Amerikanen worden
gemist in Cannes
Een overtuigende Fidelio
CACANCE
Erna Sassen schopt „Facade" omver
KUNST
Een kwestie
van balans
dagpuzzel
CeidóeSomant
MAANDAG 12 MEI 1986 PAGINA'
Cat Stevens maakt „come
back" voor Afghanistan
LONDEN Voormalig popzanger Cat Stevens,
die in 1977 zijn carrière opgaf en moslim werd,
wil een „come-back" maken om Afghaanse
vluchtelingen te helpen. Stevens, die tegenwoor
dig Yusuf Islam heet, maakte zijn voornemen
bekend op het Londense vliegveld Heathrow
waar hij aankwam met een bij een Russisch
bombardement gewonde Afghaanse jongen, die
in Groot-Brittannië zal worden verpleegd. „Ik
heb veel nagedacht over een nieuwe plaat. Ik
denk dat dat van groot belang is en een goede
manier om geld bijeen te brengen voor de vluch
telingen. Ik wil zien of het mogelijk is een plaat
te maken die de islamitische voorschriften res
pecteert", zo zei hij. Stevens begon in februari
met „Muslim Aid", een organisatie die moslims
moet mobiliseren om hulp te geven aan vluchte
lingen, met name in Sudan en Afghanistan.
Acteur Bernardi
overleden
LOS ANGELES De acteur
Herschel Bernardi, die bekend
werd door zijn hoofdrollen in de
Broadwaystukken „Fiddler on the
Roof" en „Zorba" is in de nacht
van vrijdag op zaterdag in zijn
slaap overleden. Bernardi was 62.
Dit heeft een familielid bekendge
maakt. Artsen nemen aan dat
Bernardi overleed aan een hart
aanval. Bernardi verscheen voor
het eerst in Broadway op de plan
ken toen hij 12 jaar was in het to
neelstuk „Dead End". Zeven jaar
later trok hij naar Hollywood
waar hij vaak rollen speelde als
polieagent of gangster.
Danswereld luidt noodklok
AMSTERDAM De overheid heeft geen en
kel oog voor de onstuimige ontwikkelingen in
de danswereld, laat staan dat zij die stimuleert.
Het is intussen zonneklaar dat de minister van
financiën niet bereid is zijn collega van WVC
geld te verschaffen om net budget voor de
dans te verhogen. Dit schrijft de Vereniging
van Nederlandse Dansgroepen in Amsterdam
in een brandbrief brief aan minister Brinkman
van WVC. Tussen wat door WVC en de dans
wereld als realistisch wordt beschouwd en de
beschikbaar gestelde financieen gaapt een
kloof van inmiddels dertien miljoen gulden, al
dus de vereniging. „Als er niets verandert zul
len jonge dansers en choreografen en nieuwe
initiatieven geen enkele kans krijgen om zich
te ontplooien", aldus de brief. De dansgroepen
houden donderdag een deomontsratie op de
Dam in Amsterdam onder het motto „(G)een
been om op te staan".
Dali 82
FIGUERAS De Spaanse surrea
listische schilder Salvador Dali is
zondag 82 jaar geworden. Volgens
een van zijn vrienden, de Cataloni-
sche schilder Antonio Pixot, heeft
hij zijn verjaardag in besloten kring
gevierd met enkele vrienden en on
der het toeziend oog van de drie
verpleegkundigen die hem verzor
gen. Pixot zei dat Dali het goed
maakt en zeer helder is. Zijn privé-
secretaresse Maria Teresa Brugues
meldde dat zij Dali dagelijks enkele
kranten voorleest en dat hij zich
zeer geïntereseerd toont in het we
reldnieuws. De kunstenaar leidt een
teruggetrokken bestaan in zijn wo
ning in de Galatea-toren in Figue-
ras, waar ook een museum annex
theater is gebouwd ter ere van Dali.
GELDOF STOPT DEFINITIEF
MET BAND AID
LONDEN Popzanger Bob Geldof, die miljoenen
guldens bijeen heeft gebracht voor de hongerigen
in Afrika, heeft zaterdag voor de BBC nog eens be
vestigd dat hij in december een eind maakt aan
zijn „Band Aid project" en zich weer volledig gaat
concentreren op het maken van muziek. „Ik wil
niet dat Band Aid een instituut wordt", zo zei de
34-jarige. „Ik wil nu weer mijn eigen leven gaan
leiden'Hij zei dat het project begin december
wordt beëindigd wanneer al het ingezamelde geld
is verdeeld. Geldof, die is voorgedragen voor de
Nobelprijs voor de vrede, is ook betrokken bij
Sport Aid, een wereldomvattend initiatief van
sportmensen om geld bijeen te brengen om de hon
gerigen te helpen. „Ik ben van plan om spoedig
een lp te maken, mogelijk in juni, zodra Sport Aid
is afgelopen", aldus Geldof, die voorts zei een solo
album te willen maken.
DUIZENDEN EXTRA VEILIGHEIDSMENSEN BU
FILMFESTIVAL
CANNES Drie dagen
Cannes, drie trefwoor-
den: de Amerikanen, die
er dus nauwelijks zijn,
Cannon's „go-go boys"
Golan en Globus, de gro
te slok-oppen van het
filmbedrijf, en de zon.
Op geen terrasje langs de
Croisette of aan de tafel
tjes wordt over een van
de drie gepraat. De zon
die er volop is na het een
aantal jaren te hebben
laten afweten tijdens het
filmfestival, de Cannon-
groep die de advertentie
pagina's in al de tijd
schriften die hier dage
lijks verschijnen beheerst
en complete hotels heb
ben voorzien van hun re
clame-ombouw voor hun
films en die „sacré Ame-
ricains", die potverdikkie
denken dat Cannes en
Beiroet niet alleen de
palmen gemeenschappe
lijk hebben, maar min
stens even levensgevaar
lijk zijn.
Een feit is dat er enkele dui
zenden aan extra politie en
extra bewaking op de been
moeten zijn tijdens de 39e
versie van het nog altijd
grootste filmfestival ter we
reld. Met gesloten tasjes kom
je filmvoorstellingen niet in,
je wordt overal aan de deur
aan een veiligheidscheck on
derworpen en het aantal he
ren dat gehoorgestoordheid
lijkt te lijden is schrikbarend:
bewakingsagenten in burger
met oorcontact. Regisseur
Sidney Pollack, die het als
voorzitter van de festivaljury
natuurlijk niet kon maken
om weg te blijven, loopt 's
avonds in een jacquet tussen
het oude en het nieuwe festi
valgebouw heen en weer. Hé,
zomaar open en bloot op
straat? Even goed kijken en
je ziet twee heren voor Pol
lack en twee heren achter
hem dekking bieden. De Is
raëliër Menahem Golan, die
inmiddels de grootste movie-
mogul van deze tijd aan het
worden is, beweegt zijn zwa
re lichaam, samen met za
kenpartner Yoram Globus, 's
ochtends om acht uur jog
gend langs het strand, maar
achter hem - in dezelfde, met
het kernlogo gesierde blauwe
joggingpak - ook veiligheids
agenten. In het festivalge
bouw, waar via vele monito
ren de dagelijks geschoten
stukken journaal worden
vertoond, wordt al gegrapt:
„Een prima doelwit voor een
scherpschutter, dat em
bleem".
Solidariteit
De Amerikanen zijn er dus
niet, op een handvol na, dat
het zich zakelijk niet kan
veroorloven weg te blijven.
Negenhonderd afzeggingen,
werd er geroepen voor Can
nes begon. Een aantal hotels
zit nog dik in de kamers.
Maar dan gaat het echt niet
om slaapvertrekken voor de
gemiddelde tourist of de ge
middelde festivalganger.
Overigens wordt, nadat de
officiële afzeggingen van
Amerikanen werden gepubli
ceerd, duidelijk dat niet al
leen de angst voor Libische
terroristen de reden voor het
wegblijven is. De Nederland
se producent Henk Bos,
wiens film „Field of honour"
hier dinsdag wordt gedraaid,
heeft het rechtstreeks van
een aantal Amerikaanse za-
kencollega's: „Het is veel
meer verontwaardiging om
de Franse weigering bij die
Amerikaanse actie om vlieg
tuigen te laten overvliegen.
De Amerikanen voelen zich
in de steek gelaten. Zo van:
we pompen jaarlijks zoveel
centen in het festival van jul
lie en jullie vervelend doen
als wij eens terecht kwaad
zijn. Het is een kwestie van
solidariteit", aldus Bos' verta
ling van zijn Amerikaanse
zegsman. Een Franse taxi
chauffeur mompelt anders:
„Die Amerikanen hebben
makkelijk praten. Wij zitten
nog steeds met een aantal ge
gijzelde landgenoten in Bei
roet. Er is net één bij geko
men. Die gaan je als Frans
man toch vóór alles?"
Altman en Polanski
Amerikanen die er wel zijn:
Robert Altman, regisseur van
„Fooi for love", zojuist in
competitie vertoond, maar hij
is eigenlijk een artistieke
vluchteling uit Amerika,
waar hij niet genoeg kansen
kreeg. Zijn film „Ö.C. and
stiggs" is door MGM nog al
tijd niet uitgebracht. Altman
cynisch: „Je weet hoe dat
gaat bij die grote studio's.
Elke keer nieuwe directies,
en de bazen die net op hun
plaats zitten vinden wat hun
voorgangers allemaal deden
maar niks. Dus mijn film ligt
al weer een paar jaar op de
plank te verstoffen". Altman
is voor „Fooi for love" in zee
gegaan met Cannon en is vol
lof: „Ik heb artistiek een to
tale vrijheid genoten. De
mensen van Cannon werken
als de moguls van de studio's
uit de dagen van weleer: ze
maken commerciële films als
rugdekking voor moeilijker
projecten". Altman woont in
Frankrijk, gaat er in Lille
binnenkort de opera „A ra
ke's progress" regisseren. Ro
man Polanski, maker van de
matig ontvangen openings
film (buiten competitie) „The
pirates" met Walther Matt-
Twintig jaar na
dat hij met zijn
film „Un hom-
me et un fem
me" de gouden
palm van het
filmfestival in
Cannes won,
keert Claude
Lelouch (links)
terug met een
vervolg op die
film, met even
eens Anouk Ai-
mee (rechts) in
de hoofdrol.
Noteringen van maandag 12 mei 1986 (tot 10:45 uur)
amro
assrtlamc
buhrmtetc
buhrmcd&S
buhmd86c
dordtse
eteerére
lokker
tghc
dividend over ho dd
84 2.90 125.506/1
85/135 92502/1
85 6.60 163.70 17/4
85 27.—t 0 614306/1
83/84 5% SL 154.00 9/4
84 9.40 94.708/1
85/420 119.00 6/1
84 5.90 145.00 6/1
84 3.80 164.00 25/4
- 160.50 25/4
- 159.50 25/4
85 /11.32 188.00 24/4
85 3.60 198.50 2/1
84/2375 99.50 21/4
81 /350 543010/1
65 /650 309.006/1
85 /350 244308/1
85 3.50 226.50 8/1
84 7.40 1630012/3
84/1.60 1193017/4
64/85/1.60 64.504/2
64 10.60 198.7024/4
84 92302/1
85 8.50 267.506/1
84/14.- 221506/1
85 /10.- 459.00 17/1
84/1.75 38.50 6/1
84 3.60 93.50 6/1
85 2.- 663017Ft
85 2.92 93.60 15/4
84 4.401 2%% Sta 142.103/4
84/85 /1.64 85.70 23/4
78 4.40+5% SU 51.103/4
84 /14.11 436.50 15/4
85 850 337.00 6/1
79 6.- 41.50 17/1
85 7.80 28650 22/4
GOUD Nieuw Vorige
onbewerkt 27100 27600 27250 - 27750;
bewerkt 28980 29140
Opgave; Drijfhout. Adam
rofin»
rorento
unBevere
la dd
97.3025/2
68.50 27/2
146.602/1
536.00 25/2
143.70 27/1
74.9027/2
96.1012/5
119.5012/5
134.00 7/1
130.00 23/1
137.00 26/3
156.0030/1
153.00 26/2
75.50 2/1
363025/2
247.5027/2
1513012/5
134.00 9/5
137.003/1
77.00 2n
46.50 12/5
163.8030/1
71.00 25/2
188.00 12/5
164.70 12/5
400502/1
30.10 26/3
57.0012/5
55.1012/5
82.80 23/1
132.50 28/1
7230 3/3
46.60 2/1
344804/3
268.00 26/2
29.00 2/1
238.50 26/2
156.80
554.00
153.30
121.00
156.00
152.50
151.50
182.00
186.50
258.00
152.70
134.50
149.50
102.50
18950
165.50
450.00
15550
551.50
153.30
119.50
156.00
152.50
151.50
182.30
185.50
25750
15250
13450
18950
165.00
448.00
154.30
551.00
153.30
119.50
155.50
152.00
151.00
182.00
185.00
257.00
15130
134.00
188.00
164.70
446.00
424.50 4255 0 424.00
26300 264.00 26300
Stemming flauw
AMSTERDAM - De Amster
damse effectenbeurs is van
ochtend met een even ongea
nimeerde stemming aan de
nieuwe week begonnen als de
vorige was afgesloten. Op
nieuw was er weinig animo tot
handelen en gingen vrijwel
overal de noteringen naar be
neden.
Ook Koninklijke Olie zette de
trend van vorige week door
want opnieuw hoorden de
oliewaarden bij het kleine
groepje fondsen dat zich kon
verbeteren: na ongeveer een
uur handelen waren deze
stukken een gulden duurder
geworden. De overige interna
tionals moesten echter terrein
prijsgeven. Hoogovens, KLM,
Philips en Unilever leverden
ongeveer een halve gulden in
maar bij Akzo was het verlies
al snel opgelopen tot een rijks
daalder.
Ook de financiële"sector open
de weer met een vrij lusteloze
stemming: zowel de banken
als de verzekeraars zakten al
direct onder hun vorige slot en
ook hypotheekbank FGH
brokkelde wat af. Bij de voe
dingsaandelen wist enkel Wes-
sanen de slotprijs van vorige
week voorlopig nog vast te
houden en bij de uitgevers
kwam VNU er voorlopig nog
zonder kleerscheuren van af.
Pakhoed stond opnieuw onder
druk maar Fokker wist zich
met enkele kwartjes te herstel
len van de zware klappen die
vrijdag waren opgelopen. Bii
Filmer Robert Altman (links), een van de weinige Amerikaanse regisseurs die wel naar Cannes
durfde te komen, hier met zijn vrouw en zoons in Cannes.
hau als een fantastisch uit
ziende bebaarde piraat met
houten been, hoeft ook niet
zo nodig naar Amerika terug:
„Ik moet eerst problemen
met de Amerikaanse wet op
lossen", zegt hij tijdens een
persconferentie. Hij doelt op
de verhouding met een min
derjarig meisje, die hem in
dertijd gerechtelijke vervol
ging opleverde. „Dan pas heb
ik mijn gemoedsrust wat
Amerika betreft terug. Ik be
wonder de Amerikaanse
maatschappij, maar ik voel
me toch mentaal en artistiek
Europeaan".
Inmiddels is de eerste Ameri
kaanse ster van kaliber met
nog niet al te veel fanfare ge
arriveerd. De krachtpatster
onder de zangeressen, Grace
Jones die - met een pruik op,
en wat ziet dat mens er dan
beter uit! - in een film op de
„marché" te zien is. Maar
Orion Pictures, dat gehoopt
had Maureen O'Sullivan
(moeder van Mia Farrow in
werkelijkheid en in Woody
Alan's film „Hannah and her
sisters" ook als actrice) plus
Barbara Hershey over te krij
gen, zat met lege handen tij
dens de lunch die zij journa
listen op het strand aanbood.
Wel met titels van zeven in
teressante films voor het ko
mende seizoen, maar daar
heb je voor de publiciteitsma-
chine die in Cannes overver
hit draait, weinig aan.
North Sea Jazz: geen last
van afzeggingen
Het North Sea Jazz Festival in Den Haag, dat net als het
festival in Cannes voor het grootste deel afhankelijk is
van de komst van de Amerikanen, lijkt minder te lijden
onder de angst voor terrorisme dan het Filmfestival. Or
ganisator Paul Acket deelde dit weekeinde mee dat
slechts twee groepen van minder belang hun optreden
op North Sea Jazz, dat van 11 tot en met 13 juli gehou
den wordt, hebben afgezegd. Acket wilde nog niet mee
delen welke groepen dat zijn. Eerder al liet de Manhat
tan Transfer, dat ook naar het festival zou komen, we
ten voorlopig geen Europese tournees meer te doen.
Volgens Acket hebben alle „toppers" toegezegd naar
Den Haag te komen. Acket: „Jazzmensen zijn niet zo ge
voelig
Geld
De Franse 19e eeuwse schrij
ver Guy de Maupassant (de
Nederlandse producent Ger-
rit Visscher loopt al rond met
foto's van de internationale
co-productie Secrets of love
van de Belg Harrie Kümel
naar o.a. een verhaal van
hem) schreef ergens over
Cannes: „Prinsen, prinsen,
niets dan prinsen. Ik had nog
geen voet op de Croisette ge
zet of ik kwam er drie tegen,
achter elkaar. In onze heden
daagse wereld is Cannes de
Stad van de Titels gewor
den".
In onze hedendaagse wereld
is Cannes tussen 8 en 20 mei
de stad van de filmbonzen.
En vooral: van het geld. Op
de terrassen van Carlton en
Martinez hoor je figuren die
nauwelijks het geld voor een
peperduur glaasje fris bijeen
kunnen schrapen praten over
miljoenendeals alsof het niets
is. Iedereen probeert een
„deal" te maken. Hét woord
van het festival. Distribu
teurs voor films gevraagd,
co-producenten gevraagd,
scripts die de ronde doen.
Cannes is een bizar scenario
op zichzelf, een „never en-
ding story" van films en hun
makers. En het is dan ook
verrassend de zachtaardige
Nederlander Paul Cox, die 25
jaar geleden naar Australië
vertrok en daar filmer werd,
na de persconferentie van
zijn nieuwste film „Cactus"
te horen zeggen: „Ik hoop dat
ik films maak voor mensen,
om ze te ontroeren. Want
films zijn verworden tot het
onderwerp van deals, veront
menselijkt tot machines om
geld te verdienen".
Cox is een van de weinigen
die zo denken. Want Cannes,
39 jaar oud, verandert niets.
Niet voor niets heeft Cannes
Hollywood als zusterstad en
is zojuist de vrouwelijke bur
gemeester van Beverly Hills,
Charlotte Spadaro, gearri
veerd voor een bezoek aan
haar vrouwelijke collega van
de Zuidfranse badplaats, me
vrouw Dupuy. Glamour ver
bindt beide plaatsen. Nog al
tijd zwermen hier de fotogra
fen langs de lijn waar zand
en zee elkaar ontmoeten.
Eeuwige elementen als tref
punt voor een inmiddels ook
al oeroud spelletje: het ont
dekken van dames die zich
zelf willen ont-dekken. Le
ven is een feest, lijkt Cannes
te etaleren. Ja, maar dan wel
een uit de krachten gegroeid
personeelsfeest voor hen die
de films maken. Handelaars,
sleutelaars, makers van dro
men. U zult ze pas later zien.
Maar wees gerust: ze wordën
altijd vervolgd.
BERT JANSMA
□FESTIVALMODERNEDANS!
Cadence-Festival Moderne Dane
met op zaterdagavond Pauline de
Groot en medewerkers in hot Thea
ter aan de Haven.
Men kan zich natuurlijk afvra
gen of doelloze dans, waarbij
het in een „open structuur" -
d.w.z. alles mag en alles kan -
gaat om de beweging als bewe
ging en niet als middel tot een
eindpositie, eigenlijk wel in
een theater thuishoort. Maar
het Theater aan de Haven, een
soort voormalig HOT en mini
ature, biedt nu eenmaal een
podiumvloer, waarop dergelij
ke momentbelevingen, het
niet toegeven aan eigen artis
tiek driftleven, zichtbaar kun
nen worden gemaakt. Vandaar
Pauline de Groot met een
drietal medewerkers in haar
programma „Then". Vlees ge
worden flegma, een overmaat
aan rondzwaaiende arm- en
beenbewegingen, flink rolle-
allemaal. Niet de beweging als^
zodanig dus, maar de kracht"
en de energie in zo'n bewe
ging. Daar gaat het deze bewe-
gingsfanate om. Veel muscu
laire versierlust, maar wat
Pauline zelf betreft toch wel
wat minder lichaamscontrole
dan haar reputatie als grande
dame van de moderne dans
kunst in Nederland zou doen
vermoeden. Het viel op, dat de
rekwisieten, waarmede af en
toe in het kader van gooi- en
smijtwerk een troep wordt ge
maakt, niet in de beweging
worden opgenomen. Ver
vreemding eveneens door o.a.
het gezapig eten van appelen,
maar aan de andere kant een
geraffineerde muzikale bege
leiding door de veelzijdige
saxofonist Sean Bergin.
„Then" is een everi grillig als
onvoorspelbaar danswerk, een
soort „instant compositie",
waaraan met name Kirstie
Simson een zeer levendig aan
deel had. Snelle zijwaartse
verplaatsingen in een ge
mengd idioom, dat aan Gra
ham, Cunningham en zelfs het
expressionisme van Laban
herinnert, samen met onmis
kenbaar Japanse invloeden. In
dit kader ook de zogeheten
constructieve rust als een
zichtbare uitloper van kreten
als wezenlijke waarde en'
waarheid. Maar wat doe je
daarmede op een danspodium?
Ongeveer zoiets als een macro
biotische maaltijd, die aanvan
kelijk niet smaakt, bij door
denken een gezondheidsgevoel
geeft en die sommigen later als
culinair alleen zaligmakend de
hemel inprijzen.
FRANK DELBOY
Heel verstandig was het van
Erna Sassen om de tweede
helft van het gecombineerde
cabaretprogramma Erna Sas
sen en Fagade voor haar reke
ning te nemen, want wat voor
de pauze zaterdagavond in Pe-
Pijn als cabaretprogramma
werd voorgeschoteld was hui
len met de pet op. Facade, nor
maliter bestaande uit Jan Pie-
terse, Marianne de Vink en
Peter Beemsterboer, moest het
helaas zonder Marianne zien
te redden. Marianne Vink was
door ziekte afwezig, waardoor
het op elkaar ingespeelde ge-
Ema Sasten en Jan Pieterse en Pet
ter Beemsterboer. Theater PePijn,
zaterdag
zeischap duidelijk de spil miste
en met moeite een programma
van een half uur wist te pre
senteren. Het ingewikkelde pi
anospel van Peter Beemster
boer combineerde totaal niet
met de zangpogingen van Jan
Pieterse die duidelijk als con
férencier betere prestaties le
verde. Misschien geeft Marian
ne Vink de kracht aan het nu
zeer matige cabaretprogram
ma.
Gelukkig deed Erna Sassen
deze bittere ervaring snel ver
geten. Haar solo-programma
was een verademing. Erna
won glansrijk het Camaretten-
festival in 1985 en zij bruist
van het talent. Met een strand
stoel als enig décorstuk biedt
zij een boeiend cabaretpro
gramma. Haar kracht ligt in
haar uitstraling. Met haar hel
dere ogen en steeds wisselende
gezichtsuitdrukkingen weet zij
len. Vooral de stiltes in haar
voorstelling roepen een enor
me spanning op. De conféren
ce met twee appels, die twee
geliefden verbeelden, is een
voorbeeld van haar originali
teit en het lied „Ik ben Jan
tien" geeft een goede indruk
van haar zangcapaciteiten.
Muziek op band en een haast
leeg toneel doen je beseffen
dat Erna Sassen de strijd aan
durft om zich puur en met vol
le overgave aan het publiek te
presenteren.
ROB VAN DER MIJL
Het leek wel een demon
stratie, de dichte drom
mensen voor het uitver
kochte Circustheater afge
lopen zaterdagavond. Het
Haagse publiek kwam
massaal voor de laatste
operapremière van de Ne
derlandse Operastichting
in het Circustheater van
zijn warme belangstelling
getuigen.
Die première bleek de grote
belangstelling ook waard, met
Edo de Waart in de orkestbak
die het Nederlands Philhar-
monisch orkest de fijnste nu
ances uit de stralende muziek
van Van Beethoven liet halen.
Hopelijk krijgt hij bii volgende
voorstellingen ook het koper
Première van do opera Fidelio van
Van Boothoven door do Nederiand-
ao Operastichting onder leiding van
Edo do Waart in do regio van Harry
Kupfer. Circustheater, zaterdag.
nog wat beter in de hand, dan
is alles puntgaaf.
In dezelfde regie en met de
zelfde dekors en kostuums,
respectievelijk van Harry
Kupfer en Wilfried Werz,
werd deze voorstelling voor
het eerst in 1981 gegeven, toen
alleen onder Vonk en met an
dere zangers, op William Wil-
dermann als Rocco en Wouter
Goedhart als Jaquino na. Het
sobere decor - een voetbalsta
dion waar in Chili indertijd de
gevangenen werden samenge
dreven, met als enige decor
stukken vier grote lichtmasten
- geeft de zangers alle ruimte
om zich te bewegen. De regis
seur heeft daar mijns inziens
echter te ruim gebruik van ge
maakt en laat bijvoorbeeld El
len van Lier veel te zenuw
achtig op en neer vliegen.
Daarmee is overigens niets
over haar zangprestaties ge
zegd, want zij bleek de niet ge
makkelijke rol van Marzelline
goed aan te kunnen. De Ame
rikaanse Luana de Vol groeide
langzaam in haar rol van Leo-
nore. Stemtechnisch voldeed
zij goed ook al is haar volume
niet al te groot, maar de allure
van een Gré Brouwenstein die
het oudere Haagse publiek in
deze rol niet vergeten kan, be
reikt zij bepaald niet. Willard
White is volgens mij te aardig
om de tiran Pizzaro in al zijn
koude wreedheid volledig
waar te maken.
Jan Alofs die zijn rol als Don
Fernando geheel liggend zong
deed dat heel goed en kreeg de
hoogste noten ondanks deze
houding ook bijna gaaf op hun
plaats. Het blijft wonderlijk
dat de regie hem en zijn Eleo-
nore niet toestaat elkaar ook
maar een moment aan te kij
ken. De in de sobere regie
slecht passende zware symbo
liek die in de laatste scène
wordt gelegd, lijkt daar debet
aan. Die leverde echter ook
het mooiste tableau uit de ope
ra op, namelijk die van een
liggende Fernando beschermd
door een half opgerichte Eleo-
nore en Pizarro met zijn mes
in de opgeheven hand daar
voor. Een van de hoogtepun
ten die zeker ook genoemd
moet worden is het gevange-
nenkoor, zowel om de bewe
gingsregie als om de getuigen
de „protestsong."
BESIER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadpl
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
II I
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Out j,
o» Africa (al). 20.15. EUROCI-
NEMA II: Mams ia boos (al); c
18.30. 21.15. EUROCINEMA r
III: Taenwolf; ma. dl. 18.45, lm
21.00. EUROCINEMA IV: Abel pr|
mi ia JC o-i ic c*
(al); ma. dl. 18.45. 21.15.
ine
LEIDEN LUXOR (Stationsweg I85
19, tel. 071-121239): Absolute ia<
beginners (al); 19.00, 21.15. wo.L...
ook 14.30. LIDO en STUDIO 'Ul
(Steenstraat 39. tel. 124130): t
Abel (al); 19.00. 21.15. dl. ookjjoi
14.30. Witness (12); 14.30,
19.00. 21.15. Police (16); 14.30,
19.00, 21.15. Jewel of the i
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Out off
Africa (al); 20.00. TRIANON P
(Breestraat 31. tel. 123875):
American Ninja (16); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlem-
merstraat 52, tel. 071-125414); rvr
Traahw Larfv MfiV 1d 30 IQOnlp1
te
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Peter Pan (al); i
14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER^
Bernhardstraat 56, tel. 0
01719-12800): Geen opgave.
KATWIJK a CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):Ua
(12); tijden zie City I.
THEATER III: Weird Science (al);
tijden zie City I. CITY THEA-er
TER IV: St. Elmo's Fire (12); ma.
di. wo. 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO THEATER: Geen opga-
CITY THEATER IV: Taran enpl
de toverketel (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354): 6'
Mama is boot; 20.15 wo.15.45,f>
2015 en
KINDERVOORSTELLINGEN an
Assepoester; wo. 14.00. )ri
et
WASSENAAR ,cl
ASTRA (tel. 01751-13269):^
Rocky IV (12); 20.00. g
KINDERVOORSTELLINGEN
Popeye'e grots lachparade; wo.i
14.00. C
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27,éd
tel. 463500): The jewel of the.
Nile (al); 14.00. 18.45, 21.15.1
a ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500)*g
Out of Africa (al); 14.00, 20.15.fe
ASTA 3: Mams is boos! (al);Lu
14.00, 18.45, 21.15. a BABYLON?
1 (naast Centraal Station. tel.F
471656): Out of Africa (al);)n
14.00. 20.15. a BABYLON 2: Vo-jn
lunteers (al); 14.00, 19.00. 21.30.:qI
a BABYLON 3; 3 Mannen in een'"
wieg(al); 18.45, 21.15. ma. dl.p"
14.00. a CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637); The delta force
(16); 14.00, 18.45, 21.30. a CI
NEAC 2: Rocky IV (12); 18.45,
21.30. ma. dl. ook 14.00. a CI
NEAC 3: Don't kill ue we III you
(12); 14.00. 18.45, 21.30. a EU-
ROCINEMA (Leyweg 910, lei.
667066); The jewel of the Nile
(al); 14.00, 19.00. 21.30. wo,
19.00, 21.30. a METROPOLE 1
(Carneglelaan. tel. 456756): The
Coca-Cola kid (16); 14.00,
18.45. 21.30. a METROPOLE 2:
Un amour de ewann (al); 14.00,
18.45. 21.30. a METROPOLE 3;
Absolute boginnere (al); 14.00,
18.45. 21.30. a METROPOLE 4;
Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30.
a METROPOLE 5: The Berlin
affair (al); 18.45. 21.30. ma. di
ook 14.00. a ODEON 1 (Heren
gracht 13. Iel. 462400): Com
mando Leopard (16); 13.45,
18.45, 21.30. a ODEON 2: Remo
(12); 13.45. 18.45, 21.30. a ODE
ON 3: The delta force (16);
18.45, 21.30. ma. di. ook 13.45.
a ODEON 4: Iron eagle (al);
13.45. 18.45. 21.30. a LE PARIS
1 (Kettingstraat 12b.
656402): Ladies in lace (18):
12.00 tot 22.30. a LE PARIS 2:
Cattail® (18): 12.15 tot 22.45.
a LE PARIS 3: De eex-muakiet
(18); 12.30 lot 23.00. a HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56, tel.
459900): Zaal 1: Teorema; ma. t/
m wo. 14.00, 19.30. 21.45. Zaal
2: Kiea of the apiderwoman;
ma. 1/m wo. 14.00, 19.30. La
caza; 16.15. 21.45. Zaal 3: 90
Jaar filmgeschiedenis III jaren
'40: Quai des ofrèvree; ma.
14.00. 19.30. 21.45- Jour de
féte; di. 14.00, 19.30, 21.45. En-
tre onze heures et minuit; wo.
14.00, 19.30, 21.45.
KINDERVOORSTELLINGEN:
a BABYLON 3: De troetelbeer-
tjee; 13.15, 15.15. beh. ma. dl.
a CINEAC 2: Peter Pan; wo.
14.00.
Horizontaal: 1. vlug; 4. trekslulting
argument; 9. inhoudsmaat (afk.);
blljartstok; 12. vorm van mij; 13.
vendien; 15. samenhangende klo
planten; 16. deel v.e. revolver; 18.
ropese zeestraat; 19. nauwkeurig;
putemmertje; 21. stof ter vervang
van spiritus: 23. Engels eiland;
ogenblikje; 26. bijbeldeel (afk.);
eierschaal; 29. dwarshout aan
mast; 30. verdichte vertelling;
opening in een visnet; 33. persoi
saanduiding.
Verticaal: 1. zeevis; 2. bijwoord;
water doorlatende; 4. mannelijk d
5. voorzetsel; 6. loopstok met dwa
klamp; 8. boom; 10. toestel
vrachten tussen twee vaste punter
verplaatsen; 12. gedrocht; 14. veld
was; 15. dichter; 17. door, met
tijn); 18. vistuig; 20. welrlekefl
plant; 22. noodsignaal; 24. zeehol
27. halsdoek; 28. stevige vogelvt
30. muzieknoot; 31. schuif bak.
OPLOSSING
*bi 'ie 'bi oe :ued sj :sep lz !Qoj
ZZ 'UIOOUJB 02 :W|8 '81
LI Meeod 'si 'uqjo^ >i tjetsuour'
:jB^dooi ol 'uep x Uiejs 9 :ui g
p :x«i e Z :iouos l neeoiw
'UIBBU XS -SBBU1
:ieqe| 0C 6Z 'dop lz '10
*-|o» sZ 'ven 'CZ 'Blew l Z Uane
:se|oejd ei Uuos 01 :d°°l '91 :i
Si :xoo xi :®uj zi 11 =im
ïuepez 1 :si|j :ieus 1 :|ee»uozp<