Meisjes buitenspel bij wedstrijd Whizz-kids DE KRANT DE WERELD BIJU THUIS. Kunstenaars tonen aantrekkingskracht van Zuid-Europa 0o°o°o0 oR o Ro o°o0o0o°o O O o o onououono oR o Ro -KUNST CeidóeSowcunt Ambtenaren boos over T V-sa tire AntalDorati in de ban van roepomvrede .MECCANOTRADITIE" BEHEERST COMPUTERCULTUUR dagpuzzel 0°ogo0° vDansprod uktie9 op festivalnivea CADA\TB VRIJDAG 16 MEI 1986 PAGINA 8 LONDEN Britse topambte naren zijn niet blij met de po pulaire televisieserie Yes, Prime Minister". De serie over een minister-president en zijn ambtenarenstad wordt gezien als de leukste satire die de BBC op dit moment in huis heeft. Een vakvereniging van 8000 topambtenaren stelt in een rapport dat de serie voor oordelen over ambtenaren be vestigt. Geen aprilmoppen meer op radio en TV in Israël JERUZALEM Radio en TV in Israël hebben officieel besloten niet meer aan april moppen te doen. Het besluit is genomen na een grap op 1 april dit jaar, toen in een nieuwsbericht werd gezegd dat Zwitserland de geheime bankrekeningen bekend zou maken die Israëliërs daar in strijd met de wet hebben. Ook was er een bericht dat de Libanese Sji'ietenleider bij een aanslag zwaar was gewond. Over de grappen ontstond in Israël grote woe de. Concert door het Concertgebouwor kest o.l.v. Antal Dorati m.m.v. de pianiste Ilse von Alpenheim. Herha ling hedenavond. PWA-zaal, Ned. Congresgebouw, Den Haag. In opdracht van het Detroit Symphony Orchestra schreef dirigent Antal Dorati dit jaar zijn tweede symfonie. De com binatie dirigent/componist heeft tot voordeel dat eigen werk gepropageerd kan wor den en ook bij zijn verbintenis met het Concertgebouworkest zette hij dit werk op de lesse naars. Het orkest uit Amster dam was gisteravond (en ook vanavond) te gast in de serie van het Residentie Orkest en zodoende kon ook het Haagse publiek kennis nemen van dit dertig minuten durende opus. Erasmus schreef in 1517 „Que rela Pacis", een klacht om vre de ter gelegenheid van de vre desconferentie van Kamerijk. Alle oproepen en vredesconfe renties ten spiit staat de we reld op het gebied van vrede er al evenmin rooskleurig voor als ten tijde van Erasmus. „Het probleem is klemmender dan ooit", zegt Dorati, „en de afwezigheid van vrede wordt pijnlijker gevoeld naarmate de tijd verstrijkt". Dorati's tweede symfonie is, zoals de componist zegt, een muziek van verlangen waarin het eerste deel de eigenlijke klacht bevat (Peccata mundi), het „Dies illa" verwijst naar de Dag der wrake en het „Dona nobis" de hoop op de Dag van zegen vertegenwoordigt, waar na de compositie eindigt met de hoopvolle vraag: „Vrede?". De tachtigjarige Dorati, die de zonnige kant van het leven wilde onderstrepen met Bee- thovens zevende symfonie, heeft in zijn lange dirigenten loopbaan vele componisten op zijn programma's geplaatst en onder die invloed is hij in zijn symfonie niet uitgekomen. Een vleugje Mahler, een vleugje Bruckner, een vleugje Ravel, Hongaars temperament (het bloed verloochent zich niet), beschouwelijke taal van iemand die het leven kent, te zamen gebracht in een werk voor groot orkest met een vleugje talent en vele goede bedoelingen. Soliste op dit concert was me vrouw Dorati, Ilse von Alpen heim, in Mozarts Jeunehom- me-concert. Niet puntgaaf maar wel charmant, niet brui send maar wel genuanceerd, een typische visie op Mozart uit de tijd dat we meenden dat Amadeus zo'n lieve jongen was, een zoete suikerbol in- plaats van een hartstochelijke en temperamentvolle compo nist. ADRIAAN HAGER ROTTERDAM Zoals de jonge maestro Wolfgang Amadeus ooit voor het eerst voor een groot pu bliek achter het klavier moet hebben plaatsgeno men, zo zullen honderd vijftien Nederlandse won derkinderen vandaag en morgen in een gevulde Rotterdamse Ahoyzaal toetsen beroeren en tot ongetwijfeld virtuoze prestaties komen. Hun in strument: een beeld scherm en toetsenbord. Organisator van het con cours der moderne elek tronica: Micro Masters Ne derland. Het zal duidelijk zijn: het gaat hier om een computerwedstrijd en Whizz-kids. Dat is ten minste de modieuze bena ming voor jongeren die „basic" vaak beter be heersen dan hun moer staal. „Die term Whizz-kids is over gewaaid uit Engeland waar het wemelt van jong compu tertalent, maar het grappige is dat Mozart eigenlijk ook al aan de definitie voldeed", vertelt Henk Wevers van de Hobby Computer Club Nederland. Voor het congres dat vandaag in verband met computerwed strijd voor jongeren wordt ge houden, heeft hij uitgezocht wat onder een „Whizz-kid" ei genlijk verstaan moet worden. Wevers: „Al snel wordt ge dacht aan een mensenschuw bleekneusje met een uilebrille tje dat het grootste deel van zijn vrije tijd achter een beel- scherm zit te programmeren. Maar in feite wil Whizz-kid niet veel meer zeggen dan een jongere met een bijzondere in-, telligentie die snel tot resulta ten komt. In de praktijk zijn computerkinderen ook beslist geen zonderlingen, al is het soms om te griezelen tot wat voor prestaties jongeren van een jaar of vijftien, zestien kunnen komen". Een paar maanden geleden riep Micro Masters Holland scholieren op om computer programma's, computerspelle tjes of computerapparatuur te ontwerpen en zo mee te din gen naar fraaie prijzen, waar onder vijf gratis reizen naar Florida. „Het initiatief komt van de ministeries van onder wijs en economische zaken, maar ook verschillende bedrij ven hebben het project ge sponsord", vertelt organisator Ruud Kroon. „Iedereen in Ne derland zit te springen om jong computertalent en een Whizz-kid is per defintitie een individualist. Hij wordt niet snel lid van een computerclub en vindt helemaal in zijn een tje de meest geniale dingen uit". Eén meisje Aan Whizz-kids heeft Neder land echt geen gebrek, zo is uit het overweldigend aantal aan meldingen voor de wedstrijd gebleken. Uit de bijna vijfdui zend deelnemers werden 115 finalisten geselecteerd die vandaag hun zelf gefabriceer de elektronische toverdozen voor het publiek mochten ope nen en morgen in de Rotter damse Ahoy voor een jury om de prijzen zullen strijden. Er was alleen één tegenvaller: slechts één meisje haalde de fi nale. Zij heeft al automatisch de meisjesprijs (een reis naar Engeland) in de wacht ge sleept. Kroon verzucht: „We hebben geprobeerd zo veel mogelijk meisjes bij de manifestatie te betrekken maar de animo is zwaar tegengevallen. We heb ben zeker zestig vrouwenorga nisaties benaderd, die overwe gend ongeïnteresseerd of zelfs negatief reageerden. De ach terstand die vrouwen in Ne derland hebben op het gebied van informatica zou ze toch Een handvol Whizz-kids bij hun Instrument: een beeldscherm en toetsenbord. ter harte moeten gaan, als je ziet dat nog geen drie procent van de 25.000 leden van com puterclubs uit vrouwen be staat". Kroon schrijft de nog geringe belangstelling onder meisjes voor computers toe aan de ma nier waarop de computer nu pog onder de jongeren komt. Kroon: „Het is een soort mec cano-traditie: vader haalt een computer in huis en laat zijn zoon er het eerst mee kennis maken. Op school is de com puter eigenlijk nog niet goed geïntroduceerd en zo blijven de meisjes buitenspel staan". Milieu Wevers is het wat dit aangaat niet helemaal met Kroon eens. „Ik denk dat het meer met in teresses te maken heeft dan met bijvoorbeeld het milieu thuis. Meisjes gaan nu eenmaal liever relaties aan met mensen dan met dingen, dat zie ik overal om me heen. Daar komt bij dat de computer op school vaak nog steeds wordt gepresenteerd als een ingewik keld technisch ding, dat schrikt ook af. Het zou beter zijn de gebruiksmogelijkheden spelenderwijs te verkennen, ik denk dat meer meisjes er dan mee om zouden willen gaan". In de computermania onder jongeren schuilt overigens ook een gevaar. Het PR-bureau Aspeslagh heeft uitgezocht dat er al heel wat Whizz-kids zijn die weinig fiducie hebben in school en meer dan veertig uur per week met hun compu ter in de weer zijn. Wevers: „Een computer kan een ver slaving of regelrechte vlucht uit de samenleving worden. Slechtere schoolresultaten en een isolement kunnen het ge volg zijn. Op éen of andere manier kunnen computers een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op jongeren in de pubertijd". Guido van der Horst (17), een finalist uit Rijswijk, kan dat laatste wel bevestigen. „Ik zit nu in mijn examentijd, dus dan gebruik ik die computer een stuk minder. Maar als ik de kans krijg zit ik evengoed uren achtereen te programme ren. Wat ik .daar zo leuk aan vind? Nou, een computer doet precies wat je hem opdraagt, dat vind ik wel mooi. En met een beetje inzet kun je tot hele fraaie resultaten komen". Guido had bijna een jaar nodig om zijn grafisch programma puntgaaf te.krijgen, maar ook de inzendingen van de overige finalisten liegen er niet om. Volgens Ruud Kroon ligt het niveau al een stuk hoger dan vorig jaar. „Sommige pro gramma's gingen de juryleden en computerfabrikanten zelfs boven de pet!", aldus Kroon. Om een greep uit de inzendin gen te doen: één jongen ont wikkelde een computerpro gramma en de hardware waarmee driedimensionale beelden gemaakt kunnen wor den. Kroon: „Volgens compu terspecialisten zou zoiets enke le tonnen kosten als het al mo gelijk was, maar deze jongen is het voor een paar tientjes toch gelukt". Wat opvalt is dat de meeste inzenders volgens Kroon nog steeds basic gebrui ken als computertaal; slechts vijf procent van de inzenders hanteerde de meer moderne programmeertalen zoals Pascal of LIST. Een andere opmerkelijke in zending was het programma van de 18-jarige Leo Spiek man uit Soest, die met zijn computer allerlei mogelijke ongelukken in een kerncen trale van het type Borssele kan simuleren. Kroon: „Dit programma is zelfs goed ge noeg om regelzaal-personeel van de kerncentrale te trai- Volgens de organisatoren van de computerwedstrijd, die vanavond in Den Haag wordt opgeluisterd door een Compu terquiz in het „Museon", heeft het bedrijfsleven veel belang stelling voor Whizz-kids. En kele finalisten van vorig jaar zouden nu al aan kostbare op drachten van automatiserings bedrijven werken. Een reden temeer om volgend jaar op nieuw een wedstrijd te organi seren, hopenlijk dan wel met meer vrouwelijke deelnemers. Kroon: „Naarmate de compu ters goedkoper worden krijg je er ook meer computerkinde ren bij, want de meeste Whizz kids sparen hun bakkie zelf bij elkaar. Wat dat betreft ben ik niet somber". PAUL KOOPMAN bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Ou» of Africa (al); 20.15. ma. ook 16.00. EUROCI NEMA II: Mama ia boot (al); do. vr. 18.30. 21.15. za. t/m wo. 13.30, 18.30. 21.15. ma. ook 16.00. EU ROCINEMA III: Teacher» (al); do. vr. 18.30, 21.00. za. t/m wo. 13.45, 18.30, 21.00. ma. ook 16.15. EU ROCINEMA IV: Delta Force (16); do. vr. 18.30. 21.15. za. t/m wo. 13.30, 18.30, 21.15. ma. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Sen» Interdit (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Twinety Brown, de heelate ameris in de slad (18); za. 24.00. EURO CINEMA III: Teacher» (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Delta force (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Sneeuwwitje (al); za. t/m wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Absolute begin ners (al); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Abel (al) 19.00, 21.15. do. vr. dl. ook 14.30. Witness (12) 14.30, 19.00, 21.15. To live and let die in LA (16); 14.30, 19.00, 21.15. Jewel of the nile (al); 14.30, 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 20.00. zo. ma. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): American Ninja (16) 14.30, 19.00, 21.15. zo 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); New wave hooker» (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Peter Pan (al); za. zo. ma. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Jack and Jill (18); vr. za. 23.30. NOORDW1JK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Mama is boos (al); za. ma. di. 19.00 zo. 20.15. A Chorus Line (al); za. ma. 21.15. di. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Bad- straat 30, tel. 01718-74075): Mama is boos (al); 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Rocky IV (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Weird Science (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: White Nights (al); za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. do. vr. zo. 14.45. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO THEATER: Taran en de to- verketel (al); za. zo. ma. wo. 15.00. CITY THEATER IV: Taran en de toverketel (al); za. ma. di. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354); Mama is boos; za. zo. ma. wo. 15.45. De mijnen van koning Salo mon (12); do. t/m zo. 19.00. De aanslag (al); do. t/m zo. 21.15. ma t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester; za. zo. ma. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Rocky IV (12); do. t/m zo. 20.00. Perfect (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Donald Duck's tekenfilm grabbel ton; za. t/m wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The jewel of the Nile (al), 14.00, 18.45, 21.15. zo. ma. 13.30. 16.00, 21.15. ASTA 2 (Spul 27, tel. 463500): Out of Africa (al) 14.00. 20.15. ASTA 3: Mama ii boosl (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. ma. 13.15, 15.45, 21.15. BABY. LON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABYLON 2: 3 Mannen in een wieg (al); 19.00, 21.30. do. vr. di. 14.00. BABYLON 3: VolUfc teers (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo, ma. 13.30, 15.45, 18.45, 21.15, CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel] 630637): The delta force (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: The Coca-Cola kid (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00 18.45. 21.30. CINEAC 3: Don' kill us we ill you (12); 18.45, 21.30. do. vr. di. ook 14.00. EUROCINE MA (Leyweg 910, tel. 667066): Thi jewel of the Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. wo. 19.00, 21.30. zo, 16.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Hold up (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ME- TROPOLE 2: Un amour de swann (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 3 Absolute beginnen (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. ma 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: The Ber lin affair (al); 18.45, 21.30. do. vr. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): House (16) 13.45. 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2; Remo (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30, ODEON 3: Rocky IV (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Iron eagle (al); 18.45, 21.30. do. vr. di ook 13.45. LE PARIS 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Flesh and ecstasy (18); 12.00 tot 22.30. zo. ma. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Cat tails (18); 12.15 tot 22.45. zo. ma v.a. 13.45. LE PARIS 3: Lekkers spelletjes (18); 12.30 tot 23.00. zo. ma. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1 Tangos 14.00, 19.30, 21.45. wo. za zo. 19.30, 21.45. Taking off; za. 23.30. Zaal 2: Kiss of the spiderwo- man; 14.00, 19.30. wo. za. zo 19.30. The riverbed; 16.15, 21.45 za. zo. 21.45. Zaal 3: 90 Jaar film- geschiedenis III jaren '40: Casa blanca; do. 14.00, 19.30, 21,45. Roma, citta aperta; vr. 14.00, 19.30, 21.45. Cielo sulla palude; za 14.00, 19.30, 21.45. Quatro pasi fri le nuvole; zo. 14.00, 19.30, 21.45 Ladri di biciclette; ma. 14.00, 19.30, 21.45. Suspicion; di. 14.00, 19.30, 21.45. Mr. and mrs. Smith; wo. 14.00, 19.30, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: The Delta force (16) za. 00.15. CINEAC II: The Coca Cela kid (16); za. 00.15. CINEAC III: Don't kill us we kill you (16); za 00.15. EUROCINEMA: Meisjes sex en avonturen (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbeertjes za. wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 15.15 CINEAC 3: Peter Pan; za. wo 14.00. zo. ma. 13.15, 16.00 EURO CINEMA. Peppi en Kokk bij de marine; za. zo. wo. 14.00 METROPOLE 5: Peter Pan; za wo. 14.00. za. ma. 13.15, 16.00 ODEON 4: Sneeuwwitje en d< zeven dwergen (al); za wo. 13.45.' zo. ma. 13.15, 16.00. Dansprotest in Amsterdam AMSTERDAM Meer dan honderd dansers uit het gehele land hebben gisteren op de Dam in Amsterdam onder het motto „(G)een been om op te staan" dansend geprotesteerd tegen de stiefmoederlijke be handeling van de danssector door de regering. Onder de rit mische klanken van trommels dansten de dansers en danse ressen op één been, waarbij zij in spreekkoor riepen „Geen Been om op te staan". Volgens de demonstranten is er een te groot verschil tussen wat fi nancieel nodig is in de dans sector en wat daadwerkelijk wordt gegeven. Vooral kleine, jonge dansgroepen hebben daar onder te lijden. Het pro test zal worden voortgezet in de theaters, met kleine prikac- ties. Galerie Edison, Javastraat 16, „Ella Joosten werken op papier", tot 1 juni, woensdag t/m zaterdag 11-17 Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, „Joep Goeting, schilderijen en ge mengde technieken", deze expositie is onderdeel van een tentoonstelling met Jan Goeting en Cath. Goeting, tot 26 mei, dinsdag t/m zaterdag 11- 17 uur, zondag 13-17 uur. Galerie Van Kranendonk, Westeinde 29, „Ada Costa", tot 30 mei, dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur. OMSCHRIJVINGEN 1-4 wratmeloen; 2-5 In het wild groei ende plant; 3-6 naïef; 1-2 niet over vloedig; 2-3 Europeaan; 3-4 sluithaak voor boeken: 4-5 ovaalvormig verf- plankje; 5-6 afgeknotte boomstam; 6- 1 vlug en levendig. OPLOSSING i-9 t^uon g-s ueiBd s-t :dujB|>t Vt :>I0!-»D £'Z '0|JBit z-l :>t(!|jepu!>t 9-e ueoAezuBB s*2 tfeoiejueit fr-i DEN HAAG De tekeningen en schilderingen die Ella Joos ten (1954) tot 1 juni bij galerie Edison exposeert, zijn door een typisch Spaans fenomeen ge ïnspireerd: het stierengevecht. Vorig jaar mei reisde zij naar Spanje om de stierengevechten van Aranjuez en Ronda te zien. Op de tribune onderging zij het krachtspel tussen de stier en matador in de arena als een zweepslag van emoties. Om die op papier te krijgen begon zij met figuratieve schetsen. In de loop der tijd, vooral na haar terugkeer in Nederland, kon zij de figuratie steeds meer loslaten. „Later, toen ik meer afstand had ge nomen, konden ook andere fa cetten aan de orde komen. Zo gaat het mij nu bijvoorbeeld veel meer om de kompositie. Ik probeer een spanning te creëren tussen de belangrijkste drie vormelementen: de mata dor, de torro, en de muleta of capa". Dit levert vergaande geabstra heerde beelden op. Haar voor keur gaat uit naar enigszins grauw papier, dat op sommige plaatsen rimpelt, maar dat te gelijk in verband staat met het fysieke spel dat wordt ver beeld. Met felle en bewegelijke Ada Costa, „Narciso '84", acrylverf op doek. lijnen zet zij vormen tegenover elkaar. Het lijden van het dier, het gevaar van het gevecht, de confrontatie via de rode lap, al deze emoties zijn direkt zicht baar gemaakt. „Ik probeer niets weer te geven zoals het is. Ik werk vanuit de emotie en kom dan op een beeld te recht dat ergens tussen het fi guratieve en het abstracte in ligt". De eenmanstentoonstel- ling van Ella Joosten in de hoge vertrekken aan de Java straat geeft een goed inzicht in de werkwijze van de kunste nares en maakt nieuwsgierig naar haar ontwikkeling in de toekomst. Joep Goeting Wat voor de ene kunstenaar te bedaard en weinig emotioneel is, kan voor de andere kunste naar juist een inspiratiebron zijn. In Pulchri Studio expo seert Joep Goeting schilderij en, die onmiskenbaar Spaans van atmosfeer zijn, maar van uit een andere invalshoek zijn gemaakt. Hij is gefascineerd door het genadeloze landschap van Noord-Spanje. Zowel de aardsheid als de melancholie nemen een belangrijke plaats in. Zij klinken scherp door in de serie portretten van vrou wen met weggevaagde gezich ten. Smart en gruwel ineen gevlochten. Spookachtige ge stalten maken ook deel uit van de serie „Apocalyps" en doen in hun verschrikking denken aan de schilderijen van Goya. Uiteindelijk is er op deze ten toonstelling ook een schilderij van een Spaanse arena te zien. De massieve vorm is zo in het vlak gezet dat er een materie achtig schilderij ontstaat. Ada Costa Een derde expositie in Den Ella Joosten, „La Veronica IV", 1985, olieverfstift op pa pier. Haag met een Zuid-Europese atmosfeer is bij galerie Van Kranendonk te zien. Ada Cos ta is afkomstig uit het Italiaan se plaatsje Bari, waar Van Kranendonk haar vorig jaar op een kunstbeurs ontmoette. Hij nodigde haar uit om enke le weken in Den Haag te ko men werken en de schilderijen in zijn galerie te exposeren. Tot 30 mei toont zij haar „Ne derlandse" schilderijen die ze in een atelier aan het Westein de (Spanjaardshof) maakte. Twee kleine doeken springen er in de tentoonstelling uit, en juist deze schilderijtjes maakte zij nog in Italië. Een wit huis, een plattegrond van blauwe lijnen, een rode stervorm en rond die afgebakende vormen stroomt een rode massa. Na tuur en kuituur zijn in deze schilderijen strikt tegenover elkaar gezet. Geen van beide krijgt de overhand, noch de expressieve rode massa noch de ordening en geometrie. In haar „Nederlandse" werk is de geometrie niet geheel verdwe nen, maar letterlijk op de ach tergrond geraakt. Aan de op bouw van de expressieve kleurzeeën is te zien dat er een vrij strenge ordening aan ten grondslag ligt, maar de vrije penseelstreek met veel vlam mend rood treedt op de voor grond. Ondanks het kleurge bruik zijn deze schilderijen traditioneler dan de Italiaanse doeken. INGRID VAN SANTEN „In Concert" van Hans van Manen, uitgevoerd door de Stichting Dansproduktie. Dansproduktie met het uit drie bal letten bestaande programma „Cir cuit 17" in het Kon. Conservatorium op donderdagavond. OFESTTVALMODERNE DANSD Cadance het festival van moderne dans - is met de voorstelling door Dansproduk tie in het Koninklijk Conser vatorium helemaal in balans gekomen. Zonder meer festi valniveau op het podium, een zeer volle zaal en onder de toeschouwers prominenten als de choreograaf Hans van Ma nen en de componist Louis Andriessen. Natuurlijk bijzon der eigentijds, zowel in bewe ging als klank, maar als daar kennis en kunde achter zitten, is zulks zeer welkom. En met choreografen als Hans van Manen voor „In Concert" met muziek van Harry de Wit, en Bianca van Dillen, die het ensemble Dansproduktie bijna tien jaar geleden oprichtte, voor de danswerken „Kans" en „Verlies van stilstand", is de liefhebber van de moderne Nederlandse danskunst ervan verzekerd niet te worden ge confronteerd met bewegings armoede of scènische onvol groeidheid. Paul Termos schreef de mu ziek bij „Kans", een vijfdelige partituur, waarvan de delen onderling zowel muzikaal als op het podium verwisselbaar zijn, terwijl de inbreng van de danskunstenaars ook nog eens, afhankelijk kan worden ge maakt van „last minute"-im- pulsen. Musici en dansers die nen dan ook bijzonder goed op elkaar te letten, maar op het niveau, waarop Dansproduktie nu staat, is zo'n vlot en vaar dig scharnierende uitvoering praktisch risicoloos. „Verlies van stilstand" is ook weer een bewijs voor het stre ven van Dansproduktie de moderne dans te combinerf met andere kunstdisciplinf Aanleiding tot dit ballet, waa in de vrouwen beter ingedar bleken dan de mannen, w Piet Mondriaans „Composi! met rood, geel en blauw .Louis Andriessens „De Stijl" eveneens op Mondriaan geb seerd en hoe gecompliceei het drukke scènische gehe ook lijkt, de precisie van passen was geen moment gevaar. Van Manens „In Concert" w indrukwekkend door de eei voud en indringendhei waarmede deze speciaal vo Bianca van Dillen, Bepp Blankert en Pauline Danil ontworpen choreografie drie verschillende danskara ters vastlegt. Zo men wil t vens een hommage aan dl andere vrouwen uit het dar verleden - bij voorbeeld Yvo ne Georgi, Ninette de Vale en Martha Graham -, wier sc nische inbreng richtinggevel is geweest. FRANK DELB0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8