kerk
en
wereld
Gijsen schrijft
groot deel
Nederlandse
kerk af
SAMENWERKING MEDIA
EN WETENSCHAP BEPLEIT
Geschiedenis: een hoofdvak
Schoolwijzer
brieven
lezers
aan tafel
CeidocSoivtatT;
weer
i
Vertrek of afgang?
Formatie vergt kalme start
VOOR ÉÉN TIENTJE Ml
DE HELE FAMILIE NAA
HET CIRCUSTHEATER
ACHTERGROND
C&idoe Souoant
VRIJDAG 23 MEI 1986 PAGIN
Nieuwe samenwerking Libanese christenen met moslims
Christelijke leidinggevende
mensen uit het revalidatie-
werk in Libanon willen weer
samenwerken met islamiti
sche collega's. Palestijnse
welzijnswerkers zullen wor
den geweerd. Het besluit
hiertoe viel woensdag op een
vergadering in een klooster
bij Beiroet Het was de eerste
bijeenkomst van leiders uit
revalidatiecentra in twaalf
jaar De conferentie was een
initiatief van Haddad. een
geestelijke die hoofd is van
het Libanese ministerie van
volksgezondheid. „We moe
ten de ogen van blinden zijn
en de ledematen voor kreu
pelen". aldus Haddad Pater
Ad Andeweg. een Nederlan
der in het gezelschap, noem
de het verstandig dat er geen
Palestijnen bij het samenwer
kingsverband worden be
trokken. Zij hebben de oorlog
veroorzaakt, aldus Andeweg.
Wat geeft het, of
iemand knap is, als hij
anderen zijn kennis
niet kan bijbrengen?
IN ARTIKEL IN 'OSSERVATORE
ROMANO':
(Van onze correspondent
Gerard Kessels in Rome)
Een groot deel van de Neder
landse katholieke kerk is
voor het geloof verloren.
Paus Johannes Paulus II
heeft vorig jaar een kerk be
zocht die in zekere zin ster
vende is. „Ongetwijfeld zal
slechts een deel van de 4,5
miljoen katholieken in ons
land de kracht vinden het
ware katholieke geloof in de
praktijk om te zetten." Dat
schrijft bisschop Joannes Gij
sen van Roermond in een ar
tikel in de krant van het Va-
ticaan, de 'Osservatore Ro
mano'.
Het beeld dat Gijsen van de
Nederlandse kerk schetst is
uiterst somber. Aanleiding
tot het artikel: het bezoek
van de paus, een jaar gele
den. aan Nederland. „Is de
kerk in Nederland gedoemd
te sterven? Anders gezegd,
heeft de paus een dode be
zocht of een ernstig zieke die
van zichzelf meent dat hij ge
zond is? In zekere zin ja", al
dus de Roermondse bisschop
in zijn artikel dat gedeeltelijk
op de voorpagina van de Os
servatore Romano is versche
nen.
Het klimaat voor het pausbe
zoek was volgens Gijsen in
de voorgaande jaren al be
dorven. Hij wijt de tegenval
lende belangstelling voor de
paus in Nederland aan een
ontwikkeling in de Neder
landse kerk „die zich stap
voor stap verwijderd heeft
van veel van de leer van de
kerk, die vooral op het ter
rein van de moraal zo vaak
bekritiseerd en openlijk afge
wezen werd in de jaren 1984
en 1985." Deze afwijzende
houding „werd door de pers
voortdurend naar voren ge
bracht in commentaren op de
woorden van de paus."
Gijsen: „Het pausbezoek
"heeft duidelijk gemaakt dat
de wereldkerk zich niet met
de Nederlandse kerk identifi
ceert. In ons land zien velen
de paus niet als de gezagheb
bende en charismatische tolk
van de boodschap van Jezus,
aan wiens woord het per
soonlijk geloof moet worden
gemeten en waaraan het ei
gen christelijke leven moet
worden aangepast." Voor
veel „katholieken", zoals Gij
sen tussen aanhalingstekens
schrijft, is de leer van de
kerk niet langer het richt
snoer in een wereld „die
steeds individualistischer
wordt."
Volgens de Roermondse bis
schop zijn de diepere oorza
ken van de negatieve ont
wikkeling in de Nederlandse
kerk al in de jaren vijftig te
vinden toen er fundamentele
kritiek werd geuit op de hië
rarchische structuur van de
kerk. Later kwam daar nog
een „veel vrijere interpreta
tie" bij van de leer van de
kerk. Ten onrechte meenden
velen ook nog dat dat „door
het concilie was goedge
keurd." Gijsen: „Tot richt
snoer werd het 'geweten' van
eenieder en niet het geweten
gevormd naar Gods woord."
beroepingen
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Oud Beijerland.
L.Groenenberg te Op en Neder An-
del
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Beroepen te Bergentheim, P.M.de
Wit te Lelystad.
Aangenomen naar Gees, A.Scherin-
ga kandidaat te Kampen.
Bedankt voor Steenwijk, R.Heida te
Valkenburg en Katwijk-
Baptisten Gemeenten
Aangenomen naar Leiden, A.H.Ag-
tereek te Westerhaar. die bedankte
voor Amsterdam-West.
Dokter
De conclusie van Gijsen is
somber. „Wanneer men ten
koste van alles wil volhou
den dat de kerk alle mensen
omvat die gedoopt z
zij de geest van de
dragen, moet men pessimis
tisch zijn. Vooral wanneer
velen die zich opwerpen als
'dokter van het geloof' in de
'Nederlandse kerk' volhou
den dat zij alleen de juiste
koers te pakken en dat veel
andere katholieken in de we
reld, inclusief de paus, op de
verkeerde weg zijn. Een zie
ke die meent dat hij blaakt
van gezpndheid en niets van
een dokter wil weten kan
niet beter worden."
Volgens de Roermondse bis
schop zal er in Nederland
een (kleine) groep echte gelo
vigen overblijven. Vanuit
deze groep zal gebouwd kun
nen worden aan een nieuwe
toekomst voor de Nederland
se kerk. Daartoe moet het
„evangelie opnieuw en zon
der compromissen" zoals de
kop van het artikel luidt, on
der de mensen gebracht wor
den. In die zin, meent Gijsen,
zal het pausbezoek van 1985
vruchtbaar zijn. „Niet met
een, niet zonder moeite en
inspanning, maar gegaran
deerd", aldus de laatste woor
den van de bisschop.
Proces tegen
Mkhatshwa
verdaagd
De secretaris-generaal
Smangaliso Mkhatshwa
van de katholieke bis
schoppenconferentie van
zuidelijk Afrika werd giste
ren door aanhangers op
de schouder genomen, na
dat de rechter in Pretoria
besloten had het proces te
verdagen tot 17 juni.
Mkhatshwa, die vorig na
jaar nog Nederland be
zocht, is officieel in staat
van beschuldiging gesteld
wegens het ongeoorloofd
bezitten van een vuurwa
pen. Hij bleek geen voor
raad wapens te bezitten
zoals de veiligheidspolitie
aanvankelijk dacht.
Het is de taak van media
mensen en van wetenschaps
mensen zo goed mogelijk sa
men te werken en zo te
trachten in onze veelzijdige
maar ook versnipperde cul
tuur zoveel mogelijk onder
ling begrip tot stand te bren
gen, vooral ook om tot een
verstandige besluitvorming
te komen.
Dit betoogde prof. dr. H. Ca-
simir, emeritus hoogleraar
natuurkunde en oud-presi
dent van de Koninklijke Ne
derlandse Akademie van we
tenschappen, gisteren in het
openbare Schlichting-college
op de Tilburgse hogeschool.
Het college is genoemd naar
prof. mr. L.G.A. Schlichting,
oud-hoofdredacteur van het
dagblad De Tijd, en wordt
jaarlijks georganiseerd door
het Katholiek Instituut voor
Massamedia.
Prof. Casimir meende dat
naar aanleiding van de ramp
met de kerncentrale in Tsjer-
nobyl de media van het ge
hele verloop een redelijk
goed beeld hebben gegeven.
Volgens Casimir heeft het
echter ontbroken aan duide
lijke, beknopte uiteenzettin
gen van de grondbegrippen
die bij een dergelijke ramp
worden gebruikt. Dergelijke
uiteenzettingen zouden al
veel eerder een belangrijke
plaats moeten innemen in
het mediabeleid. De Leidse
oud-hoogleraar stak de hand
overigens ook in eigen boe
zem door vraagtekens te
plaatsen bij de bereidheid
van veel wetenschapsmensen
niet-vakgenoten een inzicht
te geven in hun vak. Zij heb
ben nogal eens de neiging
zich veilig te verschansen
achter een stevige muur van
wiskundige formules, aldus
prof. Casimir.
Internationale route Pax Christi
De internationale route van Pax Christi, waarop jongeren
uit een groot aantal landen elkaar ontmoeten, wordt dit jaar
van 1 tot en met 9 augustus in West-Duitsland gehouden. De
tocht gaat van Munster naar Osnabrück. Aansluitend kun
nen deelnemers van 10 tot 13 augustus een bezoek brengen
aan Berlijn, waar ontmoeting mogelijk is met groepen en ex
perts rond de vredesbeweging en de oost-west-dialoog. Be
langrijk voor deelname is dat men minstens een vreemde
taal redelijk goed beheerst. Kosten bedragen 200 DM. Men
dient zich voor 31 mei op te geven bij Pax Christi, Celebes-
straat 60, Den Haag. Tel. 070 - 631.931.
Steeds meer mensen schijnen
het in de gaten te krijgen
onze tijd lijdt aan een tekort
aan historisch besef. Men
vindt het heden belangrijk,
de geschiedenis steeds min
der. Ook met het geschiede
nisonderwijs schijnt het er
niet te best voor te staan. Of
is er al sprake van een kente
ring?
„We leven in een wegwerp
cultuur". is een constatering
die tegenwoordig in vele op
zichten opgaat. We leven bij
het nieuws van vandaag, wat
een maand geleden gebeurd
is, is menigeen al vergeten.
Dit wordt vooral in de hand
gewerkt door de media, ra
dio, krant, t.v., die vaak uit
sluitend op de actualiteit, dus
op het heden gericht zijn, of
op morgen. Men spreekt wel
van hodiecentrisch denken,
denken waarbij vandaag, het
heden de maat der dingen is.
Heeft het geschiedenisonder
wijs in dezen dan niet een
taak, zal menigeen zich af
vragen. Hierover gaat een
onlangs uitgegeven boekje
„Geschiedenis: een hoofd
vak". Het bevat een viertal
lezingen van achtereenvol
gens Prof. dr. A. Th. Van
Deursen, Mr. K.L. Poll, Drs.
H. Ulbrich en H.J.L. Vonhoff
(Uitgave Martinus Nijhoff).
Aan dit geschrift ontleen ik
hierna het een en ander.
De maat van het
heden
Velen gaan niet zo ver als
Henry Ford die aan de ge
schiedenis geen enkele waar
de toekende. Maar toch hoort
men vaak zeggen, dat ge
schiedenis alleen van belang
is inzoverre het van prak
tisch nut is voor het heden.
Op de eindexamens gaat het
uitsluitend over de geschie
denis uit de periode na 1917.
Poll schrijft daarover dat de
geschiedenis daar is geredu
ceerd tot een soort bermtoe
risme: ze gaat alleen maar
over het smalle reepje dat de
grens vormt tussen het heden
en het verleden. „Wat wij de
door drs. K. de
Jong Ozn
kinderen willen leren is niet
dé geschiedenis, maar de
voorgeschiedenis".
Men is met name op de basis
school zo ver gegaan dat men
geschiedenis liet opgaan in
een groter geheel, dat men de
fraaie naam „Wereldoriënta
tie" gaf. Nu is het niet alleen
zo, dat in feite praktisch alle
vakken oriëntatie op de we
reld geven, maar ook mis
kent men de volstrekt eigen
en aparte waarde van het
verleden. We zoeken als het
goéd is in de geschiedenis
niet naar wat nuttig is, maar
naar wat waar is. Geschiede
nisonderwijs ontwikkelt het
gevoel voor tijd en het ver
mogen tot relativering. Zo
heeft elke tijd zijn eigen
waarde (de onze ook, maar
niet meer dan een vroegere!)
en is waard gekend te wor
den wil men als bewuste vol
wassene leven. En je leert
onze tijd, met alles wat er ge
beurt, ook nooit goed kennen
als je de vroegere, ook de
veel vroegere, niet kent.
Nu moet elke geschiedenisle
raar keuzen maken ten aan
zien van wat hij wel of niet
behandelt. Als men in drie
jaar (met twee uur per week)
de hele geschiedenis door
moet, betekent dat een zeer
drastische beperking. Daarbij
laat men vaak de hoofdlijn
los, behandelt niet meer de
hele geschiedenis, en beperkt
zich tot onderwerpen. Ik
vind dit geen oplossing. Elke
leerling, ook die geschiedenis
niet als eindexamenvak
kiest, moet in elk geval de
hoofdlijnen gevolgd hebben.
De laatste tijd merk je dat het
verhaal zijn plaats weer te-
«rug gaat krijgen in het on-
derwiis. Laat dat bij de ge
schiedenis les ook zo zijn.
Poll: „Ik geloof niet dat ge
schiedenisonderwijs aan kin
deren op de basisschool moet
beginnen met de vraag: 'Hoe
oud is je moeder?', maar met
de altijd weer opwindende
stelling 'Er was eens..'
Het gaat niet om de leerling
die in het middelpunt, maar
om alle tijden waarin mensen
leven. Ook in het geschiede
nisonderwijs moet je oppas
sen met de zogenaamde „ik-
cultuur".
Vroeger kregen alle leerlin
gen van mulo, hbs, mms en
gymnasium in alle klassen
les in geschiedenis, moesten
er vaak eindexamen in doen.
Thans is het een keuzevak op
de eindexamens, waarvoor
de belangstelling afneemt.
Thans: mavo 35%, havo 36%,
vwo 46%.
Poll vindt dat geschiedenis
één van de verplichte eind
examenvakken moet worden
naast Nederlands, wiskQnde
en een natuurwetenschappe
lijk vak. Ik ben het daarmee
eens.
Je kunt trouwens merken
dat de „trend" langzaam
maar zeker weer wat gunsti
ger voor het geschiedenison
derwijs wordt. Was men van
plan bij het voorbereidend
basisonderwijs geschiedenis
onder te brengen bij „Oriënt
atie op mens en maatschap
pelijke verhoudingen", in het
rapport van de WRR over de
Basisvorming wordt het ge
lukkig weer als apart vak op
gevoerd.
Op de christelijke
school
Op de christelijke school
worden de leerlingen, als het
goed is, opgevoed in de chris
telijke traditie. Dat wil dus
zeggen dat er iets aan hen
wordt overgedragen (traditie
komt van tradere: overdra
gen). Een overdracht van de
ene generatie op de andere,
een aangeven van het spoor
dat de Bijbel trok door de ge
schiedenis. Geschiedenis is
dus op de christelijke school
zeker een belangrijk vak, al
zou het alleen maar zijn om
dat men kennis moet maken
met de christen-„spoorleg-
gers" uit het verleden. Het is
een belangrijk onderdeel van
het eigen profiel van die
school.
Om ook die verhalen door te
geven.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
De mens wrikt (3)
In ëen reactie op mijn inge
zonden stuk schrijft A.M.
d'Hont o.m.: „Het CDA pro
beert te redden wat er te red
den valt, daartoe heeft zij de
handen vuil gemaakt" en „als
het CDA niet zo had gehan
deld, hadden wij nu een gru
welijke abortus- en euthana
siewet gehad". Als voorzitster
van de werkgroep „laat leven"
in Den Haag, onderdeel van
de Vereniging ter bescherming
van het ongeboren kind, geef
ik enige feiten, a. Per jaar plm.
50.000 abortussen, daar zijn
niet meegerekend de abortiva
als „pil van Haspels" en mor-
ning-afterpil. b. In de praktijk
komt van de vijf dagen be
denktijd niets terecht, c. Con
trole op de duur van de zwan
gerschap door de aborteur is
zeer slecht, waardoor de bepa
lingen in de wet zeer vaak
worden overtreden (Leyen-
burg). d. Er wordt in de abor
tusklinieken aan de cliënten
als eerste naar geld gevraagd,
e. Onderzoek wijst uit dat eut
hanasie nu al 5000 maal per
jaar wordt toegepast, ook tegen
de wil van de patiënt. Ik vraag
U. kan het nog gruwelijker? Ik
heb trouwens het CDA nog
nooit gehoord over bescher
ming van het ongeboren kind,
noch over hulp aan de zwan
gere vrouw in nood. Wat eut
hanasie betreft doen ze hun
oren en ogen dicht en als dan
na jaren sleutelen aan een wet
de boel uit de hand loopt, zul
len ze hun handen in onschuld
wassen en een wet aannemen
om „gruwelijker" te voorko
men. Nee, het CDA beschermt
het leven niet!
Mevr. J.M. Woerdenbag-Van
Aken,
DEN HAAG
De mens wrikt (4)
De lezersbrief van A.M.
d'Hont over het „CDA als een
partij die het leven beschermt"
berust op een veel gehoorde
vergissing en misleiding. Gods
gebod „Gij zult niet doden"
(dat voor iedereen geldt) kent
geen beperking van het aantal
doden dat men plegen wil: ik
mag geen 1000 onschuldige le
vens doden" geen 100, geen 10,
ja niet één enkel, ook niet on
der het mom: „Anders zullen
anderen er meer doden". Stel
dat er onder het Hitlerregiem
een christelijke partij was
weest die gezegd zou hebben:
„Kijk, de nazi's willen alle Jo
den uitmoorden; nu komen wij
daarom met een wet, waarbij
slechts 10% van de Joden om
het leven worden gebracht":
zou dat aanvaardbaar zijn ge
weest met het motief: „redden
wat er te redden valt?". Nee!
Het gebod „Gij zult niet do
den" wordt niet door het aan
tal ingeperkt: ik mag nooit en
te nimmer onschuldig leven
doden, noch ongeboren mense
lijk leven, noch een zieke, in
valide e.d. Alleen God bepaalt
het begin en het einde van het
leven. Men mag pijnstillende
middelen toedienen, ook al
zouden deze als nevenver
schijnsel hebben dat ze de
dood verhaasten; het doel is
echter: pijnen verlichten. Maar
zó handelen dat direct de dood
veroorzaakt wordt, dus levens
beëindigend optreden is en
blijft fout, immoreel, in strijd
met Gods geboden, ook als er
sprake is van ondraaglijk lij
den en uitzichtloze noodsitua
tie (wetsvoorstel Wessel-Tuin-
stra), of concrete doodsver-
wachting (proeve van wets
voorstel Lubbers c.s.).
J.A.A. Leechburch-Auwers,
VOORBURG
OMSCHRIJVINGEN
TRAPPUZZEL
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden:
1 broodsoort; 2 onderaards afvoerka
naal; 3 strijd tussen twee of meer vol
keren; 4 bekend rakettype; 5 stad in
Portugal; 6 tuingereedschap; 7 win
ters vervoermiddel; 8 stad in Rusland.
OPLOSSING
Gebakken tempé met ketjapsaus
komkommer-tomaatsalade en rijst vla met
bitterkoekjes (vegetarisch)
Voor twee: 200 g tempé, 2 lepels olie, ui, knoflook, sam
bal, laos, 2 dl water, 1 lepel ketjap, zout, bruine basterd
suiker, azijn:
stuk komkommer, 2 tomaten, 1 sla-uitje, zout, sambal, 1
lepel azijn;
250 g droogkokende rijst;
5 bitterkoekjes, 2 lepels rum of melk, 0,5 liter melk, 25 g
custard, 30 g suiker, vruchtenpuddingsaus.
Snijd de tempé (een sojaboon-produkt, dat een goede vervan
ger voor vlees is) in blokjes en bak die al omscheppende
goudbruin in de olie. Haal de tempé uit de pan en houd de
stukjes in een schaal warm.
Fruit in het overgebleven vet de kleingesneden ui met de
geperste knoflook, iets sambal en laos lichtbruin. Voeg het
water toe met de ketjap en laat het sausje vijf minuten sud
deren. Maak de saus op smaak met sambal, laos, zout, bruine
basterdsuiker en azijn en schenk haar over de tempé.
Schil de komkommer en snijd haar in blokjes of plakjes. Leg
de tomaten een tel in kokend water, ontvel ze en snijd ze in
gelijke stukjes. Snijd het sla-uitje klein en meng er eerst zout,
sambal en azijn door en vervolgens de komkommer en to
maat.
Breek of snijd de bitterkoekjes in stukjes en zet ze weg met
rum of melk. Zet de helft van de halve liter melk op. Meng
custard, suiker en iets koude melk tot een papje. Schenk daar
wat hete melk bij, doe het mengsel in de pan en laat de vla al
roerende een minuut koken. Voeg van het vuur de rest van
de koude melk toe. Meng de afgekoelde vla door de geweek
te bitterkoekjes en leg er een laagje puddingsaus op.
JEANNE
Op de dag na de verkiezingen heeft PvdA-voorzitter|
den Berg de pijp aan Maarten gegeven. Hij is vertrokka^
partijvoorzitter om een baan bij de NOVIB te aanvaai j,
Om persoonlijke redenen, zegt hij, waarmee hij wil aanzei
dat er geen politiek conflict aan zijn vertrek ten grorte
ligt. Maar zijn wijze van aankondigen is niettemin allen0
ZO'N bekendmaking daags na de verkiezingen riekt ee'
zins naar kiezersbedrog. Van den Berg is de afgelopen r 1
den uitgebreid in het land op verkiezingscampagne ge\
Hij heeft overal de indruk gewekt dat hij als partijvooi
de komende jaren mede de socialistische kar zou gaan
ken. Ook al staat hij niet formeel op de kandidatenlijst
partijvoorzitter heeft toch een heel bijzondere positie. VI
de PvdA heeft gestemd mede omdat Van den Berg de in
gaf aan het gewenste beleid mee te gaan werken, moei
nu achteraf bedrogen voelen.
A.LLES wijst erop dat de adviezen voor de kabinetsfi
tie, die koningin Beatrix vandaag van de fractieleiders
Tweede Kamer heeft gekregen, in meerderheid aanstui
het aanwijzen van een (in)formateur van CDA-huize.
koningin zal ongetwijfeld het goede gebruik voortzette^
meerderheidsadvies uit de Tweede Kamer bij haar beslp*
zwaar te laten wegen. eï
De fractievertegenwoordigers zullen zeker ook naments
ben genoemd van kandidaten voor het formateurs#1
Verwacht mag worden dat het CDA zo wijs zal zijn geP'j
in dit stadium Lubbers nog niet naar voren te schuiven
e.
De ervaring heeft immers geleerd dat het onverstan!01
direct na een geweldige verkiezingszege de overwinna^®
het formatiekarwei te laten beginnen. Dat kan traumi^
werken op de onderhandelingspartner. In 1977 was daje,
delijk het geval toen Den Uyl, na tien zetels winst te hec
geboekt, onmiddellijk aan het formeren sloeg. Bij de (ei
contacten met het CDA ging dat vervolgens onmidd
fout. De VVD is zo gedeukt en gebutst uit de verkiezini
te voorschijn gekomen, dat de fractie gisteren zeven uu
raad nodig had om zich over de situatie te beraden
soortgelijke reactie als vafi het CDA in 1977 moet nu I
VVD zeker niet worden uitgesloten.
OoK de vrij vergaande programmatische verschillen
CDA en VVD maken het wenselijk het formatieoverl
tig te beginnen. Een rustige start zou kunnen wordi
waarborgd door de aanwijzing van een betrekkelijke bj
staander. Die zou de uitweg naar een werkbaar comp
kunnen wijzen, ook al zijn de wensen niet al te eenv
met elkaar in overeenstemming te brengen. Van zo'n bi
staander zullen beide partijen eerder iets willen aannf
dan van een van de hoofdrolspelers in de verkiezingsir
1
Later meer
opklaringen.
DE BILT (KNMI) Morgen
komt het weer geleidelijk on
der invloed van een zwakke
rug van hoge luchtdruk. In de
nacht en ochtend is er nog
veel bewolking en kan er nog
wat regen vallen, maar in de
loop van de middag ontstaan
er opklaringen die van het
westen uit zich verder ovei
het land uitbreiden. De mid-
dagtemperatuur loopt daarbij
op tot ongeveer 17 graden.
De eerst komende dagen blijft
een depressie, ten westen van
Ierland, het weer in een groot
deel van west-Europa beheer
sen. Om deze depressie heen
trekken regengebiedjes. Zoals
het er nu naar uitziet is de
koers van deze gebieden vrij
noordelijk waardoor de regen
kansen na zaterdagochtend af
nemen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavie en Dene
marken: Zonnige perioden.
Aan de westkust zondag be
wolking en af en toe regen.
Middagtemperatuur van 12
graden aan zee tot 18 graden
landinwaarts.
Britse Eilanden: In Schotland
en Ierland nu en dan regen.
Verder droog en perioden met
zon. Middagtemperatuur van
14 graden in het noorden tot
22 graden in het zuidoosten.
Benelux: Zonnige perioden- en
vrijwel droog. Middagtempera
tuur rond 22 graden.
Duitsland en Frankrijk: Over
wegend zonnig en op enkele
plaatsen een regen
weersbui. Middagtemp
rond 25 graden.
Alpengebied: Zonnig. Mig
temperatuur rond 26 g
Nulgraden niveau bovei
meter. zc
Spanje en Portugal: Zon)
het binnenland een enkfaj
gen- of onweersbui. Min
temperatuur in het noojn
ten 20 graden in het bi
land tot 30 graden. L
peratuur rond 28 gradenJ
WEERRAPPORT HEDENMORcfl
Weer -'JB
Amsterdam regen
De Bilt regen
Den Helder regen
Rotterdam regen
10RG|"|
«;,J
Vlis
18 10
15 10
"•V
Stockholm onbew
iv.bew. 25 11
(ADVERTENTIE)
zaterdag 24 mei, 20.15 uur
TSJAIKOFSKI'S Opera
Jevgeni Onegin (nederlandse tekst!