- ogie in Utrecht, dat de gemiddelde in- elligentie van de huidige studenten aan inze universiteiten lager zou liggen dan lie van leerlingen op de kweekscholen Toeger. Ook zo'n onjuiste uitspraak. )mdat hij daarmee toevallig op mijn •akgebied kwam. heb ik me er indertijd cht boos over gemaakt. Ik heb zijn be- /ering toen weerlegd in het blad Mens n Maatschappij. Op basis van de on- lerzoeksfeiten kun je zo'n uitspraak niet loen, heb ik geschreven". Afstraffen zzVat wil het Bureau voor Ontmaskering ■rian Onjuiste Uitspraken over de Sa- nenleving precies? Om dat duidelijk te Haken, haalt dr. Dronkers er Pieter La- ieman bij, ook wel bekend als de luis in Je pels van het Nederlandse zakenleven. Als je in de economie onjuiste medede lingen doet, zijn het de aandeelhouders 'Cfde raad van commissarissen die je af- haffen. En anders is er altijd Lakeman log. Die slaagt er, door alle relevante jukken en hun bijlagen nauwkeurig te .estuderen, vaak in de vinger te leggen (p zwendel en wanbeleid.- Dat doet hij ooral door de tegenstellingen zichtbaar i maken tussen schijn en werkelijkheid, lissen het gepropageerde beleid eri de I erchte balansen en jaarrekeningen. Maar toendel en wanbeleid komen niet alleen b het bedrijfsleven voor. Er zijn grote leien van onze samenleving waarover (dereen ongestraft aantoonbare onjuist- eden kan debiteren. Ik denk dan aan jtspraken over het onderwijs, over de 'etenschapsbeoefening, over de arbeids- meliarkt, de werkloosheid, de sociale voor- tegjeningen, over gezin, opvoeding en ga dai> maar door. De bekende uitspraken faarin tante Truus of Jantje van Leiden komen opdraven, zijn klassieke voor beelden van dit type aantoonbaar on juiste, ongefundeerde beweringen". Noch ligt het alleenrecht op het slaken van loze kreten bij de Hoge Haagse He ren die het beleid maken. Dronkers: „Ook leden van oppositiegroepen, vak bondsbestuurders, woordvoerders van pressiegroepen en dergelijke zijn er niet wars van aantoonbaar onjuiste uitspra ken ten beste te geven die op dat mo ment goed in hun kraam te pas komen. Het hoeft daarbij niet eens louter om aanvechtbare uitspraken te gaan. Ook al gemeen aanvaarde meningen kunnen heel goed aantoonbaar onjuist zijn. Goe de voorbeelden op mijn eigen werkter rein - ik houd me bezig met onderzoek naar de ongelijkheid van kansen in het onderwijs - zijn de heilzame effecten die algemeen worden verondersteld van studiebegeleiding en van kleinere klas sen". Zoals de Stichting Onderzoek Bedrijfsin formatie van Pieter Lakeman zakenlie den ontmaskert die onjuiste voorstellin gen geven van hun financiële handel en wandel, zo moet BOUS politici en ande re maatschappelijke spreekbuizen ont maskeren die wetenschappelijk weerleg bare uitspraken over de samenleving doen. Hoe? Want niet te ontkennen valt dat het bureau, afgaande op zijn naam, de bijsmaak heeft van een studentikoze grap. Dronkers, hiermee geconfronteerd, geeft grif toe dat zijn idee voor georgani seerde ontmaskering geboren is in een ballorige bui. „In deze tijd van no-non- sens hebben de sociale wetenschappen de wind nogal tegen. Je hoort alleen nog maar klaagzangen. Dat ging me tegen staan. Ik wilde laten zien dat we best iets te vertellen hebben. Die gedachte heb ik uitgewerkt in de column die ik schrijf voor Mens en Maatschappij. Er kwamen positieve reacties op en dat was voor mij aanleiding om door te zetten. Zo het al een grap was, dan is hij in elk geval niet verzonnen aan de borreltafel, maar ach ter de schrijfmachine". Machteloos Sociologen vormen in zeker opzicht een vrij machteloze wetenschappelijke soort. „Bijna allemaal", aldus Dronkers, „ma ken ze het wel mee dat ze op hun terrein een ongefundeerde uitspraak of een alge meen aanvaarde, maar desondanks on juiste opinie tegenkomen. Ze beschikken over de kennis en het materiaal die no dig zijn om zo'n bewering te ontzenu wen. Maar waar kunnen ze terecht? Een ingezonden brief is meestal te kort, een artikel in een vaktijdschrift of op een opiniepagina, is te omslachtig of wordt snel ingehaald door de actualiteit. Politi ci benaderen? De vruchten daarvan zijn ongewis vanwege de politieke opportuni teit. Wat dan? Deze machteloosheid heeft tot gevolg dat de onjuiste uitspraak onweersproken blijft of slechts een speel bal wordt in een eindeloos welles-nietes- debat, beheerst door partijpolitieke over wegingen. Toch hebben sociale weten schappers van oudsher onder meer de opdracht om gegevens over de maat schappij en het functioneren ervan bij een te brengen en aan te wenden voor het weerleggen van onjuiste uitspraken of meningen. Dat doen we allereerst door het verrichten van onderzoek en het rapporteren daarover in vaktijd schriften. Helaas is de directe invloed van dergelijke publikaties in de meeste gevallen niet groot. Ten onrechte wordt daaruit de conclusie getrokken dat socia le wetenschappers dus niets kunnen uit richten. Welnu: de oprichting van BOUS kan daarin naar mijn vaste overtuiging verandering brengen". Nogmaals: hoe? Pieter Lakeman, de hor zel van de Nederlandse economie, ver richt bedrijfsonderzocken in opdracht en krijgt ervoor betaald. Wie echter zal er goed geld voor over hebben om een on juiste uitspraak over de maatschappij ontmaskerd te zien? Dronkers is ander maal grif met toegeven. „Onwaarschijn lijk inderdaad. Daarom staat mij de vol gende werkwijze voor ogen. Elke maand neemt het bureau een onjuiste uitspraak op de hak. Dit wordt gedaan door een sociale wetenschapper die terzake des kundig is - die kan laten zien dat de ge wraakte uitspraak weerlegbaar is aan de hand van kennis waarover we al be schikken. Het gaat dus niet om de vraag of met de betrokken bewering wordt in gestemd. Het gaat er uitsluitend om dat we het onbenut laten van beschikbare kennis aan de kaak stellen. Zo'n ontmas kering kan dan elke maand gepresen teerd worden aan het geïnteresseerde pu bliek bijvoorbeeld op zondagmiddag in het Amsterdamse theater De Brakke Grond. Het is een aanpak die ook strookt met mijn eigenlijke werk. Ik ben hier in Amsterdam verbonden aan de Stichting Interuniversitair Instituut voor Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek. Het is onze taak de samenwerking tus sen onderzoekers te bevorderen. Langs die lijn ontmoet je veel mensen met al lerlei verschillende deskundigheden en dat maakt het mogelijk om zoiets te or ganiseren". B al rolt Het eerste uur der waarheid heeft inmid dels al geklonken. Een kleine honderd belangstellenden waren in Amsterdam samengestroomd om te horen hoe de mythe ontmaskerd werd dat mensen dank zij de industrialisatie en de wel vaart meer kansen hebben om op de maatschappelijke ladder omhoog te ko men dan vroeger. Dronkers heeft opge keken van dat aantal. Hij had er aan zienlijk minder verwacht. Met behoed zaam optimisme: „De bal rolt. Het heeft nu vorm gekregen. Voorlopig hebben we nog twee bijeenkomsten op het program ma staan. Dan zullen de gemeenplaatsen onder de loep genomen worden dat het overal dezelfde mensen zijn die aan de touwtjes trekken, en dat het wonderlijk is hoezeer allerlei christelijke organisa ties floreren ondanks de ontkerkelijking en de ontzuiling. Ik zie die eerste drie sessies als probeersels. Per slot van reke ning is zoiets nog nooit eerder vertoond. We moeten kijken hoe het werkt. Of het aanslaat". Wil Dronkers met zijn ontmaskeringsar- beid het zindelijk denken in de Neder landse samenleving bevorderen? Hij geeft de voorkeur aan een andere formu lering. „Ik wil een zindelijk gebruik be vorderen van de beschikbare informatie en daarmee een brug bouwen over de kloof die er gaapt tussen de wetenschap en het brede publiek. Waarom blijft de kennis over een bepaald onderwerp on benut? Die vraag. Een voorbeeld. In op dracht van het ministerie van sociale za ken wordt onderzoek gedaan naar het ef fect van herscholing bij werklozen. De uitkomst blijkt niet al te positief te zijn. Herscholing maakt de kans op het vin den van werk minder groot dan men had aangenomen. Mag je van minister Ruding verwachten dat hij kennis heeft genomen van dit onderzoek alvorens zo'n uitspraak te doen over werklozen die liever koffie drinken bij tante Truus dan dat ze werk zoeken? Ik vind van wel. Ik vind dat hij eerst dat Onderzoek had moeten lezen". Doel van het Bureau voor Ontmaskering van Onjuiste Uitspraken over de Sa menleving dus: bereiken dat autoriteiten of andersoortige spreekbuizen, voordat ze hun mond open doen, eventjes kijken wat er aan kennis bestaat over het on derhavige onderwerp. Dronkers: „U zegt toch ook niet dat de zon om de aarde Jaap Dronkers geeft grif toe dat zijn idee voor georganiseerde ontmaskering van onjuiste uitspraken geboren is in een ballorige bui. Maar de achtergrond is serieus. draait? En als een kind beweert dat de zon om de aarde draait, dan legt u het toch geduldig het tegendeel uit? Het be tekent dat u zegt: Pietje, dit is onze ken nis over de bewegingen van planeten. Welnu, deze manier van handelen moet niet alleen gelden voor de stoffelijke we reld, maar ook voor de sociale wereld. De kennis dienaangaande kan op ter mijn niet blijven liggen. Gebeurt dat wel, dan zal het gaan ten koste van de kwaliteit van ons denken over de sa menleving. En ook ten koste van het be sturen daarvan. Dan blijft men maar dingen proberen waarvan toch bekend is dat ze zo niet werken. Neem het vraag stuk van politie en criminaliteit. Je kunt natuurlijk blijven roepen dat er meer po litie bij moet komen. Maar als er bij de toename van de criminaliteit nu eens heel andere maatschappelijke factoren meespelen? Als het allemaal eens veel ingewikkelder zou blijken te liggen? Dan helpt het opentrekken van een blik agen ten niet. Integendeel, dan zal de kwali teit van het bestuur eronder lijden. Wan neer je op basis van dit soort simpele antwoorden door blijft besturen, loopt het op een bepaald moment mis". Korrels zout Tante Truus is uiteindelijk door BOUS niet ter ontmaskering bij de horens ge nomen. Waarom niet? Te weinig vis aan de graat, zo blijkt. Een politicus aan het woord vraagt om de nodige korrels zout. „Er bestaat", adstrueert Dronkers, „bij voorbeeld een verschil tussen Van Ke- menade als wetenschapper en Van Ke- menade als politicus. Wanneer hij met al zijn wetenschappelijke voorbehouden een onderwijswet zou presenteren, dan zou zo'n wet nooit te verkopen zijn. Dat is niet de fout van Van Kemenade. Het ligt aan het publiek dat alles nu eenmaal zwart-wit voorgeschoteld wil krijgen. Daarom heeft BOUS niet voor Tante Truus gekozen. Wat we willen ontmas keren, dat zijn algemene ideeën over de samenleving die hebben postgevat en waar we door onderzoek ook voldoende Over weten. Ik kan dus bijvoorbeeld nog geen uitspraak organiseren over de vraag of er al dan niet zoiets als erfelijke intel ligentie bestaat. Het is een onderwerp waar gewoon te weinig kennis over be staat. We zoeken onderwerpen waar we een onderzoeker tegenaan kunnen plak ken". Er zullen dus, BOUS ten spijt, legio on juiste uitspraken over de maatschappij blijven doorkankeren? „Ja. Er bestaan een heleboel ingeroeste meningen waar aan we nauwelijks meer kunnen doen dan waarschuwen: wacht even, zo sim pel ligt het met. Dat is de pech van de sociale wetenschappen. Onze boodschap bestaat voor driekwart uit de medede ling: het zit allemaal ingewikkelder in el kaar dan u denkt". PIET SNOEREN Het kind Sandra Kim had het Eurovi sie Songfestival beter niet kunnen win nen. Want haar overwinning heeft sinds „J'aime la vie" als beste lied ge- klassificeerd werd het koninkrijk Bel gië op zijn grondvesten doen schud den. Zelfs premier Wilfried Martens moest eraan te pas komen, toen Waalse en Vlaamse belangengroepen een partij touwtrekken begonnen met als inzet wie het volgende songfestival zal gaan organiseren, w^nt dat is kennelijk de belangrijkste prijs, die een deelnemend land kan binnenhalen. Martens zelf dus gaf, na als bemidde laar aangezocht te zijn, te kennen dat hij niet bij machte is een oordeel uit te spreken. „Een uitspraak over federale twisten op dit terrein behoort niet tot mijn bevoegdheid", stelde de premier, die vervolgens terugkeerde naar de marathon vergadering met zijn minis ters, die moet uitmonden in bezuini gingsmaatregelen ten bedrage van twaalf miljard gulden. De stammenoorlog rond het meisje Kim, dat zelf beweert veertien en een half jaar te zijn, terwijl anderen rond haar fluisteren dat zij nauwelijks der tien is, gaat inmiddels onverminderd voort. De Walen claimen dat Sandra Franstalig is, dat haar liedje verre van Nederlands is en dat het dus voor de hand ligt dat zij de organisatie van het volgende songfestival mogen verzor gen. De Vlamingen moeten daar smadelijk om lachen. Want het mag dan wel waar zijn dat het kind op Frans lijken de klanken zingt, ze heeft, getuige het liedje, zelfs geen notie van het geslacht van de woorden, want ze zingt duide lijk „J'aime le (in plaats van la) vie", dus hebben de Walen wat dat betreft geen poot om op te staan. Wat moet er dus gebeuren? Er kan een wijziging plaatsvinden van de bijzon dere wet op de staatshervorming van 8 augustus 1980, wat betekent dat de staat betaalt, maar dan is het weer niet duidelijk bij wie die gelden uiteinde lijk weggehaald worden, bij de Walen of bij de Vlamingen. En er zal boven dien een neutrale organisator be noemd moeten worden. Beter is misschien om de BRT en de Franstalige tegenvoeter, de RTBF, bei de de helft van het songfestival te la ten verzorgen. Maar dan mag eigenlijk ook het ldeine Duitstalige gebied in België niet vergeten worden zodat we een avond tegemoet zouden kunnen zien van een Nederlands-, Frans- en Duitstalige presentatie vanaf drie loka- ties. Luik, Spa, Oostende, Knokke, Gent en de Antwerpse Zoo hebben zich al ge meld als plaats waar de liedjescompe titie zou moeten plaatsvinden. De die rentuindirecteur Daman heeft breed verklaard „zijn kansen tot het uiterste te verdedigen" en hij wijst erop dat geen plaats zoveel hotelaccommodatie heeft als Antwerpen en er geen zaal zo mooi is als de Elisabethzaal naast dé Zoo. Er zal echter nog heel wat taalstrijd ge voerd worden voor een definitieve plaats - door wie? - kan worden aan gewezen. Sandra Kim zal voor geen enkele te genprestatie kunnen zorgen, zoals het naar de fiscus brengen van het groot ste deel van haar verdiensten. Sandra mag officieel namelijk in België niet werken. De wet verbiedt leerplichtige kinderen „arbeid of enige werkzaam heden die buiten het kader van hun opleiding of vorming valt" te verrich ten. Er is een kleine mogelijkheid voor haar om gebruik te maken van een speciale vergunning voor kinderen om als actrice op te treden bij filmopna men en modeshows. Veel ruimte geeft die vergunning echter niet en zij geeft zeker niet de mogelijkheid te werken in de late avonduren. Het is dus niet ondenkbaar dat Kim naar een buitenland uitwijkt om haar „J'aime la vie" te verzilveren, terwijl Walen en Vlamingen als kemphanen vechten om het resultaat van Sandra's overwinning, de organisatie van het volgende festival, in de waght te sle pen. AAD JONGBLOED

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 29