lobert-Jan Nuyens ieuw talent in IWAZ Weinig leven en veel dood Meer Parijs voor minder francs DE KEER 4)eken film £c4dócSommit IDES fKRANT 'BRENGT DE WERELD BIJU THUIS. VRIJDAG 16 MEI 1986 PAGINA 9 45 teren de jaarlijkse Neder- er- ése borrel in Cannes op r. strandterras van de Belg n-Marie, waar de Neder- 15" fee journalisten hun tradi- 2: ele pleisterplaats hebben, zo.uws te over wat de Ne- 30. landse film betreft. In de te plaats is er Gijs Ver b's, de onafhankelijk pro- dl ent van „Riverside Pictu- die vorig jaar met en de Amerikaanse inde- dent" Orion de film »sh and Blood" (Paul Ver- triven) maakte. Versluys is zo in Cannes om films te J'S kopen, hij zoekt voorfi- ciering voor de projecten hij voor volgend jaar op lijst heeft staan. Een ze- lal films is inmiddels al 80 procent zeker. In de te plaats Blonde Dolly", verhaal van de beruchte prostituée, die haar plaats op de Nieuwe Ha- had. Wie haar gaat spe- is nog niet bekend; wel de opnamen deze zomer th ten, dat de regisseur Jon- teverijn is en het scenario breven werd door Alma iyus. Enkele buitenopna- zullen in Den Haag zajts vinden, het huisje van ide Dolly wordt elders p bouwd. Versluys ver- ht er veel van. „Die iw had relaties met de pte kringen in Neder- Nee, ik ga je geen na- noemen. maar we heb- het wel allemaal uitge- ?n om straks geen aan- 'hten te krijgen u3 Hein Fentener van Vlissingen. Paul Verhoeven. Mjgemak «5J Versluys:" Vorig jaar zat iiet in zijn vaste hotel, ezien Orion hem en Paul loeven een appartement den aangeboden. Dan ben Cannes onmiddellijk je kwijt. Versluys vroeg half jaar van tevoren per f een kamer aan, sloot francs bij die brief in om ekerd te zijn van de goe- liensten van de receptio- maar hoorde niets meer. bij telefonische navraag komma-nul respons. Bij persoonlijk bezoek van aan het hotel, sloeg de ptionist wel éven de ogen Nee meneer, geen ts. VerSluys: „Ik wist ;n dat het geld in zijn •as verdwenen". Zo gaat in Cannes. Wanneer je len jaar laat afweten, ben trgeten. Elke Amerikaan elkomer dan zo'n dood- >ne man met alleen maar ens te verteren. igebroek Rambo ijn genoeg Amerikanen, r dat zijn de filmhande- a, de producenten. Ster nee. Ook regisseur Mar- 'tcorsese kwam niet opda- voor zijn film After rs", ten gevolge van een tje laranoia in New Hij wordt getipt als iar. Al is er grote kans de film „Off ret" van de Andrei Tarkovsky (een sdse produktie) het gaat len. Geen commerciële maar een prachtig ge kt, experimenteel werk- Tarkovsky heeft kan- Dat weet iedereen, hij t het zelf meerdere ma- aten weten. Misschien is Henk Bos. het wel zijn laatste film, denkt iedereen.. Ook de jury, lijkt me. aan wie ook niets menselijk vreemd zal zijn. En zulke gedachten kunnen in Cannes prijsbepalehd zijn. Terug naar de Amerikanen. Er wordt steeds harder gela chen om Sylvester Stallone. Rocky-Rambo mag dan in zijn films altijd de glorieuse winnaar zijn, in Cannes wordt hij een bangebroek ge vonden. Doctor in trouble De serie Nederlandse films van Cannon liegt er ook niet om. Cannon doet mee in de produktie van Lily Radema kers' „Dagboek van een oude Dwaas", in België gemaakt, naar een boek van de be faamde Japanse schrijver Ju nichiro Anizaki. Het verhaal van een oude man in het zicht van de dood, die via een sexuele obsessie het leven nog in zijn greep tracht te houden. Vrouwelijke hoofd rol: de jonge Britse Beatie Edney. Verder Derek de Lint, Dora van der Groen en Ina van der Molen. Ook Freek de Jonge wordt in Cannes verwacht. Hij maakt voor Cannon zijn theaterfilm, die voorlopig „De Stotteraar" heet en er is nog zo'n project onderweg. Menahem Golan kondigde persoonlijk de ko medie „Doctor in Trouble" aan, naar het idee van produ cent Henk Bos. Bos daarover: „Menahem heeft toen hij in Nederland was een aantal re gisseurs gevraagd of zij een idee voor een komedie had den. Die heb je meestal niet zomaar voorhanden. Maar ik had net zitten praten over het fenomeen dat afgestu deerde artsen niet aan de bak kunnen komen. Die af en toe van de dienstdoende chirur gen praktijk mogen opdoen in de ziekenhuizen, maar daarna weer op straat staan en allerhande andere baan tjes moeten uitoefenen. Ik had voor we naar Korea ver trokken voor „Field of Ho nour" contact met zo'n arts gehad, die zich aanbood als verzorger voor de filmploeg. Met scenarioschrijver Felix Thyssen heb ik daarover zit ten praten. Een komedie ge baseerd op werkeloosheid zal het beter doen dan een pro bleemfilm, zoals indertijd „De Anna". Toen kwam Me nahem. Jazeker heb ik een komedie, zei ik en ik vertel de het verhaal. Hij was on middellijk in. En compagnon Globus kwam binnen en zei tegen mij: Jij houdt je mond en begon het verhaal na te vertellen. Veel kleurrijker dan ik het gedaan had. Ik kreeg meteen het contract gepresenteerd". Kraaykamp: stem k wijt Diezelfde Henk Bos kreeg voor zijn Korea-film „Field of Honour", die in de Marché in première ging, componist Roy Budd en de Amerikaan- Charlotte Rampling. se acteur Everett McGill over. Elders in de bioscoop de Nederlandse film „Mama is boos", waarvoor tijdens de lunchtijd een vliegtuig met reclame boven Cannes rond-. vliegt: „Mama is mad". Ook Fons Rademakers is er. Voor een eerste vertoning van de Engels nagesynchro niseerde en bekorte versie van „De Aanslag" („The As sault"). Er zijn twintig minu ten uit de film gehaald, die daardoor minder uitgebalan ceerd is, al hindert 't het ver haal van Mulisch niet. De na- synchronisatie is knap en ka raktervol. Alleen de ontroe rende rol van Johnny Kraay kamp als de oude verzetsman verliest aan kracht. De com binatie van Kraaykamps ver weerde. volkse kop en het zeer typische Mokumse stem geluid is weg. Bij de andere acteurs hindert dat alles ab soluut niet. Bij Kraaykamp zit je opeens met een mooie kop, maar een stem uit een compleet andere wereld. Charlotte Nederlandse producent René Solleveld is betrokken bij een film van de Belgische schrij ver-filmer Patrick Conrad, „Mascara" (Engelse titel: Mis ter Butterfly). Voor 70 pro cent gemaakt van Neder lands-Belgische fondsen, de rest wordt Frans geld. De Engelse actrice Charlotte Rampling -gistermiddag op de Nederlandse borrel- speelt de hoofdrol. Ze heeft haar film met de Amerikaanse re gisseur Herbert Ross ervoor afgezegd. Andere acteurs: Derek de Lint, de Duitser Udo Kier en de Belg Herbert Vlack. Diezelfde Vlack gaat tevens de hoofdrol spelen in de volgende film van Pim de la Parra, die opnieuw tot vol le activiteit lijkt te komen. „Intoxicated" is de titel. Zonderling Hein En dan loopt er nog de Maas trichtse cafébaas Sjef Grie ken rond, eerder producent van Dr.Vlimmen. En ditmaal zij aan zij met een sombere verschijning van de ex-miljo nair Hein Fentener Van Vlis singen. De oude, magere, on danks de hitte nog altijd in pofbroek en jagershoed ge hulde Hein zal een film krij gen die op zijn leven is geba seerd en de naam van zijn hondje Ashley als titel moet hebben. Iedereen heeft er hier zijn twijfels over. Zon derlinge Hein heeft er mil joenen doorheen gedraaid, onder meer in een legaal ge vecht met de Zwitserse staat over een niet volgens de voorschriften gebouwde villa aan het Meer van Genève. De villa staat leeg, Hein is blut. Hein loopt ondoorgron delijk kijkend achter zijn enorme snorrebaard rond als een man uit een andere Paul Verhoeven: Amerikaans Paul Verhoeven gaat zeer ac tief worden voor Versluys' „Riverside Picture". Als Amerika het tenminste toe laat. Verhoeven zal namelijk eerst voor Orion de film „Ro- bocop" maken. Een half jaar geleden had hij nog zijn twij fels over het script, maar hij heeft niettemin ja gezegd. Paul wil toch één keer met een totaal Amerikaanse film komen. Want „Flesh and Blood" - hoewel goed ont vangen in Amerika- was dat toch niet. Vooral in Neder land heeft „Flesh and Blood" het van de pers te verduren gehad. Sonja Barends inmid dels beruchte kreet „die rot- film" droeg niet weinig bij tot het mislukken van de film. Versluys: „Ik vind dat de film het in het buitenland behoorlijk tot goed doet. Overal minstens twee keer zoveel mensen als in Neder land". Volgens Versluys gaat Verhoeven ook „Affairs" maken, naar een eigen scena rio, en mogelijk „The Thing on the Doorstep", een van de meest bizarre griezelverhalen van de fameuze schrijver H.D.Lovecraft over een ziels verhuizing, waarbij een ont heemde „ziel" wanhopig op zoek blijft naar een lichaam. Verdere Versluys-films: „He atwave", de Engelse titel voor een thriller gebaseerd op het verhaal „De Wurger van Delft", die alweer jaren geleden paniek zaaide in Delftse flat wijken. Gerrit van der Eist maakt „Ha- vinck" naar het boek van Wanja Brouwers, van Rudolf Van den Berg komt „The Sinner", gebaseerd op het le vensverhaal van de in Israël mysterieus vermoorde homo- sexuele schrijver Jacob Israël de Haan (van Pijpelijntjes) en Ine Schenkkan maakt „The Sunday-Bed" naar een boek van Theun de Vries. Alle ti tels in het Engels. Want met Nederlands kan je in Cannes natuurlijk moeilijk uit de voeten. Bouwen aan Bruinooge Volgens producent Gerrit Visscher gaat er in het najaar in onder meer een campagne op Veronica-televisie „ge bouwd" worden aan een nieuwe ster. Het is de mooie, Nederlandse Renée Brui nooge, die te zien zal zijn in de erotische film „Secrets of Love", een drieluik van de Belg Harry Kümel. Gisteren de map met de eerste kleu renfoto 's uit de film in roula tie. Het ziet er allemaal won dermooi uit, bloot, dat wel, maar omhuld door het ro mantische waas van voorbije eeuwen. Holland Promotion De Nederlandse films wor den hier in Cannes centraal bevoogd door Bart Eldring en zijn Holland Promotion. El- dring, voormalig persman van de Nederlandse Bio scoopbond, heeft alle subsi diegevers voor films verza meld in Holland Promotion: WVC, de RVD enz, naast de Nederlandse filmproducen ten. Hij heeft een budget van I,5 miljoen gulden ter be schikking om de Nederlandse film internationaal aan de man te brengen. „Iedereen is er enthousiast over", zegt El- dring. „Het is voor het eerst dat al die aparte pogingen om naar buiten te komen gebun deld worden. Ik ben inmid dels in Berlijn geweest, op de Filmex in Los Angeles en ik ga straks met de Nederlandse animatiefilms naar Zagreb". Van echt film verkopen zal het in Cannes dit jaar nauwe lijks kunnen komen. Eldring: „We zitten nu eenmaal met een moeilijk filmjaar. Echte successen waren er niet. Ja, „De Aanslag", maar die wordt via Cannon al ver kocht. Alle in Nederlandse film geïnteresseerden hier in Cannes: Jammer, niets aan te doen. Ieder land heeft zo wel z'n malaise. Volgend jaar be ter". BERT JANSMA I HAAG De 20-jari- lobert-Jan Nuyens uit Jfermeer won gister- .e id in de Haagse Betje ei ffstraat de vierde 'o pe van de Internatio- Wieler Avond Zes- [se. Barend Huveneers ,a tweede werd vertrekt i ivond in de vijfde li pe in de Scheveningse ir huisstraat in de lei- J rui die hij overnam Jan Hogervorst. ïrt-Jan Nuyens deed in 0 IWAZ al eerder met derde plaats van zich spreken. De renner van Zoe- termeer'77 boekte nu zijn eerste overwinning bij de amateurs. Een sterke over winning, want hij versloeg in de eindsprint in een kop- groepje met nog twee ren ners, Barend Huveneers en de oud-beroepsrenner Jos Gevers uit Rijsbergen. „Hier had ik alleen maar Uitstekend van kunnen dromen. Vorig jaar ging het niet zo goed. Ik had last van mijn rug bij het fietsen. Er is toen een fiets op maat voor mij gemaakt. De afgelopen winter heb ik onder leiding van Nico Tous- sqint erg hard getraind en het is gelukkig" niet voor niets geweest. In de eind strijd zaten Gevers en Huve neers elkaar aan te kijken en toen sprong ik ineens weg. Voor Huveneers was de lei derstrui natuurlijk alleen be langrijk", als de gelukkige Robert-Jan Nuyens. Het vele publiek in de Betje Wolffstraat kon geniet van een uitstekende wedstrijd. Al direct nadat het gemeente raadslid Aad Blokpoel de renners had weg geschoten was het spel op de wagen. Lang gingen de Engelsman Karl Smith en Dirk-Jan van Reek aan de leiding. Maar met nog 32 van 55 ronde te rijden kwam alles weer bij een. Toen er nog 25 ronden voor de boeg waren, spron gen drie renners weg. Ech ter, ook Peter Hogervorst, Gerrit Pronk en Richard Ha vik werden weer terugge haald door het peloton. In de finale waren er nog negen tien man over waarvan uit eindelijk Gevers, Huveneers en de talentvolle Robert-Jan Nuyens weg sprongen en tot de laatste meters de dienst uit maakte. In de Badhuisstraat zal de spanning vanavond wel te snijden zijn. Barend Huve neers heeft in het klassement slechts één punt voorsprong op Jan Hogervorst. Waar schijnlijk zullen zij elkaar vanavond geen duimbreed toe geven. Barend Huve neers gisteravond: „Het zal moeilijk worden de laatste twee dagen. Ik had liever ge zien dat Hogervorst die trui had moeten dragen .in de Badhuisstraat". ARTHUR VAN RIJSWIJK Horowitz: muzikale monumenten Wat imponeerde nu het meest, in de Horowitz-film, die de VPRO enkele we ken geleden uitzond: het muzikale genotdat de twee- ëntachtigjarige pianist gaf, of het feit dat iemand van zijn leeftijd zo kan spelen? Eigenlijk doet het er niet zo veel toe; de film was een belevenis. De meeste televisies bleken toen opnieuw niet zulke beste weergevers van ge luid te zijn. Gelukkig hoe ven we niet te leven met de herinnering aan die minder optimale geluids weergave. Deutsche Gram mophon, die Vladimir Ho rowitz wist te strikken als vaste artiest, bracht de op namen van het pianospel zoals die in de film te ho ren waren, uit op plaat, compact disc en cassette. De ondertitel van de film luidde „De laatste romanti cus". Zo'n begrip is voor velerlei uitleg vatbaar, maar vooral wordt daar mee gedoeld op de manier waarop Horowitz speelt. Waarmee ook iets gezegd is over de persoon van de pi anist. Want dat is duidelijk, Horowitz kan bij wijze van spreken model staan voor het prototype van de ro mantische muzikant: Ge voelig voor melancholie, gemakkelijk omslaand in kinderlijke blijdschap. Maar ook intelligent, inne mend en coquet. Bij hem niet die strenge objective rende muzikale dogmatiek die dwingt tot bepaalde uit voeringspraktijken. Bij Ho rowitz hoor je nooit het zelfde, ook al speelt hij drie keer achterelkaar hetzelf de. Hij is de musicus die het moment tot inspiratie laat worden. Natuurlijk loopt er over al die jaren van zijn concertpraktijk wel een lijn. Je zou kunnen zeggen dat hij nu sommige werken langzamer speelt dan vroeger. En dat hij met name langzame passages nóg meer uitbuit dan hij eerder deed. Wie dat wil, kan dat in verband bren gen met zijn leeftijd zij het niet direkt zozeer met zijn lichamelijke mogelijkhe den, die natuurlijk anders zijn geworden. Vladimir Horowitz en de muziek die hij nu speelt, worden het meest recht ge daan door de beoordeling naar het heden. En dan blijkt er een groot musicus aan het woord te zijn, die een volstrekt eigen verhaal te vertellen heeft. Onder zijn handen krijgt platge- speelde muziek de frisheid van een première. Blijft natuurlijk de kwestie van de persoonlijke voor keur. Wie de uitersten in Bach/Busoni (Nun komm' der Heiden Heiland) hoort, kan zich een wat gematig der spel voorstellen. Maar wie dan weer Schubert of Chopin van hem beluistert, die kan zich waarschijnlijk heel goed verzoenen met die typerende aanpak. Behalve de „plaat van de film" bracht Deutsche Grammophon een andere, recent opgenomen plaat uit. Dat zijn studiopnamen, nu net een jaar geleden ge maakt. Daarop speelt hij Liszt, Scarlatti, Schubert en Scriabin. Heel kant 1 wordt gevuld met Schu- manns Kreisleriana, opus 16. Hierbij is vooral de ui terst sterke lyrische uit straling in de langzamere delen die de grote bewon dering opwekt en vooral ook ontroering oproept. De plaatopnamen van Ho rowitz - er komen er nog meer, is de bedoeling, zijn monumenten. Niet ter ere van een oude man die nog kan pianospelen, maar ter ere van een groot musicus anno 1986. LÜTSEN KOOISTRA Dautoch* Grammophon 419045-1 Grammophon 419217-1 LIDO EN STUDIO: „To live and die in L.A." (16) met William Dafoe en Debra Feuer. Fotografie: Robby Müller. Regie: William Friedkin. William Friedkin maakte des tijds furore met zijn „French connection", een keiharde film over het werk van narcotica- teams in New York met een zeer enerverende achtervol gingsscène van Gene Hack- man achter het stuur onder een enorm viaduct van de me trolijn door. Ik haal het maar even op, omdat er duidelijke parallellen zijn met Friedkins nieuwste, „To live and die in L.A.". Ook een misdaadfilm (met een bar pretentieuze titel) die overigens meer over dood dan over leven gaat. Opnieuw levert Friedkin zo'n kijkje bin nen de wereld van rechts- en wetsbeschermers, ditmaal de F.B.I. Ook nu zo'n ongelooflij ke achtervolging per auto dwars tegen het verkeer van een eenbaansweg in. En ook nu is het keihard. Op het on sympathieke af. Friedkin laat zien dat misdaad besmettelijk werkt en van de bestrijders wetsovertreders maakt: een FBI-agent pleegt een beroving, waarbij een mede-agent wordt gedood, en heeft een sexuele verhouding met een ex-ver- oordeelde „verklikster" via pure chantage. En dat alles om een valsemunter te pakken. Een keiharde gangster en hal ve kunstenaar, die z'n zelf portretten in brand steekt en de Amerikaanse markt over stroomt met biljetten van twintig dollar. (Je ziet het pro ces van vervalsen trouwens verrassend gedetailleerd in beeld). Cynisme te over: Het gaat fout met de FBI-mensen als ze no- tabene geld gaan stelen om de nèpbriefjes van de vervalser te kopen. Nog een aardig detail: ze doen zich daarbij voor als vertegenwoordigers van een (louche) bank, die op de Ne derlandse Antillen is gezeteld." Wanneer een van de twee agenten het leven laat. slaat z'n eerst nog scrupuleuze col lega om en neemt de sexuele chantage van de politie-infor- mante over. Friedkins film ziet er compleet andere uit dan die „French connection". Dat dankzij de „art direction" en vooral het camerawerk van de Nederlan der Robby Müller (internatio naal befaamd door zijn foto grafie van „Paris Texas"). In trigerend uitgelichte beelden, opvallende camera-instellin gen en kleuren die eerder bij een „kunstfilm" passen dan in deze harde, niet altijd even ge loofwaardige gangsterfilm. BERTJANSMA Ook al ga je op zoek naar de „andere" bezienswaardighe den van Parijs, de Eiffeltoren kom je altijd tegen. Hoe kan je Parijs bezoeken en toch niet al te veel geld uitgeven? Op die vraag wil het boekje „Voordelig wegwijs in Parijs" van de Britse auteur Miles Turner een antwoord geven. Het boekje wil laten zien dat, hoewel Parijs terecht de reputatie heeft één van de duurste steden ter wereld te zijn, er toch honderden ma nieren zijn om aan de gretige klauwen van de stad te ontkomen en er veel plezier te beleven. Miles Turner beschrijft die mogelijkheden op een makkelijk leesbare en niet van enige humor gespeende manier. Dat hij soms wat erg ver gaat in een poging om het verblijf goedkoop te houden (gastoestelletje mee om op de hotelkamer koffie te zet ten) is soms lachwekkend. Maar voorts schrijft Turner met een duidelijke liefde voor de stad over de aantrekkelijkheid van ar rondissementen (5e, 7e en 8e) die nauwelijks door het „grote" publiek worden bezocht. Een behoorlijke lijst van goede hotels en gezellige goedkope restaurants ontbreekt niet. Evenals de be zienswaardigheden, met daarbij de kanttekening dat de leukste attracties juist gratis zijn. Hotels kosten volgens Miles Turner rond de 75 FF voor een één persoonskamer (115 FF voor twee) als je in het centrum wilt verblijven en nog wat minder op tien minuten métro-afstand. Een dag eten (ontbijt, lunch, diner) hoeft niet meer te koste dan 75 FF. Behalve de uitgebreide lijst met adressen geeft Turner allerhande nuttige wenken en tips die dit boekwerkje aantrek kelijk maken. Het is in elk geval de aankoopprijs zeker waard. Miles Turner: Voordelig wegwijs in Parijs". Uitgeverij Mingus. Prijs ƒ22,50. (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN-LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 9